|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Pražský dopravní podnik zahajuje předběžné tržní konzultace s potenciálními dodavateli plné automatizace metra technologií CBTC
Pražské metro a jeho nejvytíženější linka C Pražské metro patří k nejvytíženějším podzemním drahám ve světě. DPP v ní ročně přepraví cca 433 milionů cestujících, tj. v průměru cca 1,2 milionu cestujících denně. Nejkratší interval 115 sekund je ve špičce na lince C, na linkách A a B je pak nejkratší interval v délce 140 sekund. Linka C je tak nejvytíženější linkou pražského metra. To způsobuje velkou citlivost na incidenty narušující pravidelnost provozu, např. nežádoucí vstupy či pády předmětů či osob do kolejiště. Navíc stávající technologie systému zabezpečení vlakové cesty metra na lince C neumožňuje další zkrácení intervalu ve špičce pod již zavedených 115 sekund. Navýšení přepravní kapacity a zkrácení intervalů až na 85 vteřin by právě umožnilo zavedení provozu bezobslužných vlaků. Předpokládaná automatizace linek D a C S automatizovaným provozem metra v Praze počítá DPP na nové lince D (viz plánek na obrázku), ale uvažuje o něm také na zmíněné lince C. Předpokládá přitom plně automatizovaný provoz bez nutnosti obsluhy (tzv. UTO – unattended train operation neboli stupeň automatizace 4), s využitím zmíněné technologie CBTC.
Jak patrno výše, při plném provozu jezdí vlaky na lince C na maximu kapacit a další navýšení provozu či zkrácení intervalů bude možné nabídnout až po nasazení automatického systému metra. Mezi hlavní předpokládané výhody automatizace linky C patří • zvýšení přepravní kapacity a zkrácení intervalů až na 85 vteřin, • maximální flexibilita s možností okamžitě reagovat na přepravní poptávku, • modernizace vozového parku na dvou linkách současně (B a C), • zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu instalací nástupištních stěn s dveřmi, což vede jednak k eliminaci přerušení provozu jako následek mimořádných událostí, a jednak ke zvýšení plynulosti výstupu a nástupu cestujících do soupravy (eliminace držení dveří či jiné neukázněné chování cestujících, které zpožďuje odjezd soupravy ze stanice). Oproti lince D je kromě toho možné automatizaci na lince C zahájit de facto okamžitě. V případě dřívějšího zavedení automatického systému metra na lince C bude navíc nový unifikovaný vlak i systém již homologován, což zrychlí zprovoznění nové linky D. Záměrem DPP je mít jednotný technologický systém a soupravy pro obě linky C i D, proto jej připravuje jako jeden společný projekt. Předpokládá se také, že při objednávce automatických souprav pro obě linky pražského metra se dostaneme na výhodnější jednotkové ceny. Automatizace linky C je zároveň součástí dlouhodobé koncepce obnovy vozového parku pražského metra. S postupným příchodem nových bezobslužných souprav metra na linku C plánuje DPP stávající vlaky M1 z linky C přesouvat na linku B. To by DPP umožnilo zahájit postupné vyřazování nejstarších souprav typu 81-71M z provozu. DPP hodlá postupovat tak, aby při automatizaci linky C nebyl narušen její provoz. Výměna vozového parku na lince C v počtu 53 souprav by probíhala postupně několik let. Během tohoto přechodného období DPP předpokládá smíšený provoz stávajících souprav M1 s nově nasazovanými bezobslužnými vlaky až do plné automatizace linky C. Obdobným způsobem probíhala například automatizace linek 1 a 4 v Paříži. Paralelní práce na stavební a technologické části V neposlední řadě tu hraje roli časový faktor: Proces přípravy veřejné zakázky, její samotný průběh a následná realizace dopravního systému automatického metra včetně dodávky souprav je časově náročný proces. Zahájení provozu na nové lince D je plánováno na konec roku 2027. Aby bylo možné tento termín splnit, je nutno paralelně pracovat nejen na stavební části projektu, ale i na realizaci dodávky nového automatického dopravního systému. Ekonomicky tedy dává smysl, aby byl implementován souběžně nejen pro novou linku D, ale i pro modernizovanou linku C. Předběžné tržní konzultace DPP s dodavatelským průmyslem Předběžné tržní konzultace se DPP osvědčily u mnoha předchozích veřejných zakázek, pomohou totiž vyspecifikovat řadu souvisejících otázek. DPP plánuje během uvedených předběžných tržních konzultací oslovit zejména přední světové výrobce v tomto tržním segmentu, např. kanadský koncern Bombardier, německý Siemens, francouzský Alstom, italskou společnost Ansaldo STS ze skupiny Hitachi, Thales, Stadler a další. Cílem je získat veškeré informace i podklady pro správné a objektivní nastavení podmínek připravované veřejné zakázky na dodávku jednotlivých komponent automatického systému metra pro modernizaci stávající linky C a novou linku D. Jde o to, aby výsledné zadávací podmínky reflektovaly aktuální nabídku trhu, a přitom co nejlépe odpovídaly potřebám Prahy a DPP a současně byly nastaveny v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. První kolo konzultací poběží zhruba do poloviny července 2020, vypsat veřejnou zakázku DPP plánuje předběžně v průběhu první poloviny roku 2021. redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů DPP Obrázek © DPP Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz ![]() Krakov testoval tramvaj bez řidiče
Proměnlivé dveře pro nástupištní stěny řeší různé vlaky metra na stejné lince
Bezobslužné metro v Kodani: bezobslužný provoz, nová linka i zajímavá organizace a financování
Zpráva UITP: 64 plně automatizovaných linek metra o délce 1026 km ve 42 městech světa, převažuje CBTC
Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání
Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |