Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Technologie pro automatické minibusy může pomoci také handicapovaným řidičům

10.1.2017 Ačkoli provoz automatických elektrických minibusů bez řidiče je stále ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané technologie a další, právní, ekonomické a psychologické aspekty takovýchto systémů pro budoucí využití, konkrétní technologie používané pro jejich navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní. Názorně to ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway, v jehož rámci byl vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní vozík.

Ačkoli současné osobní automobily mohou být adaptovány na řízení handicapovaným řidičem, čeká v běžném provozu na tyto řidiče stále spousta nástrah. Týká se to především parkování. Ideální je samozřejmě zaparkovat na místě vyhrazeném pro invalidy, to však nemusí být vždy k dispozici. O další nástrahy se mohou postarat řidiči parkující příliš blízko, a fakticky tak znemožňující handicapovanému řidiči potřebné otevření dveří nebo zavazadlového prostoru. Jiným problémem může být nerovný nebo šikmý povrch kolem parkovacího místa, znemožňující řidiči na vozíku bezpečně vystoupit a nastoupit.

Na pomoc přicházejí technologie, které v rámci projektu GATEway vyvinul jeho partner, společnost Gobotix a které využívají služby společnosti O2 jako provozovatele telekomunikační sítě. Jejich úspěšná demonstrace proběhla v prvních dnech roku 2017 v hotelu InterContinental v Greenwichi (viz foto). Demonstračním vozidlem byla Toyota Prius (hybridní automobil) upravená pro řízení invalidním řidičem a na zkoušku vybavená uvedenými technologiemi pro autonomní řízení.

Handicapovaný řidič nejprve dojel běžným způsobem sám do cíle. Poté se spojil se vzdáleným operátorem a požádal jej o zaparkování automobilu. Pro přenos informací byla používána technologie rychlého internetu v mobilních sítích 3G a 4G  (technologie 3G poskytuje přenosovou rychlost alespoň 200 kb/s, technologie 4G je charakterizována přenosovou rychlostí nad 1 Gb/s u statického zařízení a 100 Mb/s u velmi rychle se pohybujícího mobilního zařízení). Tam, kde z různých důvodů není možné pokrytí touto sítí – například v podzemním parkovišti – může řidič sám zvenčí ovládat vozidlo na krátkou vzdálenost při parkování či manévrování pomocí aplikace na svém tabletu využívající vlastní wi-fi v automobilu.

Použitá technologie je výsledkem více než dvouleté práce odborníků z Gobotixu a funguje na mnoha vozidlech, které jsou vybaveny běžným elektronickým ovládáním a senzory. Příslušný software interpretuje obraz získaný pomocí senzorů na vozidle a komunikuje se systémy na vozidle, čímž umožňuje dálkové ovládání pomocí počítače nebo smartphonu. Propojení je zajištěno pomocí M2M (machine-to-machine) SIM karty, která se připojí k jakékoli síti a pracuje s technologií 3G a 4G. Video-technologie na vozidle zároveň usnadňuje detekci překážek a přizpůsobuje jeho rychlost okamžité situaci.

Jde o systém pro dálkové ovládání vozidel první svého druhu. Na rozdíl od většiny technologií pro autonomní vozidla umožňuje poloautomatické řízení v prostorách, které předtím nebyly zmapovány.  Umožňuje i dálkovou nápravu problémů při provozu, jako například softwarové chyby nebo poruchy senzorů. Při využití této technologie může zasáhnout operátor a na dálku navést vozidlo na bezpečné místo nebo nastolit funkční provozní stav systému.

Jak vidět, projekty autonomních elektrických minibusů bez řidiče mají mnohem širší dopad, než pouhé zkoušení tohoto nového dopravního systému pro budoucnost. Použité technologie mohou fungovat i jinde a přinést užitek handicapovaným či starším řidičům.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © GATEway Project

Další informace a videosnímek demonstrace zde

 Přečtěte si také:

Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde


Ohlédnutí za rokem 2016: chytrá města, elektromobilita a průmyslová automatizace pro životní prostředí i ekonomiku

Milí čtenáři,

právě uplynulý rok 2016 byl pro všechny, kdo usilují o lepší životní prostředí na naší planetě, ve znamení praktického naplňování závěrů 21. konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21), jejímž výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy vytvářející rámec pro přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky. Svou troškou do mlýna k tomu, odvažuji se tvrdit, přispěly i naše portály a naše konzultační a osvětová činnost. Celý článek zde


Monitoring parkovacích míst v Liberci – první komerční projekt internetu věcí v ČR postavený na technologii SIGFOX

21.11.2016 Pro potřebu internetu věcí, tedy identifikace věcí a sledování jejich pohybu po internetu, je v ČR od počátku roku 2016 budována síť SIGFOX. Jak byla v listopadu 2016 informována veřejnost, první komerční projekt fungující v síti SIGFOX začalo realizovat město Liberec, které touto technologií bude monitorovat 240 parkovacích míst v šesti lokalitách města. Síť SIGFOX tak definitivně přechází z fáze pilotních a zkušebních projektů ke komerčnímu využití. Dodavatelem koncového řešení a integrátorem technologie je společnost ČD – Telematika. Celý článek zde


ParkShuttle: nejstarší systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace

16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway, švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny nové technologie. Celý článek zde

















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services