|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Stuttgartský „Zub“ dostane nové tramvaje s vozy pro bicykly, při schvalování pomáhají švýcarské instituce3.11.2021 Zacke neboli Zub (např. hřebene) – to je přezdívka ozubnicové tramvaje, která už od roku 1882 slouží obyvatelům a návštěvníkům více než šestisettisícového německého Stuttgartu nejen jako atrakce, ale jako plně integrovaná součást systému městské dopravy. V polovině října 2021 pro ni švýcarský výrobce Stadler dodal první ze tří nových souprav, skládajících se z motorového vozu pro cestující a vlečného vozu pro bicykly. „Zacke“, kterou provozuje městský dopravce Stuttgarter Straßenbahnen, je 2,2 km dlouhá, má rozchod 1000 mm a nachází se na ní 8 stanic. Trať zdolává 210m převýšení se sklonem až 18 % (viz foto výše), na vedlejší koleji k dílnám téměř 23 %. Pro překonání takto strmého sklonu se mezi jejími kolejnicemi nachází Riggenbachova ozubnice (viz foto níže), do níž zapadá ozubené kolo na podvozku. Denně přepraví 2 – 3 tisíce cestujících i jejich bicykly – zdaleka tedy není pouhou turistickou atrakcí. Nové ozubnicové tramvaje typu ZT4.2 od firmy Stadler jsou 20,1 m dlouhé a pojmou celkem 115 cestujících, z toho 46 sedících plus 10 na sklopných sedačkách. Do kopce jezdí maximální rychlostí 30 km/h, z kopce 21 km/h. Nové tramvaje jsou částečně nízkopodlažní, čemuž budou uzpůsobena i nástupiště. Nicméně s ohledem na strmý sklon trati není nástup pochopitelně zcela bezbariérový.
Nový bicyklový vůz od švýcarského výrobce Ferdinand Steck je 12 m dlouhý a vejde se na něj 20 bicyklů včetně nákladního bicyklu. Oproti starším bicyklovým vozům je tato kapacita dvojnásobná. Bicyklový vůz se vždy připojuje k tramvaji směrem do kopce – při jízdě vzhůru ho tedy tramvaj před sebou tlačí. Nový vůz je proto vybaven průmyslovou televizí umožňující řidiči lepší rozhled. Celá investice zahrnující tři tramvajové vozy, tři bicyklové vozy a náhradní díky činí 19 mil. €, tedy cca 490 mil. Kč. Dvě soupravy tramvajového a bicyklového vozu budou tak jako dosud nasazeny v provozu v 15 minutovém intervalu, třetí souprava je záložní. Uvedení nových vozů do provozu je plánováno na rok 2022. Při jejich schvalování využívá dopravce bohaté zkušenosti ze Švýcarska, v jehož hornatém terénu se nachází mnoho ozubnicových drah. Aplikovány jsou švýcarské normy pro ozubnicové železnice a při schvalování pomáhá Švýcarský federální dopravní úřad v Bernu. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © DVV Media International a Stuttgarter Straßenbahnen
Pražská tramvajová síť expanduje navzdory nepříznivým podmínkám: nová tramvajová trať Modřany – Libuš vysoutěžena o 13 % levněji
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Fotoreportáže z našich smart měst a obcí
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |