|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Tramvaje v Dortmundu ušetří tepelnou izolací více než 70 % energie na topení, pro nástup cestujících mají kneeling30.1.2023 Netrakční spotřeba, tedy spotřeba na pomocná zařízení mimo vlastní pohon elektrického vozidla, je bolestí zejména u bateriových vozidel včetně elektrobusů, protože může významně snížit dojezd na jedno nabití baterií (blíže k tomu viz v naší publikaci Elektrické autobusy efektivně). S ohledem na podíl na celkové spotřebě energie nicméně nabízí významnou příležitost k úsporám i u drážních elektrických vozidel pro osobní dopravu.
Je to vidět na nových a rekonstruovaných tramvajích pro německý Dortmund, představených v prosinci 2022 a mezinárodní odborné veřejnosti prezentovaných v lednu 2023. Zdejší tramvajová síť je dlouhá celkem 75 km, z toho 20,5 km v centrální části města vede pod zemí. Z celkem 82 stanic je 59 na povrchu a 23 pod povrchem. Tramvaje jsou napájeny ze svrchního vedení o napětí 750 V DC. Tramvaje provozuje městský dopravce Dortmunder Stadtwerke AG, používající obchodní značku DSW21. Úsporné tramvaje pro DSW21 zahrnují 26 nových a 64 rekonstruovaných tramvají od výrobců HeiterBlick a Kiepe Electric (viz foto). Při rekonstrukci budou využity stávající podvozky a vozové skříně. K dodání jsou plánovány do léta 2023 a představují zhruba tři čtvrtiny celkového parku 121 tramvají tohoto dopravce.
Díky dvojitým oknům a tepelné izolaci vozidlové skříně bude možné snížit výkon topení, a s ním i spotřebu o více než 70 % – ze současných 100 kW na 27 kW. V přepočtu na veškerou spotřebu energie (trakční i netrakční) tramvají DSW21 to představuje snížení o 12,5 %. V absolutních hodnotách půjde o roční úsporu 4,8 mil. kWh, což odpovídá spotřebě více než tisíce čtyřčlenných domácností v Německu. Pro dopravce to, při současných cenách elektrické energie v Německu, znamená roční úsporu cca 1 mil. EUR. Cestující se mohou těšit i na další vylepšení. Nové tramvaje budou mít, podobně jako autobusy, funkci kneelingu, tedy naklopení vozidla při nástupu cestujících směrem k zastávce. Díky snížení dveří o 3 cm tak bude výškový rozdíl mezi hranou zastávky a dveřmi činit nejvýše 5 cm. K dalším příjemným změnám patří například moderní bezpečnostní elektronika pro cestující i řidiče nebo nové vozidlové informační systémy. Projekt B-Wagen, jak se tato přeměna tramvajového parku nazývá, znamená investici přinejmenším 210 mil. EUR. Představuje tak jednu z největších investic v historii DSW21. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Dortmunder Stadtwerke AG Další informace zde a také zde Přečtěte si také: Rychlé zboží jede „pantografem“ rychlostí 160 km/h: Varamis Rail provozuje rychlou nákladní dopravu v přestavěných elektrických jednotkách25.1.2023 Doručit stále rostoucí množství zásilek z e-komerce nebo snadno zkazitelné zboží, aniž by byly od časného rána všechny příjezdové trasy do velkoměsta beznadějně ucpány kamiony – to je provozní, ekonomická i ekologická výzva současné logistice. Napomoci řešení tohoto problému může být expresní přeprava rychlého zboží po kolejích. Příkladem je provoz nákladních elektrických jednotek britského dopravce Varamis Rail, zahájený v lednu 2023. Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI 23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala. CBTC se strojvedoucími v Hamburském metru zkrátí interval na 100 vteřin16.11.2022 Do roku 2030 bude na linkách metra U2 a U4 v Hamburku instalován nejmodernější digitální systém řízení vlaků CBTC od společnosti Siemens Mobility, který nahradí klasický systém řízení vlaků používaný provozovatelem Hamburger Hochbahn (HOCHBAHN). Umožní zde provoz ve špičkovém intervalu 100 vteřin, tedy 1 a 2/3 minuty. Odborná veřejnost o tom byla informována v listopadu 2022. Autonomně v Hofu: všední pátek autonomního minibusu v rušném městě 31.10.2022 Jak jsme avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v bavorském Bad Birnbachu, v této spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne. Bad Birnbach podruhé: Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto spolehlivě jezdí 23.8.2022
Od naší reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad
Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se
tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný. Celý článek zdeBrožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání 24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit. Celá brožura – čtvrté vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeModerní technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí, životnímu prostředí i energetické soběstačnosti 22.3.2022 Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu Olympik další, již sedmý, ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna. Celý článek zdeK jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog 24.10.2021 Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Brožura Příběhy chytrých pomocníků Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi. Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech. Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Fotoreportáže z našich smart měst a obcí V létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií českých smart měst, obcí a regionů. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní elektromobilita ve smart city se těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit, městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto problematiku. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |