|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Milník v dopravě na pražské letiště: přetížená autobusová linka byla nahrazena velkokapacitními trolejbusy7.3.2024 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve středu 6. 3. 2024 odpoledne zahájil provoz na druhé, nově vybudované trolejbusové trati ve městě mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha. Obsluhovat ji budou velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda–Solaris 24m na lince č. 59, která plně nahradila dosavadní autobusovou linku č. 119. Výměnu vozidel DPP provedl v průběhu 24 minut v čase od 14:41 do 15:05.
Problém autobusových linek na letiště Obsluha Letiště Václava Havla Praha veřejnou dopravou v současnosti stojí především na autobusových linkách: na pěti městských – č. 119 (od nynějška elektrifikované) dále 100, 161, 191, Airport Express a třech příměstských – č. 319, 322 a 414. Prioritou hlavního města Prahy je kapacitní, rychlé a přímé vlakové spojení letiště a Masarykova nádraží, které připravuje Správa železnic. Už před pandemií covid-19 se však ukázalo, že minimálně v přepravních špičkách, kdy autobusy jezdí v intervalu 3–5 minut, kapacita autobusové linky č. 119 nestačila pokrývat poptávku. Proto Rada hl. m. Prahy v roce 2019 i v návaznosti na Klimatický závazek hl. m. Prahy rozhodla o elektrifikaci této linky, její proměnu na trolejbusovou, obsluhovanou velkokapacitními vozidly. Stavba nové trolejbusové trati byla následně zahájena v únoru 2023.
Projekt elektrifikace a jeho přínosy pro dopravu na letiště Díky nasazení nejdelších trolejbusů v ČR DPP na lince na/z Letiště Václava Havla Praha zvýší přepravní kapacitu o cca 30 % při zachování stejného jízdního řádu. Kromě toho ročně ušetří stovky tisíc litrů nafty a sníží emise CO2 zhruba o 1300 tun. Obě investiční akce, výstavbu infrastruktury této trolejbusové tratě i nákup 20 velkokapacitních trolejbusů, financuje Evropská unie v rámci Národního plánu obnovy, aby podpořila rozvoj čisté veřejné dopravy v Česku. Zavedení trolejbusové linky č. 59 je zároveň zařazeno do mezinárodního výzkumného projektu EBRT2030 v rámci evropského vědecko-výzkumného programu Horizon 2030. Projekt EBRT 2030 řeší elektrifikaci velkokapacitních autobusových systémů, zahrnuje 49 partnerů z různých zemí, je koordinován ze strany Mezinárodní svazu veřejné dopravy (UITP) a pražská trolejbusová linka č. 59 je jedním ze sedmi ukázkových reálných projektů udržitelného řešení pro kapacitní bezemisní dopravu. Napájecí infrastruktura V rámci investiční akce elektrifikace autobusové linky č. 119 DPP vybudoval celkem 11,5 km trolejového vedení v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3, které pokrývá cca polovinu celé trolejbusové trasy. Mezi zastávkami Terminál 3 a Letiště trolejbusy jezdí v režimu na baterii. V odstavech v obratištích na Letišti Václava Havla Praha vzniklo devět a na Nádraží Veleslavín tři nabíjecí stání, kde se trolejbusy mohou během své provozní přestávky nabíjet. Pro napájení trolejového vedení slouží celkem tři měnírny – dvě kontejnerové, v terminálu Nádraží Veleslavín a v obratišti na letišti, a jedna zděná u tramvajové smyčky Dědina, která je společná pro napájení tramvajové i trolejbusové infrastruktury. Kromě toho DPP vybudoval také nabíjecí infrastrukturu v garáži Řepy, odkud doposud vypravoval autobusovou linku č. 119 a nyní také trolejbusovou linku č. 59. Vzniklo zde 21 nabíjecích stání, a také nová kapacitní měnírna, která je již dimenzována pro předpokládané potřeby nabíjení s ohledem na další připravované rozšíření bateriových trolejbusů v této části Prahy, tj. pro projekty elektrifikace autobusových linek č. 131, 137, 176 a 191 a další. Elektrifikace linky 119 v řeči čísel Základní informace o stavbě infrastruktury trolejbusové tratě Nádraží Veleslavín – Letiště Václava Havla Praha: • Projektant: Pragoprojekt • Zhotovitel: Elektrizace železnic Praha • Délka trolejbusové tratě: 5 308 metrů • Počet instalovaných sloupů trolejového vedení: 235 kusů • Celková délka trolejového vedení: 11 457 metrů (včetně odstavů v obratištích, garáže Řepy a posilovacího vedení) • Délka trolejového vedení sloužícího k napájení během jízdy: 10 616 metrů • Předpokládaná hodnota veřejné zakázky: 350 000 000 Kč bez DPH • Cena stavby dle uzavřené smlouvy: 354 455 207,12 Kč bez DPH Základní informace o velkokapacitním tříčlánkovém bateriovém trolejbusu Škoda–Solaris 24m: • Výrobce: Škoda Electric ze Škoda Group, Solaris Bus & Coach a Solaris Czech z CAF Group • Délka: 24 700 mm (všech 20 vozidel DPP postavených za sebou měří téměř půl kilometru) • Šířka: 2 550 mm • Výška: 3 500 mm (se staženými sběrači) • Rozvor: přední 5 900 mm / střední 6 000 mm / zadní 7 350 mm • Celková maximální hmotnost: 38 000 kg • Maximální rychlost: 70 km/h • Počet náprav: 4 • Počet poháněných náprav: 2 (druhá a třetí) • Počet řízených náprav: 2 (přední a zadní) • Počet dveří pro nástup a výstup: 5 • Nástupní výška: 320 mm • Celkový počet sedadel: 54 • Celkový počet cestujících: 180 • Počet elektromotorů: 2 • Výkon trakčního elektromotoru: 2× 180 kW • Kapacita trakční baterie: 60 kWh (využitelná) • Počet zakoupených vozů ve vozovém parku DPP: 20 • Předpokládaná hodnota veřejné zakázky: 628 000 000 Kč bez DPH • Cena všech vozidel dle uzavřené smlouvy: 623 216 900 Kč bez DPH redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © DPP Přečtěte si také: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací. Pozvánka na konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích27.2.2024 Srdečně Vás zveme na konferenci „Efektivní elektromobilita v organizacích IV“, která se koná 20. března 2023 na výstavišti v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2024. Konference je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, správcům jejich vozového parku, městským službám, příp. dalším zájemcům o tuto problematiku, či školám. Obsah konference bude zaměřen na aktuální novinky v oblasti elektrických vozidel a dopravních systémů pro města a průmysl, správy vozového parku, nabíjecí infrastruktury, softwarové/informační podpory a autonomní mobility a také na ekonomiku a financování elektromobility v organizacích. Pozvánka na konferenci Smart city v praxi IX27.2.2024 Srdečně Vás zveme na již 9. ročník konference „Smart city v praxi IX“, která se koná 19. března 2024 na výstavišti v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2024. Konference je svým obsahem zaměřena zejména na představitele municipalit a městských služeb a pokrývá širokou škálu moderních technologií a jejich uplatnění pro dosahování sociálních a ekonomických cílů měst. Program konference bude zahrnovat průřezové problémy – strategie smart city, ekonomika a rozvoj měst, nové technologie pro smart city – prezentace průmyslových partnerů konference, zahrnující nové produkty pro smart city a praktické zkušenosti z jejich aplikací (inteligentní městská energetika a služby, inteligentní městská mobilita, informační a komunikační technologie), a také příklady dobré praxe ve městech a obcích. V Havířově začala realizace městského projektu EPC, jednoho z největších v ČR 14.2.2024 V posledním lednovém týdnu 2024 realizace energeticky úsporného projektu v celkem 22 objektech či areálech ve vlastnictví města Havířova. Zahrnuje zateplení ve 3 objektech, instalaci fotovoltaiky, modernizaci vzduchotechniky a osvětlení, a především zavedení počítačem řízeného systému individuální kontroly teplot v jednotlivých místnostech. Dodavatelem projektu je společnost ENESA ze skupiny ČEZ ESCO. EPC nemocnice Homolka: pro zdraví lidí i rozpočtu 8.2.2024 V pražské Nemocnici Na Homolce probíhá jeden z nejkomplexnějších energeticky úsporných projektů v Česku, který zahrnuje například rozsáhlou modernizaci vytápění, vzduchotechniky a osvětlení. O podrobnostech byla odborná veřejnost informována v lednu 2024. Nové veřejné osvětlení v Chrudimi ušetří až tři čtvrtiny energie 18.12.2023 Obyvatelé východočeské Chrudimi se mohou těšit na nové, účinné a zároveň úsporné, veřejné osvětlení. Výměna světel, kterou jako hlavní dodavatel provádí společnost ČEZ ESCO, bude dokončena v srpnu 2024. V Chrudimi bude nainstalováno celkem 1 046 nových moderních svítidel veřejného osvětlení, které kromě městské kasy uleví i životnímu prostředí díky výrazně nižší spotřebě energie. Zamyšlení o sociologických průzkumech a nezávislých médiích 14.12.2023 Milí čtenáři, k zamyšlení nás tentokrát inspiroval jeden komentář na populárním serveru Seznam.cz. Dočetli jsme si zde mimo jiné toto: „’Důvěra ostatním lidem klesla. Pokles byl dramatický, nelze nicméně s jistotou říci, do jaké míry byl dán skutečným zhoršením vztahů mezi lidmi a nakolik pouhým pocitem, že je společnost rozhádaná,‘ uvádějí sociologové agentury STEM, kteří na velkém vzorku dotazovaných zkoumali soudržnost společnosti.“ Dovolte nám k tomu pár poznámek technických a manažerských konzultantů a také provozovatelů našeho odborného informačního portálu. Celý článek zdeLogport Prague West nabízí ultrarychlé dobíjení elektromobilů na okraji Prahy 14.12.2023 Unikátní dobíjecí stojany zkracující čas pro dobití e-aut jsou řidičům k dispozici na 21. km pražského dálničního okruhu u Jinočan. V novém areálu Logport Prague West je v prosinci 2023 spustila skupina ČEZ. Celý článek zdeAktuální dotační výzvy SFŽP a výhled na rok 2024 v oblasti odpadového hospodářství 13.12.2023 Letošní rok se blíží zvolna ke konci a s ním byly vyhlášeny dvě výzvy ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) zaměřené na odpadové hospodářství. A ani příští rok nezůstane bez dotační podpory lidem, přírodě a klimatu užitečných řešení. V polovině prosince 2023 seznámil SFŽP odbornou veřejnost s podrobnostmi. Celý článek zdeInovativní vnitřní osvětlení pomáhá duševnímu zdraví i hospodaření s energií 12.12.2023 Nové berounské Centrum duševní rehabilitace (CDR) získalo na začátku prosince 2023 inovativní systém vnitřního osvětlení Full Spectre Biodynamic osvětlení (FSB) s pozitivním vlivem na vnitřní pohodu pacientů i personálu. Dodavatelem této zakázky na klíč je firma HORMEN ze skupiny ČEZ ESCO. Celý článek zdeAby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb 3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat. Další informace a možnost stažení publikace zdeModerní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII 22.3.2023 Dne 21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER 2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna. K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Konference Efektivní elektromobilita v organizacích prezentuje elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru. Je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu, municipalit, městských služeb a ostatních organizací, správcům jejich vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto problematiku. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |