Milník v dopravě na
pražské letiště: přetížená autobusová linka byla nahrazena
velkokapacitními trolejbusy
7.3.2024 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve středu 6. 3. 2024 odpoledne
zahájil provoz na druhé, nově vybudované trolejbusové trati ve městě
mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha. Obsluhovat ji
budou velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda–Solaris 24m
na lince č. 59, která plně nahradila dosavadní autobusovou linku č.
119. Výměnu vozidel DPP provedl v průběhu 24 minut v čase od 14:41 do
15:05.
Problém autobusových linek na letiště
Obsluha Letiště Václava Havla Praha veřejnou dopravou v současnosti
stojí především na autobusových linkách: na pěti městských – č. 119 (od
nynějška elektrifikované) dále 100, 161, 191, Airport Express a třech
příměstských – č. 319, 322 a 414. Prioritou hlavního města Prahy je
kapacitní, rychlé a přímé vlakové spojení letiště a Masarykova nádraží,
které připravuje Správa železnic.
Už před pandemií covid-19 se však ukázalo, že minimálně v přepravních
špičkách, kdy autobusy jezdí v intervalu 3–5 minut, kapacita autobusové
linky č. 119 nestačila pokrývat poptávku. Proto Rada hl. m. Prahy v
roce 2019 i v návaznosti na Klimatický závazek hl. m. Prahy rozhodla o
elektrifikaci této linky, její proměnu na trolejbusovou, obsluhovanou
velkokapacitními vozidly.
Stavba nové trolejbusové trati byla následně zahájena v únoru 2023.
Projekt elektrifikace a jeho přínosy pro dopravu na letiště
Díky nasazení nejdelších trolejbusů v ČR DPP na lince na/z Letiště
Václava Havla Praha zvýší přepravní kapacitu o cca 30 % při zachování
stejného jízdního řádu. Kromě toho ročně ušetří stovky tisíc litrů
nafty a sníží emise CO2 zhruba o 1300 tun.
Obě investiční akce, výstavbu infrastruktury této trolejbusové tratě i
nákup 20 velkokapacitních trolejbusů, financuje Evropská unie v rámci
Národního plánu obnovy, aby podpořila rozvoj čisté veřejné dopravy v
Česku.
Zavedení trolejbusové linky č. 59 je zároveň zařazeno do mezinárodního
výzkumného projektu EBRT2030 v rámci evropského vědecko-výzkumného
programu Horizon 2030. Projekt EBRT 2030 řeší elektrifikaci
velkokapacitních autobusových systémů, zahrnuje 49 partnerů z různých
zemí, je koordinován ze strany Mezinárodní svazu veřejné dopravy (UITP)
a pražská trolejbusová linka č. 59 je jedním ze sedmi ukázkových
reálných projektů udržitelného řešení pro kapacitní bezemisní dopravu.

Napájecí infrastruktura
V rámci investiční akce elektrifikace autobusové linky č. 119 DPP
vybudoval celkem 11,5 km trolejového vedení v úseku Nádraží Veleslavín
– Terminál 3, které pokrývá cca polovinu celé trolejbusové trasy. Mezi
zastávkami Terminál 3 a Letiště trolejbusy jezdí v režimu na baterii. V
odstavech v obratištích na Letišti Václava Havla Praha vzniklo devět a
na Nádraží Veleslavín tři nabíjecí stání, kde se trolejbusy mohou během
své provozní přestávky nabíjet.
Pro napájení trolejového vedení slouží celkem tři měnírny – dvě
kontejnerové, v terminálu Nádraží Veleslavín a v obratišti na letišti,
a jedna zděná u tramvajové smyčky Dědina, která je společná pro
napájení tramvajové i trolejbusové infrastruktury. Kromě toho DPP
vybudoval také nabíjecí infrastrukturu v garáži Řepy, odkud doposud
vypravoval autobusovou linku č. 119 a nyní také trolejbusovou linku č.
59. Vzniklo zde 21 nabíjecích stání, a také nová kapacitní měnírna,
která je již dimenzována pro předpokládané potřeby nabíjení s ohledem
na další připravované rozšíření bateriových trolejbusů v této části
Prahy, tj. pro projekty elektrifikace autobusových linek č. 131, 137,
176 a 191 a další.
Elektrifikace linky 119 v řeči čísel
Základní informace o stavbě infrastruktury trolejbusové tratě Nádraží
Veleslavín – Letiště Václava Havla Praha:
• Projektant: Pragoprojekt
• Zhotovitel: Elektrizace železnic Praha
• Délka trolejbusové tratě: 5 308 metrů
• Počet instalovaných sloupů trolejového
vedení: 235 kusů
• Celková délka trolejového vedení: 11
457 metrů (včetně odstavů v obratištích, garáže Řepy a posilovacího
vedení)
• Délka trolejového vedení sloužícího k
napájení během jízdy: 10 616 metrů
• Předpokládaná hodnota veřejné zakázky:
350 000 000 Kč bez DPH
• Cena stavby dle uzavřené smlouvy: 354
455 207,12 Kč bez DPH
Základní informace o velkokapacitním tříčlánkovém bateriovém trolejbusu
Škoda–Solaris 24m:
• Výrobce: Škoda Electric ze Škoda Group,
Solaris Bus & Coach a Solaris Czech z CAF Group
• Délka: 24 700 mm (všech 20 vozidel DPP
postavených za sebou měří téměř půl kilometru)
• Šířka: 2 550 mm
• Výška: 3 500 mm (se staženými sběrači)
• Rozvor: přední 5 900 mm / střední 6 000
mm / zadní 7 350 mm
• Celková maximální hmotnost: 38 000 kg
• Maximální rychlost: 70 km/h
• Počet náprav: 4
• Počet poháněných náprav: 2 (druhá a
třetí)
• Počet řízených náprav: 2 (přední a
zadní)
• Počet dveří pro nástup a výstup: 5
• Nástupní výška: 320 mm
• Celkový počet sedadel: 54
• Celkový počet cestujících: 180
• Počet elektromotorů: 2
• Výkon trakčního elektromotoru: 2× 180 kW
• Kapacita trakční baterie: 60 kWh
(využitelná)
• Počet zakoupených vozů ve vozovém parku
DPP: 20
• Předpokládaná hodnota veřejné zakázky:
628 000 000 Kč bez DPH
• Cena všech vozidel dle uzavřené
smlouvy: 623 216 900 Kč bez DPH
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © DPP
Další informace zde
Přečtěte
si také:
21.3.2024
Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný
program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné
konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9.
ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny
na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech,
včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se
dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb,
municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.
Celý
článek zde
27.2.2024 Srdečně
Vás zveme na konferenci „Efektivní elektromobilita v organizacích IV“,
která se koná 20. března 2023 na výstavišti v Brně jako
doprovodný program veletrhu AMPER 2024. Konference je určena odborné
veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, správcům
jejich vozového parku, městským službám, příp. dalším zájemcům
o tuto problematiku, či školám. Obsah
konference bude zaměřen na aktuální novinky v oblasti elektrických
vozidel a dopravních systémů pro města a průmysl,
správy
vozového parku, nabíjecí infrastruktury, softwarové/informační podpory
a autonomní mobility a také na ekonomiku a financování elektromobility
v organizacích.
Více informací
zde
27.2.2024 Srdečně
Vás
zveme na již 9. ročník
konference „Smart city v praxi IX“, která se
koná 19. března 2024
na výstavišti v Brně jako
doprovodný program veletrhu AMPER 2024. Konference je svým
obsahem
zaměřena zejména na představitele municipalit a městských služeb a
pokrývá širokou škálu moderních technologií a jejich uplatnění pro
dosahování sociálních a ekonomických cílů měst. Program konference bude
zahrnovat průřezové problémy – strategie smart city, ekonomika a rozvoj
měst, nové technologie pro smart city – prezentace průmyslových
partnerů konference, zahrnující nové produkty pro smart city a
praktické zkušenosti z jejich aplikací (inteligentní městská energetika
a služby, inteligentní městská mobilita, informační a komunikační
technologie), a také příklady dobré praxe ve městech a obcích.
Více
informací zde
V Havířově začala
realizace městského projektu EPC, jednoho z největších v ČR
14.2.2024 V posledním
lednovém týdnu 2024 realizace energeticky úsporného
projektu v celkem 22 objektech či areálech ve vlastnictví města
Havířova. Zahrnuje zateplení ve 3 objektech, instalaci fotovoltaiky,
modernizaci vzduchotechniky a osvětlení, a především zavedení počítačem
řízeného systému individuální kontroly teplot v jednotlivých
místnostech. Dodavatelem projektu je společnost ENESA ze skupiny ČEZ
ESCO.
Celý
článek zde
EPC nemocnice
Homolka:
pro zdraví lidí i rozpočtu
8.2.2024 V pražské
Nemocnici Na Homolce probíhá jeden z nejkomplexnějších
energeticky úsporných projektů v Česku, který zahrnuje například
rozsáhlou modernizaci vytápění, vzduchotechniky a osvětlení. O
podrobnostech byla odborná veřejnost informována v lednu 2024.
Celý
článek zde
Nové veřejné osvětlení
v Chrudimi ušetří až tři čtvrtiny energie
18.12.2023 Obyvatelé
východočeské Chrudimi se mohou těšit na nové, účinné a
zároveň úsporné, veřejné osvětlení. Výměna světel, kterou jako hlavní
dodavatel provádí společnost ČEZ ESCO, bude dokončena v srpnu
2024. V Chrudimi bude nainstalováno celkem 1 046 nových
moderních
svítidel
veřejného osvětlení, které kromě městské kasy uleví i životnímu
prostředí díky výrazně nižší spotřebě energie.
Celý
článek zde
Zamyšlení o
sociologických průzkumech a nezávislých médiích
14.12.2023 Milí
čtenáři, k zamyšlení nás tentokrát inspiroval jeden
komentář na populárním serveru Seznam.cz. Dočetli jsme si zde mimo jiné
toto:
„’Důvěra ostatním lidem klesla. Pokles byl dramatický,
nelze nicméně s jistotou říci, do jaké míry byl dán skutečným zhoršením
vztahů mezi lidmi a nakolik pouhým pocitem, že je společnost
rozhádaná,‘ uvádějí sociologové agentury STEM, kteří na velkém vzorku
dotazovaných zkoumali soudržnost společnosti.“
Dovolte nám k tomu pár poznámek technických a
manažerských konzultantů a také provozovatelů našeho odborného
informačního portálu.
Celý
článek zde
Logport
Prague West nabízí ultrarychlé dobíjení elektromobilů na okraji Prahy
14.12.2023 Unikátní
dobíjecí stojany zkracující čas pro dobití e-aut
jsou řidičům k dispozici na 21. km pražského dálničního okruhu u
Jinočan. V novém areálu Logport Prague West je v prosinci 2023 spustila
skupina ČEZ.
Celý
článek zde
Aktuální dotační
výzvy SFŽP a výhled na rok 2024 v oblasti odpadového hospodářství
13.12.2023 Letošní
rok se blíží zvolna ke konci a s ním byly
vyhlášeny dvě výzvy ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP)
zaměřené na odpadové hospodářství. A ani příští rok nezůstane bez
dotační podpory lidem, přírodě a klimatu užitečných řešení. V polovině
prosince 2023 seznámil SFŽP odbornou veřejnost s podrobnostmi.
Celý
článek zde
Inovativní vnitřní
osvětlení pomáhá duševnímu zdraví i hospodaření s energií
12.12.2023 Nové
berounské Centrum duševní rehabilitace (CDR)
získalo na začátku prosince 2023 inovativní systém vnitřního osvětlení
Full Spectre Biodynamic osvětlení (FSB) s pozitivním vlivem na vnitřní
pohodu pacientů i personálu. Dodavatelem této zakázky na klíč je firma
HORMEN ze skupiny ČEZ ESCO.
Celý
článek zde
Aby chytré
město
nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o
poučení z dobrých příkladů i z chyb
3.10.2023
Praktické realizaci konceptu smart city napomůže
publikace MMR ČR s
názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho
edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a
spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného
konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských
publikací. Publikace je přehledně členěna do
tematických okruhů,
jako např.
strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní
energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo
spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve
čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z
domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb
vyvarovat.
Další
informace a možnost stažení publikace zde
Moderní
technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i
méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII
22.3.2023 Dne 21.
března 2023 proběhl, opět jako doprovodný
program veletrhu AMPER 2023 další, již
osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a městských služeb,
se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra
pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna.
Celý
článek zde
K jádru věci – náš manažerský a
ekonomický blog
Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Konference Efektivní
elektromobilita v organizacích prezentuje
elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a
veřejného sektoru. Je určena odborné veřejnosti z
řad průmyslu, municipalit,
městských služeb a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde