Přečtěte si: Léto s vůní manga: Naše zážitky a rozhovory z Mosambiku

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Kladno pojede elektricky

30.8.2024 Do městských ulic Kladna se v posledním srpnovém týdnu 2024 rozjelo 16 elektrobusů od společnosti SOR Libchavy. Spolu s tím byl uveden do provozu největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách, který zahrnuje 9 ultrarychlých dobíjecích stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí. Provozovatelem elektrobusů je ČSAD Kladno, člen skupiny Arriva.

Elektrobusy

Park kladenských elektrobusů zahrnuje 16 elektrobusů značky SOR NS electric (viz foto), osm z nich je ve standardním 12metrovém provedení, druhá polovina je v prodloužené kloubové verzi. Do pravidelného provozu s cestujícími budou nasazeny od září 2024.

Na elektrobusech je použita nová generace trakčních baterií s prodlouženou životností. Oproti předchozí generaci jsou baterie umístěny na střeše modulárně v samostatných boxech, což umožňuje nakonfigurovat řešení podle konkrétních požadavků zákazníka. Elektrobusy jsou vybaveny trakční baterií o kapacitě 274 kWh a 411 kWh.

Pro snížení energetické náročnosti provozu jsou elektrobusy vybaveny klimatizacemi s funkcí topení pomocí tepelného čerpadla, které přispívá k snížení spotřeby elektrické energie. Další novinkou je čtyřpólový pantograf, resp. nabíjecí konzole, od společnosti Schunk typu bus-up, jaký používají elektrobusy například v polském Krakově (Další informace k dobíjení elektrobusů a jeho standardizaci jsou k dispozici v naší metodické publikaci Elektrické autobusy efektivně, ke stažení zde). Kromě toho jsou elektrobusy v přední části rovněž vybaveny zásuvkou pro dobíjení pomocí kabelu standardem CCS.

Všech 16 elektrobusů je nízkopodlažních, cestujícím se tak lehce nastupuje i vystupuje, vozy jsou klimatizované, mají USB nabíječky, wifi připojení, informační a kamerový systém.

Celková investice do elektrobusů činí 232 000 000 Kč, z čehož 162 400 000 Kč pokrývá dotace EU v rámci nástroje integrovaných územních investic, tzv. ITI, pro Pražskou metropolitní oblast.

Dobíjecí stanice a energetika

Dobíjecí stanice Axon Easy 150 od polského dodavatele Ekoenergetyka je kompaktní ultrarychlá dobíjecí stanice určená pro dobíjení elektrických vozidel stejnosměrným proudem. Její maximální dobíjecí výkon je 150 kW DC při napětí 150 až 1000 V DC a proudu až 500 A. Stanice spolehlivě pracuje v teplotních podmínkách od –35 °C až do +55 °C. Díky mechanické ochraně IK10 a elektrické ochraně IP54 je vhodná pro provoz i v náročných povětrnostních podmínkách.

Samotný dobíjecí výkon je přenášen do vozidla pomocí kabelu s konektorem CCS/Combo 2 o délce 7 metrů s řízeným navíjením. Všechny dobíjecí stanice jsou rovněž vybaveny zásuvkou Typ 2 pro alternativní dobíjení střídavým proudem o výkonu 22 kW.

Před vlastní instalací bylo třeba vybudovat nový 300metrový přívod o napětí 35 kV z vysokonapěťové rozvodny Teplárny Kladno. Samotný hub byl osazen kioskovou trafostanicí 35kV/0,4kV o zdánlivém výkonu 1 600 kVA. Z nízkonapěťového rozvaděče této trafostanice pak byly paprskovitě vyvedeny 400V přívody všech 9 dobíjecích stanic. A dále napájení pouličního osvětlení a kamerového systému. Toto řešení pokryje roční spotřebu elektrické energie až 14 500 MWh.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Další informace zde a také zde

 Přečtěte si také:

Středočeský projekt palivočlánkových autobusů oficiálně zahájen

8.8.2024 Ve spolupráci Středočeského kraje, regionálního organizátora veřejné dopravy IDSK, dopravce Martin Uher Bus, výrobce autobusů Solaris Bus & Coach, skupiny ČEZ a britské společnosti Logan Energy byl v srpnu 2024 zahájen středočeský projekt palivočlánkových autobusů. Jde o první velký projekt tohoto typu realizovaný v ČR.

Celý článek zde


Elektrické autobusy Rampini v centru Vídně: vodíkové nádrže místo dvoupólového pantografu

2.8.2024 Již v březnu 2013 informoval náš portál čtenáře o elektrických midibusech Rampini provozovaných dopravcem Wiener Linien v centru rakouského hlavního města a dobíjených z troleje dvoupólovým pantografem. Ještě téhož roku se jím mohli na zkoušku svézt také obyvatelé a návštěvníci Brna. Protože však čas pokročil, odejdou i ony na zasloužený odpočinek. S obnovou těchto midibusů, plánovanou na polovinu roku 2025, zůstává v centru Vídně i nadále italská značka Rampini, ovšem od základu se mění koncept pohonu. Nově zde budou nasazeny palivočlánkové (vodíkové) elektrické midibusy Rampini Hydron.

Celý článek zde


Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV

21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.

Celý článek zde



Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb

3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat.

Další informace a možnost stažení publikace zde
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog

Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci.

Přečtěte si zde:


Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství

22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná.

Celý článek zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde


Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Konference Efektivní elektromobilita v organizacích prezentuje elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru. Je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu, municipalit, městských služeb a ostatních organizací, správcům jejich vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto problematiku. 

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a videozáznamů přednášek naleznete v naší rubrice Konference zde


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde


Smart city – inteligentní město, město budoucnosti

Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…

Celý článek zde

























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services