Přečtěte si: Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město VI

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

3ČSAD v Hranicích na Moravě od listopadu 2017 plně elektricky

10.11.2017 Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním dopravcem, je plně elektrifikovaná.

Společnost ČSAD Frýdek-Místek a.s. zajišťuje městskou dopravu v Hranicích na Moravě na devíti linkách č. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12 a 13. Všechny tyto linky, v součtu měřící přes 100 km, jsou nyní provozovány elektricky. Výjimku tvoří 6 km dlouhá posilová linka č. 6 se třemi páry spojů jedoucích pouze o pracovních dnech, zajišťovaná společností Arriva Morava.

Uvedených devět linek hranické MHD provozovaných ČSAD Frýdek-Místek má různou délku a různě dlouhé denní proběhy a doby provozu autobusů. Nejkratší linka č. 5 měří 5 km, nejdelší linka č. 4 je dlouhá 21 km. Denní proběhy jednoho vozidla se pohybují v rozmezí od 46 do 254 km, nejčastěji kolem 105 – 120 km. Denní doba provozu se pohybuje od 8 do 16 hodin.

Elektrobus SOR EBN 9,5 používaný na těchto linkách (viz foto) je dvoudveřový elektrobus o délce 9,8 m. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku.

Pro pohon vozidla slouží asynchronní šestipólový vodou chlazený elektromotor o jmenovitém výkonu 120 kW. Trakční baterie je lithium-iontová, složena ze 180 článků, s kapacitou 172 kWh. Dojezd na jedno nabití je až 180 km.

Nabíjení v provozu MHD Hranice na Moravě probíhá ze zásuvky, a to přes noc po dobu 6 hodin a během dne v přestávkách po dobu 20 minut.

Vzhledem ke své jedinečnosti je hranická MHD a její základní provozní statistika zařazena i do aktuální zprávy č. 2 evropského projektu ZeEUS.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Město Hranice

Další informace zde a také zde

 Přečtěte si také:

62 malých elektrobusů VDL MidCity Electric pro dopravu v regionu Noord-Holland Noord

10.11.2017 Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo velkokapacitních vozidel se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují malé elektrobusy s délkou do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca 30 míst. Rostoucí zájem o tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých elektrobusů MidCity Electric od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach z října 2017. Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro nasazení v nizozemském regionu Noord-Holland Noord. MidCity Electric představuje elektrickou verzi midibusu VDL MidCity. Je dlouhý 8 metrů a má sníženou podlahu. Jeho vnitřní řešení se vyznačuje velkou variabilitou.

Celý článek zde

Německé železnice provozují v Bad Birnbachu autonomní elektrický minibus

9.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz zpráva UITP. Od posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou v tomto případě německé státní dráhy DB.

Celý článek zde

Město Nantes bude provozovat 24m elektrobusy s průběžným dobíjením ABB TOSA

3.11.2017 Systém „bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě (viz foto níže) již od roku 2013. Mohlo by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB.

Celý článek zde
ABB HVC-Overnight Charging: řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů

1.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná klást nároky nejen na průběžné dobíjení (tam, kde se tato technologie využívá), při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii HVC-Overnight Charging. 

Celý článek zde

Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií

26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. 

Celý článek zde

Elektrobusy v USA i pro meziměstské linky – první bude Van Hool

25.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů Proterra.

Celý článek zde
Projekt ZeEUS o financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu nepomůže bez podpory investic

13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná v září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a nesourodé. Celý článek zde


Světový rekord v dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno nabití trakčních baterií

11.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving Grounds v New Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek – provoz bez cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních podmínek.

Celý článek zde


Iniciativa CIVITAS pomáhá při sestavování plánů udržitelné městské mobility (SUMP)

29.9.2017 Plán udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských oblastech (blíže k této problematice viz prezentace ze semináře Čistá mobilita v chytrém městě). Na pomoc jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.

Celý článek zde


Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 2017

28.8.2017 Odborná publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 

Celý článek zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde









http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php










Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services