CBTC nahradila CBTC:
Linka 14 pařížského metra dostala dokonalejší systém pro bezobslužný
provoz
21.8.2024 Společnosti Siemens Mobility a RATP (Régie autonome des
transports Parisiens) úspěšně modernizovaly a rozšířily linku 14
pařížského metra. Odborná veřejnost o tom byla informována na konci
července 2024. Je to poprvé na světě, kdy byla stávající plně
automatizovaná linka metra bez řidiče přestavěna na stejnou úroveň
automatizace s dokonalejší technologií. Přestavba probíhala v
uplynulých šesti letech za běžného provozu.
Stupně automatizace a technologie CBTC
V souvislosti s automatizace provozu kolejových vozidel
jsou rozlišovány čtyři stupně automatizace (GoA) ve smyslu norem ČSN EN
62290:
• GoA0: provoz vlaku podle
rozhledu,
• GoA1: neautomatizovaný
provoz vlaku – automatické zabezpečení jízdy vlaku v provozu se
strojvedoucím,
• GoA2: poloautomatizovaný
provoz vlaku – automatické řízení vlaku v provozu se strojvedoucím,
• GoA3: provoz vlaku bez
strojvedoucích – automatické řízení vlaku v provozu bez strojvedoucích,
ale s přítomností vlakového průvodce,
• GoA4: provoz vlaku bez
obsluhy – automatický provoz zcela bez vlakového personálu.
Řídicí a zabezpečovací technologie CBTC má následující
charakteristické znaky:
• nezávislost na pevných
traťových úsecích (tzv. pohyblivý blok),
• vysokokapacitní
obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je
velmi přesně určena poloha vlaku (zpočátku přes indukční cívky, nyní
rádiové spojení),
• vykonávání životně
důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory.
Díky tomu je CBTC schopna bez zásahu člověka zajistit
bezpečnou a zároveň hospodárnou jízdu vlaku a zároveň plynulý a účelný
provoz všech vlaků na sledovaných tratích podle jízdního řádu. V
případě mimořádností také umožní pružnější reakci řízení dopravního
systému na okamžitou situaci.
V praxi to vypadá tak, že plně automatický systém v
každém okamžiku ověřuje přesnou polohu všech vlaků v provozu a zejména
jejich nejmenší přípustnou vzdálenost, což umožňuje dosažení kratšího
špičkového intervalu oproti stávající technologii tzv. pevného bloku
kolejových obvodů, kdy do daného obvodu je vpuštěn vlak až ve chvíli,
kdy jej opustí předchozí souprava.
Technologii CBTC lze využít (a v praxi se využívá) jak
pro provoz bez obsluhy (GoA4), tak pro provoz s řidičem. S touto
technologií se počítá i v pražském metru pro trasu C a novou trasu D. Blíže k této
technologii viz v naší nápovědě k článkům ZDE.
Linka 14 pařížského metra
Už v roce 1998 vybudovala dnešní společnost Siemens
Mobility ve spolupráci s RATP první automatizovanou vysokokapacitní
linku metra v Paříži bez řidiče. Využila k tomu svoji technologii CBTC
s obchodním názvem METEOR podle této linky (Métro Est Ouest Rapide –
rychlé východo-západní metro). V roce 2018 získala společnost Siemens
Mobility zakázku na generální rekonstrukci automatizační technologie
linky, při níž nahradila tento systém pokročilým systémem Trainguard MT
CBTC pro GoA4.
Nový systém CBTC umožňuje efektivnější a spolehlivější
provoz na celé trati, jejíž délka se díky prodloužení na sever a jih
zdvojnásobila o 14 kilometrů. Navzdory zdvojnásobení délky tratě, která
nově měří 28 kilometrů, zůstává interval jízdy mezi vlaky 85 sekund.
Linka 14 je nyní nejdelší linkou v pařížské síti metra a
v budoucnu odbaví více než milion cestujících denně. Díky tomuto
rozšíření je možné cestovat z letiště Orly do centra Paříže za 20 minut
a ze severních obchodních čtvrtí v Saint-Denis Pleyel na letiště Orly
za pouhých 40 minut.
Součástí této modernizace byla výstavba nové stanice
centrálního řízení provozu (OCC) a vybavení pro 72 nových vlaků metra.
Společnost Siemens Mobility rozšířila automatizaci na sever do
Saint-Denis-Pleyel a na jih na letiště Orly o 14 kilometrů. Tím se
délka tratě zdvojnásobila na 28 km, a vyžádala si tak instalaci novější
verze technologie GoA4. Ta nyní spojuje letiště Orly s centrem Paříže
za 20 minut a umožňuje cestovat ze Saint-Denis Pleyel na Orly za 40
minut.
Napojení na Grand Paris Express
Linka 14 se zvýšenou kapacitou, spolehlivostí a
efektivitou slouží jako páteř pařížského systému veřejné dopravy a
napojuje se na budoucí síť Grand Paris Express. Jde o novou 200 km
dlouhou síť automatického metra, která se v současné době buduje v
regionu Ile-de-France.
Tuto síť rovněž vybaví Siemens Mobility svojí
technologií CBTC na stupni automatizace GoA4. Společnost Siemens
Mobility získala také zakázku na automatizaci linek 15, 16 a 17.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Siemens
Mobility
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Reportáž
Smartcityvpraxi.cz: vlakotramvaje v Chemnitz
2.8.2024 Dopravní
systémy typu tram-train, pro něž se vžilo české pojmenování
„vlakotramvaj“, kombinují městskou tramvaj a příměstskou železnici. O
nasazení vlakotramvají se již desítky let uvažuje také v ČR, aktuálním
příkladem je Středočeský kraj. Jeden
takovýto systém tram-train se nachází i nedaleko českých hranic, v
Saské Kamenici (německy Chemnitz). Na konci července 2024 se jej
rozhodla blíže prozkoumat i naše redakce.
Celý
článek zde
Holon: Další
autonomní e-minibus na evropském trhu, tentokrát z Německa
17.4.2024 Německo
je jednou z evropských zemí, kde se autonomní
mobilita výrazně rozvíjí v duchu filosofie „3. druhu dopravy“ (tj.
vedle individuální dopravy a velkokapacitní hromadné dopravy), přičemž
dopravním prostředkem jsou autonomní elektrické minibusy. Vedle dbou
typů francouzského původu – EasyMile známého například z Bad
Birnbachu a
Navya, známého například z Hofu –
vstupuje od roku 2024 na evropský trh nová značka s názvem Holon.
Celý
článek zde
Smart
city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy:
Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v
organizacích IV
21.3.2024
Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný
program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné
konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9.
ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny
na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech,
včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se
dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb,
municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.
Celý
článek zde
Aby chytré
město
nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o
poučení z dobrých příkladů i z chyb
3.10.2023
Praktické realizaci konceptu smart city napomůže
publikace MMR ČR s
názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho
edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a
spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného
konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských
publikací. Publikace je přehledně členěna do
tematických okruhů,
jako např.
strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní
energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo
spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve
čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z
domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb
vyvarovat.
Další
informace a možnost stažení publikace zde
31.10.2022 Jak jsme
avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v
bavorském Bad Birnbachu, v této
spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na
jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové
město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým
centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní
linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme
se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední
odpoledne.
Celý
článek zde
Bad Birnbach podruhé:
Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto
spolehlivě jezdí
23.8.2022
Od naší reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad
Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se
tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.
K
jádru věci – náš
manažerský a
ekonomický blog
Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Živá strategie pro
chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
Marketing je řídící proces pro
identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem
dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika
základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení
cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich.
Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby
orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou
jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.
Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k
dispozici ZDE:
Smart city v praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize včetně možnosti zakoupení zde
Cyklus odborných konferencí
„Smart
city v praxi“ a „Elektrické
autobusy pro město“
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“
je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních
organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto
problematiku, příp. školám či městským službám.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde