|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
CBTC nahradila CBTC: Linka 14 pařížského metra dostala dokonalejší systém pro bezobslužný provoz21.8.2024 Společnosti Siemens Mobility a RATP (Régie autonome des transports Parisiens) úspěšně modernizovaly a rozšířily linku 14 pařížského metra. Odborná veřejnost o tom byla informována na konci července 2024. Je to poprvé na světě, kdy byla stávající plně automatizovaná linka metra bez řidiče přestavěna na stejnou úroveň automatizace s dokonalejší technologií. Přestavba probíhala v uplynulých šesti letech za běžného provozu.
Stupně automatizace a technologie CBTC V souvislosti s automatizace provozu kolejových vozidel jsou rozlišovány čtyři stupně automatizace (GoA) ve smyslu norem ČSN EN 62290: • GoA0: provoz vlaku podle rozhledu, • GoA1: neautomatizovaný provoz vlaku – automatické zabezpečení jízdy vlaku v provozu se strojvedoucím, • GoA2: poloautomatizovaný provoz vlaku – automatické řízení vlaku v provozu se strojvedoucím, • GoA3: provoz vlaku bez strojvedoucích – automatické řízení vlaku v provozu bez strojvedoucích, ale s přítomností vlakového průvodce, • GoA4: provoz vlaku bez obsluhy – automatický provoz zcela bez vlakového personálu. Řídicí a zabezpečovací technologie CBTC má následující charakteristické znaky: • nezávislost na pevných traťových úsecích (tzv. pohyblivý blok), • vysokokapacitní obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je velmi přesně určena poloha vlaku (zpočátku přes indukční cívky, nyní rádiové spojení), • vykonávání životně důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory. Díky tomu je CBTC schopna bez zásahu člověka zajistit bezpečnou a zároveň hospodárnou jízdu vlaku a zároveň plynulý a účelný provoz všech vlaků na sledovaných tratích podle jízdního řádu. V případě mimořádností také umožní pružnější reakci řízení dopravního systému na okamžitou situaci. V praxi to vypadá tak, že plně automatický systém v každém okamžiku ověřuje přesnou polohu všech vlaků v provozu a zejména jejich nejmenší přípustnou vzdálenost, což umožňuje dosažení kratšího špičkového intervalu oproti stávající technologii tzv. pevného bloku kolejových obvodů, kdy do daného obvodu je vpuštěn vlak až ve chvíli, kdy jej opustí předchozí souprava. Technologii CBTC lze využít (a v praxi se využívá) jak pro provoz bez obsluhy (GoA4), tak pro provoz s řidičem. S touto technologií se počítá i v pražském metru pro trasu C a novou trasu D. Blíže k této technologii viz v naší nápovědě k článkům ZDE. Linka 14 pařížského metra Už v roce 1998 vybudovala dnešní společnost Siemens Mobility ve spolupráci s RATP první automatizovanou vysokokapacitní linku metra v Paříži bez řidiče. Využila k tomu svoji technologii CBTC s obchodním názvem METEOR podle této linky (Métro Est Ouest Rapide – rychlé východo-západní metro). V roce 2018 získala společnost Siemens Mobility zakázku na generální rekonstrukci automatizační technologie linky, při níž nahradila tento systém pokročilým systémem Trainguard MT CBTC pro GoA4. Nový systém CBTC umožňuje efektivnější a spolehlivější provoz na celé trati, jejíž délka se díky prodloužení na sever a jih zdvojnásobila o 14 kilometrů. Navzdory zdvojnásobení délky tratě, která nově měří 28 kilometrů, zůstává interval jízdy mezi vlaky 85 sekund. Linka 14 je nyní nejdelší linkou v pařížské síti metra a v budoucnu odbaví více než milion cestujících denně. Díky tomuto rozšíření je možné cestovat z letiště Orly do centra Paříže za 20 minut a ze severních obchodních čtvrtí v Saint-Denis Pleyel na letiště Orly za pouhých 40 minut.
Součástí této modernizace byla výstavba nové stanice centrálního řízení provozu (OCC) a vybavení pro 72 nových vlaků metra. Společnost Siemens Mobility rozšířila automatizaci na sever do Saint-Denis-Pleyel a na jih na letiště Orly o 14 kilometrů. Tím se délka tratě zdvojnásobila na 28 km, a vyžádala si tak instalaci novější verze technologie GoA4. Ta nyní spojuje letiště Orly s centrem Paříže za 20 minut a umožňuje cestovat ze Saint-Denis Pleyel na Orly za 40 minut. Napojení na Grand Paris Express Linka 14 se zvýšenou kapacitou, spolehlivostí a efektivitou slouží jako páteř pařížského systému veřejné dopravy a napojuje se na budoucí síť Grand Paris Express. Jde o novou 200 km dlouhou síť automatického metra, která se v současné době buduje v regionu Ile-de-France. Tuto síť rovněž vybaví Siemens Mobility svojí technologií CBTC na stupni automatizace GoA4. Společnost Siemens Mobility získala také zakázku na automatizaci linek 15, 16 a 17. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Siemens Mobility Přečtěte si také: Reportáž Smartcityvpraxi.cz: vlakotramvaje v Chemnitz2.8.2024 Dopravní systémy typu tram-train, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“, kombinují městskou tramvaj a příměstskou železnici. O nasazení vlakotramvají se již desítky let uvažuje také v ČR, aktuálním příkladem je Středočeský kraj. Jeden takovýto systém tram-train se nachází i nedaleko českých hranic, v Saské Kamenici (německy Chemnitz). Na konci července 2024 se jej rozhodla blíže prozkoumat i naše redakce. Holon: Další autonomní e-minibus na evropském trhu, tentokrát z Německa 17.4.2024 Německo je jednou z evropských zemí, kde se autonomní mobilita výrazně rozvíjí v duchu filosofie „3. druhu dopravy“ (tj. vedle individuální dopravy a velkokapacitní hromadné dopravy), přičemž dopravním prostředkem jsou autonomní elektrické minibusy. Vedle dbou typů francouzského původu – EasyMile známého například z Bad Birnbachu a Navya, známého například z Hofu – vstupuje od roku 2024 na evropský trh nová značka s názvem Holon. Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV 21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací. Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb 3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat. Další informace a možnost stažení publikace zdeAutonomně v Hofu: všední pátek autonomního minibusu v rušném městě31.10.2022 Jak jsme avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v bavorském Bad Birnbachu, v této spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne. Bad Birnbach podruhé: Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto spolehlivě jezdí 23.8.2022
Od naší reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad
Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se
tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný. Celý článek zdeK jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeNaše služby pro Váš marketingMarketing je řídící proces pro
identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem
dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika
základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení
cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich.
Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby
orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou
jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu. Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“ Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto problematiku, příp. školám či městským službám. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |