Smarte Schrubber
neboli Smart kartáč: na berlínském hlavním nádraží si měřily síly
čisticí roboty
14.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a rozmanité služby
patří stále více automatizovaná uklízecí technika. Jednou z organizací,
které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i Německé státní
železnice (DB). Není divu – přes jejich cca 5 700 nádraží o úhrnné
ploše 1,8 miliónu čtverečních metrů projde denně přes 5 miliónů
cestujících. Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky je
promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly DB
soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated
Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy
česky „Smart kartáč“.

Soutěž organizovala drážní servisní organizace DB Services spolu s
drážní inovační organizací DB mindbox.
Soutěžní arénou byl průchod halou berlínského hlavního nádraží o
rozloze 200 m2 (celková plocha tohoto nádraží je 15 000 m2) za
normálního provozu s cestujícími a množstvím rozmanitých překážek.
Soutěžící roboty si zde musely poradit například se skvrnami od kečupu
nebo se zbytky chipsů. Porota hodnotila orientaci robotů na nádraží,
pojíždění po optimálních čisticích trasách, reakci na překážky a
cestující, kvalitu čištění i bezpečnost provozu.
Soutěžícími, respektive jejich dodavateli, byly společnosti
• Adlatus Robotics, start-up z německého
města Ulm, který vyvíjí čisticí roboty od roku 2015,
• Cleanfix, švýcarská firma dodávající
čisticí stroje již od sedmdesátých let,
• HEFTER cleantech, německý
specializovaný dodavatel zařízení na čištění podlah a eskalátorů,
• TASKI Diversey, americký dodavatel
čisticích a hygienických systémů včetně čisticích robotů.
Ukázalo se, že čisticí roboty jsou na takové technické úrovni, že si se
svými úkoly dokázaly úspěšně poradit. Pokud některému z robotů
docházela energie v bateriích nebo čerstvá voda v nádrži, anebo naopak
byla nádrž na špínu již plná, dojel se sám obsloužit do servisní
stanice. Zdá se tedy, že plně autonomní provoz čisticích robotů je
velmi reálný vývojový směr této techniky.
A cena pro vítěze? Rámcová dvouletá smlouva s DB na rozvoj robotického
čištění na nádražích. Bude-li tento testovací provoz úspěšný, stanou se
čisticí roboty na německých nádražích každodenní realitou.
Videosnímek ze soutěže je k dispozici zde
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Deutsche
Bahn AG
Další informace zde
Přečtěte
si také:
2.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži zde, nezůstane u
Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho
následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018.
Celý článek zde
1.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící
na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících
denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily.
Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické.
Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední
míli“ autonomní elektrické minibusy. První testovací provoz pro
registrované účastníky bude probíhat v kampusu Bundoora univerzity La
Trobe, ležícího 20 km od centrální obchodní čtvrti města. Zkušební
provoz bude zahájen v dubnu 2018 a potrvá do června téhož
roku. Celý článek zde
Singapur bude testovat
autonomní elektrobusy standardní délky, technologii dodá Volvo a ABB
22.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob se ve
zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle
tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy – viz
například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se
však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m.
Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém
programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a
elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University
(NTU) v Singapuru. Dodavatelem nabíjecí infrastruktury bude společnost
ABB.
Celý článek zde
17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane
v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.
Celý článek zde
15.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využíván
trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci
vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické
uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na
lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v
podzemním metru (po metru po Londýně) a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy, po
instalaci na tramvajové lince. Stejně jako
v případě tramvají je i u metra jejím provozovatelem v Miláně městský
dopravce ATM.
Celý článek zde
9.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí,
zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel,
nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho
odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím
a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci
2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova:
„NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží
Penn Station.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý článek zde
Publikace Smart
city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního
křtu v březnu 2017
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde