Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Smarte Schrubber neboli Smart kartáč: na berlínském hlavním nádraží si měřily síly čisticí roboty

14.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a rozmanité služby patří stále více automatizovaná uklízecí technika. Jednou z organizací, které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i Německé státní železnice (DB). Není divu – přes jejich cca 5 700 nádraží o úhrnné ploše 1,8 miliónu čtverečních metrů projde denně přes 5 miliónů cestujících. Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky je promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly DB soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy česky „Smart kartáč“.

Soutěž organizovala drážní servisní organizace DB Services spolu s drážní inovační organizací DB mindbox.

Soutěžní arénou byl průchod halou berlínského hlavního nádraží o rozloze 200 m2 (celková plocha tohoto nádraží je 15 000 m2) za normálního provozu s cestujícími a množstvím rozmanitých překážek. Soutěžící roboty si zde musely poradit například se skvrnami od kečupu nebo se zbytky chipsů. Porota hodnotila orientaci robotů na nádraží, pojíždění po optimálních čisticích trasách, reakci na překážky a cestující, kvalitu čištění i bezpečnost provozu.

Soutěžícími, respektive jejich dodavateli, byly společnosti

•    Adlatus Robotics, start-up z německého města Ulm, který vyvíjí čisticí roboty od roku 2015,

•    Cleanfix, švýcarská firma dodávající čisticí stroje již od sedmdesátých let,

•    HEFTER cleantech, německý specializovaný dodavatel zařízení na čištění podlah a eskalátorů,

•    TASKI Diversey, americký dodavatel čisticích a hygienických systémů včetně čisticích robotů.

Ukázalo se, že čisticí roboty jsou na takové technické úrovni, že si se svými úkoly dokázaly úspěšně poradit. Pokud některému z robotů docházela energie v bateriích nebo čerstvá voda v nádrži, anebo naopak byla nádrž na špínu již plná, dojel se sám obsloužit do servisní stanice. Zdá se tedy, že plně autonomní provoz čisticích robotů je velmi reálný vývojový směr této techniky.  

A cena pro vítěze? Rámcová dvouletá smlouva s DB na rozvoj robotického čištění na nádražích. Bude-li tento testovací provoz úspěšný, stanou se čisticí roboty na německých nádražích každodenní realitou.

Videosnímek ze soutěže je k dispozici zde

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Deutsche Bahn AG

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Projekt HEAT: autonomní minibusy budou v Hamburku jezdit až padesátikilometrovou rychlostí

2.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži zde, nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim roku 2018.

Celý článek zde


Projekt Autonobus: autonomní elektrické minibusy testují také v Austrálii

1.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní elektrické minibusy. První testovací provoz pro registrované účastníky bude probíhat v kampusu Bundoora univerzity La Trobe, ležícího 20 km od centrální obchodní čtvrti města. Zkušební provoz bude zahájen v dubnu 2018 a potrvá do června téhož roku. Celý článek zde


Singapur bude testovat autonomní elektrobusy standardní délky, technologii dodá Volvo a ABB

22.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy – viz například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m. Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University (NTU) v Singapuru. Dodavatelem nabíjecí infrastruktury bude společnost ABB.

Celý článek zde


Kodaňská S-Bane: PPP pomůže rozvoji automatizované městské dráhy

17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů, mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.

 Celý článek zde


Milánské metro dostane inteligentní měnírnu Hesop

15.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využíván trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v podzemním metru (po metru po Londýně) a zároveň druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy, po instalaci na tramvajové lince. Stejně jako v případě tramvají je i u metra jejím provozovatelem v Miláně městský dopravce ATM.

 Celý článek zde


Aplikace FindYourWay pomáhá cestujícím vyznat se na velkém newyorském nádraží

9.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží Penn Station.

 Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

2.1.2018  O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči.

Celý článek zde
Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 2017

28.8.2017 Odborná publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 

Celý článek zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde

















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services