Přečtěte si: Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Národní program Životní prostředí podpoří ekologické inovace

22.2.2017 Národní program Životní prostředí (NP ŽP), podporující mj. elektromobilitu v organizacích veřejných služeb nebo územní studie krajiny vyhlásil 13. února 2017 další výzvu č. 2/2017, zaměřenou na podporu inovativních a demonstračních projektů s pozitivním dopadem na životní prostředí – tak zní přesně název příslušné podoblasti NP ŽP. Projekty podpořené touto výzvou by měly ukázat směr, jak pomocí moderních technologií chránit naše životní prostředí.

Cílem výzvy je zlepšení životního prostředí prostřednictvím inovativních a demonstračních projektů, které je možné následně, po pilotním ověření, přenést do běžné praxe. Výzva v této souvislosti cílí na rozvoj konceptu chytrých obcí a měst (smart city).

Pilotní projekty, které ve výzvě uspějí a jejichž přínos bude ověřen, by měly být následně přenášeny do běžné praxe. Konkrétně by se měly zaměřit na řešení současných naléhavých výzev spojených např. se suchem, povodněmi, klimatickou změnou, smogem, odpady aj.

                               

Aktivity podporované v rámci této výzvy se člení do čtyř základních skupin:

 •    Voda,

•    Kvalita ovzduší,

•    Odpady,

•    Energetické úspory a chytrá řešení v energetice.

Do oblasti „Voda“ spadají především projekty, zaměřené na péči o vodní hospodářství, vodní zdroje a na roli přirozených vodních ploch pro stabilizované životní prostředí.

Do oblasti „Kvalita ovzduší“ spadají projekty zaměřené na lokální energetiku, ale také například na udržitelné projektování a plánování měst, optimalizaci dopravy ve městech nebo inovativní projekty pro mobilitu, včetně například využívání vodíkových technologií.

Do oblasti „Odpady“ spadají projekty zaměřené na nakládání s odpady a sběr odpadů – své místo si zde tedy určitě najdou i komplexní řešení podobná tomu z norského Stavangeru.

Do oblasti „Energetické úspory a chytrá řešení v energetice“ pak spadají především projekty zaměřené na chytré sítě (smart grid) a lokální sítě, resp. mikrosítě, ale také například na energetiku inteligentních budov nebo využití zásobníků energie.

Podporu získají pouze projekty, které využívají techniku či metodu, jež není běžně používána na území České republiky a která nabízí potenciální přínos v oblasti životního prostředí.

Úspěšní žadatelé mohou na své chytré projekty získat dotaci až 75 % z celkových způsobilých výdajů, maximálně až 50 milionů korun. Výzva je dvoukolová. Projektové náměty mohou zájemci posílat na Státní fond životního prostředí ČR od 13. února do 30. června 2017.

Pro financování projektů z této výzvy bylo vyčleněno celkem 100 miliónů Kč.  

A jak proces žádostí probíhá?

Žadatelé nejprve předloží své projektové návrhy. Ty posoudí odborná expertní komise jmenovaná ze zástupců Ministerstva životního prostředí, Státního fondu životního prostředí ČR a z řad nezávislé odborné veřejnosti. Komise z přihlášených záměrů vybere projekty, které doporučí k podpoře. Fond následně písemně vyzve úspěšné předkladatele k podání žádosti o dotaci.

Výzva je určená pro obce, kraje a městské části hlavního města Prahy, organizační složky státu a státní příspěvkové organizace, svazky obcí, ale i příspěvkové organizace územních samosprávných celků nebo obecně prospěšné společnosti založené městem nebo krajem. Projekty mohou podávat také spolky a pobočné spolky založené obcí či krajem, veřejné výzkumné instituce, vysoké školy, akciové společnosti vlastněné z více než 50 % obcí nebo krajem a společnosti s ručením omezeným vlastněné z více než 50 % obcí či krajem.

Jakub Slavík, s využitím dokumentů SFŽP

Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Další informace zde a také zde

 Přečtěte si také:

Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde


Bílé LED veřejné osvětlení a jeho nemilé důsledky

20.2.2017 Současným trendem ve světelných zdrojích pro veřejné osvětlení jsou LED svítidla používající bílé světlo s velkým podílem modré složky. To působí dojmem bílého dne, což se někomu třeba i líbí, ale má i „temnou“ stránku – je škodlivé pro lidi i městskou přírodu. V čem je problém, na to jsme se zeptali RNDr. Jana Hollana, Ph.D. z Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd ČR.

Celý článek zde


Vyhodnocení 20. výzvy IROP k nízkoemisním vozidlům: soumrak „feudálních“ investičních dotací?

9.2.2017 V prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu žádostí o podporu ve 20. výzvě IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde o listinu vítězů a poražených mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a s nadějemi očekávaného dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup nových trolejbusů, elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů stojících mimo integrované územní investice (ITI) a integrované plány rozvoje území (IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho povolaných a méně vyvolených.  Podáno bylo celkem 37 žádostí, z nichž 35 vyhovělo podmínkám, avšak jen necelá polovina z nich – 13 žádostí – na dotaci skutečně dosáhla.  Všichni „vyvolení“ měli žádost hodnocenou na úrovni maximálních 90 bodů. Hodnocení 90 bodů ovšem získaly i další tři žádosti, na které se již nedostalo. Kritériem byl čas podání žádosti a šlo tu doslova o minuty. Nejhorší žádost, která vyhověla požadavkům, ale na dotaci již nedosáhla, měla 60 bodů – tedy na velmi příznivé úrovni dvou třetin maxima. Celý článek zde


Byli jsme přitom: ve Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech

30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy autonomní vozidla a jejich využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového projektu v Paříži: Kyvadlový spoj propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA. Na rozdíl od Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu, se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně aktuální smogové situace.

Celý článek zde

























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services