|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Legislativa pro automatizovaná silniční vozidla na postupu3.12.2024 Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů připravilo novelu zákonů, která umožní maximální využití současných technických možností automobilů prodávaných v ČR a EU. Změnu zákonů čeká projednání v Poslanecké sněmovny. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem listopadu 2024. Demonstrační provoz autonomního minibusu na vyhrazené části pěší zóny ve středočeských ŘíčanechDráhy mají náskok Česká drážní legislativa již pro některé druhy drah, konkrétně tedy pro metro, umožňuje plnou automatizaci znamenající jízdu zcela bez obsluhy (tzv. stupeň automatizace 4). Jedná se především o novelizovaný zákon č. 266/1994 Sb. (Zákon o drahách) a o prováděcí vyhlášky 173/1995 Sb. (Dopravní řád drah) a 177/1995 Sb. (Stavební a technický řád drah). Zde je například zakotveno, že jízda vlaku může být řízena i technickým systémem pro automatický provoz, a pro tento případ musí být stanoveny jednotné technologické postupy. Bez těchto změn by mimo jiné nebylo možno připravovat novou linku pražského metra D jako plně bezobslužnou a automatizovat stávající linku metra C (k tomu blíže v našem článku zde). Naproti tomu naše legislativa pro automatizaci provozu silničních vozidel se teprve rodí. Příprava silniční legislativy pro automatizovaný provoz Provoz na veřejných silničních komunikacích je pochopitelně náročnější a komplikovanější než drážní systém typu metro. Tomu odpovídá i složitost a náročnost příslušné legislativy. Technologie, pro které je nyní připravován legislativní rámec, vycházejí z řidičům již dobře známých asistentů řízení, jako jsou např. adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů. Zatímco tito asistenti řidiče pouze podporují a nezodpovídají za řízení, systémy automatizovaného řízení tuto odpovědnost plně přebírají. Pro řidiče to znamená, že budou moci během jízdy na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, řízení dočasně předat vozidlu a po tuto dobu se nemuset věnovat samotnému řízení. Podmínky pro převzetí řízení si vozidlo hlídá samo a na displeji vizuálně informuje řidiče, že je připraveno převzít kontrolu. Řidič se následně rozhodne, zda řízení vozidlu předá, což potvrdí například stisknutím tlačítka na volantu, nebo zda bude pokračovat v řízení sám. Pokud se rozhodne řízení nepředat, aktivní bezpečnostní a asistenční systémy, kterými je vozidlo vybaveno, jako například hlídání mrtvých úhlů, zůstanou nadále v činnosti. V každém okamžiku přitom musí být jasné, kdo ovládá vozidlo – zda člověk nebo systém, a kdo je tedy za vozidlo zodpovědný – zda řidič nebo výrobce. Jedná se tedy o tzv. úroveň automatizace 3 (podmíněná automatizace) ve smyslu normy SAE J3016. Další úrovně automatizace pak vedou k autonomnímu provozu (viz foto). Hlavní principy legislativní změny Legislativní změna zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích konkrétně zahrnuje: • rozšíření definice „řidiče“ tak, aby řidičem byla i osoba, která předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá; • rezignaci na některé povinnosti řidiče související s ovládáním vozidla a dodržováním pravidel provozu na pozemních komunikacích při autonomní jízdě; • přenos odpovědnosti z řidiče na vozidlo v mezích homologačních předpisů; • novou povinnost řidiče převzít řízení na pokyn vozidla; • uložení povinnosti řidiče zpřístupnit kontrolním orgánům přístup k vozidlu za účelem získání dat ze systému; • rozšíření registru silničních vozidel o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované vozidlo dle přímo použitelného předpisu. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Další podrobnosti a zajímavosti k autonomní dopravě na kolejích a na silnici naleznete v naší publikaci Elektromobilita v praxi (volně ke stažení zde). Další informace z tiskové zprávy Ministerstva dopravy ČR zde Přečtěte si také: Barcelona – byli jsme při tom: Smart city Expo i bezobslužná linka 913.11.2024 Ve španělské Barceloně proběhl na počátku listopadu 2024 třináctý ročník veletrhu a přednáškového fóra Smart City Expo World Congress, jehož se účastnilo více než 1100 vystavovatelů z celého světa včetně významné české expozice. Nechyběli přitom ani zástupci naší redakce. Nebyla to ovšem jediné, co nás v Barceloně zajímalo – nešlo zde opomenout ani bezobslužnou linku 9 barcelonského metra. Celý článek zdeModerní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference 8.11.2024 Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. To bylo motto prvního ročníku konference Moderní technologie v elektrické dopravě, pořádané provozovateli tohoto portálu jako doprovodný program veletrhu e-Salon v Praze-Letňanech, 8. 11. 2024. Celý článek zdeElektromobilita v praxi: vychází vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích18.10.2024 V mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. To je základní filosofie populárně naučné publikace Elektromobilita v praxi, v níž jsme autoři a také vydavatelé – je to vlajková loď naší Edice smart city. Jak se tedy zorientovat na poli elektromobility? Na tuto otázku Vám dá odpověď právě tato publikace. Více informací a článek s odkazem na stažení publikace v elektronické verzi zdeTrochu jiné "smart": Léto s vůní mangaNaše zážitky a rozhovory z Mosambiku16.10.2024 Jak už naši čtenáři vědí, strávili jsme dobu od Vánoc 2023 až téměř do konce ledna 2024 v Mosambiku, zemi v jihovýchodní Africe s tradičními, avšak trochu pozapomenutými, vztahy k Česku. Cíle naší návštěvy byly osobní i pracovní: uvidět se po čase s naším mosambickým přítelem a kolegou a jeho rodinou a zároveň prozkoumat terén ohledně případné skromné české zahraniční pomoci. Příběh Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV 21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací. Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb 3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat. Další informace a možnost stažení publikace zdeNaše služby pro Váš marketing Marketing je řídící proces pro
identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem
dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika
základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení
cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich.
Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby
orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou
jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu. Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON Naše konzultační firma, která je zaměřena na odbornou podporu chytrých technologií v dopravě a energetice a inteligentních měst, organizuje již jedenáctým rokem konference o chytré elektromobilitě a chytrých řešeních pro města. Konference jsou určeny odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, zástupcům dopravních podniků i soukromých dopravců, zástupcům municipalit či dalším zájemcům o tuto problematiku či školám. Pokud se budete chtít stát partnerem konference, neváhejte nás kontaktovat. K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenstvíZákladem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |