Dopravní podnik Praha
sází i na „malou“ elektromobilitu
12.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a tramvají ročně se
Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých měst využívající
denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) však
nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými prostředky MHD.
Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých osobních automobilů,
které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd. Předání prvních deseti
elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do užívání se zúčastnili
i redaktoři našeho portálu.

Park deseti elektromobilů, které nahradí stávající vozy s převážně
dieselovým pohonem, je složen z vozů BMW, Hyundai, KIA a Volkswagen. DPP si
je pronajal na 36 měsíců od společnosti ČEZ ESCO s ohraničeným ročním
nájezdem 15 000 km na jeden elektromobil.
Do obchodních podmínek se pochopitelně promítá vyšší pořizovací cena
elektromobilů oproti konvenčním vozidlům, takže náhrada tradičních
vozidel elektromobily není finančně plně rentabilní. DPP nicméně
předpokládá nižší provozní náklady u pořizovaných elektromobilů
dosahující 0,4 až 0,7 Kč/km, včetně toho, že odpadají některé servisní
úkony, jako jsou výměny motorového oleje, vzduchových a palivových
filtrů atd., vůči vozidlům se spalovacím motorem. DPP jako městská
organizace i jako historicky první průkopník elektrické dopravy v Praze
– Praha provozuje elektrické tramvaje již od 90. let 19 století (!) –
tím kromě toho dal jasně najevo, že má čistou mobilitu ve městě jako
jednu ze svých strategických priorit.

Tři elektromobily DPP budou začleněny do interní autopůjčovny DPP v
ústřední budově Sokolovská. Zbývajících sedm elektromobilů bude
umístěno do těchto areálů: Hostivař 3 vozidla, Depo Kačerov 3 vozidla a
Vršovice 1 vozidlo. Systém objednávání a půjčování vozů zaměstnancům je
nastaven elektronicky.
Nabíjení elektromobilů bude probíhat v areálech DPP, kde jsou k tomuto
účelu zabezpečená a určená nabíjecí místa. V souladu s vykrytím
požadavku bude zabezpečeno efektivní dobíjení elektromobilů tak, aby
bylo jasné, kdy je který elektromobil dobitý, nebo jak je třeba jej
upřednostnit v dobíjení, aby nenastala situace, že některý elektromobil
nebude v požadovaný čas dobitý.
V obměně zbylých vozů bude DPP pokračovat postupně v následujících
letech, a to ve II. a III. etapě. Počty obměňovaných vozů za
elektromobily, jsou v přímé úměře za vozy, které má DPP pořízené na
operativní leasing. Do budoucna se uvažuje i o možném využití
užitkových elektromobilů ve službách DPP.
redakce
Smartcityvpraxi.cz s využitím podkladů DPP
Foto © archiv
redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
2.11.2017
Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke konceptu smart city.
Vedle rozsáhlých
developerských projektů typu Aspern Seestadt
je součástí
naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic
pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost,
do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý
projekt částečně zafinancovaly občanské investice. Prvních 230
dobíjecích míst vznikne po celé Vídni už do poloviny roku
2018. V každém z 23 městských obvodů nejprve vyroste pět
rychlonabíjecích stanic s kapacitou pro dva elektromobily a výkonem 11
kW. Další stanice budou vznikat do roku 2020.
Celý článek zde
12.11.2017 Od roku 2000
po současnost bylo v EU na národní a mezinárodní úrovni
jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více než 1900
rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900 projektů v
oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti konstrukce
vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že spleť těchto
projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na pomoc přichází na
začátku října 2017 evropský informační systém Transport Research and
Innovation Monitoring and Information System (TRIMIS).
Celý
článek zde
ČEZ a ABB: společně
pro rozvoj elektromobility v ČR, nová nabíjecí stanice s vysokým
výkonem se představila světu
6.10.2017
Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou
republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita
Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných
dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích
stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního
okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta
vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe
Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové
veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými
nabíjecími výkony až 350 kW.
Celý
článek zde
3.10.2017 Dne 3. října
2017 se v Praze již podruhé konala
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Konference byla pořádána pod záštitou
Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR
a Ministerstva dopravy ČR. Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v
rámci projektu elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za
bankovní sektor byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský
průmysl společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury),
Eurogreen (zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel
francouzského výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným
garantem konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a
hlavní konzultant pořádající firmy. Celý článek zde
29.9.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický
dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech
a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě
zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde
o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech (blíže k této problematice viz prezentace ze semináře Čistá
mobilita v chytrém městě). Na pomoc jejich přípravě přichází
evropská iniciativa CIVITAS, která
v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr
zpracovaných SUMP.
Celý
článek zde
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý
článek zde
16.8.2017 Jednou
z moderních technologií, které pomáhají naplňovat koncept smart
city, jsou systémy
chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující senzory na
parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům rychle
nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto systémech
hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít stejně tak
své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných soukromých
objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo návštěvníkům
a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová parkovací
místa.
Není proto divu, že inteligentní parkovací systémy a možnosti jejich
uplatnění přitahují průmyslové dodavatele rozmanitých „chytrých“
technologií. Na popud jednoho z nich provedla v průběhu července a
srpna 2017 konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem tohoto portálu, předběžný průzkum
českého trhu inteligentních parkovacích technologií. Celý článek zde
Metanolový
palivočlánkový užitkový elektromobil představen veřejnosti
14.8.2017 Dánský
výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km,
tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční
spalovací motor.
Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde