Projekt SIMON pomáhá
mobilitě handicapovaných občanů evropských smart cities
26.11.2015
Jednou z důležitých oblastí, kde informační technologie mohou usnadnit
život handicapovaným občanům, je jejich mobilita. Za tímto účelem
probíhá evropský projekt SIMON, který v listopadu 2015 dal v rámci
pilotního provozu k dispozici handicapovaným občanům svoji aplikaci
zvanou SIMON Mobile.
Projekt SIMON je od ledna 2014 realizován v rámci
pilotních provozů ve čtyřech evropských městech: Lisabon (Portugalsko),
Madrid (Španělsko), Parma (Itálie) a Reading (Velká Británie). Všechna
uvedená města se hlásí ke konceptu smart
city jako své rozvojové strategii, a uvedená aplikace jakožto
součást pilíře „Informační a komunikační technologie“ tedy významně
přispívá k naplnění sociálních a ekonomických cílů inteligentního města.
Cílem projektu je vytvořit a odzkoušet potřebné aplikace
pro tři druhy uživatelů: pro občany, pro orgány kontrolující parkoviště
a pro veřejné a provozovatelské instituce, jako jsou městské úřady,
správci parkovišť, provozovatelé veřejné dopravy apod.
Aplikace SIMON Mobile pomáhá handicapovaným občanům
najít parkovací místa, případně výtahy a rampy ve stanicích veřejné
dopravy. Aplikace je integrována s novou evropskou kartou pro chytré
parkování handicapovaných občanů zvanou Blue Badge (Modrá známka). To
umožňuje uživatelům aplikace SIMON Mobile rychle si zajistit parkování
a sledovat pomocí aplikace i historii svého parkování. Zároveň to
pomůže snížit míru neoprávněného parkování na místech určených
handicapovaným uživatelům.
Uživatelé této aplikace jsou povzbuzováni k tomu, aby se
účastnili jejího dalšího testování a zdokonalování.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
archiv redakce
Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde a také
zde
Přečtěte
si také:
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
SBB Reiseplaner:
Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od
dveří ke dveřím“
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý článek zde
5.9.2016 Údaje o
východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem
pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy
a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí
při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se
takováto data
získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského
Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford
Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti
počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních
operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na
3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu
Massachusetts. Celý
článek zde
Projekt CITYkeys: co
potřebují občané a organizace od smart cities
15.10.2015 Naše redakce
získala v říjnu 2015 od svých spolupracovníků
první průběžnou zprávu evropského projektu CITYkeys, financovaného z
programu Horizon 2020. Zpráva uvádí přehled o potřebách municipalit,
občanů a dalších zúčastněných stran při implementaci konceptu
inteligentního města (smart city) a souvisejících
projektů z hlediska
měření jejich výsledků. I když se – alespoň z pohledu každodenního
internetového zpravodajství – nejedná přímo o „žhavou novinku“ (zpráva
byla publikována v květnu 2015), uvedené poznatky jsou natolik
zajímavé, že stojí zato s nimi, alespoň ve stručnosti, seznámit i naše
čtenáře. Celý
článek zde
5.10.2015
Evropský projekt
iCity pro rozvoj konceptu smart city,
který průběžně sledujeme na našem portále, představil v létě 2015 osm
fungujících informačních aplikací v italském Janově (italsky: Genova),
usnadňujících každodenní život občanům a návštěvníkům tohoto
inteligentního města v nejrůznějších oblastech. Projekt iCity využívá
moderní technologie pro efektivní
řízení základních životních funkcí města. Partnery tohoto projektu,
který probíhá již od roku 2012, jsou města Barcelona, Bologna, Janov a
Londýn. Barcelona je vedoucím městem tohoto projektu. Mezi průmyslové
partnery patří společnosti, jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor
výzkumu reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC. Celý článek zde
iCity Platform:
systémová architektura představena veřejnosti
7.7.2015
Jedním projektů pro rozvoj konceptu smart city, který na našem
portále průběžně sledujeme, je mezinárodní projekt iCity. Jeho
hlavním
výstupem je informační platforma iCity Platform, umožňující široký
veřejný přístup k potřebným datům na bázi otevřených dat. V
červnu 2015 byla široké veřejnosti představena systémová architektura
této informační platformy, jako pokračování první oficiální prezentace
na březnové konferenci Net Futures v Bruselu. Projekt iCity,
jakožto jeden z pilotních projektů konceptu „smart city“
v Evropě, využívá moderní technologie pro efektivní řízení základních
životních funkcí města. Celý
článek zde
IDPass:
integrovaný
informační systém usnadní mobilitu ve Francii
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF)
seznámily veřejnost v polovině května 2015 se záměrem investovat během
příštích tří let 120 mil. € do zavedení integrovaného informačního
systému pro cestující, který umožní propojit do jedné digitální sítě
informace o městské mobilitě s informacemi pro cestování po národní
železnici. Od letošního června by tento systém měl být k dispozici
uživatelům v 15 největších městech Francie. Celý článek zde
„Smart screens“ pro
cestující na letišti Heathrow: inspirace pro smart cities
6.5.2015
V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města,
resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde
20.4.2015 Pro
lidi s omezenou schopností pohybu jsou i nejběžnější cesty po městě
plné nečekaných a nezřídka nepřekonatelných překážek. V rámci
konceptu smart
city jim vychází vstříc aplikace Mobility4All, která na konci
března 2015 zvítězila v soutěži o nejlepší aplikaci využívající data z
platformy iCity Platform. Ta je jedním z výstupů evropského projektu
iCity na podporu konceptu smart city , který na našem
portále průběžně
sledujeme.
Aplikace Mobility4All využívá data z informačního systému IRIS,
sloužícího jako „elektronická kniha přání a stížností“ pro občany
Barcelony, Zaragozy i řecké Lamie. Na jejich základě aplikace propočítá
mezi dvěma zadanými místy trasu s nejmenším počtem překážek. Celý článek zde