|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
ParkFinder: Projekt iCity spolupracuje s automobilkou SEAT na aplikaci pro parkování28.12.2015 Evropský projekt iCity pro rozvoj konceptu smart city, který průběžně sledujeme na našem portále a který probíhá již od roku 2012, je partnerstvím měst Barcelona, Bologna, Janov a Londýn. Barcelona je vedoucím městem tohoto projektu. Mezi průmyslové partnery patří společnosti, jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor výzkumu reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC. V listopadu 2015 spojil tento projekt své síly se španělskou automobilkou SEAT a výsledkem je aplikace ParkFinder pro usnadnění hledání parkovacích míst ve městě. Tato aplikace reaguje na situaci ve městech, kde podle zástupců automobilky SEAT cca 30 % automobilů jezdí pouze za účelem vyhledání místa k parkování a tato jízda v průměru trvá 20 minut. Podobné zkušenosti má například smart city Oslo, podle jehož odhadů stráví řidič hledáním místa k zaparkování v průměru půl kilometru zbytečné jízdy, což při cca 100 parkovacích místech v jednom městském bloku dává 50 km zbytečné jízdy denně v jednom bloku. Aplikace ParkFinder proto po spuštění vede řidiče snadno a jednoduše k nejbližšímu volnému místu k zaparkování, čímž eliminuje tyto zbytečné jízdy. Hlavním výstupem projektu iCity je informační platforma iCity Platform. Tato platforma staví na datové infrastruktuře měst zapojených do projektu, která je dána k dispozici vývojářům jednotlivých aplikací, jimiž jsou „třetí strany“, tedy nezávislé soukromé firmy. Na straně uživatelů je k výsledným informacím přístup přes portál iCity. Všechny tyto tři sféry jsou pod kontrolou systémového řízení. Aplikace ParkFinder využívá tuto univerzální a standardizovanou platformu jako další z mnoha užitečných aplikací (viz například aplikace pro smart city Genova (Janov). Díky tomu se tak používání této aplikace nemusí omezovat na jediné město, ale lze je využít v kterémkoli evropském městě, které otevřelo své informační systémy projetu iCity. Aplikace pak používá otevřená data o parkovacích místech z daného města ve společném formátu iCity. Toto spojení evropského projektu smart city a automobilky je výhodné pro obě strany: Občanům uvedených měst umožňuje snadné parkování a automobilce nabízí příležitost ke „službě navíc“, která na velmi konkurenčním automobilovém trhu může být právě oním jazýčkem na vahách, který rozhodne o koupi dané značky automobilu. Nyní, v prosinci 2015, je ParkFinder v pilotním ověřování ve městech Reus a Barcelona. Zástupci projektu iCity i automobilky SEAT zároveň konstatují, že touto aplikací jejich spolupráce nekončí. Společné úsilí směřuje ke zlepšování situace v městské mobilitě i k rozšiřování platformy iCity Platform do dalších evropských měst, tak aby se přínosy tohoto projektu ještě více znásobily. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © iCity Přečtěte si také: Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. SBB Reiseplaner: Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od dveří ke dveřím“ 6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu vozového parku. MIT vytvořil dopravní model z údajů o poloze uživatelů mobilních telefonů5.9.2016 Údaje o východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na 3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu Massachusetts. Celý článek zde IDPass: integrovaný informační systém usnadní mobilitu ve Francii 19.5.2015 Francouzské státní železnice (SNCF) seznámily veřejnost v polovině května 2015 se záměrem investovat během příštích tří let 120 mil. € do zavedení integrovaného informačního systému pro cestující, který umožní propojit do jedné digitální sítě informace o městské mobilitě s informacemi pro cestování po národní železnici. Od letošního června by tento systém měl být k dispozici uživatelům v 15 největších městech Francie. Celý článek zde „Smart screens“ pro cestující na letišti Heathrow: inspirace pro smart cities 6.5.2015 V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2 byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města, resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku. Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |