Glasgow Subway: vlaky
pro nejmenší automatické metro se představily veřejnosti
25.9.2018 „Nejmenší“ metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku
2020 by i toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže
k tomu projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní
organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem
firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala
dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler,
který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans
v září 2018 (viz foto).
![](zajimave_projekty/194-glasgow1.jpg)
Metro v Glasgow, nazývané Glasgow Subway, je v mnoha ohledech raritou.
Se svojí historií sahající do roku 1896 je třetím nejstarším metrem na
světě. Tvoří jej jediná okružní linka dlouhá 10,5 km s 15 stanicemi a
síť metra se nikdy nerozšířila. Elektrifikováno bylo roku 1935, do té
doby fungovalo jako kolejová lanovka. Metro má neobvyklý rozchod kolejí
1 219 mm (4 stopy) a průměr tunelu je pouhých 3,35 m (11 stop), což je
nejméně na celém světě. Metro používá napájení ze třetí kolejnice
napětím 600 V DC.
![](zajimave_projekty/194-glasgow2.jpg)
Od roku 2020 by toto metro mělo podle plánu provozovat 17 uvedených
vlaků Stadler, které nahradí dosavadní třívozové soupravy. S přechodem
na plně bezobslužný provoz s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC od
Ansaldo STS se počítá, jakmile bude tato technologie nainstalována a
plně odzkoušena.
Technologie CBTC od Ansaldo STS pro bezobslužný provoz se v současné
době připravuje také například pro Paříž.
Dodávka 17 vlaků CBTC pro celou 10,5km trať glasgowského metra má
celkový rozpočet 200 mil. liber, tedy téměř 6 mld. Kč. Je součástí programu modernizace metra s
celkovým rozpočtem 288 mil. liber, tedy více než 8 mld. Kč.
Potřebné rekonstrukce, tedy včetně modernizace řídicího a
zabezpečovacího systému a dodávek související technologie (mj. vybavení
depa a nástupištních stěn), by měly probíhat za provozu, převážně v
noci, jen s nezbytným minimem přerušení dopravy.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Railway
Gazette International/Metro Report International
Další informace zde
![](zajimave_projekty/194-glasgow3.jpg)
Přečtěte
si také:
21.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah –
linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000
km.
Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR
East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018.
Celý článek zde
2.8.2018 V červenci 2018
byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka
amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu
Urbalis 400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní.
Na tuto moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny
všechny čtyři zbývající linky amsterodamského metra.
Celý
článek zde
27.6.2018
Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou
volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují
tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající
stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při
mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým
pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém
Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot
Motors
a prezentována byla v
červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre
mesto”,
organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá,
informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u
užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se
proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera
z Chariot Motors. Celý
rozhovor zde
8.6.2018
V prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart
city Nitra první
slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den
veletrhu, 5. 6. 2018, ještě před jeho vlastním
zahájením, jej uvedla konference „Elektrické autobusy pre mesto“,
pořádané konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Tato konference
navazuje na svoji českou verzi „Elektrické autobusy pro město“,
která proběhla v
uplynulých letech již šestkrát a stala se tradičním doprovodným
programem veletrhu Czechbus v Praze. Odborným
garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a hlavní
konzultant pořádající firmy.
Celý článek zde
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
![](rozhovory_komentare/24-SmartcityPublikace.jpg)
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
![](onas/mesto.JPG)
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde