Projekt JIVE: 15
patrových palivočlánkových autobusů pro Aberdeen
1.8.2019 Skotský Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset palivočlánkových autobusů
Van Hool a od
února 2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři a další
veřejné služby.
Park palivočlánkových autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších
15 vozidel, tentokrát v charakteristickém patrovém provedení. Odborná
veřejnost o tom byla informována v červenci 2019.
Palivočlánkové autobusy pro Aberdeen, stejně jako nedávno avizované
palivočlánkové „double deckery“ pro Londýn
vyrobí britský
výrobce Wrightbus na osvědčené vozidlové platformě Wrightbus StreetDeck
v provedení pro elektrický pohon. Autobus bude 10,9 m dlouhý a má
přepravní kapacitu 64 cestujících.

Jako zdroj energie bude sloužit 85kW palivočlánkový modul
FCveloCity®-HD od kanadského výrobce Ballard. Palivočlánkové jednotky
této osvědčené řady, využívající technologii protonvýměnné membrány
(PEM), jsou charakteristické modulární stavbou v rozpětí výkonů od 30
do 200 kW. Palivem je čistý vodík. Jedno naplnění nádrže vodíkem na
celodenní provoz trvá méně než 10 minut.
Tyto autobusy bude, stejně jako stávající palivočlánkové autobusy,
provozovat dopravce First Aberdeen. Zahájení provozu se předpokládá
koncem roku 2020.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu jsou financovány městem Aberdeen,
skotskou vládou a Společným podnikem EU pro palivové články a vodík
(FCH JU) jako součást evropského projektu JIVE. Jeho cílem je
přispět ke komercializaci palivočlánkových autobusů v Evropě
prostřednictvím zkušeností z větších parků těchto vozidel, čítajících
každý cca 10 – 30 autobusů. Za tímto účelem by v rámci projektu JIVE
mělo být uvedeno do provozu celkem 139 palivočlánkových autobusů v 9
místech Evropy, zahrnujících Velkou Británii, Itálii, Dánsko, Lotyšsko
a Německo. Projekt JIVE potrvá do konce roku 2022. Jeho celkový
rozpočet činí 113,6 mil €, tj. cca 2,9 mld. Kč, z čehož 32 mil. € (cca
816 mil. Kč) představují dotace z evropských zdrojů. Spolu se svým
mladším následovníkem JIVE 2 by měl tento projekt přispět provozu
celkem 291 palivočlánkových autobusů v různých evropských městech.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Railway
Gazette International/Metro Report Interrnational
Další informace zde
Přečtěte
si také:
11.6.2019 Pro Solaris Bus & Coach, jednoho z největších evropských
výrobců bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon
zcela novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové
elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. V červnu
2019 tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie
veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m
palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal
i první objednávku.
Celý
článek zde
Palivočlánkové vlaky
nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v
okolí Frankfurtu
31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických
jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko
byla v květnu
vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu
Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve
spolkové zemi Hessensko.
Celý
článek zde
Palivočlánkové
autobusy také v patrovém provedení: v Londýně od roku 2020
20.5.2019 Palivočlánkové autobusy představují perspektivní směr v rozvoji
bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v
takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i
studie FCH JU V
rámci projektu JIVE se v Londýně
chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by
zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost
o tom byla informována v květnu 2019.
Celý
článek zde
21.2.2019 Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti
palivočlánkových autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v
březnu 2014. Na konci ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý
milník: Jejich celkový proběh překročil hranici miliónu ujetých mil,
tedy cca 1,6 mil. km. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu
propojují záchytná parkoviště s centrem města. Čtyři z nich
slouží na lince X40 dopravní společnosti First ze stanice Bridge of Don
do stanice Kingswells Park and Ride a šest na lince X17 dopravní
společnosti Stagecoach ze stanice Guild Street do Westhill Park and
Ride.
Celý
článek zde
Jak si „srovnat svoje
smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a
regiony
Řada
českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde