Smart city Malaga:
důraz na smart grid a inovativní e-mobilitu
19.3.2015
O rozvoji konceptu smart
city ve španělském městě Malaga jsme se na
našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v souvislosti s projektem
inovativní e-mobility Zem2ALL. V březnu 2015
prezentovala španělská
energetická společnost Endesa, člen nadnárodní skupiny Enel, která je
leadrem projektu smart city Malaga, jeho významné úspěchy.
Zem2All je společnou iniciativou mezi Španělskem a
Japonskem, která je
podporována centry průmyslových technologií NEDO (Japonsko) a CDTI
(Španělsko) a městem Malagou. Vedoucí organizací na španělské straně je
zmíněná energetická společnost Endesa.
Rozvodná síť typu micro-grid (tedy mikrosíť), vytvořená
v rámci
projektu ve spolupráci s městem Malagou, představuje jakousi zmenšenou
verzi národní energetické soustavy. Její součástí jsou PV energetické
zdroje, dobíjecí stanice, vlastní baterie elektromobilů a
centralizovaný řídicí systém, který tak může efektivně řídit a navzájem
slaďovat proces dobíjení a výroby elektřiny. Uživatelé e-mobilů v
projektu jsou pomocí smartphonů propojeni s řídicím střediskem, které
jim poskytuje informace např. o nejbližším dobíjecím místě a optimální
trase k němu. To umožňuje rovněž si místo u dobíjecí stanice předem
zarezervovat.
V rámci projektu Zem2ALL již nyní užívá elektromobily
více než 200
lidí. K dispozici je zde 23 rychlonabíjecích stanic typu charge-and-go,
umožňujících nabít trakční baterie elektromobilu z 80 % kapacity během
15 minut.
Zem2ALL je základem pilíře „inteligentní mobilita“ v
konceptu smart
city Malaga, který se jako projekt řízený energetickou společností
Endesa rozvíjí již od roku 2009 za účasti dalších 10 průmyslových
partnerů.
Na rozdíl od např. velmi široce pojatého konceptu smart city Vídeň je
realizace inteligentního města v Malaze zaměřena především na uplatnění
konceptu smart grid v městských podmínkách.
Ty zde reprezentují 11 000
domácností a 1 200 průmyslových uživatelů, nacházejících se na ploše 4
km2.
Obecným východiskem konceptu smart city jsou cíle EU v oblasti emisí.
Praktická aplikace konceptu smart grid zahrnuje především
• uplatnění technologie smart metering,
• zapojení obnovitelných zdrojů energie o
celkovém instalovaném výkonu 11 MW,
• uplatnění inteligentních sítí
(komunikující rozvodny),
•
inteligentní budovy,
• rozvoj inovativní e-mobility (již
zmíněná mikrosíť i perspektivní možnosti využití konceptu V2G – viz
dále),
• efektivní veřejné služby (např.
inteligentní veřejné osvětlení a jeho správa),
• řízení poptávky a uživatelských návyků.
Vyhodnocení projektu pět let pro jeho zahájení ukázalo
významné přínosy v podobě 25 % úspor ve spotřebě elektrické energie a
20 % snížení uhlíkatých emisí, což představuje roční úsporu 4 500 tun
emisí CO2.
Kromě rozvoje smart city Malaga se Endesa se angažuje i
v dalších španělských projektech celonárodního významu v oblasti
inovativní e-mobility, především v rozvoji sítě nabíjecích stanic pro
elektromobily nebo v průzkumu možností již zmíněného konceptu V2G
(vehicle-to-grid), tedy využití elektromobilů jako dočasných zásobníků
energie v systému smart grid, na nějž byla v březnu
2015 zahájena
příprava komplexní studie v partnerství společností Endesa a Nissan. O
tomto konceptu a jeho potenciálních příležitostech se již delší dobu
hovoří mezi světovou odbornou veřejností, naráží však prozatím na
problém ekonomie trakčních baterií při jejich zvýšeném opotřebování
opakovaným nabíjením a vybíjením. Součástí zmíněné studie je proto i
řešení možného využití opotřebovaných trakčních baterií z elektromobilů
jako stacionárních zásobníků energie.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Endesa
Přečtěte
si také:
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
SBB Reiseplaner:
Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od
dveří ke dveřím“
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý článek zde
5.9.2016 Údaje o
východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem
pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy
a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí
při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se
takováto data
získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského
Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford
Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti
počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních
operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na
3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu
Massachusetts. Celý
článek zde
Projekt CITYkeys: co
potřebují občané a organizace od smart cities
15.10.2015 Naše redakce
získala v říjnu 2015 od svých spolupracovníků
první průběžnou zprávu evropského projektu CITYkeys, financovaného z
programu Horizon 2020. Zpráva uvádí přehled o potřebách municipalit,
občanů a dalších zúčastněných stran při implementaci konceptu
inteligentního města (smart city) a souvisejících
projektů z hlediska
měření jejich výsledků. I když se – alespoň z pohledu každodenního
internetového zpravodajství – nejedná přímo o „žhavou novinku“ (zpráva
byla publikována v květnu 2015), uvedené poznatky jsou natolik
zajímavé, že stojí zato s nimi, alespoň ve stručnosti, seznámit i naše
čtenáře. Celý
článek zde
5.10.2015
Evropský projekt
iCity pro rozvoj konceptu smart city,
který průběžně sledujeme na našem portále, představil v létě 2015 osm
fungujících informačních aplikací v italském Janově (italsky: Genova),
usnadňujících každodenní život občanům a návštěvníkům tohoto
inteligentního města v nejrůznějších oblastech. Projekt iCity využívá
moderní technologie pro efektivní
řízení základních životních funkcí města. Partnery tohoto projektu,
který probíhá již od roku 2012, jsou města Barcelona, Bologna, Janov a
Londýn. Barcelona je vedoucím městem tohoto projektu. Mezi průmyslové
partnery patří společnosti, jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor
výzkumu reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC. Celý článek zde
iCity Platform:
systémová architektura představena veřejnosti
7.7.2015
Jedním projektů pro rozvoj konceptu smart city, který na našem
portále průběžně sledujeme, je mezinárodní projekt iCity. Jeho
hlavním
výstupem je informační platforma iCity Platform, umožňující široký
veřejný přístup k potřebným datům na bázi otevřených dat. V
červnu 2015 byla široké veřejnosti představena systémová architektura
této informační platformy, jako pokračování první oficiální prezentace
na březnové konferenci Net Futures v Bruselu. Projekt iCity,
jakožto jeden z pilotních projektů konceptu „smart city“
v Evropě, využívá moderní technologie pro efektivní řízení základních
životních funkcí města. Celý
článek zde
IDPass:
integrovaný
informační systém usnadní mobilitu ve Francii
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF)
seznámily veřejnost v polovině května 2015 se záměrem investovat během
příštích tří let 120 mil. € do zavedení integrovaného informačního
systému pro cestující, který umožní propojit do jedné digitální sítě
informace o městské mobilitě s informacemi pro cestování po národní
železnici. Od letošního června by tento systém měl být k dispozici
uživatelům v 15 největších městech Francie. Celý článek zde
„Smart screens“ pro
cestující na letišti Heathrow: inspirace pro smart cities
6.5.2015
V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města,
resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde