|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Spolková země Dolní Sasko ruší dieselové vlaky, sází na bateriový elektrický pohon5.4.2024 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie.
Tímto směrem se ubírá i německá spolková země Dolní Sasko, podobně jako například země Šlesvicko-Holštýnsko. Organizace Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), odpovědná za regionální veřejnou osobní dopravu ve spolkové zemi Dolní Sasko, spolu s dopravním svazem Regionalverband Großraum Braunschweig (RGB) obdržely v březnu 2024 od dolnosaského zemského ministerstva odpovědného mj. za dopravu rozhodnutí o finančním příspěvku na 70 bateriových elektrických vlaků označovaných jako Niedersachsen-BEMUs (Battery Electric Multiple Units). LNVG by mělo obdržet 40 z nich, zbývajících 30 pak RGB. Celkový příspěvek činí 623 mil. EUR, tedy cca 185,6 mil. Kč. Návazně na toto rozhodnutí začala společná soutěž LNVG a RGB na dodávku zmíněných 70 BEMU, součástí je i servis na 30 let. Jde o vůbec první společnou veřejnou soutěž tohoto druhu v Německu. První tyto elektrické jednotky vyjedou v roce 2029 na regionálních železničních sítích Heidekreuz a Harz-Heide. Síť Heidekreuz zahrnuje linky Brémy – Ülzen, Hamburk – Harburg – Buchholz i. d. Nordheide – Soltau – Hannover a Soltau – Lüneburg. Síť Harz-Heide zahrnuje linky Braunschweig – Bad Harzburg, Braunschweig – Goslar, Braunschweig – Sz-Lebenstedt, Braunschweig – Schöppensted a Braunschweig – Ülzen. V ostatních sítích regionální dopravy se očekává stažení dieselových jednotek a nahrazení bateriovými do roku 2037. Kromě ekologického pohonu by nové vlaky pro Dolní Sasko měly být vybaveny také dveřmi pro dvě rozdílné výšky nástupišť, kvůli usnadnění samostatného nástupu a výstupu tělesně postižených cestujících. Podmínkou úspěšné náhrady dieselových vlaků bateriovými elektrickými je odpovídající elektrizační infrastruktura. V této souvislosti spoléhají němečtí dopravci na částečnou elektrifikaci, umožňující zcela spolehlivý provoz těchto vozidel. Spolková země Dolní Sasko již provozuje také palivočlánkové elektrické vlaky. Kvůli vysokým nákladům však dále zaměřuje svoji strategii bezemisních vlaků na neelektrifikovaných tratích právě na bateriové elektrické jednotky. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací. Mercedes-Benz eActros 600 pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem15.3.2024 Mercedes-Benz Trucks odhalil sériovou verzi prvního nákladního vozidla s hvězdou pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem. Tímto těžkým elektrickým nákladním vozidlem chce výrobce definovat nový standard v nákladní silniční dopravě – a to z hlediska techniky, udržitelnosti, designu i ziskovosti pro provozovatele vozových parků. Vysoká kapacita akumulátorových sad přesahující 600 kWh – proto typové označení 600 – a nová náprava s mimořádně hospodárným elektrickým pohonem z vlastního vývoje umožňují dojezd elektrického nákladního vozidla 500 kilometrů na jedno nabití. Model eActros 600 bude díky tomu schopen ujet za den výrazně více než 1000 kilometrů. Zamyšlení o sociologických průzkumech a nezávislých médiích 14.12.2023 Milí čtenáři, k zamyšlení nás tentokrát inspiroval jeden komentář na populárním serveru Seznam.cz. Dočetli jsme si zde mimo jiné toto: „’Důvěra ostatním lidem klesla. Pokles byl dramatický, nelze nicméně s jistotou říci, do jaké míry byl dán skutečným zhoršením vztahů mezi lidmi a nakolik pouhým pocitem, že je společnost rozhádaná,‘ uvádějí sociologové agentury STEM, kteří na velkém vzorku dotazovaných zkoumali soudržnost společnosti.“ Dovolte nám k tomu pár poznámek technických a manažerských konzultantů a také provozovatelů našeho odborného informačního portálu. Celý článek zdeAby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb 3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat. Další informace a možnost stažení publikace zdeK jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Konference Efektivní elektromobilita v organizacích prezentuje elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru. Je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu, municipalit, městských služeb a ostatních organizací, správcům jejich vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto problematiku. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |