|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Aptis ve Štrasburku: netradiční elektrobus získal první komerční objednávku14.3.2019 Netradičně řešený elektrobus jménem Aptis od francouzského dodavatele kolejových vozidel Alstom se již od roku 2017 zkouší v testovacích provozech ve Francii, Belgii, Německu a Španělsku, přičemž najel více než 40 tisíc kilometrů. Významný milník zaznamenal v březnu 2019, kdy Alstom získal první komerční objednávku na dodání dvanáctikusové série těchto elektrobusů. Zákazníkem je městský dopravce ve francouzském Štrasburku, společnost Communauté des Transports Strasbourgeois (CTS), pro niž to budou vůbec první elektrobusy. Elektrobus Aptis (viz foto) má délku 12 m, dodávaný ve dvou- nebo třídveřovém provedení. Na první pohled zaujmou čtyři řiditelná kola v rozích karoserie (viz foto). Toto řešení umožní mnohem lepší manévrovatelnost, než u tradičně konstruovaných autobusů – oproti nim potřebuje v zatáčkách k manévrování o čtvrtinu plochy méně, což může být v husté městské zástavbě klíčová přednost. Prostor uvnitř autobusu se přitom uvolní v celé své nízkopodlažní ploše 20 m2 pro cestující. Výsledkem je přepravní kapacita 95 cestujících s místem pro čtyři kočárky a dva vozíčkáře. Celková prosklená plocha karoserie je o 25 % větší oproti běžným městským autobusům. Pro ty, kteří si chtějí cestování elektrobusem obzvlášť užít, nabízí Aptis posezení u zadního vyklenutého okna (viz foto). Elektrobus pohání motor o maximálním výkonu 180 kW. Kapacitu trakčních baterií, nacházejících se na střeše, výrobce neudává, nicméně uvádí dojezd na jedno nabití až 200 km. Zároveň nabízí několik způsobů nabíjení: Vedle tradičního nočního nabíjení ze zásuvky je k dispozici průběžné dobíjení spodní konzolí Alstom SRS nebo „obráceným pantografem“, pravděpodobně podle standardu OppCharge, jehož českým průkopníkem je Dopravní podnik Ostrava. Štrasburský dopravce si objednal třídveřové provedení s nočním nabíjením. Očekává se, že díky nižším nákladům na údržbu a provoz i prosloužené životnosti by celkové náklady těchto elektrobusů za dobu technického života měly být srovnatelné s náklady dieselových autobusů. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Alstom ![]() ![]()
„Velký třesk“ elektrobusů v Evropě pokračuje: úctyhodný podíl i výhledy do budoucna
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |