|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Město Blatná – elektroskútr ve službách zákona a pořádkuČlánek z připravované brožury Příběhy chytrých pomocníků, 2. vydání Tištěná verze brožury bude rozdávána účastníkům konference Smart city v praxi V na veletrhu AMPER 2020 v Brně.
Zkušenost – nejlepší marketing elektromobility Příběh elektroskútru u Městské policie Blatná fakticky začal více než sto kilometrů jihovýchodně, v Českých Velenicích. Dnešní vedoucí strážník blatenské městské policie zde měl příležitost ozkusit elektroskútr v policejní službě a seznámit se se všemi jeho výhodami pro toto použití. Když pak se svojí zkušeností přišel do Blatné, využil možnost zapůjčení elektroskútru od energetické společnosti E.ON. Tím se s elektroskútrem seznámili jeho blatenští kolegové. I jejich zkušenosti byly takové, že po ukončení zápůjčky chtěli s jeho nasazením u městské policie pokračovat. Město Blatná se proto rozhodlo v roce 2019 pořídit městské policii její vlastní elektroskútr. Použilo k tomu dotaci z Národního programu Životní prostředí, která pokryla téměř 40 % jeho ceny. Nutno podotknout, že město by jej – vzhledem k jeho užitku – s největší pravděpodobností pořídilo i bez využití této příležitosti, dotace však pochopitelně zlepšila celkovou ekonomiku této investice. Trocha technických údajů Elektroskútr ve službách policie nemůže být žádná hračka pro teenagery. Musí být spolehlivý a patřičně robustní, aby vydržel nároky každodenního nasazení v městském provozu – a to i v sedle s vedoucím strážníkem, který je, jak se na strážce zákona sluší, postavy nadprostřední. Volba padla na dvoumístný elektroskútr SXT SONIX s nosností přes 270 kg (viz fotogalerie). K jeho pohonu slouží 4kW stejnosměrný bezkartáčový elektromotor v náboji zadního kola. Naložený vyvine skutečnou, nejen tabulkovou, rychlost až 70 km/h. Energie je uložena v odnímatelné 2,8kWh lithium-iontové baterii vážící 17 kg. Použité bateriové články jsou podle dodavatele identické s těmi, které lze najít například u elektromobilu Tesla S. Výrobcem udávaný dojezd na jedno nabití baterií činí za ideálních podmínek až 100 km. Podle zkušeností blatenské policie je to o poznání méně – spolehlivě 60 km. I tento dojezd je nicméně dostačující na celodenní službu, a to i při zvýšených nárocích v letních měsících. Elektroskútr pak stačí nabít v nočních hodinách, zvláště je-li nabíjení regulováno nabíječkou tak, aby se šetřily baterie. Robustní konstrukci a vybavení elektroskútru odpovídá jeho celková hmotnost, která i při využití lehkých hliníkových slitin činí 123 kg. Ta není problémem pro silné muže zákona, může však poněkud odrazovat jejich fyzicky slabší kolegyně.
Blatná je město uprostřed jihočeské přírody plné rybníků a zeleně, s nevelkým historickým centrem a rozsáhlejšími rekreačními oblastmi na předměstí. To vše musí obsáhnout městští strážníci při své každodenní službě. Jejich práce zahrnuje především hlídkovou službu v centru při sledování veřejného pořádku a disciplíny projíždějících řidičů. Je však třeba ohlídat i sportoviště dále od centra a je-li to nutné, také městské parky. Jedna takováto rutinní objížďka představuje zhruba šest kilometrů jízdy. „Elektromobilní“ strážník za den zvládne obvykle tři takové objížďky, ujede tedy kolem 20 km. V letních měsících, kdy je třeba zajet také do vzdálenějších rekreačních oblastí, se celkem ujetá vzdálenost protáhne až na trojnásobek – stále dostačující pro bezpečný dojezd na jedno nabití baterií. Výhody elektroskútru ve službě Elektroskútr ve službě městské policie nabízí rychlý, pohotový a přitom tichý provoz. S rychlým rozjezdem až na zmíněnou sedmdesátikilometrovou rychlost dojede elektroskútr na předměstí, je-li tam právě potřeba strážníka, mnohem rychleji než auto. Při jízdě v centru může zároveň hbitě manévrovat v hustém provozu. O provozních vlastnostech elektroskútru se ostatně přesvědčili i autoři této reportáže při fotografování motorizovaného strážníka v akci – jejich automobil byl proti němu i při jízdě po městě běžnými rychlostmi bez šance. Je-li to při výkonu služby nutné, dostane se elektroskútr rychle, bezpečně a bez škodlivých emisí také tam, kam automobil nemůže a nesmí, tedy na úzké parkové cesty nebo na naučnou stezku v lese. V neposlední řadě je elektroskútr tichý. To může být pro policistu důležitou výhodou – občas je zkrátka potřeba být rychlý a přitom uniknout pozornosti sledovaného. Pokud by tichý provoz byl naopak rizikem, například při zmíněném pojíždění v parku, stačí jednoduše zapnout výstražná světla, s nimiž se spustí i odpovídající zvukové znamení. Ekonomika provozu
Stejný rozsah a charakter pojížděk jako elektroskútr by si policejní automobil nemohl dovolit nejen proto, že by na některá místa prostě nedojel, ale také proto, že by překročil limit kilometrů, odpovídající rozpočtu na svůj provoz. Nejde přitom jen o spotřebu paliva. Časté studené rozjezdy a zastavování jsou přesně ten typ užívání, který brzy zničí každý automobil se spalovacím motorem a převodovkou. Kromě nákladů na palivo tu proto hrají významnou roli také náklady na údržbu a obnovu vozidla. Pokud by se provoz elektroskútru porovnával s podobným jednostopým vozidlem na spalovací motor, bude cena takového klasického skútru oproti elektrické verzi zhruba čtvrtinová. I při vyšší ceně spotřebovaného benzínu oproti spotřebované elektřině by tedy náhrada klasického skútru elektrickým „kus za kus“ měřená jednoduchou finanční aritmetikou neobstála. Toto porovnání se, jak řečeno výše, významně zlepší při využití investiční dotace. Především však je tu velmi důležitý socio-ekonomický efekt v podobě uspořených emisí a hluku i lepší provozní vlastnosti umožňující kvalitnější službu městské policie. V konečném důsledku všechny tyto přínosy nad rámec běžných financí prospějí zdraví a bezpečnosti občanů. To vše ocení občané i sami strážníci při své každodenní práci, a to i bez komplikovaného vyčíslování zmíněných efektů pomocí rozmanitých nákladových sazeb používaných u ekonomických analýz investičních projektů. Závěrem Je zřejmé, že pro město Blatnou není elektromobilita náboženstvím ani líbivým sloganem. Elektrická vozidla městských organizací se používají tam a takovým způsobem, aby skutečně znamenala každodenní přínos pro občany. Elektroskútr ve službách městské policie je toho názorným důkazem. Policie velmi racionálně využívá jeho užitečné provozní vlastnosti a ekologické přínosy ku prospěchu občanů a návštěvníků města, při plném vědomí ekonomiky jeho provozu. Přejme jim tedy mnoho dalších tichých a bezemisních kilometrů ve službách zákona a pořádku. Jakub Slavík, Pavla Slavíková Foto © Smartcityvpraxi.cz
Technický a provozní stav nabití baterií (SOC): užitečné údaje i zdroj nedorozumění
Helsinky nezaznamenaly v roce 2019 žádnou smrtelnou nehodu chodců
Smart city Vídeň: inteligentní mobilita, energetika a služby i městská zeleň pro klimaticky neutrální město
Nechtěný důkaz z Paříže: náhrada veřejné dopravy mikromobilitou vede k nárůstu nehod
Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“
Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony
Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city
Smart city – inteligentní město, město budoucnosti
|
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |