ETCS, CBTC a tradiční
místní zabezpečení: Elisabeth Line s trojí zabezpečovací technologií
významně rozšířila kapacitu londýnských rychlodrah
31.5.2022 Nová, velkokapacitní linka londýnského metra Elizabeth
Line vedoucí mezi Paddingtonem a Abbey Wood, která byla otevřena 24.
května, zkvalitní přepravní služby pro cestující v Londýně a
jihovýchodní Anglii. Její technickou zvláštností je mj. využití trojí
zabezpečovací technologie, zvlášť pro každý ze tří úseků linky.
Elisabeth Line a její vlaky
Elisabeth Line, tedy Alžbětina linka, v plánech
londýnských drah označená fialovou barvou, je více než 100 km dlouhá.
Vede po hlavních tratích na východ a na západ od centra Londýna a po
nové centrální části. Předpokládá se přepravní kapacita 200 miliónů
cestujících ročně.
Celý stavební projekt, na němž je Elisabeth Line
provozována, má název Crossrail. Nachází se zde 41 stanic, z toho 10
zcela nových na 42 km dlouhém nově postaveném úseku, další stanice byly
rekonstruovány. 8 z 10 nových stanic se nachází pod zemí a jsou
vybaveny nástupištními stěnami (viz foto níže). Všechny užívané trati jsou
elektrifikovány střídavou soustavou 25 kV 50 Hz se svrchním odběrem.
Linka je zatím v provozu ve třech oddělených částech, na
západě, centru a východě města. Propojovací tunely v oblasti Padingtonu
a Liverpool Street mají být dokončeny na podzim 2022. Poté bude linka
bez přestupů propojovat Reading a terminály letiště Heathrow 4 a 5 na
západě metropole se stanicemi Shenfield a Abbey Wood na východě.
Provoz na lince nyní funguje od pondělí do soboty mezi
6:30 a 23:00. Vlaky jezdí v pětiminutovém intervalu (12 vlaků za
hodinu). Neděle je prozatím vyhrazena testům. Po dokončení linky na
podzim 2022 pojede ve špičce až 22 vlaků za hodinu, tedy v intervalu
necelé tři minuty. V květnu 2023 by měl počet spojů ve špičce dosáhnout
24 vlaků za hodinu, tedy v intervalu 2,5 minuty.
Na lince jsou provozovány devítivozové elektrické
jednotky řady 345 Aventra (viz foto nahoře) o přepravní kapacitě až 1500
cestujících od společnosti Alstom (původně Bombardier Transportation, v
roce 2021 došlo k jeho akvizici). Po tratích Elisabeth Line jezdí tyto
vlaky rychlostí až 145 km/h. Jejich charakteristickým rysem je
rozmanitost uspořádání sedadel tak, aby co nejlépe vyhovovaly různému
charakteru provozu v centrální části a v okrajových částech linky (viz
foto níže).
Tři různé zabezpečovací systémy
Z hlediska zabezpečovací technologie je Elisabeth Line
unikátní v tom směru, že zahrnuje tři úseky vybavené různými
zabezpečovacími systémy: ETCS, CBTC a stávající britský zabezpečovací
systém Train Protection & Warning System (TPWS). Pod těmito
systémy musí tedy fungovat i vlaky na lince.
a) ETCS
V západním, povrchovém úseku, jedním z nejstarších a
nejvytíženějších ve Velké Británii, budou vlaky zabezpečeny
pomocí technologie ETCS (European Train Control System). Tato
technologie představuje v hierarchii zabezpečovacích systémů na
Elisabeth Line vrcholový dozorující systém, rozšířený o CBTC a TPWS.
ETCS představuje systém, který na celostátních tratích
dokáže za určitých okolností sám zastavit vlak bez zásahu
strojvedoucího. Pokud například strojvedoucí nerespektuje návěst Stůj,
systém chybu zjistí a vlak může bezpečně zastavit. Použitá technologie
dohlíží na to, zda se vlak pohybuje v přesně vymezeném úseku trati.
ETCS dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené
rychlosti v daném úseku a nejvyšší dovolené rychlosti vlaku. Při jejím
překročení zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla. Před zahájením
provozního nebo nouzového brzdění ale nejdříve varuje strojvedoucího,
aby měl možnost změnou způsobu řízení vozidla sám snížit rychlost,
případně zastavit.
ETCS pracuje na principu výměny informací mezi traťovou
(stacionární) a vozidlovou částí. Míra automatizace a s ní spojené
funkce a systémové řešení jsou odstupňovány. Od úrovně 3 používá ETCS,
podobně jako CBTC u automatizovaných městských rychlodrah (viz dále),
princip pohyblivého bloku nezávislého na pevných traťových oddílech.
ETCS by měl postupně
nahradit cca dvacet různých národních systémů vlakových zabezpečovačů v
Evropě.
b) CBTC
Pro novou centrální část linky byl zvolen řídicí a
zabezpečovací systém CBTC od společnosti Siemens. Stejně jako např. u
metra v Turíně tak bude systém CBTC od společnosti Siemens fungovat na vlacích od
Alstomu, přičemž oba tito konkurenti dodávají jak železniční vozidla,
tak technologii CBTC.
Pro technologii CBTC (communication based train control
neboli řízení vlaku založené na komunikaci) jsou
charakteristické
• nezávislost na pevných
traťových úsecích, čili používání tzv. pohyblivého bloku,
• vysokokapacitní
obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je
velmi přesně určena poloha vlaku,
• vykonávání životně
důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory.
Řídicí centrum CBTC tvoří několik počítačů, které řídí
vlaky na přidělených částech sítě a přitom se navzájem kontrolují.
Jakmile řídicí počítač dostane od vlaku hlášení o jeho poloze,
rychlosti a směru, porovná toto hlášení s hlášeními ostatních vlaků a s
informacemi o trati včetně sklonů, povolených rychlostí a dalších
potřebných parametrů. Na základě toho vypočítá bezpečný bod před
vlakem, k němuž se vlak může přiblížit, a vydá mu tzv. povolení k
pohybu. Je-li předchozí vlak v pohybu, „táhne“ za sebou i tento
bezpečný bod – hranici povolení k pohybu.
Tím se CBTC s pohyblivým blokem liší od klasického
zabezpečení tratí. Při něm je rozdělena trať na pevné traťové úseky, do
nichž smí vlak vjet, až když jsou bezpečně volné.
Jak patrno, systém CBTC je koncipován tak, aby umožnil
provoz vlaků zcela bez strojvedoucích. V takovém případě je vlak navíc
vybaven kamerami a čidly vně i uvnitř vlaku, které detekují další možné
překážky nebo nebezpečné situace. V konkrétních podmínkách, jako
například právě na Elisabeth Line, mohou i vlaky s CBTC jezdit se
strojvedoucími, kteří však pouze dohlížejí na provoz, případně
zajišťují některé dílčí funkce (například otevírání a zavírání dveří).
Se zabezpečením technologií CBTC pro provoz bez
strojvedoucích počítá i nová linka D pražského metra.
c) TPWS
Na východním úseku linky, vedoucím po stávající
železniční trati, se používá nejstarší a nejrozšířenější britský systém
TPWS – Train Protection & Warning Systém, tedy ochranný a
varovný systém pro vlaky.
TPWS je zabezpečovací zařízení britských železnic, jehož
úkolem je bezpečné zastavení vlaku, který projel návěst zakazující
jízdu. Na rozdíl od pokročilejších typů zabezpečení, označovaných jako
ATP (automatic train prodtection) není účelem TPWS zastavit vlak před
návěstidlem zakazujícím jízdu, ale až v úseku za návěstidlem.
Technologie Siemens na Elisabeth Line
Na základě smlouvy se společností Crossrail Ltd.
poskytla centrální zabezpečovací systém a komunikační a řídicí systémy
pro novou železniční trať společnost Siemens Mobility. Zabezpečovací a
řídicí systém CBTC umožňuje automatizovaný provoz vlaků, maximalizaci
kapacity a propustnosti centrální části linky Elizabeth Line.
Technologie byla vyvinuta, instalována, testována a uvedena do provozu
pracovními týmy Siemens Mobility ve Velké Británii a Německu.
Systémy Siemens Mobility lze dokonale integrovat do
zabezpečovacích systémů na hlavní trati na východě a západě centrálního
úseku. Systém Trainguard MT CBTC byl nejprve důkladně testován v
německém Braunschweigu, a poté byl integrován s ostatními součástmi
zabezpečovacího systému a systému nástupištních dveří ve výrobním a
zkušebním závodě v Chippenhamu ve Velké Británii. Pomocí digitálních
technologií byly po mnoho měsíců v různých scénářích důkladně testovány
i další součásti železniční tratě, aby bylo zajištěno, že vše bude
později v praxi fungovat bez problémů.
Četné komunikační a řídicí systémy dodané pro tento
projekt mají styčné body prakticky s každou oblastí železniční tratě.
Testování bylo pro tyto komplexní systémy řízení stanic a železnic
zásadní, protože propojují více než 30 000 bodů od kamerových systémů,
veřejných rozhlasů a informačních systémů pro cestující až po
železniční a staniční systémy, z nichž některé jsou založeny na zcela
odlišných programovacích jazycích. Ve výrobním a zkušebním závodě
společnosti Siemens Mobility v Ashby ve Velké Británii byly virtuálně
testovány různé realistické scénáře.
Cestujícím budou po celou dobu cesty předávány aktuální
informace. Díky identifikaci a prevenci přeplněnosti vozů a rychlé
reakci na nepravidelnosti může železniční personál také efektivně řídit
jednotlivé stanice a v konečném důsledku zajistit optimální přepravu
cestujících.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Crossrail Ltd
a Alstom
Další informace zde a také zde a také zde
Přečtěte
si také:
24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační
railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v Německu
a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být
funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na
neelektrifikovaných regionálních tratích.
18.5.2022
Dne 17. května 2022 proběhla v areálu brněnského
výstaviště jako doprovodný program veletrhu AMPER 2022 odborná
konference k
tématu elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Tematicky navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci
Smart city v
praxi VII a
stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň
v přenosu online.
Elektrické autobusy
efektivně: právě vydávaná volně
přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního
projektu elektrifikace městských autobusů
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových,
superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie
se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý
příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a
domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů (na obyvatele měst doráží skrytý záškodník v
podobě nízkofrekvenčního hluku konvenčních autobusů). V neposlední řadě
znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně
podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.
Brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání
24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Moderní
technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí,
životnímu prostředí i energetické soběstačnosti
22.3.2022
Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu
Olympik další, již sedmý,
ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již
tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v
přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády
pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna.
K jádru věci – náš
manažerský a
ekonomický blog
24.10.2021 Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Fotoreportáže z našich smart měst a
obcí
V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě
Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako
součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu
využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí
ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z
evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní
elektromobilita ve smart
city se
těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit,
městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich
vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto
problematiku.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý
článek zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
Na redakci našeho
portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý
článek zde