Milán dále omezuje vjezd do centra, elektrická vozidla
mají výjimku
3.2.2017 Jedním z významných italských smart cities
je město Milán
– druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité
obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv.
Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný
vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v
platnost od 13. února 2017. Jako součást podpory bezemisní dopravy ve
městě budou předmětem výjimky z těchto regulací elektrická a bezemisní
vozidla. Ačkoli se uvedená opatření mohou zdát na české poměry až
příliš přísná, může jejich systém posloužit jako zajímavá inspirace pro
případné následovníky.
Již nyní mohou do oblasti C vjet pouze benzínová vozidla
a naftová vozidla minimálně emisní kategorie Euro 4 nebo Euro 3 s
filtrem pevných částic, a to za denní poplatek. Jeho základní výše činí
5 € (cca 140 Kč), přičemž rezidenti a vozidla dopravní obsluhy mohou
mít slevu na základě registrace.
Od 13. února 2017 již nebudou smět do oblasti C vjet
žádná vozidla emisní kategorie Euro 3. Jejich majitelé dostali k
dispozici 40 volných průkazů na vjezd, platných do 15. října 2017. Do
oblasti C budou mít zakázaný vjezd také vozidla kategorie Euro 4 bez
filtru pevných částic, přičemž rezidenti a několik málo ostatních mají
výjimky do roku 2018.
Plynová vozidla používající LPG a CNG, samotné nebo v
kombinaci s jiným palivem, budou moci vjet do zóny po zaplacení
poplatku 5 €.
V období od 8 do 10 hodin ráno nebudou smět do oblasti C
vjíždět žádná nákladní vozidla. Výjimkou jsou elektrická nákladní
vozidla.
Kromě emisních limitů platí, že do oblasti C nesmějí
vozidla delší než 7,5 m. Autobusy budou smět do oblasti C vjet do
poloviny října 2017 po zaplacení poplatku. Dále pak budou moci pouze
zaparkovat po dobu nejvýše 5 hodin na vyhrazených placených
parkovištích mimo oblast C, přičemž poplatky se pohybují v rozmezí 40 –
100 €. Výjimkou jsou autobusy MHD, školní a jiných vzdělávacích
organizací.
Uvedená regulace neplatí pro elektrická a hybridní
vozidla, která mají výjimku do 15. října 2019.
K tomu je třeba dodat, že Milán má velmi dobrou síť
hromadné dopravy pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy,
tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné
linky M5). Součástí systému jsou i parkoviště P+R.
Také elektrická nákladní vozidla nejsou v regulaci
uvedena bez předchozích zkušeností. Milán je zapojen do evropského
projektu FREVUE. V jeho rámci
je dnes bezmála 60 lékáren v oblasti C obsluhováno elektrickým
užitkovým automobilem Nissan e-NV200 (viz ilustrační foto).
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Byli jsme přitom: ve
Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech
30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako
host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub
Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy
autonomní vozidla a jejich
využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového projektu v Paříži: Kyvadlový spoj
propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé
dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude
testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické
minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA. Na rozdíl od
Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu,
se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž
město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně
aktuální smogové situace.
Celý článek zde
24.1.2017 „Samozřejmě
že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné elektřinou. Takový
nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní jedna z vět z
nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo donedávna
tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to bylo tvrzení
stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se zkrátka postupně
elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku“
si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru
poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně od polského výrobce
Solaris. A
elektrické autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu
loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také
konference
„Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli
našeho portálu. Celý
článek zde
20.1.2017 Automatická vozidla bez řidiče ve městech, především tedy automatické
elektrické minibusy, pro něž se vžil název „autonomní vozidla“, jsou
dnes předmětem mnoha demonstračních projektů, například CityMobil2, GATEway, SmartShuttle nebo SOHJOA. Nejde však jen
o testování moderních dopravních a informačních technologií. Podle
zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) zveřejněné v lednu 2017
pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles: a potential game
changer for urban mobility“ mají tato vozidla potenciál pro snížení
podílu individuální automobilové dopravy ve městech při zachování
potřebného uživatelského komfortu.
Celý článek zde
17.1.2017 Evropský projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. Zkušenosti Stockholmu v této oblasti byly
proto v lednu 2017 publikovány v rámci projektu FREVUE jako „factsheet“
(volně přeloženo, metodický list) pod názvem „Environmental
requirements in procurement processes City of Stockholm“, tedy
„Ekologické požadavky v procesu veřejného zadávání města Stockholmu“.
Celý článek zde
15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. Centrum Říma dnes trápí, kromě jiného, velké množství
autobusů plných turistů nadšených pro pravěké památky, ale s menším
pochopením pro samotné Římany i pro pohyb vlastními silami. Turistika
je zkrátka průmysl, kde platí: náš zákazník – náš pán. Výsledkem je
smog a dopravní zácpy v centru města. Celý
článek zde