|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Ke zlínské ZOO bez troleje: pět let zkušeností s parciálními trolejbusy5.4.2024 V srpnu 2024 uplyne pět let od zavedení trolejbusové dopravy do městských částí Zlína Kostelec, Štípa a k zoologické zahradě. Původní dopravní obslužnost autobusovými linkami 34, 35 a 36 zde v roce 2019 převzaly bateriové trolejbusy linek 4 a 5. Spojují severovýchodní část města s centrem v převážně dvacetiminutovém intervalu od června 2019.
Parciální trolejbusy: téměř polovina oběhu bez troleje Novým prvkem tohoto projektu byla právě skutečnost, že pro trolejbusovou dopravu do uvedené lokality nebylo nutno budovat nové trolejové vedení, ale zásluhou kapacitních trakčních baterií obsluhují danou oblast tzv. parciální trolejbusy se staženými sběrači. Linky jsou vedeny tak, že na nich parciální trolejbus při každém okruhu ujede 11 kilometrů na baterie a 12 kilometrů v centru Zlína pod trolejovým vedením, kde se baterie za jízdy dobíjejí. U vozů funguje také rekuperace – využití energie získané při brzdění. Pro provoz mimo trolejové vedení ve směru k ZOO zakoupila Dopravní společnost Zlín – Otrokovice v roce 2019 sedm trolejbusů typu Škoda 30Tr SOR (viz foto). Dvanáctimetrový čtyřdveřový trolejbus Škoda 30Tr využívá karoserii typu TNB 12, odvozenou od autobusu SOR NB 12. Asynchronní elektromotor Škoda o výkonu 160 kW pohání zadní hnací nápravu, elektrická výzbroj na bázi technologie IGBT je uložena v kontejneru na střeše vozidla. (Poznámka: IGBT je polovodičová součástka – bipolární tranzistor s izolovaným hradlem – používaná v elektrické dopravě pro usměrňovače, střídače a pulsní měniče, jimiž se reguluje výkon motoru.) Vozy byly pořízeny s 85% dotací z Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci Integrovaného regionálního operačního programu. Dotace představovala částku 79,7 mil. Kč z celkových nákladů 94 mil. Kč. Vozy za dobu svého dosavadního využívání u DSZO najezdily dohromady více než 2,4 milionu kilometrů, z toho téměř 1,5 milionu pod trolejovým vedením a více než 0,9 milionu kilometrů na trakční baterie. Klimatické a ekologické přínosy Ekologický přínos tohoto řešení je významný. Pracovníci DSZO nyní u projektu provedli podle stanovené metodiky vyhodnocení indikátoru odhadovaných emisí skleníkových plynů. Podle tohoto propočtu bylo provozem bateriových trolejbusů ve srovnání se stejným nájezdem autobusů uspořeno 568 tun oxidu uhličitého (CO2). A nejde jen o uhlíkové emise. Ve srovnání se stejným rozsahem provozu pomocí autobusů ušetřily bateriové trolejbusy za uplynulých pět let ovzduší podél trasy linek k ZOO také zhruba jednu tunu škodlivých částic PM2,5. Lidé žijící v blízkosti linek oceňují rovněž výrazně nižší hladinu hlučnosti při jízdě trolejbusu ve srovnání s autobusem. Další plány Pět let realizace projektu dostatečně potvrdilo, že vhodná kombinace zatrolejovaných úseků s okrajovými trasami, které obsluhují bateriové trolejbusy mimo trolejové vedení, může být bezemisní náhradou autobusových linek. Pro další nákupy parciálních trolejbusů plánuje městský dopravce požadavek na prodloužení možné jízdy mimo troleje až na 15 kilometrů. Dalším požadavkem na tato vozidla bude, vzhledem ke kopcovitému terénu se sklony až 7 %, aby rozložení hmotnosti vozidla vedlo k většímu zatížení zadní nápravy pro spolehlivější záběr při rozjezdu do kopce. reakce Smartcityvpraxi.cz Foto © SDP ČR Přečtěte si také: Spolková země Dolní Sasko ruší dieselové vlaky, sází na bateriový elektrický pohon5.4.2024 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV 21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací. Mercedes-Benz eActros 600 pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem15.3.2024 Mercedes-Benz Trucks odhalil sériovou verzi prvního nákladního vozidla s hvězdou pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem. Tímto těžkým elektrickým nákladním vozidlem chce výrobce definovat nový standard v nákladní silniční dopravě – a to z hlediska techniky, udržitelnosti, designu i ziskovosti pro provozovatele vozových parků. Vysoká kapacita akumulátorových sad přesahující 600 kWh – proto typové označení 600 – a nová náprava s mimořádně hospodárným elektrickým pohonem z vlastního vývoje umožňují dojezd elektrického nákladního vozidla 500 kilometrů na jedno nabití. Model eActros 600 bude díky tomu schopen ujet za den výrazně více než 1000 kilometrů. Zamyšlení o sociologických průzkumech a nezávislých médiích 14.12.2023 Milí čtenáři, k zamyšlení nás tentokrát inspiroval jeden komentář na populárním serveru Seznam.cz. Dočetli jsme si zde mimo jiné toto: „’Důvěra ostatním lidem klesla. Pokles byl dramatický, nelze nicméně s jistotou říci, do jaké míry byl dán skutečným zhoršením vztahů mezi lidmi a nakolik pouhým pocitem, že je společnost rozhádaná,‘ uvádějí sociologové agentury STEM, kteří na velkém vzorku dotazovaných zkoumali soudržnost společnosti.“ Dovolte nám k tomu pár poznámek technických a manažerských konzultantů a také provozovatelů našeho odborného informačního portálu. Celý článek zdeAby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb 3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat. Další informace a možnost stažení publikace zdeK jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Konference Efektivní elektromobilita v organizacích prezentuje elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru. Je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu, municipalit, městských služeb a ostatních organizací, správcům jejich vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto problematiku. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |