Přečtěte si: Budou brzy všechna auta elektrická?

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Naše sváteční reportáž: Aspern Seestadt, elektrobusy Rampini a vlakotramvaj ve Vídni

2.1.2025 Na reportáž v posledním týdnu roku 2024 jsme se tentokrát vypravili do Vídně, podívat se, jak téměř deset let po založení funguje chytrá městská čtvrť Aspern Seestadt, a dále pak na „pantografové“ elektrobusy Rampini i na vídeňskou vlakotramvaj Badner Bahn. Rozhodně bylo co sledovat.

Aspern Seestadt působí na první dojem přátelsky

Chytrá městská čtvrť Aspern Seestadt

Co jsme o ní psali

O nové „smart“ městské čtvrti Aspern Seestadt na severovýchodě Vídně jsme psali v našem článku už téměř před deseti lety a o něco později v naší publikaci Smart city v praxi. Co tam tehdy zaznělo:

Aspern Seesadt je nové multifunkční obytné centrum na severovýchodě Vídně v jejím 22. městském obvodu. Rozkládá se na ploše 240 hektarů a svůj název si vysloužilo od jezírka, které vzniklo naplněním bývalé pískovny spodní vodou a tvoří zde přírodní park. Jezerní město je v cílové podobě určeno pro více než 20 tisíc obyvatel a vznikne zde zhruba stejný počet pracovních míst. Bydlení pro 6 tisíc lidí a dva tisíce pracovních míst by měly být k dispozici již v roce 2016. Součástí jsou i školy a technologické centrum.

Architektura místy až trochu bizarní

Aspern Seestadt předpokládá netradiční dělbu městské mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a jen 20 % individuální automobilová doprava. Mezi cyklistiku se zde řadí i bike-sharing elektrokol.

Individuální doprava určitě významná a ne elektrická

Používání hromadné dopravy podporuje napojení čtvrti na síť vídeňského metra. V oblasti chytré energetiky sítí a budov s podporou příslušných informačních technologií zde působí společný podnik mezi městem Vídní, jejími městskými společnostmi Wien Energie a Wiener Netze a průmyslovým partnerem Siemens. Projekt Aspern Seestadt je tu prostředím pro integraci technologií podporujících efektivní využívání energie a trvale udržitelný život ve městě.

Projekt Aspern Seestadt se rozvíjí po etapách a jeho cílový stav je plánován v roce 2028. Celková hodnota investic činí 4 miliardy €.

Naše dojmy a postřehy

Napojení na novou linku metra U2 činí novou městskou čtvrť snadno a pohodlně přístupnou z centra. První dojem po výstupu z metra je velmi příjemný: moderní městská čtvrť s pozoruhodnou architekturou, ležící na břehu jezírka. Staveniště s jeřáby na jeho druhé straně zároveň dávají tušit, že projekt je ještě nehotový a do zmíněného cílového roku 2028 se dále rozroste. Pak se samozřejmě začala objevovat i různá „ale“, nutící člověka k zamyšlení.

Hodně plochy, ale málo zeleně

Pozoruhodná, místy až trochu bizarní architektura zdejších bytových domů často nenapovídá na jejich energetickou úspornost. Někde jakoby si architekt dal obzvlášť záležet, aby s byty typu „povytažené zásuvky u stolu“ nebo s terasovitými domy maximalizoval jejich obvodovou plochu, a tím nutně i potřebu energie.

Soukromí si každý chrání, jak umí

Množství bytů na poměrně malé ploše je často na úkor soukromí. Tomu pak jejich obyvatelé pomáhají – úplně stejně, jako u nás – stylem „samo domo“, tedy například různými více či méně vzhlednými zástěnami na balkónech a jejich zábradlí.

Vyvýšený vnitroblok pro příjemné posezení

Zdejší zajímavostí jsou vyvýšené vnitrobloky s parkem nebo vlastními záhonky obyvatel. Jsou vždy průchozí, přístupné po schodech i bez bariér. Vytvářejí klidné zázemí uprostřed městského ruchu – a jistě, i s dobře známým „bordýlkem“ pěstitelů na záhonech, stejným v Rakousku jako u nás.

Schody do vyvýšeného vnitrobloku

Kdo chce, má tu záhonek

Obecně nám ale připadá, že zeleně je tu poměrně málo v poměru k rozlehlým asfaltovým nebo vydlážděným plochám veřejného prostoru a k množství bytů. A to i přihlédneme-li k zimnímu období a k mládí zde zasazených stromů, které se časem rozkošatí.

Oceňujeme naopak množství hracích ploch pro děti i malou pláž na břehu jezírka. Jen naše starostlivost rodičů a prarodičů při tom pohledu okamžitě velí: Pozor na ně, až poběží k vodě! 

Krásná pláž u jezera - pozor na děti

Starost o děti cítíme také ve chvílích, kdy sledujeme zdejší dopravu.

Množství aut parkujících na ulicích i těch, které se dají tušit v podzemních garážích, nenapovídá tomu, že by zde individuální motorismus tvořil pouhých 20 % městské mobility, jak plánováno. Ostatně provoz na hlavních ulicích je, vzdor svátečnímu mezidobí, dosti frekventovaný. Všechna ta auta jsou „spalovací“ – na elektromobily ani na jejich nabíjecí stanice jsme zde nenarazili, přestože jsme Seestadt prochodili dosti důkladně.

Sdílená elektrokola - opravdu i pro děti ve vozíku?

Elektrickou dopravu zde (kromě metra) reprezentují sdílená elektrokola. Některá z nich jsou vepředu vybavena korbou, o níž jsme se původně domnívali, že je určena k nákupům. Trochu nám zatrnulo při pohledu na malé sedátko s bezpečnostními pásy, kde dítě bude při případném střetu takříkajíc první na ráně. V akci jsme nicméně tyto dopravní prostředky nezahlédli, takže zůstává jen u našich starostlivých představ.

Máme-li tedy shrnout několika slovy naše dojmy z Aspern Seestadt: zajímavé nápady, ale ještě „by to něco chtělo“.

Elektrobusy Rampini

O elektrobusech

O elektrických midibusech Rampini jsme na našich stránkách poprvé psali v březnu 2013. Nedlouho poté se jeden z nich představil na zkoušku v Brně u příležitosti prvního ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město. Poté byl – se smíšenými komentáři provozovatelů – zapůjčen k ozkoušení například v Praze

Linky 2A a 3A mají část trasy historickým centrem společnou

Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst, z toho 13 k sezení a 33 k stání. K pohonu slouží asynchronní trakční motor Siemens ELFA o výkonu 85 kW/150 kW plus IGBT trakční střídač a nabíjecí měnič Siemens. Elektrickou energii mu dodávají lithium-feritové trakční baterie se jmenovitou energií 96 kWh.

Dvanáct těchto elektrobusů slouží vídeňskému městskému dopravci Wiener Linien na okružních linkách 2A a 3A v historickém centru Vídně.

Jejich charakteristickým rysem je průběžné dobíjení pomocí dvoupólového pantografového sběrače na konečné zastávce z dvoustopého trakčního vedení 600 V DC trolejbusového typu (resp. z odbočky tramvajového vedení doplněné o druhý vodič připojený ke kolejnici), doplněné o noční vyrovnávací dobíjení na plnou kapacitu baterií. V tomto typu průběžného dobíjení spočívá jeho jednoduchost, ale také úskalí: Tyto elektrobusy tráví značnou část denní doby při dobíjení. K obsluze linek 2A a 3A jich proto dopravce potřebuje 12, z nichž 10 vždy jezdí a 2 se nabíjejí. Protože se nyní blíží ke konci své životnosti, budou v polovině roku 2025 nahrazeny deseti obdobnými elektrobusy Rampini Hydron s palivočlánkovým elektrickým pohonem.

Zdlouhavé nabíjení z troleje

Naše dojmy a postřehy

Na okružních, ve skutečnosti velmi klikatých, linkách v historickém centru Vídně je malý Rampini jako ryba ve vodě. Na nábřeží projede po tramvajových kolejích a vzápětí už se proplétá mezi pěšími turisty, auty i koňmi taženými kočáry, jichž je tu požehnaně. (Může se pak stát, že cestující po nástupu do bezemisního elektrobusu cítí typický koňský odér.)

Po nábřeží po tramvaji

Po pěší zóně mezi lidmi, auty a koňmi

Popojíždění, rychlý rozjezd a brzdění i ostré zatáčky při jízdě historickým centrem jsou přesně to, k čemu je tento malý houževnatý pomocník konstruován, a poradí si přitom znamenitě. Na jeho interiéru jsou léta provozu už trochu znát, ale vše je funkční a přátelské.

Uvnitř je 12 let znát, ale stále spolehlivě slouží

Ovšem to nekonečné nabíjení. Máme dojem, že si řidič oddechne, když po dlouhých minutách může tlačítkem z boku spustit nabíjecí pantograf a vydat se na další, necelou půlhodinu trvající okruh.

Přejme tedy těmto pionýrům vídeňských elektrobusů úspěšný dojezd. Budeme rádi vzpomínat.

Vlakotramvaj Badner Bahn

Vídeňská vlakotramvaj Badner Bahn by si zasloužila celodenní reportáž (možná na ni někdy dojde i na našich stránkách). Při této naší sváteční cestě na ni zbylo poměrně málo času a ještě méně světla na fotografování. Budeme proto protentokrát spíše struční.

O vlakotramvajích jsme už na našich stránkách psali vícekrát, naposledy v souvislosti se systémem Chemnitzer Modell v Saské Kamenici. Obecně popisujeme tento pozoruhodný druh kolejové dopravy v naší publikaci Elektromobilita v praxi.

Vlakotramvaj Badner Bahn spojuje centrum dvoumiliónové Vídně s 26tisícovým lázeňským městem Baden na jihozápadě. Provoz na trati zajišťují Wiener Lokalbahnen (WLB), sesterská společnost městského dopravce Wiener Linien.

Délka Badner Bahn měřená od nultého kilometru je 27,2 km. Vlakotramvaj vyjíždí ze smyčky u vídeňské Opery a po kolejích městské tramvaje s napájením 600 V DC dojede na náměstí Schedifkaplatz. Za ním vyjede na samostatnou trať, která má napájení částečně 750 V DC a částečně 850 V DC. Do centra Badenu dojíždí po tamní původní tramvajové trati.

V provozu jsou zde tři typy tramvajových jednotek: starší vysokopodlažní jednotky řady 100 od výrobce Simmering-Graz-Pauker a nízkopodlažní jednotky řady 400 (Bombardier) a 500 (Alstom), ty poslední dodávané od roku 2021. Všechny jsou třísystémové (600, 750 a 850 V DC). Vzhledem k tomu, že vlakotramvaj přichází na své samostatné trati do styku s železničním provozem na celostátní trati, musí být tomu adekvátně vybavena, především železničním signalizačním a zabezpečovacím zařízením. Stanice na Badner Bahn mají nízká nástupiště, konstrukce vozidel proto nemusí řešit různé výškové úrovně dveří, resp. nástupních prostor, tak jako například ve zmíněné Saské Kamenici.

Starší a pohodlnější

Interiér u všech uvedených typů (vlako)tramvajových jednotek připomíná spíše pohodlný příměstský vlak než tramvaj pro rušný městský provoz s krátkými vzdálenostmi mezi zastávkami. Jeho charakteristickým rysem jsou typické vlakové stolky mezi čtyřsedadly.

   

Nejnovější - elegantní ne moc pohodlná

A naše dojmy? Z krátkého svezení vlakotramvajemi řady 400 a 500 můžeme jen stručně ocenit hbitou a přitom plynulou jízdu rušným městským provozem i nízkopodlažní provedení. Zároveň je těžké se nepozastavit nad dřevěnými sedadly, která u řady 500 nahradila polstrovaná u předchozích typů. Jistě, bude to hygienické. Pohodlné posezení to ale není. Navíc pro nás se zkušenostmi ze starých pražských tramvají a „dřevěných“ železničních vozů a motorových vlaků jsou takováto sedadla tak trochu krokem zpět. Čas ukáže, co na to sami Vídeňané.

Závěrem

Vídeň je rozhodně město, které má co nabídnout turistům i zájemcům o moderní městskou a příměstskou dopravu. Její vývoj budeme i nadále sledovat a průběžně dáme našim čtenářům vědět.

Pavla Slavíková, Jakub Slavík

Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz


 Přečtěte si také:

Brno – přátelské město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city

20.12.2024 Před Vánoci 2024 se naše Edice smart city, kterou v říjnu 2024 otevřela naše publikace Elektromobilita v praxi, dále rozrostla. Tentokrát je to knížka věnovaná smart city Brno, která vychází (zatím pouze elektronicky) pod názvem Brno – přátelské město plné inovací. Tuto publikaci zpracoval na objednávku Magistrátu města Brna náš osvědčený autorský tým ve složení: Jakub Slavík, Pavla Slavíková, Kateřina Totová. Jak název napovídá, podívali jsme se na Brno z pohledu inovativních řešení a inovativních přístupů, díky nimž je Brno městem příjemným k životu a prosperujícím. Čtenář se zde například doví, jak podpora moderních digitálních technologií pomohla Brnu zvládnout nesnáze hospodářské transformace v 90. letech. Brno je dnes městem elektronové mikroskopie a vesmírných technologií i městem chytré dopravy a energetiky.

Celý článek zde
Předvánoční komentář: Budou brzy všechna auta elektrická?

19.12.2024 Občas se nám přihodí, že dostáváme rozmanité „všetečné“ otázky k elektromobilitě. Těch otázek je víc od té doby, co jsme v naší Edici smart city vydali knížku Elektromobilita v praxi. Poté, co jsem na základě této knížky napsal také sérii blogových článků na Médium.cz, přidaly se k otázkám rozmanité komentáře, ne vždy zdvořilé. Nebudu se zde zabývat psychologií online bojovníků proti všemu. Chtěl bych se ale zamyslet nad jednou z těch otázek:  Myslíte si, že budou za deset či patnáct let všechna naše auta elektrická?

Celý článek zde
Barcelona – byli jsme při tom: Smart city Expo i bezobslužná linka 9

13.11.2024 Ve španělské Barceloně proběhl na počátku listopadu 2024 třináctý ročník veletrhu a přednáškového fóra Smart City Expo World Congress, jehož se účastnilo více než 1100 vystavovatelů z celého světa včetně významné české expozice. Nechyběli přitom ani zástupci naší redakce. Nebyla to ovšem jediné, co nás v Barceloně zajímalo – nešlo zde opomenout ani bezobslužnou linku 9 barcelonského metra.

Celý článek zde
Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

8.11.2024 Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. To bylo motto prvního ročníku konference Moderní technologie v elektrické dopravě, pořádané provozovateli tohoto portálu jako doprovodný program veletrhu e-Salon v Praze-Letňanech, 8. 11. 2024.

Celý článek zde

Elektromobilita v praxi: vychází vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích

18.10.2024 V mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. To je základní filosofie populárně naučné publikace Elektromobilita v praxi, v níž jsme autoři a také vydavatelé – je to vlajková loď naší Edice smart city. Jak se tedy zorientovat na poli elektromobility? Na tuto otázku Vám dá odpověď právě tato publikace.

Více informací a článek s odkazem na stažení publikace v elektronické verzi zde

Trochu jiné "smart": Léto s vůní manga

Naše zážitky a rozhovory z Mosambiku

16.10.2024 Jak už naši čtenáři vědí, strávili jsme dobu od Vánoc 2023 až téměř do konce ledna 2024 v Mosambiku, zemi v jihovýchodní Africe s tradičními, avšak trochu pozapomenutými, vztahy k Česku. Cíle naší návštěvy byly osobní i pracovní: uvidět se po čase s naším mosambickým přítelem a kolegou a jeho rodinou a zároveň prozkoumat terén ohledně případné skromné české zahraniční pomoci.

Celý článek zde


Příběh Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV

21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.

Celý článek zde


Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb

3.10.2023 Praktické realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro. Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city, inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby, informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V každém z nich nejprve čtenáře stručně uvede do problému, a poté na případových studiích z domácí i zahraniční praxe ukáže, kde se kdy stala chyba a jak se chyb vyvarovat.

Další informace a možnost stažení publikace zde
Naše služby pro Váš marketing

Marketing je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.

Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k dispozici ZDE:


Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON

Naše konzultační firma, která je zaměřena na odbornou podporu chytrých technologií v dopravě a energetice a inteligentních měst, organizuje již jedenáctým rokem konference o chytré elektromobilitě a chytrých řešeních pro města. Konference jsou určeny odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, zástupcům dopravních podniků i soukromých dopravců, zástupcům municipalit či dalším zájemcům o tuto problematiku či školám. Pokud se budete chtít stát partnerem konference, neváhejte nás kontaktovat.

Bližší informace, pozvánky na tyto konference a zprávy z konferencí včetně prezentací naleznete v naší rubrice KONFERENCE zde


K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog

Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci.

Přečtěte si zde:


Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství

Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná.

Celý článek zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde


Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde

























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php





















Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services