O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Naše sváteční reportáž: Aspern Seestadt, elektrobusy Rampini a vlakotramvaj ve Vídni2.1.2025 Na reportáž v posledním týdnu roku 2024 jsme se tentokrát vypravili do Vídně, podívat se, jak téměř deset let po založení funguje chytrá městská čtvrť Aspern Seestadt, a dále pak na „pantografové“ elektrobusy Rampini i na vídeňskou vlakotramvaj Badner Bahn. Rozhodně bylo co sledovat. Aspern Seestadt působí na první dojem přátelskyChytrá městská čtvrť Aspern Seestadt Co jsme o ní psali O nové „smart“ městské čtvrti Aspern Seestadt na severovýchodě Vídně jsme psali v našem článku už téměř před deseti lety a o něco později v naší publikaci Smart city v praxi. Co tam tehdy zaznělo: Aspern Seesadt je nové multifunkční obytné centrum na severovýchodě Vídně v jejím 22. městském obvodu. Rozkládá se na ploše 240 hektarů a svůj název si vysloužilo od jezírka, které vzniklo naplněním bývalé pískovny spodní vodou a tvoří zde přírodní park. Jezerní město je v cílové podobě určeno pro více než 20 tisíc obyvatel a vznikne zde zhruba stejný počet pracovních míst. Bydlení pro 6 tisíc lidí a dva tisíce pracovních míst by měly být k dispozici již v roce 2016. Součástí jsou i školy a technologické centrum. Architektura místy až trochu bizarníAspern Seestadt předpokládá netradiční dělbu městské mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a jen 20 % individuální automobilová doprava. Mezi cyklistiku se zde řadí i bike-sharing elektrokol. Individuální doprava určitě významná a ne elektrickáPoužívání hromadné dopravy podporuje napojení čtvrti na síť vídeňského metra. V oblasti chytré energetiky sítí a budov s podporou příslušných informačních technologií zde působí společný podnik mezi městem Vídní, jejími městskými společnostmi Wien Energie a Wiener Netze a průmyslovým partnerem Siemens. Projekt Aspern Seestadt je tu prostředím pro integraci technologií podporujících efektivní využívání energie a trvale udržitelný život ve městě. Projekt Aspern Seestadt se rozvíjí po etapách a jeho cílový stav je plánován v roce 2028. Celková hodnota investic činí 4 miliardy €. Naše dojmy a postřehy Napojení na novou linku metra U2 činí novou městskou čtvrť snadno a pohodlně přístupnou z centra. První dojem po výstupu z metra je velmi příjemný: moderní městská čtvrť s pozoruhodnou architekturou, ležící na břehu jezírka. Staveniště s jeřáby na jeho druhé straně zároveň dávají tušit, že projekt je ještě nehotový a do zmíněného cílového roku 2028 se dále rozroste. Pak se samozřejmě začala objevovat i různá „ale“, nutící člověka k zamyšlení. Hodně plochy, ale málo zeleněPozoruhodná, místy až trochu bizarní architektura zdejších bytových domů často nenapovídá na jejich energetickou úspornost. Někde jakoby si architekt dal obzvlášť záležet, aby s byty typu „povytažené zásuvky u stolu“ nebo s terasovitými domy maximalizoval jejich obvodovou plochu, a tím nutně i potřebu energie.
Soukromí si každý chrání, jak umíMnožství bytů na poměrně malé ploše je často na úkor soukromí. Tomu pak jejich obyvatelé pomáhají – úplně stejně, jako u nás – stylem „samo domo“, tedy například různými více či méně vzhlednými zástěnami na balkónech a jejich zábradlí. Vyvýšený vnitroblok pro příjemné posezeníZdejší zajímavostí jsou vyvýšené vnitrobloky s parkem nebo vlastními záhonky obyvatel. Jsou vždy průchozí, přístupné po schodech i bez bariér. Vytvářejí klidné zázemí uprostřed městského ruchu – a jistě, i s dobře známým „bordýlkem“ pěstitelů na záhonech, stejným v Rakousku jako u nás. ![]() Schody do vyvýšeného vnitrobloku
Kdo chce, má tu záhonekObecně nám ale připadá, že zeleně je tu poměrně málo v poměru k rozlehlým asfaltovým nebo vydlážděným plochám veřejného prostoru a k množství bytů. A to i přihlédneme-li k zimnímu období a k mládí zde zasazených stromů, které se časem rozkošatí. Oceňujeme naopak množství hracích ploch pro děti i malou pláž na břehu jezírka. Jen naše starostlivost rodičů a prarodičů při tom pohledu okamžitě velí: Pozor na ně, až poběží k vodě! Krásná pláž u jezera - pozor na dětiStarost o děti cítíme také ve chvílích, kdy sledujeme zdejší dopravu. Množství aut parkujících na ulicích i těch, které se dají tušit v podzemních garážích, nenapovídá tomu, že by zde individuální motorismus tvořil pouhých 20 % městské mobility, jak plánováno. Ostatně provoz na hlavních ulicích je, vzdor svátečnímu mezidobí, dosti frekventovaný. Všechna ta auta jsou „spalovací“ – na elektromobily ani na jejich nabíjecí stanice jsme zde nenarazili, přestože jsme Seestadt prochodili dosti důkladně. Sdílená elektrokola - opravdu i pro děti ve vozíku?Elektrickou dopravu zde (kromě metra) reprezentují sdílená elektrokola. Některá z nich jsou vepředu vybavena korbou, o níž jsme se původně domnívali, že je určena k nákupům. Trochu nám zatrnulo při pohledu na malé sedátko s bezpečnostními pásy, kde dítě bude při případném střetu takříkajíc první na ráně. V akci jsme nicméně tyto dopravní prostředky nezahlédli, takže zůstává jen u našich starostlivých představ. Máme-li tedy shrnout několika slovy naše dojmy z Aspern Seestadt: zajímavé nápady, ale ještě „by to něco chtělo“. Elektrobusy Rampini O elektrobusech O elektrických midibusech Rampini jsme na našich stránkách poprvé psali v březnu 2013. Nedlouho poté se jeden z nich představil na zkoušku v Brně u příležitosti prvního ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město. Poté byl – se smíšenými komentáři provozovatelů – zapůjčen k ozkoušení například v Praze. Linky 2A a 3A mají část trasy historickým centrem společnouRampini typ Alè electric je nízkopodlažní městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst, z toho 13 k sezení a 33 k stání. K pohonu slouží asynchronní trakční motor Siemens ELFA o výkonu 85 kW/150 kW plus IGBT trakční střídač a nabíjecí měnič Siemens. Elektrickou energii mu dodávají lithium-feritové trakční baterie se jmenovitou energií 96 kWh. Dvanáct těchto elektrobusů slouží vídeňskému městskému dopravci Wiener Linien na okružních linkách 2A a 3A v historickém centru Vídně. Jejich charakteristickým rysem je průběžné dobíjení pomocí dvoupólového pantografového sběrače na konečné zastávce z dvoustopého trakčního vedení 600 V DC trolejbusového typu (resp. z odbočky tramvajového vedení doplněné o druhý vodič připojený ke kolejnici), doplněné o noční vyrovnávací dobíjení na plnou kapacitu baterií. V tomto typu průběžného dobíjení spočívá jeho jednoduchost, ale také úskalí: Tyto elektrobusy tráví značnou část denní doby při dobíjení. K obsluze linek 2A a 3A jich proto dopravce potřebuje 12, z nichž 10 vždy jezdí a 2 se nabíjejí. Protože se nyní blíží ke konci své životnosti, budou v polovině roku 2025 nahrazeny deseti obdobnými elektrobusy Rampini Hydron s palivočlánkovým elektrickým pohonem. ![]() Zdlouhavé nabíjení z trolejeNaše dojmy a postřehy Na okružních, ve skutečnosti velmi klikatých, linkách v historickém centru Vídně je malý Rampini jako ryba ve vodě. Na nábřeží projede po tramvajových kolejích a vzápětí už se proplétá mezi pěšími turisty, auty i koňmi taženými kočáry, jichž je tu požehnaně. (Může se pak stát, že cestující po nástupu do bezemisního elektrobusu cítí typický koňský odér.) ![]() Po nábřeží po tramvaji
Po pěší zóně mezi lidmi, auty a koňmiPopojíždění, rychlý rozjezd a brzdění i ostré zatáčky při jízdě historickým centrem jsou přesně to, k čemu je tento malý houževnatý pomocník konstruován, a poradí si přitom znamenitě. Na jeho interiéru jsou léta provozu už trochu znát, ale vše je funkční a přátelské.
Uvnitř je 12 let znát, ale stále spolehlivě sloužíOvšem to nekonečné nabíjení. Máme dojem, že si řidič oddechne, když po dlouhých minutách může tlačítkem z boku spustit nabíjecí pantograf a vydat se na další, necelou půlhodinu trvající okruh. Přejme tedy těmto pionýrům vídeňských elektrobusů úspěšný dojezd. Budeme rádi vzpomínat. Vlakotramvaj Badner Bahn Vídeňská vlakotramvaj Badner Bahn by si zasloužila celodenní reportáž (možná na ni někdy dojde i na našich stránkách). Při této naší sváteční cestě na ni zbylo poměrně málo času a ještě méně světla na fotografování. Budeme proto protentokrát spíše struční. O vlakotramvajích jsme už na našich stránkách psali vícekrát, naposledy v souvislosti se systémem Chemnitzer Modell v Saské Kamenici. Obecně popisujeme tento pozoruhodný druh kolejové dopravy v naší publikaci Elektromobilita v praxi. Vlakotramvaj Badner Bahn spojuje centrum dvoumiliónové Vídně s 26tisícovým lázeňským městem Baden na jihozápadě. Provoz na trati zajišťují Wiener Lokalbahnen (WLB), sesterská společnost městského dopravce Wiener Linien. Délka Badner Bahn měřená od nultého kilometru je 27,2 km. Vlakotramvaj vyjíždí ze smyčky u vídeňské Opery a po kolejích městské tramvaje s napájením 600 V DC dojede na náměstí Schedifkaplatz. Za ním vyjede na samostatnou trať, která má napájení částečně 750 V DC a částečně 850 V DC. Do centra Badenu dojíždí po tamní původní tramvajové trati. V provozu jsou zde tři typy tramvajových jednotek: starší vysokopodlažní jednotky řady 100 od výrobce Simmering-Graz-Pauker a nízkopodlažní jednotky řady 400 (Bombardier) a 500 (Alstom), ty poslední dodávané od roku 2021. Všechny jsou třísystémové (600, 750 a 850 V DC). Vzhledem k tomu, že vlakotramvaj přichází na své samostatné trati do styku s železničním provozem na celostátní trati, musí být tomu adekvátně vybavena, především železničním signalizačním a zabezpečovacím zařízením. Stanice na Badner Bahn mají nízká nástupiště, konstrukce vozidel proto nemusí řešit různé výškové úrovně dveří, resp. nástupních prostor, tak jako například ve zmíněné Saské Kamenici.
Starší a pohodlnějšíInteriér u všech uvedených typů (vlako)tramvajových jednotek připomíná spíše pohodlný příměstský vlak než tramvaj pro rušný městský provoz s krátkými vzdálenostmi mezi zastávkami. Jeho charakteristickým rysem jsou typické vlakové stolky mezi čtyřsedadly.
Nejnovější - elegantní ne moc pohodlnáA naše dojmy? Z krátkého svezení vlakotramvajemi řady 400 a 500 můžeme jen stručně ocenit hbitou a přitom plynulou jízdu rušným městským provozem i nízkopodlažní provedení. Zároveň je těžké se nepozastavit nad dřevěnými sedadly, která u řady 500 nahradila polstrovaná u předchozích typů. Jistě, bude to hygienické. Pohodlné posezení to ale není. Navíc pro nás se zkušenostmi ze starých pražských tramvají a „dřevěných“ železničních vozů a motorových vlaků jsou takováto sedadla tak trochu krokem zpět. Čas ukáže, co na to sami Vídeňané. Závěrem Vídeň je rozhodně město, které má co nabídnout turistům i zájemcům o moderní městskou a příměstskou dopravu. Její vývoj budeme i nadále sledovat a průběžně dáme našim čtenářům vědět. Pavla Slavíková, Jakub Slavík Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz ![]() ![]() Brno – přátelské město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city
Předvánoční komentář: Budou brzy všechna auta elektrická?
Barcelona – byli jsme při tom: Smart city Expo i bezobslužná linka 9
Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference
Elektromobilita v praxi: vychází vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích
Trochu jiné "smart": Léto s vůní mangaNaše zážitky a rozhovory z Mosambiku
Příběh Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV
Aby chytré město nebylo hloupé: MMR ČR vydalo publikaci autorského týmu našeho portálu o poučení z dobrých příkladů i z chyb
Naše služby pro Váš marketing
Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |