|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Nákladní tramvaje vozí součásti pro elektromobily, potraviny i tříděný odpad23.8.2017 Tramvaje jsou ve městech nejen stále populárnějším druhem dopravy pro přepravu osob, jak o tom svědčí stále nové projekty (viz například nová tramvaj v Sydney). Tam, kde jsou k tomu vhodné podmínky, slouží speciální tramvaje také k přepravě nákladu. Po roční odmlce byla například v březnu 2017 obnovena nákladní tramvaj v Drážďanech v rámci projektu CarGoTram. V srpnu 2017 o tom informoval portál Eltis.org, zaměřený na rozvoj městské mobility. Tento projekt přitom není v Evropě ojedinělý. CarGoTram přepravuje po síti drážďanských městských tramvají součásti pro továrnu Volkswagen na Straßburger Platz z nákladového nádraží Friedrichstadt. Celá trasa je dlouhá 5,5 km a tramvaj, provozovaná drážďanským dopravním podnikem DVB, ji ujede v běžném provozu za cca 25 minut. Tramvaj jezdí až třikrát denně. Nákladní tramvaj pro Drážďany (viz foto výše) vyrobila firma Schalker Eisenhütte s využitím staršího pojezdu z tramvají ČKD. Tramvaj je obousměrná a obsahuje pět segmentů, tři vnitřní nákladní a dva čelní kombinující ložný prostor a kabinu řidiče. Všechny nápravy jsou poháněné. Tramvaj uveze náklad odpovídající třem 18m kamionům. Původně byly vyrobeny dvě tyto tramvaje a sloužily od roku 2001 pro logistiku při výrobě vozů VW Phaeton. S ukončením výroby těchto automobilů v drážďanském závodě VW v dubnu 2016 přestaly být tramvaje CarGoTram používány. Pro logistiku při výrobě e-Golfu opět slouží od března 2017 první z nich, druhá by měla být nasazena v listopadu 2017. Projekt CarGoTram není v Evropě ojedinělý. Portál eltis.org uvádí jako příklad také projekt TramFret ve středofrancouzském městě Saint-Étienne. Nákladní tramvaj adaptovaná ze starší dvoučlánkové jednosměrné tramvaje pro přepravu cestujících zde přepravuje potraviny ze skladu na okraji města do obchodů v městském centru, vlastněné řetězcem Casino. Tramvaj jezdí šest dní v týdnu dvakrát denně v mimošpičkových časech. Projekt je partnerstvím mezi řetězcem Casino, městským dopravcem v Saint-Étienne a místní samosprávou. Ve švýcarském Curychu pro změnu slouží již více než deset let nákladní tramvaje Cargo-Tram (viz foto↑) a E-Tram městského dopravce VBZ k odvozu rozměrného odpadu a použitých elektrických spotřebičů. V odpoledních hodinách projíždí tyto tramvaje po stanovené trase s 11 zastávkami, kde je možné odpad naložit. Tyto služby jsou vyhrazeny pouze zákazníkům, kteří přijdou pěšky, přijedou na kole nebo hromadnou dopravou. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Railway Gazette International/Metro Report International a Stadt Zürich Další informace zde a také zde a také zde Přečtěte si také: Alstom APS a Alstom HESOP: tramvaje se spodním odběrem trakční energie a s inteligentní měnírnou zlepší dopravu v Sydney15.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS od francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS. Projekt GATEway: nejen cestující, ale také nákup v supermarketu bez řidiče 27.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway v Greenwichi na předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme, zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii (a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku. Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně používá nákladní elektromobil bez řidiče. Celý článek zdeElektrobusy u King County Metro: levná údržba, problematické srovnání spotřeby26.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé zajímavé poznatky z této zprávy. Dopravce King County Metro zajišťuje veřejnou dopravu v regionu King County v americkém státě Washington, včetně jeho metropole Seattle, kde žije kolem dvou miliónů obyvatel. Jeho 215 linek přepraví o pracovních dnech cca 395 tisíc cestujících. Jako dopravní prostředky zde slouží autobusy s nejrůznějšími pohony a rovněž trolejbusy – dohromady více než 1500 vozidel. Projekt REM v Montrealu bude čtvrtým nejrozsáhlejším systémem bezobslužné rychlodráhy na světě12.7.2017 Jak potvrzují zprávy UITP, systémy plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver (68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí vedenými po povrchu, pod povrchem i na vyvýšených konstrukcích a 27 stanicemi. Finanční příspěvek od kanadské vlády ve výši 1,28 mld. kanadských dolarů (cca 23 mld. Kč) z celkového rozpočtu 6,4 mld. kanadských dolarů (cca 114 mld. Kč) byl schválen v červnu 2017. Zelená infrastruktura v Drážďanech dává městu život 6.6.2017 Cílevědomě
rozvíjená zelená infrastruktura je jedním z nezastupitelných prvků smart city.
Saská metropole Drážďany je v tomto směru názorným příkladem hodným
následování. Zelená infrastruktura zde podporuje základní funkce života
ve městě, podtrhuje jeho historické prvky a zahlazuje následky druhé
světové války. O podrobnostech se můžete dočíst ve studentské odborné
práci Kateřiny Slavíkové z Mendelovy univerzity, která Vás provede
zelenou infrastrukturou tohoto zajímavého města. Práce
je ke stažení zde Úspory energie u tramvají: snížení spotřeby pomocných zařízení spíše než zařízení pro rekuperaci5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo inteligentních měníren. Studie bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na netrakční spotřebu. Studie STIB byla prováděna jako součást projektu ELIPTIC v rámci evropské iniciativy CIVITAS a byla založena na velmi důkladných měřeních prováděných na tramvajových linkách č. 7, 19 a 94. Celý článek zde VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je po celé délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných podmínek. Celý článek zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Město Gelsenkirchen elektrifikuje svoz městského odpadu 26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste. Vozidla pro Gelsendienste vyrobila firma StreetScooter, kterou v roce 2014 koupila skupina Deutsche Post DHL. Základem jejich konstrukce je vozidlo StreetScooter WORK. Dva tisíce těchto vozidel již dnes skupina Deutsche Post DHL využívá pro svoji potřebu. Celý článek zde Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě 7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |