Nákladní tramvaje vozí
součásti pro elektromobily, potraviny i tříděný odpad
23.8.2017 Tramvaje jsou ve městech nejen stále populárnějším
druhem dopravy pro přepravu osob, jak o tom svědčí stále nové projekty
(viz například nová tramvaj v Sydney). Tam, kde
jsou k tomu vhodné podmínky, slouží speciální tramvaje také k přepravě
nákladu. Po roční odmlce byla například v březnu 2017 obnovena nákladní
tramvaj v Drážďanech v rámci projektu CarGoTram. V srpnu 2017 o tom
informoval portál Eltis.org, zaměřený na rozvoj městské mobility. Tento
projekt přitom není v Evropě ojedinělý.

CarGoTram přepravuje po síti drážďanských městských
tramvají součásti pro továrnu Volkswagen na Straßburger Platz z
nákladového nádraží Friedrichstadt. Celá trasa je dlouhá 5,5 km a
tramvaj, provozovaná drážďanským dopravním podnikem DVB, ji ujede v
běžném provozu za cca 25 minut. Tramvaj jezdí až třikrát denně.
Nákladní tramvaj pro Drážďany (viz foto výše) vyrobila firma
Schalker Eisenhütte s využitím staršího pojezdu z tramvají ČKD. Tramvaj
je obousměrná a obsahuje pět segmentů, tři vnitřní nákladní a dva čelní
kombinující ložný prostor a kabinu řidiče. Všechny nápravy jsou
poháněné. Tramvaj uveze náklad odpovídající třem 18m kamionům.
Původně byly vyrobeny dvě tyto tramvaje a sloužily od
roku 2001 pro logistiku při výrobě vozů VW Phaeton. S ukončením výroby
těchto automobilů v drážďanském závodě VW v dubnu 2016 přestaly být
tramvaje CarGoTram používány. Pro logistiku při výrobě e-Golfu opět
slouží od března 2017 první z nich, druhá by měla být nasazena v
listopadu 2017.
Projekt CarGoTram není v Evropě ojedinělý. Portál
eltis.org uvádí jako příklad také projekt TramFret ve
středofrancouzském městě Saint-Étienne. Nákladní tramvaj adaptovaná ze
starší dvoučlánkové jednosměrné tramvaje pro přepravu cestujících zde
přepravuje potraviny ze skladu na okraji města do obchodů v městském
centru, vlastněné řetězcem Casino. Tramvaj jezdí šest dní v týdnu
dvakrát denně v mimošpičkových časech. Projekt je partnerstvím mezi
řetězcem Casino, městským dopravcem v Saint-Étienne a místní
samosprávou.

Ve švýcarském Curychu pro změnu slouží již více než
deset let nákladní tramvaje Cargo-Tram (viz foto↑) a E-Tram městského
dopravce VBZ k odvozu rozměrného odpadu a použitých elektrických
spotřebičů. V odpoledních hodinách projíždí tyto tramvaje po stanovené
trase s 11 zastávkami, kde je možné odpad naložit. Tyto služby jsou
vyhrazeny pouze zákazníkům, kteří přijdou pěšky, přijedou na kole nebo
hromadnou dopravou.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Railway Gazette International/Metro Report International a Stadt Zürich
Další informace zde a také zde a také zde
Přečtěte
si také:
Alstom APS a Alstom
HESOP: tramvaje se spodním odběrem trakční energie a s inteligentní
měnírnou zlepší dopravu v Sydney
15.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD
and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS.
Celý článek zde
Projekt GATEway:
nejen
cestující, ale také nákup v supermarketu bez řidiče
27.7.2017 Britský
projekt autonomních vozidel GATEway
v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče.
Celý článek zde
26.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL)
zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. Dopravce King County Metro zajišťuje veřejnou dopravu v regionu King
County v americkém státě Washington, včetně jeho metropole Seattle, kde
žije kolem dvou miliónů obyvatel. Jeho 215 linek přepraví o pracovních
dnech cca 395 tisíc cestujících. Jako dopravní prostředky zde slouží
autobusy s nejrůznějšími pohony a rovněž trolejbusy – dohromady více
než 1500 vozidel.
Celý článek zde
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj
(80 km) a Vancouver (68 km).
Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí vedenými
po povrchu, pod povrchem i na vyvýšených konstrukcích a 27 stanicemi.
Finanční příspěvek od kanadské vlády ve výši 1,28 mld. kanadských
dolarů (cca 23 mld. Kč) z celkového rozpočtu 6,4 mld. kanadských dolarů
(cca 114 mld. Kč) byl schválen v červnu 2017.
Celý článek zde
Zelená
infrastruktura v Drážďanech dává městu život
6.6.2017 Cílevědomě
rozvíjená zelená infrastruktura je jedním z nezastupitelných prvků smart city.
Saská metropole Drážďany je v tomto směru názorným příkladem hodným
následování. Zelená infrastruktura zde podporuje základní funkce života
ve městě, podtrhuje jeho historické prvky a zahlazuje následky druhé
světové války. O podrobnostech se můžete dočíst ve studentské odborné
práci Kateřiny Slavíkové z Mendelovy univerzity, která Vás provede
zelenou infrastrukturou tohoto zajímavého města. Práce
je ke stažení zde
5.6.2017 Jedním
ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u
tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace
brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo
inteligentních měníren. Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu. Studie STIB byla prováděna jako součást projektu ELIPTIC v rámci
evropské iniciativy CIVITAS a byla založena na velmi důkladných
měřeních prováděných na tramvajových linkách č. 7, 19 a 94. Celý článek zde
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric je po celé
délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících
cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako
BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a
LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
Město
Gelsenkirchen
elektrifikuje svoz městského odpadu
26.4.2017 Využívání
elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu
zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například
Stavanger nebo
Stockholm.
V
březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město
Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb
Gelsendienste. Vozidla pro Gelsendienste vyrobila firma StreetScooter,
kterou v roce
2014 koupila skupina Deutsche Post DHL. Základem jejich konstrukce je
vozidlo StreetScooter WORK. Dva tisíce těchto vozidel již
dnes skupina Deutsche Post DHL využívá pro
svoji potřebu. Celý
článek zde
Smart city v
praxi:
vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho
zavádění v každodenním životě
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde