Moderní technologie
Články prosinec 2020 – květen 2021
28.5.2021 Autor známých Parkinsonových zákonů uvádí příklad
jednání finančního
výboru atomové elektrárny, kdy schválení smlouvy na atomový reaktor
trvalo dvě a půl minuty, debata k přístřešku na kola pro zaměstnance
trvala 45 minut a projednání občerstvení pro zasedání komise sociálního
zabezpečení trvalo hodinu a čtvrt, aniž by bylo uzavřeno. Důvod?
Atomový reaktor je velmi „odborná“ věc, zatímco k přístřeškům na kola
nebo k občerstvení má co říci každý. Tento Parkinsonův „efekt
přístřešku na kola“ se nám vybavil při analýze a hodnocení
strategických dokumentů českých smart měst, obcí a regionů, kterou jsme
v létě 2020 prováděli pro MMR ČR.
27.5.2021 O vodíku jako bezemisní a ekologické alternativě fosilních paliv se
mluví již desítky let. V poslední dekádě ale celé odvětví poskočilo
dopředu zejména díky zdokonalení technologie vodíkových palivových
článků. Díky ní je možné vodík jako palivo uchovat v nezměněné kvalitě
v řádu let. Česká vývojová firma DEVINN na vodík vsadila jako na palivo
budoucnosti a jako jedna z prvních ve střední Evropě vyvinula funkční
vodíkový generátor elektrické energie. Jak funguje vodík jako palivo? V
čem je H2BASE výjimečný a jak zařízení integruje palivové články? A jak
může vypadat ideální týden provozu tohoto vodíkového generátoru?
6.5.2021 Rozlehlá prostranství s nečekanými překážkami nebo naopak složitě
členěné vnitřní prostory staví zrakově postižené lidi v každodenním
životě před neřešitelné problémy, případně jim přichystávají různá
nepříjemná překvapení. Zajímavé řešení využívající tagy – obrazce
čitelné pomocí speciální aplikace – nabízí španělská firma NaviLens. Po
španělském městě Murcia a americkém New Yorku začal tento systém od
května 2021 fungovat také v Barceloně v systému metra a městských
autobusů.
Celý
článek zde
21.4.2021 Již více než sedm měsíců úspěšně slouží ve středočeských Říčanech na
zastávkách „chytré“ označníky vybavené technologií elektronického
papíru. Součástí nového informačního systému je také LED displej na
příchozí cestě k nádraží. Ukazuje to mimo jiné, že obě tyto technologie
pro „chytré“ informace pro cestující mají své místo a navzájem se mohou
vhodně doplňovat.
Celý
článek zde
15.4.2021
Mnohá švýcarská města provozující trolejbusové sítě
se při
elektrifikaci svých městských autobusů zaměřují zejména na parciální
trolejbusy, tedy trolejbusy s bateriemi nabíjenými za jízdy (in motion
charging – IMC). Začátkem dubna 2021 se k nim připojil také Winterthur.
Jeho městský dopravce Stadtbus Winterthur uzavřel rámcovou
dodavatelskou smlouvu se švýcarským výrobcem Carrosserie HESS AG.
Celý
článek zde
13.4.2021 „Lumière“ znamená francouzsky světlo. Říká se tak i nové tramvaji z
produktové rodiny Alstom Citadis, která od dubna 2021 slouží na
pařížské lince T9 spojující Paříž s předměstskou obcí Orly. Tato
tramvaj má speciální vnější osvětlení, napomáhající bezpečnosti jejího
provozu, zejména ve večerních a nočních hodinách. Tramvaj Citadis X05, jichž si město
objednalo 22, je 45 m dlouhá a pojme až 314 cestujících.
Celý
článek zde
25.3.2021 Superkapacitorové elektrobusy jsou zajímavou a v mnoha ohledech
výhodnou alternativou ke klasickým bateriovým elektrobusům všude tam,
kde jde o koncept průběžného dobíjení s přiměřenými vzdálenostmi mezi
nabíjecími stanicemi. Důkazem je i plánovaná dodávka desetikusové série
12m superkapacitorových elektrobusů od bulharsko-izraelského dodavatele
Chariot Motors pro srbské hlavní město Bělehrad a jeho dopravce GSB, na
niž byla uzavřena smlouva v březnu 2021.
Celý
článek zde
12.3.2021 Daleko
vyšší ochrana cestujících – cíl, kterého pomůže dosáhnout
antikolizní systém v tramvajích Dopravního podniku Ostrava (DPO). Nově
posílí ochranu bezpečí cestujících i v ČR unikátní antikolizní systém
fungující ve zkušebním provozu od prvního březnového týdne 2021. Systém
ochrany od firmy Bosch Engineering funguje ve třech krocích –
nejdříve řidiče na nebezpečí upozorní výstražná ikona na palubním
počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec řídicí systém
vozidla tramvaj sám zastaví.
Celý
článek zde
9.3.2021 Švédská automobilka Volvo Trucks je jedním z významných průkopníků v
oblasti elektrifikace těžkých nákladních automobilů. Vedle již
sériových aplikací pro městské služby zkouší
elektrifikovat i další typy svých nákladních automobilů. Zatím poslední
významnou událostí v tomto směru je pilotní projekt nákladní přepravy
zásilkové služby DHL ve Švédsku, který začíná v březnu 2021.
Celý
článek zde
19.2.2021 5G (neboli pátá generace bezdrátových systémů) je telekomunikační
standard mobilní sítě, který technicky navazuje na standard 4G (LTE
Advanced). Jeho hlavním přínosem je významné, cca desetinásobné zvýšení
přenosové rychlosti a podstatné snížení doby odezvy oproti předchozímu
standardu 4G. Začátkem února 2020 zaznamenal rozvoj sítí 5G v České
republice významný milník: Právní moci nabyla všechna rozhodnutí o
přídělech kmitočtů pro tyto sítě, která byla Českým telekomunikačním
úřadem (ČTÚ) vydána v polovině ledna 2021.
Celý
článek zde
18.2.2021 Otázka v
nadpisu tohoto článku je všeříkající. Baterioví výrobci i vědci
hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se zaměřují na tzv.
solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a označuje podobu
elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit. Dnes jsou známé
běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a lithium polymerové
baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné solid-state baterie.
Celý
článek zde
15.2.2021 Městská doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února
2021 důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal
první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12
hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool, již nyní
největší v Evropě.
Celý
článek zde
5.2.2021 Dva
světoví výrobci zabývající se mimo jiné indukčním dobíjením bateriových
elektrických vozidel, IPT Technology a Bombardier, propojili začátkem
roku 2021 své znalosti a zkušenosti v tomto oboru: Holdingová
společnost IPT Group, mateřská firma IPT Technology, převzala od
společnosti Bombardier její plné portfolio indukčního nabíjení,
prezentované pod obchodním názvem PRIMOVE.
Celý
článek zde
2.2.2021 Provozovatel přenosové soustavy, společnost ČEPS, spustil začátkem roku
2021 na svých webových stránkách aplikaci Vyjadřovací portál. Jejím
prostřednictvím lze podávat žádosti o sdělení o poloze sítí, žádosti o
stanovisko do řízení a žádosti o souhlas s činností v ochranném pásmu.
Proces podávání i zpracovávání žádostí se tak urychlil a zefektivnil.
Celý
článek zde
26.1.2021 Druhý
život baterií, pro který se často používá anglický pojem „second life“,
je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší školy
baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě roste
požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté, co
doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na
další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve
podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po životě.
Celý
článek zde
21.1.2021 Každý
návrh technického zařízení je vždy výsledkem kompromisů mezi řadou
technických, ekonomických a marketingových požadavků. Pokud bude jeden
z parametrů uměle upřednostněn, povede to k zúžení nabídky možných
řešení a výsledné parametry budou obvykle horší. To je i případ
veřejného osvětlení s LED. Naprostá většina dodávek veřejného osvětlení
je vybírána na základě výběrových řízení, kde je hlavním kritériem
nejnižší cena, technické parametry svítidel jsou druhotné. Dosavadní
veřejné osvětlení v řadě obcí sloužilo více než 30 let a nelze
předpokládat, že jeho obměna v budoucnu bude výrazně častější. Proto by
mělo být k výběru svítidel přistupováno s mnohem větším důrazem na
technické parametry svítidel a jejich schopnost zajistit funkčnost po
dobu desítek let.
Celý
článek zde
20.1.2021 Paříž, Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde
dopravní skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako
budoucí „třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a
veřejnou dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský
Göteborg.
Celý
článek zde
19.1.2021 Vedle
parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými se podobně zabývaly
minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití
baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří
sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a
vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další aplikace.
Celý
článek zde
12.1.2021 V
minulém článku Školy baterií jsme se věnovali
výběru optimální technologie trakční baterie pro parciální trolejbus.
Zatímco požadavky parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice
podobné, u elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů
jsou projekt od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o
meziměstském vozidle, příměstském nebo o nejčastěji využívaném
elektrobusu pro čistě městskou hromadnou dopravu.
Celý
článek zde
12.1.2021 Co v praxi
dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich života, ať už v
mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto důležitou otázku
elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec první v oboru
těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně recyklovány
baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci kanadské
společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci lithiových
baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a elektrobusů New
Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována začátkem roku 2021.
Celý
článek zde
8.1.2021 V současné době lze nalézt na zastávkách vídeňské městské dopravy
celkem třicet elektronických označníků. Jejich zobrazovací technologie
používají jednak světelný displej, a jednak elektronický papír, tzv.
e-paper. Elektronické označníky, které Vídeň testuje již od roku 2016,
mají v dalších letech nahradit veškeré tramvajové a autobusové zastávky
ve Vídni. Česká odborná veřejnost o tom byla informována zkraje roku
2021.
Celý
článek zde
5.1.2021
První článek z naší školy baterií, uveřejněný i v brožuře „Elektrické
autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do problematiky baterií
sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má za cíl poskytnout
uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy ucelený pohled na výběr
alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak akumulátorového pohonu
pro parciální trolejbus.
Celý
článek zde
21.12.2020 Nedávný článek naší redakce k dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v
brožuře Elektrické autobusy pro město IX
představuje situaci a
trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce
elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící
prodaný elektrobus.
Celý
článek zde
15.12.2020 Na pohodu, a tím i pracovní výkony, zaměstnanců má významný vliv
vnitřní osvětlení. Moderní osvětlovací technika umožňuje u jeho
instalací co nejvíce napodobit přirozené denní světlo spojené s
přírodou. Takovýmto produktem je i systém NatureConnect od Signify
(dříve Philips Lighting), který od začátku prosince 2020 slouží v
kancelářích nizozemské elektrotechnické firmy Van Rennes Elektro
& Installatietechniek.
Celý
článek zde
10.12.2020 Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem
palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen
Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v
jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté
vyrazil do ulic na testovací provoz. Zkušebním vozidlem je portugalský 12m Caetano H2.City Gold,
který měl letos svoji evropskou premiéru. Tento
autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové
verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od
firmy Siemens.
Celý
článek zde
10.12.2020 První
ze tří budov brněnského browndfieldu Svatopetrská se na začátku
prosince 2020 definitivně proměnila na moderní Inovační centrum
sloužící jako sídlo kanceláří, skladů a restaurací. Nalézá se zde i 16
nízkoenergetických bytů. Na tomto pozoruhodném projektu měly významný
podíl technologie společnosti Schneider Electric.
Celý
článek zde
9.12.2020 Nástup
technologie LED znamenal poměrně zásadní změnu v konstrukci svítidel a
na tuto změnu nedokázali zavedení výrobci reagovat s dostatečnou
pružností. Naopak se pootevřela dvířka pro spoustu nových firem, které
se do výroby svítidel s LED vrhly doslova po hlavě. Problém je, že
technologie LED vypadá na první pohled velice jednoduše, bohužel na
druhý pohled skrývá mnohá úskalí a k úspěšné konstrukci těchto svítidel
je nutné znát a respektovat řadu fyzikálních zákonů. Naneštěstí
prakticky všechny nové technologie přitahují „zlatokopy“, kteří zde
tuší zlatou žílu a o co méně znají fyzikální zákony, o to lépe dovedou
prodat i vysavač na samotě bez elektřiny. Díky tomu je náš trh zaplaven
LED svítidly, která vykazují zásadní konstrukční vady a rozhodně
nemohou splnit očekávání (mnohdy hodně nadsazená) uživatelů. Chci se
pokusit být v této džungli na chvíli vaším průvodcem a pomoci vám
alespoň trochu v orientaci, především při výběru svítidel a pro veřejné
osvětlení (VO).
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4
| 5
| 6
| 7
| Archiv 2020
| Archiv 2019
| Archiv 2018
| Archiv
2014/2017