|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Moderní technologieČlánky prosinec 2020 – květen 2021 O Parkinsonově efektu, chytrých technologiích a „odbornosti“ v uvozovkách28.5.2021 Autor známých Parkinsonových zákonů uvádí příklad jednání finančního výboru atomové elektrárny, kdy schválení smlouvy na atomový reaktor trvalo dvě a půl minuty, debata k přístřešku na kola pro zaměstnance trvala 45 minut a projednání občerstvení pro zasedání komise sociálního zabezpečení trvalo hodinu a čtvrt, aniž by bylo uzavřeno. Důvod? Atomový reaktor je velmi „odborná“ věc, zatímco k přístřeškům na kola nebo k občerstvení má co říci každý. Tento Parkinsonův „efekt přístřešku na kola“ se nám vybavil při analýze a hodnocení strategických dokumentů českých smart měst, obcí a regionů, kterou jsme v létě 2020 prováděli pro MMR ČR. Celý článek zdeVodíkový zdroj energie H2BASE: agregát nové generace27.5.2021 O vodíku jako bezemisní a ekologické alternativě fosilních paliv se mluví již desítky let. V poslední dekádě ale celé odvětví poskočilo dopředu zejména díky zdokonalení technologie vodíkových palivových článků. Díky ní je možné vodík jako palivo uchovat v nezměněné kvalitě v řádu let. Česká vývojová firma DEVINN na vodík vsadila jako na palivo budoucnosti a jako jedna z prvních ve střední Evropě vyvinula funkční vodíkový generátor elektrické energie. Jak funguje vodík jako palivo? V čem je H2BASE výjimečný a jak zařízení integruje palivové články? A jak může vypadat ideální týden provozu tohoto vodíkového generátoru? Celý článek zdeNaviLens: barevné tagy s aplikací pomáhají zrakově postiženým v orientaci6.5.2021 Rozlehlá prostranství s nečekanými překážkami nebo naopak složitě členěné vnitřní prostory staví zrakově postižené lidi v každodenním životě před neřešitelné problémy, případně jim přichystávají různá nepříjemná překvapení. Zajímavé řešení využívající tagy – obrazce čitelné pomocí speciální aplikace – nabízí španělská firma NaviLens. Po španělském městě Murcia a americkém New Yorku začal tento systém od května 2021 fungovat také v Barceloně v systému metra a městských autobusů. E-papír a LED displej se navzájem doplňují: říčanský projekt elektronických informací pro cestující21.4.2021 Již více než sedm měsíců úspěšně slouží ve středočeských Říčanech na zastávkách „chytré“ označníky vybavené technologií elektronického papíru. Součástí nového informačního systému je také LED displej na příchozí cestě k nádraží. Ukazuje to mimo jiné, že obě tyto technologie pro „chytré“ informace pro cestující mají své místo a navzájem se mohou vhodně doplňovat. HESS lighTram: parciální trolejbusy ve Winterthuru na jedné vozidlové platformě pro tři dobíjecí systémy15.4.2021 Mnohá švýcarská města provozující trolejbusové sítě se při elektrifikaci svých městských autobusů zaměřují zejména na parciální trolejbusy, tedy trolejbusy s bateriemi nabíjenými za jízdy (in motion charging – IMC). Začátkem dubna 2021 se k nim připojil také Winterthur. Jeho městský dopravce Stadtbus Winterthur uzavřel rámcovou dodavatelskou smlouvu se švýcarským výrobcem Carrosserie HESS AG. Lumière: „světelný podpis“ zvyšuje bezpečnost tramvaje od Alstomu13.4.2021 „Lumière“ znamená francouzsky světlo. Říká se tak i nové tramvaji z produktové rodiny Alstom Citadis, která od dubna 2021 slouží na pařížské lince T9 spojující Paříž s předměstskou obcí Orly. Tato tramvaj má speciální vnější osvětlení, napomáhající bezpečnosti jejího provozu, zejména ve večerních a nočních hodinách. Tramvaj Citadis X05, jichž si město objednalo 22, je 45 m dlouhá a pojme až 314 cestujících. Superkapacitorové elektrobusy na postupu: Chariot Motors dodá desetikusovou sérii do Bělehradu25.3.2021 Superkapacitorové elektrobusy jsou zajímavou a v mnoha ohledech výhodnou alternativou ke klasickým bateriovým elektrobusům všude tam, kde jde o koncept průběžného dobíjení s přiměřenými vzdálenostmi mezi nabíjecími stanicemi. Důkazem je i plánovaná dodávka desetikusové série 12m superkapacitorových elektrobusů od bulharsko-izraelského dodavatele Chariot Motors pro srbské hlavní město Bělehrad a jeho dopravce GSB, na niž byla uzavřena smlouva v březnu 2021. Pro bezpečné tramvaje: nová technologie testována v Ostravě12.3.2021 Daleko vyšší ochrana cestujících – cíl, kterého pomůže dosáhnout antikolizní systém v tramvajích Dopravního podniku Ostrava (DPO). Nově posílí ochranu bezpečí cestujících i v ČR unikátní antikolizní systém fungující ve zkušebním provozu od prvního březnového týdne 2021. Systém ochrany od firmy Bosch Engineering funguje ve třech krocích – nejdříve řidiče na nebezpečí upozorní výstražná ikona na palubním počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec řídicí systém vozidla tramvaj sám zastaví. Elektromobil jako popelářský vůz, těžký tahač nebo pojízdný míchač betonu: Volvo Trucks testuje i dodává těžké elektrické nákladní automobily9.3.2021 Švédská automobilka Volvo Trucks je jedním z významných průkopníků v oblasti elektrifikace těžkých nákladních automobilů. Vedle již sériových aplikací pro městské služby zkouší elektrifikovat i další typy svých nákladních automobilů. Zatím poslední významnou událostí v tomto směru je pilotní projekt nákladní přepravy zásilkové služby DHL ve Švédsku, který začíná v březnu 2021. Zelená sítím 5G v ČR: definitivně rozhodnuto o přidělení rádiových kmitočtů19.2.2021 5G (neboli pátá generace bezdrátových systémů) je telekomunikační standard mobilní sítě, který technicky navazuje na standard 4G (LTE Advanced). Jeho hlavním přínosem je významné, cca desetinásobné zvýšení přenosové rychlosti a podstatné snížení doby odezvy oproti předchozímu standardu 4G. Začátkem února 2020 zaznamenal rozvoj sítí 5G v České republice významný milník: Právní moci nabyla všechna rozhodnutí o přídělech kmitočtů pro tyto sítě, která byla Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) vydána v polovině ledna 2021. Bude budoucnost baterií solidní? Solid-state baterie a jejich premiéra u elektrobusů ve Wiesbadenu18.2.2021 Otázka v nadpisu tohoto článku je všeříkající. Baterioví výrobci i vědci hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se zaměřují na tzv. solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a označuje podobu elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit. Dnes jsou známé běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a lithium polymerové baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné solid-state baterie. Největší evropský park palivočlánkových autobusů se dále rozrůstá: Kolín nad Rýnem převzal první Solaris Urbino 12 hydrogen15.2.2021 Městská doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021 důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool, již nyní největší v Evropě. Indukční dobíjení elektrických vozidel pro průmysl i elektromobilitu: IPT Technology a Bombardier spojily síly5.2.2021 Dva světoví výrobci zabývající se mimo jiné indukčním dobíjením bateriových elektrických vozidel, IPT Technology a Bombardier, propojili začátkem roku 2021 své znalosti a zkušenosti v tomto oboru: Holdingová společnost IPT Group, mateřská firma IPT Technology, převzala od společnosti Bombardier její plné portfolio indukčního nabíjení, prezentované pod obchodním názvem PRIMOVE. Informace, stanoviska a povolení ohledně vysokonapěťového vedení: pomůže Vyjadřovací portál ČEPS2.2.2021 Provozovatel přenosové soustavy, společnost ČEPS, spustil začátkem roku 2021 na svých webových stránkách aplikaci Vyjadřovací portál. Jejím prostřednictvím lze podávat žádosti o sdělení o poloze sítí, žádosti o stanovisko do řízení a žádosti o souhlas s činností v ochranném pásmu. Proces podávání i zpracovávání žádostí se tak urychlil a zefektivnil. Druhý život baterie26.1.2021 Druhý život baterií, pro který se často používá anglický pojem „second life“, je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší školy baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě roste požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté, co doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po životě. Jak by mělo vypadat moderní LED svítidlo pro veřejné osvětlení (a jak nebude vypadat, dokud budeme vybírat podle nejnižší ceny)21.1.2021 Každý návrh technického zařízení je vždy výsledkem kompromisů mezi řadou technických, ekonomických a marketingových požadavků. Pokud bude jeden z parametrů uměle upřednostněn, povede to k zúžení nabídky možných řešení a výsledné parametry budou obvykle horší. To je i případ veřejného osvětlení s LED. Naprostá většina dodávek veřejného osvětlení je vybírána na základě výběrových řízení, kde je hlavním kritériem nejnižší cena, technické parametry svítidel jsou druhotné. Dosavadní veřejné osvětlení v řadě obcí sloužilo více než 30 let a nelze předpokládat, že jeho obměna v budoucnu bude výrazně častější. Proto by mělo být k výběru svítidel přistupováno s mnohem větším důrazem na technické parametry svítidel a jejich schopnost zajistit funkčnost po dobu desítek let. Keolis zahajuje zkušební provoz autonomního minibusu v Göteborgu20.1.2021 Paříž, Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde dopravní skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako budoucí „třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a veřejnou dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský Göteborg. Další využití trakčních baterií u těžkých elektrických vozidel19.1.2021 Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými se podobně zabývaly minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další aplikace. Baterie pro elektrobusy12.1.2021 V minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální technologie trakční baterie pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle, příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou hromadnou dopravu. 95 % materiálu z lithium-iontových baterií pro elektrobusy úspěšně recyklováno v americkém pilotním projektu12.1.2021 Co v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována začátkem roku 2021. Displeje a e-paper budou na všech označnících vídeňské městské dopravy, pomáhají také handicapovaným cestujícím8.1.2021 V současné době lze nalézt na zastávkách vídeňské městské dopravy celkem třicet elektronických označníků. Jejich zobrazovací technologie používají jednak světelný displej, a jednak elektronický papír, tzv. e-paper. Elektronické označníky, které Vídeň testuje již od roku 2016, mají v dalších letech nahradit veškeré tramvajové a autobusové zastávky ve Vídni. Česká odborná veřejnost o tom byla informována zkraje roku 2021. Baterie pro parciální trolejbusy5.1.2021 První článek z naší školy baterií, uveřejněný i v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. Pohled ze zámoří: Proterra prodala svůj tisící elektrobus, 500 km na jedno nabití21.12.2020 Nedávný článek naší redakce k dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v brožuře Elektrické autobusy pro město IX představuje situaci a trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící prodaný elektrobus. Systém NatureConnect: „přírodní“ vnitřní osvětlení přispívající pohodě zaměstnanců poprvé instalováno v Nizozemí15.12.2020 Na pohodu, a tím i pracovní výkony, zaměstnanců má významný vliv vnitřní osvětlení. Moderní osvětlovací technika umožňuje u jeho instalací co nejvíce napodobit přirozené denní světlo spojené s přírodou. Takovýmto produktem je i systém NatureConnect od Signify (dříve Philips Lighting), který od začátku prosince 2020 slouží v kancelářích nizozemské elektrotechnické firmy Van Rennes Elektro & Installatietechniek. Palivočlánkový autobus také v Irsku: Dublin testuje Caetano na „zelený“ vodík10.12.2020 Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté vyrazil do ulic na testovací provoz. Zkušebním vozidlem je portugalský 12m Caetano H2.City Gold, který měl letos svoji evropskou premiéru. Tento autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od firmy Siemens. Areál Svatopetrská v Brně: moderní technologie pomáhají změnit brownfield v inovační centrum10.12.2020 První ze tří budov brněnského browndfieldu Svatopetrská se na začátku prosince 2020 definitivně proměnila na moderní Inovační centrum sloužící jako sídlo kanceláří, skladů a restaurací. Nalézá se zde i 16 nízkoenergetických bytů. Na tomto pozoruhodném projektu měly významný podíl technologie společnosti Schneider Electric. Světloemitující diody (LED) ve veřejném osvětlení – ano či ne?9.12.2020 Nástup technologie LED znamenal poměrně zásadní změnu v konstrukci svítidel a na tuto změnu nedokázali zavedení výrobci reagovat s dostatečnou pružností. Naopak se pootevřela dvířka pro spoustu nových firem, které se do výroby svítidel s LED vrhly doslova po hlavě. Problém je, že technologie LED vypadá na první pohled velice jednoduše, bohužel na druhý pohled skrývá mnohá úskalí a k úspěšné konstrukci těchto svítidel je nutné znát a respektovat řadu fyzikálních zákonů. Naneštěstí prakticky všechny nové technologie přitahují „zlatokopy“, kteří zde tuší zlatou žílu a o co méně znají fyzikální zákony, o to lépe dovedou prodat i vysavač na samotě bez elektřiny. Díky tomu je náš trh zaplaven LED svítidly, která vykazují zásadní konstrukční vady a rozhodně nemohou splnit očekávání (mnohdy hodně nadsazená) uživatelů. Chci se pokusit být v této džungli na chvíli vaším průvodcem a pomoci vám alespoň trochu v orientaci, především při výběru svítidel a pro veřejné osvětlení (VO). 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2014/2017 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |