Moderní technologie
Archiv článků 2020
21.12.2020 Nedávný článek naší redakce k dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v
brožuře Elektrické autobusy pro město IX
představuje situaci a
trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce
elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící
prodaný elektrobus.
Celý
článek zde
15.12.2020 Na pohodu, a tím i pracovní výkony, zaměstnanců má významný vliv
vnitřní osvětlení. Moderní osvětlovací technika umožňuje u jeho
instalací co nejvíce napodobit přirozené denní světlo spojené s
přírodou. Takovýmto produktem je i systém NatureConnect od Signify
(dříve Philips Lighting), který od začátku prosince 2020 slouží v
kancelářích nizozemské elektrotechnické firmy Van Rennes Elektro
& Installatietechniek.
Celý
článek zde
10.12.2020 Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem
palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen
Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v
jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté
vyrazil do ulic na testovací provoz. Zkušebním vozidlem je portugalský 12m Caetano H2.City Gold,
který měl letos svoji evropskou premiéru. Tento
autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové
verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od
firmy Siemens.
Celý
článek zde
10.12.2020 První
ze tří budov brněnského browndfieldu Svatopetrská se na začátku
prosince 2020 definitivně proměnila na moderní Inovační centrum
sloužící jako sídlo kanceláří, skladů a restaurací. Nalézá se zde i 16
nízkoenergetických bytů. Na tomto pozoruhodném projektu měly významný
podíl technologie společnosti Schneider Electric.
Celý
článek zde
9.12.2020 Nástup
technologie LED znamenal poměrně zásadní změnu v konstrukci svítidel a
na tuto změnu nedokázali zavedení výrobci reagovat s dostatečnou
pružností. Naopak se pootevřela dvířka pro spoustu nových firem, které
se do výroby svítidel s LED vrhly doslova po hlavě. Problém je, že
technologie LED vypadá na první pohled velice jednoduše, bohužel na
druhý pohled skrývá mnohá úskalí a k úspěšné konstrukci těchto svítidel
je nutné znát a respektovat řadu fyzikálních zákonů. Naneštěstí
prakticky všechny nové technologie přitahují „zlatokopy“, kteří zde
tuší zlatou žílu a o co méně znají fyzikální zákony, o to lépe dovedou
prodat i vysavač na samotě bez elektřiny. Díky tomu je náš trh zaplaven
LED svítidly, která vykazují zásadní konstrukční vady a rozhodně
nemohou splnit očekávání (mnohdy hodně nadsazená) uživatelů. Chci se
pokusit být v této džungli na chvíli vaším průvodcem a pomoci vám
alespoň trochu v orientaci, především při výběru svítidel a pro veřejné
osvětlení (VO).
Celý
článek zde
3.12.2020 V
roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů.
Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým
dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro
průběžně dobíjené elektrobusy – koncept vhodný zvláště pro města s
relativně krátkými linkami a snadným přístupem k vlastnímu zdroji
energie v podobě trakční sítě tramvají, trolejbusů nebo metra.
Celý
článek zde
1.12.2020 Malmö
na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300 tisíci
obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí je
spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i zde
klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská hromadná
doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými největším
severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských měst má i
Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by ovšem
nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro
elektrobusy.
Celý
článek zde
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava
stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně
uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti
dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou
součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už
jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na
palivové články.
Celý
článek zde
27.11.2020 K tomu, aby mohla Pražská teplárenská dodávat teplo do pražských
domácností, potřebuje mimo jiné i podzemní šachty, kterých má ve správě
desítky. Problémy s jejich správou a evidencí vedly k tomu, že v první
polovině listopadu 2020 začala tato společnost používat aplikaci,
kterou pro ni vyvinula společnost Unicorn (tato společnost byla mj.
hlavním partnerem úspěšné konference Smart city v praxi V, pořádané
provozovateli tohoto portálu).
Celý
článek zde
26.11.2020 Ruční nebo automatizované nabíjení elektrobusů v depu? To může být u
větších parků elektrobusů těžké rozhodování. Možné netradiční řešení v
podobě robotizace depa elektrobusů prezentovaly v listopadu 2020 dvě
nizozemské společnosti: výrobce elektrobusů Ebusco a výrobce
specializovaných robotů Rocsys. Zásuvkové nabíjení je technicky jednodušší a levnější, nese však s
sebou zvýšené nároky na lidskou práci spolu s rizikem lidské chyby a
jejího dopadu na provoz elektrobusů. Používání některé ze
standardizovaných automatických rychlonabíjecích konzolí i pro pomalé
nabíjení v depu tato rizika do jisté míry eliminuje, může však být
investičně velmi náročné.
Celý článek zde
25.11.2020 Městská
společnost Operátor ICT (OICT) se chystá otestovat v rámci nástroje pro
měření hladiny zaplněnosti v odpadových nádobách nový typ senzorů v
nádobách na separovaný odpad. Veřejnost o tom byla informována v říjnu
2020. Senzor poskytuje data, která využívá Odbor ochrany
prostředí MHMP pro lepší nastavení frekvence svozů u jednotlivých nádob
tak, aby lépe odpovídala jejich výtěžnosti. Nástroj tak pomáhá zpřesnit
rozhodování o směřování výdajů v oblasti investic do četnosti svozů.
Celý
článek zde
24.11.2020 Rozvoj
bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky
elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba
pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů
do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání
elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích
stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. V ČR
zavádějí elektrobusy jak stávající dopravní podniky, tak také soukromí
dopravci. Dopravní podniky již mají obvykle zavedený provoz v
elektrické trakci, využívají nasmlouvané příkony s provozovateli
distribučních soustav a budují napájecí zázemí s využitím stávajících
napájecích kapacit (dodatečné vyvedení výkonů z měníren apod.).
Dopravci spolu s nově zaváděným provozem elektrobusů řeší výběr a výkon
dobíjecích stanic především podle očekávaných provozních
charakteristik.
Celý
článek zde
9.11.2020 Důležitou
úlohou při rozvoji městských dopravních systémů je usnadnit
cestování handicapovaným osobám. Přispívají k tomu i moderní
technologie uplatněné v „tradičních“ součástech vozidel městské
dopravy, jako jsou výsuvné rampy pro invalidní vozíky. Takovouto
„chytrou“ rampou je typ RF2 od španělského výrobce Masats,
specializovaného na nástupní a dveřní systémy pro městskou dopravu.
Španělský dodavatel vozidel CAF jimi vybaví 63 nových obousměrných
tramvají z produktové rodiny Urbos pro nizozemský Amsterodam
a jeho městského dopravce GVB. V každé z těchto pětičlánkových, plně
nízkopodlažních tramvají budou 4 automatické rampy. Všech 252 ramp bude
dodáno do konce roku 2021.
Celý
článek zde
6.11.2020 Elektrobusy
Volvo až
dosud nabízely jako nabíjecí technologii dvě možnosti: zásuvkové
nabíjení standardem Combo 2/CCS a rychlé průběžné dobíjení reverzní
pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge. Od podzimu 2021 k
nim přibude další systém, nabíjení čtyřpólovou standardizovanou střešní
konzolí.
Celý
článek zde
4.11.2020 Promyšlená
rekonstrukce veřejného osvětlení v obcích a městech nemusí
začínat prostou výměnou výbojkových svítidel za LED svítidla jenom
proto, že dotace jsou podmíněny především imperativem úspor. A s
přívlastkem úsporný je spojena dnes LED technologie
především.
Systematičtější přístup je začínat od rekonstrukce infrastruktury. Tedy
od zapínacích míst – rozvaděčů veřejného osvětlení (RVO). Od lokálních
bodů rozprostřených po městě nebo obci. Tímto směrem se vydala
společnost Technologie hlavního města Praha, která ověřovala tento
koncept na pilotních projektech začátkem roku 2020.
Celý
článek zde
20.10.2020 Mimořádná
situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může
způsobit vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením
je vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do
nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky
moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na
jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem
vlaků smlouvu francouzský dodavatel Saft.
Celý
článek zde
8.10.2020 Hybridní
lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících mohou
významně
ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické nároky pro
jejich využití klade britská železniční síť, resp. její elektrifikovaná
část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá napájení ze třetí
kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru) a jinde svrchní
odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v jižní části
české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje elektrická jednotka
řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského železničního dopravce
Great Western Railway na konci srpna 2020.
Celý
článek zde
7.10.2020 Elektrická
energie je v dnešní době nezbytnou součástí našeho soukromého i
veřejného života. Spotřeba elektřiny je proto opakující se každodenní
záležitost, která navíc obvykle roste úměrně s počtem spotřebičů i s
životní úrovní obyvatel. S řešením přichází česká společnost ENERTIG
TECHNOLOGIES s.r.o.
Celý
článek zde
5.10.2020 Specifickým
tržním segmentem elektrických autobusů jsou
školní elektrobusy. Zatímco v sousedním Polsku v rámci projektu
Kangur
(Klokan) slouží
pro tento účel adaptované standardní elektrobusy Solaris, v USA a
Kanadě jde o specifický produkt, dodávaný tradičním výrobcem Blue Bird.
Jak byla v září 2020 informována veřejnost, prodej těchto elektrobusů
vzrostl v roce 2020 oproti předchozímu roku šestinásobně.
Celý
článek zde
17.9.2020 Celkem
31 palivočlánkových vlaků Alstom Coradia iLint
se v současné
době připravuje pro provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a
Hessensko v převážně rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky
projevil zájem také rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první
dekády v září 2020 do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku
provozován na hornatých regionálních tratích na jihu Rakouska.
Celý
článek zde
11.10.2020 Město Bodø s
56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od
polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do
dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k
13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až
dvojnásobný. I v těchto podmínkách však budou od června 2021 jezdit
elektrobusy s průběžným dobíjením OppCharge. Bude to vůbec první provoz
elektrobusů za polárním kruhem.
Celý
článek zde
7.9.2020 Detroit, který
je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším
městem amerického státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a
další zdravotně postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její
provoz byl zahájen v polovině července 2020.
Celý
článek zde
2.9.2020 Obec
Rajnochovice s více než 500 obyvateli se rozkládá v srdci
Hostýnských vrchů. Díky krásné přírodě těží hlavně z turistiky a
agroturistiky, stále větší zájem návštěvníků je například o jízdu po
úzkokolejné Rajnochovické lesní železnici. Návštěvníkům i obyvatelům
obce poslouží od konce srpna 2020 moderní veřejné osvětlení. Jejím
dodavatelem je ostravská společnost ČEZ Energetické služby ze skupiny
ČEZ ESCO. Nové veřejné osvětlení přineslo kvalitnější
nasvícení
místních
komunikací, a tím i zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Tento
projekt o rozpočtu přes 2 mil. Kč byl spolufinancován z programu EFEKT.
2.9.2020 Hybridní
elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo
trolej jsou jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na
neelektrifikovaných tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických
jednotek pro přepravu cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné
dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl
učiněn důležitý krok k realizaci projektu – bylo zajištěno jeho
financování s využitím soukromých zdrojů.
Celý
článek zde
31.8.2020 Region
německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011
palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce
Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto
dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká
veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením
do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína
nad Rýnem.
Celý
článek zde
24.8.2020 Moderní
informační technologie mohou pomáhat i v zemědělství a
lesnictví. Důkazem toho je již druhé snímaní lesa ve Vysočina aréně u
Nového Města na Moravě v polovině srpna 2020, při němž pomáhala
aplikace od společnosti Unicorn, hlavního partnera konference
Smart
city FOR ARCH pořádané
provozovateli tohoto portálu.
Celý
článek zde
11.8.2020 Zdánlivě
jednoduchá a desítkami let prověřená technologie může být ve
skutečnosti náročná na konstrukci, má-li v provozu fungovat spolehlivě
a efektivně. Platí to i pro pantografové sběrače kolejových vozidel
nebo tyčové sběrače trolejbusů a jejich trolejové vedení. Na pomoc
přichází britská inženýrská skupina Ricardo a její železniční divize
Ricardo Rail. Na začátku srpna 2020 představila svůj balíček řešení pro
modelování a simulaci pantografu a troleje, využitelný i pro tramvaje a
trolejbusy.
Celý
článek zde
5.8.2020 Italské město
Milán je jedno z těch, které sází na elektrifikaci svého
autobusového parku. Do roku 2030 plánuje přechod všech svých autobusů
na plně
elektrický pohon
nebo
diesel-hybrid. Jedná se v součtu o stovky elektrických autobusů.
Nabíjení takového parku se již neobejde bez „chytrých“ technologií,
které celý nabíjecí proces optimalizují. Milánský dopravce vsadil na
italský systém Maestor fungující na platformě CatBatt od stejnojmenné
italské firmy. Odborné veřejnosti byla představena na konci července
2020.
Celý
článek zde
4.8.2020 Společnost ABB
rozšířila svou řadu digitálních a analogových časových
spínačů a uvedla na trh intuitivní aplikaci pro zajištění větší
kontroly nad spotřebou energie v obytných a komerčních budovách. Tato
aplikace je také využitelná při správě městské zeleně. Odborná
veřejnost o ní byla informována v červnu 2020. Nové digitální
a analogové časové spínače umožňují uživatelům ovládat
osvětlení, vytápění, ventilaci a zalévání na základě denního, týdenního
nebo ročního harmonogramu, aby energii bylo možno zapínat a vypínat
podle otevírací doby, západu slunce, dat státních svátků nebo prázdnin.
Celý
článek zde
28.7.2020 České
dráhy společně se zástupci Karlovarského kraje představily v
červenci 2020 novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže
strojvedoucím na tratích s nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným
podle předpisu D3 Správy železnic. Řešení funguje na bázi sdílení
aktuální polohy. Nejedná se o náhradu zabezpečovacího zařízení,
aplikace v tabletech strojvedoucích ale může předejít případným
nehodám.
Celý
článek zde
24.7.2020 Na
současném trhu elektrobusů jsou významným trendem komplexní projekty
zahrnující vozidla, infrastrukturu a doplňující infomační a komunikační
technologie. Důkazem jsou dva elektrobusy od Solaris Bus &
Coach, které byly v červenci 2020 dodány do německého Würzburgu tamnímu
dopravci NVG Omnibus-Betriebs-GmbH spolu s nabíjecí
infrastrukturou a řídicím systémem eSConnect.
Celý
článek zde
16.7.2020 ČD Cargo je
dceřinou společností národního železničního dopravce České
dráhy, podnikající v oboru železniční nákladní dopravy. Lokomotivní
park ČD Cargo dnes tvoří více než 850 lokomotiv zastoupených v 37
typových řadách. Zhruba z jedné poloviny jde o dieselové lokomotivy,
druhá polovina lokomotiv je elektrických. Z tohoto výčtu je zřejmé, že
ČD Cargo má příležitost zlepšit životní prostředí v oblasti spotřeby
energie, emisí a hluku. K tomu směřuje nový společensky odpovědný
závazek této firmy z července 2020.
Celý
článek zde
15.7.2020 Koncept
mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je jednou z
cest, jak zvýšit zájem veřejnosti o hromadnou dopravu. Zároveň je to
oblast přitahující dodavatele inovativních technologií v oblasti
hardware a software. Příkladem je spolupráce americké technologické
společnosti Cubic Transportation Systems (CTS) a firmy Moovit, dceřiné
společnosti Intel, zaměřené na řešení pro MaaS. Odborná veřejnost o něm
byla informována v červenci 2020.
Celý
článek zde
3.7.2020 Projekty
souvisejícími s využíváním inovativních technologií v Praze se
zabývá městská společnost Operátor ICT (OICT), která je rovněž
partnerem připravované konference Smart city FOR ARCH,
organizované
provozovateli tohoto portálu. V červnu 2020 zaznamenal významný milník
její projekt „Chytrý svoz odpadu“, jehož závěrečnou zprávu schválila
rada města. Hlavním cílem tohoto pilotního projektu, jehož
realizace byla schválena
Radou hlavního města Prahy v první polovině roku 2018, bylo vytvoření
nástroje, který umožní on-line dohled stavu zaplněnosti u vytipovaných
sběrných nádob na tříděný odpad (papír, plast, čiré sklo, barevné sklo,
nápojové kartóny a kovové obaly).
Celý
článek zde
1.7.2020 „Kangur –
Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły“ neboli „Klokan –
bezpečná a ekologická cesta do školy“, to je název polského programu
financovaného z prostředků Národního fondu pro životní prostředí a
vodní hospodářství (NFOŚiGW), jehož součástí je i podpora měst při
nákupu školních elektrobusů. Prvním projektem tohoto druhu je školní
elektrobus Solaris pro 2,5tisícové město Godzianów poblíž Lodže,
objednaný v červnu 2020.
Celý
článek zde
23.6.2020 Zní to snad
jako spojení nespojitelného, nicméně petrolejářský gigant
Shell a česká energetická skupiny ČEZ intenzivně spolupracují při
budování nabíjecích stanic pro elektromobily. Rychlé dobití
elektromobilu u stanic ČEZ bude napříště možné také na vybraných
čerpacích stanicích Shell v České republice. Veřejnosti to bylo
oznámeno v polovině června 2020.
Celý
článek zde
ChargeUp: Unicorn
dodal řídicí systém pro nové dobíječky vybudované v Galerii Vaňkovka
19.6.2020 Teplárny
Brno ve spolupráci s městem Brno vybudovaly na začátku června
2020 dvě nové stanice značky Siemens v brněnském obchodním centru
Galerie Vaňkovka. Pro vzdálenou správu a řízení stanic si společnost
Teplárny Brno zvolila řešení ChargeUp od společnosti Unicorn, které
zajistí jejich bezproblémový chod a zpoplatnění pro
veřejnost. Nabíjecí stanice jsou dostupné v aplikaci ChargeUp
ESP, a
elektromobilisté si je tak mohou snadno vyhledat, navigovat k nim,
vybrat dobíjecí tarif a zahájit dobíjení, za které následně mohou
zaplatit kartou nebo prostřednictvím účtu FairPay. Aplikace navíc
umožňuje sledovat dobíjení vzdáleně a informuje řidiče formou
notifikačních zpráv, v případě potřeby je možné dobíjení vzdáleně
ukončit.
Celý
článek zde
18.6.2020 Konsorcium
měst Warwickshire, Coventry a Nottingham vybralo společnost
Siemens Mobility jako dodavatele pro zajištění údržby křižovatek
vybavených světelně signalizačním zařízením (SSZ). Smlouva uzavřená 1.
dubna 2020 na dobu pěti let navazuje na předchozí více než dvacetiletou
úspěšnou spolupráci. Zajímavostí je, že na tomto řešení se významnou
měrou podílí brněnská pobočka Siemens Mobility.
Celý
článek zde
17.6.2020 V
prostorách Anenského areálu, který patří Národnímu divadlu, se
rozjela významná rekonstrukce vytápění. Od října 2020 bude objekty
zásobovat teplem nová kotelna, osazená účinnějším a ekologičtějším
kotlem. Projekt v hodnotě 13,2 mil. Kč bude mít na starost společnost
ENESA, dcera ČEZ ESCO.
Celý
článek zde
15.6.2020 Od roku 2021
budou všechny pražské tramvaje vybaveny multikonstalačním
přijímačem družicových navigačních systémů (tedy přijímačem schopným
využívat několik těchto systémů), které pomohou výrazně zpřesnit
určování polohy tramvají v ulicích. Odborná veřejnost o tom byla
informována začátkem června 2020.
Celý
článek zde
10.6.2020 Robotizace
stále více proniká z průmyslu do veřejných služeb. Důkazem
je hongkongský městský dopravce MTR Corp, který na přelomu května a
června 2020 představil odborné veřejnosti pětici staničních robotů pro
práci v metru a robota pro práci v depu. Během roku 2020 budou staniční
roboti nasazeni ve stanici metra Kai Tak. Ve staničních službách jsou
na zkoušku nasazeni roboti Finder-T,
Guider-T, Checker-T a dva typy robota Cleaner-T.
Roboti jsou vybavení umělou inteligencí, která umožňuje jejich průběžné
učení.
Celý
článek zde
9.6.2020
Vídeňské elektrické autobusy jsou pro české
příznivce elektromobility
spojovány především s jednorázovým projektem elektrických
midibusů
průběžně dobíjených pantografem z troleje. Vídeňský
městský dopravce Wiener Linien nicméně pro svůj rozvoj elektrických
autobusů uvažuje i s dalšími alternativami, palivočlánkové autobusy
nevyjímaje. Důkazem je testovací provoz palivočlánkového autobusu od
polského výrobce Solaris, který proběhne v prvních červnových týdnech
2020.
Celý
článek zde
Projekt FABULOS:
autonomní elektrické minibusy v Helsinkách kombinují různá navigační
zařízení pro provoz v jakýchkoli povětrnostních podmínkách
5.6.2020 Finské hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků
provozu autonomních elektrických minibusů. Nijak proto
nepřekvapí, že v rámci evropského projekt autonomních elektrických
minibusů FABULOS byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v
Helsinkách. V rámci projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku
testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských
konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský)
a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat
zkušenosti ze skutečných dopravních situací.
Celý
článek zde
25.5.2020 Pozitivní efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se
projevují zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými
rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě
těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové
dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní
doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a
jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou
skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu.
Celý
článek zde
21.5.2020 Na evropský trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových
autobusů, portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost
informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě
Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti
Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto
výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019.
Celý
článek zde
19.5.2020 Stacionární palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického
výrobce FuelCell Energy, jehož projekty na našich stránkách průběžně
sledujeme, zaznamenaly v květnu 2020 důležitý milník: Od začátku svého
fungování na různých místech tří světových kontinentů (Amerika, Evropa
a Asie) vyrobily v součtu 10 mil. MWh energie.
Celý
článek zde
15.5.2020 Kybernetická bezpečnost je výzvou pro stále se rozvíjející informační
technologie a automatizované systémy, zasahující prakticky do všech
oblastí lidské činnosti. Ve velké míře se týká technologií
využívajících internet věcí, mezi něž patří i „chytré“ osvětlení –
vnitřní i vnější (viz foto). Prvním dodavatelem propojeného osvětlení,
certifikovaným v oblasti kybernetické bezpečnosti podle normy IEC
62443-4-1, se stala v květnu 2020 společnost Signify, dříve Philips
Lighting.
Celý
článek zde
14.5.2020 Netrakční spotřeba, tedy
především spotřeba energie pro topení a klimatizaci, ale i další
pomocná zařízení, představuje významný problém pro bateriová elektrická
vozidla, elektrobusy nevyjímaje. Například v mrazivém zimním počasí
totiž může být v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než spotřeba
elektřiny pro vlastní pohon. To pochopitelně významně ovlivňuje dojezd
vozidla na jedno nabití baterií. Řešení tohoto problému může významně
napomoci použití tepelného čerpadla na vozidle. O příkladu takového
využití byla odborná veřejnost informována v květnu 2020.
Celý
článek zde
7.5.2020 S
narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro
elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování
rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy,
parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená
po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují také hybridní
lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v lokomotivách
může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří se přitom na
domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím vývojem v
zahraničí.
Celý
článek zde
6.5.2020 Správné osvětlení v kancelářích má bezprostřední vliv na efektivnost
provozu jejího provozovatele i na výkonnost zaměstnanců. Se systémem
inteligentního řízení vnitřního osvětlení pod názvem HubSense, které se
snadno nainstaluje v rámci rekonstrukce stávajícího osvětlení,
odpověděla koncem dubna 2020 na tuto výzvu společnost Osram.
Celý
článek zde
4.5.2020 Již dříve avizovaná 4MW palivočlánková elektrárna ve více než
80tisícovém městě Danbury v americkém státě Connecticut zahájila koncem
dubna 2020 komerční provoz. Účinnost této elektrárny s palivovými
články od společnosti FuelCell Energy je srovnatelná a plynovými
turbínami, přitom neprodukuje prakticky žádné škodlivé emise.
Celý
článek zde
22.4.2020 Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním
z partnerů konference Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli
tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále jednoduše a věcně
shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu, jeho vlastnosti a
odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů.
Celý
článek zde
17.4.2020 V tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné
pro rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku.
Celý
článek zde
15.4.2020 Do ulic litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích
2020 na linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva
elektrobusy s netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily.
Vyvinula je litevská inovační skupina Vejo projektai, která je
prezentuje pod značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“.
Celý
článek zde
2.4.2020 Jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová
metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu, má od roku 2018
smlouvu s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW
palivočlánkového kogeneračního parku pro
dálkové vytápění v tomto městě po dobu 20 let. Partnerem je energetická
společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Ukazuje se, že od
svého zprovoznění na konci června 2018 přesahuje reálný provoz této
palivočlánkové jednotky předpokládané provozní parametry.
Celý
článek zde
30.3.2020 V březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava
pozoruhodný milník: Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize,
hlavním městě Lotyšska, vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas
satiksme již dříve avizovaných deset trolejbusů Solaris s
palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
Celý
článek zde
27.3.2020 Více než miliónový Kolín nad Rýnem je jedním z německých smart cities.
Čtenáři našich stránek ho znají zejména jako město provozující
palivočlánkové autobusy. V příštích
letech zde bude ve velkém rozsahu zaváděna další inovativní
technologie: Všech 85 tisíc světelných míst ve veřejném osvětlení bude
propojeno řídicím systémem Interact City od společnosti Signify (dříve
Philips Lighting). Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu
2020.
Celý
článek zde
26.3.2020 Městský dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu
provozuje 203 autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních
lodí, které dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve
špičkových dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost
informována v březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré
své provozní plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS
od kanadské společnosti GIRO.
Celý
článek zde
24.3.2020 V rámci evropského projektu JIVE
bude od roku
2021 jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových
autobusů od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla
informována v březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku
palivočlánových autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.
Celý
článek zde
17.3.2020 Zdravý životní styl je dnes považován za moderní, je však mnoho cest
jak ho dosáhnout. Na světě je mnoho lidí, kteří zdravě jí, sportují,
vybírají si, co je a co naopak není pro jejich organismus přínosné.
Zkrátka snaží se, aby jejich tělo nebylo zatěžováno toxickými látkami a
bylo plné energie na celý den. Všechny tyto trendy nás více či méně
ovlivňují, mnohdy ale nevnímáme, že i okolní prostředí může mít značný
vliv na naše zdraví. Dění kolem sebe bereme automaticky jako standard,
jsme na něj zvyklí a nezabýváme se tím, jestli by to nešlo zlepšit nebo
změnit. Ale je to opravdu správně? Naše společnost System Nine se právě proto snaží hledat způsoby, jak
zajistit zdravý moderní život co nejširšímu okruhu obyvatelstva. Také z
globálního hlediska je vhodné podpořit projekty, které mají dopad na
větší skupinu lidí a umožní dosáhnout změnu, která bude přínosná všem
bez rozdílu. Příběhy popsané v tomto článku vycházejí z projektů
realizovaných ve státech Evropské Unie, jako je například Španělsko,
Francie a také Česká republika. Hlavním prvkem příběhů je meteostanice,
která slouží jako zdroj dat pro získání informací a jejich následné
využití.
Celý
článek zde
13.3.2020 Kolik nových provozů a potenciálních zdrojů znečištění ovzduší je možné
ještě povolit, aby nebyly překročeny imisní limity? Kolik aut ještě
snese ovzduší center velkých měst, aby se v nich obyvatelé nedusili?
Jak optimalizovat dopravní systém města a kde začít budovat novou
průmyslovou zónu? Kde postavit dětské hřiště či sportoviště, aby děti
nebo sportovci dýchali co možná nejčistší vzduch? Jak objektivně
informovat obyvatele města o stavu ovzduší? Aby se dalo se vší zodpovědností odpovědět na tyto otázky, je nutné
průběžně znát stav ovzduší v dané lokalitě. To vše vede k jedinému
možnému řešení, a tím je permanentní monitorování stavu znečištění
ovzduší.
Celý
článek zde
12.3.2020
1. základní škola v Hořovicích je, alespoň pokud jde o energetické
hospodářství, poměrně typickou českou školou. Její budova je stará řádově desítky let – patří tedy mezi ty novější a v
rámci možností upravené zvenčí i zevnitř, ale ne již zcela moderní. Škola sestává z několika pavilónů vytápěných z lokální
kotelny. Jednotlivé rozlehlé budovy byly osazeny množstvím
klasických teplovodních radiátorů s ruční regulací. Jak je tomu u škol obvyklé, jednotlivé třídy a kabinety
mívají odlišný časový rozvrh. V
neposlední řadě je škola plná zvídavých žáků, které by snadno
ovladatelné prvky energetického hospodářství ve třídách mohly svádět k
neodborným zásahům. Jako nejvhodnější řešení pro zlepšení vytápění se proto
ukázala bezdrátová zónová regulace.
Celý
článek zde
11.3.2020 Kancelářská práce se týká mnoha oblastí – administrativy a obchodu v
soukromých firmách stejně jako poskytování veřejných služeb na úřadech
a jiných institucích. Vždy přitom platí, že prostředí ovlivňuje
výkonnost zaměstnanců, a s ní i spokojenost zákazníka – a zákazníkem ve
veřejných službách je každý občan.
Celý
článek zde
Chytrá města se
rozvíjejí a my je podporujeme: druhé vydání brožury „Příběhy chytrých
pomocníků“, naše odborné služby a několik velkých poděkování
10.3.2020 Takřka v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“ zabránila vládní preventivní
protiepidemická opatření jejímu uskutečnění. Pochopitelně je to
komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně chytrá města v České
republice se i nadále rozvíjejí a my jsme připraveni jejich rozvoj ze
všech sil podporovat jako konzultanti, publicisté a organizátoři
odborných akcí. K tomu tu máme několik dobrých zpráv:
Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání.
V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde. Články z této brožury
jsme již také začali publikovat v plynulém textu na našich portálech a
následovat budou další. V tištěné podobě budeme tuto brožuru rozdávat
na všech našich obchodních jednáních a vzdělávacích akcích k tématům
smart city a elektromobility.
Celý
článek zde
4.3.2020 Svítidla veřejného osvětlení vybavená fotovoltaickými panely nejsou v
principu novinkou. Zpravidla se však používají v ostrovním systému, kde
solární panel je jediným zdrojem energie. To může být ekologické, ale
ne vždy ekonomické – zvláště pokud se takovéto osvětlení používá v
oblastech s proměnlivou délkou slunečního svitu během dne a během roku.
Pokud však nejsou tato svítidla instalována v oblastech mimo veřejnou
distribuční síť, může být účelné zkombinovat zásobování energií ze
solárních panelů i z veřejné sítě.
Celý
článek zde
2.3.2020 Pro
některé čtenáře našeho portálu bude možná nadpis tohoto článku působit
jako science fiction nebo přinejmenším jako cosi hodně vzdáleného
realitě. Na sesterských stránkách Proelektrotechniky.cz
nicméně již delší dobu sledujeme problematiku tzv. malých reaktorů,
které jsou důležitým rozvojovým směrem v jaderné energetice a o jejichž využití se zajímá i společnost ČEZ.
V ekologicky smýšlejícím Finsku s ambiciózní energetickou politikou co
do ochrany ovzduší a klimatu je to také jeden z mála možných způsobů,
jak bez emisí řešit centrální zásobování teplem.
Celý
článek zde
Bližší informace o fungování a různých typech jaderných reaktorů najdete v naší nápovědě k článkům zde.
28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu
opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku)
se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v
únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato
trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší
zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude
potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují
technický stav tratě.
Celý
článek zde
26.2.2020 Důležitou součástí hospodárného řízení jakéhokoliv provozu či budovy je
v dnešní době sofistikovaný energetický management. Velká část
veřejnosti i podnikatelské sféry však za tímto označením vidí pouhý
důraz na úsporné elektrické spotřebiče nebo na snížení ceny za energie
pro odběratele. Vzhledem k rostoucím cenám energií se odběratelům tyto
dveře však stále více přivírají. V konečném důsledku přináší mnohem výraznější finanční úspory zvýšení
kvality dodávané energie, optimalizace spotřeby, hledání zbytečných
odběrů a zdrojů nízké efektivity, či ochrana spotřebičů a energetické
sítě. Takovéto pojetí energetického managementu realizují v praxi
technologie české firmy ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o.
Celý
článek zde
24.2.2020 Baterie a akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez
těchto elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit
život. Jsou všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k
televizi i v každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo
baterie nebo akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak
rozumět bateriím a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať
už jde o osobní a nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy.
Celý
článek zde
19.2.2020 Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné
údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití.
Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční spotřeby, což je
samostatný problém, zde zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv.
technickým a provozním stavem nabití (SOC z anglického „state of
charge“). Nad tímto rozdílem se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí
odborníci z nizozemské firmy ViriCiti, která je dodavatelem
inteligentních systémů pro podporu elektromobility. Zde z něj uvádíme
některé užitečné poznatky.
Celý
článek zde
14.2.2020 Čtvrtmiliónové francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské
pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu
zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají
používá systém spodního odběru Alstom APS, esteticky
šetrný k historickým částem města. V únoru 2020 se počet
bordeauxských tramvají zaokrouhlil na rovných 130.
Celý
článek zde
12.2.2020 Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala
dopravní skupina Transdev rekordních 157 kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu
cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny
další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské
dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny
ABB.
Celý článek zde
7.2.2020 Začátkem února 2020 informovala společnost ČEZ širokou veřejnost o
svých výsledcích v oblasti obnovitelných zdrojů energie instalovaných v
budovách. Dobrá zpráva je, že existují takovéto systémy, které jsou
nejen ekologické, ale také ekonomické. Další dobrá zpráva je, že je o
tyto systémy zájem. Z pohledu rozvoje chytrých měst v Česku je o něco
méně dobrou zprávou, že tahounem trhu jsou dnes především bohaté
domácnosti v Praze a okolí. Lze to nicméně brát i jako výzvu pro města
a městské služby, jejichž energetika budov je důležitou oblastí smart
city.
Celý článek zde
4.2.2020 Vedle „stavebnicových“ elektrobusů Businova je Aptis od
Alstomu dalším netradičně řešeným elektrobusem „made in France“, který
náš portál již představil našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020
zaznamenal tento elektrobus významný milník: První z objednané
dvanáctikusové série byl dodán dopravci Compagnie des Transports
Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém francouzském Štrasburku.
Celý
článek zde
28.1.2020 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ
Coradia iLint
od
společnosti Alstom, jichž objednaly německé regiony pro svoji veřejnou
dopravu již celkem více než čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce
učiněn důležitý technický krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu
na dodávku trakčních baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem
bateriových systémů Akasol.
Celý
článek zde
21.1.2020 Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití
palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo
na méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s
velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu
2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů.
Celý
článek zde
20.1.2020 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou
síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby.
Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné
energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie
nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Jejich častým a
nanejvýš potřebným využitím je propojení kritické infrastruktury města
(bezpečnostní a záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v
mikrosíti s nezávislým a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro
případ výpadku veřejné energetické sítě.
Celý
článek zde
15.1.2020 Na konci roku 2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová
kogenerační jednotka v americkém městě Tulare,
instalovaná v místní čističce odpadních vod a využívající jako vstupní
médium bioplyn. Pro jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell
Energy, je to příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v
oblasti stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností
využívání bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického
média, při jejich provozu.
Celý
článek zde
8.1.2020 Průmyslové město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v
německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo
k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní
městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze
série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj
vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku
elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v
městské spalovně.
Celý
článek zde
7.1.2020 Nemocnice v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500
lůžky patří mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě
špičkového vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní
provoz. K němu brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku
roku 2020. Celou investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým
je ČEZ Energo, společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce
kogeneračních jednotek TEDOM.
Celý
článek zde
3.1.2020 Prosinec 2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových
autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve
francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé
autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě
provozované palivočlánkovými autobusy.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4
| 5
| 6
| 7
| Archiv 2020
| Archiv 2019
| Archiv 2018
| Archiv
2014/2017