Přečtěte si: Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie

Archiv článků 2020

Pohled ze zámoří: Proterra prodala svůj tisící elektrobus, 500 km na jedno nabití

21.12.2020 Nedávný článek naší redakce k dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v brožuře Elektrické autobusy pro město IX představuje situaci a trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící prodaný elektrobus.

Celý článek zde


Systém NatureConnect: „přírodní“ vnitřní osvětlení přispívající pohodě zaměstnanců poprvé instalováno v Nizozemí

15.12.2020 Na pohodu, a tím i pracovní výkony, zaměstnanců má významný vliv vnitřní osvětlení. Moderní osvětlovací technika umožňuje u jeho instalací co nejvíce napodobit přirozené denní světlo spojené s přírodou. Takovýmto produktem je i systém NatureConnect od Signify (dříve Philips Lighting), který od začátku prosince 2020 slouží v kancelářích nizozemské elektrotechnické firmy Van Rennes Elektro & Installatietechniek.

Celý článek zde


Palivočlánkový autobus také v Irsku: Dublin testuje Caetano na „zelený“ vodík

10.12.2020 Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté vyrazil do ulic na testovací provoz. Zkušebním vozidlem je portugalský 12m Caetano H2.City Gold, který měl letos svoji evropskou premiéru. Tento autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od firmy Siemens.

Celý článek zde


Areál Svatopetrská v Brně: moderní technologie pomáhají změnit brownfield v inovační centrum

10.12.2020 První ze tří budov brněnského browndfieldu Svatopetrská se na začátku prosince 2020 definitivně proměnila na moderní Inovační centrum sloužící jako sídlo kanceláří, skladů a restaurací. Nalézá se zde i 16 nízkoenergetických bytů. Na tomto pozoruhodném projektu měly významný podíl technologie společnosti Schneider Electric.

Celý článek zde


Světloemitující diody (LED) ve veřejném osvětlení – ano či ne?

9.12.2020 Nástup technologie LED znamenal poměrně zásadní změnu v konstrukci svítidel a na tuto změnu nedokázali zavedení výrobci reagovat s dostatečnou pružností. Naopak se pootevřela dvířka pro spoustu nových firem, které se do výroby svítidel s LED vrhly doslova po hlavě. Problém je, že technologie LED vypadá na první pohled velice jednoduše, bohužel na druhý pohled skrývá mnohá úskalí a k úspěšné konstrukci těchto svítidel je nutné znát a respektovat řadu fyzikálních zákonů. Naneštěstí prakticky všechny nové technologie přitahují „zlatokopy“, kteří zde tuší zlatou žílu a o co méně znají fyzikální zákony, o to lépe dovedou prodat i vysavač na samotě bez elektřiny. Díky tomu je náš trh zaplaven LED svítidly, která vykazují zásadní konstrukční vady a rozhodně nemohou splnit očekávání (mnohdy hodně nadsazená) uživatelů. Chci se pokusit být v této džungli na chvíli vaším průvodcem a pomoci vám alespoň trochu v orientaci, především při výběru svítidel a pro veřejné osvětlení (VO).

Celý článek zde


Špatné ovzduší v Sofii a řešení jménem superkapacitorový elektrobus

3.12.2020 V roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů. Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro průběžně dobíjené elektrobusy – koncept vhodný zvláště pro města s relativně krátkými linkami a snadným přístupem k vlastnímu zdroji energie v podobě trakční sítě tramvají, trolejbusů nebo metra.

Celý článek zde


Depo pro elektrobusy v Malmö ukazuje chytré řešení pro nabíjení rozsáhlých elektrobusových parků

1.12.2020 Malmö na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300 tisíci obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí je spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i zde klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská hromadná doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými největším severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských měst má i Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by ovšem nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro elektrobusy. 

Celý článek zde


Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představuje

30.11.2020 Stejně jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na palivové články.

Celý článek zde


Pražská teplárenská nově využívá pro evidenci šachet aplikaci od Unicornu

27.11.2020 K tomu, aby mohla Pražská teplárenská dodávat teplo do pražských domácností, potřebuje mimo jiné i podzemní šachty, kterých má ve správě desítky. Problémy s jejich správou a evidencí vedly k tomu, že v první polovině listopadu 2020 začala tato společnost používat aplikaci, kterou pro ni vyvinula společnost Unicorn (tato společnost byla mj. hlavním partnerem úspěšné konference Smart city v praxi V, pořádané provozovateli tohoto portálu).

Celý článek zde


Průmyslová automatizace v depu elektrobusů: Ebusco a Rocsys představily robota na obsluhu zásuvkového nabíjení

26.11.2020 Ruční nebo automatizované nabíjení elektrobusů v depu? To může být u větších parků elektrobusů těžké rozhodování. Možné netradiční řešení v podobě robotizace depa elektrobusů prezentovaly v listopadu 2020 dvě nizozemské společnosti: výrobce elektrobusů Ebusco a výrobce specializovaných robotů Rocsys. Zásuvkové nabíjení je technicky jednodušší a levnější, nese však s sebou zvýšené nároky na lidskou práci spolu s rizikem lidské chyby a jejího dopadu na provoz elektrobusů. Používání některé ze standardizovaných automatických rychlonabíjecích konzolí i pro pomalé nabíjení v depu tato rizika do jisté míry eliminuje, může však být investičně velmi náročné. 

Celý článek zde


Praha otestuje novou technologii pro měření hladiny zaplněnosti v odpadových nádobách

25.11.2020 Městská společnost Operátor ICT (OICT) se chystá otestovat v rámci nástroje pro měření hladiny zaplněnosti v odpadových nádobách nový typ senzorů v nádobách na separovaný odpad. Veřejnost o tom byla informována v říjnu 2020. Senzor poskytuje data, která využívá Odbor ochrany prostředí MHMP pro lepší nastavení frekvence svozů u jednotlivých nádob tak, aby lépe odpovídala jejich výtěžnosti. Nástroj tak pomáhá zpřesnit rozhodování o směřování výdajů v oblasti investic do četnosti svozů.

Celý článek zde


ČEZ ESCO – realizace dobíjecích zázemí pro provoz elektrobusů

24.11.2020 Rozvoj bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. V ČR zavádějí elektrobusy jak stávající dopravní podniky, tak také soukromí dopravci. Dopravní podniky již mají obvykle zavedený provoz v elektrické trakci, využívají nasmlouvané příkony s provozovateli distribučních soustav a budují napájecí zázemí s využitím stávajících napájecích kapacit (dodatečné vyvedení výkonů z měníren apod.). Dopravci spolu s nově zaváděným provozem elektrobusů řeší výběr a výkon dobíjecích stanic především podle očekávaných provozních charakteristik.

Celý článek zde


„Chytré“ plošiny pro invalidy v amsterodamských tramvajích usnadní život vozíčkářům a zvýší bezpečnost

9.11.2020 Důležitou úlohou při rozvoji městských dopravních systémů je usnadnit cestování handicapovaným osobám. Přispívají k tomu i moderní technologie uplatněné v „tradičních“ součástech vozidel městské dopravy, jako jsou výsuvné rampy pro invalidní vozíky. Takovouto „chytrou“ rampou je typ RF2 od španělského výrobce Masats, specializovaného na nástupní a dveřní systémy pro městskou dopravu. Španělský dodavatel vozidel CAF jimi vybaví 63 nových obousměrných tramvají z produktové rodiny Urbos pro nizozemský Amsterodam a jeho městského dopravce GVB. V každé z těchto pětičlánkových, plně nízkopodlažních tramvají budou 4 automatické rampy. Všech 252 ramp bude dodáno do konce roku 2021.

Celý článek zde

Také elektrobusy Volvo budou nabíjet čtyřpólovou střešní konzolí

6.11.2020 Elektrobusy Volvo až dosud nabízely jako nabíjecí technologii dvě možnosti: zásuvkové nabíjení standardem Combo 2/CCS a rychlé průběžné dobíjení reverzní pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge. Od podzimu 2021 k nim přibude další systém, nabíjení čtyřpólovou standardizovanou střešní konzolí.

Celý článek zde

Smart rozvaděč veřejného osvětlení založený na otevřených technologiích a na systému Tecomat Foxtrot 2

4.11.2020 Promyšlená rekonstrukce veřejného osvětlení v obcích a městech nemusí začínat prostou výměnou výbojkových svítidel za LED svítidla jenom proto, že dotace jsou podmíněny především imperativem úspor. A s přívlastkem úsporný je spojena dnes LED technologie především.  Systematičtější přístup je začínat od rekonstrukce infrastruktury. Tedy od zapínacích míst – rozvaděčů veřejného osvětlení (RVO). Od lokálních bodů rozprostřených po městě nebo obci. Tímto směrem se vydala společnost Technologie hlavního města Praha, která ověřovala tento koncept na pilotních projektech začátkem roku 2020.

Celý článek zde

Moskevské metro dostane záložní baterie pro dojezd bez napájení

20.10.2020 Mimořádná situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může způsobit vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením je vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem vlaků smlouvu francouzský dodavatel Saft.

Celý článek zde


Trojitě hybridní elektrická jednotka bude vozit cestující v Anglii

8.10.2020 Hybridní lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících mohou významně ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické nároky pro jejich využití klade britská železniční síť, resp. její elektrifikovaná část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá napájení ze třetí kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru) a jinde svrchní odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v jižní části české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje elektrická jednotka řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského železničního dopravce Great Western Railway na konci srpna 2020.

Celý článek zde


Regulátor a stabilizátor elektřiny pro osvětlení

7.10.2020 Elektrická energie je v dnešní době nezbytnou součástí našeho soukromého i veřejného života. Spotřeba elektřiny je proto opakující se každodenní záležitost, která navíc obvykle roste úměrně s počtem spotřebičů i s životní úrovní obyvatel. S řešením přichází česká společnost ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o.

Celý článek zde


Poptávka po školních elektrobusech v Severní Americe prudce roste

5.10.2020 Specifickým tržním segmentem elektrických autobusů jsou školní elektrobusy. Zatímco v sousedním Polsku v rámci projektu Kangur (Klokan) slouží pro tento účel adaptované standardní elektrobusy Solaris, v USA a Kanadě jde o specifický produkt, dodávaný tradičním výrobcem Blue Bird. Jak byla v září 2020 informována veřejnost, prodej těchto elektrobusů vzrostl v roce 2020 oproti předchozímu roku šestinásobně.

Celý článek zde


Palivočlánkové vlaky Alstom Coradia iLint zkušebně také do hor

17.9.2020 Celkem 31 palivočlánkových vlaků Alstom Coradia iLint se v současné době připravuje pro provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a Hessensko v převážně rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky projevil zájem také rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první dekády v září 2020 do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku provozován na hornatých regionálních tratích na jihu Rakouska.

Celý článek zde


Město Bodø: elektrobusy poprvé za polárním kruhem

11.10.2020 Město Bodø s 56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. I v těchto podmínkách však budou od června 2021 jezdit elektrobusy s průběžným dobíjením OppCharge. Bude to vůbec první provoz elektrobusů za polárním kruhem.

Celý článek zde


Detroit zahájil provoz autonomního elektrického minibusu pro seniory

7.9.2020 Detroit, který je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším městem amerického státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a další zdravotně postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její provoz byl zahájen v polovině července 2020.

Celý článek zde


Chytré veřejné osvětlení v Rajnochovicích: vyšší bezpečnost, nižší náklady

2.9.2020 Obec Rajnochovice s více než 500 obyvateli se rozkládá v srdci Hostýnských vrchů. Díky krásné přírodě těží hlavně z turistiky a agroturistiky, stále větší zájem návštěvníků je například o jízdu po úzkokolejné Rajnochovické lesní železnici. Návštěvníkům i obyvatelům obce poslouží od konce srpna 2020 moderní veřejné osvětlení. Jejím dodavatelem je ostravská společnost ČEZ Energetické služby ze skupiny ČEZ ESCO. Nové veřejné osvětlení přineslo kvalitnější nasvícení místních komunikací, a tím i zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Tento projekt o rozpočtu přes 2 mil. Kč byl spolufinancován z programu EFEKT.

Celý článek zde


Hybridní bateriové vlaky v Německu využijí leasing a soukromé finance

2.9.2020 Hybridní elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo trolej jsou jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na neelektrifikovaných tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických jednotek pro přepravu cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl učiněn důležitý krok k realizaci projektu – bylo zajištěno jeho financování s využitím soukromých zdrojů.

Celý článek zde


Dopravce v Kolíně nad Rýnem představil veřejnosti největší evropský park palivočlánkových autobusů – 37 vozidel

31.8.2020 Region německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011 palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína nad Rýnem.

Celý článek zde


Moderní technologie pomáhá lesnictví: aplikace odhaluje kůrovce ve Vysočina aréně

24.8.2020 Moderní informační technologie mohou pomáhat i v zemědělství a lesnictví. Důkazem toho je již druhé snímaní lesa ve Vysočina aréně u Nového Města na Moravě v polovině srpna 2020, při němž pomáhala aplikace od společnosti Unicorn, hlavního partnera konference Smart city FOR ARCH pořádané provozovateli tohoto portálu.

Celý článek zde


RiPAC: Ricardo Rail představil simulační model pro pantograf a trolej použitelný i pro trolejbusy

11.8.2020 Zdánlivě jednoduchá a desítkami let prověřená technologie může být ve skutečnosti náročná na konstrukci, má-li v provozu fungovat spolehlivě a efektivně. Platí to i pro pantografové sběrače kolejových vozidel nebo tyčové sběrače trolejbusů a jejich trolejové vedení. Na pomoc přichází britská inženýrská skupina Ricardo a její železniční divize Ricardo Rail. Na začátku srpna 2020 představila svůj balíček řešení pro modelování a simulaci pantografu a troleje, využitelný i pro tramvaje a trolejbusy.

Celý článek zde


Elektrobusy v Miláně mají „chytré“ nabíjení CalBatt MaeStor

5.8.2020 Italské město Milán je jedno z těch, které sází na elektrifikaci svého autobusového parku. Do roku 2030 plánuje přechod všech svých autobusů na plně elektrický pohon nebo diesel-hybrid. Jedná se v součtu o stovky elektrických autobusů. Nabíjení takového parku se již neobejde bez „chytrých“ technologií, které celý nabíjecí proces optimalizují. Milánský dopravce vsadil na italský systém Maestor fungující na platformě CatBatt od stejnojmenné italské firmy. Odborné veřejnosti byla představena na konci července 2020.

Celý článek zde


Nová řada digitálních časových spínačů ABB přináší úspory energie až o 50 %, může pomoci i městské zeleni

4.8.2020 Společnost ABB rozšířila svou řadu digitálních a analogových časových spínačů a uvedla na trh intuitivní aplikaci pro zajištění větší kontroly nad spotřebou energie v obytných a komerčních budovách. Tato aplikace je také využitelná při správě městské zeleně. Odborná veřejnost o ní byla informována v červnu 2020. Nové digitální a analogové časové spínače umožňují uživatelům ovládat osvětlení, vytápění, ventilaci a zalévání na základě denního, týdenního nebo ročního harmonogramu, aby energii bylo možno zapínat a vypínat podle otevírací doby, západu slunce, dat státních svátků nebo prázdnin.

Celý článek zde


Stop zbytečným nehodám vlaků: ČD představily vlastní aplikaci pro doplňkové zabezpečení lokálních tratí, systém využijí i složky IZS

28.7.2020 České dráhy společně se zástupci Karlovarského kraje představily v červenci 2020 novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích ale může předejít případným nehodám.

Celý článek zde


3 in 1: Solaris dodá městu Würzburg elektrobusy, nabíjecí stanice i inteligentní řídicí systém

24.7.2020 Na současném trhu elektrobusů jsou významným trendem komplexní projekty zahrnující vozidla, infrastrukturu a doplňující infomační a komunikační technologie. Důkazem jsou dva elektrobusy od Solaris Bus & Coach, které byly v červenci 2020 dodány do německého Würzburgu tamnímu dopravci  NVG Omnibus-Betriebs-GmbH spolu s nabíjecí infrastrukturou a řídicím systémem eSConnect.

Celý článek zde


ČD Cargo zlepší klima – a aniž by to bylo řečeno, pomůže i městům

16.7.2020 ČD Cargo je dceřinou společností národního železničního dopravce České dráhy, podnikající v oboru železniční nákladní dopravy. Lokomotivní park ČD Cargo dnes tvoří více než 850 lokomotiv zastoupených v 37 typových řadách. Zhruba z jedné poloviny jde o dieselové lokomotivy, druhá polovina lokomotiv je elektrických. Z tohoto výčtu je zřejmé, že ČD Cargo má příležitost zlepšit životní prostředí v oblasti spotřeby energie, emisí a hluku. K tomu směřuje nový společensky odpovědný závazek této firmy z července 2020.

Celý článek zde


Aplikace CTS a Moovit pro MaaS: look, book and play (koukni, zarezervuj a zaplať)

15.7.2020 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je jednou z cest, jak zvýšit zájem veřejnosti o hromadnou dopravu. Zároveň je to oblast přitahující dodavatele inovativních technologií v oblasti hardware a software. Příkladem je spolupráce americké technologické společnosti Cubic Transportation Systems (CTS) a firmy Moovit, dceřiné společnosti Intel, zaměřené na řešení pro MaaS. Odborná veřejnost o něm byla informována v červenci 2020.

Celý článek zde


Pražský pilotní projekt „Chytrý svoz odpadu“ byl schválen radou města a bude pokračovat

3.7.2020 Projekty souvisejícími s využíváním inovativních technologií v Praze se zabývá městská společnost Operátor ICT (OICT), která je rovněž partnerem připravované konference Smart city FOR ARCH, organizované provozovateli tohoto portálu. V červnu 2020 zaznamenal významný milník její projekt „Chytrý svoz odpadu“, jehož závěrečnou zprávu schválila rada města. Hlavním cílem tohoto pilotního projektu, jehož realizace byla schválena Radou hlavního města Prahy v první polovině roku 2018, bylo vytvoření nástroje, který umožní on-line dohled stavu zaplněnosti u vytipovaných sběrných nádob na tříděný odpad (papír, plast, čiré sklo, barevné sklo, nápojové kartóny a kovové obaly). 

Celý článek zde


Klokan: školní elektrobusy v Polsku, první Solaris pro město Godzianów

1.7.2020 „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły“ neboli „Klokan – bezpečná a ekologická cesta do školy“, to je název polského programu financovaného z prostředků Národního fondu pro životní prostředí a vodní hospodářství (NFOŚiGW), jehož součástí je i podpora měst při nákupu školních elektrobusů. Prvním projektem tohoto druhu je školní elektrobus Solaris pro 2,5tisícové město Godzianów poblíž Lodže, objednaný v červnu 2020.

Celý článek zde


Spojení nespojitelného? ČEZ a Shell spolupracují při výstavbě nabíjecích stanic

23.6.2020 Zní to snad jako spojení nespojitelného, nicméně petrolejářský gigant Shell a česká energetická skupiny ČEZ intenzivně spolupracují při budování nabíjecích stanic pro elektromobily. Rychlé dobití elektromobilu u stanic ČEZ bude napříště možné také na vybraných čerpacích stanicích Shell v České republice. Veřejnosti to bylo oznámeno v polovině června 2020.

Celý článek zde


ChargeUp: Unicorn dodal řídicí systém pro nové dobíječky vybudované v Galerii Vaňkovka

19.6.2020 Teplárny Brno ve spolupráci s městem Brno vybudovaly na začátku června 2020 dvě nové stanice značky Siemens v brněnském obchodním centru Galerie Vaňkovka. Pro vzdálenou správu a řízení stanic si společnost Teplárny Brno zvolila řešení ChargeUp od společnosti Unicorn, které zajistí jejich bezproblémový chod a zpoplatnění pro veřejnost. Nabíjecí stanice jsou dostupné v aplikaci ChargeUp ESP, a elektromobilisté si je tak mohou snadno vyhledat, navigovat k nim, vybrat dobíjecí tarif a zahájit dobíjení, za které následně mohou zaplatit kartou nebo prostřednictvím účtu FairPay. Aplikace navíc umožňuje sledovat dobíjení vzdáleně a informuje řidiče formou notifikačních zpráv, v případě potřeby je možné dobíjení vzdáleně ukončit. 

Celý článek zde


Chytré řízení mobility z Brna pro střední Anglii

18.6.2020 Konsorcium měst Warwickshire, Coventry a Nottingham vybralo společnost Siemens Mobility jako dodavatele pro zajištění údržby křižovatek vybavených světelně signalizačním zařízením (SSZ). Smlouva uzavřená 1. dubna 2020 na dobu pěti let navazuje na předchozí více než dvacetiletou úspěšnou spolupráci. Zajímavostí je, že na tomto řešení se významnou měrou podílí brněnská pobočka Siemens Mobility.

Celý článek zde


Anenský areál: EPC pro tepelné hospodářství v historické budově

17.6.2020 V prostorách Anenského areálu, který patří Národnímu divadlu, se rozjela významná rekonstrukce vytápění. Od října 2020 bude objekty zásobovat teplem nová kotelna, osazená účinnějším a ekologičtějším kotlem. Projekt v hodnotě 13,2 mil. Kč bude mít na starost společnost ENESA, dcera ČEZ ESCO.

Celý článek zde


Pražské tramvaje dostanou družicový navigační systém

15.6.2020 Od roku 2021 budou všechny pražské tramvaje vybaveny multikonstalačním přijímačem družicových navigačních systémů (tedy přijímačem schopným využívat několik těchto systémů), které pomohou výrazně zpřesnit určování polohy tramvají v ulicích. Odborná veřejnost o tom byla informována začátkem června 2020.

Celý článek zde


Hongkongský městský dopravce testuje staniční a údržbářské roboty

10.6.2020 Robotizace stále více proniká z průmyslu do veřejných služeb. Důkazem je hongkongský městský dopravce MTR Corp, který na přelomu května a června 2020 představil odborné veřejnosti pětici staničních robotů pro práci v metru a robota pro práci v depu. Během roku 2020 budou staniční roboti nasazeni ve stanici metra Kai Tak. Ve staničních službách jsou na zkoušku nasazeni roboti Finder-T, Guider-T, Checker-T a dva typy robota Cleaner-T. Roboti jsou vybavení umělou inteligencí, která umožňuje jejich průběžné učení.

Celý článek zde


Vídeň testuje palivočlánkový autobus Solaris

9.6.2020 Vídeňské elektrické autobusy jsou pro české příznivce elektromobility spojovány především s jednorázovým projektem elektrických midibusů průběžně dobíjených pantografem z troleje. Vídeňský městský dopravce Wiener Linien nicméně pro svůj rozvoj elektrických autobusů uvažuje i s dalšími alternativami, palivočlánkové autobusy nevyjímaje. Důkazem je testovací provoz palivočlánkového autobusu od polského výrobce Solaris, který proběhne v prvních červnových týdnech 2020.

Celý článek zde


Projekt FABULOS: autonomní elektrické minibusy v Helsinkách kombinují různá navigační zařízení pro provoz v jakýchkoli povětrnostních podmínkách

5.6.2020 Finské hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků provozu autonomních elektrických minibusů. Nijak proto nepřekvapí, že v rámci evropského projekt autonomních elektrických minibusů FABULOS byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v Helsinkách. V rámci projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský) a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat zkušenosti ze skutečných dopravních situací.

Celý článek zde


Řetězec ASKO elektrifikuje svoji logistiku

25.5.2020 Pozitivní efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se projevují zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu.

Celý článek zde


CaetanoBus: další evropský výrobce palivočlánkových autobusů bude mít premiéru v Německu

21.5.2020 Na evropský trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových autobusů, portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019.

Celý článek zde


10 miliónů megawatthodin ze stacionárních palivočlánkových zdrojů od FuelCell Energy

19.5.2020 Stacionární palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického výrobce FuelCell Energy, jehož projekty na našich stránkách průběžně sledujeme, zaznamenaly v květnu 2020 důležitý milník: Od začátku svého fungování na různých místech tří světových kontinentů (Amerika, Evropa a Asie) vyrobily v součtu 10 mil. MWh energie.

Celý článek zde


„Chytré“ propojené osvětlení Signify získalo certifikaci kybernetické bezpečnosti

15.5.2020 Kybernetická bezpečnost je výzvou pro stále se rozvíjející informační technologie a automatizované systémy, zasahující prakticky do všech oblastí lidské činnosti. Ve velké míře se týká technologií využívajících internet věcí, mezi něž patří i „chytré“ osvětlení – vnitřní i vnější (viz foto). Prvním dodavatelem propojeného osvětlení, certifikovaným v oblasti kybernetické bezpečnosti podle normy IEC 62443-4-1, se stala v květnu 2020 společnost Signify, dříve Philips Lighting.

Celý článek zde


Tepelné čerpadlo šetří netrakční spotřebu elektrobusů

14.5.2020 Netrakční spotřeba, tedy především spotřeba energie pro topení a klimatizaci, ale i další pomocná zařízení, představuje významný problém pro bateriová elektrická vozidla, elektrobusy nevyjímaje. Například v mrazivém zimním počasí totiž může být v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než spotřeba elektřiny pro vlastní pohon. To pochopitelně významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití baterií. Řešení tohoto problému může významně napomoci použití tepelného čerpadla na vozidle. O příkladu takového využití byla odborná veřejnost informována v květnu 2020.

Celý článek zde


Hybridní lokomotivy šetří peníze i životní prostředí, města nevyjímaje

7.5.2020 S narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy, parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují také hybridní lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v lokomotivách může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří se přitom na domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím vývojem v zahraničí.

Celý článek zde


Chytré řízení kancelářského osvětlení HubSense: předem připravené, za jeden den nainstalované

6.5.2020 Správné osvětlení v kancelářích má bezprostřední vliv na efektivnost provozu jejího provozovatele i na výkonnost zaměstnanců. Se systémem inteligentního řízení vnitřního osvětlení pod názvem HubSense, které se snadno nainstaluje v rámci rekonstrukce stávajícího osvětlení, odpověděla koncem dubna 2020 na tuto výzvu společnost Osram.

Celý článek zde


Palivočlánková elektrárna v Danbury zahájila komerční provoz

4.5.2020 Již dříve avizovaná 4MW palivočlánková elektrárna ve více než 80tisícovém městě Danbury v americkém státě Connecticut zahájila koncem dubna 2020 komerční provoz. Účinnost této elektrárny s palivovými články od společnosti FuelCell Energy je srovnatelná a plynovými turbínami, přitom neprodukuje prakticky žádné škodlivé emise.

Celý článek zde


„Pod pokličkou“ vývojářů společnosti DEVINN: Čím se liší konstrukce elektromobilů od klasických automobilů?

22.4.2020 Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z partnerů konference Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu, jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů.

Celý článek zde


Rychlodobíjení alias Fast-charging

17.4.2020 V tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku.

Celý článek zde


Dancer bus: dva netradiční elektrobusy v Klaipedě, v hledáčku výrobce je i český trh

15.4.2020 Do ulic litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích 2020 na linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva elektrobusy s netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily. Vyvinula je litevská inovační skupina Vejo projektai, která je prezentuje pod značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“.

Celý článek zde


Výkony palivočlánkové kogenerace v Inčchonu (Jižní Korea) nade všechna očekávání

2.4.2020 Jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu, má od roku 2018 smlouvu s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW palivočlánkového kogeneračního parku pro dálkové vytápění v tomto městě po dobu 20 let. Partnerem je energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Ukazuje se, že od svého zprovoznění na konci června 2018 přesahuje reálný provoz této palivočlánkové jednotky předpokládané provozní parametry.

Celý článek zde


Na linky MHD v Rize vyjely trolejbusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu

30.3.2020 V březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník: Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska, vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve avizovaných deset trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu

Celý článek zde


Kolín nad Rýnem propojí 85 tisíc světelných míst systémem Interact City

27.3.2020 Více než miliónový Kolín nad Rýnem je jedním z německých smart cities. Čtenáři našich stránek ho znají zejména jako město provozující palivočlánkové autobusy. V příštích letech zde bude ve velkém rozsahu zaváděna další inovativní technologie: Všech 85 tisíc světelných míst ve veřejném osvětlení bude propojeno řídicím systémem Interact City od společnosti Signify (dříve Philips Lighting). Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu 2020.

Celý článek zde


Amsterodamský městský dopravce integruje veškeré provozní plánování do jednoho software podporujícího také specifika elektrobusů

26.3.2020 Městský dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203 autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské společnosti GIRO.

Celý článek zde


Kolín nad Rýnem dostane 15 palivočlánkových autobusů Solaris ve sdružené veřejné zakázce s městem Wuppertal

24.3.2020 V rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021 jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.

Celý článek zde


Meteostanice ve službách měst a obcí

17.3.2020 Zdravý životní styl je dnes považován za moderní, je však mnoho cest jak ho dosáhnout. Na světě je mnoho lidí, kteří zdravě jí, sportují, vybírají si, co je a co naopak není pro jejich organismus přínosné. Zkrátka snaží se, aby jejich tělo nebylo zatěžováno toxickými látkami a bylo plné energie na celý den. Všechny tyto trendy nás více či méně ovlivňují, mnohdy ale nevnímáme, že i okolní prostředí může mít značný vliv na naše zdraví. Dění kolem sebe bereme automaticky jako standard, jsme na něj zvyklí a nezabýváme se tím, jestli by to nešlo zlepšit nebo změnit. Ale je to opravdu správně? Naše společnost System Nine se právě proto snaží hledat způsoby, jak zajistit zdravý moderní život co nejširšímu okruhu obyvatelstva. Také z globálního hlediska je vhodné podpořit projekty, které mají dopad na větší skupinu lidí a umožní dosáhnout změnu, která bude přínosná všem bez rozdílu. Příběhy popsané v tomto článku vycházejí z projektů realizovaných ve státech Evropské Unie, jako je například Španělsko, Francie a také Česká republika. Hlavním prvkem příběhů je meteostanice, která slouží jako zdroj dat pro získání informací a jejich následné využití.

Celý článek zde


Hybridní systémy monitorování ovzduší

13.3.2020 Kolik nových provozů a potenciálních zdrojů znečištění ovzduší je možné ještě povolit, aby nebyly překročeny imisní limity? Kolik aut ještě snese ovzduší center velkých měst, aby se v nich obyvatelé nedusili? Jak optimalizovat dopravní systém města a kde začít budovat novou průmyslovou zónu? Kde postavit dětské hřiště či sportoviště, aby děti nebo sportovci dýchali co možná nejčistší vzduch? Jak objektivně informovat obyvatele města o stavu ovzduší? Aby se dalo se vší zodpovědností odpovědět na tyto otázky, je nutné průběžně znát stav ovzduší v dané lokalitě. To vše vede k jedinému možnému řešení, a tím je permanentní monitorování stavu znečištění ovzduší.

Celý článek zde


Bezdrátová zónová regulace vytápění v 1. základní škole Hořovice

12.3.2020 1. základní škola v Hořovicích je, alespoň pokud jde o energetické hospodářství, poměrně typickou českou školou. Její budova je stará řádově desítky let – patří tedy mezi ty novější a v rámci možností upravené zvenčí i zevnitř, ale ne již zcela moderní. Škola sestává z několika pavilónů vytápěných z lokální kotelny. Jednotlivé rozlehlé budovy byly osazeny množstvím klasických teplovodních radiátorů s ruční regulací. Jak je tomu u škol obvyklé, jednotlivé třídy a kabinety mívají odlišný časový rozvrh. V neposlední řadě je škola plná zvídavých žáků, které by snadno ovladatelné prvky energetického hospodářství ve třídách mohly svádět k neodborným zásahům. Jako nejvhodnější řešení pro zlepšení vytápění se proto ukázala bezdrátová zónová regulace.

Celý článek zde


Prostředí v kancelářích má bezprostřední vliv na výkonnost zaměstnanců – moderní technologie je mohou sledovat a řešit

11.3.2020 Kancelářská práce se týká mnoha oblastí – administrativy a obchodu v soukromých firmách stejně jako poskytování veřejných služeb na úřadech a jiných institucích. Vždy přitom platí, že prostředí ovlivňuje výkonnost zaměstnanců, a s ní i spokojenost zákazníka – a zákazníkem ve veřejných službách je každý občan.

Celý článek zde


Chytrá města se rozvíjejí a my je podporujeme: druhé vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“, naše odborné služby a několik velkých poděkování

10.3.2020 Takřka v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“ zabránila vládní preventivní protiepidemická opatření jejímu uskutečnění. Pochopitelně je to komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně chytrá města v České republice se i nadále rozvíjejí a my jsme připraveni jejich rozvoj ze všech sil podporovat jako konzultanti, publicisté a organizátoři odborných akcí. K tomu tu máme několik dobrých zpráv:

Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde. Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility.

Celý článek zde


Hybridní solární systém veřejného osvětlení využívá sluneční energii efektivně

4.3.2020 Svítidla veřejného osvětlení vybavená fotovoltaickými panely nejsou v principu novinkou. Zpravidla se však používají v ostrovním systému, kde solární panel je jediným zdrojem energie. To může být ekologické, ale ne vždy ekonomické – zvláště pokud se takovéto osvětlení používá v oblastech s proměnlivou délkou slunečního svitu během dne a během roku. Pokud však nejsou tato svítidla instalována v oblastech mimo veřejnou distribuční síť, může být účelné zkombinovat zásobování energií ze solárních panelů i z veřejné sítě.

Celý článek zde



Atomová teplárna: Finsko zahajuje vývoj malého reaktoru pro centrální zásobování teplem

2.3.2020 Pro některé čtenáře našeho portálu bude možná nadpis tohoto článku působit jako science fiction nebo přinejmenším jako cosi hodně vzdáleného realitě. Na sesterských stránkách Proelektrotechniky.cz nicméně již delší dobu sledujeme problematiku tzv. malých reaktorů, které jsou důležitým rozvojovým směrem v jaderné energetice a o jejichž využití se zajímá i společnost ČEZ. V ekologicky smýšlejícím Finsku s ambiciózní energetickou politikou co do ochrany ovzduší a klimatu je to také jeden z mála možných způsobů, jak bez emisí řešit centrální zásobování teplem.

Celý článek zde

Bližší informace o fungování a různých typech jaderných reaktorů najdete v naší nápovědě k článkům zde.


Švestková dráha: nejmodernější a nejrychlejší česká lokálka bude mít unikátní bezúdržbový provoz

28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují technický stav tratě.

Celý článek zde

Kvalitní elektrická energie šetří zařízení a peníze jejich provozovatelů

26.2.2020 Důležitou součástí hospodárného řízení jakéhokoliv provozu či budovy je v dnešní době sofistikovaný energetický management. Velká část veřejnosti i podnikatelské sféry však za tímto označením vidí pouhý důraz na úsporné elektrické spotřebiče nebo na snížení ceny za energie pro odběratele. Vzhledem k rostoucím cenám energií se odběratelům tyto dveře však stále více přivírají. V konečném důsledku přináší mnohem výraznější finanční úspory zvýšení kvality dodávané energie, optimalizace spotřeby, hledání zbytečných odběrů a zdrojů nízké efektivity, či ochrana spotřebičů a energetické sítě. Takovéto pojetí energetického managementu realizují v praxi technologie české firmy  ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o.

Celý článek zde


Život baterie aneb Jak jezdit na baterky co nejdál a co nejefektivněji

24.2.2020 Baterie a akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez těchto elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit život. Jsou všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k televizi i v každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo baterie nebo akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak rozumět bateriím a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať už jde o osobní a nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy.

Celý článek zde


Technický a provozní stav nabití baterií (SOC): užitečné údaje i zdroj nedorozumění

19.2.2020 Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití. Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční spotřeby, což je samostatný problém, zde zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv. technickým a provozním stavem nabití (SOC z anglického „state of charge“). Nad tímto rozdílem se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí odborníci z nizozemské firmy ViriCiti, která je dodavatelem inteligentních systémů pro podporu elektromobility. Zde z něj uvádíme některé užitečné poznatky.

Celý článek zde


Tramvaje v Bordeaux: 130 tramvají, 35 km tratí bez troleje se spodním odběrem APS

14.2.2020 Čtvrtmiliónové francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají používá systém spodního odběru Alstom APS, esteticky šetrný k historickým částem města. V únoru 2020 se počet bordeauxských tramvají zaokrouhlil na rovných 130.

Celý článek zde


Volvo a ABB elektrifikují veřejnou dopravu v göteborgské aglomeraci

12.2.2020 Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala dopravní skupina Transdev rekordních 157 kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny ABB.

Celý článek zde

Zájem o obnovitelné zdroje na budovách prozatím táhnou bohaté domácnosti – výzva pro městské budovy ve smart cities?

7.2.2020 Začátkem února 2020 informovala společnost ČEZ širokou veřejnost o svých výsledcích v oblasti obnovitelných zdrojů energie instalovaných v budovách. Dobrá zpráva je, že existují takovéto systémy, které jsou nejen ekologické, ale také ekonomické. Další dobrá zpráva je, že je o tyto systémy zájem. Z pohledu rozvoje chytrých měst v Česku je o něco méně dobrou zprávou, že tahounem trhu jsou dnes především bohaté domácnosti v Praze a okolí. Lze to nicméně brát i jako výzvu pro města a městské služby, jejichž energetika budov je důležitou oblastí smart city.

Celý článek zde

Alstom Aptis: netradiční elektrobus vyjel do štrasburských ulic

4.2.2020 Vedle „stavebnicových“ elektrobusů Businova je Aptis od Alstomu dalším netradičně řešeným elektrobusem „made in France“, který náš portál již představil našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020 zaznamenal tento elektrobus významný milník: První z objednané dvanáctikusové série byl dodán dopravci Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém francouzském Štrasburku.

Celý článek zde

Palivočlánkové vlaky Alstom Coradia iLint dostanou trakční baterie Akasol

28.1.2020 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů Akasol.

Celý článek zde


Businova: pět nevšedních elektrických autobusů „made in France“ v palivočlánkové verzi bude provozováno v Auxerre

21.1.2020 Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu 2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů.

Celý článek zde

Mikrosítě s palivovými články úspěšně fungují na různých místech USA

20.1.2020 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Jejich častým a nanejvýš potřebným využitím je propojení kritické infrastruktury města (bezpečnostní a záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v mikrosíti s nezávislým a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro případ výpadku veřejné energetické sítě.

Celý článek zde

Palivočlánkové energetické jednotky FuelCell Energy využívající bioplyn: přes 20 MW po celém světě

15.1.2020 Na konci roku 2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová kogenerační jednotka v americkém městě Tulare, instalovaná v místní čističce odpadních vod a využívající jako vstupní médium bioplyn. Pro jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell Energy, je to příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v oblasti stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností využívání bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického média, při jejich provozu.

Celý článek zde

„Čisté autobusy poháněné odpadky“: palivočlánkové autobusy ve Wuppertalu

8.1.2020 Průmyslové město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke  (WSW) získal první ze série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně.

Celý článek zde


Projekty kogenerace pro nemocnice v Havlíčkově Brodě a Pelhřimově zahájeny

7.1.2020 Nemocnice v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500 lůžky patří mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě špičkového vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní provoz. K němu brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku roku 2020. Celou investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým je ČEZ Energo, společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce kogeneračních jednotek TEDOM.

Celý článek zde


Palivočlánkový BRT v Pau zahájil provoz

3.1.2020 Prosinec 2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované palivočlánkovými autobusy.

Celý článek zde


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2014/2017























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services