|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Moderní technologieČlánky říjen 2021 – květen 2022 Palivočlánkový vlak Alstom se představuje české veřejnosti 24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží cestujícím v Německu a jejich další rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Celý článek zdeAutomatická detekce překážek na kolejích využívá technologie z průmyslové automatizace5.5.2022 Dvě inovativní technologické firmy – Seoul Robotics z Jižní Koreje, specializovaná na 3D robotické vidění, a Herzog Technologies z USA, specializovaná na inovativní systémy pro kolejovou dopravu – spojily své síly. Výsledkem je systém automatické detekce překážek a varování, o němž byla odborná veřejnost informována v dubnu 2022. Technologie monitorování kritického majetku (Critical Asset Monitoring – CAM) využívá multisenzorovou hardwarovou platformu a nástroj pro 3D strojové vnímání od Seoul Robotics. S jejich pomocí umí sledovat a klasifikovat více než 500 různých objektů až do vzdálenosti 200 metrů. Ta je zde integrována se zařízeními pro detekci obsazenosti sledovaného prostoru od Herzog Technologies. Celý článek zdeNová verze mobilní aplikace E.ON Drive usnadní vyhledání volné dobíjecí stanice E.ON i jiných sítí 27.4.2022 Kromě výstavby dobíjecí infrastruktury zlepšuje společnost E.ON průběžně i své služby pro uživatele elektrických vozidel. Kartou E.ON Drive už mohou řidiči dobíjet u téměř 700 stanic v Česku včetně hlavních sítí. Od třetího dubnového týdne 2022 také nově všechny tyto stanice najdou v mobilní aplikaci E.ON Drive, která jim pomůže se zorientovat a zjistit všechny informace o stanici ještě před příjezdem. Kolín nad Rýnem bude v roce 2025 provozovat 160 palivočlánkových autobusů – největší park v Evropě 14.4.2022 Německý dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160 vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu 2022. Celý článek zde145 elektrobusů v Göteborgu: elektrický pohon šetří životní prostředí, kvalitní mechanická část je zárukou spokojenosti řidičů a cestujících5.4.2022 Dopravce Transdev provozuje v Göteborgu od prosince 2020, jménem organizátora dopravy v regionu západního Švédska Västtrafik, park 145 elektrobusů Volvo. Jde o 18,55m kloubové elektrobusy Volvo 7900 Electric, které pojmou 150 cestujících, s pohonem o výkonu 2× 200 kW. Jako zásobník energie slouží 396kWh baterie, které se dobíjejí ze zásuvky standardem CCS a průběžným systémem OppCharge. Ke konci roku 2021 se tak na dopravní obsluze regionu podílelo dohromady 210 elektrických autobusů. Nové kloubové elektrobusy jsou provozovány na 34 linkách v Göteborgu a na jeho předměstích. K nabíjení slouží celkem 19 nabíjecích stanic ABB o nabíjecím výkonu až 450 kW, rozmístěných ve 13 lokalitách. ChargeUp dodá komplexní řešení pro dobíjení elektromobilů Komerční bance 4.4.2022 Společnost ChargeUp ze skupiny Unicorn zvítězila na konci března 2022 v tendru na dodávku kompletního řešení pro dobíjení elektromobilů pro Komerční banku (KB). Projekt zahrnuje dodávku a instalaci dobíjecích stanic včetně řídicího softwaru na pobočkách banky v Praze a školicího centra v Libohošti. ChargeUp tak potvrzuje svoji silnou pozici na trhu v oblasti dodávek komplexních řešení pro dobíjení elektromobilů. Mireo Plus H: Německé železnice dostanou palivočlánkové vlaky také od Siemense1.4.2022 Po úspěšném tažení společnosti Alstom v oboru palivočlánkových elektrických vlaků v Německu přichází na scénu také domácí Siemens. První regionální palivočlánková (vodíková) trakční jednotka pro Bavorsko získává svou podobu. Dne 15. března 2022 podepsali zástupci společností Siemens Mobility a Bayerische Regiobahn (BRB) smlouvu o pronájmu inovativního prototypu. Podpis smlouvy následoval po uzavření memoranda o porozumění v červenci 2021. Investice do životního prostředí i energetické soběstačnosti: Centrální sklad řetězce Billa dostane výkonný fotovoltaický zdroj 28.3.2022 Na střeše centrálního skladu Billy v Modleticích nedaleko Prahy, který zásobuje zbožím všechny prodejny společnosti v ČR, začala v březnu 2022 vznikat fotovoltaická elektrárna o celkovém výkonu 1 MWp. Billa z ní začne čerpat energii v prvním pololetí roku 2022, poté co bude elektrárna připojena k distribuční soustavě. Celý článek zdeSRS pro BRT v Paříži: Další evropský nabíjecí standard bude nasazen na velkém projektu elektrobusů25.3.2022 Historicky nejmladším standardem rychlého dobíjení elektrobusů je čtyřpólový spodní kontaktní systém vyvinutý společností Alstom s produktovým označením SRS, zkoušený např. na projektu elektrobusů v Malaze. V březnu 2022 si jej vybrala samospráva pařížské aglomerace Île-de-France region a její zadavatel veřejné dopravy Île-de-France Mobilités jako součást rozsáhlého projektu elektrobusů typu BRT. Může být veřejné osvětlení chytré? 23.3.2022 Když vyhledáte v překladači anglické slovo smart, tak vám překlad do češtiny nabídne pojmy, jako chytrý, elegantní, bystrý, vtipný, ostrý a módní. A v posledních letech můžete snadno získat pocit, že těmito pojmy lze charakterizovat najednou mnoho věcí a jevů, u kterých by to dříve nepadalo do úvahy. Máme chytré město (smart city), chytrou síť (smart grid), chytré dobíjení elektromobilů (řízené speciálními dobíjecími stanicemi – smart wallboxy – které například dobíjejí v době nízkého tarifu elektřiny), dokonce máme na trhu i chytrou půjčku (ale v tomto případě půjde zřejmě jen o reklamní nadsázku). A teď slýcháme, alespoň v Praze, i o chytrém veřejném osvětlení. Celý článek zdeInteligentní nabíjení pro chytrá města 21.3.2022 Snaha po snižování klimatických dopadů dopravy vede jednak k širšímu uplatňování osobních a nákladních elektromobilů, a jednak k elektrifikaci městských autobusů. Se zvětšujícími se parky elektromobilů a elektrobusů vzniká potřeba inteligentního řízení spotřeby energie při jejich nabíjení, ať už v síti veřejných nabíjecích stanic, nebo v garážích firemních elektromobilů. Cíle jsou přitom vždy stejné: stabilita, bezpečnost a hospodárné fungování energetické soustavy. Odpověď na tuto výzvu nabízejí systémy inteligentního energetického managementu nabíjecí infrastruktury. Takovýmto systémem je HIGH-LEIT iNLM od společnosti Vivavis. Přemýšlíte o přechodu na elektrické nákladní vozidlo pro městskou dopravu? Zde je několik otázek ke zvážení. 18.3.2022 Elektrická nákladní vozidla se pro mnoho přepravních úkolů stala realitou i nutností. Působíte v městských oblastech a potřebujete poradit s dalším krokem k řešení elektrifikované přepravy? Zde je několik otázek ke zvážení. Všechny brněnské trolejbusy budou nízkopodlažní: Brno obnovuje park parciálními (bateriovými) trolejbusy Škoda 17.3.2022 Brno pokračuje v masivní obnově trolejbusového parku. Koncem února 2022 podepsal Dopravní podnik města Brna (DPMB) smlouvu na nákup 10 trolejbusů typu Škoda 32Tr s opcí na dalších 30 vozidel stejného typu. Škoda 32 Tr (viz foto) je 12m plně nízkopodlažní a klimatizovaný trolejbus pro 95 cestujících, z toho 35 sedících. K pohonu slouží asynchronní motor ŠKODA ELECTRIC a.s. o jmenovitém výkon 160 kW. Není 5G jako 5G: testování sítí mmWave v madridském metru 11.3.2022 Využití poslední poslední, páté generace bezdrátových systémů (5G) je v současné době na postupu v nejrůznějších oborech. Jedním z nich je i metro, kde se mezi průkopníky řadí Praha. Je však užitečné vědět, že 5G ve skutečnosti zahrnuje dva druhy sítí. O testování jedné z nich, síti mmWave, v madridském metru byla odborná veřejnost informována koncem února 2022. Vodík u standardu, baterie pro midibusy: Österreichische Postbus elektrifikuje svůj park elektrobusy Solaris9.3.2022 Největší rakouský autobusový dopravce Österreichische Postbus GmbH, zaměřený na regionální osobní přepravu, ukázal svoji strategii elektrifikace směrem k palivočlánkovým pohonům u standardních 12m autobusů doplněným elektrickými midibusy s nočním nabíjením. Svědčí o tom rámcová smlouva, kterou podepsal v únoru 2022 s polským dodavatelem Solaris Bus & Coach na období 2022–2025 s možností prodloužení do roku 2028. První dobíjecí centrum pro elektrická nákladní vozidla v ČR má Mercedes-Benz, nabíjecí výkon až 300 kW8.3.2022 Společnost Siemens dodala v únoru 2022 dobíjecí centrum pro těžká nákladní vozidla s elektrickým pohonem v ČR. Umístěno je v areálu společnosti Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o. v pražských Stodůlkách. Dobíjení zde zajišťuje stanice Sicharge D o výkonu 300 kW. Jedná se o vůbec první dobíjecí centrum specializované na těžké nákladní vozy v České republice. Na pražské letiště pojedou tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda-Solaris 24m, první v České republice21.2.2022 Praha podnikla další důležitý krok k významnému prvenství v oboru elektrifikované městské dopravy: Pro vůbec první domácí systém velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů využívajících bateriové zásobníky energie na elektrifikované autobusové lince na letiště vybral dopravce Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v druhé polovině února 2022 dodavatele 20 vozidel. Turínské metro: systém CBTC bude fungovat na „konkurenčních“ vlacích14.2.2022 Řídicí a zabezpečovací systém CBTC představuje vrcholnou technologii pro automatizaci vlaků na městských rychlodráhách. Tento systém dodávají světoví výrobci, kteří zároveň dodávají vlakové soupravy pro tyto dráhy. Vzhledem ke standardizaci CBTC však nehrozí tzv. uzamčení zákazníka – tímto systémem mohou být automatizovány i vlaky konkurenčních výrobců. Příkladem je projekt automatizace metra v italském Turíně, který byl odborné veřejnosti představen v únoru 2022. Technologie LiFi se uplatňuje ve školách 7.2.2022 Přenos dat pomocí světla, označovaný jako LiFi, se stále více stává součástí praktického života. Jak byla v lednu 2022 informována odborná veřejnost, tato technologie pomáhá i ve školách. Svědčí o tom úspěšné instalace systému LiFi pod obchodním označením Trulifi od společnosti Signify (dříve Philips Lighting) ve školách v Belgii, Itálii, Nizozemí, USA a Německu. Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010. LiFi představuje obousměrnou vysokorychlostní bezdrátovou technologii podobnou WiFi, která využívá k přenosu dat světelné vlny namísto rádiových vln. „Zelené“ Národní divadlo v Praze: projekt EPC energetického hospodářství se rozšířil o trojici nabíjecích stanic4.2.2022 Pražské Národní divadlo pokračuje v zavádění prvků a technologií pro udržitelný provoz a dosahování energetických úspor. Nejnovějším počinem je vybavení modernizovaných podzemních garáží pod náměstím Václava Havla trojicí stojanů, které umožní návštěvníkům první české scény doplnit energii v bateriích jejich elektromobilů. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem ledna 2022. Superkapacitorové elektrobusy na postupu: deset elektrobusů Chariot Motors dodáno do Bělehradu 2.2.2022 Superkapacitorové elektrobusy se vedle svých bateriových „sourozenců“ stále více uplatňují u evropských projektů elektrických autobusů, ať už testovacích nebo rutinních. Důkazem je i série deseti takovýchto elektrobusů, která byla v lednu 2022 uvedena do provozu v Bělehradě. Jejich dodavatelem je bulharsko-izraelský výrobce Chariot Motors, známý i českým a slovenským dopravcům mj. díky našim konferencím Elektrické autobusy pro město. Cestující vídeňského metra budou mít ve vlacích informace v reálném čase18.1.2022 S uvedením nových elektrických jednotek vídeňského metra řady X (produktové označení jako X-Wagen) do provozu získají cestující v roce 2022 jako první na světě digitální informační a navigační systém s informacemi v reálném čase. Odborná veřejnost o tom byla informována v lednu 2022. Letiště v Kansas City elektrifikuje svůj park autobusů, sází na indukční dobíjení6.1.2022 V USA si indukčně dobíjené elektrobusy nacházejí své místo na specifickém trhu letištních autobusů. V prosinci 2021 se na letišti Kansas City International Airport v USA rozběhl projekt elektrifikace tamního autobusového parku s využitím indukčního nabíjení od amerického dodavatele Momentum Dynamics. Vánoční dárek Pražanům i návštěvníkům Prahy: plné pokrytí metra internetem LTE, 5G na postupu3.1.2022 Těsně před Vánoci 2021 získali Pražané a návštěvníci Prahy užitečnou technickou službu: Od 22. 12. 2021 je signál mobilní sítě v kvalitě 4G/LTE k dispozici v celé síti pražského metra. Konsorciu operátorů O2 Czech Republic, T-Mobile Czech Republic, Vodafone Czech Republic a společnosti CETIN ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) toho dne připojilo poslední úsek Rajská zahrada – Černý Most na trase B. V celkem 56 ze 61 stanic pražského metra, tedy ve více než 90 %, je kromě toho k dispozici i signál 5G. Zaostřeno na kvalitu vnitřního ovzduší: chytrý senzor ABB FusionAir nabízí řešení9.12.2021 Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) a britských zdrojů zaměřených na kvalitu ovzduší (viz reference v odkazu na konci tohoto článku) je znečištění ovzduší uvnitř budov v průměru 3,5krát větší než ve vnějším prostředí. Řadí se tak mezi největší zdroje zdravotních rizik. Snížení tohoto rizika mohou napomoci moderní senzorické systémy, jako je například „chytrý“ senzor FusionAir od ABB, poprvé představený odborné veřejnosti na konci října 2021. Roste zájem po firemním dobíjení elektromobilů a do budoucna se dívají i autobusoví dopravci22.11.2021 Zvyšuje se zájem o firemní dobíjení a paralelně s tím se rozrůstá i veřejná dobíjecí infrastruktura pro elektromobily. Vedle toho už uživatelé elektrických aut vyžadují roamingové služby v oblasti dobíjení nebo zařazení vlastních dobíjecích stanic do veřejné sítě a do budoucna se dívají i autobusoví dopravci. I oni řeší, jak přizpůsobit své podnikání elektrické budoucnosti. Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. jako první v České republice vybral dodavatele palivočlánkových autobusů, zvítězil Solaris21.10.2021 Jak byla v říjnu 2021 informována odborná veřejnost, Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. (DPmÚL) podepsal v poslední zářiový den 2021 rámcovou dohodu na dodávku až 20 ks autobusů s palivočlánkovým pohonem se společností Solaris Bus & Coach. Po experimentálním provozu českého palivočlánkového autobusu TriHyBus v Neratovicích se tak DPmÚL stane prvním českým dopravcem, který nasadí palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu. Elektrolodě na Brněnské přehradě: tři čtvrtě století a rekordní sezóna14.10.2021 Nejen tři čtvrtě století plavby, ale i rekordní zájem, tak Dopravní podnik města Brna (DPMB) uzavřel začátkem října 2021 svoji 75. plavební sezónu na Brněnské přehradě. Jeho lodě během šesti měsíců svezly 286 tisíc cestujících, což je od 80. let minulého století vůbec nejvíce. Po pravidelné zimní údržbě se sedm lodí na hladinu vrátí v dubnu 2022. 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2014/2017 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |