Moderní technologie
Archiv článků 2019
20.12.2019 Jedním z rozvíjejících se českých smart cities je Brno. Koncem prosince
2019 o sobě dalo vědět důležitým počinem v oblasti inteligentní městské
mobility: Byla dokončena rekonstrukce světelného signalizačního
zařízení na křižovatce Úvoz – Tvrdého. Kromě toho, že je křižovatka
vybavena kamerovým dohledem a preferencí vozidel MHD, sbírá také
dopravní data, která přenáší do Centrálního technického dispečinku.
Dodavatelem řešení je společnost AŽD Praha.
Celý článek zde
19.12.2019 Bílina, Jeseník, Karlovy Vary, Plzeň a Ústí nad Labem. V těchto městech
budou přednostně testovat 5G technologie a jejich aplikace. Právě tyto
municipality totiž zvítězily v prosinci 2019 v soutěži, kterou
uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s
Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). V praxi to znamená, že lidé
během příštích dvou let dostanou od města, kde žijí, vybrané služby
postavené na chytrých sítích 5. generace. Díky nim se v daném území
například zvýší bezpečnost či bude dostupnější kultura.
Celý článek zde
MAN sází na noční
nabíjení a centrální pohon: 17 elektrobusů pro Hamburk
17.12.2019 Dalším z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh
elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si
Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein
GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17
elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené
koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu
„proti proudu“.
Celý článek zde
13.12.2019 Zatímco Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno
převážně za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné
konference Elektrické autobusy pro město VIII), v Západní Evropě je
situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští dodavatelé –
především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy o
připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku
prosince 2019.
Celý
článek zde
6.12.2019 Nástupištní stěny představují investičně náročný, ale zaručeně
spolehlivý způsob, jak nejen zabránit pádu osoby do kolejiště metra,
ale také, jak zabránit zastavení provozu při pádu věci. Zatímco tomu
prvnímu lze zamezit i například technologiemi na bázi senzorů, tomu
druhému zabrání jen skutečná fyzická zábrana v podobě pevné stěny s
dveřmi. Jak ale instalovat nástupištní stěnu tam, kde jezdí, nebo do
budoucna mohou jezdit, různé vlaky? Řešení předvedla začátkem prosince
2019 singapurská firma ST Engineering na veletrhu AusRAIL Plus v
australském Sydney.
Celý článek zde
5.12.2019 Zatímco lehké nákladní a užitkové elektromobily v kategorii celkové
hmotnosti do 3,5 t se stále více zabydlují na evropském i českém trhu,
města a městské služby volají také po těžkých nákladních automobilech
nad tímto limitem s plně elektrickým, a tedy tichým a bezemisním
pohonem. Dobrou zprávou je, že i tato poptávka bude brzy vyslyšena. V
listopadu 2019 byl oficiálně zahájen prodej těžkého nákladního
elektromobilu značky Volvo.
Celý článek zde
25.11.2019 Řidič, který nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede
mimo jiné k nasazení moderních technologií v dopravě, včetně
autonomního provozu vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u
vlaků metra bez řidiče,
začíná však pronikat i do autobusové dopravy. Významným milníkem byla
demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu Volvo dopravní
společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského Göteborgu v
listopadu 2019.
Celý článek zde
22.11.2019 Velká část dospělé populace tráví, obzvláště v zimním období, většinu
svého pracovního dne při umělém osvětlení. Zde se setkávají a
spolupracují s ostatními lidmi – kolegy, zákazníky, učiteli či studenty
– s nimiž komunikují nejen hlasem, ale také vizuálně, řečí těla. Na
dobrý pocit z této komunikace, a následně na celkovou pohodu i pracovní
výkonnost, má velký vliv index podání barev u použitého osvětlení. Je
přece jen rozdíl, zda komunikujeme s živým člověkem nebo s vybledlým
duchem. Toho si je mimo jiné vědom světový výrobce osvětlovací techniky
Signify (dříve Philips Lighting), který od listopadu 2019 zvyšuje
standard indexu podání barev u portfolia svých kancelářských svítidel
pro evropský trh z hodnoty 80 na 90.
Celý článek zde
20.11.2019 Dva elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou
kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C
Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu
mají k listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2
miliony přepravených cestujících.
Celý článek zde
18.11.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a
světelných zdrojů. V současné době se rozvíjí především v rámci
zajištění dostatečného a bezpečného pokrytí datovou sítí v budovách. Od
listopadu 2019 se dává LiFi doslova do pohybu: V rámci pilotního
projektu leadra v LiFi společnosti Signify, která již uplatňuje tuto
technologii pod obchodní značkou Trulifi, a italského
konstruktéra a výrobce interiérových svítidel pro dopravní prostředky
Ellamp Spa bude instalován také do autobusů.
Celý článek zde
14.11.2019 „Chytré“ světelné řízení křižovatek se stále více stává realitou i v
českých městech. Příkladem je hromadný projekt modernizace těchto
zařízení v Ústí nad Labem, s nímž byla odborná veřejnost seznámena
začátkem listopadu 2019. Projekt modernizace pokrývá celkem čtrnáct
lokalit – křižovatek a přechodů pro chodce – v severočeské metropoli.
Celý článek zde
8.11.2019 Kloubový 18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento
jednoznačný signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu
2019, když společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev
objednávku na 157 svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o
dosud největší jednorázovou objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to
– možná trochu překvapivě – právě v této kategorii.
Celý článek zde
7.11.2019 Společnost ČEZ Energo, člen skupiny ČEZ ESCO, vybudovala
v Příboře na Novojičínsku novou kogenerační jednotku. Místním
obyvatelům i firmám to přinese dlouhodobou stabilizaci cen tepla. O
podrobnostech tohoto projektu byla odborná veřejnost informována v
říjnu 2019.
Celý článek zde
4.11.2019 Na
začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO
uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový
stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem
UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer (viz foto vpravo). Jak název napovídá, jeho smyslem
je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy vyřešit problém výroby s
poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování elektřinou. V oboru
průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové, nicméně
superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují například
v sítích trakčního vedení drážní dopravy.
Celý
článek zde
24.10.2019 V září 2019 byla zprovozněna třetí, okružní linka kodaňského metra,
fungujícího od počátku jako plně bezobslužné. To je příležitost podívat
se na tento dopravní systém blíže. Je totiž bezesporu zajímavý, a to
jak po stránce technické, tak ekonomické a organizační.
Celý
článek zde
22.10.2019 Americký výrobce stacionárních palivočlánkových zdrojů FuelCell Energy,
který již dříve avizoval opětovný vstup na evropský trh, a společnost
E.ON Business Solutions ze skupiny E.ON uzavřely dohodu o spolupráci
při rozvíjení evropského trhu stacionárních palivočlánkových zdrojů.
Odborná veřejnost byla s touto dohodou seznámena na začátku října 2019.
Celý článek zde
21.10.2019 S autonomním elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v
bavorských lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší reportáže. V říjnu 2019
nastal dlouho očekávaný milník, který završil hlavní cíl celého tohoto
projektu v režii Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické
minibusy nyní vozí cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od
poněkud vzdáleného nádraží přímo do centra lázní.
Celý článek zde
18 m nebo 18,7 m a
inovativní obchodní model: Volvo představilo svůj sériový kloubový
elektrobus
18.10.2019 S testováním kloubových 18,7m elektrobusů Volvo již
byli čtenáři našeho portálu seznámeni. Jeho sériová verze byla Pod
obchodním označením „Volvo 7900 Electric Articulated“ představena v
říjnu 2019 na mezinárodním veletrhu Busworld v Bruselu.
Celý článek zde
17.10.2019 LiFi a internetové připojení přes mobilní sítě nové generace 5G
představují perspektivní směry v technologii přenosu dat a nabízejí
netušené příležitosti v mnoha oblastech průmyslu a veřejných služeb.
Není proto s podivem, že se dva její lídři, společnost Signify (dříve
Philips Lighting) za LiFi a Vodafone za 5G, rozhodli rozvíjet tyto
technologie společně. Odborné veřejnosti to prezentovali v říjnu 2019.
Celý článek zde
2.10.2019 Technologie typu „smart home“ tedy „inteligentní domácnost“ mají
zpravidla pramálo společného s konceptem smart city. Ve většině případů
jde o produkty určené pro koncové zákazníky s vysokými příjmy a s tomu
odpovídajícím bydlením a nároky na domácí komfort. Jiná situace
nastane, pokud tyto technologie pomáhají zlepšit život starým a
handicapovaným lidem v rámci sociální péče, čímž jejich využití dostává
komunitní rozměr. Příkladem je švýcarský projekt „Můj život, moje
cesta“, s nímž byla odborná veřejnost seznámena začátkem října 2019.
Celý článek zde
1.10.2019 Španělská, téměř šestisettisícová Malaga je jedním z úspěšně se
rozvíjejících evropských smart cities, kladoucích důraz na inovativní
řešení v energetice a elektromobilitě. V rámci tamního
projektu PALOMA je zde od konce září 2019, poprvé na světě, testován
systém SRS pro průběžné kontaktní spodní dobíjení elektrobusů od francouzské
průmyslové společnosti Alstom.
Celý článek zde
27.9.2019 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí, v
neposlední řadě ke klimatickým změnám. V Nizozemí začal v září 2019
fungovat systém MaaS s aplikací ALD Move spravovaný společností ALD
Automotive, dceřinou společností bankovní skupiny Societé Generale
(podobně jako například naše Komerční banka). Tato společnost je
zaměřena zejména na leasing automobilů a správu jejich vozových parků.
Celý článek zde
24.9.2019 Bateriové zásobníky energie jsou typicky doplňkem obnovitelných zdrojů
elektřiny. Mohou být však účinně kombinovány i s tradičními zdroji,
případně s více různými zdroji najednou. Typickým příkladem je největší
bateriové úložiště v České republice, patřící energetickému holdingu
C-Energy v jihočeské Plané nad Lužnicí. Veřejnosti bylo představeno v
září 2019.
Celý článek zde
18.9.2019 Zní to dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k
předčasným úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy
ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a
jeho řešením se zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny
Volvo, mj. úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních
autobusů (viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné
veřejnosti svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé
zajímavé skutečnosti.
Celý článek zde
17.9.2019 Sítě nabíjecích stanic pro elektromobily se neobejdou bez podpory
moderních informačních technologií, které zajistí jejich spolehlivé a
zároveň efektivní fungování i potřebný uživatelský komfort pro řidiče
elektromobilů. Na to myslí i skupina ČEZ, která pro komplexní řízení
své sítě veřejných dobíjecích stanic a obsluhu zákazníků využije nový
řídicí systém od izraelské firmy Driivz. Odborná veřejnost o tom byla
informována v polovině září 2019.
Celý článek zde
13.9.2019 Palivočlánkové (vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního
provozu bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže
vodíkem srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se –
navzdory vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i
tento druh bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale
rozvíjí. Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové
plnicí stanice, která byla na konci července 2019 jako výsledek
výběrového řízení kontrahována pro nizozemské město Groningen tamním
dopravcem Qbuzz (autobusy), spolu se zadavatelem veřejné dopravy
OV-bureau (plnicí stanice).
Celý článek zde
12.9.2019 Nabíjecí výkony u rychlého nabíjení elektromobilů postupně rostou, tak
jak roste potřeba zkrátit nabíjecí časy a zároveň se vyvíjí technologie
baterií umožňující vyšší nabíjecí výkony. Vliv rychlého nabíjení na
rozvodnou síť zároveň může kompenzovat akumulátor připojený k nabíjecí
stanici. Na tuto situaci reaguje pilotní projekt vysoce výkonné
nabíjecí stanice skupiny ČEZ s nabíjecím výkonem až 150 kW doplněné o
systém akumulace energie, o němž byla odborná veřejnost informována
koncem srpna 2019.
Celý článek zde
2.9.2019 Společnost Teco a.s. (tradiční partner konferencí Smart city v praxi pořádáných provozovateli
tohoto portálu – pozn. red.) přichází v srpnu 2019 s komplexním
technickým řešením pro nabíjení elektromobilů. „Mozkem“ tohoto řešení
je unikátní řídicí systém Tecomat Foxtrot, s nímž se již mohli seznámit
uživatelé nejrůznějších aplikací doslova po celém světě.
Teco nabízí ve svém sortimentu AC aplikační sadu PowerFox pro řešení
nabíjecí infrastruktury, určenou pro systémové integrátory a instalační
firmy.
Celý článek zde
26.8.2019 Diesel-hybridní pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne
zcela) ušetřit paliva do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou
stopu z městské dopravy. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto
intenzivně testuje diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po
značkách Volvo a
Solaris je od
poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem diesel-hybrid
Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.
Celý článek zde
20.8.2019 Superkapacitorové elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot
Motors, hlavního partnera připravované konference Elektrické autobusy
pro město VIII organizované provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné
veřejnosti neznámé, kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v
rakouském Grazu. Před dvěma
měsíci, tedy v červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební
provoz na letištní lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní
zkušenosti ukazují, k plné spokojenosti všech zúčastněných.
Celý článek zde
16.8.2019 Hluk z dopravy, včetně dopravy kolejové, představuje věčný problém pro
stávající a nově budované dopravní systémy všude tam, kde trasa
prochází obytnou zástavbou. O to hůře, že často pouhé obavy rezidentů z
možného hluku dokážou zablokovat jinak celospolečensky užitečný
projekt. Na pomoc přichází německá technologická firma SoundPLAN GmbH
se svým softwarovým produktem SoundPLAN®. S jeho využitím pro
železniční projekty byla odborná veřejnost seznámena v srpnu 2019.
Ukazuje, jak s pomocí tohoto software lze modelovat šíření hluku, a
následně plánovat účinná protiopatření.
Celý článek zde
1.8.2019 Skotský Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset palivočlánkových autobusů
Van Hool a od
února 2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři a další
veřejné služby.
Park palivočlánkových autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších
15 vozidel, tentokrát v charakteristickém patrovém provedení. Odborná
veřejnost o tom byla informována v červenci 2019. Palivočlánkové autobusy pro Aberdeen, stejně jako nedávno avizované
palivočlánkové „double deckery“ pro Londýn
vyrobí britský
výrobce Wrightbus na osvědčené vozidlové platformě Wrightbus StreetDeck
v provedení pro elektrický pohon.
Celý článek zde
31.7.2019 Americký výrobce stacionárních palivočlánkových jednotek FuelCell
Energy není čtenářům našeho portálu jistě neznámý – zajímavosti z
úspěšného provozu jeho palivočlánkových elektráren a kogeneračních
jednotek průběžně sledujeme, viz například nedávné poznatky z
palivočlánkové kogenerace v korejském Inčchonu. Až dosud se
však tento výrobce zaměřoval především na americký a asijský trh. V
červenci 2019 oznámil odborné veřejnosti, že své submegawattové
palivočlánkové jednotky řady SureSource 250 a SureSource 400 o výkonech
250 a 400 kW opětovně nabídne také na evropském trhu.
Celý článek zde
30.7.2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu
ekologizace svého autobusového parku také možné nasazení
diesel-hybridních autobusů. Po úspěšném zkušebním provozu kloubových
hybridů Volvo byl koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního
autobusu srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris.
Zajímavostí je, že jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie,
nýbrž superkapacitory.
Celý článek zde
26.7.2019 Jedním z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické
minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a
individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě
městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a
90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019.
Celý článek zde
Panto Up: ABB nabízí
také průběžné dobíjení elektrobusů „systému Schunk“
24.7.2019 Společnost ABB je v ČR v souvislosti s elektrobusy známá především jako
dodavatel kapacitního zásuvkového dobíjení (viz například projekt v
Trutnově) i
jako dodavatel a propagátor průběžného dobíjení pantografovou konzolí
evropského standardu OppCharge, spouštěnou z pylonu na ližiny ve střeše
elektrobusu (českým průkopníkem této technologie s nabíjením od firmy
Heliox je Dopravní podnik Ostrava). ABB nyní
přichází s dalším standardizovaným systémem rychlého průběžného
dobíjení – čtyřpólovou střešní konzolí, známou jako „systém Schunk“ a
používanou například v polském Krakově. Pod
obchodním názvem Panto Up představila tento produkt v červnu
2019.
Celý
článek zde
22.7.2019 Detailní videodohled a zároveň maximální soukromí lidí v záběrech – to
je problémem řady dohledových systémů v nejrůznějších oblastech, jehož
řešením se zabývají moderní informační technologie. Příkladem takovéto
technologie je aplikace AXIS Live Privacy Shield – videoanalytický
software pro kamery, která nabízí maskování pohybu osob a objektů v
reálném čase v celém zorném poli kamery, a to i při plné snímkové
frekvenci. Odborná veřejnost byla s touto aplikací seznámena koncem
června 2019.
Celý
článek zde
15.7.2019 V jihokorejském městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové
metropoli, ležící nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy
od konce června 2018, 20MW palivočlánková kogenerační jednotka pro
výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu
považuje za velmi úspěšný jak její dodavatel, tak energetická
společnost, jíž kogenerační jednotka patří.
Celý
článek zde
12.7.2019 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě
místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu
nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní
zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových
technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní
vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie.
Takovými jsou elektrické jednotky pro přepravu osob Flirt
Akku, které si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal
zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH.
Celý
článek zde
11.7.2019 Řídicí a zabezpečovací systém Communication based train control – CBTC, pracující na
principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech,
a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při
řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy městských
rychlodrah/metra bez řidiče – viz publikovaná zpráva UITP. nabízí však
možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých městských
železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt Finch West
light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na konci června
2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC značky
SelTrac od firmy Thales.
Celý
článek zde
10.7.2019 Italský Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem
veřejné dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy,
tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné
linky M5). Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém
autobusovém parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových
pohonů za ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským
výrobcem Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris
Urbino 12 electric, podepsaná začátkem července 2019.
Celý
článek zde
9.7.2019 Internetová komunikační technologie LiFi, jejímž světovým průkopníkem
je spolčenost Signify (dříve Philips Lighting) učinila po pilotních
projektech v
červnu 2019 rozhodující krok ke své komercializaci: Pod obchodní
značkou Trulifi byla uvedena na běžný trh. Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a
světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010. LiFi představuje
obousměrnou vysokorychlostní bezdrátovou technologii podobnou WiFi,
která využívá k přenosu dat světelné vlny namísto rádiových vln. LiFi
využívá provozních vlastností LED svítidel, která umožňují s velmi
vysokou frekvencí měnit svítivost, aniž by to lidské oko postřehlo.
Tyto změny lze snadno přeložit na jedničky a nuly, tedy na jazyk
počítače. Tímto způsobem lze přenášet data pomocí světla, tj.
elektromagnetických vln ve viditelném spektru.
Celý
článek zde
4.7.2019 Přechod pro chodce s tlačítkovým ovládáním bývá zdrojem mnoha horkých
chvilek, kdy buďto chodec ztratí trpělivost a vejde do vozovky na
červenou, anebo mají automobily červenou, zatímco je přechod prázdný.
Jako řešení se nabízí „chytrá“ dopravní signalizace, jakou od září 2019
začne postupně zavádět Vídeň. Odborná veřejnost o tom byla informována
koncem června 2019.
Celý
článek zde
3.7.2019 Hlavním cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit
bezpečnost chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto
funkci plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích.
Zároveň však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde
může být ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město
Sevilla, je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena
bylo instalováno během června 2019.
Celý
článek zde
2.7.2019 Chytrý
sloup veřejného osvětlení, známý také pod anglickým pojmem „smart
pole“, není v praxi „velkou hračkou pro velké kluky“ ani
experimentováním vývojových firem na účet daňových poplatníků. Jde o
moderní technologii, jejíž komerční potřeba byla vyvolána především
poptávkou po vysokorychlostním internetu v kombinaci s nedostatkem
volných pozemků v hustě zalidněných městských oblastech a která využívá
svůj technický potenciál pro další užitečné aplikace. Tuto technologii
jako součást své standardní nabídky pod značkou BrightSites představila
odborné veřejnosti v červnu 2019 firma Signify (dříve Philips Lighting).
Celý
článek zde
20.6.2019 Automatický provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech
kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května
2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s
cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v
Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka
byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii
CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu.
Celý
článek zde
17.6.2019 Nejen zrakově postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v
obtížné situaci v kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě
komunikuje jinak. Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba
InterpreterNow (doslovný překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která
umožňuje překlad hlasové řeči do znakové řeči a obráceně. Od června
2019 začal tuto službu ve spolupráci s InterpreterNow využívat
železniční dopravce ScotRail, čímž usnadňuje cestování sluchově
postiženým cestujícím.
Celý
článek zde
14.6.2019 I inovativní technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o
technické zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu
v běžné každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický
minibus EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při
příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public
Transport Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného
vozidla, vhodnou pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče,
ale i bez průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento
minibus zpravidla doprovází.
Celý
článek zde
11.6.2019 Pro Solaris Bus & Coach, jednoho z největších evropských
výrobců bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon
zcela novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové
elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. V červnu
2019 tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie
veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m
palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal
i první objednávku.
Celý
článek zde
7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným
způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny.
Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější
na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou
výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i
jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo
věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou
technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním
otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní:
Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019
odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s
vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical
platform screen doors – VPSD). Celý
článek zde
3.6.2019 Konec května 2019 se stal významným milníkem pro
veřejnou dopravu v
Paříži: Městský dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi
francouzskými dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až
800 elektrobusů standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit
v Paříži do konce roku 2022. Každá z těchto tří objednávek, financovaná z prostředků
organizátora
veřejné dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités, má
rozpočet až 133 mil. €, tedy téměř 3,5 mld. Kč. První dodávky v rámci
těchto rámcových smluv jsou zafixovány na celkem 150 vozidel, která mají být dodána v období od
konce roku 2020 do konce roku 2022.
Celý
článek zde
31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických
jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko
byla v květnu
vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu
Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve
spolkové zemi Hessensko.
Celý
článek zde
27.5.2019 Od posledního červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském
Göteborgu zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů
Volvo 7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro
západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019
byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního
provozu.
Celý
článek zde
20.5.2019 Palivočlánkové autobusy představují perspektivní směr v rozvoji
bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v
takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i
studie FCH JU V
rámci projektu JIVE se v Londýně
chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by
zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost
o tom byla informována v květnu 2019.
Celý
článek zde
16.5.2019 Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát
Connecticut) park palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu 14,9 MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem
palivočlánkových jednotek je americký výrobce FuelCell Energy.
Vlastníkem je elektrárenská společnost Dominion Energy, pro niž byl
tento park provozován na smluvním základě. V polovině května 2019, tedy
zhruba ve třetině standardní patnáctileté smlouvy o nákupu elektřiny s
Connecticutskou distribuční společností, dochází k významné organizační
změně: FuelCell Energy odkoupil palivočlánkový park do svého
vlastnictví.
Celý
článek zde
6.5.2019 Dvousettisícové průmyslové a zemědělské kalifornské město San
Bernardino, jinak též důležitý kalifornský dopravní uzel, je známé mimo
jiné první restaurací McDonald’s. Toto město si v dubnu 2019 připsalo
na své konto další zajímavost, tentokrát technickou a ekologickou.
Podobně jako například americké město Tulare se rozhodlo
zužitkovat bioplyn z čističky odpadních vod formou palivočlánkové
kogenerace. Městská vodárenská společnost City of San Bernardino
Municipal Water Department (SBMWD) za tím účelem zahájila energetický
projekt využívající 1,4MW palivočlánkovou jednotku SureSource 1500™ od
amerického výrobce FuelCell Energy.
Celý
článek zde
24.4.2019 Tříčlánkové velkokapacitní městské autobusy jsou stále tak trochu
raritou, přestože má již své první zkušenosti i například pražský
dopravní podnik, který testoval 25metrový tříčlánkový autobus Van Hool. I autobusy této kategorie je snaha vybavit bezemisním elektrickým
pohonem. Jako první na světě představil takovýto autobus na začátku
dubna 2019 čínský výrobce BYD.
Celý článek zde
23.4.2019 Americký výrobce vodíkových a palivočlánkových technologií FuelCell
Energy není čtenářům našich portálů neznámý. Průběžně sledujeme jeho
projekty pro městskou energetiku a další veřejné služby,
včetně například možnosti využití skládkového plynu pro bezemisní
výrobu elektřiny a vodíku. Začátkem
dubna 2019 uvedl tento výrobce do provozu v Pittsburghu v Pensylvánii
nejmodernější stacionární palivočlánkovou jednotku pro výrobu
elektřiny, využívající technologii pevných oxidů – SOFC.
Celý článek zde
15.4.2019 Mercedes-Benz (resp. jeho dceřiná společnost EvoBus)
vstoupil se svým eletrobusem eCitaro na prudce se rozvíjející trh
elektrobusů relativně
pozdě. Začíná se však velmi razantně profilovat v německých
městech. Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od
dvou tamních dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po
třech elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku
dubna 2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE
Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané
využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich dodávky.
Celý článek zde
10.4.2019 Hladina hluku je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu
dané oblasti pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu
posouzení stavu hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové
mapy. Odhaduje se, že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo
přes 300 tisíc obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo
kolem 90 tisíc lidí.
Celý
článek zde
Kudy na průběžně
dobíjené elektrobusy
9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti
bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne
ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství:
dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní
realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení.
Celý
článek zde
8.4.2019 Vysoké koncentrace oxidu uhličitého ve školách jsou často skloňovaným
problémem dnešní doby. Paradoxně za to může snaha o efektivní
hospodaření a ochranu životního prostředí. Poté, co školy byly v minulých letech pečlivě zatepleny a utěsněny
(zateplením fasád a novými okny) s cílem uspořit energii, totiž roste
úroveň CO2 ve třídách. Žáci v průběhu vyučovací hodiny svým dýcháním
zvyšují obsah tohoto plynu až nad úroveň vhodnou pro výuku, což
zhoršuje jejich schopnost učit se a učitelům stěžuje jejich práci. S
vyššími hodnotami CO2 roste u žáků únava a nepozornost. S tímto problémem se potýkala i základní škola ve Zruči nad Sázavou.
Celý
článek zde
4.4.2019 Tento
příběh ukazuje, jak v Kolíně, který se řadí mezi rozvíjející se česká
smart cities, významně přispěla k životnímu prostředí výrobně
administrativní budova firmy Teco a.s. Je to příběh o zdravém fungování
průmyslu ve městě a zároveň příběh o moderních technologiích, které
této symbióze napomáhají. Tato budova je ukázkovým objektem úsporných a
řídicích konceptů inteligentní budovy pro smart city. V
neposlední řadě je to příběh o tom, jak výrobce moderních technologií
jde sám příkladem jejich využití. Budova Teco a.s. má plně integrované
veškeré technické zařízení budovy (TZB) pod centrální řídicí systém
Tecomat Foxtrot, který je i hlavním produktem firmy Teco a.s. V areálu
jsou pod jeho taktovkou jak lampy veřejného osvětlení, tak řízená
nabíječka pro elektromobily. Je to místo, kde řídicí technologie pro
smart city vznikají, kde se ověřují a odkud se šíří do domů, budov a do
měst prakticky na celém světě.
Celý
článek zde
3.4.2019 V ČSOB neustále hledáme a zavádíme inovace, které naši
klienti skutečně potřebují a oceňují, poněvadž činí jejich život
pohodlnějším, šetří jim čas a ubírají starosti. Ve spojení s konceptem
Smart Cities, který má za cíl udržitelný rozvoj obcí, měst i regionů a
lepší život obyvatel s využitím digitálních technologií, a dalšími
partnery se podařila již řada projektů nejen po celé České republice,
ale i za jejími hranicemi. Chtěli bychom Vám proto představit ne jeden, ale hned
několik příběhů o tom, jak z pozice chytré bankovní instituce umíme
podpořit rozvoj chytrých měst v České republice.
Celý
článek zde
2.4.2019 Složky integrovaného záchranného systému vnímají průjezd svých vozidel
ve městech jako velký problém. Důkazem jsou četné nehody záchranných
vozidel ohrožující životy a zdraví lidí a působící značné škody na
majetku i nadměrný stres záchranářů. Jako odpověď na tento problém se
nabízí inteligentní řídicí systém SMEV ONE, prezentovaný svým německým
dodavatelem SMEV AG v březnu 2018 na naší konferenci Smart city v praxi
IV. Toto řešení zde
sklidilo zasloužený zájem přítomných zástupců záchranných složek i
ostatních účastníků konference.
Celý
článek zde
1.4.2019 Pojem Smart City nebo Smart Village, tedy chytré město nebo chytrá
vesnice, mají jedno společné: Kde se dobře žije, tam lidé rádi trvale
bydlí a tam se daří i podnikání. Výsledkem je hospodářský rozkvět.
Tomu, aby se ve městě nebo obci dobře žilo a podnikalo, napomáhají
rozmanité moderní technologie, k jejichž nasazení se přistupuje
systematicky a se strategickým pohledem do budoucnosti. Tento
jednoduchý princip se uplatní v několikamiliónové metropoli, stejně
jako ve vesnici o několika stech obyvatelích. Důkazem je tento náš
příběh o chytrém odečtu vodoměrů v jihočeské obci Předmíř o 330
obyvatelích.
Celý
článek zde
29.3.2019 Předpokladem rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální,
tak hromadné dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře
také standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná
k tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho
závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované
produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené
a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj známá jako
dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí infrastruktury.
Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova realizované na
počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve světě si ABB
vede také v České republice.
Celý
článek zde
28.3.2019 Toto je příběh systému SMARTiC, o kterém jste možná dosud neslyšeli.
Pokud ale v této zemi řídíte automobil, jste téměř jeho přímými či
nepřímými uživateli. Když naše společnost VARS BRNO a.s. získala v roce 2007 zakázku na
vytvoření Systému dispečerského střediska pro novou Hlavní dopravní
řídicí ústřednu v Praze (HDŘÚ), byl to opravdu velký krajíc. Systém měl
totiž zajišťovat komplexní dispečerský dohled nad dopravou ve městě,
řízení provozu, poskytování dopravních informací a poskytování
podrobných i statistických dopravních dat pro dopravní inženýry. Musel
umět komunikovat se všemi dostupnými zdroji dopravních dat a také
monitorovat provozní stav zařízení na dopravní infrastruktuře. V té
době žádný takový komplexní systém tuzemské ani evropské provenience
neexistoval.
Celý
článek zde
26.3.2019 Sedím
ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského
náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti.
Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno
začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A
představte
si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní postupně
také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto klíčové.
Mimochodem, spolupráce s námi, na projektech smart city, se datuje již
od roku 2016. Od té doby hledáme chytrá a energeticky úsporná řešení
společně.
Celý
článek zde
21.3.2019
Dne 19. března 2019 proběhla jako doprovodný program
brněnského
veletrhu AMPER 2019 odborná konference Smart city v praxi IV, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference.
Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR.
Hlavními partnery konference byly společnosti SMEV AG a VARS BRNO.
Partnery konference byly společnosti ČSOB, E.ON, Eurogreen, FLOWBOX,
IoT.water, JDC, Operátor ICT a TECO.
Celý
článek a prezentace ke stažení zde
18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
14.3.2019 Netradičně řešený elektrobus jménem Aptis od
francouzského dodavatele kolejových vozidel Alstom se již od roku 2017
zkouší v testovacích provozech ve Francii, Belgii, Německu a Španělsku,
přičemž najel více než 40 tisíc kilometrů. Významný milník zaznamenal v
březnu 2019, kdy Alstom získal první komerční objednávku na dodání
dvanáctikusové série těchto elektrobusů. Zákazníkem je městský dopravce
ve francouzském Štrasburku, společnost Communauté des Transports
Strasbourgeois (CTS), pro niž to budou vůbec první elektrobusy.
Celý
článek zde
12.3.2019 Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za
to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních
technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo
řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni
navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím
moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová
hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru
2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební
technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl
zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního střetu.
Celý
článek zde
11.3.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a
světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010 a její praktické využití představila v březnu
2018 společnost Signify (dříve Philips Lighting). O jedenáct měsíců
později, v únoru 2019, tento výrobce informoval odbornou veřejnost o
více než třiceti pilotních projektech LiFi v Evropě, Severní Americe a
v Asii, na jejichž implementaci spolupracuje.
Celý
článek zde
Reportáž
Smartcityvpraxi.cz: na výletě s elektrobusy v Českých Budějovicích
7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic
flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to
a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně
blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy
(a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý
zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu
jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.
Celý
článek zde
1.3.2019 Jedním z bílých míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů
zatím zůstává čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však
brzy změní. Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019,
ulicemi jejího půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit
první elektrobus, a to značky Volvo. Jestliže však průkopníky těchto
elektrických dopravních prostředků jsou většinou dopravci provozující
veřejnou dopravu, pak první irský elektrobus bude sloužit jako tichý a
bezemisní hotelový transfer mezi dublinským letištěm a dublinským
hotelem Crowne Plaza.
Celý
článek zde
21.2.2019 Ve skotském Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti
palivočlánkových autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v
březnu 2014. Na konci ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý
milník: Jejich celkový proběh překročil hranici miliónu ujetých mil,
tedy cca 1,6 mil. km. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s centrem města. Čtyři z nich
slouží na lince X40 dopravní společnosti First ze stanice Bridge of Don
do stanice Kingswells Park and Ride a šest na lince X17 dopravní
společnosti Stagecoach ze stanice Guild Street do Westhill Park and
Ride.
Celý
článek zde
18.2.2019 Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice
jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být
napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA
ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu.
Vedle již provozovaného elektrobusu s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto
druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh
trolejbusů.
Celý
článek zde
11.2.2019 Jedním
z důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý
komunitní život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem
uvnitř soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se
do tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy
informace v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k
řízení samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou
komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní
rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na
nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu.
Celý
článek zde
5.2.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV
připravuje redakce
našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v
brožuře je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických
multikárách v Brně představujeme
čtenářům další „ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve
švédském Göteborgu poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“
opotřebovaných baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré
obytné budovy.
Celý
článek zde
30.1.2019 V obci Rovinka sme spolu so spoločnosťou BENALEX Plus z Bratislavy
realizovali osvetlenie s adaptívnym stmievaním – s funkciou smart timer
dimming. Toto adaptívne stmievanie je výnimočné tím, že v LED svietidle
je umiestnený napájací zdroj MEAN WELL ELG-75-C1400D2. Tento zdroj je možné pripojiť pomocou programátora SDP-001 k PC a
naprogramovať krivku a režim stmievania.
Celý
článek zde
29.1.2019 Vozíčkáři mají v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je
pro ně dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do
míst, kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava.
Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom
lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ –
tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S
řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových
vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku
konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019
informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod
názvem Moby.
Celý
článek zde
24.1.2019 Strojové vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a
průmyslové systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová
informace z kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro
automatizované rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým
systémem strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na
výrobní lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj
ve zcela jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu
spolupráce mezi americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií
strojového vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž
byla odborná veřejnost informována v polovině ledna 2019.
Celý
článek zde
23.1.2019 Celkem 125 kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s
celkem 50 stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace
metra pro projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do
provozu se předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný
milník v prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand
Paris (SGP) podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a
zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.
Celý
článek zde
18.1.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně.
Celý
článek zde
15.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde
poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel),
málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne
ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí,
nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára
jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v
prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde
automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností
Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový
nákladní vůz na svoz odpadu. Celý
článek zde
2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v
historii a množstvím kulturních a historických památek a také město,
které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti
zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je
nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4
| 5
| 6
| 7
| Archiv 2020
| Archiv 2019
| Archiv 2018
| Archiv
2014/2017