|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Moderní technologieČlánky květen – říjen 2021 Elektrolodě na Brněnské přehradě: tři čtvrtě století a rekordní sezóna14.10.2021 Nejen tři čtvrtě století plavby, ale i rekordní zájem, tak Dopravní podnik města Brna (DPMB) uzavřel začátkem října 2021 svoji 75. plavební sezónu na Brněnské přehradě. Jeho lodě během šesti měsíců svezly 286 tisíc cestujících, což je od 80. let minulého století vůbec nejvíce. Po pravidelné zimní údržbě se sedm lodí na hladinu vrátí v dubnu 2022. Terra 360: nová nabíjecí stanice pro elektromobily od ABB s vysokým nabíjecím výkonem6.10.2021 Na počátku října 2021 byla česká odborná veřejnost informována o nejnovějším produktu společnosti ABB z oblasti nabíjecí infrastruktury pro elektromobily, uvedeném na trh pod obchodním označením Terra 360. Její maximální nabíjecí výkon 360 kW se pohybuje v řádech výkonů používaným u elektrobusů při průběžném nabíjení střešními konzolemi. Na efektivní využívání těchto výkonů v praxi má nicméně vliv chemické složení baterii. Solaris Urbino 9 LE electric: nástupce úspěšného elektrického 8,9m midibusu se představil1.10.2021 Elektrické midibusy zastupoval v rodině elektrobusů polské značky Solaris až donedávna typ Solaris Urbino 8,9 LE Electric, provozovaný například v polském Krakově a s pohonem Škoda Electric jako Škoda 29 BB také v Českých Budějovicích. V poslední zářiový den 2021 byl veřejnosti představen jeho nástupce, elektrický midibus Solaris Urbino 9 LE electric. Solaris Urbino 9 LE electric je poháněn centrálním vodou chlazeným elektromotorem o špičkovém výkonu 220 kW. V základní nabídce je vybaven bateriemi typu High Energy s velkou hustotou energie, určenými převážně pro noční nabíjení ze zásuvky. Kybernetická bezpečnost v energetice: skupina ČEZ otevřela nové integrované bezpečnostní dohledové centrum – iSOC29.9.2021 V roce 2017 činily globální ztráty z kybernetické kriminality 1,5 mld. USD (přes 32 mld. Kč), v roce 2020 už 4,2 mld. USD (přes 90 mld. Kč). V ČR bylo v roce 2020 spácháno 8417 trestných činů v této kategorii. Bylo to o 3073, tedy o 58 %, více než v roce 2017. Přibylo útoků na nemocnice, sítě orgánů státní správy a samosprávy i větší průmyslové podniky. Tolik strohá fakta, která ilustrují celkovou nebezpečnost kybernetických útoků. Ballard představil osmou generaci palivových článků, určenou pro těžká vozidla23.9.2021 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve svém oboru, představil odborné veřejnosti v polovině září 2021 již osmou řadu svých palivových článků, označovanou jako FCmove™-HD+. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků. Světlo nejen na konci tunelu: osmnáctikilometrový silniční tunel ve Stockholmu dostane moderní LED osvětlení s inteligentním řízením16.9.2021 Jak se symbolicky říká, na konci každého tunelu je světlo. Zvláště u silničních tunelů je však velmi důležité nejen světlo na konci, ale i správné osvětlení v celém tunelu. Na jeho optimálním nastavení závisí pohodlí řidičů a bezpečnost provozu v tunelu. V roce 2030 se o tom přesvědčí také uživatelé jednoho z nejdelších evropských silničních tunelů E4 ve Stockholmu vybaveného inteligentním tunelovým osvětlením od Signify (dříve Philips Lighting). Projekt 5G koridor Mnichov-Praha: sítě 5G pomohou přeshraniční spolupráci záchranářů7.9.2021 Plzeňští záchranáři během zásahů v bavorském pohraničí mnohdy naráží na problém nestabilních mobilních sítí. Sanitky, které fungují na obou stranách hranice, jsou proto výrazně limitovány ve své práci. V blízké budoucnosti by problém mohl odstranit rozvoj 5G sítí, který povede k celkovému zefektivnění a modernizaci záchranné služby. Je to náplní projektu „5G koridor Mnichov – Praha“, o němž byla veřejnost informována na začátku září 2021. Řídicí systém od PSI Transcom zefektivní provoz městské dopravy v Curychu, je připraven i na elektrobusy20.8.2021 Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ) je městský dopravce ve švýcarském Curychu. Provozuje (kromě lanové dráhy) cca 260 tramvají, 80 trolejbusů a 160 autobusů. Vedle státní železnice SBB je to největší švýcarský dopravce. Díky technologii od německé softwarové firmy PSI Transcom bude provoz těchto jeho vozidel, vypravovaných denně z celkem osmi garáží a vozoven, významně racionalizován. Dopravce tento systém objednal v srpnu 2021. Technologie založená na Google Maps dává cestujícím aktuální informace o obsazenosti vozů17.8.2021 Rychlosti nástupu a výstupu cestujících i pohodlí cestování, zejména v městské a příměstské kolejové dopravě, mohou významně napomoci aktuální informace o obsazenosti vozů. Technologii, která takovéto informace dodává přes aplikaci Google Maps, zprovoznila v srpnu 2021 americká železniční společnost MTA Long Island Rail Road (LIRR). Elektrobusy eCitaro s bateriemi s pevným elektrolytem také v Basileji20.7.2021 Po německém Wiesbadenu budou elektrobusy Mercedes eCitaro vybavené bateriemi s pevným elektrolytem (solid state) také ve švýcarské Basileji. Od července 2021 nasazuje tamní městský dopravce Baselland Transport AG (BLT) pět těchto elektrobusů (viz foto) do provozu na lince č. 37. Dalších osm těchto elektrobusů bude v blízké době nasazeno na regionální linky. Palivový článek zefektivňuje energetické využití bioplynu: palivočlánková kogenerační jednotka v San Bernardinu zahájila komerční provoz19.7.2021 Dvousettisícové průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino používá od července 2021 ve své čističce odpadních vod již dříve avizovanou palivočlánkovou kogenerační jednotku od amerického dodavatele FuelCell Energy. Její zvláštností je využívání místního bioplynu jen s minimálními úpravami. Projekt EVA: autonomní minibusy Ella, Vera a Anna vozí již více než dva měsíce cestující v testovacím prostředí města Karlsruhe14.7.2021 Karlsruhe je dalším z německých měst, které zkouší a rozvíjí přepravu cestujících autonomními elektrickými minibusy jakožto „třetí druh“ dopravy vedle tradiční dopravy individuální a hromadné. Od dubna 2021 vozí cestující po městě tři autonomní elektrické minibusy se jmény Ella, Vera a Anna v rámci projektu EVA-Shuttle. Na rozdíl od například provozu v bavorském Bad Birnbachu nemají pevnou trasu, ale zajišťují přepravu na vyžádání prostřednictvím k tomu určené aplikace. Aimsun Next: Univerzita Pardubice získala osvědčený nástroj pro digitální modelování dopravních systémů9.7.2021 Digitální modelování v oblasti mobility je bezpečný a efektivní způsob, jak navrhnout a prověřit plány a opatření v oblasti mobility se zohledněním jejího očekávaného vývoje a vlivů, které na ni působí či budou podle předpokladů působit. Jedním z nástrojů, které toto modelování podporují, je Aimsun Next od společnosti YUNEX. Pro svoji výzkumnou činnost jej bude od července 2021 využívat také Univerzita Pardubice. Bateriové hybridní vlaky napájené ze třetí kolejnice8.7.2021 Elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie, nejsou v kontinentální Evropě neznámým pojmem. Takovéto elektrické jednotky pro přepravu osob již připravuje pro německého dopravce výrobce Stadler. Nachází si cestu i do Velké Británie, kde je část sítě napájena ze třetí kolejnice. Zde představil v červnu 2021 zmíněný Stadler své prototypové řešení. Vše v jednom pro management autobusů: digitální technologie IVU.suite pomohou dopravci DB Regio Bus na konkurenčním trhu1.7.2021 DB Regio Bus je divizí Německých drah (DB), provozující regionální autobusovou dopravu po celém Německu. Tato divize sdružuje celkem 27 autobusových dopravců, kteří denně vypravují na své linky přes 12 tisíc autobusů. Pro řízení takto rozsáhlé a složité sítě se rozhodl využít systém IVU.suite od německé firmy IVU Traffic Technologies. Elektrobus Scania Citywide LF se představil veřejnosti18.6.2021 Ve třetím červnovém týdnu 2021 se odborné veřejnosti představil elektrobus Citywide LF od společnosti Scania. Na český trh elektrobusů tak vstupuje další významný hráč s bezesporu zajímavým produktem. Podívejme se zde blíže na některé jeho podrobnosti. Platforma HYPEX integruje palubní systémy a jednotky kolejových vozidel do jednoho celku15.6.2021 Softwaroví a hardwaroví vývojáři společnosti Škoda Digital ze skupiny Škoda Transportation vyvinuli unikátní, modulární a vysoce výkonnou platformu pro dopravní prostředky: HYPEX propojuje systémy řízení, komunikace, diagnostiky, autonomního řízení a multimédií do jediného celku. To usnadňuje správu, zvyšuje spolehlivost i efektivitu provozu digitálních technologií kolejových a městských dopravních prostředků. Vývoj této platformy byl velice intenzivní a trval zhruba 2 roky. Odborná veřejnost s ním byla seznámena koncem května 2021. Vliv teplot na dojezd elektrobusů a možná řešení: výsledky norského výzkumného projektu a příležitosti pro digitální technologie11.6.2021 Netrakční spotřeba, tj. spotřeba pomocných zařízení a mezi nimi zejména topení a klimatizace, má významný vliv na dojezd elektrobusů. Jak tato zákonitost funguje, to bylo předmětem výzkumného projektu norské technologické firmy Saga Tenix, zaměřené na telematické služby pro elektrobusy, a výzkumného ústavu NORCE. S jeho výsledky a řešením problému byla odborná veřejnost seznámena na začátku června 2021. Elektrobusy v Bodø: nabíjecí stanice v garážích za polárním kruhem dodá Kempower7.6.2021 Město Bodø s 56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. Přesto i zde budou ve velmi blízké době jezdit elektrobusy. Jejich nabíjení v garáži v těchto náročných podmínkách zajistí technologie od finské společnosti Kempower. Projekt NAVETTY testuje autonomní elektrický minibus bez průvodce se vzdáleným dozorem2.6.2021 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY, zahájeného v květnu 2021, je testován další krok v automatizaci: automatický provoz bez přítomnosti personálu ve vozidle, ale se vzdáleným dozorem z dispečinku. Jak na hořící elektromobily: s unikátním řešením přichází HZS Olomouckého kraje1.6.2021 Hořící automobil v podzemní garáži je pro hasiče vždy nepříjemnou komplikací. Prostor se rychle plní kouřem a jedovatými zplodinami, požár ohrožuje přítomné osoby i sousední automobily. Díky dobře zavedeným a prověřeným postupům si s ní hasiči umějí poradit. Co když zde ale dojde k požáru vozidla na elektrický, nebo hybridní pohon? Řešení v podobě speciálních vozíků pro odtažení vozidla na bezpečné místo předvedl koncem května 2021 Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje. Celý článek zdeChytrá města si žádají inteligentní řešení pro bezemisní dopravu31.5.2021 Českou republiku dnes křižuje více než 6000 elektromobilů, dvakrát více než před půldruhým rokem. Prognózy pro další měsíce a roky věští ještě strmější nárůst a znásobení tohoto čísla. Automobilky slibují zvýšené počty prodejů nových modelů s vyššími dojezdy. Skupina ČEZ na tento vývoj reaguje akcelerací výstavby husté a kvalitní veřejné dobíjecí infrastruktury a rozšiřováním škály elektromobilních produktů a služeb pro všechny typy zákazníků. Významným partnerem v tomto úsilí jsou také města, která často aktivně a iniciativně na instalacích dobíjecí infrastruktury spolupracují. Samostatnou kapitolou je také spolupráce měst se Skupinou ČEZ při elektrifikaci veřejné dopravy a městských flotil. Celý článek zdeO Parkinsonově efektu, chytrých technologiích a „odbornosti“ v uvozovkách28.5.2021 Autor známých Parkinsonových zákonů uvádí příklad jednání finančního výboru atomové elektrárny, kdy schválení smlouvy na atomový reaktor trvalo dvě a půl minuty, debata k přístřešku na kola pro zaměstnance trvala 45 minut a projednání občerstvení pro zasedání komise sociálního zabezpečení trvalo hodinu a čtvrt, aniž by bylo uzavřeno. Důvod? Atomový reaktor je velmi „odborná“ věc, zatímco k přístřeškům na kola nebo k občerstvení má co říci každý. Tento Parkinsonův „efekt přístřešku na kola“ se nám vybavil při analýze a hodnocení strategických dokumentů českých smart měst, obcí a regionů, kterou jsme v létě 2020 prováděli pro MMR ČR. Celý článek zde1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2014/2017 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |