Moderní technologie
Archiv článků 2014 – 2017
19.12.2017 Investovali jsme nemalé prostředky na moderní a estetické nasvícení
pamětihodností v našem městě. Jak je však skutečně vnímá veřejnost –
občané a návštěvníci? Mělo skutečně ten zamýšlený efekt? A vyplatila se
ta investice? Na podobné otázky a dohady nyní může dát odpověď
speciální počítačová aplikace vytvořená ve spolupráci dodavatele
veřejného osvětlení Philips Lighting a softwarové firmy SAP SE,
představená v listopadu 2018 na světovém kongresu Smart City Expo v
Barceloně.
Celý článek zde
18.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta, na první
pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti stručným
shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce
palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota.
Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu
2017. Základem projektu bude palivočlánková jednotka SureSource od FuelCell
Energy, instalovaná v kalifornském přístavu Port of Long Beach, ležícím
asi 40 km od stejnojmenného města. Tato jednotka bude napojená na
zdejší zdroj bioplynu ze zemědělského bioodpadu jako vstupní médium. Na
výstupu bude produkovat jednak vodík pro palivočlánkové automobily
Toyota Mirai a
pro prototypový nákladní automobil Toyota třídy 8, a jednak elektrickou energii.
Celý článek zde
15.12.2017 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou
síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby.
Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné
energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie
nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Tak je tomu i v
případě unikátního projektu na jihoafrickém ostrově Robben Island, o
němž byla česká odborná veřejnost informována v listopadu 2017.
Celý článek zde
14.12.2017 Německé město Braunschweig je
prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně
dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v
březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové
elektrobusy. Pro indukční nabíjení je
používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu
2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových
elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy
dosáhnou tohoto milníku i další tři.
Celý článek zde
12.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem.
Celý článek zde
10.11.2017
Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD
Frýdek-Místek, člen skupiny
3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti elektrobusů SOR EBN 9,5 pro
městskou
dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na
Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským
městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním
dopravcem, je plně elektrifikovaná. Společnost ČSAD Frýdek-Místek a.s. zajišťuje městskou
dopravu v
Hranicích na Moravě na devíti linkách č. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12 a 13.
Všechny tyto linky, v součtu měřící přes 100 km, jsou nyní provozovány
elektricky. Výjimku tvoří 6 km dlouhá posilová linka č. 6 se třemi páry
spojů jedoucích pouze o pracovních dnech, zajišťovaná společností
Arriva Morava.
Celý článek zde
10.11.2017 Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo velkokapacitních vozidel
se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují malé elektrobusy s délkou
do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca 30 míst. Rostoucí zájem o
tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých elektrobusů MidCity
Electric od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach z října 2017.
Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro nasazení v nizozemském
regionu Noord-Holland Noord. MidCity Electric představuje elektrickou verzi midibusu VDL
MidCity. Je dlouhý 8 metrů a má sníženou podlahu. Jeho
vnitřní řešení se vyznačuje velkou variabilitou.
Celý článek zde
9.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní
vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí
druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz
zpráva UITP. Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB.
Celý článek zde
3.11.2017 Systém „bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě (viz foto níže) již od roku 2013. Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB.
Celý článek zde
1.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně
rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná
klást nároky nejen na průběžné dobíjení (tam, kde se tato technologie
využívá), při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo
nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají
nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po
dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila
společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji
technologii HVC-Overnight Charging.
Celý článek zde
26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití.
Celý článek zde
25.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské dopravy,
zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na
relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra.
Celý článek zde
17.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou standardních nebo
kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů prozatím převládá spíše
koncept zásuvkového dobíjení, především s ohledem na nákladnost
infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší kapacitu vozidel. Jsou
však výjimky. Jednou z nich bude park deseti elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci září 2017 objednala
Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v jihovýchodním Polsku. Tyto
elektrobusy budou vybaveny průběžným dobíjením střešní konzolí typu
Schunk.
Celý článek zde
16.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien
veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů.
Celý článek zde
11.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních
podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla
ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné
limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno
nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od
amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných
1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving Grounds v New
Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek – provoz bez
cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních podmínek.
Celý článek zde
9.10.2017 Balgheim je obec o cca 1100 obyvatelích uprostřed horské přírody v
německém Baden-Württembersku, představující se světu jako „klein aber
fein“ – tedy „malá ale hezká“. Nezůstává jen u slov. Při rekonstrukci
svého veřejného osvětlení pomocí LED zdrojů dbá jak na energetickou
efektivnost řešení, tak na jeho přátelskost vůči lidem a přírodě. Tomu
odpovídají mj. odstíny použité bílé a zařízení pro regulaci intenzity
osvětlení. V Balgheimu bylo v září 2017 v rámci rekonstrukce veřejného osvětlení
instalováno přes 200 nových svítidel od Osram Lighting Solutions. Pro
osvětlení městských ulic a parků bylo použito 176 Siteco LED svítidel
typu DL30 s teple bílým odstínem (3000 Kelvin). Na hlavních silnicích
bylo instalováno 36 Siteco LED svítidel typu Streetlight 10 s neutrálně
bílým odstínem (4000 Kelvin).
Celý článek zde
6.10.2017
Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou
republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita
Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných
dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích
stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního
okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta
vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe
Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové
veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými
nabíjecími výkony až 350 kW.
Celý článek zde
27.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB
TOSA, který je
od roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného
provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017
zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel,
společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports
publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní
řízení tohoto systému městské dopravy.
Celý článek zde
20.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři
elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak
byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů
se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 –
Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše
vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu
cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny
klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon
vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW. Celý článek zde
19.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách
budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy
Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající
evropský standard OppCharge. Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou
na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger
Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). Celý článek zde
„Smart pole“: Philips Lighting a American Tower
Corporation vyvinou „chytrý sloup“ pro veřejné osvětlení a komunikace
15.9.2017 Vypadá to jako docela obyčejný sloup veřejného osvětlení
se svítidlem na vrcholu. Ve skutečnosti jde o důmyslný vysílač,
vybavený uvnitř anténami a další radiokomunikační a telekomunikační
technikou, řídicí jednotkou pro inteligentní veřejné osvětlení,
případně rozmanitými senzory. Takový je koncept chytrého sloupu („smart
pole“), na jehož společném vývoji se v září 2017 dohodli globální
dodavatel osvětlovací techniky Philips Lighting a American Tower
Corporation, globální společnost působící v infrastruktuře bezdrátových
komunikací. Cílem je zejména podpořit rozvoj konceptu smart city v USA. Celý článek zde
11.9.2017 Belgický výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více než padesáti
palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v Evropě
(například v rámci projektu 3Emotion) a 21 v USA. Mezi jeho
produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City, označované
výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017
objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým
zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech
velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit). Celý článek zde
6.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece Ruhr, nacházející
se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové zemi Severní
Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně zahájena
doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované lodní
společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon
dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy,
který je zkoušený například u prototypu užitkového elektromobilu. Jde o první
metanolovou palivočlánkovou loď v Německu. Celý článek zde
29.8.2017 Druhým norským městem, kde budou jezdit elektrobusy od polského výrobce
Solaris, se po hlavním městě Oslo
stane
téměř devadesátitisícové přístavní město Kristiansand na jihu země.
Společnost Boreal Norge AS, jeden z největších norských dopravců, zde
začne pět 12m elektrobusů Solaris provozovat od července 2018 na
základě smlouvy uzavřené v srpnu 2017.
Celý článek zde
24.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské dopravní podniky,
ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která je provozuje na linkách BB v
Praze, v
Třinci a v Jeseníkách, se k nim připojí
sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD Karviná a ČSAD
Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice, a.s. Toto
sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem 12
elektrobusů.
Celý článek zde
22.8.2017 Gorinchem, též Gorkum, je nizozemské město s více než tisíciletou
historií a 35 tisíci obyvatel, rozkládající se z velké části na vodních
kanálech. Pro přepravu cestujících ve svém historickém centru se
rozhodlo využít elektrické midibusy. Tamní dopravce Arriva Netherlands
pro tento účel pořídila v červenci 2017 dva midibusy Citea LLE-99
Electric od nizozemského dodavatele VDL Bus & Coach. Citea LLE-99 Electric má délku 9,9 m a přepravní kapacitu 60
cestujících. K pohonu slouží centrální elektromotor Siemens o výkonu
153 kW. Jeho 180kWh trakční baterie umožňují dojezd na jedno nabití 125
– 150 km.
Celý článek zde
21.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris. Sedmnáct standardních elektrobusů Solaris Urbino 12
electric a tři kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric v
Krakově bude provozovat tamní dopravce MPK Kraków.
Celý článek zde
17.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým dojezdem pomocí
bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat závislost trolejbusu
na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku jeho provozu. O tento
inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě, Česko nevyjímaje (viz
prezentace z konference Elektrické autobusy pro město), ale také v USA. Svědčí
o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů Xcelsior
XT40 pro San Francisco, kterou městský dopravce San Francisco Municipal
Transportation Agency (SFMTA) zadal v červenci 2017.
Celý článek zde
15.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD
and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS.
Celý článek zde
14.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km,
tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční
spalovací motor.
Celý článek zde
10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má již od roku
2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický zdroj. V červenci
2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v rozvoji svého
inteligentního energetického hospodářství: Lokální mikrosíť,
využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena do provozu
poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním režimu,
nezávisle na veřejné distribuční síti. 1,4MW palivočlánková elektrárna, resp. kogenerační jednotka, od
amerického dodavatele FuelCell Energy, umístěná v areálu univerzity,
představuje téměř bezemisní a (na rozdíl od většiny obnovitelných
zdrojů energie) naprosto předvídatelný zdroj energie.
Celý článek zde
2.8.2017 Elektrobusy polského výrobce Solaris Bus & Coach zaznamenaly
koncem července 2017 další milník: Stanou se prvními elektrobusy v
parku bruselského městského dopravce STIB. Podle
uzavřené dodavatelské smlouvy bude sedm 9m elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE uvedeno do provozu začátkem roku 2018.
Elektrobusy budou provozovány na nové lince MHD nazývané Citybus, která
povede centrem města přes pěší zónu. Midibusy Solaris Urbino 8,9 electric mají standardně
kapacitu 21 až 29 sedících cestujících – podle vnitřního uspořádání. V
provedení pro Brusel je bude pohánět 160kW centrální elektromotor. Jako
zdroj energie budou sloužit trakční baterie o kapacitě 160 kWh.
Celý článek zde
31.7.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů.
Celý článek zde
28.7.2017 Internet věcí (IoT) otevírá bránu pro nekonečné možnosti v energetickém
sektoru. Spolu s nimi však přichází také hrozba neočekávaných narušení
bezpečnosti. Ta se netýká pouze ušlých zisků nebo snížené spokojenosti
zákazníků, ale ve výsledku i osobních údajů spotřebitelů a nakonec také
stability elektrické sítě. Tuto problematiku přehledně přibližuje
Tuomas Kepanen, manažer výzkumu a vývoje pro architekturu a platformy
společnosti Landis+Gyr. Poznámka redakce: Ačkoli se tento článek
zaměřuje na bezpečnost informací v systémech smart metering, zde uvedené
zásady a přístupy platí pro internet věcí obecně a zvláště s jeho
zaváděním v rámci konceptu smart city jsou velmi aktuální.
Celý článek zde
24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních
vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu
francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími
Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od
francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve
švýcarském Sionu. Elektrobus
je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální
rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus
je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují
vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.
Celý článek zde
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy
SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se
stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci
2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady
60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2
525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s
jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či
dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o maximálním
výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW).
Celý článek zde
17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů
se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku
2017.
Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem,
pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této
značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové
parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10
elektrobusů).
Celý článek zde
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj
(80 km) a Vancouver (68 km).
Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí vedenými
po povrchu, pod povrchem i na vyvýšených konstrukcích a 27 stanicemi.
Finanční příspěvek od kanadské vlády ve výši 1,28 mld. kanadských
dolarů (cca 23 mld. Kč) z celkového rozpočtu 6,4 mld. kanadských dolarů
(cca 114 mld. Kč) byl schválen v červnu 2017.
Celý článek zde
Průběžně dobíjené
elektrobusy: standard OppCharge dobývá Velkou Británii
27.6.2017
Velká Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich
dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného
dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním
technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes).
To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský
nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za
oceánem v
Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na
severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s
průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku
nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v
únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. Celý článek zde
16.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních
vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez
rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více
testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle
klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této
problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty,
na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní
společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive, zabývající
se řešeními pro řízení autonomních vozidel. Pilotní projekty budou realizovány v běžném provozu v Paříži, mezi
areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské rychlodráhy RER, a v
Rouenu. V obou případech budou cestující moci pomocí internetového
rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit jízdenku ze zvolené
zastávky. Celý článek zde
7.6.2017
Přeprava cestujících na letištních plochách je specifickým segmentem
přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit přednosti elektricky
poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po krátkých trasách s
častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou spotřebou energie
v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky autobusů na velkých
letištích. V Evropě je to například Amsterodamský Schipol. Letištní
elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak ukazuje
nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku června 2017.Elektrobusy zde nejsou experimentálními vozidly, ale
sériově dodávanými produkty. Jejich výrobcem je specializovaný
australský výrobce letištní techniky Carbridge, který dodává své
elektrobusy v partnerství s čínským výrobcem BYD. Celý článek zde
5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u
tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace
brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo
inteligentních měníren. Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu. Studie STIB byla prováděna jako součást projektu ELIPTIC v rámci
evropské iniciativy CIVITAS a byla založena na velmi důkladných
měřeních prováděných na tramvajových linkách č. 7, 19 a 94. Celý článek zde
2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je po celé
délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících
cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako
BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a
LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných podmínek. Celý článek zde
25.5.2017 Vodní
hospodářství a energetika jsou nezřídka spojovány
v tom směru, že čističky odpadních vod mohou produkovat bioplyn
využívaný dále jako obnovitelný zdroj energie. Pravda je nicméně
taková, že zařízení pro úpravu a čištění vody jsou především sama
spotřebitelem elektrické energie, která tvoří významnou část jejich
provozních nákladů. Na pomoc jejich snižování přichází společnost ABB s
inteligentním energetickým managementem založeným na platformě
Ability™. V květnu 2017 k tomu úspěšně realizovala pilotní projekt v
italské vodárenské společnosti Consorzio di Bonifica Veronese
(CBV). Základem dodaného řešení je řídicí systém pro distribuci
elektrické energie, který propojuje jednotlivá zařízení do cloudové
správy. To umožňuje dát jejich provozovatelům k dispozici jednak
informace v reálném čase, a jednak historická data a trendy. Obojí lze
účinně využít pro efektivní fungování celého systému vodního
hospodářství a souvisejících zařízení.
Celý článek zde
23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015 v pravidelném
provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené elektrobusy.
Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají trakční
infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z troleje,
jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie
„E-mobilita v MHD“), nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. Inovační projekt ELIPTIC (electrification of public transport in
cities, tedy elektrifikace městské dopravy ve městech), který je
součástí evropské iniciativy CIVITAS, probíhá v období od června 2015
do května 2018 pod koordinací města Brémy.
Celý článek zde
19.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD nasazeno během roku
2014 osm elektrických midibusů s průběžným indukčním dobíjením.
Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících.
Elektrobusy pro Milton Keynes (viz foto) vyrábí britský výrobce
Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m.
Celý článek zde
16.5.2017 Treviso je 84tisícové italské město v oblasti Benátsko, s dějinami
sahajícími do starořímských časů a s množstvím historických památek. V
jeho centru se nachází starobylé náměstí Piazza Santa Maria dei
Battuti, které dosud sloužilo spíše jako průjezdná ulice. Po mnoha
letech se nyní obnovuje jeho přirozená funkce náměstí v souvislosti s
plánovanou pěší zónou. V květnu 2017 k tomuto důležitému městotvornému
záměru významně přispělo zajímavé řešení inteligentního veřejného
osvětlení, dodané společností Osram. Základním cílem bylo vrátit tomuto místu (viz foto) ve večerních
hodinách jeho původní divadelní vzhled. Instalace moderních světelných
a řídicích technologií pak navíc umožňuje využít další přínosy, které
takovéto technologie nabízejí – v neposlední řadě ekonomické a
ekologické. Celý článek zde
4.5.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů se na špičku
řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož elektrobus
Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku 2017. Jak byla na
konci dubna informována odborná veřejnost, počet dodaných či aktuálně
kontrahovaných elektrobusů Solaris dosáhl čísla 116. Posledními dvěma
přírůstky se staly elektrické midibusy Solaris Urbino 8,9 LE určené pro
23tisícové francouzské město Frontignan ležící na středomořském
pobřeží. Tyto elektrobusy jsou zároveň první od tohoto výrobce, určené
pro francouzský trh. Celý článek zde
26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu
zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například
Stavanger nebo
Stockholm. V
březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město
Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb
Gelsendienste. Vozidla pro Gelsendienste vyrobila firma StreetScooter, kterou v roce
2014 koupila skupina Deutsche Post DHL. Základem jejich konstrukce je
vozidlo StreetScooter WORK. Dva tisíce těchto vozidel již
dnes skupina Deutsche Post DHL využívá pro
svoji potřebu. Celý článek zde
21.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo. Nabíjecí stanice je instalována ve výzkumné a vývojové
základně společnosti Volvo v Göteborgu. Nabíjecí stanice Heliox je zde schopná dodat nabíjecí výkon do 450 kW, v blízké
budoucnosti až 600 kW. Tento společný projekt je prezentován jako
začátek spolupráce uvedených dvou firem, aniž by se tím některá z nich
jakkoli uzavírala vůči spolupráci s jinými výrobci.
Celý článek zde
12.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway
do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase
po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný
projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna (zkratka GATE
zde znamená „Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen
organizací Transport Research Laboratory. Cílem tohoto projektu s
celkovým rozpočtem 8 mil. liber není pouze testování příslušných
technologií pro vozidla a infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je
také sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí
akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Celý článek zde
6.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně
rozvíjejí koncept smart city a čistou
městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými
podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart
city Oslo již
provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k
nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také
dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením
Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, na něž byla
na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na
podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské
dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde
10.3.2017 Využívání obnovitelných zdrojů elektrické energie je jednou z cest, jak
zlepšit životní prostředí a omezit negativní vliv civilizace. Příroda
však bohužel ne vždy ctí potřeby odběratelů energie. I v přímořských
zemích, jako je Dánsko, tak zapojení větrných a slunečních zdrojů do
veřejné energetické sítě naráží na jejich obtížnou řiditelnost a
předvídatelnost. Řešení v podobě velkého bateriového zásobníku energie
od společnosti ABB se od března 2017 zkouší na předměstí Kodaně
Nordhavn v rámci projektu EnergyLab Nordhavn.
Celý článek zde
3.3.2017 Může
rekuperovaná energie z brzdících vlaků efektivně dobíjet elektrobusy a
elektromobily? Na tuto otázku by měl dát odpověď připravovaný pilotní
projekt nizozemské inovační firmy Hedgehog Applications v nizozemském
městě Apeldoorn, o němž byla odborná veřejnost informována v únoru
2017.
Celý článek zde
Nova Bus a ABB:
evropský standard průběžně dobíjených elektrobusů OppCharge dobývá
americký kontinent
21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné konzole nejsou na
americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou například
elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od
evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se
však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč.
To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém
průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské
standardizace a ve větším měřítku je nyní nasazován například v Belgii. V únoru 2017
ohlásily kanadský výrobce autobusů Nova Bus – jedna z divizí
společnosti Volvo, a globální společnost ABB – dodavatel nabíjecích
stanic a jeden z iniciátorů zmíněného standardizačního procesu,
spolupráci na dodávce systému OppCharge pro elektrické autobusy,
prvního na americkém kontinentě. Celý článek zde
15.2.2017 Plug-in hybridní
(či elektrické
hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v
západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi
nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017
v Namuru,
více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě
nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC
Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích
stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí
stanice pro dvousettisícové Charleroi, největší město ve Valonsku. Po
zprovoznění tak bude TEC Group provozovat celkem 101 elektrických
hybridů a 15 nabíjecích stanic. Celý článek zde
10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za
rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km
k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a
přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak
vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu
developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a
dopravce Arriva.
Celý článek zde
SBB Reiseplaner:
Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od
dveří ke dveřím“
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý článek zde
Smart city
Wipperfürth: chytré veřejné osvětlení s víceúčelovou informační
infrastrukturou
2.2.2017 Důležitou součástí inteligentních měst neboli smart city je i účinné a
úsporné veřejné osvětlení. Často bývá spojováno pouze s LED světelnými
zdroji, ačkoli tyto zdroje samy osobě nejsou samospasitelné, jak
dokládají závěry odborných diskusí i největší projekt
veřejného osvětlení v Madridu. Kromě LED zdrojů se
při modernizacích veřejného osvětlení uplatňují rozmanité řídicí
technologie. Infrastruktura veřejného osvětlení zároveň může posloužit
více účelům. Takovéto modernizační projekty přitom zdaleka nejsou jen
doménou velkoměst, ale mohou se týkat i sídel menší a střední
velikosti. Důkazem je „chytrý“ projekt v jednadvacetitisícovém
historickém městě Wipperfürth v německém Severním Porýní – Vestfálsku.
Celý článek zde
Byli jsme přitom: ve
Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech
30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako
host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub
Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy
autonomní vozidla a jejich
využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového projektu v Paříži: Kyvadlový spoj
propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé
dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude
testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické
minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA. Na rozdíl od
Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu,
se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž
město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně
aktuální smogové situace.
Celý článek zde
27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy
Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak
v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z
prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za
rok 2016. Celý článek zde
26.1.2017 Värnamo je méně než dvacetitisícové město v jižním Švédsku. I zde je
však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné dopravy. Město se
rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech čtyř autobusů, které
zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu 2017 informována
odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes centrum města jezdit
tyto autobusy elektricky.
Celý článek zde
11.1.2017 Pravděpodobně největší park 18metrových kloubových
elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní
Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do
provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea
SLFA-180 Electric. Elektrobusy provozuje dopravní společnost
Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je
po celé délce plně nízkopodlažní a pojme až 48 sedících a 110 stojících
cestujících (v provedení pro Severní Brabantsko se hovoří o kapacitě
125 cestujících). K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem
jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké
dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
10.1.2017 Ačkoli provoz automatických elektrických minibusů bez řidiče je stále
ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané technologie a
další, právní, ekonomické a psychologické aspekty takovýchto systémů
pro budoucí využití, konkrétní technologie používané pro jejich
navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní. Názorně to
ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway, v jehož rámci byl
vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při
parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní
vozík. Celý
článek zde
2.1.2017 Evropský projekt ZeEUS, jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech. Na úvod zpráva mj. konstatuje, že po celém světě bylo v
roce 2015
provozováno cca 173 000 elektrických autobusů ve výše uvedeném
vymezení. 170 000 autobusů (98,3 %) z toho je provozováno v Číně. Celý
článek zde
21.12.2016 Síť internetu věcí SIGFOX, sídlící ve
Francii a reprezentovaná v ČR společností SimpleCell Networks, oznámila
začátkem prosince 2016 nové investice s cílem expandovat do dalších
zemí. V roce 2018 má v plánu provoz v 60 zemí světa a zároveň dosažení
finančního bodu zvratu ze ztráty do zisku. Během pouhých pěti let se podařilo vybudovat SIGFOX jako jedinečnou
bezdrátovou síť, poskytující jednoduchou a efektivní konektivitu
nejrůznějším koncovým uživatelům propojeným v cloudu. Koncových bodů
sítě SIGFOX je dnes po celém světě více než 10 miliónů v cca 30 zemích.
Efektivní provoz sítě je možný zejména díky nízkým nákladům celého
systému i jednotlivých zařízení. Celý
článek zde
16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy.
K problematice parciálních trolejbusů kromě toho proběhly velmi
zajímavé diskuse na konferenci Elektrické autobusy pro město V, pořádané provozovatelem
našeho portálu. Ve světle všech těchto informací se nabízí otázka, zda
a kdy má poněkud netradiční kombinace trolejbusu a palivočlánkové, tedy
vodíkové, energetické jednotky smysl. Ačkoli řada podrobností není k
dispozici, leccos mohou napovědět informace od výrobců i ze zmíněné
konference. Celý
článek zde
12.12.2016
Síť pro internet věcí SIGFOX, která v ČR nyní
pokrývá téměř 88 % populace a připravuje první komerční
aplikaci v Liberci, se začala rozšiřovat také na Slovensko.
Jak oznámili v prosinci 2016 Sigfox a český operátor této sítě
společnost SimpleCell Networks, SIGFOX už nyní pokrývá zhruba 30 %
populace Slovenské republiky. Výhradním operátorem SIGFOX na Slovensku bude společnost
SimpleCell Networks Slovakia. Díky spolupráci se společností Towercom
zde má SIGFOX na začátku prosince 2016 cca 30 % pokrytí.SimpleCell Networks Slovakia a.s. je prvním slovenským
operátorem sítě určené pro Internet věcí (IoT) postavené na technologii
SIGFOX. Síť SIGFOX doplňuje existující širokopásmová připojení
jednoduchým, levným a energeticky nenáročným systémem zajišťujícím
přenos malého množství dat na velké vzdálenosti. Celý
článek zde
5.12.2016 Na konferenci
královéhradeckého Centra investic, rozvoje a inovací „Chytrý region – příležitosti pro obce a
města“ v
říjnu 2016, jíž se zástupci našich portálů Proelektrotechniky.cz a
Smartcityvpraxi.cz zúčastnili v roli mediálních zástupců i
přednášejících, byl kromě jiného zmíněn v souvislosti se švýcarskou
Univerzitou St. Gallen koncept „smart gardening“ – chytré péče o
městskou zeleň s využitím internetu věcí. Při hledání dalších
podrobností tohoto konceptu zjistila naše redakce zajímavou věc:
Příslušná prezentace ve skutečnosti ukazuje produkt americké
společnosti Scotts Miracle-Gro, představený v odborných médiích na jaře
2016 a nyní k dispozici uživatelům: informační platformu Connected Yard
se smartphonovou aplikací GRO. Celý
článek zde
30.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném norským
velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i
zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu
komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento
zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve
smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to
někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. Jinými slovy,
udělat z „tradičního“ řešení „chytré“ řešení neznamená doplnit staré
technologie a staré postupy o moderní informační technologie, nýbrž je
zapotřebí změnit systém jako celek. Stavanger má 133 tisíc obyvatel. Typickou obytnou budovou je čtyř- až
osmipatrový dům s 20 až 250 bytovými jednotkami. Stavanger tedy není
nepodobný řadě českých měst. Před změnami v odpadovém hospodářství byly
tyto bytové domy obklopeny hradbou kontejnerů na odpad, podobně jako v
mnoha českých městech. Od roku 2005 se začalo se změnami Celý
článek zde
29.11.2016 Na veletrhu Czechbus
2016 v listopadu 2016 byl dopravní společnosti
Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti elektrobusů
Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v Třinci (viz
foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím získá v ČR
zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. Škoda Perun HE pro Třinec používá jako první v ČR
karoserii Solaris
Urbino 12 electric v novém provedení. Přepravní kapacita činí celkem až
82 cestujících, z toho 27 sedících. Koncepčně se jedná o „noční“
elektrobus, určený pro nabíjení ze zásuvky a pro celodenní provoz bez
automatizovaného rychlého dobíjení vysokými výkony. Tomu odpovídá i
jeho osazení trakčními bateriemi. Celý
článek zde
28.11.2016 Elektromobil je oproti srovnatelnému automobilu dražší a
má kratší dojezd, má však nižší provozní náklady, je ekologičtější,
jeho užívání má i některé další výhody, třeba v oblasti parkování. O
jednoduché a rychlé srovnání těchto zdánlivě nesrovnatelných veličin na
bázi jednoduché internetové platformy se snaží evropský projekt I-CVUE
DSM (Decision Support Model), tedy „Pobídky pro čistší vozidla v
městské Evropě – nástroj pro rozhodování“, který byl odborné veřejnosti
představen v listopadu 2016. Celý
článek zde
21.11.2016 Pro potřebu internetu věcí, tedy identifikace věcí a
sledování jejich pohybu po internetu, je v ČR od počátku roku
2016 budována síť SIGFOX. Jak byla v
listopadu 2016 informována veřejnost, první komerční projekt fungující
v síti SIGFOX začalo realizovat město Liberec, které touto technologií
bude monitorovat 240 parkovacích míst v šesti lokalitách města. Síť
SIGFOX tak definitivně přechází z fáze pilotních a zkušebních projektů
ke komerčnímu využití. Dodavatelem koncového řešení a integrátorem
technologie je společnost ČD – Telematika. Celý
článek zde
9.11.2016 Rozmanité aplikace pro chytré telefony pomáhají usnadnit život
obyvatelům chytrých měst – smart city – a jejich počet a
zaměření se neustále rozvíjejí. Zajímavou aplikaci začalo v listopadu
2016 zkoušet finské město Espoo. S její pomocí mohou občané upozornit
na závady na silnicích a cestách, jako například spadlé dopravní
značení nebo vážné poškození vozovky. Celý
článek zde
1.11.2016
Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští
dopravci se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává
sousední Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity. Celý
článek zde
25.10.2016
Internet věcí, tedy identifikace věcí a sledování
jejich pohybu po internetu, je důležitým prostředkem jak pro rozvoj
průmyslové automatizace, tak při rozvoji konceptu smart city.
Pro potřebu internetu věcí je v ČR od počátku roku 2016 budována síť SIGFOX
. V říjnu 2016 dosáhla tato síť na území ČR významného pokroku: celkem
85% pokrytí, což odpovídá zhruba stejnému podílu lidí, kteří mají v ČR
k síti SIGFOX přístup. Bylo nainstalováno 177 stanic z celkem
plánovaných 300. Celý
článek zde
Projekt
GATEway: Lidar
mapuje ulice pro automatický minibus
19.10.2016
Lidar je akronym ze slov „light
radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. Celý
článek zde
17.10.2016
Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme nízko- nebo
středněnapěťovou
rozvodnou elektroenergetickou síť, zpravidla řešenou jako smart grid, omezenou na určitý
počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně
představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy. Jako
důležitý (případně jediný) zdroj elektřiny jsou přitom využívány
obnovitelné zdroje energie. Jedním z dodavatelů řešení pro mikrosítě je
i globální společnost ABB. Poté, co byla odborné veřejnosti
prezentována mikrosíť v jejím vlastním závodě v Jihoafrické republice,
představila
ABB v říjnu 2016 modulární řešení mikrosítě typu „plug and
play“ Více
zde
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa od
britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. Celý
článek zde
5.9.2016 Údaje o
východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem
pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy
a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí
při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se
takováto data
získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského
Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford
Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti
počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních
operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na
3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu
Massachusetts. Celý
článek zde
23.3.2016
Internet věcí, tedy
identifikace věcí a jejich sledování po internetu, nachází stále více
uplatnění i v rámci konceptu smart city . Jeho hlavní využití
je především v efektivním řízení městské mobility a dalších městských
služeb, včetně veřejného osvětlení. K tomuto účelu se v polovině března
2016 spojili dva světoví lídři – dodavatel osvětlovacích technologií
Philips a globální společnost v oblasti konektivity Vodafone – při
společné nabídce systémů veřejného osvětlení pro smart
cities. Nabízené řešení pro inteligentní veřejné osvětlení je
stavěno na produktu Philips CityTouch. Jeho základem je softwarová
platforma, umožňující pomocí webových aplikací efektivně a jednoduše
řídit veřejné osvětlení podle okamžitých podmínek a požadavků. Celý článek zde
2.3.2016
Internetem
věcí (IoT) rozumíme identifikaci věcí a sledování jejich
pohybu po internetu. O tomto fenoménu se hovoří především v souvislosti
s automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0 a
stále více také u inteligentního řízení mobility, jako jsou například
parkovací systémy. Česká republika se brzy připojí k zemím, které budou
součástí globální
sítě internetu věcí SIGFOX. Tato síť překonává cenové a technické
bariéry dosud zpomalující rozvoj internetu věcí a funguje ve 13 zemích
světa. Celorepublikovou veřejnou komunikační síť SIGFOX začala počátkem
roku 2016 budovat společnost SimpleCell Networks a.s. ve spolupráci s
T-Mobile. Celý
článek zde
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s
indukčním dobíjením,
které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v
rámci evropského projektu ZeEUS, budou
sloužit i v dalším britském
městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil
dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva
tyto autobusy (viz foto) byly oficiálně představeny v polovině ledna
2016 a koncem ledna budou nasazeny do pravidelného provozu na městské
lince č. 72. Celý
článek zde
28.12.2015
Evropský
projekt iCity pro rozvoj konceptu smart city,
který
průběžně sledujeme na našem portále a který probíhá již od roku 2012,
je partnerstvím měst Barcelona, Bologna, Janov a Londýn. Barcelona je
vedoucím městem tohoto projektu. Mezi průmyslové partnery patří
společnosti, jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor výzkumu
reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC. V listopadu 2015
spojil tento projekt své síly se španělskou automobilkou SEAT a
výsledkem je aplikace ParkFinder pro usnadnění hledání parkovacích míst
ve městě.
Tato aplikace reaguje na situaci ve městech, kde podle zástupců
automobilky SEAT cca 30 % automobilů jezdí pouze za účelem vyhledání
místa k parkování a tato jízda v průměru trvá 20 minut. Celý článek zde
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl
svoji světovou
premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport
na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů, plánovaných
pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem,
byl koncem října
2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe).
Elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je po celé délce plně
nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících cestujících. K jeho
futuristickému designu, označovanému výrobcem jako BRT (bus rapid
transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a LED osvětlení
umožňující viditelnost za všech světelných podmínek. Celý článek zde
30.10.2015 Rakouský Graz
(neboli
Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým
největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň
se hlásí ke konceptu smart city.
Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem
Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015
iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení
provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou
společností GreenWay Operator. Celý článek zde
21.10.2015
O internetu věcí, tj. identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po
internetu, se hovoří především v souvislosti s automatizací v průmyslu
a logistice v rámci konceptu Industry 4.0. Tyto
technologie však stále
více nacházejí uplatnění i u inteligentního řízení mobility, jako jsou
například parkovací
systémy.
Výrobce procesorů Intel ve
spolupráci s dodavatelem zabudovaných informačních technologií Kontron
v této souvislosti vydal v loňském roce komplexní zprávu, tzv. white
paper, s názvem „Improving Transportation Safety, Efficiency, and the
Customer Experience with the Internet of Things (IoT)“ – dále „zpráva“,
s níž byla v říjnu 2015 prostřednictvím časopisu Eurotransport
seznámena široká odborná veřejnost v odvětví dopravy. Celý článek zde
7.7.2015
Jedním projektů pro rozvoj konceptu smart city, který na našem
portále průběžně sledujeme, je mezinárodní projekt iCity. Jeho
hlavním
výstupem je informační platforma iCity Platform, umožňující široký
veřejný přístup k potřebným datům na bázi otevřených dat. V
červnu 2015 byla široké veřejnosti představena systémová architektura
této informační platformy, jako pokračování první oficiální prezentace
na březnové konferenci Net Futures v Bruselu. Projekt iCity,
jakožto jeden z pilotních projektů konceptu „smart city“
v Evropě, využívá moderní technologie pro efektivní řízení základních
životních funkcí města. Celý
článek zde
29.6.2015
Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v krátké době po
zahájení svého 100% bezemisního provozu na Orknejských ostrovech,
dočkaly dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové
výroby elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve
švédském městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní
energetika jednou z důležitých strategických priorit. Elektrobusy budou
provozovány na linkách MHD č. 11, 12 a 13 v centru města. Celý článek zde
IDPass: integrovaný
informační systém usnadní mobilitu ve Francii
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF)
seznámily veřejnost v polovině května 2015 se záměrem investovat během
příštích tří let 120 mil. € do zavedení integrovaného informačního
systému pro cestující, který umožní propojit do jedné digitální sítě
informace o městské mobilitě s informacemi pro cestování po národní
železnici. Od letošního června by tento systém měl být k dispozici
uživatelům v 15 největších městech Francie. Celý článek zde
6.5.2015
V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města,
resp. nádražím Paddignton, které je koncovou stanicí rychlovlaku.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Celý článek zde
16.3.2015 Podle
nejnovějších studií nadnárodní skupiny
APCOA, specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích,
dnes ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To
má za následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední
řadě i nadbytečné emise z provozu automobilů. V průměru se tak při
jednom hledání parkovacího místa vyplýtvá 10 minut času a vyprodukuje
navíc 1,3 kg CO2. Společnost Siemens proto vyvíjí inteligentní
parkovací systém, který pomůže řidičům jednoduše nalézt nejbližší volné
parkovací místo. Systém je nyní testován na zkušební ploše v Mnichově a
od léta 2015 je plánován jeho pilotní provoz. Celý článek zde
Projekt iCity: rozvoji
konceptu smart city pomáhá soutěž pro vývojáře IT aplikací
25.2.2015
O evropském projektu iCity jsme na našem portále psali již v červnu
2014 v souvislosti s rozvojem konceptu smart city v Barceloně.
Jedním z
jeho hlavních výstupů je informační platforma iCity. Ke svému rozvoji
používá tato platforma i veřejné soutěže pro vývojáře aplikací. Nyní je
otevřena již druhá fáze této soutěže o tři nejlepší aplikace
využívající data z iCity, jejíž uzávěrka je 28. února 2015. Celý článek zde
10.6.2014
V květnu 2014 byl učiněn další krok v realizaci evropského projektu
iCity, zaměřeného na praktické uplatnění konceptu „smart city“.
Ve
spolupráci mezi společností Philips a městem Barcelona dojde k náhradě
klasického osvětlení LED svítidly u 300 světelných míst. Veřejné
osvětlení kromě toho dostane nové řídicí technologie, vycházející z
osvědčených produktů Philips LumiMotion a Philips CityTouch.
Předpokládaným výsledkem této kombinace LED svítidel a inteligentního
řízení by měla být 60% úspora elektrické energie spotřebované na
veřejné osvětlení. Evropský projekt iCity, jakožto jeden z
pilotních projektů konceptu
„smart city“, využívá moderní technologie pro efektivní řízení
základních životních funkcí města. Partnery tohoto projektu, který
probíhá již od roku 2012, jsou města Barcelona, Bologna, Janov a
Londýn. Celý
článek zde