|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Rozhovory – komentáře – reportážeArchiv článků 2021Interoperabilita u elektrobusů17.12.2021 S rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého „dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální situaci. Elektrické autobusy pro město – výroční ohlédnutí za devíti konferencemi6.12.2021 Počátkem roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Tato studie si vytkla za cíl srozumitelnou formou shrnout a zobecnit tehdejší poznatky ze světa elektrických autobusů a dokreslit je případovými studiemi z praxe. Výsledky studie spolu s dalšími zajímavými technickými řešeními pro elektrické autobusy i možnostmi jejich financování byly prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. Pokračování podpory nákupu elektrických autobusů z Integrovaného regionálního operačního programu3.12.2021 V současné době prakticky dobíhá programové období evropských dotací 2014–2020 a začíná následující období 2021–2027. Tento článek shrnuje, co to znamenalo a znamená pro spolufinancování investičních projektů nízkoemisních a bezemisních vozidel z prostředků Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Vyšla brožura „Elektrické autobusy pro město X“ 29.11.2021 U příležitosti
jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické autobusy pro
město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje čtivé informace
ze světa elektrických autobusů, souvisejících technologií a možností
jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním článku, jeden rok
se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý důvod. Proto tedy
desátý běh následuje už devět let po tom prvním, uspořádaném v roce
2013. Plynárny cílí na „zelený“ vodík: ÚJV Řež uzavřela strategické partnerství s Pražskou plynárenskou 9.11.2021 Odvětví plynárenství se stále více zabývá také výrobou a dopravou čistého vodíku pro rozmanité aplikace, mimo jiné pro palivočlánková elektrická vozidla. V zahraničí je tento trend už řadu let běžný, v ČR dosud nikoli. Proto je důležitým milníkem memorandum mezi společnostmi ÚJV Řež a Pražská plynárenská podepsané na konci září 2021. ÚJV Řež se vodíkovým technologiím intenzivně věnuje už přes deset let. Na svůj první český vodíkový autobus TriHyBus a neveřejnou plnicí stanici v Neratovicích aktuálně navázala záměrem vyvinout palivočlánkový nákladní vůz. Na projektu spolupracuje s Tatra Trucks a dalšími partnery. Experimentální zařízení pro výrobu vodíku z fotovoltaických panelů a jeho zpětné využití v energetické lokální sítí provozuje už od roku 2012. V loňském roce v Řeži otevřela společnost ÚJV Řež i plnicí vodíkovou stanici pro malá vozidla. Zdejší tým vodíkových technologií je autorem celé řady funkčních prototypových zařízení na bázi vodíkových článků. Ani Modernizační fond není bezedný: výzva pro velké teplárny byla předčasně ukončena5.11.2021 K Modernizačnímu fondu se upínají velké naděje, jakožto k významnému zdroji dotací pro přechod na nízkouhlíkové technologie. Ani tento zdroj však není bezedný. Jak informoval na začátku listopadu 2021 Státní fond životního prostředí, velké teplárny dosáhly v dotacích na strop, a tudíž peníze z Modernizačního fondu jsou pro rok 2021 vyčerpány. O investičním projektu, podniku a perpetuitě29.10.2021 Nedávno jsem si u připomínek k finanční části jedné studie proveditelnosti marně lámal hlavu: Kde se v hodnocení efektivnosti projektu vzala perpetuita? Klíčilo ve mně podezření, že její zpracovatelé si pletou investiční projekt a podnik a v důsledku toho vnášejí zmatky do hodnocení finanční efektivnosti. Po důkladném prostudování oficiální evropské metodiky pro analýzu nákladů a přínosů investičních projektů, neboli cost-benefit analýzu (CBA), jsem nicméně musel připustit, že ty zmatky tam tak trochu vnášejí také evropští úředníci. O studii proveditelnosti, organizační kultuře a týmové práci26.10.2021 Od letošního jara jsem zapojený jako poradce zadavatele u studie proveditelnosti pro projekt autonomní mobility a její infrastruktury, který by měl být realizován ve městě onoho zadavatele. Není zde důležité, kdo je zadavatelem, které je to město ani kdo je zpracovatelem té studie. Dosavadní příběh té studie je nicméně zdrojem poučení o multidisciplinárních úkolech a o organizační kultuře. K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog24.10.2021 Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Program OP TAK: následník OP PIK schválený vládou ČR podpoří inovace, konkurenceschopnost firem i digitalizaci8.10.2021 Programový dokument Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK) na období 2021-2027 schválila vláda ČR na začátku října 2021. Cílem OP TAK je zvýšit přidanou hodnotu a produktivitu zejména malých a středních podniků a také rozvoj nových inovativních firem či usnadnění přechodu k udržitelné a digitální ekonomice. OP TAK navazuje na Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost realizovaný v programovém období 2014-2020. Projekt parkoviště u FN Hradec Králové: společný postup kraje, krajského města a okolních měst30.9.2021 Služby krajské nemocnice vždy pokrývají nejen město samo, ale i ostatní města v kraji, případně v republice. Tomu odpovídají také požadavky na dopravní infrastrukturu nemocnice včetně jejího parkoviště. Při přípravě takového projektu je proto užitečné postupovat ve spolupráci dotčených měst a kraje. Příkladem je plánované parkoviště u Fakultní nemocnice Hradec Králové, u něhož se na spolupráci shodli na svém jednání koncem září 2021 představitelé Královéhradeckého kraje, Statutárního města Hradec Králové, Fakultní nemocnice Hradec Králové a více jak desítky obcí v kraji. Podpora polytechnického vzdělávání na ostravských základních školách: aplikace Corinth 3D30.9.2021 Již od roku 2018 je město Ostrava nositelem a realizátorem projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP (Obce s rozšířenou působností) Ostrava II. Z rozpočtu projektu jsou mj. připravovány vzdělávací aktivity pro zřizovatele, ředitel, pedagogy i nepedagogické pracovníky škol z ORP Ostrava a školám jsou pořizovány například licence k užitečnému modernímu software, hrazeny zážitkové výukové programy nebo pořizovány učební pomůcky. Nové Směrnice pro kvalitu ovzduší WHO upozorňují na zdravotní rizika emisí a navrhují nové limity30.9.2021 V druhé polovině září 2021 vydala Světová zdravotnická organizace (WHO) nové Směrnice pro kvalitu ovzduší (Global Air Quality Guidelines – AQGs). Podává zde důkazy o negativním vlivu znečištění ovzduší na lidské zdraví, doporučuje nové přípustné úrovně znečištění a doporučuje osvědčené postupy, jak míru znečištění ovzduší snížit. Šest evropských zemí zaregistrovalo v roce 2020 více než čtvrtinu autobusů plně elektrických, CNG se přesouvá do dálkové dopravy24.9.2021 Nizozemí, Lucembursko, Norsko Finsko, Polsko a Velká Británie. V těchto šesti státech byla v roce 2020 z celkem zaregistrovaných autobusů nad 8 tun hrubé hmotnosti více než čtvrtina bezemisní, tedy bateriové a palivočlánkové elektrobusy. Na samé špičce tohoto žebříčku stojí Nizozemsko, kde v roce 2020 bylo 81 % zaregistrovaných autobusů bezemisních, přičemž tento podíl vzrostl z 66 % v roce 2019. Všech šest bloků českých jaderných elektráren běží naplno, více než 45 % výroby elektřiny v ČR je plně bezemisní2.9.2021 Na konci srpna 2021, necelé čtyři dny po svém připojení k přenosové soustavě, pracuje druhý temelínský blok opět na plný výkon. Spolu s elektrárnou Dukovany je tak aktuálně v provozu všech šest jaderných bloků, které bezemisní elektřinou kryjí více než 37 % české spotřeby (netto výroba elektřina za rok 2020). Vodní hospodářství, akční plány a osvěta: co podpoří dotace z NP ŽP a Norských fondů18.8.2021 Začátkem srpna 2021 bylo schváleno na osm desítek nových projektů z Národního programu Životní prostředí (NP ŽP) v gesci Ministerstva životního prostředí. Prostředky půjdou do obecních rozpočtů, kde pomůžou řešit problémy s pitnou i odpadní vodou. Finance z Norských fondů dále podpoří informační a vzdělávací aktivity. Celý článek zdeZákon o nízkoemisních vozidlech v přepravě cestujících má zpoždění, dočasně jej nahradí usnesení vlády5.8.2021 Vláda schválila koncem června Pravidla podpory nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb pro úřady státní správy. Pro ostatní zadavatele jde pak pouze o doporučení. Jedná se o dočasné řešení do doby, než bude přijat zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Trend růstu registrací nových „čistých“ automobilů pokračuje: za první pololetí 2021 jich přibylo 3,5 tisíce3.8.2021 V průběhu ledna až června 2021 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 112 805 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 17 775 registrací více, tj. +18,7 %. Elektromobily a plug-in hybridní automobily (někdy souhrnně označované pojmem „elektroauta“) se na počtu podílí 4,3 % s počtem 3 454 vozidel. Meziroční nárůst registrací je tak o 65 % vyšší oproti stejnému období roku 2020. Novela zákona o podporovaných zdrojích energie odstraňuje rozpor mezi „čistou“ energií a „čistou“ městskou dopravou2.8.2021 Společným úsilím se Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a drážním dopravcům podařilo dovést do úspěšného konce změnu zákona o podporovaných zdrojích energie. Sněmovna tento zákon schválila v druhé polovině července 2021 i ve třetím, tedy závěrečném čtení. Víte, jak působí barvy světla na rostliny a lidi?29.6.2021 Je všeobecně známo, že různé barvy světla – tedy viditelné části elektromagnetického spektra – mají bezprostřední vliv na vývoj rostlin. Tento fakt je již léta využíván zejména při umělém pěstování květin a zemědělských plodin v uzavřených prostorách, tzv. vertikálních farmách. Je také výzvou pro dlouhé kosmické mise s lidskou posádkou, proto se jí zabývá mj. americká vesmírná agentura NASA. Zpráva ARA konstatuje přínosy městských drah, doporučuje jejich rozvoj a varuje před „tramvajemi bez kolejí“24.6.2021 Australská železniční asociace (ARA) publikovala v dubnu 2021 zajímavou zprávu zvanou The Renaissance of Light Rail (renesance lehkých železnic). Světová odborná veřejnost s ní byla seznámena v červnu 2021. Na základě zkušeností z celého světa vyzdvihuje zpráva přínos rozvíjejících se lehkých železnic tramvajového typu a zároveň varuje před medializovanými technickými výstřelky souhrnně označovanými jako „tramvaj bez kolejí“. Z této zprávy zde vybíráme některé zajímavé informace. O Parkinsonově efektu, chytrých technologiích a „odbornosti“ v uvozovkách28.5.2021 Autor známých Parkinsonových zákonů uvádí příklad jednání finančního výboru atomové elektrárny, kdy schválení smlouvy na atomový reaktor trvalo dvě a půl minuty, debata k přístřešku na kola pro zaměstnance trvala 45 minut a projednání občerstvení pro zasedání komise sociálního zabezpečení trvalo hodinu a čtvrt, aniž by bylo uzavřeno. Důvod? Atomový reaktor je velmi „odborná“ věc, zatímco k přístřeškům na kola nebo k občerstvení má co říci každý. Tento Parkinsonův „efekt přístřešku na kola“ se nám vybavil při analýze a hodnocení strategických dokumentů českých smart měst, obcí a regionů, kterou jsme v létě 2020 prováděli pro MMR ČR. Celý článek zdeVideozáznamy našich přednášek ke smart city28.5.2021 Videozáznamy našich přednášek ke smart city jsou nyní shromážděny na jednom místě v samostatné rubrice. Podívejte se zde:Elektromobilita nejsou jen elektromobily24.5.2021 Pod pojmem elektromobilita si většina lidí představí především osobní elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility. Brožura Příběhy chytrých pomocníků24.5.2021 Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi. Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech. Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio18.5.2021 Dne 18. května 2021 proběhl další ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým opatřením proběhla konference tentokrát jako online studio, kdy před kamerou vystoupili zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém přenosu sledovala stovka zástupců municipalit, městských služeb a dalších relevantních institucí. Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Evropské dotace pro období 2021-27 v přípravě, první výzvy koncem roku 202110.5.2021 Národní orgán pro koordinaci na Ministerstvu pro místní rozvoj vedl ve čtvrtek a pátek 6. a 7. května online jednání se zástupci Evropské komise. Jeho cílem bylo projednat klíčové body pro dokončení příprav programové období 2021–2027. Schůzka byla primárně zaměřena na kroky směřující k finalizaci Dohody o partnerství coby klíčového dokumentu nového programového období. Během něj bude mít Česko k dispozici více než 21 mld. EUR, které bude moci využít na devět operačních programů. Vychází třetí vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků4.5.2021 Již potřetí vychází naše brožura Příběhy chytrých pomocníků, jako doprovod blížící se online konference Smart city v praxi VI. I tentokrát v ní čtenáři najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech, od energetického hospodářství sportoviště přes chytré městské budovy až po automatické elektrické minibusy a další rozmanitá elektrická vozidla. Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Celá brožura – třetí vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeBrno – z cyklu fotoreportáží o českých smart cities3.5.2021 Střípky ze zeleného a chytrého Brna: Šalina (tedy kdysi „Elektrische Linie“) v symbióze s Brňany na pěší zóně kolem Náměstí svobody. Plocha s fontánami na střeše podzemního parkoviště s nabíjecími stanicemi pro elektromobily uvnitř. Sdílená kola a chytré odpadové hospodářství. Upravené vnitrobloky historického centra. Nápaditá Otevřená zahrada a spousta rašící zeleně ve městě a okolí, opečovávané s pomocí elektrických multikár. Minulost a budoucnost chytrého Brna, kterou symbolizuje tři čtvrtě století elektrických lodí na Brněnské přehradě (po válce prostě nebylo palivo do motorů) a nová moderní čtvrť Špitálka na místě dnešního brownfieldu ve vizualizaci. A samozřejmě, co by byl štatl bez Špilasu (překlad pro mimobrněnské: Co by bylo Brno bez Špilberku). Obnovitelné zdroje a kogenerace místo uhlí: První výzvy modernizačního fondu zaměřeny na transformaci teplárenství29.4.2021 Zajistit rychlý přechod tepláren na čisté zdroje energie, ze kterých budou teplo vyrábět, to je hlavním cílem pilotních dotačních výzev z programu HEAT čerpající peníze z Modernizačního fondu. Dvě tyto výzvy byly otevřeny v posledním dubnovém týdnu 2021. Jejich základním cílem je snížit škodlivé emise z výroby tepla, a přitom zajistit i nadále cenovou dostupnost dodávaného tepla. Dobré i méně dobré strategie smart city: výsledky analýzy 22 „smart“ strategických dokumentů26.4.2021 Ve třetím dubnovém týdnu 2021 byly odborné veřejnosti prezentovány výsledky analýzy celkem 22 strategických dokumentů vztahujících se k chytrým městům, obcím, jednomu kraji a jedné městské části. Tuto analýzu vypracovali v létě 2020 pro Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR), které má koncept smart ciry v gesci, provozovatelé tohoto portálu, konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. S ohledem na současnou situaci byl workshop organizován online z MMR (viz foto) a připojilo se k němu na padesát zástupců rozmanitých veřejných institucí včetně municipalit. Bílina – z cyklu fotoreportáží o českých smart cities26.4.2021 Podkrušnohorské Bílině vévodí na severu elektrárna Ledvice a na jihu majestátní znělcový masiv Bořeň. Z jeho vrcholu vidíme městečko těsně mezi malebným Středohořím a povrchovými doly, které tu před více než půlstoletím nekompromisně převzaly vládu a změnily tvář krajiny, dopravních sítí i města samého. Hned vedle lázniček s léčivou kyselkou tu duní nákladní vlaky. Pár kroků od roztomilého historického centra najdeme čtyřproudovou silnici a nedaleko „divoké“ lokality. Smart Bílina zvolna dává městu nový život uprostřed zeleně. Bezpečí občanů hlídá kamerový systém a napomáhá mu i moderní veřejné osvětlení. Cestující vozí nehlučné městské elektrobusy, které se – stejně jako elektromobily – napájejí v Ledvicích přímo „od pramene“. Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Jihlava – z cyklu fotoreportáží o českých smart cities12.4.2021 Jihlavu s kdysi významným podílem německých obyvatel dějiny nešetřily a je to na ní stále trochu znát. Ovšem smart Jihlava, to je především chytrá mobilita. Zaujmou všudypřítomné trolejbusy s dlouhou tradicí, ať už zasazené do koloritu historické architektury nebo projíždějící předměstské úseky na baterie, i jejich chytré zastávky. Podporu tu má cyklistika, elektromobilita, chytré parkování nebo sledování dopravy pomocí kamer. I na chytré odpadové hospodářství se tu pamatuje. Odpočívat lze uprostřed zeleně na hradebních parkánech nebo v lese, který je od centrálního náměstí doslova coby kamenem dohodil.Elektrobusy, jejich standardizace a interoperabilita: Ostrava a ti druzí8.4.2021 V březnu 2021 zvítězil ve výběrovém řízení Dopravního podniku Ostrava (DPO) na rozšíření systému průběžně dobíjených elektrobusů polský výrobce Solaris Bus & Coach, který dodá 24 vozidel a nabíjecí infrastrukturu. Jde o důležitý průlom v zavádění elektrobusů v ČR. Poprvé se zde rozšiřuje park průběžně dobíjených elektrobusů a jejich nabíjecích stanic o dodávku od jiného výrobce vozidel i infrastruktury. Umožňuje to standardizované čtyřpólové dobíjení, v ČR zatím jediné. Podívejme se při této příležitosti i na další příklady projektů elektrobusů v ČR. Žďár nad Sázavou – z cyklu fotoreportáží o českých smart cities6.4.2021 Našemu nejvýše položenému okresnímu městu Žďár nad Sázavou v srdci Vysočiny vévodí UNESCem chráněný barokně gotický poutní kostel na Zelené hoře jako zajímavý turistický cíl s výhledem do půvabné okolní krajiny plné vodních ploch. Samo město, historické i průmyslové, jakoby si pár let zdřímlo a s konceptem smart city se nyní bystře probouzí do „chytré“ současnosti. Svědčí o tom třeba podpora elektromobility, nadšeně prosazovaná žďárskou průmyslovkou, dopravní kamery, ale také elektronická úřední deska s turistickým portálem nebo beacony – radiomajáky podporující zdejší turistickou aplikaci. Vzdělání ostatně přispívá i pouliční knihovna ve zdejším opečovávaném zámku. Třebíč – z cyklu fotoreportáží o českých smart cities2.4.2021 Historickou Třebíč na jižním konci Vysočiny střeží vysoká městská věž, kterou zpoza kopců jistí osm věží blízké jaderné elektrárny Dukovany. Milovník romantických zákoutí se zde může dlouho proplétat křivolakými uličkami a schody starého židovského města nebo si pohovět ve stínu borovic na vrchu skalnatého údolí řeky Jihlavy. Zorientování mu usnadní turistický portál města, který je také součástí elektronické úřední desky. Vzdělání napomůže i biblioschránka nebo „chytrá“ lavička. Chytrou mobilitu tu reprezentují třeba nabíjecí stanice pro elektromobily nebo terminál (či spíš terminálek) vlaků, autobusů a jízdních kol. Pardubice – z cyklu fotoreportáží o českých smart cities29.3.2021 Velké město, kde je všude blízko, to je smart city Pardubice. Můžeme je projet na kole (jak také jinak v Polabí), ať už vlastním, které lze uložit v moderní cyklověži, nebo sdíleném. Můžeme se projít pěšky bohatou zelení od zámeckých valů přes moderně řešený park až po čisté a prostorné pěší zóny. Nebo nastoupit do trolejbusu, který na předměstí pokračuje na baterie. Či snad raději elektromobilem? Elektrické dopravě zde ostatně díky malé vodní elektrárně přispívá také Labe, jako obnovitelný zdroj energie i místo k aktivnímu odpočinku. Účelně, ekologicky, ekonomicky: nad mapou budoucí trolejbusové linky 58Rozhovor s Ing. Janem Šurovským, Ph.D, technickým ředitelem Dopravního podniku hl. m. Prahy, o renesanci pražských trolejbusů24.3.2021 Příběh pražských trolejbusů, který se začal psát už v roce 1936, zaznamenal na konci února 2021 důležitý milník: Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal stavební povolení na elektrifikaci autobusové linky č. 140, z níž se tak – po téměř půlstoleté pauze – stane pravidelná trolejbusová linka č. 58. Nad plánkem této linky si budeme povídat s Janem Šurovským, technickým ředitelem DPP pro povrchovou dopravu. Praha 13 – z cyklu fotoreportáží o českých smart cities15.3.2021 Pestrost – to je asi nejpříhodnější pojmenování pro chytrou městskou část Praha 13. Stará zástavba krčící se ve stínu socialistického Jihozápadního města a také „pražská La Défence“ – Sluneční náměstí. Sdílená kola a podpora elektromobility u nákupních center, na náměstí i mezi paneláky. Kachny plavoucí v Centrálním parku pod tubusem se svištícím metrem uvnitř a „zapadlá“ příroda kolem retenční nádrže Asuán. Moderní veřejné prostory s dostatkem zeleně a čilým životem. Tohle není noclehárna na periférii – to je město se vším, co k městu patří. Fotovoltaika na střechách vede: předregistrační výzvy Modernizačního fondu ukazují strukturu zájmu o inovace v energetice15.3.2021 Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP) zjišťoval zájem u tří z devíti programů Modernizačního fondu – konkrétně v programech Modernizace soustav zásobování tepelnou energií (HEAT), Nové obnovitelné zdroje v energetice (RES+) a Zlepšení energetické účinnosti a snižování emisí skleníkových plynů v průmyslu v EU (ENERG ETS). Začátkem března 2021 zveřejnil celkovou bilanci projektových záměrů reagujících na tyto předregistrační výzvy z hlediska jejich obsahu a zaměření. Hradec Králové – z cyklu fotoreportáží o českých smart cities11.3.2021 Opečovávané historické centrum s „tajuplnými“ uličkami a schody, i kus historie v budovách malých vodních elektráren. Brownfield bývalých kasáren přeměněný na velký a přitom nenápadný parkovací dům, i futuristický terminál hromadné dopravy. Všudypřítomné bicykly a cyklisté. Elektrobusy a trolejbusy, které umí jezdit i na baterie. Dostatek nabíjení také pro elektromobily. A hned opodál romantická zákoutí v parku nad soutokem Labe a Orlice. To vše dohromady je smart city Hradec Králové. Tábor – z cyklu fotoreportáží o českých smart cities8.3.2021 V chytrém Táboře se prolíná historie a současnost využívající chytrá řešení. Hned před nádražní budovou nám to připomene 117letá Elinka, tedy první česká elektrifikovaná dráha z Tábora do Bechyně, jejíž elektrárna napájela rovněž první tamní elektrické veřejné osvětlení. Současnost moderní mobility ve městě, to je podpora elektromobility a cyklistiky, chytré parkování nebo moderní autobusové nádraží. Moderní technologie se tu nevyhýbají ani odpadovému hospodářství. A rozhodně nelze zapomenout na množství městské zeleně s herními prvky nebo na „táborské moře“ – rybník Jordán, oblíbený mezi obyvateli i vodním ptactvem. Trh EPC v roce 2020 významně rostl: významným impulsem byla kombinace EPC s dotacemi, nastartováno na další růst5.3.2021 Podle údajů Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES), zveřejněných v únoru 2020, byl rok 2020 z pohledu trhu energetických služeb se zárukou úspor (EPC) rekordní. Probíhající projekty ušetřily zákazníkům, kterými jsou převážně města, kraje a jejich příspěvkové organizace, elektřinu, plyn, teplo a vodu za téměř 400 mil. Kč. Jedná se o největší roční úsporu od roku 1994, kdy byly v ČR realizovány první EPC projekty. Evropský trh elektrobusů se rozvíjel i v roce 20203.3.2021 Navzdory nepříznivé situaci v celé Evropě, poznamenané vládními protiepidemickými opatřeními, trh elektrobusů v roce 2020 dále rostl. Ukazuje to spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions ve své analýze navazující na obdobnou analýzu z února 2020. Jejím předmětem je vývoj autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. Strategický marketing veřejných služeb: několik užitečných poznatků pro dnešní dobu26.2.2021 Tento článek vznikl na popud kolegů žurnalistů zabývajících se veřejným sektorem. Jeho cílem je ukázat některé principy a nástroje strategického marketingového řízení aplikované na veřejné služby. Vodítkem je přitom tzv. marketingový mix, zahrnující produkt (tj. zboží či službu), cenu, místo (trh) a propagaci. Článek nemá ambice dodat v několika odstavcích a obrázcích ucelené manažerské školení, ale spíše nasměrovat čtenáře k dalšímu vzdělávání v tomto oboru. Poučení z Ostravy: kvalita ovzduší byla v roce 2020 nejlepší v celé historii měření, důležitý je aktivní přístup města24.2.2021 V roce 2020 v Ostravě pokračoval dlouhodobý trend zlepšování kvality ovzduší, kdy byly naměřeny historicky nejnižší průměrné koncentrace polétavého prachu (viz graf na obrázku). K meziročnímu zlepšení kvality ovzduší došlo na všech ostravských měřicích stanicích a na žádné z nich nebyl překročen roční imisní limit pro prachové částice PM10. Na rozdíl od předchozích let nebyla v aglomeraci Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek zaznamenána žádná smogová situace. Zelená Modernizačnímu fondu: vláda schválila programový dokument26.1.2021 Modernizační fond, již dříve avizovaný na našich stránkách, zaznamenal v posledním lednovém týdnu 2021 důležitý milník: Vláda ČR schválila programový dokument pro tento fond. Fond má především pomoci ekonomicky slabším zemím Evropské unie k hospodářskému rozvoji prostřednictvím podpory nízkouhlíkových technologií a energetiky, zejména skrze financování projektů přispívajících k výstavbě nových obnovitelných zdrojů energie, dále na dekarbonizaci teplárenství, zvyšování energetické účinnosti a dekarbonizaci průmyslu, dekarbonizaci a modernizaci dopravy. Významnou oblastí podpory jsou také energetické úspory v budovách a veřejném osvětlení a rozvoj komunitní energetiky. Příjemcem a zároveň poskytovatelem finančních prostředků z Modernizačního fondu byl pověřen Státní fond životního prostředí ČR. Elektromobilita ČEZ v roce 2020: statistika, technologie, tarify a výhled pro rok 202125.1.2021 I v roce 2020 pokračoval růst odebrané bezemisní elektřiny v síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily. O statistice elektromobility za rok 2020 ve své síti nabíjecích stanic a o dalších zajímavé nabídce své nabíjecí infrastruktury informovala v lednu 2020 skupina ČEZ. Prognóza elektroenergetiky ČR do roku 2040: útlum uhlí, mírný nárůst spotřeby, elektromobilita nemá vážný vliv15.1.2021 Provozovatel české přenosové soustavy ČEPS vydal na sklonku roku 2020 své Hodnocení zdrojové přiměřenosti výrobních kapacit elektrizační soustavy ČR do roku 2040 (MAF CZ 2020). Dokument analyzuje různé směry vývoje energetického mixu ČR, včetně variantních scénářů odklonu od uhlí nebo vývoje obnovitelných zdrojů. V tomto článku z něj vybíráme některé zajímavé skutečnosti. Písek7.1.2021 Chytré královské město Písek je vůbec prvním českým smart city. Kromě historie, která zasahuje i do výroby elektřiny z obnovitelného zdroje – proudu Otavy – si nelze nevšimnout ani moderně řešených veřejných prostor, dostatku zeleně ve městě i okolí, chytrého odpadového hospodářství, cest pro cyklisty nebo elektromobility. Tu zde reprezentuje třeba veřejná nabíjecí stanice pro elektromobily nebo park městských elektrobusů, do jejichž nabíjecí technologie nás nechal zvědavě nahlédnout její provozovatel.Středně velké obce mohou žádat o dotace na rekonstrukce a přestavby veřejných budov6.1.2021 Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) začalo těsně před Vánoci 2020 přijímat žádosti od obcí na dotace na rekonstrukce a přestavby veřejných budov. V rámci nového dotačního titulu je připraveno až 600 milionů korun. Žadateli mohou být obce od 3 do 10 tisíc obyvatel, které mohou žádosti posílat až do 5. března 2021. Podíly nízkoemisních autobusů a automobilů ve veřejných službách budou zakotveny v zákoně založeném na evropských směrnicích4.1.2021 Krátce před Vánoci 2020 schválila vláda ČR na svém jednání zákon o podpoře (de facto spíše prosazování) nízkoemisních silničních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Na silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických autobusů při zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v tomto směru soukromému příkladem. 1 | 2 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2015/2018 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |