Rozhovory-komentáře
Archiv článků 2015 – 2018
20.12.2018 Města a obce mají další možnost výhodně pořídit automobily na
alternativní pohony. Již potřetí nabízí Ministerstvo životního
prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR dotace
na vozidla s nízkými nebo nulovými emisemi. Spolu s „eko-vozidly“
podpoří resort nově i dobíjecí stanice a zároveň rozšíří okruh
příjemců. Připraveno má celkem 100 milionů korun. Již dříve avizovaná
výzva č.11/2018 z Národního programu Životní prostředí byla vyhlášena
17. 12. 2018 a je již třetí v pořadí.
Celý článek zde
17.12.2018 Všichni známe tu Čapkovu pohádku, jak pejsek s kočičkou pekli dort a
jak to nakonec dopadlo. Všimněme si teď okamžiku, kdy dort byl skoro
hotový a kočička ho jen jen strčit do trouby.
Zde pokračuje naše bajka
pro dospělé.
11.12.2018 Podobně jako například Madrid jsou i další
evropská města (Prahu nevyjímaje) konfrontována s živelným nárůstem
elektrických koloběžek včetně sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná
pravidla. Vnést do tohoto chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla
také Vídeň. Na začátku prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke
konci roku 2018 směrnici pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a
poskytovatele příslušných služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25 km/h,
je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená to, že
požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s požadavky
rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří např. přední a
zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky.
Celý článek zde
5.12.2018 Pevné částice způsobí ročně předčasnou smrt více než 420 tisícům
Evropanů, oxidy dusíku 79 tisícům Evropanů a přízemní ozón téměř 18
tisícům Evropanů. Největším znečišťovatelem je silniční doprava,
následovaná obytnými a kancelářskými budovami s emisemi zhruba
třetinovými a až poté (!) průmyslem. Nejohroženější jsou obyvatelé
měst. Tak lze ve stručnosti shrnout nejvýznamnější a nejvíce alarmující
fakta ve zprávě „Air Quality in Europe 2018“, publikované Evropskou
agenturou pro životní prostředí (EEA) v listopadu 2018.
Celý článek zde
3.12.2018 Koncem listopadu 2018 proběhlo v Praze třídenní „Česko-německé
kooperační fórum technologie Smart City“, financované německým
Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky a organizované
německou firmou Dreberis ve spolupráci s českou inženýrskou společností
sunebono. České odborné veřejnosti se zde představily mladé německé
inovační firmy, nabízející svá řešení pro chytrá města, ale i pro
logistiku včetně dálkové dopravy. Provozovatelům našeho
portálu, konzultační firmě Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, připadla speciální úloha v části věnované B2B rozhovorům:
během poměrně krátké doby dát firmám rychlou, avšak vydatnou zpětnou
vazbu a úvodní praktické rady k pronikání na český trh inovačních
technologií pro smart city.
Celý článek zde
27.11.2018 Díky technologickému rozvoji a implementaci environmentálních opatření
zátěž životního prostředí ČR v roce 2017 klesla, a to i přesto, že
česká ekonomika rostla. Kvalita ovzduší zůstává přesto neuspokojivá, a
to zejména kvůli silniční dopravě ve městech a vytápění domácností,
situace je nadále neuspokojivá i v místech koncentrace průmyslových
podniků. Tak lze v kostce shrnout obsah Zprávy o životním prostředí ČR
za rok 2017, kterou každoročně připravuje rezortní organizace MŽP –
CENIA, česká informační agentura životního prostředí, a s níž byla
koncem listopadu 2018 seznámena vláda ČR.
Celý článek zde
8.11.2018 Superkapacitory se
vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech
zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na
evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy
standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors,
který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v
Nitře a Elektrické
autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší
konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení
dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé
akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním
provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli
byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská
projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné
hodnocení celého pilotního provozu.
Celý článek zde
1.11.2018 Ministerstvo
pro místní rozvoj plánuje i letos vyhlásit výzvu k
předkládání žádostí o dotace z programu Podpora bydlení pro rok 2019.
Vrací se podpora technické infrastruktury. Příjem žádostí započne v
týdnu od 5. listopadu 2018 a skončí počátkem února 2019. V roce
2019 bude možné získat dotaci na výstavbu pečovatelských bytů,
komunitních domů seniorů, výtahů a bezbariérových vstupů do bytových
domů. Budou přijímány také žádosti na zasíťování pozemků obcí z
podprogramu Technická infrastruktura, který v posledních letech nebyl
vyhlašován. Jedná se o dotace na místní komunikace, vodovod a
kanalizaci.
Celý článek zde
31.10.2018 Služba
sdílení automobilů (carsharing) v kombinaci s elektromobily je v
současné době velmi frekventovaným pojmem při rozvoji čisté městské
mobility, a to jak v zahraničí, tak v České republice. Výjimkou není
ani jedno významné české město, kde se před rokem začal připravovat
projekt městského e-carsharingu, tedy carsharingu elektromobilů. V roli
poradce zadavatele, čili takříkajíc na opačné straně stolu než
zpracovatelská konzultační firma zvučného jména, zasedli jako přizvaní
experti manželé Pavla a Jakub Slavíkovi, zkušení odborníci a publicisté
v oboru čisté mobility a chytrých měst.
Celý článek zde
Do smart city rovnou
za nosem: podnikům a obcím pomůže 30milionová dotace ze SFŽP na
odstranění zápachu
15.10.2018 Chytré město je nejen zdravé město, ale také voňavé město. Co je
například platné ekologické využívání bioplynu jako obnovitelného
zdroje energie, když obyvatele v blízkosti bioplynové stanice bude
pronásledovat její všudypřítomný zápach. I jiné průmyslové areály a
provozy mohou, ač splňují zákonem stanovené emisní limity, obtěžovat
obyvatele zápachem. K nápravě a zlepšení životních podmínek těchto lidí
nabízí finanční pomoc Ministerstvo životního prostředí. Na odstranění
zápachu a snížení emisí těžkých kovů vyhradilo 30 milionů Kč ze zdrojů
Státního fondu životního prostředí ČR v nové dotační výzvě č. 7/2018. O
podporu se mohou firmy a také kraje, obce a další zúčastněné osoby a
organizace ucházet od 15. října 2018.
Celý článek zde
8.10.2018 „Připrav se, začínáme sledování…teď!“ „Tenhle pán si bere časopis,
aktuální číslo, poznamenej.“ „Co tenhle pán? Ten si bere několik
čísel.“ „Podívej, jak je ten pán starý. To bude aktivní důchodce. Ti si
berou i starší čísla a pak si v nich doma listují. Osobně jim moc
fandím, ale o volbě inzerentovy nabízené technologie nerozhodují.“
„Podívej, skupina studentů…vezme si někdo z nich odborný časopis?“ „Ani
jeden…pro ně už je to asi pravěk.“ „Tahle paní si odnáší časopisy v
tašce.“ „Tu jí vnutila hosteska. Jenže ta paní o ně evidentně nemá
zájem, ještě tak o tu igelitku. Znamenám jako vynucený odběr.“
Takové a podobné tiché hovory zaznívaly na letošním Mezinárodním
strojírenském veletrhu mezi pozorovateli z naší konzultační firmy.
Celý článek zde
4.10.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Podle
studie Nizozemského institutu pro dopravní politiku (KiM), s jejímiž
závěry byla odborná veřejnost seznámena na začátku října 2018, nicméně
nelze očekávat, že by tento koncept dramaticky změnil návyky lidí v
oblasti mobility.
Celý článek zde
2.10.2018 Obce,
kraje a další subjekty mohou od října 2018 čerpat z Operačního programu
Životní prostředí (OP ŽP) celkem 350 milionů korun na dokonalejší
varovné systémy před povodněmi a na zabezpečení nestabilních svahů.
Mohou tak zlepšit ochranu obyvatel i jejich majetku. Státní podniky a
příspěvkové organizace pak mohou čerpat z 50 milionové alokace na
zpracování podkladů pro stanovení záplavových území nebo na vybudování
či modernizaci systémů předpovědní povodňové služby.
Celý článek zde
1.10.2018 Stacionární palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického
výrobce FuelCell Energy sledujeme průběžně na našem portále. Uplatňují
se u rozmanitých energetických projektů ve světě – v USA (například ve
městě Tulare nebo u
farmaceutické společnosti Pfizer), v Jižní
Koreji (např. palivočlánková kogenerace ve městě Inčchonu) nebo třeba v
areálu jednoho z německých ministerstev. V září
2018 dosáhly tyto palivočlánkové zdroje důležitý milník: v součtu
vyrobily celkem 8 miliónů MWh elektrické energie.
Celý článek zde
10.9.2018 Sto milionů korun z Národního programu Životní prostředí na nákup
vozidel s ekologickým pohonem je vyčerpáno. Města a obce si dotace
rozebraly zhruba o měsíc dříve, než bylo plánováno. Na začátku září
2018 proto byla příslušná výzva uzavřena. Další zájemci o
elektromobily, hybridy či jiná ekologická vozidla nicméně mají šanci na
konci roku 2018, kdy se připravuje vyhlášení nové dotační výzvy.
Celý článek zde
5.9.2018 Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
30.8.2018 Jakkoli je veřejné osvětlení v obcích podmínkou bezpečnosti a
civilizační samozřejmostí, nevhodně volená technologie může vážně
škodit přírodě i lidem – viz rozhovor s Dr. Hollanem z Akademie věd ČR. Ministerstvo
životního prostředí a Ministerstvo průmyslu a obchodu proto na konci
srpna 2018 vyhlásily koordinovaně dotační výzvy s cílem snížit tzv.
světelné znečištění.
Celý článek zde
24.8.2018 Cyklistická doprava je, jako jedna z forem bezemisní dopravy, v rámci
smart city široce podporována vzděláváním a dalšími opatřeními
investiční i neinvestiční povahy. Jako všechno na světě však má tento
přístup i svoji stinnou stránku: Na bicykly sedají také lidé, kteří
„chráněného“ postavení cyklistů zneužívají k agresivnímu chování, a v
důsledku tak ohrožují pěší i ostatní cyklisty stejně jako agresivní
motoristé. Proti tomuto jevu hodlá vláda Velké Británie včas podnikat
potřebné preventivní kroky. V srpnu 2018 proto iniciovalo britské
ministerstvo dopravy (Department of Transport) veřejnou konzultaci k
návrhu příslušných opatření.
Celý článek zde
10.8.2018 Přepravní služby typu Uber se staly fenoménem, zlevňujícím dopravu
automobily a zvyšujícím dostupnost těchto služeb. Jejich nekontrolovaný
rozvoj v New Yorku i jinde má však také odvrácenou stranu – ucpané ulice
plné prázdných vozů a řidiče placené na hranici minima. Newyorská
radnice se proto v srpnu 2018 odhodlala k nepopulárnímu kroku: Vydala
městskou vyhlášku, jíž po dobu jednoho roku vyhlásila stop stav na
vydávání nových licencí pro vozidla těchto služeb. Zároveň stanovila
minimální hodinovou mzdu pro jejich řidiče.
Celý článek zde
30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je kromě jiného
dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Britská
společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním místa k
bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve světě. S
výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na prvním
místě se zařadil Londýn.
Hodnocení nabíjecí infrastruktury bylo součástí širšího hodnocení,
zahrnujícího například podmínky pro zdravý život, možnosti stravování
nebo další aspekty životního prostředí – infrastruktura elektromobility
je jedním z nich.
Celý článek zde
19.7.2018 Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) po 13 letech
hodnotila stav, vývoj a politiky v oblasti životního prostředí České
republiky, tzv. EPR – Environmental Performance Review. Výsledky
publikoval v červenci 2018 Státní fond životního prostředí. Zatímco
přezkum ekonomiky ČR probíhá každé dva roky, hodnocení politik
životního prostředí proběhlo naposledy v roce 2005 a jeho závěry jsou
tak pro ČR velmi přínosné.
Od roku 2005 Česká republika významně pokročila v ochraně životního
prostředí a podle hodnocení OECD se státu daří vyvažovat mimořádně
rychle rostoucí ekonomický růst a jeho dopady na životní prostředí,
které s sebou hospodářská činnost přirozeně nese.
Celý článek zde
2.7.2018 Masarykova univerzita v Brně připravila první rozsáhlou studii postojů
Čechů k přírodě a životnímu prostředí. Studie nabízí souhrn více než 80
průzkumů veřejného mínění z posledních let a výsledky nového výzkumu,
který proběhl na reprezentativním vzorku 2 673 respondentů. Vznik
publikace „Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí“
podpořil Státní fond životního prostředí a Ministerstvo životního
prostředí. S jejími výsledky byla veřejnost seznámena v červnu 2018.
Celý článek zde
27.6.2018 Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou
volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují
tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající
stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při
mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým
pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém
Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors
a prezentována byla v
červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre
mesto”,
organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá,
informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u
užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se
proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera
z Chariot Motors. Celý rozhovor zde
21.5.2018 Malé elektrické nákladní automobily Streetscooter, které pro
vlastní potřebu i pro třetí strany dodává skupina Deutsche Post DHL,
jsou čtenářům našich portálů známé již z dřívějška. Tato pozoruhodná
vozidla jsou nyní k dispozici i pro české zákazníky – s rozmanitými
nástavbami je nabízí firma CV TECH, sídlící v průmyslovém parku Nupharo
nedaleko Ústí nad Labem. S potěšením jsme přijali jejich nabídku zkusit
si jízdu s tímto malým elektrickým nákladním automobilem sami v areálu
zmíněného průmyslového parku. Zajímavé přitom bylo srovnání s našimi
nedávnými zkušenostmi s „elektrickou multikárou“ Goupil a osobním
elektromobilem Nissan.
Celý článek zde
11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména pak elektrické
dopravy, bez významné podpory investičních dotací z evropských zdrojů
dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika financování
rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována především
na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu komercializace
inovativních technologií, zpravidla v partnerství veřejného a
soukromého sektoru. Dotace v oblasti mobility jsou směrovány především
na transevropské sítě. V porovnání s „neekologickou“ dopravou jsou
nicméně technologie pro udržitelnou městskou mobilitu stále velmi
nákladné, byť se jedná o technologicky zralá řešení. Tuto skutečnost si
uvědomuje Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a ve svém prohlášení
z dubna 2018 apeluje na Evropskou komisi ohledně investiční podpory
udržitelné městské mobility i po roce 2020. Celý článek zde
3.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji
městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována
odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy
(UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník:
Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“
hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu.
Celý článek zde
24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově „multikáry“ –
značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v několika českých
městech, například ve službách Veřejné zeleně města Brna (viz foto níže).
Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí Efektivní
elektromobilita v organizacích
a Smart city v praxi, pořádaných
provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost
se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho
slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora,
společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém
automobilovém polygonu.
Celý článek zde
7.4.2018 Život městských periferií neodmyslitelně souvisí s procesem
suburbanizace. Tento pojem lze chápat jako děj, při kterém jsou
komerční, průmyslové a rezidenční části sídelní struktury přesouvány z
center měst na jejich okraje, aby se tam mohly dále rozrůstat. V
důsledku toho dochází k záběru původní krajiny (nejčastěji zemědělské
půdy) a k rozrůstání malých měst, nacházejících se v okolí velkých
metropolí. V těchto malých městech pak vznikají komerční, rezidenční a
průmyslové zóny. Autorka tohoto článku, studentka Mendelovy univerzity
v Brně, se nad aktuálním problémem suburbanizace dále zamýšlí a rozvíjí
jej na konkrétním příkladu oblasti na jihovýchodě Prahy, odkud sama
pochází, tudíž suburbanizace je pro ni velmi živý pojem. Konkrétní
poznatky, které zde uvádí, vycházejí z jejího výzkumu v obci Modletice,
jehož závěry přiměřeně aplikuje na celou uvedenou oblast. Celý článek zde
26.2.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak
začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell
Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti
Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě
prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále
roste.
Celý článek zde
23.2.2018 Mezinárodní internetový portál SmartCityWorld.net ve spolupráci s
globálním dodavatelem osvětlovacích technologií Philips Lighting
uveřejnil v únoru 2018 zprávu s názvem „Smart cities: understanding the
challenges and opportunities“ (porozumění výzvám a příležitostem). Na
základě průzkumu mezi odborníky a dalšími rozhodujícími činiteli v
rozmanitých funkcích vyhodnotila tato zpráva města Singapur, Londýn a
Barcelonu jako nejlepší světová smart cities. Zpráva se také zamýšlí
nad faktory, které podporují nebo naopak komplikují rozvoj
inteligentních měst.
Celý článek zde
23.1.2018 Západoslovenské město Nitra s cca 80 tisíci obyvatel a
bohatou historií je významným slovenským průkopníkem konceptu smart
city. Čtenářům našeho portálu je známý její úspěšný projekt
bike-sharingu.
Rozvoji tohoto smart city napomohl i celodenní seminář, vedený
provozovateli našeho portálu, který se konal v první polovině ledna
2018. Cílem první, výkladové části semináře bylo seznámit tým
smart city Nitra s konceptem a ekonomikou chytrých měst a se zajímavými
zahraničními zkušenostmi.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý článek zde
20.12.2017
V listopadu 2017 publikovala americká agentura
National Renewable
Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy.
Celý článek zde
18.12.2017 Odborný
časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových
parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo
vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se
palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a
omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování,
představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě
správců firemních vozových parků.
Plné znění článku je k dispozici zde
23.10.2017 Systém
sdílených bicyklů (bikesharing), ať už poháněných elektricky nebo
„lidskou silou“, je velmi populární v mnoha „chytrých“ městech jako
způsob podpory cyklistiky a bezemisní dopravy obecně. Příkladem může
být
smart city Vídeň, ale také třeba polské hlavní město Varšava. O praktické zkušenosti s tamním bikesharingem, provozovaným společností
Venturilo,
se s našimi čtenáři podělila spolupracovnice naší redakce Kateřina
Slavíková, studentka Mendelovy univerzity v Brně a varšavské Szkoły
Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Celý článek zde
13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové
autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na
nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla
tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti
vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni
zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s
nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec
rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce
a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se
proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z
veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná v
září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a nesourodé. Celý článek zde
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý článek zde
16.8.2017 Jednou z moderních technologií, které pomáhají naplňovat koncept smart
city, jsou systémy
chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující senzory na
parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům rychle
nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto systémech
hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít stejně tak
své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných soukromých
objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo návštěvníkům
a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová parkovací
místa.
Není proto divu, že inteligentní parkovací systémy a možnosti jejich
uplatnění přitahují průmyslové dodavatele rozmanitých „chytrých“
technologií. Na popud jednoho z nich provedla v průběhu července a
srpna 2017 konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem tohoto portálu, předběžný průzkum
českého trhu inteligentních parkovacích technologií. Celý článek zde
Zelená
infrastruktura v Drážďanech dává městu život
6.6.2017 Cílevědomě
rozvíjená zelená infrastruktura je jedním z nezastupitelných prvků smart city.
Saská metropole Drážďany je v tomto směru názorným příkladem hodným
následování. Zelená infrastruktura zde podporuje základní funkce života
ve městě, podtrhuje jeho historické prvky a zahlazuje následky druhé
světové války. O podrobnostech se můžete dočíst ve studentské odborné
práci Kateřiny Slavíkové z Mendelovy univerzity, která Vás provede
zelenou infrastrukturou tohoto zajímavého města. Práce
je ke stažení zde
Projekt FREVUE:
otevřená výzva provozovatelům městské logistiky k podpisu deklarace na
podporu elektrických nákladních vozidel
24.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21.
dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele městské nákladní
dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky.
Deklarace vychází ze současné situace, kdy elektrická doprava je
jedinou skutečně bezemisní variantou pro městský provoz, ale její
rozvoj je dnes omezen po stránce tržní i finanční.
Celý článek zde
10.4.2017 Začátkem dubna 2017 byl v Plzni podepsán dokument
„Společné prohlášení SDP ČR a výrobců dopravních prostředků pro
veřejnou dopravu a jejích součástí k podpoře elektromobility“ (dále
„memorandum“). Podpisem tohoto memoranda na podporu elektromobility v
oblasti veřejné dopravy deklarovali signatáři z řad dopravních podniků
a průmyslu svou připravenost věnovat se rozvoji tohoto ekologického
způsobu dopravy a současně se shodli na několika opatřeních, kterými by
vláda České republiky a příslušná ministerstva mohla k tomuto rozvoji
významně přispět. Signatáři memoranda jsou Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR), zástupci průmyslových společností Škoda Electric, Škoda
Transportation, Cegelec, Solaris Czech, Faileley Transport, Pragoimex,
SOR Libchavy, Iveco Czech Republic, SKD Trade, Elektroline a Asociace
podniků českého železničního průmyslu (ACRI).
Celý článek zde
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
Národní program
Životní prostředí podpoří ekologické inovace
22.2.2017 Národní program Životní prostředí (NP ŽP), podporující mj.
elektromobilitu v organizacích veřejných služeb nebo územní
studie krajiny
vyhlásil 13. února 2017 další výzvu č. 2/2017, zaměřenou na podporu
inovativních a demonstračních projektů s pozitivním dopadem na životní
prostředí – tak zní přesně název příslušné podoblasti NP ŽP. Projekty
podpořené touto výzvou by měly ukázat směr, jak pomocí moderních
technologií chránit naše životní prostředí. ílem výzvy je zlepšení životního prostředí prostřednictvím
inovativních a demonstračních projektů, které je možné následně, po
pilotním ověření, přenést do běžné praxe. Výzva v této souvislosti cílí
na rozvoj konceptu chytrých obcí a měst (smart city).
Celý článek zde
20.2.2017
Současným trendem ve světelných zdrojích pro veřejné osvětlení jsou LED
svítidla používající bílé světlo s velkým podílem modré složky. To
působí dojmem bílého dne, což se někomu třeba i líbí, ale má i „temnou“
stránku – je škodlivé pro lidi i městskou přírodu. V čem je problém, na
to jsme se zeptali RNDr. Jana Hollana, Ph.D. z Ústavu výzkumu globální
změny Akademie věd ČR.
Celý článek zde
9.2.2017 V prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách Ministerstva pro místní
rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu žádostí o podporu ve 20. výzvě
IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde o listinu vítězů a poražených
mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a s nadějemi očekávaného
dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup nových trolejbusů,
elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů stojících mimo
integrované územní investice (ITI) a integrované plány rozvoje území
(IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho povolaných a méně
vyvolených.
Podáno bylo celkem 37 žádostí, z nichž 35 vyhovělo podmínkám,
avšak jen necelá polovina z nich – 13 žádostí – na dotaci skutečně
dosáhla.
Všichni „vyvolení“ měli žádost hodnocenou na úrovni maximálních 90
bodů. Hodnocení 90 bodů ovšem získaly i další tři žádosti, na které se
již nedostalo. Kritériem byl čas podání žádosti a šlo tu doslova o
minuty. Nejhorší žádost, která vyhověla požadavkům, ale na dotaci již
nedosáhla, měla 60 bodů – tedy na velmi příznivé úrovni dvou třetin
maxima. Celý článek zde
2.2.2017 Senzory kvality ovzduší představují jednu z „chytrých“ technologií,
které jsou součástí evropských smart cities. Ze zahraničních
projektů jmenujme například aplikace v italském Janově v rámci projektu
iCity nebo
manchesterský projekt CityVerve. Je méně známo,
že velmi zajímavý domácí projekt zaměřený na monitoring kvality ovzduší
nazvaný „TRAFFICSENSNET - Senzorické sítě v dopravě“ realizovala (a
stále realizuje) ČVUT Fakulta dopravní na Praze 4. Na podrobnosti jsme
se proto zeptali jeho odborného garanta, doc. Václava Jirovského,
vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na Fakultě
dopravní.
Celý článek zde
30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako
host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub
Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy
autonomní vozidla a jejich
využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového projektu v Paříži: Kyvadlový spoj
propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé
dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude
testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické
minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA. Na rozdíl od
Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu,
se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž
město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně
aktuální smogové situace.
Celý článek zde
24.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné elektřinou. Takový
nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní jedna z vět z
nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo donedávna
tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to bylo tvrzení
stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se zkrátka postupně
elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku“
si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru
poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně od polského výrobce
Solaris. A
elektrické autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také
konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli
našeho portálu. Celý článek zde
9.1.2017 Ministerstvo životního prostředí ČR vyhlásilo 9. ledna 2017 třetí výzvu
k podávání žádostí o dotaci pro budovy veřejného sektoru. Kromě budov
sloužících k poskytování služeb zaměřených na zdravotní lázeňskou
léčebně rehabilitační péči, pro které byla určena druhá výzva, je ve
třetí výzvě možné nově žádat o dotaci i na nevyužívané veřejné budovy,
u kterých nelze doložit reálnou spotřebu energie v předchozím období a
nelze je proto podpořit v jiných dotačních programech. Pro tuto výzvu
je alokováno 170 mil. Kč.
Celý
článek zde
Milí čtenáři,
právě uplynulý rok 2016 byl pro všechny, kdo usilují o lepší životní
prostředí na naší planetě, ve znamení praktického naplňování závěrů 21.
konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21), jejímž
výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy vytvářející rámec pro
přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky. Svou troškou
do mlýna k tomu, odvažuji se tvrdit, přispěly i naše portály a naše
konzultační a osvětová činnost.
Celý
článek zde
23.12.2016 Evropský projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD. Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. Celý
článek zde
Trh elektrických
autobusů poroste, EIB je podporuje
20.12.2016 Na evropském trhu městských autobusů se stále více prosazují vozidla
využívající tzv. alternativní pohony, která by již v roce 2020 měla
tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských autobusů. Významný
podíl na „alternativních“ městských autobusech by měly zaujímat
autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i výsledky soutěže o
nejlepší městský autobus roku na letošním hannoverském veletrhu, kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB), která na
začátku prosince 2016 představila novou iniciativu Cleaner Transport
Facility (CTF) na podporu ekologické dopravy. Celý
článek zde
13.12.2016 Zelená infrastruktura je velmi důležitou součástí chytrých měst a obcí
a nezbytným doplňkem „šedé“ infrastruktury. Důležitým nástrojem jejího
rozvoje jsou územní studie krajiny, jako jeden ze základních podkladů
pro plánovací a rozhodovací činnost zejména orgánů územního plánování,
orgánů ochrany přírody, stavebních úřadů a dalších orgánů podílejících
se na rozhodování o krajině. Zpracování těchto studií je již nyní
podporováno z prostředků Integrovaného regionálního operačního programu
(IROP) v gesci Ministerstva pro místní rozvoj. Do jejího
spolufinancování se nyní zapojuje i Ministerstvo životního prostředí
prostřednictvím Národního programu Životní prostředí. Celý
článek zde
11.11.2016 Zájemci o finanční příspěvek na elektromobily a další
vozidla na „alternativní“ pohony z řad organizací veřejného sektoru se
v polovině listopadu 2016 dočkali. Dne 10. 11. 2016 byla otevřena výzva
č. 13/2016 z Národního programu Životní prostředí v gesci MŽP ČR, již
dříve avizovaná na naší konferenci Efektivní elektromobilita v
organizacích. Tento
program by měl podpořit mj. nákup osobních a užitkových elektromobilů a
dalších vozidel na tzv. alternativní pohony ve veřejném sektoru, a tím
významně přispět k realizaci konceptu smart city. Tiskové konference u
příležitosti otevření této výzvy se zúčastnili i zástupci naší redakce. Celý
článek zde
3.11.2016
Počet elektrických automobilů, tedy elektromobilů a
plug-in hybridních
automobilů, provozovaných v Evropě od roku 2010 roste téměř
exponenciální řadou – viz graf na obrázku níže. Celkový počet
elektrických
automobilů na evropských silnicích by tak podle propočtů této studie
měl na konci roku 2016 přesáhnout půl miliónu. Ukazuje to studie
Transport & Environment, evropské organizace na podporu
ekologických vozidel, publikovaná v říjnu 2016. Celý
článek zde
25.10.2016 Na konferenci „Chytrý region – příležitosti pro obce a
města“ v Hradci
Králové, pořádané 19. 10. 2016 tamním Centrem investic, rozvoje a
inovací, jíž se zástupci našich portálů, Proelektrotechniky.cz a
Smartcityvpraxi.cz zúčastnili v roli mediálních zástupců i
přednášejících, zaznělo mnoho zajímavých informací z oblasti
praktických zkušeností i plánovaného spolufinancování konceptu smart
city. Kromě otázek
týkajících se moderních technologií nás zaujal mj. Národní program
Životní prostředí v gesci MŽP ČR a jeho podpora zelené infrastruktury
města obcí. To
je totiž oblast, na kterou se uprostřed „digitálních“ měst v
souvislosti s konceptem smart city občas zapomíná. Celý
článek zde
20.9.2016 K „zelenému“,
„čistému“ či „chytrému“ městu patří také
„zelená“ nebo „čistá“ veřejná doprava. Na její rozvoj je ostatně
zaměřen i Integrovaný regionální operační program (IROP). V tomto
článku se blíže podíváme na možnosti a omezení, které nabízejí „zelené“
pohony pro městské autobusy, o nichž se v ČR hovoří. Zaměříme se přitom
na elektrobusy a trolejbusy v porovnání s dieselovými autobusy a s
autobusy používajícími stlačený zemní plyn (CNG). Podíváme se pak i
trochu dále do budoucnosti – na palivočlánkové autobusy, poháněné
elektřinou z vodíku. Pro jednoduchost budeme sledovat hlavně standardní
dvanáctimetrové autobusy jako typický dopravní prostředek ve
městech. Celý
článek zde
16.9.2016 Plánem
udržitelné městské mobility (anglická zkratka SUMP podle Sustainable
Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán, určený k uspokojování
potřeb mobility osob a organizací ve městech a jejich okolí za účelem
zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý nástroj pro realizaci
konceptu smart
city. Plánování a realizace rozvoje elektromobility ve
městech by měly být zapojeny do těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k
tomu podává dokument CIVITAS Insight „E-mobility: Make it happen
through SUMPs!“, tedy „E-mobilita: zrealizujte ji pomocí SUMP!“,
zpracovaný pod hlavičkou evropské iniciativy CIVITAS, který byl
publikován v září 2016. Celý
článek zde
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní
kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také
„smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy
skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých
stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům
měst? Technologická revoluce se tu, myslím, nekoná. Ovšem ekonomická a
manažerská revoluce při používání technologií? Možná ano. Co mne k
téhle domněnce vede, ukážu na pár jednoduchých příkladech. Celý článek zde
29.7.2016
V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji strategii
nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána nejen jako
preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu řešení
zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně jejího
řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a odbavovacích
systémů. Hlavní elementy této strategie zahrnují: Celý článek zde
30.6.2016 Proces standardizace systémů nabíjení u průběžně dobíjených
elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých dopravních
systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí infrastrukturou,
učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh standardizace byl postoupen
evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC, který je v této věci
kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové evropské technické
normy, upravující podrobně tuto problematiku. O průběžně dobíjené
elektrobusy je velký zájem i v ČR. Celý článek zde
3.6.2016
Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a
využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6. 2016 na svých
internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu,
manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart city.
Komentář se zamýšlí nad tím, zda smart city je revoluce nebo jen
„smart“ slogan. Na jednoduchých příkladech moderních
technologií komentář ukazuje, že
k žádné převratné revoluci v technologiích zřejmě nedochází. Co se však
významně mění, je způsob jejich využívání: Celý článek zde
24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi
dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku,
ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány
mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v
květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní
zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich
zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. Celý
článek zde
Rozhovor
v MF Dnes s Jakubem Slavíkem: V chytrém městě projedete méně benzínu
18.4.2016
Pod názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF
Dnes v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického
redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a
provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city. V neděli 17.
4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru iDnes. Oběma
pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat podstatu
inteligentního města, technologií, které jej naplňují v každodenní
praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš Černý
větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou
samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se
ve městě dobře žilo“. Celý
článek zde
Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v
praxi
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde
22.2.2016
Učme se od svých dětí, praví moudří. Já bych k tomu, s dovolením, ještě
dodal: … a od jejich učitelů. To je totiž tak. Naše dcera se dala do
studia krajinářské realizace na brněnské Mendelově univerzitě. Při
jejím vyprávění „co nového ve škole“ (téhle otázky se zkrátka
nezbavíte, ani když už je děťátku přes dvacet) nám náhle koncept smart
city, který při naší konzultační, novinářské a konferenční činnosti
pomáháme spolu s našimi kolegy rozvíjet, začal nabývat další
dimenzi. Jako technici a ekonomové vidíme v infrastruktuře
inteligentního města především nové technologie pro přenos informací,
chytrou a čistou mobilitu a chytrou městskou energetiku, služby a
obydlí. To vše se dá, přes všechny jemné nuance, shrnout pod pojem
„šedá infrastruktura“, tedy infrastruktura lidskou rukou vytvořená.
Stačí pouhý pohled z okna, a je zřejmé, že pouze s takovouto „šedou“
infrastrukturou by svět ve městě byl opravdu šedý. Celý článek zde
Vrchlabí –
inteligentní město s chytrou sítí
17.2.2016
Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart
grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž
pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká,
se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může
vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako
jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu
chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je
odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi
věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu
jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka
nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky. Celý článek zde
Bulletin Smart city v praxi: Co nabízí
inteligentní město občanům a průmyslu
13.10.2015
Tento příležitostný bulletin je určen všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Ukazuje, že smart city není líbivý politický slogan, ale velmi
racionální partnerství mezi municipalitami a průmyslem, kde každý z
partnerů má co nabídnout. Bulletin uvádí čtenáře do obecných
zákonitostí smart city a na praktických příkladech ze světa dále
ukazuje, jak tyto principy mohou být naplněny pomocí konkrétních
technologií od konkrétních dodavatelů.
První, říjnové vydání bulletinu je ke
stažení zde
Smart city –
inteligentní město, město budoucnosti
17.2.2015 Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou,
abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti
nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
Celý článek zde
Co to je a jak funguje
inteligentní město – smart city
Pojmem
smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo
regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího
rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování
kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými
aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především
doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V
konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“
aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“
infrastruktury města. Celý článek zde
1
| 2 | Archiv 2022
| Archiv 2021
| Archiv 2020
| Archiv 2019
| Archiv
2015/2018