|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Rozhovory – komentáře – reportážeArchiv článků 2020Malé předvánoční zamyšlení o osvětleném chrámu svaté Barbory22.12.2020 Předvánoční podvečerní procházky často vedou mě a mého manžela, majitele naší firmy, do nedaleké Kutné Hory k chrámu svaté Barbory. Mám k němu tak trochu osobní vztah. Pan architekt Ladislav Monzer, který navrhoval její osvětlení, byl kdysi můj vedoucí diplomové práce z osvětlovací techniky na ČVUT. Tohle působivé osvětlení, které letos oslavilo čtvrtstoletí, nás oba také přimělo k malému zamyšlení nad současnou dobou. Blatná15.12.2020 Blatná je chytré městečko v nejzazším cípu strakonického okresu směrem k Plzni a Příbrami, takže se občas zapomíná, že je vlastně jihočeské. Množství rybníků v okolí i v samotném městě o tom ale nenechá nikoho na pochybách. Máme k němu tak trochu osobní vztah, protože jsme jako konzultanti pomáhali se zpracováním jeho strategie smart city, která nakonec zvítězila v soutěži Chytrá města pro budoucnost 2020.Soutěž Chytrá města pro budoucnost 2020: „naše“ chytrá Blatná má nejlepší strategii smart city11.12.2020 V druhém prosincovém týdnu proběhlo vyhlášení celostátní soutěže „Chytrá města pro budoucnost“ v roce 2020. Provozovatelé tohoto portálu, konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, s potěšením zaznamenali, že vítězem této soutěže v kategorii Model (rozumí se koncepce či strategie, viz dále) se stal dokument „Blatná – moderní a chytré město“, na jehož zpracování se v roli externích odborníků podíleli. Modernizační fond zahajuje činnost – otevírají se předregistrační výzvy7.12.2020 Výroba a distribuce tepelné energie z obnovitelných zdrojů, výstavba fotovoltaických elektráren nebo optimalizace spotřeby energie ve výrobních a technologických procesech, to je jen malý výčet projektů, které se mohou od konce listopadu 2020 hlásit do tzv. předregistračních výzev ze 150 miliardového Modernizačního fondu. Ten české energetice pomůže s přechodem na čisté ekologické zdroje a České republice pak s plněním národních cílů v oblasti snižování emisí skleníkových plynů a ochrany klimatu. Jak se vyvíjí svět evropských elektrobusů4.12.2020 Jako konzultanti sledujeme průběžně vývoj v oblasti elektrobusů. Dlužno říci, že v uplynulých měsících to byl zejména vývoj ve zbytku Evropy – domácí vody byly v tomto ohledu až na výjimky spíše stojaté. Na tomto vývoji nás zaujaly některé zajímavé momenty. Počet autobusů s alternativním pohonem od roku 2014 průběžně stoupá. V roce 2019 jejich počet vzrostl o téměř 70 % oproti roku 2018, celkový počet registrovaných městských autobusů vzrostl o cca 22 %. Největší nárůst podílu přitom zaznamenávají bateriové elektrobusy: Jejich počet se oproti roku 2018 více než ztrojnásobil. Pohled z druhé strany světa: vzdělaní lidé a moderní digitální technologie pomáhají rozvoji v Subsaharské AfriceRozhovor s Miguelem Massinguem, manažerem a informačním specialistou z Mosambiku1.12.2020 Konferenci Smart city v praxi V, pořádanou provozovateli tohoto portálu, sledovali v online přenosu také naši kolegové a přátelé z Mosambiku při jihovýchodním pobřeží Afriky. Jsou to bývalí studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění „chytrých“ moderních technologií v podmínkách mosambických měst, byť jsou jejich podmínky v mnohém odlišné od těch českých. S jedním z nich, Miguelem Massinguem, manažerem mosambické inovační technologické firmy KIMAS TCS, si zde budeme povídat o tom, co mají naše světy společné anebo naopak různé. Jako dobří přátelé si v rozhovoru budeme tykat, i když v jeho rodné portugalštině by se slušela spíše třetí osoba patřící ke zdvořilému oslovení „você“. Podpora nákupu elektrických autobusů z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) 26.11.2020 Příprava nového programového období stále probíhá a vzhledem k událostem roku 2020 je to poměrně dynamická záležitost. Jisté je, že jedním z nejvýznamnějších operačních programů bude znovu IROP a že míra podpory projektů se bude lišit podle kategorizace regionů – od nejvyšší míry v méně vyspělých regionech přes přechodové až po hl. m. Prahu. V prioritě č. 2 zaměřené na zelenou, nízkouhlíkovou Evropu má mít nezastupitelné místo opět podpora udržitelné mobility. IROP tak, mimo jiné, přinese veřejným zadavatelům, resp. České republice jako členskému státu EU, významnou možnost směřovat k naplnění cílů/limitů stanovených např. revidovanou směrnicí o čistých vozidlech. V návrhu programového dokumentu IROP 2021–2027 v aktuální podobě totiž figurují tyto aktivity specifického cíle 2.1 Podpora udržitelné multimodální městské mobility v oblasti Nízko-emisní a bezemisní vozidla pro veřejnou dopravu: Pravidla uveřejňování článků na našich portálech24.11.2020 Spojení konzultační firmy a odborných informačních portálů není tak docela obvyklé. Nicméně vedly nás k tomu dobré důvody: Svět moderních technologií se neustále vyvíjí, a aby bylo možné v tomto oboru fungovat, je nutno být neustále informován. Portály tak splnily – a stále plní – dvě důležité funkce: Nutí nás být neustále ve střehu a sledovat, co se v oboru moderních technologií každodenně děje. A prostřednictvím našich portálů Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz dáváme o sobě odborné veřejnosti vědět, že tu jsme a co umíme. Uveřejňování odborných článků na obou našich portálech www.proelektrotechniky.cz a www.smartcityvpraxi.cz, provozovaných firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, se řídí následujícími pravidly, odrážejícími obchodní politiku firmy i všeobecné zásady podnikatelské a novinářské etiky: Celý článek zde Konferenci „Elektrické autobusy pro město IX“ nahradila letos interaktivní brožura stejného jména – právě vychází18.11.2020 Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu „Elektrické autobusy pro město IX“.O řízení rizik, krizovém řízení a dnešní neklidné době16.11.2020 Nazrál čas, abychom se i my za naši konzultační firmu a naše portály vyjádřili k současnému dění plnému vládních veletočů, nečekaných zvratů i existenčních starostí, to vše ve jménu veřejného zdraví. Nemíníme si tu takříkajíc hrát na chytré – budeme se držet své odbornosti manažerských poradců, k níž patří i řízení rizik a krizové řízení. Nemáme ani ambice vtělit do našeho komentáře kompletní manažerské školení. Chceme pouze čtenářům ukázat, z čeho vycházíme a jaké jsou naše závěry, založené na veřejně dostupných informacích a našich nejlepších znalostech a zkušenostech. Půl tisícovky lidí již zhlédlo na internetu naši konferenci Smart city v praxi V16.11.2020 Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb a univerzit. Dalších 310 účastníků sledovalo konferenci v přímém přenosu na YouTube. Toto číslo se díky záznamu od té doby průběžně navyšuje a v druhém listopadovém týdnu přesáhlo 500. Konference ukázala, že rozvoj chytrých měst je dlouhodobý proces, k němuž je nutno přistupovat systematicky a cílevědomě. Přitom je užitečné nezapomínat na provázanost a možné synergie mezi konceptem smart city a územním plánováním, které pomohou řešit i tak nežádoucí aktuální jev, jako je urban sprawl. Urban sprawl v kontextu smart city13.11.2020 Urban sprawl jako jeden z projevů překotné suburbanizace je závažný fenomén rozvoje měst. Zatímco suburbanizace je přirozený jev, urban sprawl je velmi nezdravý po stránce ekonomické, ekologické a sociální. Lze mu však zabránit vhodnými synergiemi při implementaci konceptu smart city a územního plánování. Vodňany9.11.2020 Chytré a přátelské Vodňany jsou malé jihočeské Benátky, zelenomodré smart city s rybářskou školou a množstvím zeleně, kde je milé se projít i dosyta si vyhrát. O chytrou dopravu se tu stará především moderní autobusové nádraží, či spíše nádražíčko, vybavené přehledným informačním panelem. Konferenci „Elektrické autobusy pro město IX“ nahradí letos interaktivní brožura stejného jména2.11.2020 Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu „Elektrické autobusy pro město IX“. Chytrá pomoc protipovodňové ochraně: dotace z OPŽP přispějí na digitální povodňové plány, varovné systémy i úpravy svahů29.10.2020 Obce a kraje mají šanci zvýšit bezpečnost svých obyvatel před extrémy počasí. Nové dotace z Operačního programu Životní prostředí přispějí na zpracování digitálních povodňových plánů, pořízení protipovodňových varovných systémů i nápravu nebezpečných svahových nestabilit. Odborná veřejnost o tom byla informována v polovině října 2020. Předmíř12.10.2020 Naše chytrá Předmíř je jihočeská obec s o málo víc než třemi sty obyvateli – vlastně se tu historicky sdružily pod jednu obec čtyři malé vísky a samoty: Předmíř, Metly, Řiště a Zámlyní. Metly „vstaly z mrtvých“ po povodních roku 2002, kdy je smetla voda z protržené hráze rybníka – není divu, že při pohledu z této hráze na vesnici ležící až po komíny takřka pod hladinou se člověku tají dech. Voda ale přivedla Předmíř také k užitečnému „smart“ řešení – chytrým vodoměrům bránícím únikům této drahocenné tekutiny, a tím i peněz. Chytrá města a inovativní technologie se rozvíjejí i v obtížných podmínkáchZpráva z konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH26.9.2020 Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo konferenci v přímém přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z Mosambiku, bývalí studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění konceptu smart city a moderních technologií v podmínkách metropole Maputo, byť jsou v mnohém odlišné od těch českých. České Budějovice7.9.2020 Na chytrých Českých Budějovicích (kde, jak známo, by chtěl žít každý) nás pochopitelně zaujala historická architektura v opečovávaném veřejném prostoru, s níž ladí také moderní veřejné osvětlení v historickém duchu. Doplňuje ji působivá zelenomodrá infrastruktura města. A ovšem, nepřehlédnutelná je zdejší chytrá mobilita. Fotoreportáže z našich smart měst a obcí7.9.2020 V létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií českých smart měst, obcí a regionů. 200 tisíc unikátních čtenářů: důležitý milník portálu Proelektrotechniky.cz 29.7.2020 V létě 2020, po zhruba sedmi a půl letech svého provozu, překročil portál www.proelektrotechniky.cz, starší bratr portálu Smartcityvpraxi.cz, důležitý milník: Jeho čtenost od počátku existence dosáhla 200 tisíc unikátních čtenářů. Je to snad příležitost k malému letnímu zamyšlení. Evropská komise varuje před závislostí na rizikových dodavatelích 5G technologií27.7.2020 Členské státy EU spolu s Evropskou komisí vydaly koncem července 2020 průběžnou zprávu o plnění tzv. EU 5G toolbox. Jde o soubor nástrojů představujících společný přístup členských států EU k zabezpečení budoucích sítí 5G (jde o nejnovější generaci mobilních sítí s připojením o rychlosti až 20 Gbit/s) založený zejména na objektivním hodnocení rizik spojených s nástupem sítí 5G a adekvátních opatřeních, která mají za cíl tato rizika snižovat. Revoluční změna v dopravní legislativě: mění se stavební a technický řád drah, pomůže budování automatického metra7.7.2020 Od července 2020 platí novela vyhlášky zvané stavební a technický řád drah. Navazuje na nedávnou novelu zákona o dráhách a jejím cílem je umožnit výstavbu tzv. automatického metra v ČR. Drážní vozidlo tak díky tomu již bude moct být i v ČR řízeno technickým systémem bez přítomnosti řidiče. Poprvé se předpis použije při budování linky D pražského metra. Výzva Tromso: Norské fondy dotují monitoring ovzduší16.6.2020 V řešení problému znečištěného ovzduší pomohou Česku miliony korun z Norských fondů. Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP) otevřel v polovině června 2020 v programu Životní prostředí, ekosystémy a změna klimatu financovaném z Norských fondů novou dotační výzvu „Tromso“. V ní je pro města, obce a další žadatele připraveno 65 milionů korun určených na monitoring a analýzu stavu ovzduší. Dotace pokryje až 100 % způsobilých výdajů na projekt. Ministerstvo pro místní rozvoj poskytne dotace na sportovní infrastrukturu ve vlastnictví obcí11.6.2020 Od 9. 6. 2020 mohou obce žádat o peníze na rekonstrukce a vybudování sportovišť nebo multifunkčních hal. Mohou tak využít dotace z nového dotačního titulu Ministerstva pro místní rozvoj a zajistit kvalitní zázemí pro sportovní organizace a spolky. Žádosti lze podávat až do 28. srpna 2020. Pojištění ve veřejném sektoru – jistota v klidné i neklidné doběRozhovor s Pavlem Seidlem z ČSOB, specialistou pro klienty veřejného sektoru26.5.2020 Jak praví klasik, člověk riskuje už tím, že se narodí. Jedním ze způsobů, jak významně snížit riziko, je jeho pojištění. To platí pro jednotlivce, pro soukromé firmy i pro města a další subjekty ve veřejném sektoru. Významnou roli přitom může sehrát zkušený pojišťovací makléř. O jeho roli a o dalších užitečných zkušenostech při pojišťování ve veřejném sektoru zde budeme hovořit s Pavlem Seidlem, specialistou pro klienty veřejného sektoru z Československé obchodní banky, do jejíž skupiny patří i společnost ČSOB Pojišťovací makléř. Zelené střechy: typy, přínosy a zvýšená podpora z programu Nová zelená úsporám18.5.2020 Jak oznámil Státní fond životního prostředí (SFŽP), od 15. 5. 2020 se výrazně navyšuje finanční podpora na výstavbu vegetačních neboli zelených střech z programu Nová zelená úsporám. Zelené střechy se týkají energeticky úsporných rekonstrukcí či staveb rodinných a bytových domů. Tato otázka je relevantní i pro municipality, které jsou stále vlastníky značného počtu bytových domů a které rovněž mohou provádět příslušnou osvětu ohledně výstavby rodinných domů na svém území. Nejprve se ale na zelené střechy a jejich typy podívejme blíže. Nabíjecí stanice ČEZ hlásí: Elektromobilita v ČR se setrvale rozvíjí23.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1. čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci vládních protiepidemických opatření. „Pod pokličkou“ vývojářů společnosti DEVINN: Čím se liší konstrukce elektromobilů od klasických automobilů?22.4.2020 Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z partnerů konference Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu, jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů. Rychlodobíjení alias Fast-charging17.4.2020 V tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku. Město Blatná je partnerem konference Smart city FOR ARCH9.4.2020 Dalším partnerem připravované konference Smart city FOR ARCH se na začátku dubna 2020 stalo jihočeské město Blatná. Jeho starostka bude na konferenci prezentovat vytváření smart city a implementaci moderních technologií v podmínkách menšího města, kdy na prvním místě je vždy reálný a viditelný užitek pro občany a selsky srozumitelný přístup. Dubnová Priorita upozorňuje: „Značková specifikace“ může připravit zadavatele o dotace6.4.2020 Řadu technických řešení si člověk v běžném životě spojuje s produktem od konkrétního dodavatele. Pokud si domů chceme pořídit nový lux (díky kdysi průkopnickým vysavačům od Electroluxu), nic se neděje. Horší je, pokud se konkrétní produkt takto přenese do světa zadávání veřejných zakázek. Jedná se pak totiž o tzv. značkovou specifikaci, která může mít za následek krácení dotací. Priorita, informační zpravodaj Státního fondu životního prostředí ČR, na to ve svém čísle 4 z dubna 2020 upozorňuje v článku „Značková specifikace“ může připravit zadavatele o dotace“. Tento článek dále uvádíme v jeho plném, redakčně neupraveném znění. Není přitom třeba podotýkat, že co je popisováno u zmíněného OPŽP, platí obdobně u jiných veřejných zakázek. Příběh ze života o Rozumném Městě, Smart Kocourkově a strategii smart city20.3.2020 Využívání rozmanitých chytrých pomocníků začíná strategií smart city. Budeme Vám zde vyprávět příběh o dvou městech a jejich strategiích smart city, s nimiž jsme se setkali během naší konzultační práce. Příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně rozumný. Nechceme tu chválit jedno město a pranýřovat druhé, nýbrž ukázat, v čem je problém a v čem je vtip. Městům jsme proto dali fiktivní názvy Rozumné Město a Smart Kocourkov. Jejich příběhy ale fiktivní nejsou – jsou ze života. Nanejvýš jsme je tu a tam trochu zjednodušili, abychom pro samé stromy nepřestali vidět les. Moderní veřejné osvětlení – chytrý pomocník v rozumných rukou18.3.2020 Jako konzultanti občas řešíme, zda je užitečné pořizovat tzv. ekologické veřejné osvětlení a čím by se měla měřit prospěšnost takového osvětlení pro chytré město. Odpovědi ale nejsou jednoduché. Světelné spektrum zahrnuje tři základní barvy: červenou, zelenou a modrou. Jejich kombinací vznikají odstíny bílé, od „studené“ s větším podílem modré složky po „teplou“ s větším podílem červené složky. Je známo, že modré světlo potlačuje spánkový hormon melatonin a stimuluje bdělost. Méně modré složky tedy naopak prospívá spánku. Vyvážené barevné spektrum v bílém světle zároveň podporuje správné vnímání barev lidským okem. To může být v různých situacích rozhodující pro bezpečnost. Chytrá města se rozvíjejí a my je podporujeme: druhé vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“, naše odborné služby a několik velkých poděkování10.3.2020 Takřka v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“ zabránila vládní preventivní protiepidemická opatření jejímu uskutečnění. Pochopitelně je to komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně chytrá města v České republice se i nadále rozvíjejí a my jsme připraveni jejich rozvoj ze všech sil podporovat jako konzultanti, publicisté a organizátoři odborných akcí. K tomu tu máme několik dobrých zpráv: Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde. Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility. Operační program Životní prostředí: nové dotace na modernizace a úspory energií veřejných budov9.3.2020 Energeticky náročné a provozně drahé budovy měst a obcí mohou být opět úspornější. Ministerstvo životního prostředí uvolnilo na začátku března 2020 z Operačního programu Životní prostředí – naposledy v současném programovém období – 2 miliardy Kč, které pomohou samosprávám zmodernizovat neúsporné objekty škol, nemocnic, úřadů, domovů pro seniory či kulturních a sportovních center. Rezort podpoří i výstavbu zcela nových budov v pasivním standardu a vyšší využívání obnovitelných zdrojů energie ve veřejné správě. Quo vadis, elektromobilito ve městech?5.3.2020 Náš spřátelený server Busportal.cz uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu. Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách. Elektromobilita se v posledních letech stává náboženstvím pro jedny a noční můrou pro druhé. Racionální a uvážlivý přístup se přitom nezřídka vytrácí. Jako odborní konzultanti při rozvoji chytrých měst a podpoře moderních technologií jsme v naší firmě s tímto problémem i se záplavou informací kolem elektromobility takřka denně konfrontováni a k naší práci patří si na něj vytvořit svůj pohled. Zkusím se o něj podělit se čtenáři Busportálu a zaměřím se přitom hlavně na elektrické autobusy, případně další elektromobilitu ve městech. Proč právě ve městech, vysvětlím vzápětí. Je to pohled manažerského konzultanta znalého techniky – tedy ani technika, ani elektromobilního (či jiného) nadšence. Finanční podpora regenerace brownfieldů – žádosti do konce srpna 202027.2.2020 Pod pojmem brownfield (česky „hnědé pole“) rozumíme nemovitost (tedy pozemek, objekt, areál), která je zanedbaná a může být i kontaminovaná. Vzniká zpravidla jako pozůstatek dřívějšího průmyslového, zemědělského, obytného, vojenského či jiného využívání. Pro municipality a obyvatele v jejich okolí mohou brownfieldy představovat závažný problém. Na pomoc jim přichází Ministerstvo průmyslu a obchodu prostřednictvím agentury Czechinvest. Od února do srpna 2020 mohou města, obce a kraje žádat o finanční podporu v rámci programu Regenerace a podnikatelské využití brownfieldů. Celý článek zdeReportáž Smartcityvpraxi.cz: Město Blatná – elektroskútr ve službách zákona a pořádku19.2.2020 Jihočeská Blatná je jedním ze slibně se rozvíjejících českých smart cities. Zároveň je městem, kde se k „smart“ konceptu přistupuje selským rozumem, s nohama pevně na zemi. Přesto – nebo možná právě proto – se zde rozvíjí městská elektromobilita, a to způsobem stejně užitečným, jako zajímavým. Vedle víceúčelové elektrické multikáry komunálních služeb zde slouží městské policii elektroskútr, který při svém provozu využívá všechny přednosti jednostopého vozidla s elektrickým pohonem.Technický a provozní stav nabití baterií (SOC): užitečné údaje i zdroj nedorozumění19.2.2020 Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití. Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční spotřeby, což je samostatný problém, zde zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv. technickým a provozním stavem nabití (SOC z anglického „state of charge“). Nad tímto rozdílem se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí odborníci z nizozemské firmy ViriCiti, která je dodavatelem inteligentních systémů pro podporu elektromobility. Zde z něj uvádíme některé užitečné poznatky. „Velký třesk“ elektrobusů v Evropě pokračuje: trojnásobný nárůst počtu registrovaných vozidel v roce 201917.2.2020 Spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions vypracovala v únoru 2019 pozoruhodnou analýzu dosavadního vývoje autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. O její závěry, publikované rovněž v některých zahraničních odborných médiích, se s námi podělili. Ty nejzajímavější zde předkládáme čtenářům našeho portálu, podle možností doplněné o alespoň orientační srovnání se situací v ČR. Méně emisí, méně hluku, méně dřiny: další dotace na „čistá“ vozidla z NP ŽP pro veřejný sektor10.2.2020 Ekonomická úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou hlavní, zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon. Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil. Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily. Celý článek zdeHelsinky nezaznamenaly v roce 2019 žádnou smrtelnou nehodu chodců6.2.2020 Finské hlavní město Helsinky s 650 tisíci obyvateli jsou v mnoha ohledech inspirující také pro česká města. Rok 2019 byl pro toto město i pro všechny jeho následovníky jedinečný, pokud jde o bezpečnost dopravy: Město v tomto roce nezaznamenalo žádnou smrtelnou nehodu chodců. Fatální nehodovost v Helsinkách se vyvíjí příznivě již po několik desetiletí, nikdy však nebyla takto příznivá. Celý článek zdeReportáž Smartcityvpraxi.cz: Veřejné osvětlení – poučení z českých měst22.1.2020 Při své práci navštěvujeme různá města a všímáme si moderních technologií, která tato města využívají. Přitom často objevíme působivá, ale ne vždy šťastná řešení veřejného osvětlení. Rozhodli jsme se proto o naše zkušenosti podělit s Vámi čtenáři na několika příkladech českých měst. Smyslem této reportáže není někoho hanět nebo chválit, nýbrž ukázat, v čem je problém a v čem je vtip. Celý článek zdeVliv barev světla na rostliny: příležitost pro umělé pěstírny i otazníky nad zjednodušeným pohledem na „bio“ osvětlení17.1.2020 Je známo, že různé barvy světla mají bezprostřední vliv na vývoj rostlin. Tento fakt se úspěšně využívá pro umělé pěstování rostlin a je v této souvislosti výzvou pro dodavatele příslušných světelných zdrojů. Zároveň se však objevuje i při poněkud zjednodušeném a tendenčním pohledu na barevné odstíny ve veřejném osvětlení. Produktová informace společnosti OSRAM v lednu 2020 ohledně nových svítidel pro umělé pěstírny (viz foto) dala podnět naší redakci k následujícímu zamyšlení na toto téma. Celý článek zdeElektrické autobusy: problém jménem netrakční spotřeba a jeho možné řešení13.1.2020 Spotřeba elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití baterií. 1 | 2 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2015/2018 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |