Zajímavé projekty
Archiv článků 2020
Elektrobusy ve smart
city Písek: chytrý přístup s trochou rozpaků
16.12.2020 V sychravém dopoledni 10. prosince 2020 bylo na autobusovém nádraží
prvního českého smart city Písek zprovozněno nabíjení jeho pěti nových
elektrobusů MHD. K této neokázalé, ale nanejvýš důležité události byla
přizvána i naše redakce. V rámci chytrého řešení písecké MHD přitom
nejde o pouhou náhradu „kus za kus“ dieselu za elektrobus, ale u
příležitosti tohoto milníku dochází ke změně a celkovému zefektivnění
linkového vedení. Chytrý je i způsob pořízení a provozování nabíjecí
infrastruktury. Rozpaky naproti tomu budí použitá nabíjecí technologie.
Ale popořádku.
Celý
článek zde
10.12.2020 Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem
palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen
Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v
jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté
vyrazil do ulic na testovací provoz. Zkušebním vozidlem je portugalský 12m Caetano H2.City Gold,
který měl letos svoji evropskou premiéru. Tento
autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové
verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od
firmy Siemens.
Celý
článek zde
7.12.2020 Výroba a distribuce tepelné energie z obnovitelných
zdrojů, výstavba fotovoltaických elektráren nebo optimalizace spotřeby
energie ve výrobních a technologických procesech, to je jen malý výčet
projektů, které se mohou od konce listopadu 2020 hlásit do tzv.
předregistračních výzev ze 150 miliardového Modernizačního fondu. Ten
české energetice pomůže s přechodem na čisté ekologické zdroje a České
republice pak s plněním národních cílů v oblasti snižování emisí
skleníkových plynů a ochrany klimatu.
Celý
článek zde
3.12.2020 V
roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů.
Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým
dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro
průběžně dobíjené elektrobusy – koncept vhodný zvláště pro města s
relativně krátkými linkami a snadným přístupem k vlastnímu zdroji
energie v podobě trakční sítě tramvají, trolejbusů nebo metra.
Celý
článek zde
1.12.2020 Malmö
na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300 tisíci
obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí je
spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i zde
klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská hromadná
doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými největším
severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských měst má i
Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by ovšem
nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro
elektrobusy.
Celý
článek zde
25.11.2020 Městská
společnost Operátor ICT (OICT) se chystá otestovat v rámci nástroje pro
měření hladiny zaplněnosti v odpadových nádobách nový typ senzorů v
nádobách na separovaný odpad. Veřejnost o tom byla informována v říjnu
2020. Senzor poskytuje data, která využívá Odbor ochrany
prostředí MHMP pro lepší nastavení frekvence svozů u jednotlivých nádob
tak, aby lépe odpovídala jejich výtěžnosti. Nástroj tak pomáhá zpřesnit
rozhodování o směřování výdajů v oblasti investic do četnosti svozů.
Celý
článek zde
24.11.2020 Rozvoj
bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky
elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba
pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů
do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání
elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích
stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. V ČR
zavádějí elektrobusy jak stávající dopravní podniky, tak také soukromí
dopravci. Dopravní podniky již mají obvykle zavedený provoz v
elektrické trakci, využívají nasmlouvané příkony s provozovateli
distribučních soustav a budují napájecí zázemí s využitím stávajících
napájecích kapacit (dodatečné vyvedení výkonů z měníren apod.).
Dopravci spolu s nově zaváděným provozem elektrobusů řeší výběr a výkon
dobíjecích stanic především podle očekávaných provozních
charakteristik.
Celý
článek zde
4.11.2020 Promyšlená
rekonstrukce veřejného osvětlení v obcích a městech nemusí
začínat prostou výměnou výbojkových svítidel za LED svítidla jenom
proto, že dotace jsou podmíněny především imperativem úspor. A s
přívlastkem úsporný je spojena dnes LED technologie
především.
Systematičtější přístup je začínat od rekonstrukce infrastruktury. Tedy
od zapínacích míst – rozvaděčů veřejného osvětlení (RVO). Od lokálních
bodů rozprostřených po městě nebo obci. Tímto směrem se vydala
společnost Technologie hlavního města Praha, která ověřovala tento
koncept na pilotních projektech začátkem roku 2020.
Celý
článek zde
27.10.2020 Hlavní
město Praha nabídne prostřednictvím městských společností Prague
City Tourism a Operátor ICT (OICT) zdrojový kód k IT systému „V Praze
jako doma“. Oznámila to v druhé polovině října 2020. Zájemci z řad měst
a obcí mohou tento systém snadno využít pro přípravu vlastních projektů
na podporu ohrožených segmentů tuzemské ekonomiky.
Celý
článek zde
26.10.2020 Společnost
ENESA v Janských Lázních dokončila v září 2020 konverzi z
páry na horkou vodu. Laicky řečeno, v nových trubkách bude místo páry
proudit horká voda. Přechod z páry na horkou vodu znamená snížení ztrát
tepelné energie, což vede k nižší spotřebě paliva, snížení emisí CO2
o
3 800 tun ročně a zlepšení životního prostředí. Podívejme se zde na
některé podrobnosti tohoto zajímavého projektu.
Celý
článek zde
23.10.2020 Daniel
Hoan Memorial Bridge je most přes řeku Milwaukee ve
stejnojmenném šestisettisícovém městě v americkém státě Wisconsin. Je
přes tři kilometry dlouhý a po jeho 16m širokém povrchu vede
šestiproudá silnice. Vybudován byl v letech 1970 – 1977 a stal se
dominantou a ikonou města. Od října 2020 je jeho ikonická role posílena
moderním propojeným architektonickým osvětlením od společnosti Signify
(dříve Philips Lighting).
Celý
článek zde
19.10.2020 Říjnové
vydání časopisu Státního fondu životního prostředí Priorita
představilo zajímavou případovou studii revitalizace vodní plochy v
obci Bratčice v okrese Brno-venkov o sedmi stech obyvatelích. Podívejme
se zde na nejzajímavější momenty tohoto pozoruhodného
projektu. V
Bratčicích místu neřeknou jinak než Na Bahně. Ještě nedávno to byl
neutěšený prostor s typickou požární nádrží z betonových bloků ze
sedmdesátých let. Ačkoli jde o náves ve
středu obce, její prostor zdaleka neodpovídal požadavkům, které by měla
splňovat.
Celý
článek zde
15.10.2020 Od září 2020
jezdí ve švédském Göteborgu dva elektrobusy Volvo v
netradičním provedení jako pojízdné knihovny. V působivém
barevném provedení, bez hluku a emisí, lákají děti ke čtení. Díky svým
provozním vlastnostem přitom mohou zajíždět do bezemisních zón, dokonce
i do budov – například nákupních center při různých událostech
věnovaných knihám.
Celý
článek zde
14.10.2020 Kogenerační
jednotky, které z plynu vyrábějí zároveň elektřinu i teplo
a jsou přitom šetrné k životnímu prostředí (blíže o kogeneraci viz v
naší Nápovědě k článkům), mají své pevné
místo také v Šumperku. Společnost SATEZA ze skupiny ENERGIE AG BOHEMIA,
která ve městě provozuje systém centrálního zásobování teplem, se
rozhodla navázat na dobré zkušenosti s dodávkou tepla z již dříve
nainstalované první kogenerační jednotky. Na základě toho uzavřela na
přelomu září a října 2020 se společností ČEZ Energo smlouvu na dodávku
tepla z dalších dvou kogeneračních jednotek, které byly v roce 2020
uvedeny do provozu.
Celý
článek zde
8.10.2020 Hybridní
lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících mohou
významně
ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické nároky pro
jejich využití klade britská železniční síť, resp. její elektrifikovaná
část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá napájení ze třetí
kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru) a jinde svrchní
odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v jižní části
české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje elektrická jednotka
řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského železničního dopravce
Great Western Railway na konci srpna 2020.
Celý
článek zde
23.9.2020 Kogenerační
jednotky z plynu vyrábějí elektřinu a zároveň teplo a jsou
přitom šetrné k životnímu prostředí (blíže o kogenerace viz v naší
Nápovědě k článkům).
Významnou podporu má tento způsob výroby energie v Prostějově. V září
2020 zde radní rozhodli o instalaci další, v pořadí již sedmé,
kogenerační jednotky, která bude dodávat teplo lidem bydlícím v okolí
Holandské ulice.
Celý
článek zde
17.9.2020 Celkem
31 palivočlánkových vlaků Alstom Coradia iLint
se v současné
době připravuje pro provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a
Hessensko v převážně rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky
projevil zájem také rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první
dekády v září 2020 do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku
provozován na hornatých regionálních tratích na jihu Rakouska.
Celý
článek zde
11.10.2020 Město Bodø s
56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od
polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do
dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k
13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až
dvojnásobný. I v těchto podmínkách však budou od června 2021 jezdit
elektrobusy s průběžným dobíjením OppCharge. Bude to vůbec první provoz
elektrobusů za polárním kruhem.
Celý
článek zde
8.9.2020 Země bývalého
Sovětského svazu byly, pokud jde o elektrickou městskou
dopravu, po dlouhá léta doménou trolejbusů. Situace se však postupně
mění. Více než dvanáctimiliónová Moskva, hlavní město Ruské federace,
ukončila v srpnu 2020 provoz na svých posledních šesti trolejbusových
linkách. Moskva však předpokládá postupnou elektrifikaci
formou elektrobusů.
Celý
článek zde
7.9.2020 Detroit, který
je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším
městem amerického státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a
další zdravotně postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její
provoz byl zahájen v polovině července 2020.
Celý
článek zde
2.9.2020 Obec
Rajnochovice s více než 500 obyvateli se rozkládá v srdci
Hostýnských vrchů. Díky krásné přírodě těží hlavně z turistiky a
agroturistiky, stále větší zájem návštěvníků je například o jízdu po
úzkokolejné Rajnochovické lesní železnici. Návštěvníkům i obyvatelům
obce poslouží od konce srpna 2020 moderní veřejné osvětlení. Jejím
dodavatelem je ostravská společnost ČEZ Energetické služby ze skupiny
ČEZ ESCO. Nové veřejné osvětlení přineslo kvalitnější
nasvícení
místních
komunikací, a tím i zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Tento
projekt o rozpočtu přes 2 mil. Kč byl spolufinancován z programu EFEKT.
2.9.2020 Hybridní
elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo
trolej jsou jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na
neelektrifikovaných tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických
jednotek pro přepravu cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné
dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl
učiněn důležitý krok k realizaci projektu – bylo zajištěno jeho
financování s využitím soukromých zdrojů.
Celý
článek zde
31.8.2020 Region
německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011
palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce
Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto
dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká
veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením
do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína
nad Rýnem.
Celý
článek zde
24.8.2020 Moderní
informační technologie mohou pomáhat i v zemědělství a
lesnictví. Důkazem toho je již druhé snímaní lesa ve Vysočina aréně u
Nového Města na Moravě v polovině srpna 2020, při němž pomáhala
aplikace od společnosti Unicorn, hlavního partnera konference
Smart
city FOR ARCH pořádané
provozovateli tohoto portálu.
Celý
článek zde
19.8.2020 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP ve spolupráci s projekty JIVE
a
JIVE 2 vydala
v
červenci 2020 stručné shrnutí nejnovějších zkušeností „Fuel cell buses:
Best practices and commercialisation approaches“, česky „Palivočlánkové
autobusy: osvědčené praxe a přístupy ke komercializaci“. Pro naše
čtenáře z ní v tomto článku vybíráme některé zajímavé poznatky. V rámci
projektů JIVE a JIVE 2 je nebo bude nasazeno do provozu celkem
cca 290 palivočlánkových autobusů.
Celý
článek zde
19.8.2020 V průběhu
roku 2021 zavede ministerstvo pro místní rozvoj (MMR ČR)
novou elektronickou službu, která usnadní život stavebníkům. Investoři
budou moci od příštích prázdnin využít tzv. hromadnou podatelnu.
Veřejnosti to oznámilo v srpnu 2020.
Celý
článek zde
18.8.2020 Dlouhodobě
nevyužívaný bývalý vojenský objekt v areálu Kasáren pod
Radobýlem v Litoměřicích se v roce 2020 dočkal rekonstrukce, a to díky
národnímu programu Regenerace a podnikatelské využití brownfieldů,
který spravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu a implementuje agentura
CzechInvest. Kolaudace úspěšného projektu se konala v srpnu
2020. Historie kasáren sahá až ke konci 19. století, kdy
Litoměřice získaly
postavení důležitého vojenského centra. Od roku 1911 začala vyrůstat na
severozápadním okraji města dělostřelecká kasárna jako součást 9.
sborového velitelství rakouské armády. Z té doby pochází většina
hodnotných staveb uvnitř areálu.
Celý
článek zde
17.8.2020 V odborných
médiích, která se věnují energeticky úspornému
stavebnictví, se stále častěji skloňuje termín Design&Build
(DB) nebo PDB (Performance Design&Build). S touto metodou
seznámila v srpnu 2020 odbornou veřejnost blíže společnost ENESA ze
skupiny ČEZ. Spolu s tím informovala i o nově vzniklých internetových
stránkách na její podporu.
PDB je v ČR doposud málo využívaný způsob zadávání a smluvního
zajištění stavebních zakázek formou dodávky staveb „na klíč“, který je
charakteristický tím, že odpovědnost za zpracování prováděcí projektové
dokumentace celé stavby a veškeré další činnosti, které povedou k
dokončení stavby, je zcela přenesena na zhotovitele stavby.
Celý
článek zde
5.8.2020 Italské město
Milán je jedno z těch, které sází na elektrifikaci svého
autobusového parku. Do roku 2030 plánuje přechod všech svých autobusů
na plně
elektrický pohon
nebo
diesel-hybrid. Jedná se v součtu o stovky elektrických autobusů.
Nabíjení takového parku se již neobejde bez „chytrých“ technologií,
které celý nabíjecí proces optimalizují. Milánský dopravce vsadil na
italský systém Maestor fungující na platformě CatBatt od stejnojmenné
italské firmy. Odborné veřejnosti byla představena na konci července
2020.
Celý
článek zde
28.7.2020 Koncem
července 2020 bylo nejvyššími představiteli hlavního města Prahy
a resortu vnitra podepsáno Memorandum o dlouhodobé spolupráci na
projektech Portál Pražana a Portál občana. Dokument si klade na cíl
podpořit rozvoj funkcionalit obou portálových řešení, zvýšit vzájemnou
využitelnost portálů ze strany jejich uživatelů a zastřešit zkušenosti
a znalosti mezi pracovními týmy ministerstva a hlavního města. V
konečném důsledku bude vzájemná spolupráce šetřit veřejné rozpočty.
Praha tak míří na českou špičku v moderních řešeních v oblasti
eGovernmentu.
Celý
článek zde
17.7.2020 Úspěšnou
spolupráci energetické skupiny ČEZ s regionem při jeho rozvoji
znají čtenáři našich portálů na příkladu Smart
regionu Vrchlabí. Dalším
takovým příkladem, o němž byla veřejnost informována v červenci 2020,
je region kolem orlickoústeckého městečka Králíky.
Celý
článek zde
16.7.2020 ČD Cargo je dceřinou společností národního železničního dopravce České
dráhy, podnikající v oboru železniční nákladní dopravy. Lokomotivní
park ČD Cargo dnes tvoří více než 850 lokomotiv zastoupených v 37
typových řadách. Zhruba z jedné poloviny jde o dieselové lokomotivy,
druhá polovina lokomotiv je elektrických. Z tohoto výčtu je zřejmé, že
ČD Cargo má příležitost zlepšit životní prostředí v oblasti spotřeby
energie, emisí a hluku. K tomu směřuje nový společensky odpovědný
závazek této firmy z července 2020.
Celý
článek zde
15.7.2020 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je jednou z
cest, jak zvýšit zájem veřejnosti o hromadnou dopravu. Zároveň je to
oblast přitahující dodavatele inovativních technologií v oblasti
hardware a software. Příkladem je spolupráce americké technologické
společnosti Cubic Transportation Systems (CTS) a firmy Moovit, dceřiné
společnosti Intel, zaměřené na řešení pro MaaS. Odborná veřejnost o něm
byla informována v červenci 2020.
Celý
článek zde
3.7.2020 Projekty souvisejícími s využíváním inovativních technologií v Praze se
zabývá městská společnost Operátor ICT (OICT), která je rovněž
partnerem připravované konference Smart city FOR ARCH, organizované
provozovateli tohoto portálu. V červnu 2020 zaznamenal významný milník
její projekt „Chytrý svoz odpadu“, jehož závěrečnou zprávu schválila
rada města. Hlavním cílem tohoto pilotního projektu, jehož realizace byla schválena
Radou hlavního města Prahy v první polovině roku 2018, bylo vytvoření
nástroje, který umožní on-line dohled stavu zaplněnosti u vytipovaných
sběrných nádob na tříděný odpad (papír, plast, čiré sklo, barevné sklo,
nápojové kartóny a kovové obaly).
Celý
článek zde
1.7.2020 „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły“ neboli „Klokan –
bezpečná a ekologická cesta do školy“, to je název polského programu
financovaného z prostředků Národního fondu pro životní prostředí a
vodní hospodářství (NFOŚiGW), jehož součástí je i podpora měst při
nákupu školních elektrobusů. Prvním projektem tohoto druhu je školní
elektrobus Solaris pro 2,5tisícové město Godzianów poblíž Lodže,
objednaný v červnu 2020.
Celý
článek zde
29.6.2020 Projekt energetických úspor v 9 objektech menz a kolejí
ČVUT, který ročně uspoří nejznámější české technické univerzitě 20
milionů korun a 4 125 tun CO2, postoupil koncem června 2020 do další
fáze. Na největších českých kolejích probíhají práce na zateplení,
výměnách oken a svítidel. Dodavatelem úsporného projektu je společnost
ENESA, dcera ČEZ ESCO.
Celý
článek zde
Půl miliónu nových
svítidel: stát New York inovuje veřejné osvětlení v rámci programu
Smart Street Lighting NY
26.6.2020 Americký stát New York má celkem 19 miliónů stálých
obyvatel žijících v 62 městech – největší z nich (ale ne hlavní) je
známý osmimiliónový New York City. Od roku 2018 v těchto městech
probíhá konverze více než půl miliónu svítidel veřejného osvětlení na
„chytré“ řešení. Jak byla informována odborná veřejnost, koncem června
2020 bylo takto vyměněno více než 50 tisíc svítidel.
23.6.2020 Zní to snad jako spojení nespojitelného, nicméně petrolejářský gigant
Shell a česká energetická skupiny ČEZ intenzivně spolupracují při
budování nabíjecích stanic pro elektromobily. Rychlé dobití
elektromobilu u stanic ČEZ bude napříště možné také na vybraných
čerpacích stanicích Shell v České republice. Veřejnosti to bylo
oznámeno v polovině června 2020.
Celý
článek zde
19.6.2020 Teplárny Brno ve spolupráci s městem Brno vybudovaly na začátku června
2020 dvě nové stanice značky Siemens v brněnském obchodním centru
Galerie Vaňkovka. Pro vzdálenou správu a řízení stanic si společnost
Teplárny Brno zvolila řešení ChargeUp od společnosti Unicorn, které
zajistí jejich bezproblémový chod a zpoplatnění pro veřejnost. Nabíjecí stanice jsou dostupné v aplikaci ChargeUp ESP, a
elektromobilisté si je tak mohou snadno vyhledat, navigovat k nim,
vybrat dobíjecí tarif a zahájit dobíjení, za které následně mohou
zaplatit kartou nebo prostřednictvím účtu FairPay. Aplikace navíc
umožňuje sledovat dobíjení vzdáleně a informuje řidiče formou
notifikačních zpráv, v případě potřeby je možné dobíjení vzdáleně
ukončit.
Celý
článek zde
18.6.2020 Konsorcium měst Warwickshire, Coventry a Nottingham vybralo společnost
Siemens Mobility jako dodavatele pro zajištění údržby křižovatek
vybavených světelně signalizačním zařízením (SSZ). Smlouva uzavřená 1.
dubna 2020 na dobu pěti let navazuje na předchozí více než dvacetiletou
úspěšnou spolupráci. Zajímavostí je, že na tomto řešení se významnou
měrou podílí brněnská pobočka Siemens Mobility.
Celý
článek zde
17.6.2020 Od začátku června 2020 mohou cestující u všech 19 dopravců sdružených v
Hornorakouském dopravním svazu – Oberösterreichischer Verkehrsverbund
(OÖVV) – platit jízdné pomocí jedné aplikace. Umožňuje to integrovaný
informační a prodejní systém, který je výsledkem spolupráce firem
eos.uptrade a HaCon.
Celý
článek zde
17.6.2020 V prostorách Anenského areálu, který patří Národnímu divadlu, se
rozjela významná rekonstrukce vytápění. Od října 2020 bude objekty
zásobovat teplem nová kotelna, osazená účinnějším a ekologičtějším
kotlem. Projekt v hodnotě 13,2 mil. Kč bude mít na starost společnost
ENESA, dcera ČEZ ESCO.
Celý
článek zde
16.6.2020 V řešení problému znečištěného ovzduší pomohou Česku miliony korun z
Norských fondů. Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP) otevřel v
polovině června 2020 v programu Životní prostředí, ekosystémy a změna
klimatu financovaném z Norských fondů novou dotační výzvu „Tromso“. V
ní je pro města, obce a další žadatele připraveno 65 milionů korun
určených na monitoring a analýzu stavu ovzduší. Dotace pokryje až 100 %
způsobilých výdajů na projekt.
Celý
článek zde
15.6.2020 Od roku 2021 budou všechny pražské tramvaje vybaveny multikonstalačním
přijímačem družicových navigačních systémů (tedy přijímačem schopným
využívat několik těchto systémů), které pomohou výrazně zpřesnit
určování polohy tramvají v ulicích. Odborná veřejnost o tom byla
informována začátkem června 2020.
Celý
článek zde
9.6.2020 Vídeňské elektrické autobusy jsou pro české příznivce elektromobility
spojovány především s jednorázovým projektem elektrických midibusů
průběžně dobíjených pantografem z troleje. Vídeňský
městský dopravce Wiener Linien nicméně pro svůj rozvoj elektrických
autobusů uvažuje i s dalšími alternativami, palivočlánkové autobusy
nevyjímaje. Důkazem je testovací provoz palivočlánkového autobusu od
polského výrobce Solaris, který proběhne v prvních červnových týdnech
2020.
Celý
článek zde
5.6.2020 Finské hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků
provozu autonomních elektrických minibusů. Nijak proto
nepřekvapí, že v rámci evropského projekt autonomních elektrických
minibusů FABULOS byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v
Helsinkách. V rámci projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku
testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských
konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský)
a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat
zkušenosti ze skutečných dopravních situací.
Celý
článek zde
4.6.2020 Zelená infrastruktura je důležitou součástí měst a obcí. Při jejím
rozvoji může účinně napomáhat spolupráce municipalit s místním
průmyslem. Důkazem je nová část parku přiléhajícího k jaderné
elektrárně Temelín, kterou tato elektrárna otevřela na začátku června
2020. Ještě nedávno zde ležely rozmanitý, často neidentifikovatelný a těžko
tříditelný odpad. Ten energetici vytřídili a odvezli na vlastní
skládku. Sanace místa trvala čtyři měsíce a společnost ČEZ do ní
investovala čtyři sta tisíc korun. Nově tak vznikl lesní park, který
navazuje na zámecký park kolem Infocentra Jaderné elektrárny Temelín.
Celý
článek zde
3.6.2020 Odpovědí na problém investic i inovativní povahu elektrobusů pro
dopravce jsou, jako jeden z důležitých trendů v elektromobilitě městské
dopravy, rozmanité obchodní modely. K nim patří zejména leasing
elektrobusů. Důkazem je nově vzniklá litevská leasingová společnost
Dancer Mobility, poskytující leasing elektrobusů Dancer Bus. Odborná
veřejnost o ní byla informována v květnu 2020.
Celý
článek zde
2.6.2020 Významným doprovodným programem veletrhu FOR ARCH bude letos konference
Smart city FOR ARCH, zaměřená na problematiku chytrých měst a moderních
technologií, které pomáhají tento manažersko-strategický koncept
realizovat. Konferenci Smart city FOR ARCH organizuje konzultační firma Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services. Konference navazuje na úspěšnou
sérii odborných konferencí „Smart city v praxi“, pořádaných každoročně
od roku 2016. Tomu odpovídá i připravený program.
Celý
článek zde
28.5.2020 Ve světě je dnes provozováno více než 60 plně automatizovaných linek
metra, jejichž celková délka přesahuje tisíc kilometrů. Převažující
technologií je přitom CBTC, tedy automatizace
na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových
obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu. Tímto směrem míří i pražské metro. Jeho
provozovatel, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), k tomu v květnu 2020
učinil důležitý krok: zahájil předběžné tržní konzultace s
potenciálními dodavateli automatických systémů metra.
Celý
článek zde
Řetězec ASKO
elektrifikuje svoji logistiku
25.5.2020 Pozitivní efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se
projevují zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými
rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě
těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové
dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní
doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a
jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou
skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu.
Celý
článek zde
21.5.2020 Na evropský trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových
autobusů, portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost
informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě
Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti
Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto
výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019.
Celý
článek zde
11.5.2020 Snížení nákladů na spotřebu elektřiny, tepla, plynu a vody o 42 mil. Kč
– to je přínos za rok 2019 všech energeticky úsporných projektů se
zárukou (EPC), které v Moravskoslezském kraji poskytuje společnost
ENESA, dceřiná společnost ČEZ ESCO. Většina projektů v regionu se týká
nemocnic nebo středních škol provozovaných krajem a také školek i
základních škol ve vlastnictví města Český Těšín. Odborná veřejnost
byla o této úspěšné bilanci informována začátkem května 2020.
Celý
článek zde
4.5.2020 Již dříve avizovaná 4MW palivočlánková elektrárna ve více než
80tisícovém městě Danbury v americkém státě Connecticut zahájila koncem
dubna 2020 komerční provoz. Účinnost této elektrárny s palivovými
články od společnosti FuelCell Energy je srovnatelná a plynovými
turbínami, přitom neprodukuje prakticky žádné škodlivé emise.
Celý
článek zde
29.4.2020 Hospodárné využívání elektrické energie je základem efektivního provozu
všech elektrických vozidel. Přispívá k němu významnou měrou i
inteligentní měnírna HESOP od francouzského výrobce Alstom, která
slouží již několik let v mnoha dopravních systémech po celém světě.
Poprvé v Německu byla v dubnu 2020 uvedena do provozu na metru v
Hamburku.
Celý
článek zde
23.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1.
čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých
nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji
elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření.
Celý
článek zde
21.4.2020 Neukáznění řidiči na železničních přejezdech vážně ohrožují sebe i jiné
a situace se, navzdory tragickým nehodám, nijak nelepší. Na pomoc proti
této velmi nebezpečné neukázněnosti proto přicházejí moderní
technologie. Do léta 2020 se, v návaznosti na úspěšný pilotní projekt,
postupně spustí provoz inteligentních kamer na vybraných železničních
přejezdech. Záznamy z těchto kamer budou pomáhat ve správním řízení
vedeném proti přestupci Policií ČR. V krajním případě tak může
neukázněný řidič přijít o řidičský průkaz.
Celý
článek zde
16.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž
divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje více než 190
veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes 130
rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé
zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých
měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce
Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po
Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující
doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v
Rakovníku a pražských Horních Měcholupech.
Celý
článek zde
15.4.2020 Do ulic litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích
2020 na linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva
elektrobusy s netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily.
Vyvinula je litevská inovační skupina Vejo projektai, která je
prezentuje pod značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“.
Celý
článek zde
2.4.2020 Jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová
metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu, má od roku 2018
smlouvu s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW
palivočlánkového kogeneračního parku pro
dálkové vytápění v tomto městě po dobu 20 let. Partnerem je energetická
společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Ukazuje se, že od
svého zprovoznění na konci června 2018 přesahuje reálný provoz této
palivočlánkové jednotky předpokládané provozní parametry.
Celý
článek zde
31.3.2020 Od března 2020 mohou cestující na území německého Dopravního svazu
Mittelthüringen zahrnujícího města Erfurt, Výmar, Jena, Gera and Gotha
používat pro placení jízdného bezkontaktní aplikaci Fairtiq od
stejnojmenné švýcarské firmy. Je to pohodlné i hygienické.
Celý
článek zde
30.3.2020 V březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava
pozoruhodný milník: Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize,
hlavním městě Lotyšska, vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas
satiksme již dříve avizovaných deset trolejbusů Solaris s
palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
Celý
článek zde
27.3.2020 Více než miliónový Kolín nad Rýnem je jedním z německých smart cities.
Čtenáři našich stránek ho znají zejména jako město provozující
palivočlánkové autobusy. V příštích
letech zde bude ve velkém rozsahu zaváděna další inovativní
technologie: Všech 85 tisíc světelných míst ve veřejném osvětlení bude
propojeno řídicím systémem Interact City od společnosti Signify (dříve
Philips Lighting). Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu
2020.
Celý
článek zde
26.3.2020 Městský dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu
provozuje 203 autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních
lodí, které dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve
špičkových dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost
informována v březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré
své provozní plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS
od kanadské společnosti GIRO.
Celý
článek zde
24.3.2020 V rámci evropského projektu JIVE
bude od roku
2021 jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových
autobusů od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla
informována v březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku
palivočlánových autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.
Celý
článek zde
13.3.2020 Kolik nových provozů a potenciálních zdrojů znečištění ovzduší je možné
ještě povolit, aby nebyly překročeny imisní limity? Kolik aut ještě
snese ovzduší center velkých měst, aby se v nich obyvatelé nedusili?
Jak optimalizovat dopravní systém města a kde začít budovat novou
průmyslovou zónu? Kde postavit dětské hřiště či sportoviště, aby děti
nebo sportovci dýchali co možná nejčistší vzduch? Jak objektivně
informovat obyvatele města o stavu ovzduší? Aby se dalo se vší zodpovědností odpovědět na tyto otázky, je nutné
průběžně znát stav ovzduší v dané lokalitě. To vše vede k jedinému
možnému řešení, a tím je permanentní monitorování stavu znečištění
ovzduší.
Celý
článek zde
12.3.2020
1. základní škola v Hořovicích je, alespoň pokud jde o energetické
hospodářství, poměrně typickou českou školou. Její budova je stará řádově desítky let – patří tedy mezi ty novější a v
rámci možností upravené zvenčí i zevnitř, ale ne již zcela moderní. Škola sestává z několika pavilónů vytápěných z lokální
kotelny. Jednotlivé rozlehlé budovy byly osazeny množstvím
klasických teplovodních radiátorů s ruční regulací. Jak je tomu u škol obvyklé, jednotlivé třídy a kabinety
mívají odlišný časový rozvrh. V
neposlední řadě je škola plná zvídavých žáků, které by snadno
ovladatelné prvky energetického hospodářství ve třídách mohly svádět k
neodborným zásahům. Jako nejvhodnější řešení pro zlepšení vytápění se proto
ukázala bezdrátová zónová regulace.
Celý
článek zde
10.3.2020 Takřka v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“ zabránila vládní preventivní
protiepidemická opatření jejímu uskutečnění. Pochopitelně je to
komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně chytrá města v České
republice se i nadále rozvíjejí a my jsme připraveni jejich rozvoj ze
všech sil podporovat jako konzultanti, publicisté a organizátoři
odborných akcí. K tomu tu máme několik dobrých zpráv:
Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání.
V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde. Články z této brožury
jsme již také začali publikovat v plynulém textu na našich portálech a
následovat budou další. V tištěné podobě budeme tuto brožuru rozdávat
na všech našich obchodních jednáních a vzdělávacích akcích k tématům
smart city a elektromobility.
Celý
článek zde
3.3.2020 Krakov je jedním z polských měst široce se angažujících v oblasti inovativní městské dopravy (viz například naše reportáž o krakovských elektrobusech).
Na konci ledna 2020 zažila krakovská tramvajová doprava provozovaná
městským dopravcem MPK pozoruhodnou událost: Vůbec poprvé v Polsku zde
byl během noci testován automatický provoz tramvaje bez řidiče.
Celý
článek zde
2.3.2020 Pro
některé čtenáře našeho portálu bude možná nadpis tohoto článku působit
jako science fiction nebo přinejmenším jako cosi hodně vzdáleného
realitě. Na sesterských stránkách Proelektrotechniky.cz
nicméně již delší dobu sledujeme problematiku tzv. malých reaktorů,
které jsou důležitým rozvojovým směrem v jaderné energetice a o jejichž využití se zajímá i společnost ČEZ.
V ekologicky smýšlejícím Finsku s ambiciózní energetickou politikou co
do ochrany ovzduší a klimatu je to také jeden z mála možných způsobů,
jak bez emisí řešit centrální zásobování teplem.
Celý
článek zde
Bližší informace o fungování a různých typech jaderných reaktorů najdete v naší nápovědě k článkům zde.
28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu
opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku)
se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v
únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato
trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší
zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude
potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují
technický stav tratě.
Celý
článek zde
12.2.2020 Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala
dopravní skupina Transdev rekordních 157 kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu
cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny
další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské
dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny
ABB.
Celý článek zde
5.2.2020 Zní to dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k
předčasným úmrtím. Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy
ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně
a systematicky zabývá také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií
výroby autobusů, která je dnes úspěšným dodavatelem elektrických
bateriových a hybridních autobusů pro zdravý městský provoz.
Celý článek zde
4.2.2020 Vedle „stavebnicových“ elektrobusů Businova je Aptis od
Alstomu dalším netradičně řešeným elektrobusem „made in France“, který
náš portál již představil našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020
zaznamenal tento elektrobus významný milník: První z objednané
dvanáctikusové série byl dodán dopravci Compagnie des Transports
Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém francouzském Štrasburku.
Celý
článek zde
Smart city Vídeň:
inteligentní mobilita, energetika a služby i městská zeleň pro
klimaticky neutrální město
30.1.2020 Rakouské hlavní město Vídeň s 1,8 miliónem obyvatel patří k nejdéle
fungujícím evropským smart cities. Koncept smart city Vídeň je rozvíjen
již od roku 2011 jako iniciativa vedení města, shrnutá do základního
strategického dokumentu „Smart City Wien, Rámcová strategie“ s časovým
horizontem 2050 (o této strategii blíže pojednává v případové studii
mj. naše publikace Smart city v praxi). V lednu
2020 prezentovalo město Vídeň široké veřejnosti svůj klimatický balíček
zahrnující 50 opatření v sedmi tematických oblastech. Ten by měl z
Vídně udělat uhlíkově neutrální metropoli a vzor v ochraně klimatu.
Celý
článek zde
21.1.2020 Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití
palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo
na méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s
velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu
2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů.
Celý
článek zde
20.1.2020 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou
síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby.
Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné
energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie
nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Jejich častým a
nanejvýš potřebným využitím je propojení kritické infrastruktury města
(bezpečnostní a záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v
mikrosíti s nezávislým a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro
případ výpadku veřejné energetické sítě.
Celý
článek zde
15.1.2020 Na konci roku 2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová
kogenerační jednotka v americkém městě Tulare,
instalovaná v místní čističce odpadních vod a využívající jako vstupní
médium bioplyn. Pro jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell
Energy, je to příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v
oblasti stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností
využívání bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického
média, při jejich provozu.
Celý
článek zde
14.1.2020 Smart region Vrchlabí
funguje již
deset let a představuje první český „smart“ koncept. V jeho
realizaci pokračuje od ledna 2020 vrchlabská radnice projektem městské
energetiky, který přinese snížení nákladů na energie v pěti objektech o
téměř 19 %. Investice do modernizace v hodnotě 16,6 mil korun s DPH
bude splácena po dobu 12 let z budoucích úspor tepla, elektřiny, plynu
a vody.
Celý
článek zde
9.1.2020 Tajemně znějící název v nadpise je oficiálním jménem irských státních
železnic (v gaelštině). A přestože Irsko se svými necelými dvěma tisíci
km tratí nepatří právě k železničním velmocem, 48 miliónů cestujících
ročně v dálkové, regionální a městské železniční dopravě není
zanedbatelných. Na konci roku 2019 učinily irské železnice unikátní
krok v oblasti inovací: Pod jedním systémem zkombinovaly aplikace
informačních systémů pro cestující a pro dopravce, a vytvořily tak
robustní nástroj pro podporu efektivní kolejové dopravy.
Celý
článek zde
„Čisté autobusy
poháněné odpadky“: palivočlánkové autobusy ve Wuppertalu
8.1.2020 Průmyslové město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v
německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo
k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní
městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze
série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj
vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku
elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v
městské spalovně.
Celý
článek zde
7.1.2020 Nemocnice v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500
lůžky patří mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě
špičkového vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní
provoz. K němu brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku
roku 2020. Celou investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým
je ČEZ Energo, společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce
kogeneračních jednotek TEDOM.
Celý
článek zde
3.1.2020 Prosinec 2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových
autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve
francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé
autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě
provozované palivočlánkovými autobusy.
Celý
článek zde
1
| 2 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020
| Archiv-2019
| Archiv-2018
| Archiv-2017
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015