|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Zajímavé projektyArchiv článků 2016Závěrečná zpráva projektu CHIC: palivočlánkové autobusy směřují ke komercializaci23.12.2016 Evropský projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve studii E-mobilita v MHD. Tento projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. Celý článek zde Scania a Bombardier testují první indukčně dobíjený elektrický autobus ve Skandinávii22.12.2016 Indukční (bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city) nedaleko Stockholmu, na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. Testovacím vozidlem je 12m městský autobus typu Scania Citywide LE4x2. Jde o paralelní hybrid s dieselovým a elektrickým pohonem propojenými převodovkou. Celý článek zde SIGFOX: globální síť internetu věcí expanduje a investuje do dalšího rozvoje21.12.2016 Síť internetu věcí SIGFOX, sídlící ve Francii a reprezentovaná v ČR společností SimpleCell Networks, oznámila začátkem prosince 2016 nové investice s cílem expandovat do dalších zemí. V roce 2018 má v plánu provoz v 60 zemí světa a zároveň dosažení finančního bodu zvratu ze ztráty do zisku. Během pouhých pěti let se podařilo vybudovat SIGFOX jako jedinečnou bezdrátovou síť, poskytující jednoduchou a efektivní konektivitu nejrůznějším koncovým uživatelům propojeným v cloudu. Koncových bodů sítě SIGFOX je dnes po celém světě více než 10 miliónů v cca 30 zemích. Efektivní provoz sítě je možný zejména díky nízkým nákladům celého systému i jednotlivých zařízení. Celý článek zde Řím omezí vjezd turistických autobusů do centra, elektrobusy mají úlevu15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti se smart city Oslo, zavádění čisté městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu, plánuje město Řím. Centrum Říma dnes trápí, kromě jiného, velké množství autobusů plných turistů nadšených pro pravěké památky, ale s menším pochopením pro samotné Římany i pro pohyb vlastními silami. Turistika je zkrátka průmysl, kde platí: náš zákazník – náš pán. Výsledkem je smog a dopravní zácpy v centru města. Celý článek zde SIGFOX rozšiřuje svou síť na Slovensko12.12.2016 Síť pro internet věcí SIGFOX, která v ČR nyní pokrývá téměř 88 % populace a připravuje první komerční aplikaci v Liberci, se začala rozšiřovat také na Slovensko. Jak oznámili v prosinci 2016 Sigfox a český operátor této sítě společnost SimpleCell Networks, SIGFOX už nyní pokrývá zhruba 30 % populace Slovenské republiky. Výhradním operátorem SIGFOX na Slovensku bude společnost SimpleCell Networks Slovakia. Díky spolupráci se společností Towercom zde má SIGFOX na začátku prosince 2016 cca 30 % pokrytí.SimpleCell Networks Slovakia a.s. je prvním slovenským operátorem sítě určené pro Internet věcí (IoT) postavené na technologii SIGFOX. Síť SIGFOX doplňuje existující širokopásmová připojení jednoduchým, levným a energeticky nenáročným systémem zajišťujícím přenos malého množství dat na velké vzdálenosti. Celý článek zde Město Stavanger: chytrý svoz komunálního odpadu nejsou jen „chytré“ koše ve městě30.11.2016 Na workshopu k problematice smart city, organizovaném norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. Jinými slovy, udělat z „tradičního“ řešení „chytré“ řešení neznamená doplnit staré technologie a staré postupy o moderní informační technologie, nýbrž je zapotřebí změnit systém jako celek. Stavanger má 133 tisíc obyvatel. Typickou obytnou budovou je čtyř- až osmipatrový dům s 20 až 250 bytovými jednotkami. Stavanger tedy není nepodobný řadě českých měst. Před změnami v odpadovém hospodářství byly tyto bytové domy obklopeny hradbou kontejnerů na odpad, podobně jako v mnoha českých městech. Od roku 2005 se začalo se změnami Celý článek zde Třinec dostane deset elektrobusů Škoda Perun s novou karoserií Solaris29.11.2016 Na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu 2016 byl dopravní společnosti Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti elektrobusů Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v Třinci (viz foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím získá v ČR zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. Škoda Perun HE pro Třinec používá jako první v ČR karoserii Solaris Urbino 12 electric v novém provedení. Přepravní kapacita činí celkem až 82 cestujících, z toho 27 sedících. Koncepčně se jedná o „noční“ elektrobus, určený pro nabíjení ze zásuvky a pro celodenní provoz bez automatizovaného rychlého dobíjení vysokými výkony. Tomu odpovídá i jeho osazení trakčními bateriemi. Celý článek zde Projekt I-CVUE DSM: internetový model umožní porovnat elektromobil s klasickým automobilem28.11.2016 Elektromobil je oproti srovnatelnému automobilu dražší a má kratší dojezd, má však nižší provozní náklady, je ekologičtější, jeho užívání má i některé další výhody, třeba v oblasti parkování. O jednoduché a rychlé srovnání těchto zdánlivě nesrovnatelných veličin na bázi jednoduché internetové platformy se snaží evropský projekt I-CVUE DSM (Decision Support Model), tedy „Pobídky pro čistší vozidla v městské Evropě – nástroj pro rozhodování“, který byl odborné veřejnosti představen v listopadu 2016. Celý článek zde Monitoring parkovacích míst v Liberci – první komerční projekt internetu věcí v ČR postavený na technologii SIGFOX21.11.2016 Pro potřebu internetu věcí, tedy identifikace věcí a sledování jejich pohybu po internetu, je v ČR od počátku roku 2016 budována síť SIGFOX. Jak byla v listopadu 2016 informována veřejnost, první komerční projekt fungující v síti SIGFOX začalo realizovat město Liberec, které touto technologií bude monitorovat 240 parkovacích míst v šesti lokalitách města. Síť SIGFOX tak definitivně přechází z fáze pilotních a zkušebních projektů ke komerčnímu využití. Dodavatelem koncového řešení a integrátorem technologie je společnost ČD – Telematika. Celý článek zde ParkShuttle: nejstarší systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway, švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny nové technologie. Celý článek zde Aplikace v Espoo pomáhá zjišťovat závady na městských komunikacích9.11.2016 Rozmanité aplikace pro chytré telefony pomáhají usnadnit život obyvatelům chytrých měst – smart city – a jejich počet a zaměření se neustále rozvíjejí. Zajímavou aplikaci začalo v listopadu 2016 zkoušet finské město Espoo. S její pomocí mohou občané upozornit na závady na silnicích a cestách, jako například spadlé dopravní značení nebo vážné poškození vozovky. Celý článek zde Projekt MAVEN: pomůže automatizace silničních vozidel v chytrých městech?7.11.2016 Jak ukazují dosavadní zkušební projekty, pro automatické řízení automobilů dnes již existují vhodné technologie (nabízí je například firma Bosch), ať již jde o radary nebo kamerová zařízení a související software, který dokáže data z těchto senzorů vyhodnocovat a interpretovat pro potřebu ovládání vozidla. Hlavní doménou jejich zkušebního využití však prozatím zůstávají dálnice, resp. víceproudé silnice, s jednoznačně určenými a vzájemně se nepřekrývajícími jízdními pruhy. Výzvou, a to stále naléhavější, zůstává bezpečnost a efektivnost individuální dopravy v městském provozu. Odpověď na tuto výzvu by měl do tří let přinést evropský projekt MAVEN (Managing Automated Vehicles Enhances Network – doslova „řízení automatických vozidel zdokonaluje síť“), který byl zahájen v září 2016 v Bruselu. Celý článek zde V Polsku přibude přes 40 elektrobusů Solaris 1.11.2016 Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští dopravci se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává sousední Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní kapacity. Celý článek zde Národní program Životní prostředí podporuje zelenou infrastrukturu měst a obcí25.10.2016 Na konferenci „Chytrý region – příležitosti pro obce a města“ v Hradci Králové, pořádané 19. 10. 2016 tamním Centrem investic, rozvoje a inovací, jíž se zástupci našich portálů, Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz zúčastnili v roli mediálních zástupců i přednášejících, zaznělo mnoho zajímavých informací z oblasti praktických zkušeností i plánovaného spolufinancování konceptu smart city. Kromě otázek týkajících se moderních technologií nás zaujal mj. Národní program Životní prostředí v gesci MŽP ČR a jeho podpora zelené infrastruktury města obcí. To je totiž oblast, na kterou se uprostřed „digitálních“ měst v souvislosti s konceptem smart city občas zapomíná. Celý článek zde Internet věcí: síť SIGFOX pokrývá 85 % území ČR25.10.2016 Internet věcí, tedy identifikace věcí a sledování jejich pohybu po internetu, je důležitým prostředkem jak pro rozvoj průmyslové automatizace, tak při rozvoji konceptu smart city. Pro potřebu internetu věcí je v ČR od počátku roku 2016 budována síť SIGFOX . V říjnu 2016 dosáhla tato síť na území ČR významného pokroku: celkem 85% pokrytí, což odpovídá zhruba stejnému podílu lidí, kteří mají v ČR k síti SIGFOX přístup. Bylo nainstalováno 177 stanic z celkem plánovaných 300. Celý článek zde Projekt GATEway: Lidar mapuje ulice pro automatický minibus19.10.2016 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto přístroje probíhá nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v rámci britského projektu GATEway. Celý článek zde Elektrobusy v Yorku: milión kilometrů za 21 měsíců11.10.2016 Jedním z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park 12 elektrobusů Optare Versa od britského výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016, po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50 tisíc km na vůz ročně. Celý článek zde MIT vytvořil dopravní model z údajů o poloze uživatelů mobilních telefonů5.9.2016 Údaje o východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na 3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu Massachusetts. Celý článek zde Projekt SOHJOA: automatické minibusy začaly zkušební provoz v Helsinkách29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu a nedávném představení londýnského projektu GATEway byl v polovině srpna 2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. Automatický minibus EasyMile EZ10od francouzského výrobce Ligier je 3,9 m dlouhý a 2,7 m vysoký. Má přepravní kapacitu 6 sedících a 6 stojících osob – v rámci uvedeného projektu SOHJOA se využívá kapacita 9 míst. Asynchronní elektromotor mu umožňuje maximální rychlost 40 km/h a cestovní rychlost 20 km/h. Celý článek zde Londýnské autobusy začaly ukazovat online údaje o dopravním provozu19.8.2016 Londýn je jednou z evropských metropolí, které průběžně naplňují koncept smart city. Důležitá oblast, které je v této souvislostí věnována pozornost, jsou užitečné informace o dopravě, které pomohou významně usnadnit každodenní život Londýňanů. Vedle otevřených dat z oblasti dopravy, která dnes využívá kolem pěti set uživatelských aplikací, přišel městský organizátor dopravy Transport for London (TfL) v srpnu 2016 s další novinkou: Prostorná záď tradičních městských patrových autobusů začne být využívána pro digitální panely zobrazující v reálném čase informace o dopravním provozu ve městě. Celý článek zde Projekt GATEway: automatická vozidla z letiště pro smart city5.8.2016 Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné dopravě. To jsou hlavní východiska britského projektu automatických vozidel GATEway, představeného široké odborné veřejnosti v červenci 2016. Celý článek zde V Paříži zahájily provoz 12m elektrobusy Bolloré BlueBus14.6.2016 Jako další v rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i naše Plzeň, byl na konci května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23 elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“ elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními parametry srovnatelného dieselového autobusu. Jako zásobníkem energie je vybaven 240kWh lithium-metal-polymerovou trakční baterií, která vystačí na denní 180km proběh vozidla. Jde tedy o „noční elektrobus“ s dobíjením pomocí zásuvky. Celý článek zde Van Hool Exqui.City: elektrický „trambus“ bude sloužit v Hamburku19.5.2016 Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu smart city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s průběžným dobíjením. Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool. Sám výrobce používá pro tento typ elektrobusu výraz „trambus“, pro českého čtenáře známý spíše jako způsob řešení kabiny u nákladního automobilu. Celý článek zde OpenSP: Otevřená data ušetří peníze provozovatelům MHD v chytrých městech 5.5.2016 Dopravní prostředky v městské dopravě jsou stále více vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu. Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání je typické pro koncept smart city. Podle odhadů FourC lze ceny dílčích informačních systémů v průměrně „informatizovaném“ evropském městském autobuse odhadnout včetně nákladů instalace na téměř 23 tisíc €, tedy přes 0,6 mil. Kč. Celý článek zde BeeZero: První car sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov 26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho strategie smart city. Park BeeZero budou tvořit osvědčené palivočlánkové elektrické automobily Hyundai ix-35. Je to pětimístný SUV s předním náhonem, poháněný indukčním elektromotorem o výkonu 100 kW. Zdrojem energie je palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická energie je ukládána do 0,95kWh lithium-polymerové baterie. Celý článek zde Philips a Vodafone společně pro chytré osvětlení ve smart cities23.3.2016 Internet věcí, tedy identifikace věcí a jejich sledování po internetu, nachází stále více uplatnění i v rámci konceptu smart city . Jeho hlavní využití je především v efektivním řízení městské mobility a dalších městských služeb, včetně veřejného osvětlení. K tomuto účelu se v polovině března 2016 spojili dva světoví lídři – dodavatel osvětlovacích technologií Philips a globální společnost v oblasti konektivity Vodafone – při společné nabídce systémů veřejného osvětlení pro smart cities. Nabízené řešení pro inteligentní veřejné osvětlení je stavěno na produktu Philips CityTouch. Jeho základem je softwarová platforma, umožňující pomocí webových aplikací efektivně a jednoduše řídit veřejné osvětlení podle okamžitých podmínek a požadavků. Celý článek zde Energie pro obytný komplex Phi Suea House v Thajsku: jen slunce a voda15.3.2016 Projekty využívající ukládání energie z obnovitelných zdrojů do vodíku s následnou výrobou elektřiny v palivových článcích zaznamenaly důležitý milník v podobě nového obytného komplexu Phi Suea House v thajském městě Chiang Mai, jehož energetické hospodářství pracuje plně v ostrovním režimu a kombinuje fotovoltaické zdroje, elektrolyzér, zásobník energie a palivové články. Jde o největší projekt tohoto druhu na světě. Světová odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v únoru 2016. Celý článek zde SIGFOX: Česká republika bude mít komunikační síť pro internet věcí2.3.2016 Internetem věcí (IoT) rozumíme identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po internetu. O tomto fenoménu se hovoří především v souvislosti s automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0 a stále více také u inteligentního řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy. Česká republika se brzy připojí k zemím, které budou součástí globální sítě internetu věcí SIGFOX. Tato síť překonává cenové a technické bariéry dosud zpomalující rozvoj internetu věcí a funguje ve 13 zemích světa. Celorepublikovou veřejnou komunikační síť SIGFOX začala počátkem roku 2016 budovat společnost SimpleCell Networks a.s. ve spolupráci s T-Mobile. Celý článek zde Projekt Smart region Vrchlabí zblízka: úspěchy, otazníky a další plány19.2.2016 O evropském projektu Grid4EU jsme na našich stránkách Proelektrotechniky.cz psali již vícekrát. Tento projekt zaměřený na systémy smart grid, jehož demonstrační fáze byla nedávno oficiálně ukončena, přinesl zajímavé poznatky pro rozvoj chytrých sítí do budoucna. Významnou měrou k tomu přispěl i demonstrační projekt Demo 5 – Smart region Vrchlabí. Zástupci naší redakce měli v únoru 2016 příležitost prohlédnout si tento projekt přímo v terénu a pohovořit s jeho účastníky o jeho výsledcích, přínosech, sporných otázkách i dalších perspektivách. Celý článek zde Smart city Londýn: otevřená data v dopravě usnadňují každodenní život Londýňanů5.2.2016 Jak byla koncem ledna 2016 informována široká veřejnost, v současné době již téměř pět set uživatelských aplikací, využívajících otevřená data o dopravě, pomáhá obyvatelům a návštěvníkům Londýna usnadnit jejich pohyb po městě a okolí. Londýn tak naplňuje svoji strategii jednoho z významných evropských inteligentních měst, neboli smart city. Celý článek zde Patrové plug-in hybridní autobusy v Bristolu využívají Geo-Fencing28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci evropského projektu ZeEUS, budou sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy (viz foto) byly oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou nasazeny do pravidelného provozu na městské lince č. 72. Celý článek zde Projekt CityVerve: smart city Manchester využívá internet věcí8.1.2016 Manchester, půlmiliónové průmyslové město v severní Anglii, je jedním z evropských smart cities. Pro praktické uplatnění tohoto konceptu chce využít především možnosti, které nabízí internet věcí a v této oblasti být ve Velké Británii na špičce. K tomuto cíli jde skutečně s vervou – napomoci mu má projekt CityVerve (doslova: městský elán či verva), který získal v prosinci 2015 spolufinancování od britské vlády ve výši 10 miliónů liber (cca 370 mil. Kč). Internet věcí, tj. identifikace věcí a sledování jejich pohybu po internetu, nabízí pro implementaci konceptu smart city široké možnosti při propojování a sdílení dat z nejrůznějších oblastí života občanů a návštěvníků města. Celý článek zde 1 | 2 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018 | Archiv-2017 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |