Zajímavé projekty
Archiv článků 2016
23.12.2016 Evropský projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD. Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. Celý
článek zde
22.12.2016 Indukční (bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city) nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. Testovacím vozidlem je 12m městský autobus typu Scania
Citywide LE4x2. Jde o paralelní hybrid s dieselovým a
elektrickým pohonem propojenými převodovkou. Celý
článek zde
21.12.2016 Síť internetu věcí SIGFOX, sídlící ve
Francii a reprezentovaná v ČR společností SimpleCell Networks, oznámila
začátkem prosince 2016 nové investice s cílem expandovat do dalších
zemí. V roce 2018 má v plánu provoz v 60 zemí světa a zároveň dosažení
finančního bodu zvratu ze ztráty do zisku. Během pouhých pěti let se podařilo vybudovat SIGFOX jako jedinečnou
bezdrátovou síť, poskytující jednoduchou a efektivní konektivitu
nejrůznějším koncovým uživatelům propojeným v cloudu. Koncových bodů
sítě SIGFOX je dnes po celém světě více než 10 miliónů v cca 30 zemích.
Efektivní provoz sítě je možný zejména díky nízkým nákladům celého
systému i jednotlivých zařízení. Celý
článek zde
15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. Centrum Říma dnes trápí, kromě jiného, velké množství
autobusů plných turistů nadšených pro pravěké památky, ale s menším
pochopením pro samotné Římany i pro pohyb vlastními silami. Turistika
je zkrátka průmysl, kde platí: náš zákazník – náš pán. Výsledkem je
smog a dopravní zácpy v centru města. Celý
článek zde
12.12.2016
Síť pro internet věcí SIGFOX, která v ČR nyní
pokrývá téměř 88 % populace a připravuje první komerční
aplikaci v Liberci, se začala rozšiřovat také na Slovensko.
Jak oznámili v prosinci 2016 Sigfox a český operátor této sítě
společnost SimpleCell Networks, SIGFOX už nyní pokrývá zhruba 30 %
populace Slovenské republiky. Výhradním operátorem SIGFOX na Slovensku bude společnost
SimpleCell Networks Slovakia. Díky spolupráci se společností Towercom
zde má SIGFOX na začátku prosince 2016 cca 30 % pokrytí.SimpleCell Networks Slovakia a.s. je prvním slovenským
operátorem sítě určené pro Internet věcí (IoT) postavené na technologii
SIGFOX. Síť SIGFOX doplňuje existující širokopásmová připojení
jednoduchým, levným a energeticky nenáročným systémem zajišťujícím
přenos malého množství dat na velké vzdálenosti. Celý
článek zde
30.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném norským
velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i
zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu
komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento
zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve
smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to
někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. Jinými slovy,
udělat z „tradičního“ řešení „chytré“ řešení neznamená doplnit staré
technologie a staré postupy o moderní informační technologie, nýbrž je
zapotřebí změnit systém jako celek. Stavanger má 133 tisíc obyvatel. Typickou obytnou budovou je čtyř- až
osmipatrový dům s 20 až 250 bytovými jednotkami. Stavanger tedy není
nepodobný řadě českých měst. Před změnami v odpadovém hospodářství byly
tyto bytové domy obklopeny hradbou kontejnerů na odpad, podobně jako v
mnoha českých městech. Od roku 2005 se začalo se změnami Celý
článek zde
29.11.2016 Na veletrhu Czechbus
2016 v listopadu 2016 byl dopravní společnosti
Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti elektrobusů
Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v Třinci (viz
foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím získá v ČR
zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. Škoda Perun HE pro Třinec používá jako první v ČR
karoserii Solaris
Urbino 12 electric v novém provedení. Přepravní kapacita činí celkem až
82 cestujících, z toho 27 sedících. Koncepčně se jedná o „noční“
elektrobus, určený pro nabíjení ze zásuvky a pro celodenní provoz bez
automatizovaného rychlého dobíjení vysokými výkony. Tomu odpovídá i
jeho osazení trakčními bateriemi. Celý
článek zde
28.11.2016 Elektromobil je oproti srovnatelnému automobilu dražší a
má kratší dojezd, má však nižší provozní náklady, je ekologičtější,
jeho užívání má i některé další výhody, třeba v oblasti parkování. O
jednoduché a rychlé srovnání těchto zdánlivě nesrovnatelných veličin na
bázi jednoduché internetové platformy se snaží evropský projekt I-CVUE
DSM (Decision Support Model), tedy „Pobídky pro čistší vozidla v
městské Evropě – nástroj pro rozhodování“, který byl odborné veřejnosti
představen v listopadu 2016. Celý
článek zde
21.11.2016 Pro potřebu internetu věcí, tedy identifikace věcí a
sledování jejich pohybu po internetu, je v ČR od počátku roku
2016 budována síť SIGFOX. Jak byla v
listopadu 2016 informována veřejnost, první komerční projekt fungující
v síti SIGFOX začalo realizovat město Liberec, které touto technologií
bude monitorovat 240 parkovacích míst v šesti lokalitách města. Síť
SIGFOX tak definitivně přechází z fáze pilotních a zkušebních projektů
ke komerčnímu využití. Dodavatelem koncového řešení a integrátorem
technologie je společnost ČD – Telematika. Celý
článek zde
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je
ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí
Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních
rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway,
švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. Celý
článek zde
9.11.2016 Rozmanité aplikace pro chytré telefony pomáhají usnadnit život
obyvatelům chytrých měst – smart city – a jejich počet a
zaměření se neustále rozvíjejí. Zajímavou aplikaci začalo v listopadu
2016 zkoušet finské město Espoo. S její pomocí mohou občané upozornit
na závady na silnicích a cestách, jako například spadlé dopravní
značení nebo vážné poškození vozovky. Celý
článek zde
7.11.2016 Jak ukazují dosavadní zkušební projekty, pro automatické
řízení automobilů dnes již existují vhodné technologie (nabízí je
například firma Bosch), ať již
jde o radary nebo kamerová zařízení a související software, který
dokáže data z těchto senzorů vyhodnocovat a interpretovat pro potřebu
ovládání vozidla. Hlavní doménou jejich zkušebního využití však
prozatím zůstávají dálnice, resp. víceproudé silnice, s jednoznačně
určenými a vzájemně se nepřekrývajícími jízdními pruhy. Výzvou, a to
stále naléhavější, zůstává bezpečnost a efektivnost individuální
dopravy v městském provozu. Odpověď na tuto výzvu by měl do
tří let přinést evropský projekt MAVEN (Managing Automated Vehicles
Enhances Network – doslova „řízení automatických vozidel zdokonaluje
síť“), který byl zahájen v září 2016 v Bruselu. Celý
článek zde
V Polsku přibude přes
40 elektrobusů Solaris
1.11.2016
Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští
dopravci se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává
sousední Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity. Celý
článek zde
25.10.2016 Na konferenci „Chytrý region – příležitosti pro obce a
města“ v Hradci
Králové, pořádané 19. 10. 2016 tamním Centrem investic, rozvoje a
inovací, jíž se zástupci našich portálů, Proelektrotechniky.cz a
Smartcityvpraxi.cz zúčastnili v roli mediálních zástupců i
přednášejících, zaznělo mnoho zajímavých informací z oblasti
praktických zkušeností i plánovaného spolufinancování konceptu smart
city. Kromě otázek
týkajících se moderních technologií nás zaujal mj. Národní program
Životní prostředí v gesci MŽP ČR a jeho podpora zelené infrastruktury
města obcí. To
je totiž oblast, na kterou se uprostřed „digitálních“ měst v
souvislosti s konceptem smart city občas zapomíná. Celý
článek zde
25.10.2016
Internet věcí, tedy identifikace věcí a sledování
jejich pohybu po internetu, je důležitým prostředkem jak pro rozvoj
průmyslové automatizace, tak při rozvoji konceptu smart city.
Pro potřebu internetu věcí je v ČR od počátku roku 2016 budována síť SIGFOX
. V říjnu 2016 dosáhla tato síť na území ČR významného pokroku: celkem
85% pokrytí, což odpovídá zhruba stejnému podílu lidí, kteří mají v ČR
k síti SIGFOX přístup. Bylo nainstalováno 177 stanic z celkem
plánovaných 300. Celý
článek zde
19.10.2016
Lidar je akronym ze slov „light
radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. Celý
článek zde
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa od
britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. Celý
článek zde
5.9.2016 Údaje o
východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem
pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy
a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí
při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se
takováto data
získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského
Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford
Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti
počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních
operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na
3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu
Massachusetts. Celý
článek zde
29.8.2016
Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez řidiče se v
Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika evropských
městech, minibusech ve švýcarském Sionu a nedávném představení
londýnského projektu GATEway byl v polovině srpna 2016 v rámci projektu
SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických minibusů EasyMile EZ10 ve
finském hlavním městě Helsinky. Automatický minibus EasyMile EZ10od
francouzského výrobce Ligier je 3,9 m dlouhý a 2,7 m vysoký. Má
přepravní kapacitu 6 sedících a 6 stojících osob – v rámci uvedeného
projektu SOHJOA se využívá kapacita 9 míst. Asynchronní elektromotor mu
umožňuje maximální rychlost 40 km/h a cestovní rychlost 20 km/h. Celý článek zde
19.8.2016 Londýn je
jednou z evropských metropolí, které průběžně
naplňují koncept smart
city. Důležitá oblast, které je v této
souvislostí věnována pozornost, jsou užitečné informace o dopravě,
které pomohou významně usnadnit každodenní život Londýňanů. Vedle
otevřených dat z oblasti dopravy, která dnes využívá kolem pěti set
uživatelských aplikací, přišel městský organizátor dopravy Transport
for London (TfL) v srpnu 2016 s další novinkou: Prostorná záď
tradičních městských patrových autobusů začne být využívána pro
digitální panely zobrazující v reálném čase informace o dopravním
provozu ve městě. Celý
článek zde
5.8.2016 Populace ve
městech stárne – věková skupina osob starších 65
let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech
zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za
90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým
občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí
například Londýn,
je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající
hromadné dopravě. To jsou hlavní východiska britského projektu
automatických vozidel GATEway, představeného široké odborné veřejnosti
v červenci 2016. Celý
článek zde
14.6.2016
Jako další v rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS, do něhož je zapojena i naše
Plzeň, byl na konci května 2016
slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23 elektrobusů v
Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“ elektrobus typu BlueBus
od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními parametry
srovnatelného dieselového autobusu. Jako zásobníkem energie je vybaven
240kWh lithium-metal-polymerovou trakční baterií, která vystačí na
denní 180km proběh vozidla. Jde tedy o „noční elektrobus“ s dobíjením
pomocí zásuvky. Celý
článek zde
19.5.2016
Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu smart
city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony
pro
prostředky městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením. Dalším zajímavým počinem v této
souvislosti bude
provoz unikátního velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického
výrobce Van Hool. Sám výrobce používá pro tento typ elektrobusu výraz
„trambus“, pro českého čtenáře známý spíše jako způsob řešení kabiny u
nákladního automobilu. Celý
článek zde
OpenSP: Otevřená data
ušetří peníze provozovatelům MHD v chytrých městech
5.5.2016 Dopravní
prostředky v
městské dopravě jsou stále více vybavovány rozmanitými informačními
systémy. Často se tak děje odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom
značná. Podle odhadů norské společnosti FourC, specializované na
inovace a informační technologie, to může být až 10 % celkové ceny
městského autobusu. Řešením, jak informační systémy v dopravních
prostředcích zjednodušit a zároveň zefektivnit, může být platforma
otevřených dat, jejíž využívání je typické pro koncept smart city. Podle
odhadů FourC lze ceny dílčích informačních systémů
v průměrně „informatizovaném“ evropském městském autobuse odhadnout
včetně nákladů instalace na téměř 23 tisíc €, tedy přes 0,6 mil.
Kč. Celý
článek zde
BeeZero: První car
sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov
26.4.2016 Schéma car
sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro
bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné
světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá
plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj
projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu
na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho
strategie smart
city.
Park BeeZero budou tvořit osvědčené palivočlánkové elektrické
automobily Hyundai ix-35. Je to pětimístný SUV s předním
náhonem, poháněný indukčním elektromotorem o výkonu 100
kW. Zdrojem
energie je palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická
energie je ukládána do 0,95kWh lithium-polymerové baterie. Celý článek zde
23.3.2016 Internet věcí, tedy
identifikace věcí a jejich sledování po internetu, nachází stále více
uplatnění i v rámci konceptu smart city . Jeho hlavní využití
je především v efektivním řízení městské mobility a dalších městských
služeb, včetně veřejného osvětlení. K tomuto účelu se v polovině března
2016 spojili dva světoví lídři – dodavatel osvětlovacích technologií
Philips a globální společnost v oblasti konektivity Vodafone – při
společné nabídce systémů veřejného osvětlení pro smart
cities. Nabízené řešení pro inteligentní veřejné osvětlení je
stavěno na produktu Philips CityTouch. Jeho základem je softwarová
platforma, umožňující pomocí webových aplikací efektivně a jednoduše
řídit veřejné osvětlení podle okamžitých podmínek a požadavků. Celý článek zde
15.3.2016 Projekty
využívající ukládání energie z obnovitelných zdrojů
do vodíku s následnou výrobou elektřiny v palivových článcích
zaznamenaly důležitý milník v podobě nového obytného komplexu Phi Suea
House v thajském městě Chiang Mai, jehož energetické hospodářství
pracuje plně v ostrovním režimu a kombinuje fotovoltaické zdroje,
elektrolyzér, zásobník energie a palivové články. Jde o největší
projekt tohoto druhu na světě. Světová odborná veřejnost byla s tímto
projektem seznámena v únoru 2016. Celý článek zde
2.3.2016
Internetem
věcí (IoT) rozumíme identifikaci věcí a sledování jejich
pohybu po internetu. O tomto fenoménu se hovoří především v souvislosti
s automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0 a
stále více také u inteligentního řízení mobility, jako jsou například
parkovací systémy. Česká republika se brzy připojí k zemím, které budou
součástí globální
sítě internetu věcí SIGFOX. Tato síť překonává cenové a technické
bariéry dosud zpomalující rozvoj internetu věcí a funguje ve 13 zemích
světa. Celorepublikovou veřejnou komunikační síť SIGFOX začala počátkem
roku 2016 budovat společnost SimpleCell Networks a.s. ve spolupráci s
T-Mobile. Celý
článek zde
19.2.2016 O evropském projektu Grid4EU jsme na našich
stránkách Proelektrotechniky.cz psali
již vícekrát. Tento projekt zaměřený na systémy smart grid, jehož
demonstrační fáze byla nedávno oficiálně ukončena, přinesl zajímavé
poznatky pro rozvoj chytrých sítí do budoucna. Významnou měrou k tomu
přispěl i demonstrační projekt Demo 5 – Smart
region Vrchlabí. Zástupci
naší redakce měli v únoru 2016 příležitost prohlédnout si tento projekt
přímo v terénu a pohovořit s jeho účastníky o jeho výsledcích,
přínosech, sporných otázkách i dalších perspektivách. Celý článek zde
5.2.2016
Jak byla koncem ledna 2016 informována široká veřejnost, v současné
době již téměř pět set uživatelských aplikací, využívajících otevřená
data o dopravě, pomáhá obyvatelům a návštěvníkům Londýna usnadnit
jejich pohyb po městě a okolí. Londýn tak naplňuje svoji strategii
jednoho z významných evropských inteligentních měst, neboli smart city. Celý článek zde
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s
indukčním dobíjením,
které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v
rámci evropského projektu ZeEUS, budou
sloužit i v dalším britském
městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil
dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva
tyto autobusy (viz foto) byly oficiálně představeny v polovině ledna
2016 a koncem ledna budou nasazeny do pravidelného provozu na městské
lince č. 72. Celý
článek zde
8.1.2016
Manchester, půlmiliónové
průmyslové město v severní Anglii, je
jedním z evropských smart cities. Pro praktické
uplatnění tohoto
konceptu chce využít především možnosti, které nabízí internet
věcí a v
této oblasti být ve Velké Británii na špičce. K tomuto cíli jde
skutečně s vervou – napomoci mu má projekt CityVerve (doslova: městský
elán či verva), který získal v prosinci 2015 spolufinancování od
britské vlády ve výši 10 miliónů liber (cca 370 mil. Kč). Internet
věcí, tj. identifikace věcí a sledování jejich pohybu po
internetu, nabízí pro implementaci konceptu smart city široké možnosti
při propojování a sdílení dat z nejrůznějších oblastí života občanů a
návštěvníků města. Celý
článek zde
1
| 2 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020
| Archiv-2019
| Archiv-2018
| Archiv-2017
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015