|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Zajímavé projektyČlánky leden – srpen 2023Praha dostane nové vozy lanovky na Petřín ze Švýcarska22.8.2023 Kolejové lanové dráhy představují méně častou, ale vždy zajímavou součást městské elektrické dopravy. Platí to i o pražské lanovce na Petřín, která v srpnu 2023 zaznamenala důležitý milník: Byla podepsána smlouva na výrobu a dodání dvou nových vozů pro tuto lanovou dráhu s vítězem veřejné soutěže, společností DOPPELMAYR lanové dráhy, spol. s r. o., 100% dceřinou společnost rakousko-švýcarské skupiny Doppelmayr/Garaventa Group. Fotovoltaika na střeše Kongresového centra v Praze zahájila provoz 21.8.2023 Nová fotovoltaická elektrárna na střeše Kongresového centra Praha (KCP) začala v polovině srpna 2023 dodávat elektřinu. Bezemisní zdroj elektrické energie s 2080 solárními panely pokryje 10 % roční spotřeby Kongresového centra. Tato fotovoltaika doplní jeden z největších projektů energetických úspor v Česku, který v KCP realizovala ENESA z ČEZ ESCO. Celý článek zdeNěmecko digitalizuje železnice: elektrická jednotky Siemens Mireo pro Stuttgart jako příklad18.8.2023 Evropské národní železnice ve spolupráci s průmyslem postupují v procesu automatizace směrem k co nejvyšší bezpečnosti a zároveň unifikaci řídicích a zabezpečovacích technologií. Konkrétním příkladem je zakázka společnosti Siemens Mobility ze srpna 2023 na dodání 28 třívozových elektrických jednotek Mireo pro pilotní projekt „Digitální železniční uzel Stuttgart“ (DKS) v rámci projektu „Digitalizace železnice v Německu“ (DSD – Digitale Schiene Deutschland). Zákazníkem je Státní institut pro kolejová vozidla Bádensko-Württembersko (SFBW), který kolejová vozidla pronajímá různým železničním dopravcům. Celý článek zdeDobrá praxe z Plzně: inteligentní řízení křižovatek a polygon pro autonomní mobilitu 16.8.2023 Rychlejší a bezpečnější průjezd Plzní umožňuje řidičům nově instalovaná technologie v křižovatkách na Borech. Při té příležitosti byla veřejnost seznámena i s dalším vybavením pro inteligentní mobilitu budoucnosti – testovacím polygonem pro autonomní silniční vozidla. Videopořad skupiny E.ON pomáhá snižovat riziko úrazů elektrickým proudem 7.8.2023 Jedním z nejzávažnějších úrazů, který má často fatální následky, je úraz elektrickým proudem. V České republice je jejich počet v řádech stovek ročně. Podle aktuálních statistik se téměř jedna třetina z nich přihodí dětem do 18 let. Pro zlepšení této situace vytvořila společnost EG.D ze skupiny E.ON nové vzdělávací video, které bude distribuovat do škol. Celý článek zdeREM v Montrealu: Další automatická městská rychlodráha s technologií CBTC zahájila provoz 2.8.2023 Technologie CBTC, která se předpokládá i pro novou linku pražského metra D, dnes představuje nejužívanější řídicí a zabezpečovací systém pro městské rychlodráhy, ať už s přítomností řidiče nebo plně bezobslužné. Nejnovější městskou rychlodráhou s tímto systémem je Montrealská Réseau Express Métropolitain (REM), česky Expresní metropolitní síť, jejíž první úsek byl uveden do provozu na konci července 2023. Celý článek zdeDobrá praxe z Prahy: monitoring mikroklimatu a sdílení získaných dat na platformě Golemio 28.7.2023 Efektivnější plánování městské výstavby i snadnější údržba mobiliáře a zeleně díky sledování mikroklimatu v Praze. To je cílem pilotního projektu monitoringu mikroklimatických parametrů v městském prostředí, za kterým stojí městská společnost Operátor ICT (OICT). Výsledky měření nyní veřejně zpřístupnila v červenci 2023 v datové platformě Golemio pro všechny zájemce. Celý článek zdeAlternativní umění? Ne, vandalismus. Dobrá praxe Českých drah proti graffiti 26.7.2023 Existují názory, že autoři graffiti jsou vlastně alternativní umělci, které je třeba chápat a poskytnout jim prostor. Tento názor rozhodně nesdílejí České dráhy a objednavatelé dopravy, kteří chtějí čisté vlaky, nezašpiněné čmáranicemi vandalů. Praxe Českých drah, prezentovaná v červenci 2023, může být inspirací i pro další provozovatele hromadné dopravy. Celý článek zdeAMBIC: česká družice napomůže pozorování naší země z vesmíru 21.7.2023 AMBIC (Ambicious Czech Satellite) je česká družice zaměřená na pozorování Země z vesmíru a zasílání snímků ve vysokém rozlišení. Jejím cílem je poskytovat pro další analýzu obrazová data státnímu sektoru České republiky a zajistit tak nezávislost na zahraničních subjektech. Družice ponese i technologický demonstrátor pro nouzový komunikační kanál mezi orgány českého státu po celém světě. První 5G síť pro železnici je v přípravě pro testování na soukromé trati AŽD Praha 20.7.2023 Společnost AŽD zahájila v červnu 2323 ve spolupráci s firmou CETIN stavbu první 5G sítě výhradně pro železnici na své vlastní trati Kopidlno – Dolní Bousov. Jde o vysokokapacitní datovou síť, která bude na takzvané Kopidlnce využívána především pro testování autonomního provozu vlaků bez strojvedoucích. Její zprovoznění je plánováno na přelomu září a října 2023. Síť 5G je telekomunikační standard mobilní sítě, který technicky navazuje na předchozí standard 4G. Hlavním přínosem nové technologie je významné, přibližně desetinásobné zvýšení přenosové rychlosti až na 20 Gbit/s a latence pod 1 milisekundu. Celý článek zdeNejvětší fotovoltaický zdroj v Praze má městský projekt v Pražské strojírně 19.7.2023 Pražská strojírna zprovoznila v polovině července 2023 fotovoltaickou elektrárnu umístěnou na střechách svých výrobních hal a skladů ve Vinoři. Jedná se o největší střešní instalaci tohoto druhu v Praze, díky které bude Pražská strojírna schopna pokrýt svou celkovou nominální roční spotřebu elektrické energie. Celý článek zdeVodíková elektromobilita v ČR na postupu, ovšem s otazníkem: V Záluží u Litvínova byla otevřena celkem pátá vodíková plnicí stanice v ČR 14.7.2023 Po nedávném slavnostním otevření vodíkové stanice ve středočeských Mstěticích byla na konci června 2023 v Záluží u Litvínova na čerpací stanici ORLEN Benzina zprovozněna další, v pořadí čtvrtá, veřejná vodíková plnicí stanice. V Česku se tak nyní nabízejí uživatelům celkem čtyři veřejné vodíkové plnicí stanice a jedna neveřejná s použitím po dohodě. Až 360 kW pro rychlé dobití: Dobíjecí hub ČEZ v Mikulově je připraven na budoucnost 13.7.2023 Na hlavním tahu z Moravy na Vídeň na čerpací stanici v areálu Levandulového hotelu Marcinčák v Mikulově byl začátkem června 2023 zprovozněn nový dobíjecí hub. Řidiči zde mají k dispozici celkem 5 dobíjecích stojanů typu ABB Terra 360, u kterých může současně dobíjet energii až 10 elektromobilů včetně ultra rychlého o výkonu 360 kW. V současné době je tento dobíjecí výkon doménou autobusů a nákladních vozidel. Nicméně již se dnes testují osobní vozidla, s dobíjecím výkonem okolo 350kW. ČEZ předpokládá, že počet elektromobilů schopných využít ultrarychlé dobíjení o těchto objemech bude postupně přibývat. Proto je tato dobíjecí stanice koncipována tak, aby vyhověla očekávané poptávce i do budoucna. Moderní metro uprostřed historie: stanice Venezia na lince C římského metra 30.6.2023 Historické památky, muzea, archeologická výjimečnost, nepřetržitý tok turistů a hloubka až 45 metrů pod povrchem. To vše jsou výzvy, kterým čelí stavba stanice Venezia plně automatické linky C římského metra, která byla zahájena v červnu 2023. Stanice Venezia je součástí západního prodloužení automatické linky C. Ta je v současné době 19,5 km dlouhá s celkem 22 stanicemi. Linka vede mezi stanicemi Montecompatri –Pantano ve východní části Říma a San Giovanni v centru města. Otevírána byla postupně v letech 2014, 2015 a 2018. Město Kroměříž sází na diesel-hybridní pohon autobusů ve fázi před plnou elektrifikací 22.6.2023 Jak v polovině června 2023 schválila městská rada v Kroměříži, pro tamní MHD provozovanou městskou společností Kroměřížské technické služby (KTS) budou pořízeny dva nové diesel-hybridní autobusy. Kroměříž tak dále rozšiřuje svůj park těchto vozidel jako mezistupeň před plnou elektrifikací svých městských autobusů. Dobrá praxe z Dobříše: projekt Pěšky do školy se osvědčil a pokračuje 21.6.2023 Středočeská Dobříš s 9 tisíci obyvateli je od poloviny června 2023 dalším městem, které zakázalo vjezd autům do ulice u školy, a to kvůli větší bezpečnosti i zdravějšímu pohybu dětí v době před začátkem výuky. Po několika týdnech zkušebního provozu je zákaz vjezdu v období 7:30 až 8:00 hodin trvalý. Celý článek zdeV Brně vzniká nový zdroj tepla z biomasy 15.6.2023 Po několikaleté přípravě začala v červnu 2023 výstavba biomasového zdroje Tepláren Brno v jejich provozu Brno-Sever na Obřanské. Zkušební provoz nového zdroje je plánován již na podzim roku 2024, kdy do centrální sítě poputují první dodávky ekologického tepla. S plným výkonem zdroje se pak počítá od topné sezony 2025/2026. Celý článek zdeNabíjecí stanice v Oslu budou řízeny českým systémem ChargeUp 13.6.2023 Agentura pro životní prostředí norského hlavního města Oslo vybrala na začátku června 2023 české řešení ChargeUp na dodávku řídicího systému pro provozování dobíjecích stanic pro elektromobily. ChargeUp bude až do roku 2031 vzdáleně řídit a monitorovat více jak 2 300 veřejných dobíjecích bodů, které se aktuálně na území Osla nacházejí a všechny budoucí dobíjecí stanice, kterých přibývá 200 ročně. Celý článek zdeDobrá praxe z Českých Budějovic: detekční a senzorické systémy (nejen) pro dopravu ve městě 12.6.2023 Detektory na silnicích, kamery, meteosystémy nebo dopravní informační a řídicí centrum. To vše má přispět ke zlepšení dopravy v Českých Budějovicích. Informoval o tom na začátku června 2023 server DotaceEU.cz, který je zastřešujícím portálem Evropských strukturálních a investičních fondů v ČR. Celý článek zdeDružice ukazují, že Evropa vysychá 5.6.2023 Letošní zima byla druhou nejteplejší v historii Evropy. Většina jižní a západní Evropy byla v důsledku této mimořádně suché a teplé zimy zasažena výraznými anomáliemi z hlediska půdní vlhkosti. Ukazují to data z mise ESA SMOS (Soil Moisture and Ocean Salinity), která je používána k monitorování úrovně vlhkosti v půdě (nejen) v Evropě. Naší odborné veřejnosti byla představena v květnu 2023. Celý článek zdePražská tramvajová síť se rozrostla: nová trať Sídliště Modřany – Libuš je v provozu 31.5.2023 Pražská tramvajová síť provozovaná Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) se v posledním květnovém týdnu 2023 opět rozrostla, a to na bezmála 146 kilometrů. Dodavatel, sdružení firem OHLA ŽS a STRABAG Rail, dokončil výstavbu nové, 1750 metrů dlouhé tramvajové tratě Sídliště Modřany – Libuš. Na nové trati zahájily tramvaje pravidelný tramvajový provoz – do Libuše byl prodloužen každý druhý spoj páteřní linky 17. Moderní řídicí technologie pomáhají spolehlivé dodávce pitné vody pro Pardubice 26.5.2023 Úpravna pitné vody v Hrobicích u Pardubic prošla rozsáhlou rekonstrukcí, jejímž cílem bylo zajistit kvalitní pitnou pro obyvatele Pardubic a okolí. Rekonstruovaný systém řízení využívá řídicí systémy v decentralizovaném uspořádání od společnosti Siemens. Odborná veřejnost o tom byla informována v květnu 2023. Celý článek zdeTrolejbusy z Prahy do Brandýsa o krok blíže realizaci 12.5.2023 Středočeské město Brandýs nad Labem-Stará Boleslav (mimochodem, české město s nejdelším názvem) leží necelých 30 km od centra Prahy a 15 km od konečné metra Černý Most. Jeho efektivní napojení na Prahu pomocí efektivní ekologické veřejné dopravy však stále chybí, jak dokládá mj. i nepříliš šťastný příběh tamního parkovacího domu P+R. Významnou změnu by měla přinést plánovaná výstavba trolejbusové trati z Prahy. Tento projekt učinil květnu 2023 další krok ke své realizaci tím, že byl vybrán dodavatel projektové dokumentace. V Hradci Králové začal rutinní provoz inteligentního dopravního systému 4.5.2023 Po necelých dvou letech od zahájení prací přechází od května 2023 do ostrého provozu inteligentní dopravní systém (IDS). Tento systém zahrnuje úpravu signalizací na 34 křižovatkách a čtyřech přechodech, zajištění preference vozidel pro MHD a složky IZS nebo spuštění penalizačního modulu. Veškeré související práce zajišťovala pro město společnost Cross Zlín. Ve Zlíně je také servis celého dopravního systému. Dopravní ústředna – dispečink – je umístěna v budově Dopravního podniku města Hradce Králové. Nové vnitřní osvětlení, rekonstruované kotelny, regulace teplot a energetický management: EPC na Praze 7 šetří peníze, klima i životní prostředí 2.5.2023 V roce 2022 proběhla v 11 objektech v majetku Prahy 7 modernizace vytápění, osvětlení a další energeticky úsporná opatření. Spotřeba energií v prvním čtvrtletí roku 2022 potvrzuje, že Praha 7 díky této investici sníží náklady na plyn, elektřinu, teplo i vodu o více než desetinu, a ušetří tak ročně přes 2 mil. Kč. Poskytovatelem projektu řešeným formou energetických služeb se zárukou úspor (EPC) je společnost ENESA z ČEZ ESCO. Technologie CBTC a nástupištní dveře na 50 km metra bez strojvedoucích: Cross Island Line v Singapuru 26.4.2023 Řídicí a zabezpečovací technologie CBTC, která je v současnosti hlavním trendem u městských rychlodrah, zaznamenala v dubnu 2023 zajímavý a především rozsáhlý projekt. Je jím projekt singapurského dopravního úřadu (Singapore Land Transport Authority, LTA) zakázku na dodání CBTC a nástupištních dveří pro linku metra Cross Island Line (CRL), který bude realizovat společnost Siemens Mobility. Bateriové a palivočlánkové elektrobusy Solaris – příklad rostoucí diverzity nabídky a velikosti dodávek v Evropě 24.4.2023 S rostoucím tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý Rostock. Dobrá praxe z Brna: internetový portál napomáhá bezpečnějšímu životu občanů 19.4.2023 Šikana, domácí násilí, ale taky třeba vandalismus, poruchy příjmu potravy nebo dluhy a exekuce. To jsou jen příklady bezpečnostních rizik nebo „jen“ problematických životních situací, k jejichž lepšímu zvládnutí vznikl pro obyvatele Brna portál bezpecnejsi.brno.cz. Veřejnost o něm byla informována ve druhé polovině dubna 2023. Na střechách městských budov v Brně roste městská solární elektrárna 12.4.2023 Od poloviny března 2023 se na střechách městských budov instalují fotovoltaické panely. Do poloviny dubna 2023 jich má být zapojeno přes tisíc. Pokračuje tak projekt městské solární elektrárny, který v pilotním režimu odstartoval v roce 2022. Základní škola Merhautova, domov seniorů na ulici Tábor nebo poliklinika na Lesné. To je jen několik příkladů z celkem deseti městských objektů, na jejichž střechách se od začátku března do poloviny dubna 2023 objevilo nebo objeví 1 132 fotovoltaických panelů. Energeticky úsporné projekty EPC od společnosti ENESA šetří peníze i naši planetu, dotace přestávají být hlavní motivací 4.4.2023 Celkem 32 energeticky úsporných projektů řešených metodou EPC, které nyní provozuje společnost ENESA ze skupiny ČEZ ESCO, ušetřilo v roce 2022 za elektřinu, plyn, teplo a vodu 227 mil. Kč v cenách referenčních let projektů. Přepočteno na loňské vysoké ceny energií to bylo přes 300 mil. Kč. O dalších podrobnostech a zajímavých údajích byla odborná veřejnost informována koncem března 2023. Nabíjecí uzel Valchařská: Ostrava rozvíjí standardizované rychlodobíjení elektrobusů a elektrifikaci autobusového parku po svazcích linek 3.4.2023 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je nejen českým průkopníkem v oboru elektrobusů, má také největší síť elektrobusů v Česku. 26 elektrobusů s průběžným nabíjením, které má již DPO ve své flotile, se dosud nabíjelo na Hranečníku a ve Svinově. Na konci března 2023 k nim přibyly další, a to přímo v samém centru města v ulici Valchařská. Pozemní lanovka na londýnském letišti Luton: netradiční ekologická přeprava cestujících 31.3.2023 Přeprava leteckých cestujících „na posledním kilometru“ od stanice veřejné dopravy k terminálu probíhá různým způsobem, často pomocí autobusů. Netradiční řešení v podobě pozemní lanové dráhy zvolilo londýnské letiště Luton. Do plného provozu byl tento dopravní systém uveden na konci března 2023. Rozvoj nabíjecích stanic pro elektrobusy jako energetická služba: příklad z Kladna a Přerova 30.3.2023 Elektrifikace autobusových parků pro veřejnou dopravu, nyní daná i ze zákona s sebou nese nutnost budovat a provozovat potřebnou nabíjecí infrastrukturu. Jako energetickou službu nabízí tento nutný předpoklad provozu elektrických autobusů společnost ČEZ ESCO. Jeho spolupráci s dopravci ukazuje příklad z Kladna a Přerova, s nímž byla odborná veřejnost seznámena koncem března 2023. Dobrá praxe z Ostravy: propojení bikesharingu s celoroční jízdenkou na veřejnou dopravu 28.3.2023 Služba sdílených městských kol (tzv. bikesharing), kterou Ostravané mohou využívat od dubna 2019, se stále těší velké oblibě. Statutární město Ostrava proto s provozovatelem služby, společností Nextbike Czech Republic spolupracuje a tuto službu dále rozvíjí. Novinkou ostravského bikesharingu, které bylo zavedeno v druhé polovině března 2023, je propojení s celoroční jízdenkou ODIS a znamená celkem 30 minut jízdy na kole zdarma. Nově je možné zapojit do aplikace Nextbike dlouhodobou 365denní časovou jízdenku ODIS. Třetí pražská trolejbusová trať povede v náročných podmínkách levobřežní Prahy 16.3.2023 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal v polovině března 2023 pravomocné společné povolení (sloučené územní a stavební) k elektrifikaci autobusové linky č. 137 Na Knížecí – U Waltrovky. V návaznosti na to může připravit zadávací dokumentaci a vyhlásit veřejnou zakázku na zhotovitele stavby třetí trolejbusové tratě v Praze. Po trolejbusové trati do Miškovic a na letiště to bude třetí, rovněž páteřní, trolejbusová trať v Praze. Společný podnik města Havířova a ČEZ cílí na ozdravění městského teplárenství 10.3.2023 Projektovou dokumentaci na ekologizaci a modernizaci energetiky v Havířově připraví Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava (VŠB), která uspěla ve výběrovém řízení vyhlášeném firmou ENVEZ. Veřejnost o tom byla informována na začátku března 2023. Cílem je zajistit modernizaci městské energetiky a připravit alternativu centrálního zásobování teplem, která by byla ekonomicky i ekologicky výhodnější než současný systém. Aktuální poloha spoje načtená QR kódem: Děčín ukázal další možnou podobu „chytrých“ zastávek MHD 8.3.2023 Město Děčín ve spolupráci s Dopravním podnikem města Děčín zahájilo od poloviny února 2023 další novinku pro cestující městské autobusové dopravy (MAD), která jim usnadní cestování. Zatímco od roku 2022 si mohli cestující začít vyhledávat jednotlivé spoje včetně přestupu pomocí Google map a navigace, od roku 2023 se rozeběhl projekt chytrých zastávek. Dobrá praxe z Brna: Moderní technologie pomáhá efektivnímu využití tříděného odpadu 8.3.2023 Pracovníky, kteří dosud v Brně ručně vybírali z hromady vytříděného odpadu PET lahve nebo tetrapaky, vystřídaly od března 2023 stroje, které odpad třídí s více než 90% přesností. Linka má dostatečnou kapacitu na to, aby zvládla nejen brněnské plasty, ale i ty z okolních měst či vesnic. Po ručním třídění totiž v odpadu zůstává dost komodit, které stroje na zdejší lince vytřídí a městská společnost SAKO Brno je pak prodá k recyklaci a dalšímu zpracování. Dobrá praxe z Plzně: spolu s odvozem odpadu také úklid míst s nejvíce odpadky 8.3.2023 Nezřídka se stává, že po odvozu komunálního odpadu zůstane v místě s kontejnery nepořádek od odpadků, které v kontejnerech neskončily. Čistá Plzeň, městská společnost pro odpadové hospodářství, začala proto od začátku března 2023 s tzv. douklízením či doúklidem, jak se tato služba nyní nazývá, v lokalitách, kde se kolem kontejnerů a odpadkových košů hromadí nejvíce odpadků. Unikátní dětská léčebna se speleoterapií dostala moderní technologie při využití metody Design & Build 28.2.2023 V třetím lednovém týdnu 2023 byla otevřena nová Dětská léčebna se speleoterapií v Ostrově u Macochy, jediná svého druhu v České republice. Je určená pro děti ve věku od 4 do 18 let s astmatem, záněty dýchacích cest, alergiemi a atopickým ekzémem. Realizaci technologické části měla na starost společnost ENESA z ČEZ ESCO s využitím metody Design & Build. Stavba trolejbusové trati na letiště Praha zahájena 17.2.2023 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v polovině února 2023 stavbu trolejbusové tratě z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha v rámci projektu elektrifikace autobusové linky č. 119. Trať je dlouhá zhruba 9 km v jednom směru, trakční trolejové vedení bude pokrývat cca 50 % její délky. Její výstavba bude probíhat v koordinaci se stavbou nové tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědina. Parkování v Praze lze zaplatit pomocí aplikace Pražské integrované dopravy (PID) Lítačka 17.2.2023 Městská společnost Operátor ICT (OICT) rozšířila začátkem roku 2023 ve spolupráci se společností Technická správa komunikací hl. města Prahy (TSK) aplikaci PID Lítačka o další funkcionality. V posledním lednovém týdnu 2023 si uživatelé aplikace PID Lítačka mohli v ostrém provozu vyzkoušet funkci přímé platby za parkování v zónách placeného stání. Za parkování lze tak platit jednoduše rovnou v aplikaci PID Lítačka. Takzvaně na jeden klik, stejně jako když si v aplikaci PID Lítačka cestující kupují jízdenku, nebo dlouhodobý kupón. Umělá inteligence včas rozpozná nebezpečí smyku na kolejích 10.2.2023 Listí na kolejích snad může laikovi připadat poetické. Ve skutečnosti však znamená významné ohrožení provozu a bezpečnosti jízdy vlaků kvůli nižší adhezi na styku kovového kola s kovovou kolejnicí. Pro předvídání a řešení takovýchto rizikových situací s využitím umělé inteligence probíhá v roce 2023 ve Velké Británii výzkumný projekt. Inteligentní veřejné osvětlení v Eichenzellu pro bezpečí, efektivnost i moderní technologie 9.2.2023 Veřejné osvětlení a jeho energetické hospodářství se nabízí jako víceúčelová infrastruktura pro inteligentní technologie v rámci smart cities. Příkladem je německé město Eichenzell, které má ambice se díky tomu stát chytrým městem připraveným na budoucnost. V prvních měsících roku 2023 zde byl realizován projekt, který díky inteligentnímu veřejnému osvětlení umožní městu širokopásmovou konektivitu pro využití internetu věcí (IoT) a do budoucna i 5G. Potřebují elektřinu, právě když ji slunce vyrábí: Čerpadla havířovského koupaliště dostanou energii z fotovoltaických zdrojů 3.2.2023 Havířovské Letní koupaliště Jindřich, které prošlo v minulých letech významnou modernizací, čeká v roce 2023 další velká proměna: Na střeše provozních budov koupaliště vyroste fotovoltaická elektrárna, která výrazně přispěje k zefektivnění jeho provozu. Ukazuje tak výhody obnovitelných zdrojů energie u projektů, které tyto zdroje využívají zejména v době, kdy je příroda dává k dispozici. Tramvaje v Dortmundu ušetří tepelnou izolací více než 70 % energie na topení, pro nástup cestujících mají kneeling 30.1.2023 Netrakční spotřeba, tedy spotřeba na pomocná zařízení mimo vlastní pohon elektrického vozidla, je bolestí zejména u bateriových vozidel včetně elektrobusů, protože může významně snížit dojezd na jedno nabití baterií (blíže k tomu viz v naší publikaci Elektrické autobusy efektivně). S ohledem na podíl na celkové spotřebě energie nicméně nabízí významnou příležitost k úsporám i u drážních elektrických vozidel pro osobní dopravu. Rychlé zboží jede „pantografem“ rychlostí 160 km/h: Varamis Rail provozuje rychlou nákladní dopravu v přestavěných elektrických jednotkách 25.1.2023 Doručit stále rostoucí množství zásilek z e-komerce nebo snadno zkazitelné zboží, aniž by byly od časného rána všechny příjezdové trasy do velkoměsta beznadějně ucpány kamiony – to je provozní, ekonomická i ekologická výzva současné logistice. Napomoci řešení tohoto problému může být expresní přeprava rychlého zboží po kolejích. Příkladem je provoz nákladních elektrických jednotek britského dopravce Varamis Rail, zahájený v lednu 2023. Projekt NAVETTY: Autonomní minibus bez palubního personálu vozí cestující ve sportovním centru 17.1.2023 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY je testován automatický provoz zcela bez personálu ve vozidle, ale s dozorem z dispečinku. Tento projekt zaznamenal v lednu 2023 důležitý milník: Autonomní minibusy bez personálu povezou cestující ve francouzském Národním středisku střeleckých sportů. Jaderná elektrárna Temelín nabízí elektřinu pro elektromobily z bezemisního zdroje 12.1.2023 Dvě veřejné dobíjecí stanice dohromady s výkonem 116 kW zprovoznil ČEZ v těsné blízkosti Jaderné elektrárny Temelín. Napájena je z vlastní spotřeby elektrárny, a tudíž lze právem hovořit o „bezemisní“ elektřině. Dobíjet na parkovišti před temelínskou elektrárnou mohou vedle zaměstnanců i zákazníci ČEZ a neregistrovaní uživatelé. Pro dobíjení se vztahují stejná pravidla jako u jakéhokoli dobíjecího stojanu Skupiny ČEZ. Uživatel se před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO, která umí například vyhledat nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukázat aktuální obsazenost stojanů. Plzeňským hasičům pomůže s hašením v uzavřených prostorách dron 6.1.2023 Hašení v uzavřených prostorách je z řady důvodů pro hasiče komplikované. Pomoci by jim mohl speciálně vybavený dron. Na vývoji takovéhoto speciálního bezpilotního letounu spolupracují Drony SIT Správy informačních technologií města Plzně s odborníky z ČVUT a společnosti Fly4Future. Veřejnost s ním seznámily v prvním lednovém týdnu 2023. Pečlivě vybrat vhodnou oblast, jichž v ČR není mnoho – to je základ spolupráce ČEZ s obcemi při výstavbě větrných parků 5.1.2023 Do větrných elektráren se na území ČR vyplatí investovat pouze ve vybraných lokalitách několika krajů. Zároveň je třeba pečlivě dimenzovat technické parametry turbín a zohlednit časovou náročnost projektu. Skupina ČEZ proto nabízí obcím spolupráci při výstavbě větrných zdrojů. Se zajímavým – a historicky prvním – příkladem takovéto spolupráce v obci Zátor u Krnova seznámil ČEZ odbornou veřejnost v prvním lednovém týdnu 2023. EPC na kolejích ČVUT: první výsledky jsou velmi pozitivní 5.1.2023 Koleje ČVUT jsou vůbec největšími v Česku a projekt na úsporu energie v hodnotě 220 mil. Kč je investičně nejrozsáhlejším svého druhu. Metodou energetických služeb se zárukou úspor (EPC) zde probíhá projekt rekonstrukce energetického hospodářství a snížení spotřeby energie. Dodavatelem projektu je společnost ENESA, dcera ČEZ ESCO, která na konci listopadu 2022 publikovala výsledky prvního z celkem deseti vyhodnocovacích období. Dobrá praxe z Plzně: energeticky úsporné veřejné osvětlení rekreační oblasti Bolevecké rybníky 3.1.2023 Cesta od hráze Velkého boleveckého rybníka k Malému boleveckému rybníku v Plzni má od začátku roku 2023 nové veřejného osvětlení, viz foto. Oblíbené rekreační oblasti přinese lepší bezpečnost a městu Plzeň úsporu energie, a tím i provozních nákladů. Rekreační oblast Bolevecké rybníky hlavně je, díky své poloze na okraji města poblíž největšího plzeňského sídliště, oblíbeným místem odpočinku Plzeňanů i návštěvníků města. Je to ideální místo pro sport a rekreaci. I v zimě, když se už brzy stmívá, se zde pohybuje mnoho pěších, běžců, ale také cyklistů. 1 | 2 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018 | Archiv-2017 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |