Zajímavé projekty
Archiv článků 2018
18.12.2018 Elektrobusy pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím
převážně doménou provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či
velkých dopravních holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých
státních drah DB. I to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v
Německu vybaveným také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma
Josef Ettenhuber GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři
elektrobusy Solaris Urbino 12 electric.
Celý článek zde
17.12.2018 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují
– tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita
klesne na 70 % a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým
a hlavně nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k
užitku. Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná
hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po
životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní
projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském
Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci
elektřiny z fotovoltaických zdrojů. Celý článek zde
11.12.2018 Podobně jako například Madrid jsou i další
evropská města (Prahu nevyjímaje) konfrontována s živelným nárůstem
elektrických koloběžek včetně sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná
pravidla. Vnést do tohoto chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla
také Vídeň. Na začátku prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke
konci roku 2018 směrnici pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a
poskytovatele příslušných služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25 km/h,
je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená to, že
požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s požadavky
rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří např. přední a
zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky.
Celý článek zde
11.12.2018 „Chytré“ veřejné osvětlení zahrnující moderní světelné zdroje, dálkové
řízení intenzity osvětlení podle okamžité potřeby v dané lokalitě (viz
například projekt v Cardiffu) i využití
sloupů veřejného osvětlení jako multifunkční infrastruktury (viz
například americký koncept chytrého sloupu) se stává
fenoménem smart cities v Evropě i v zámoří. Tento koncept přichází ke
slovu i v České republice. Příkladem jsou „chytré“ lampy od firmy
BYZANCE IT Solutions s. r. o. („Byzance“) – start-upu ČVUT –
instalované říjnu 2018 v Dolních Břežanech na Praze-západ pod
patronátem energetické společnosti E.ON. Česká odborná veřejnost byla o
tomto projektu informována začátkem prosince 2018.
Celý článek zde
4.12.2018 Významné jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z
evropských měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené
elektrobusy s průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy
Volvo 7900 Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince
2018, budou v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7
dlouhé 14,7 km v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne.
Celý článek zde
30.11.2018 Mezi významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od
poloviny listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl
uveden první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní
provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento
elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu
užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru.
Celý článek zde
28.11.2018 Začátek listopadu 2018 byl pro americký stát Connecticut důležitým
milníkem v oblasti ekologicky vyráběné elektřiny: Ve dvou městech,
Hartfordu – hlavním městě státu Connecticut – a Derby byly uzavřeny
dohody o nákupu elektřiny (power purchase agreement – PPA) z
palivočlánkových elektráren od amerického dodavatele FuelCell Energy s
lokální distribuční společností.
Celý článek zde
20.11.2018 Jak byli čtenáři našeho portálu již dříve informováni, ve vídeňské
čtvrti Leopoldstadt v okolí základní školy Vereinsgase proběhl pilotní
projekt omezující „mama taxi“ – fenomén
nezdravý, nebezpečný a neekologický zároveň. Od 10. října do 2.
listopadu 2018 zde mezi 7:45 a 8:15 ráno platil zákaz vjezdu
automobilům. Cyklisté mohli vjet do této oblasti bez omezení, jako
dosud. Výsledky pilotního projektu byly během listopadu 2018
vyhodnoceny a ukázalo se, že byl velmi úspěšný a inspirující i pro
další vídeňské školy.
Celý článek zde
16.11.2018 Inteligentní parkovací systémy jsou jednou z důležitých moderních
technologií, které v důsledku pomáhají zlepšit životní prostředí i
bezpečnost ve městech. Významně totiž snižují počet zbytečných jízd po
městě s jediným cílem: Najít volné místo k zaparkování. Pozadu v tomto
směru nezůstává ani slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s
nímž naše konzultační firma provozující tento portál průběžně
spolupracuje (viz seminář k smart city nebo
konference Elektrické autobusy pre mesto). Od
listopadu 2018 je zde zaveden inteligentní parkovací systém ParkDots.
Celý článek zde
8.11.2018 Superkapacitory se
vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech
zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na
evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy
standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors,
který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v
Nitře a Elektrické
autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší
konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení
dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé
akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním
provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli
byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská
projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné
hodnocení celého pilotního provozu.
Celý článek zde
8.11.2018 Automatizace a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného
systému. Důkazem je jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na
nádražích v hlavním městě Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu)
během listopadu 2018 nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního
dozoru. Tito policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou
na nádražích provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí
průmyslovou televizí (CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem
poskytnout jim informace a zajistit jejich bezpečnost.
Celý článek zde
2.11.2018 Využití výhod palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s
dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v
USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů, viz například projekty palivočlánkových kamionů Kenworth a Navistar. Tyto pohony
však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy
nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský
projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní
logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v
říjnu 2018. Celý článek zde
31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejnil koncem
léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for join procurement
of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné veřejné zadávání
palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a komentuje některé
zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o ekonomiku a perspektivy
dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v Evropě.
Celý článek zde
26.10.2018 Významnou oblastí využití moderních informačních technologií v dopravě
je automatizace provozu na křižovatkách, kdy jednotlivé automobily
komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací. Testování takovéhoto
systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na silnici N205 v
nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného silničního
provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm automobilů.
Celý článek zde
25.10.2018 Evropský projekt ASSURED, pokračovatel
evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS se
kromě elektrobusů zabývá také problematikou elektrických nákladních
vozidel pro městský provoz a jejich nabíjecí infrastruktury, podobně
jako již ukončený evropský projekt FREVUE. Během
workshopu ''Strategies & needs on EV fast charging
infrastructure for urban freight'' (Strategie a potřeby rychlonabíjecí
infrastruktury elektrických vozidel pro městskou nákladní dopravu)
konaného v září 2018 v Oslo zazněly některé důležité poznatky, které
kladou důraz na potřebu rozvoje elektrifikované městské logistiky.
Celý článek zde
22.10.2018 Ostrava je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v
pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením. Jejich
koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho dílen –
dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a EKOVA
ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně elektrobusů:
Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno do provozu s
cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž EKOVA
ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká veřejnost v
říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez cestujících.
Celý článek zde
19.10.2018 Data o mobilitě občanů, tedy odkud, kam, kdy a proč cestují, mají
neocenitelnou hodnotu pro smart city – bez nich bude každé
sofistikované řešení bezzubé. Tradičním způsobem se průzkumy vytvářejí
pomocí dotazníků a podobných nástrojů. Využít k tomu na dobrovolné bázi
anonymizované údaje, zjišťované ze smartphonů zapojených dobrovolníků,
bude v období od října 2018 do října 2019 náplní amerického projektu
realizovaného v metropolitní oblasti Minneapolis–St Paul ve státě
Minnesota ve spolupráci tamního Metropolitního úřadu a místně
příslušných dopravních správních úřadů.
Celý článek zde
17.10.2018 Po důležitém milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci
2018 – začala
na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na
100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven,
Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly
dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint.
Celý článek zde
11.10.2018 Dopravní podnik města České Budějovice, a.s (DPMCB) zavede od
1. 11. 2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií
průběžného dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně
dobíjené elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných
linkách MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října
2018.
Celý článek zde
10.10.2018 Evropský projekt pro rozvoj elektrobusů a elektrických nákladních
automobilů ASSURED, následovník
evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS,
publikoval v září 2018 své první výstupy. Mezi nimi je i soustava
provozně technických a ekonomických indikátorů pro provoz elektrobusů,
určených k důkladnému měření a vyhodnocování demonstračních provozů v
rámci tohoto projektu. Tyto indikátory nicméně mohou, v přiměřeně
aplikované podobě, sloužit i pro průběžné hodnocení elektrických
autobusů nasazených do pravidelného provozu u dopravců.
Celý článek zde
9.10.2018 Rumunské město Cluj-Napoca
podepsalo,
jako první rumunské město zajímající se vážně o elektrobusy, v srpnu
2017 rámcovou smlouvu na dodávku celkem 41 elektrobusů od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. I když se původně předpokládalo
plnění této smlouvy v průběhu následujících tří let, události se daly
do pohybu mnohem rychleji. Na jaře 2018 dostalo město prvních 11
elektrobusů, dalších 12 vozidel bude dodáno do konce roku 2018.
Dodavatelská smlouva na poslední sérii z této rámcové smlouvy, čítající
18 elektrobusů, byla podepsána koncem září 2018. Tyto elektrobusy by
měly být dodány do devíti měsíců od podpisu smlouvy.
Celý článek zde
25.9.2018 „Nejmenší“ metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku
2020 by i toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže
k tomu projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní
organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem
firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala
dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler,
který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans
v září 2018.
Celý článek zde
21.9.2018 Slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše
konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz
seminář k smart city
nebo
konference Elektrické autobusy pre mesto
) přichází v září 2018 s
aktualizací své městské aplikace. Ve své tiskové zprávě k tomu píše:
Celý článek zde
18.9.2018 Jak
již vícekrát řečeno, čistou mobilitu ve městech je žádoucí podporovat,
ale ne bez rozmyslu a bez pravidel. To si uvědomují mimo jiné ve
španělském Madridu, kde jsou stále více v oblibě elektrické koloběžky.
Dokument „Nový plán mobility pro Madrid“, který bude schvalován v říjnu
2018, proto stanoví pro tyto dopravní prostředky pravidla, která uleví
ostatním účastníkům pouličního provozu. Nemusí však být zcela po chuti
úplně všem. Podle uvedeného plánu mohou elektrické koloběžky
jezdit po hlavních silnicích, které mají odpovídající dopravní značení.
Nebudou však smět jezdit po cyklostezkách, pokud jim tam jízda nebude
výslovně povolena.
Celý článek zde
14.9.2018 Město České Budějovice bude již od podzimu 2018 využívat nový
inteligentní systém pro řízení dopravy, který si sám zjistí všechny
důležité dopravní informace na silnicích. Sesbíraná dopravní data budou
sloužit jako podklad pro budoucí plánování komunikací a jejich
dimenzování a také k samotnému řízení křižovatek. Dodavatelem celého
projektu je společnost AŽD Praha.
Potřebná data bude sbírat 114 vzdálených křižovatkových detektorů,
které jsou v současné době umisťované společností AŽD Praha do vozovky
na 23 místech. Jde o osazení strategických detektorů na 36 profilech.
Celý článek zde
13.9.2018 V Belgii začal v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního
elektrického minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve
smíšeném provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými
jeskyněmi Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského
výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a
2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících. Provozní
rychlost minibusu je 25 km/h, maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu
směru slouží obě otočné nápravy. Minibus je plně klimatizovaný. Trakční
baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz na jedno
nabití na vzdálenost 100 km, resp. po dobu 8 hodin.
Celý článek zde
10.9.2018 Od prvního čtvrtletí 2019 začne pod obchodním názvem We Share fungovat
v Berlíně velkorysý projekt carsharingu, tedy sdílených automobilů,
používající pouze elektromobily. Projektovou organizací je zde přímo
automobilka Volkswagen, která má elektromobily jako důležitou součást
svého produktového portfolia a jeden z nosných směrů své strategie do
budoucna. Odbornou veřejnost seznámila se svým záměrem na konci srpna
2018.
Celý článek zde
10.9.2018 Sto milionů korun z Národního programu Životní prostředí na nákup
vozidel s ekologickým pohonem je vyčerpáno. Města a obce si dotace
rozebraly zhruba o měsíc dříve, než bylo plánováno. Na začátku září
2018 proto byla příslušná výzva uzavřena. Další zájemci o
elektromobily, hybridy či jiná ekologická vozidla nicméně mají šanci na
konci roku 2018, kdy se připravuje vyhlášení nové dotační výzvy.
Celý článek zde
7.9.2018 Orientace ve složitých systémech některých stanic metra nebo nádraží
představuje často obtížný úkol i pro normálního zdravého člověka. Pro
tělesně nebo zrakově handicapované spoluobčany je to pak cesta neznámým
terénem plná nečekaných nástrah, kdy se čas odjezdu spoje neúprosně
blíží. Na pomoc v podobných situacích přichází americká technologická
společnost Cubic Transportation Systems (CTS) se systémem využívajícím
tzv. rozšířenou realitu. Informovala o tom odbornou veřejnost v září
2018. Rozšířená realita (AR z anglického augmented reality) představuje
reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty. Jde tedy o
zobrazení reality (zde například interiéru nádraží) nasnímané
fotoaparátem v mobilním telefonu, k němuž jsou následně přidány
digitální prvky (třeba informace o nejkratší cestě).
Celý článek zde
5.9.2018 Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
Celý článek zde
28.8.2018 Koncem července 2018 byl spuštěn společný pilotní projekt neziskové organizace KHnet.info, z. s. a start-up společnosti Smartiple.
Výsledkem je chytré parkoviště před budovou spolku KHnet.info v ulici
Havířská stezka. Jde o komunitní projekt, který nemá za cíl zisk, ale
zlepšení života místních obyvatel a ověření aplikovaného výzkumu v
praxi. Vzhledem k nekomerční povaze projektu byla pro tento
účel zvolena levná technologie, ačkoli technologie firmy Smartiple
jinak dokáže pracovat takřka se všemi typy kamer a vizuálních senzorů.
Chytré parkoviště funguje následujícím způsobem:
Celý článek zde
27.8.2018 Jedním z průkopníků palivočlánkových technologií na
asijském kontinentě je bezesporu jihokorejské město Inčchon (anglicky
Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města
Soulu. Svědčí o tom i 20letá smlouva s americkou společností FuelCell
Energy na provoz 20MW palivočlánkové kogenerační jednotky pro výrobu
elektřiny a tepla pro dálkové vytápění v tomto městě, kterou v červenci
2018 podepsala energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd.
(KOSPO).
Celý článek zde
21.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah –
linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000
km.
Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR
East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018.
Celý článek zde
21.8.2018 Elektrobusy a jejich nabíjecí infrastruktura představují samostatný
dopravní systém, nejen tedy pouhé vozidlo, jako u tradičního autobusu.
Zároveň je to stále de facto „vozidlo bez historie“ – rozšířené ve
městech příliš krátce, než aby byly k dispozici dostatečně vydatné
provozní zkušenosti. Tato situace vyžaduje nová řešení, a to nejen
pokud jde o sám výrobek, ale i pokud jde o obchodní model. Příkladem je
dodávka a „full service“ čtyř elektrobusů Volvo pro cca 30tisícové
město Uddevalla na západě Švédska, na niž výrobce získal objednávku v
srpnu 2018.
Celý článek zde
15.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího
druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle
projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad
Birnbachu) i
jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl
zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna
2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu.
Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského
výrobce Navya (viz foto). Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a
2,7 m vysoký.
Celý článek zde
14.8.2018 Zajímavým způsobem, jak snižovat spotřebu energie u veřejné dopravy
doslova v celém dodavatelském řetězci, nabízí využití „plastových“
sloupů trakčního vedení. Od září 2018 bude takovéto sloupy testovat
provozovatel regionální lehké dráhy v Karlsruhe, dopravce AVG, na
smyčce v Ettlingenu. Sloupy dodá německá společnost Powerlines Group. Jsou vyrobeny z
plastů, vyztužených sklem (GRP). Podobné sloupy jsou od roku 2013
testovány v Belgickém Oostende u tramvajové dráhy vedoucí poblíž
pobřeží. Zde úspěšně odolávají slaným mořským větrům, a protože
nerezavějí, mají významně delší životnost než ocelové sloupy.
Celý článek zde
10.8.2018 Kanárské ostrovy, patřící pod Španělsko, mají nejčistší noční oblohu v
Evropě. Je to takový astronomický unikát, že je chráněn zvláštním
španělským zákonem. V důsledku toho musí i místní municipality velmi
dbát, aby jejich veřejné osvětlení nenarušovalo noční pohled na
hvězdnou oblohu. Technicky je tento problém řešen ve městě Puerto de la
Cruz na severu ostrova Tenerife, kde společnost Signify (dříve Philips
Lighting) realizuje projekt „hvězdám přátelského“ moderního veřejného
osvětlení. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v
červenci 2018. Svítidla pro veřejné osvětlení v Puerto de la Cruz zahrnují dálkově
ovladatelné LED zdroje s možností stmívání. Svítidla jsou kromě toho
vybavena speciální „hvězdám přátelskou“ optikou, tak aby osvětlení
nenarušovalo práci nedaleké observatoře.
Celý článek zde
9.8.2018 Nové problémy si žádají nová řešení. Aby Česko dokázalo lépe čelit
suchu, povodním, smogu či neefektivnímu využívání odpadů, potřebuje
tzv. ekoinovace – inovativní projekty, které využívají netradiční nebo
u nás nepoužívané technologie s přínosem pro životní prostředí. Na
inovativní projekty vyhlašuje Ministerstvo životního prostředí a Státní
fond životního prostředí ČR novou výzvu č. 3/2018 v rámci Národního
programu Životní prostředí. Chytré nápady – projektové náměty, mohou zájemci o dotace předkládat u
Státního fondu životního prostředí ČR od 30. července do konce října
2018. Získat mohou finanční příspěvek ve výši až 20 milionů korun.
Celý článek zde
7.8.2018 Pražský veletrh Czechbus 2018, který se připravuje na
20. – 22. listopadu 2018 opět ve Veletržním paláci v Praze, je tradičně
zaměřený na širokou paletu autobusů a jejich příslušenství a
souvisejících služeb. Letos bude významnou měrou zaměřený i na podporu
konceptu smart city, k
čemuž dopomůže také firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
která je provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
2.8.2018 V červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka
amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu
Urbalis 400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní.
Na tuto moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny
všechny čtyři zbývající linky amsterodamského metra.
Celý článek zde
1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové
elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní
přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na
světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s
cestujícími. Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu jsou založeny
na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla
nahrazena palivočlánkovou. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku
se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od
kanadské firmy Hydrogenics.
Celý článek zde
30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je kromě jiného
dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Britská
společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním místa k
bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve světě. S
výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na prvním
místě se zařadil Londýn.
Hodnocení nabíjecí infrastruktury bylo součástí širšího hodnocení,
zahrnujícího například podmínky pro zdravý život, možnosti stravování
nebo další aspekty životního prostředí – infrastruktura elektromobility
je jedním z nich.
Celý článek zde
27.7.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Mezi
evropské špičky v implementaci tohoto konceptu se bezesporu řadí finské
hlavní město Helsinky, které svůj MaaS blíže představilo světové
odborné veřejnosti v červenci 2018. Pod MaaS obecně rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility
reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného
plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop).
MaaS tedy zahrnuje různé druhy hromadné dopravy a/nebo sdílená vozidla,
informace pro cestující o různých druzích dopravy a integrovaný
rezervační a platební systém. Do řešení MaaS je přitom třeba zahrnout
nejen informační systémy, ale také otázky organizace, finančních toků
aj., včetně obchodní stránky poskytovaných služeb MaaS.
Celý článek zde
Čínské elektrobusy BYD
v Evropě také průběžně dobíjené, v USA nabízejí leasingový program
26.7.2018 Čínské elektrobusy BYD, jejichž
provoz si ozkoušel mj. i Dopravní podnik Ostrava,
jsou známé
svojí koncepcí jako „noční“, s jedním nabitím pro dojezd cca 250 km. I
to už ale přestává platit. V červenci 2018 norské hlavní město Oslo
poprvé v Evropě objednalo elektrobusy BYD s průběžným rychlým
dobíjením. Norský dopravce Nobina podepsal s výrobcem smlouvu na
dodávku 42
kloubových 18m elektrobusů BYD. Podle smlouvy by měly být dodány ve
druhém čtvrtletí 2019. Připojí se ke dvěma elektrobusům od téhož
výrobce, které jsou v Oslo zkušebně provozovány v rámci dlouhodobého
leasingu.
Celý článek zde
26.7.2018 Estonsko je známé jako jeden z průkopníků bezplatné veřejné přepravy
cestujících – již od roku 2013 cestují trvale hlášení obyvatelé
hlavního města Tallinnu zdarma městskými autobusy, trolejbusy,
tramvajemi a vlaky. Od začátku července 2018 rozšířilo Estonsko systém
bezplatné veřejné přepravy cestujících ve světě nevídaným způsobem:
Celkem 11 z 15 estonských krajů zavedlo bezplatnou veřejnou přepravu
linkovými autobusy pro obyvatele Estonska. Tento nevídaný krok má
nicméně své oponenty pochybující o tom, zda právě toto je cesta k čisté
a efektivní mobilitě v zemi.
Celý článek zde
23.7.2018 Málokdo se to odváží říci nahlas, a všichni to přesto
vědí: Rodiče přivážející děti svými automobily až před školní budovu
jsou zdrojem velmi nepříjemných a zpravidla také nebezpečných
dopravních situací. Odvážně se tento problém rozhodli řešit ve vídeňské
čtvrti Leopoldstadt, kde od podzimu 2018 bude v okolí základní školy
Vereinsgase mezi 7:45 a 8:15 ráno platit zákaz vjezdu automobilům.
Cyklisté budou moci vjet do této oblasti bez omezení, jako dosud.
Celý článek zde
19.7.2018 Podkrušnohorská města Most a Litvínov jsou známá především jako
střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň aktivní v oblasti
čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj. propojení
tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst Mostu a
Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků zmíněných
aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním cílem byla
modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace informačního
systému v tramvajové a autobusové dopravě na území statutárního města
Mostu a města Litvínova, včetně vozidlového systému MHD. Do provozu byl
tento projekt, dodaný konsorciem Informační systém ML – AŽD Praha
s.r.o. a Ing. Ivo Herman, CSc., uveden na konci června 2018.
Celý článek zde
16.7.2018 Jak ukazuje například náš rozhovor s Dr. Janem Hollanem z Akademie věd
ČR, necitlivé
veřejné osvětlení může mít nepříznivé dopady na flóru a faunu ve
městech a obcích, tvořící vyvážený ekosystém. Dvojnásob to platí pro
noční živočichy, jimž je geneticky dán život ve tmě. V případě
nizozemského města Zuidhoek-Nieuwkoop se jednalo o vzácné druhy
netopýrů. Jako součást svého programu udržitelného rozvoje bydlení si
proto nechalo od společnosti Signify (dříve Philips Lighting) dodat
speciální veřejné osvětlení přátelské těmto nočním letcům. Projekt byl
zprovozněn na začátku června 2018.
Celý článek zde
12.7.2018 Ačkoli Latinská Amerika nepatří (resp. až donedávna nepatřila) k
regionům s masivním rozvojem elektrobusů, situace se i zde začíná
měnit. Svědčí o tom smlouva na dodávku 100 čínských elektrobusů BYD pro
chilské hlavní město Santiago, podepsaná na začátku června 2018. V této
souvislosti se zároveň nadále šíří některé zavádějící informace výrobce
o těchto elektrobusech, přebírané zahraničními odbornými médii.
Celý článek zde
3.7.2018 Elektrobusy Volvo 7900 Electric stále více dobývají
evropská města. Červen 2018 byl pro elektrobusy Volvo bohatý na
události, a to hned tři: Norské město Trondheim, resp. tamní dopravce
Tide Buss, potvrdilo dříve avizovanou smlouvu na 25 elektrobusů Volvo, což
představuje dosud největší objednávku těchto vozidel u společnosti
Volvo. Na další dva elektrobusy byla podepsána smlouva pro dopravu v
norském městě Lillehammeru. A do třetice, při příležitosti zahájení
závodu jachet Volvo Ocean Race byla představena 19m kloubová verze
elektrobusu Volvo. Stejně tak jsou všechny uvedené události důležité
pro společnost ABB, která je dodavatelem nabíjecí infrastruktury pro
uvedené projekty. Celý článek zde
2.7.2018 Zatímco v mnoha evropských městech (včetně Prahy) se rozvíjí nebo
připravuje systém sdílených elektromobilů (e-carsharing), v Paříži bylo
rozhodnuto provoz takovéhoto systému, provozovaného pod názvem Autolib’
v partnerství mezi městem a soukromým provozovatelem (PPP) ke konci
července 2018 ukončit. Navzdory optimistickým prognózám se totiž ukázal
ekonomicky neudržitelný.
Celý článek zde
2.7.2018 Masarykova univerzita v Brně připravila první rozsáhlou studii postojů
Čechů k přírodě a životnímu prostředí. Studie nabízí souhrn více než 80
průzkumů veřejného mínění z posledních let a výsledky nového výzkumu,
který proběhl na reprezentativním vzorku 2 673 respondentů. Vznik
publikace „Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí“
podpořil Státní fond životního prostředí a Ministerstvo životního
prostředí. S jejími výsledky byla veřejnost seznámena v červnu 2018.
Celý článek zde
28.6.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji
konceptu smart city.
Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes
představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a
již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů
Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří
o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně
promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série
nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018.
Celý článek zde
15.6.2018 Městský dopravce v německém Mnichově, společnost MVG, začne od léta
2018 testovat inovativní systém osobní přepravy „od dveří ke dveřím“,
který by měl efektivně a ekologicky doplnit služby veřejné linkové
dopravy s využitím moderních informačních technologií. Jeho podstatou
je sdílená jízda nízkoemisním nebo bezemisním automobilem,
zarezervovaná pomocí smartphonové aplikace, přičemž optimální trasa,
využití a čas jsou průběžně propočítávány podle speciálního algoritmu.
Celý článek zde
13.6.2018 Zobrazovaní technologie elektronického papíru (e-paper) má řadu výhod
mimo jiné pro zastávkové označníky. V zahraničí se proto stáje více
rozvíjí, například v rakouském Tyrolsku, ale i v
jiných městech Rakouska či Švýcarska. Českým zájemcům se tato moderní
technologie předvedla mj. v rámci prezentace společnosti VARS BRNO na
konferenci Smart city v praxi III, pořádané provozovateli
našeho portálu. Svoji českou premiéru v živém provozu má od června 2018
v brněnské MHD, kde ji Dopravní podnik města Brna začal testovat na
zastávce Mozolky.
Celý článek zde
4.6.2018 Internet věcí (IoT), tedy identifikace věcí a sledování jejich pohybu
po internetu, nachází stále více uplatnění v rozmanitých oblastech
průmyslu a služeb včetně zdravotnictví a jeho infrastruktury. Příkladem
je projekt Fakultní nemocnice Alpské univerzity v Grenoblu, realizovaný
jako integrace řešení dvou dodavatelů IoT, o jehož podrobnostech byla
odborná veřejnost informována v květnu 2018. Jeho podstatou je spojení
zařízení IoT s existujícím systémem správy budov BMS (Building
Management System), využívajícím komunikaci LoRaWAN.
Celý článek zde
31.5.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy připojí k zemím, kde
jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající průběžné dobíjení
standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský dopravce Busselskabet
Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším dánském městě, dostane na
základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018, čtyři elektrobusy Volvo a
nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se standardem OppCharge od
ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by
elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku.
Celý článek zde
30.5.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování
autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak
jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie
přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem
parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek,
jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese
velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu
Autonobus
tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v
areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu.
Celý článek zde
28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten pocit napětí,
když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a odhaduje, který
z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením těchto situací
přišla v květnu 2018 společnost Bombardier Transportation a instalovala
jej na automatizované singapurské rychlodráze Downtown Line jako
součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu
zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího
vlaku.
Celý článek zde
12.5.2018 Málo pohybu, zejména u lidí ve městech, se stále více stává
civilizačním problémem s vážnými potenciálními i reálnými zdravotními
dopady na populaci. Podpora aktivního pohybu – včetně například
vytváření podmínek pro cyklodopravu a pěší chůzi – je proto stále
důležitější součástí smart cities. Na pomoc této podpoře přichází
evropský projekt PACTE – Promoting Active Cities Throughout Europe
(propagování aktivních měst v Evropě), který v dubnu 2018 zveřejnil
elektronický nástroj pro sběr dat o aktivitě obyvatel ve městech pro
svůj průzkum a vyzývá evropská města k zapojení do tohoto průzkumu.
Celý článek zde
12.5.2018 Ačkoliv jsou země bývalého Sovětského svazu, pokud jde o povrchovou
elektrickou městskou dopravu, především doménou trolejbusů (o jejichž
technickém stavu a způsobu provozování se v odborných kruzích vyprávějí
pozoruhodné příběhy), začínají se i zde postupně uplatňovat
elektrobusy. Důkazem je dodávka celkem dvou set elektrobusů od ruských
výrobců GAZ a KAMAZ, které tamní dopravce Mosgortrans vybral v soutěži
na začátku května 2018.
Celý článek zde
9.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického prostředí, které
klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost vzduchu, ale
také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše, na níž
odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor je
tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou svítidla
často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na jejich
údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje doplněného o
reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel dodavatel
světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého bazénu v
norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v dubnu
2018.
Celý článek zde
4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným publikováním
výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu elektrických
autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na našich
stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků z
Cagliari). U
příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho
následovník, evropský projekt ASSURED.Ten již nesleduje otázky „zda“, „kde“ a
„proč“ elektrické autobusy, nýbrž se zaměřuje na konkrétní aspekty
jejich provozu a na možnosti využití inovativních technologií. Kromě
elektrických autobusů zahrnuje tento projekt také elektrická nákladní a
užitková vozidla.
Celý článek zde
3.5.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož
strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky
šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato
strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od
dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku
dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník: Dodavatel, který
palivočlánkovou kogenerační jednotku vyrobil a instaloval, uzavřel
dohodu o jeho prodeji energetické společnosti NRG Yield. Po splnění
všech podmínek v průběhu tohoto měsíce bude zahájen jeho rutinní,
komerční provoz. Celý článek zde
18.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především
jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného
metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje
na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na
trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve
Stockholmském metru. CBTC od
Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra.
Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu
podepsána začátkem dubna 2018.
Celý článek zde
13.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých
konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto
projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů
doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na
významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari
ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost
seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost
parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová
infrastruktura existuje.
Celý článek zde
12.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme
multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby
zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a
plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná
veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet
i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského
dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT.
Celý článek zde
10.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová
studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem automatický elektrický
minibus od francouzského výrobce Navya.
Celý článek zde
9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního
provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. Jako vozový park pro testovací provoz sloužily celkem čtyři
elektrobusy, z toho dva 12m elektrobusy Irizar pro celodenní provoz na
jedno nabití (tzv. „noční“ elektrobusy) a dva 18m průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris. Demonstrační provozy těchto dvou typů elektrobusů
probíhaly v odlišném časovém období. Celý článek zde
5.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova. Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. Elektrobusy pro Varšavu jsou postupně dodávány od prosince 2014.
Demonstrační provoz v rámci projektu ZeEUS, který byl předmětem
hodnocení, zahrnoval 10 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric o
přepravní kapacitě 70 cestujících. Celý článek zde
4.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III,
pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde
opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot,
tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k
jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou
případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující
uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení
mostu v Nizozemí.
Celý článek zde
29.3.2018 Společnost pro nájemní dopravu na zavolání Uber má v ČR pověst spíše
kontroverzní a do značné míry zpolitizovanou. Jak ale ukazuje příklad z
Londýna, tato společnost má zájem na efektivním řešení městské mobility
a k tomuto účelu nabízí anonymizovaná data o svých přepravách, která
mohou mít pro řízení inteligentní mobility velký význam. Prvním krokem
bylo zveřejnění těchto anonymizovaných dat v polovině března 2018 v
podobě datového nástroje Uber Movement určeného pro město.
Celý článek zde
28.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu
má ve Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Toyota Mirai je palivočlánkový sedan poháněný synchronním
elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW.
Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o
výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa.
Celý článek zde
Dalším úspěšným
dodavatelem dobíjecích stanic elektrobusů podle standardu OppCharge je
polská Ekoenergetyka
27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů
nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge
se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo.
Celý článek zde
15.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław
ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících
ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného
dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo,
podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických
hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto
výrobce.
Celý článek zde
13.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v
metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017.
Celý článek zde
12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v
souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění:
Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi
jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v
linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility
ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu,
který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v
rámci evropského projektu ZeEUS. První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018.
Celý článek zde
6.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od
slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových
autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30
autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018.
Celý článek zde
6.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního
kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách
zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m
autobusů od švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových
18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla
za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským
výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající
8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň
jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své
přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat
vozidla od dvou různých výrobců.
Celý článek zde
2.3.2018 O konceptu chytrého sloupu veřejného
osvětlení sloužícího také jako infrastruktura pro informační
technologie jsme čtenáře našich portálů informovali v září 2017. Od
února 2018 začal mít tento sloup s obchodním označením Smart Fusion
Pole, tedy „Sloup s chytrým propojením“, své první praktické využití:
Na základě smlouvy uzavřené mezi municipalitou a dodavatelským
konsorciem společností Philips Lighting (osvětlovací technologie) a
American Tower Corporation (infrastruktura bezdrátových komunikací)
bude dvě stě takovýchto sloupů instalováno v kalifornském městě
Huntington Beach.
Celý článek zde
1.3.2018 Jedním z hlavních komunikačních kanálů mezi Evropskou unií a jejími
občany jsou informační střediska Europe Direct (viz logo). Jejich
hlavním, nejobecnějším cílem je poskytovat občanům snadný přístup k
informacím o Evropské unii a jejích aktivitách. Tato střediska, která
nejsou sama součástí nebo organizací Evropském komise, mají za úkol
poskytovat objektivní informace o veškerém dění v rámci Evropské unie.
Od začátku roku 2018 funguje nová generace těchto informačních center,
která bude v provozu po následující tři roky.
Celý článek zde
27.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS
se zvolna
chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v
rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní elektrobus o
přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v
Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce
Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené
synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící
individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží
trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh.
Celý článek zde
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors.
Celý článek zde
20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna
uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí
odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of
Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto
odlišností a publikovala je v únoru 2018. Hlavní výzvou budování rychlodrah s plně automatickým provozem je podle
UITP především systémová integrace (Poznámka redakce: plně
automatizované metro zahrnuje cca 500 různých systémových rozhraní, na
jejichž bezchybném fungování závisí jeho úspěšný provoz).
Celý článek zde
15.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v mnoha městech
problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující od používání
povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské hlavní město
Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou odpovědí na
tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami pro zpožděné
autobusy MHD. V Lisabonu bylo v roce 2017 zaznamenáno celkem 1337 situací, kdy
motoristé kvůli nesprávnému parkování zablokovali průjezd.
Celý článek zde
14.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a rozmanité služby
patří stále více automatizovaná uklízecí technika. Jednou z organizací,
které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i Německé státní
železnice (DB). Není divu – přes jejich cca 5 700 nádraží o úhrnné
ploše 1,8 miliónu čtverečních metrů projde denně přes 5 miliónů
cestujících. Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky je
promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly DB
soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated
Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy
česky „Smart kartáč“.
Celý článek zde
13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové
články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů.
Celý článek zde
9.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější zobrazovací technikou
pro své nesporné výhody oproti klasickým displejům, jako je lepší
čitelnost a minimální spotřeba energie. Není divu, že se začíná
uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na zastávkách,
zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je pilotní projekt
autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve vesnici Tannheim o cca
tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž byla odborná veřejnost
seznámena v únoru 2018.
Celý článek zde
5.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným
pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a
celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů
dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu
2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE
Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s
platformou HERE Mobility Marketplace.
Celý článek zde
2.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži zde, nezůstane u
Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho
následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018.
Celý článek zde
1.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící
na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících
denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily.
Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické.
Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední
míli“ autonomní elektrické minibusy. První testovací provoz pro
registrované účastníky bude probíhat v kampusu Bundoora univerzity La
Trobe, ležícího 20 km od centrální obchodní čtvrti města. Zkušební
provoz bude zahájen v dubnu 2018 a potrvá do června téhož
roku. Celý článek zde
31.1.2018 Freiamt je čtyřtisícové městečko německém v Bádensku-Württembersku
poblíž francouzských hranic. Od roku 2015 se zde testuje projekt
inteligentního řízení elektroenergetických sítí, jehož zkušební provoz
je plánován do poloviny léta 2018. Tento článek přináší o uvedeném
projektu některé zajímavé informace. Město Freiamt využívá již od 80. a 90. let obnovitelné zdroje energie v
podobě několika z prvních větrných turbín v Německu. Dnes je díky
kombinaci větrné energie, bioplynu a solárních generátorů výroba
energie téměř čtyřikrát větší než její spotřeba. Tato koncentrace a
různorodost obnovitelných energetických zdrojů byla jedním z klíčových
faktorů pro rozhodnutí využít Freiamt jako zkušební lokalitu pro
projekt inteligentního řízení sítě spuštěný v roce 2015 společností
Netze BW společně s osmi partnery a s podstatnou finanční podporou
Spolkového ministerstva hospodářství.
Celý článek zde
26.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf
je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí.
Celý článek zde
24.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli, jenže ouha –
jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel do
protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics, vyvinutá nizozemskou univerzitou NHTV Breda
University a představená odborné veřejnosti v lednu 2018.
Celý článek zde
22.1.2018 Zimní cyklistika ve městech je i v našich, klimaticky mírných
podmínkách z mnoha důvodů adrenalinovým druhem dopravy. Dvojnásob to
platí pro cyklodopravu v severských zemích. Přesto se Turku, téměř
dvousettisícové město ve Finsku, snaží s tímto problémem vypořádat a v
rámci evropského projektu CIVITAS ECCENTRIC vytvořit pro své občany
bezpečné cyklostezky. S výsledkem byla odborná veřejnost seznámena v
lednu 2018.
Celý článek zde
22.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob se ve
zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle
tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy – viz
například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se
však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m.
Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém
programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a
elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University
(NTU) v Singapuru. Dodavatelem nabíjecí infrastruktury bude společnost
ABB.
Celý článek zde
17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane
v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.
Celý článek zde
15.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využíván
trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci
vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické
uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na
lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v
podzemním metru (po metru po Londýně) a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy, po
instalaci na tramvajové lince. Stejně jako
v případě tramvají je i u metra jejím provozovatelem v Miláně městský
dopravce ATM.
Celý článek zde
10.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti.
Celý článek zde
9.1.2017 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway), pronajímající elektrické
užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům (včetně například
Nizozemské pošty), představila v prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v
Londýně. Patnáct těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost
Gnewt Cargo. Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská
firma úspěšně expanduje. Společnost Voltia poskytuje firmám možnost přeměnit své parky 2 – 3,5t
lehkých užitkových vozidel na vozidla s elektrickým pohonem. Její
podpora v tomto procesu zahrnuje celý průběh konverze parku od analýzy
stávajících obchodních operací a vytvoření komplexního plánu
elektrifikace, až po podrobný plán tras, nabíjecí infrastruktury,
podporu pro implementaci a poskytování elektrických užitkových vozidel. Celý článek zde
9.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí,
zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel,
nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho
odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím
a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci
2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova:
„NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží
Penn Station.
Celý článek zde
8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v
mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle
technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů
od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. Celý článek zde
5.1.2018 Nitra, cca 80tisícové západoslovenské město s bohatou historií, je
významným slovenským průkopníkem konceptu smart city. Jedním z
projektů tohoto smart city je systém sdílených bicyklů – bike-sharing,
který byl zprovozněn v červenci 2017 jako první takovýto systém na
Slovensku. Na konci listopadu 2017, u příležitosti odstavení bicyklů
pro zimní údržbu, byla provedena první, a bezesporu úspěšná, bilance
jeho provozu.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý článek zde
1
| 2 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020
| Archiv-2019
| Archiv-2018
| Archiv-2017
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015