Přečtěte si: Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Zajímavé projekty

Archiv článků 2018

První německý soukromý dopravce zakoupil elektrobusy – Solaris Urbino 12 electric

18.12.2018 Elektrobusy pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím převážně doménou provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či velkých dopravních holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých státních drah DB. I to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v Německu vybaveným také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma Josef Ettenhuber GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři elektrobusy Solaris Urbino 12 electric.

Celý článek zde


Positive Footprint Housing: použité baterie z elektrobusů v Göteborgu pomohou akumulovat energii z fotovoltaických článků

17.12.2018 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70 % a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku. Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci elektřiny z fotovoltaických zdrojů. Celý článek zde


Elektrokoloběžky ve Vídni: stejná práva a povinnosti jako cyklisté

11.12.2018 Podobně jako například Madrid jsou i další evropská města (Prahu nevyjímaje) konfrontována s živelným nárůstem elektrických koloběžek včetně sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná pravidla. Vnést do tohoto chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla také Vídeň. Na začátku prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke konci roku 2018 směrnici pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a poskytovatele příslušných služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25 km/h, je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená to, že požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s požadavky rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří např. přední a zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky.

Celý článek zde


Dolní Břežany zkoušejí multifunkční „chytré“ lampy veřejného osvětlení

11.12.2018 „Chytré“ veřejné osvětlení zahrnující moderní světelné zdroje, dálkové řízení intenzity osvětlení podle okamžité potřeby v dané lokalitě (viz například projekt v Cardiffu) i využití sloupů veřejného osvětlení jako multifunkční infrastruktury (viz například americký koncept chytrého sloupu) se stává fenoménem smart cities v Evropě i v zámoří. Tento koncept přichází ke slovu i v České republice. Příkladem jsou „chytré“ lampy od firmy BYZANCE IT Solutions s. r. o. („Byzance“) – start-upu ČVUT – instalované říjnu 2018 v Dolních Břežanech na Praze-západ pod patronátem energetické společnosti E.ON. Česká odborná veřejnost byla o tomto projektu informována začátkem prosince 2018.

Celý článek zde


Třináct průběžně dobíjených elektrobusů Volvo zahajuje rutinní provoz v Malmö

4.12.2018 Významné jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900 Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne.

Celý článek zde


Elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro v Hamburku: další evropský výrobce autobusů elektrifikuje

30.11.2018 Mezi významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od poloviny listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl uveden první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru.

Celý článek zde


Dvě palivočlánkové elektrárny v Connecticutu uzavřely dohodu o nákupu elektřiny

28.11.2018 Začátek listopadu 2018 byl pro americký stát Connecticut důležitým milníkem v oblasti ekologicky vyráběné elektřiny: Ve dvou městech, Hartfordu – hlavním městě státu Connecticut – a Derby byly uzavřeny dohody o nákupu elektřiny (power purchase agreement – PPA) z palivočlánkových elektráren od amerického dodavatele FuelCell Energy s lokální distribuční společností.

Celý článek zde


Červená pro „mama taxi“ u vídeňské základní školy podruhé: pilotní projekt slaví úspěch, přidávají se další školy

20.11.2018 Jak byli čtenáři našeho portálu již dříve informováni, ve vídeňské čtvrti Leopoldstadt v okolí základní školy Vereinsgase proběhl pilotní projekt omezující „mama taxi“ – fenomén nezdravý, nebezpečný a neekologický zároveň. Od 10. října do 2. listopadu 2018 zde mezi 7:45 a 8:15 ráno platil zákaz vjezdu automobilům. Cyklisté mohli vjet do této oblasti bez omezení, jako dosud. Výsledky pilotního projektu byly během listopadu 2018 vyhodnoceny a ukázalo se, že byl velmi úspěšný a inspirující i pro další vídeňské školy.

Celý článek zde


ParkDots: Smart city Nitra má inteligentní parkovací systém

16.11.2018 Inteligentní parkovací systémy jsou jednou z důležitých moderních technologií, které v důsledku pomáhají zlepšit životní prostředí i bezpečnost ve městech. Významně totiž snižují počet zbytečných jízd po městě s jediným cílem: Najít volné místo k zaparkování. Pozadu v tomto směru nezůstává ani slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz seminář k smart city nebo konference Elektrické autobusy pre mesto). Od listopadu 2018 je zde zaveden inteligentní parkovací systém ParkDots.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za superkapacitorovými elektrobusy Chariot do Grazu

8.11.2018 Superkapacitory se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. 

Celý článek zde

Policejní roboti budou ve službě na dvou jihokorejských nádražích

8.11.2018 Automatizace a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018 nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí (CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a zajistit jejich bezpečnost.

Celý článek zde

Dodávková auta UPS: palivové články dobývají městskou logistiku

2.11.2018 Využití výhod palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních kontejnerů, viz například projekty palivočlánkových kamionů Kenworth a Navistar. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. Celý článek zde


Studie FCH JU: palivočlánkové autobusy v Evropě mají perspektivu, podmínkou je ekonomie z rozsahu

31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v Evropě.

Celý článek zde

Automobily komunikují s dopravní signalizací a mezi sebou: v nizozemské provincii Severní Holand proběhl testovací provoz

26.10.2018 Významnou oblastí využití moderních informačních technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací. Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm automobilů.

Celý článek zde

Workshop projektu ASSURED: ve městech ubývají osobní automobily, ale přibývají dodávky – třeba porozumět městské logistice a elektrifikovat ji

25.10.2018 Evropský projekt ASSURED, pokračovatel evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS se kromě elektrobusů zabývá také problematikou elektrických nákladních vozidel pro městský provoz a jejich nabíjecí infrastruktury, podobně jako již ukončený evropský projekt FREVUE. Během workshopu ''Strategies & needs on EV fast charging infrastructure for urban freight'' (Strategie a potřeby rychlonabíjecí infrastruktury elektrických vozidel pro městskou nákladní dopravu) konaného v září 2018 v Oslo zazněly některé důležité poznatky, které kladou důraz na potřebu rozvoje elektrifikované městské logistiky.

Celý článek zde

A Ostrava je opět první: v Ostravě-Svinově byla dokončena výstavba první stanice pro průběžné dobíjení elektrobusů standardu OppCharge v České republice

22.10.2018 Ostrava je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením. Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez cestujících.

Celý článek zde

Aplikace pro smartphony pomůže průzkumu mobility občanů ve státě Minnesota

19.10.2018 Data o mobilitě občanů, tedy odkud, kam, kdy a proč cestují, mají neocenitelnou hodnotu pro smart city – bez nich bude každé sofistikované řešení bezzubé. Tradičním způsobem se průzkumy vytvářejí pomocí dotazníků a podobných nástrojů. Využít k tomu na dobrovolné bázi anonymizované údaje, zjišťované ze smartphonů zapojených dobrovolníků, bude v období od října 2018 do října 2019 náplní amerického projektu realizovaného v metropolitní oblasti Minneapolis–St Paul ve státě Minnesota ve spolupráci tamního Metropolitního úřadu a místně příslušných dopravních správních úřadů. 

Celý článek zde

První palivočlánkové vlaky poprvé vyjíždějí na trať s cestujícími

17.10.2018 Po důležitém milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na 100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint.

Celý článek zde

V Českých Budějovicích budou jezdit průběžně dobíjené elektrické midibusy  

11.10.2018 Dopravní podnik města České Budějovice, a.s  (DPMCB) zavede od 1. 11. 2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií průběžného dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně dobíjené elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných linkách MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října 2018.

Celý článek zde

Projekt ASSURED: publikovány komplexní ukazatele pro měření demonstračních provozů elektrických autobusů a elektrických nákladních automobilů

10.10.2018 Evropský projekt pro rozvoj elektrobusů a elektrických nákladních automobilů ASSURED, následovník evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, publikoval v září 2018 své první výstupy. Mezi nimi je i soustava provozně technických a ekonomických indikátorů pro provoz elektrobusů, určených k důkladnému měření a vyhodnocování demonstračních provozů v rámci tohoto projektu. Tyto indikátory nicméně mohou, v přiměřeně aplikované podobě, sloužit i pro průběžné hodnocení elektrických autobusů nasazených do pravidelného provozu u dopravců.

Celý článek zde

Elektrobusy v Rumunsku: Cluj-Napoca naplno využívá rámcovou smlouvu na 41 elektrobusů Solaris

9.10.2018 Rumunské město Cluj-Napoca podepsalo, jako první rumunské město zajímající se vážně o elektrobusy, v srpnu 2017 rámcovou smlouvu na dodávku celkem 41 elektrobusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. I když se původně předpokládalo plnění této smlouvy v průběhu následujících tří let, události se daly do pohybu mnohem rychleji. Na jaře 2018 dostalo město prvních 11 elektrobusů, dalších 12 vozidel bude dodáno do konce roku 2018. Dodavatelská smlouva na poslední sérii z této rámcové smlouvy, čítající 18 elektrobusů, byla podepsána koncem září 2018. Tyto elektrobusy by měly být dodány do devíti měsíců od podpisu smlouvy.

Celý článek zde

Glasgow Subway: vlaky pro nejmenší automatické metro se představily veřejnosti

25.9.2018 „Nejmenší“ metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku 2020 by i toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže k tomu projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler, který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans v září 2018.

Celý článek zde


Smart city Nitra má nově aktualizovanou městskou aplikaci

21.9.2018 Slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz seminář k smart city nebo konference Elektrické autobusy pre mesto ) přichází v září 2018 s aktualizací své městské aplikace. Ve své tiskové zprávě k tomu píše:

Celý článek zde



Nový plán mobility pro Madrid: pravidla bezpečnosti platí i pro elektrické koloběžky

18.9.2018 Jak již vícekrát řečeno, čistou mobilitu ve městech je žádoucí podporovat, ale ne bez rozmyslu a bez pravidel. To si uvědomují mimo jiné ve španělském Madridu, kde jsou stále více v oblibě elektrické koloběžky. Dokument „Nový plán mobility pro Madrid“, který bude schvalován v říjnu 2018, proto stanoví pro tyto dopravní prostředky pravidla, která uleví ostatním účastníkům pouličního provozu. Nemusí však být zcela po chuti úplně všem. Podle uvedeného plánu mohou elektrické koloběžky jezdit po hlavních silnicích, které mají odpovídající dopravní značení. Nebudou však smět jezdit po cyklostezkách, pokud jim tam jízda nebude výslovně povolena. 

Celý článek zde


Dopravní telematika využívající internet věcí pro České Budějovice  

14.9.2018 Město České Budějovice bude již od podzimu 2018 využívat nový inteligentní systém pro řízení dopravy, který si sám zjistí všechny důležité dopravní informace na silnicích. Sesbíraná dopravní data budou sloužit jako podklad pro budoucí plánování komunikací a jejich dimenzování a také k samotnému řízení křižovatek. Dodavatelem celého projektu je společnost AŽD Praha.  Potřebná data bude sbírat 114 vzdálených křižovatkových detektorů, které jsou v současné době umisťované společností AŽD Praha do vozovky na 23 místech. Jde o osazení strategických detektorů na 36 profilech.

Celý článek zde

Belgický autonomní minibus vozí turisty od parkoviště k jeskyním  

13.9.2018 V Belgii začal v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících. Provozní rychlost minibusu je 25 km/h, maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Minibus je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz na jedno nabití na vzdálenost 100 km, resp. po dobu 8 hodin.

Celý článek zde

We Share: Volkswagen bude provozovat carsharing elektromobilů v Berlíně

10.9.2018 Od prvního čtvrtletí 2019 začne pod obchodním názvem We Share fungovat v Berlíně velkorysý projekt carsharingu, tedy sdílených automobilů, používající pouze elektromobily. Projektovou organizací je zde přímo automobilka Volkswagen, která má elektromobily jako důležitou součást svého produktového portfolia a jeden z nosných směrů své strategie do budoucna. Odbornou veřejnost seznámila se svým záměrem na konci srpna 2018.

Celý článek zde

Podpora ekologických vozidel z NP ŽP vyčerpána, další se připravuje na konec roku 2018

10.9.2018 Sto milionů korun z Národního programu Životní prostředí na nákup vozidel s ekologickým pohonem je vyčerpáno. Města a obce si dotace rozebraly zhruba o měsíc dříve, než bylo plánováno. Na začátku září 2018 proto byla příslušná výzva uzavřena. Další zájemci o elektromobily, hybridy či jiná ekologická vozidla nicméně mají šanci na konci roku 2018, kdy se připravuje vyhlášení nové dotační výzvy.

Celý článek zde

Rozšířená realita pomůže handicapovaným cestujícím

7.9.2018 Orientace ve složitých systémech některých stanic metra nebo nádraží představuje často obtížný úkol i pro normálního zdravého člověka. Pro tělesně nebo zrakově handicapované spoluobčany je to pak cesta neznámým terénem plná nečekaných nástrah, kdy se čas odjezdu spoje neúprosně blíží. Na pomoc v podobných situacích přichází americká technologická společnost Cubic Transportation Systems (CTS) se systémem využívajícím tzv. rozšířenou realitu. Informovala o tom odbornou veřejnost v září 2018. Rozšířená realita (AR z anglického augmented reality) představuje reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty. Jde tedy o zobrazení reality (zde například interiéru nádraží) nasnímané fotoaparátem v mobilním telefonu, k němuž jsou následně přidány digitální prvky (třeba informace o nejkratší cestě).

Celý článek zde

Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony

5.9.2018 Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách.

Celý článek zde

Chytré parkoviště v Kutné Hoře

28.8.2018 Koncem července 2018 byl spuštěn společný pilotní projekt neziskové organizace KHnet.info, z. s. a start-up společnosti Smartiple. Výsledkem je chytré parkoviště před budovou spolku KHnet.info v ulici Havířská stezka. Jde o komunitní projekt, který nemá za cíl zisk, ale zlepšení života místních obyvatel a ověření aplikovaného výzkumu v praxi. Vzhledem k nekomerční povaze projektu byla pro tento účel zvolena levná technologie, ačkoli technologie firmy Smartiple jinak dokáže pracovat takřka se všemi typy kamer a vizuálních senzorů. Chytré parkoviště funguje následujícím způsobem:

Celý článek zde

Čistý zdroj pro dálkové vytápění města: palivočlánková kogenerace v Inčchonu

27.8.2018 Jedním z průkopníků palivočlánkových technologií na asijském kontinentě je bezesporu jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Svědčí o tom i 20letá smlouva s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW palivočlánkové kogenerační jednotky pro výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění v tomto městě, kterou v červenci 2018 podepsala energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO).

Celý článek zde

S cestujícími bez strojvedoucího i na hlavních tratích: Východojaponská železniční společnost má plány na bezobslužný provoz

21.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah – linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000 km. Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018.

Celý článek zde

Elektrobus jako služba: Volvo dodá full servis elektrobusů pro město Uddevalla

21.8.2018 Elektrobusy a jejich nabíjecí infrastruktura představují samostatný dopravní systém, nejen tedy pouhé vozidlo, jako u tradičního autobusu. Zároveň je to stále de facto „vozidlo bez historie“ – rozšířené ve městech příliš krátce, než aby byly k dispozici dostatečně vydatné provozní zkušenosti. Tato situace vyžaduje nová řešení, a to nejen pokud jde o sám výrobek, ale i pokud jde o obchodní model. Příkladem je dodávka a „full service“ čtyř elektrobusů Volvo pro cca 30tisícové město Uddevalla na západě Švédska, na niž výrobce získal objednávku v srpnu 2018. 

Celý článek zde

První v Kanadě: autonomní elektrický minibus ve městě Candiac

15.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu.  Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya (viz foto). Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký.

Celý článek zde

„Plastové“ sloupy trakčního vedení: ekologická výroba, levnější provoz

14.8.2018 Zajímavým způsobem, jak snižovat spotřebu energie u veřejné dopravy doslova v celém dodavatelském řetězci, nabízí využití „plastových“ sloupů trakčního vedení. Od září 2018 bude takovéto sloupy testovat provozovatel regionální lehké dráhy v Karlsruhe, dopravce AVG, na smyčce v Ettlingenu. Sloupy dodá německá společnost Powerlines Group. Jsou vyrobeny z plastů, vyztužených sklem (GRP). Podobné sloupy jsou od roku 2013 testovány v Belgickém Oostende u tramvajové dráhy vedoucí poblíž pobřeží. Zde úspěšně odolávají slaným mořským větrům, a protože nerezavějí, mají významně delší životnost než ocelové sloupy.

Celý článek zde


Veřejné osvětlení v Puerto de la Cruz na Kanárských ostrovech chrání pohled na hvězdy

10.8.2018 Kanárské ostrovy, patřící pod Španělsko, mají nejčistší noční oblohu v Evropě. Je to takový astronomický unikát, že je chráněn zvláštním španělským zákonem. V důsledku toho musí i místní municipality velmi dbát, aby jejich veřejné osvětlení nenarušovalo noční pohled na hvězdnou oblohu. Technicky je tento problém řešen ve městě Puerto de la Cruz na severu ostrova Tenerife, kde společnost Signify (dříve Philips Lighting) realizuje projekt „hvězdám přátelského“ moderního veřejného osvětlení. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v červenci 2018. Svítidla pro veřejné osvětlení v Puerto de la Cruz zahrnují dálkově ovladatelné LED zdroje s možností stmívání. Svítidla jsou kromě toho vybavena speciální „hvězdám přátelskou“ optikou, tak aby osvětlení nenarušovalo práci nedaleké observatoře.

Celý článek zde


NP ŽP Ekoinovace: 100 mil. Kč pro „chytré“ projekty, v pilotním běhu uspěly např. lokální smart grid nebo moderní veřejné osvětlení

9.8.2018 Nové problémy si žádají nová řešení. Aby Česko dokázalo lépe čelit suchu, povodním, smogu či neefektivnímu využívání odpadů, potřebuje tzv. ekoinovace – inovativní projekty, které využívají netradiční nebo u nás nepoužívané technologie s přínosem pro životní prostředí. Na inovativní projekty vyhlašuje Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí ČR novou výzvu č. 3/2018 v rámci Národního programu Životní prostředí. Chytré nápady – projektové náměty, mohou zájemci o dotace předkládat u Státního fondu životního prostředí ČR od 30. července do konce října 2018. Získat mohou finanční příspěvek ve výši až 20 milionů korun.

Celý článek zde


Letošní veletrh Czechbus podporuje také koncept smart city

7.8.2018 Pražský veletrh Czechbus 2018, který se připravuje na 20. – 22. listopadu 2018 opět ve Veletržním paláci v Praze, je tradičně zaměřený na širokou paletu autobusů a jejich příslušenství a souvisejících služeb. Letos bude významnou měrou zaměřený i na podporu konceptu smart city, k čemuž dopomůže také firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.

Celý článek zde


Amsterodamské metro: nová linka v provozu a do roka celá síť s CBTC Alstom Urbalis 400

2.8.2018 V červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu Urbalis 400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní. Na tuto moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny všechny čtyři zbývající linky amsterodamského metra.

Celý článek zde


Koleje se otevírají vodíku: palivočlánkové vlaky od Alstomu získaly úřední povolení pro provoz na německých tratích

1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s cestujícími. Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu jsou založeny na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla nahrazena palivočlánkovou. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od kanadské firmy Hydrogenics.

Celý článek zde


Londýn hodnocen jako nejlepší v nabíjecí infrastruktuře pro elektromobily

30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je kromě jiného dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Britská společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním místa k bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve světě. S výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na prvním místě se zařadil Londýn.  Hodnocení nabíjecí infrastruktury bylo součástí širšího hodnocení, zahrnujícího například podmínky pro zdravý život, možnosti stravování nebo další aspekty životního prostředí – infrastruktura elektromobility je jedním z nich.

Celý článek zde


Helsinky – město MaaS Mobility as a Service

27.7.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Mezi evropské špičky v implementaci tohoto konceptu se bezesporu řadí finské hlavní město Helsinky, které svůj MaaS blíže představilo světové odborné veřejnosti v červenci 2018. Pod MaaS obecně rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). MaaS tedy zahrnuje různé druhy hromadné dopravy a/nebo sdílená vozidla, informace pro cestující o různých druzích dopravy a integrovaný rezervační a platební systém. Do řešení MaaS je přitom třeba zahrnout nejen informační systémy, ale také otázky organizace, finančních toků aj., včetně obchodní stránky poskytovaných služeb MaaS.

Celý článek zde


Čínské elektrobusy BYD v Evropě také průběžně dobíjené, v USA nabízejí leasingový program

26.7.2018 Čínské elektrobusy BYD, jejichž provoz si ozkoušel mj. i Dopravní podnik Ostrava, jsou známé svojí koncepcí jako „noční“, s jedním nabitím pro dojezd cca 250 km. I to už ale přestává platit. V červenci 2018 norské hlavní město Oslo poprvé v Evropě objednalo elektrobusy BYD s průběžným rychlým dobíjením. Norský dopravce Nobina podepsal s výrobcem smlouvu na dodávku 42 kloubových 18m elektrobusů BYD. Podle smlouvy by měly být dodány ve druhém čtvrtletí 2019. Připojí se ke dvěma elektrobusům od téhož výrobce, které jsou v Oslo zkušebně provozovány v rámci dlouhodobého leasingu.

Celý článek zde


Estonsko zavádí nejrozsáhlejší bezplatnou veřejnou přepravu cestujících, koncept má řadu otazníků

26.7.2018 Estonsko je známé jako jeden z průkopníků bezplatné veřejné přepravy cestujících – již od roku 2013 cestují trvale hlášení obyvatelé hlavního města Tallinnu zdarma městskými autobusy, trolejbusy, tramvajemi a vlaky. Od začátku července 2018 rozšířilo Estonsko systém bezplatné veřejné přepravy cestujících ve světě nevídaným způsobem: Celkem 11 z 15 estonských krajů zavedlo bezplatnou veřejnou přepravu linkovými autobusy pro obyvatele Estonska. Tento nevídaný krok má nicméně své oponenty pochybující o tom, zda právě toto je cesta k čisté a efektivní mobilitě v zemi.

Celý článek zde


Červená pro „mama taxi“ u vídeňské základní školy

23.7.2018 Málokdo se to odváží říci nahlas, a všichni to přesto vědí: Rodiče přivážející děti svými automobily až před školní budovu jsou zdrojem velmi nepříjemných a zpravidla také nebezpečných dopravních situací. Odvážně se tento problém rozhodli řešit ve vídeňské čtvrti Leopoldstadt, kde od podzimu 2018 bude v okolí základní školy Vereinsgase mezi 7:45 a 8:15 ráno platit zákaz vjezdu automobilům. Cyklisté budou moci vjet do této oblasti bez omezení, jako dosud.

Celý článek zde


Most a Litvínov: nový informační systém přispívá atraktivitě městské dopravy

19.7.2018 Podkrušnohorská města Most a Litvínov jsou známá především jako střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň aktivní v oblasti čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj. propojení tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků zmíněných aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním cílem byla modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace informačního systému v tramvajové a autobusové dopravě na území statutárního města Mostu a města Litvínova, včetně vozidlového systému MHD. Do provozu byl tento projekt, dodaný konsorciem Informační systém ML – AŽD Praha s.r.o. a Ing. Ivo Herman, CSc., uveden na konci června 2018.

Celý článek zde


Nizozemské město Zuidhoek-Nieuwkoop představilo veřejné osvětlení přátelské netopýrům

16.7.2018 Jak ukazuje například náš rozhovor s Dr. Janem Hollanem z Akademie věd ČR, necitlivé veřejné osvětlení může mít nepříznivé dopady na flóru a faunu ve městech a obcích, tvořící vyvážený ekosystém. Dvojnásob to platí pro noční živočichy, jimž je geneticky dán život ve tmě. V případě nizozemského města Zuidhoek-Nieuwkoop se jednalo o vzácné druhy netopýrů. Jako součást svého programu udržitelného rozvoje bydlení si proto nechalo od společnosti Signify (dříve Philips Lighting) dodat speciální veřejné osvětlení přátelské těmto nočním letcům. Projekt byl zprovozněn na začátku června 2018.

Celý článek zde


Elektrobusy také v Latinské Americe: 100 BYD pro Santiago de Chile

12.7.2018 Ačkoli Latinská Amerika nepatří (resp. až donedávna nepatřila) k regionům s masivním rozvojem elektrobusů, situace se i zde začíná měnit. Svědčí o tom smlouva na dodávku 100 čínských elektrobusů BYD pro chilské hlavní město Santiago, podepsaná na začátku června 2018. V této souvislosti se zároveň nadále šíří některé zavádějící informace výrobce o těchto elektrobusech, přebírané zahraničními odbornými médii.

Celý článek zde


Červen 2018 u autobusové divize Volvo ve znamení elektrobusů

3.7.2018 Elektrobusy Volvo 7900 Electric stále více dobývají evropská města. Červen 2018 byl pro elektrobusy Volvo bohatý na události, a to hned tři: Norské město Trondheim, resp. tamní dopravce Tide Buss, potvrdilo dříve avizovanou smlouvu na 25 elektrobusů Volvo, což představuje dosud největší objednávku těchto vozidel u společnosti Volvo. Na další dva elektrobusy byla podepsána smlouva pro dopravu v norském městě Lillehammeru. A do třetice, při příležitosti zahájení závodu jachet Volvo Ocean Race byla představena 19m kloubová verze elektrobusu Volvo. Stejně tak jsou všechny uvedené události důležité pro společnost ABB, která je dodavatelem nabíjecí infrastruktury pro uvedené projekty. Celý článek zde


Poučení z neúspěchu: v Paříži končí e-carsharing elektromobilů Autolib’

2.7.2018 Zatímco v mnoha evropských městech (včetně Prahy) se rozvíjí nebo připravuje systém sdílených elektromobilů (e-carsharing), v Paříži bylo rozhodnuto provoz takovéhoto systému, provozovaného pod názvem Autolib’ v partnerství mezi městem a soukromým provozovatelem (PPP) ke konci července 2018 ukončit. Navzdory optimistickým prognózám se totiž ukázal ekonomicky neudržitelný.

Celý článek zde


Studie Masarykovy univerzity v Brně: Češi podporují ochranu přírody a životního prostředí, ale poslední slovo má ekonomika

2.7.2018 Masarykova univerzita v Brně připravila první rozsáhlou studii postojů Čechů k přírodě a životnímu prostředí. Studie nabízí souhrn více než 80 průzkumů veřejného mínění z posledních let a výsledky nového výzkumu, který proběhl na reprezentativním vzorku 2 673 respondentů. Vznik publikace „Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí“ podpořil Státní fond životního prostředí a Ministerstvo životního prostředí. S jejími výsledky byla veřejnost seznámena v červnu 2018.

Celý článek zde


Hradec Králové zvyšuje novými elektrobusy a parciálními trolejbusy podíl bezemisní MHD

28.6.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji konceptu smart city. Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018.

Celý článek zde


IsarTiger: sdílené jízdy po městě jako služba mnichovského dopravního podniku MVG

15.6.2018 Městský dopravce v německém Mnichově, společnost MVG, začne od léta 2018 testovat inovativní systém osobní přepravy „od dveří ke dveřím“, který by měl efektivně a ekologicky doplnit služby veřejné linkové dopravy s využitím moderních informačních technologií. Jeho podstatou je sdílená jízda nízkoemisním nebo bezemisním automobilem, zarezervovaná pomocí smartphonové aplikace, přičemž optimální trasa, využití a čas jsou průběžně propočítávány podle speciálního algoritmu.

Celý článek zde


Zastávkový označník s technologií e-paper: česká premiéra u DPMB

13.6.2018 Zobrazovaní technologie elektronického papíru (e-paper) má řadu výhod mimo jiné pro zastávkové označníky. V zahraničí se proto stáje více rozvíjí, například v rakouském Tyrolsku, ale i v jiných městech Rakouska či Švýcarska. Českým zájemcům se tato moderní technologie předvedla mj. v rámci prezentace společnosti VARS BRNO na konferenci Smart city v praxi III, pořádané provozovateli našeho portálu. Svoji českou premiéru v živém provozu má od června 2018 v brněnské MHD, kde ji Dopravní podnik města Brna začal testovat na zastávce Mozolky.

Celý článek zde


Projekt IoT ve zdravotnickém zařízení: příklad Fakultní nemocnice Alpské univerzity v Grenoblu

4.6.2018 Internet věcí (IoT), tedy identifikace věcí a sledování jejich pohybu po internetu, nachází stále více uplatnění v rozmanitých oblastech průmyslu a služeb včetně zdravotnictví a jeho infrastruktury. Příkladem je projekt Fakultní nemocnice Alpské univerzity v Grenoblu, realizovaný jako integrace řešení dvou dodavatelů IoT, o jehož podrobnostech byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. Jeho podstatou je spojení zařízení IoT s existujícím systémem správy budov BMS (Building Management System), využívajícím komunikaci LoRaWAN.

Celý článek zde


Elektrobusy v Aarhusu: standard OppCharge také v Dánsku

31.5.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018, čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se standardem OppCharge od ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku.

Celý článek zde


Technologická univerzita v Göteborgu zkouší autonomní elektrický minibus

30.5.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek, jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu Autonobus tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu.

Celý článek zde


Vozy singapurské rychlodráhy předem hlásí cestujícím svoji obsazenost

28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten pocit napětí, když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a odhaduje, který z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením těchto situací přišla v květnu 2018 společnost Bombardier Transportation a instalovala jej na automatizované singapurské rychlodráze Downtown Line jako součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího vlaku.

Celý článek zde


Projekt PACTE zve města k účasti na průzkumu pohybové aktivity obyvatel

12.5.2018 Málo pohybu, zejména u lidí ve městech, se stále více stává civilizačním problémem s vážnými potenciálními i reálnými zdravotními dopady na populaci. Podpora aktivního pohybu – včetně například vytváření podmínek pro cyklodopravu a pěší chůzi – je proto stále důležitější součástí smart cities. Na pomoc této podpoře přichází evropský projekt PACTE – Promoting Active Cities Throughout Europe (propagování aktivních měst v Evropě), který v dubnu 2018 zveřejnil elektronický nástroj pro sběr dat o aktivitě obyvatel ve městech pro svůj průzkum a vyzývá evropská města k zapojení do tohoto průzkumu.

Celý článek zde


200 elektrobusů GAZ a KAMAZ pro Moskvu

12.5.2018 Ačkoliv jsou země bývalého Sovětského svazu, pokud jde o povrchovou elektrickou městskou dopravu, především doménou trolejbusů (o jejichž technickém stavu a způsobu provozování se v odborných kruzích vyprávějí pozoruhodné příběhy), začínají se i zde postupně uplatňovat elektrobusy. Důkazem je dodávka celkem dvou set elektrobusů od ruských výrobců GAZ a KAMAZ, které tamní dopravce Mosgortrans vybral v soutěži na začátku května 2018.

Celý článek zde


Projekt krytého plaveckého bazénu v Årnes: sestava projektor-reflektor pro účinné osvětlení

9.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického prostředí, které klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost vzduchu, ale také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše, na níž odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor je tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou svítidla často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na jejich údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje doplněného o reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel dodavatel světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého bazénu v norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v dubnu 2018.

Celý článek zde


Evropské projekty elektrických autobusů: ZeEUS se uzavírá, ASSURED se rozbíhá

4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků z Cagliari). U příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho následovník, evropský projekt ASSURED.Ten již nesleduje otázky „zda“, „kde“ a „proč“ elektrické autobusy, nýbrž se zaměřuje na konkrétní aspekty jejich provozu a na možnosti využití inovativních technologií. Kromě elektrických autobusů zahrnuje tento projekt také elektrická nákladní a užitková vozidla.

Celý článek zde


Palivočlánková kogenerace z bioplynu pro město Tulare: energetická společnost přebírá projekt od dodavatele

3.5.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník: Dodavatel, který palivočlánkovou kogenerační jednotku vyrobil a instaloval, uzavřel dohodu o jeho prodeji energetické společnosti NRG Yield. Po splnění všech podmínek v průběhu tohoto měsíce bude zahájen jeho rutinní, komerční provoz. Celý článek zde


CBTC od Ansaldo STS bude instalováno v pařížském metru

18.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve Stockholmském metru. CBTC od Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra. Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu podepsána začátkem dubna 2018.

Celý článek zde


Projekt ZeEUS v Cagliari: spolehlivé parciální trolejbusy s dynamickým i statickým dobíjením

13.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová infrastruktura existuje.

Celý článek zde


MaaS Madrid: mobilita jako služba v jedné aplikaci od městského dopravce

12.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského dopravce  Empresa Municipal de Transportes, EMT.

Celý článek zde


Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall

10.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem. Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem automatický elektrický minibus od francouzského výrobce Navya. 

Celý článek zde


Projekt ZeEUS v Barceloně: elektrický pohon a baterie pro autobusy jsou technologicky zralé řešení, průběžné dobíjení je optimální volba, spotřeba málo závisí na terénu  

9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání jsou bezesporu zajímavé. Jako vozový park pro testovací provoz sloužily celkem čtyři elektrobusy, z toho dva 12m elektrobusy Irizar pro celodenní provoz na jedno nabití (tzv. „noční“ elektrobusy) a dva 18m průběžně dobíjené elektrobusy Solaris. Demonstrační provozy těchto dvou typů elektrobusů probíhaly v odlišném časovém období. Celý článek zde


Projekt ZeEUS ve Varšavě: polské smart city naplno rozvíjí průběžně dobíjené elektrobusy se standardizovanou technologií

5.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného polského města, Krakova. Ukazují to výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března 2018. Elektrobusy pro Varšavu jsou postupně dodávány od prosince 2014. Demonstrační provoz v rámci projektu ZeEUS, který byl předmětem hodnocení, zahrnoval 10 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric o přepravní kapacitě 70 cestujících. Celý článek zde


Barevné osvětlení rekonstruovaného mostu v holandském Zutphenu svěřili Tecomatu Foxtrot

4.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III, pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot, tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení mostu v Nizozemí.

Celý článek zde


Uber dal svá anonymizovaná data k dispozici Londýnu pro řízení městské mobility

29.3.2018 Společnost pro nájemní dopravu na zavolání Uber má v ČR pověst spíše kontroverzní a do značné míry zpolitizovanou. Jak ale ukazuje příklad z Londýna, tato společnost má zájem na efektivním řešení městské mobility a k tomuto účelu nabízí anonymizovaná data o svých přepravách, která mohou mít pro řízení inteligentní mobility velký význam. Prvním krokem bylo zveřejnění těchto anonymizovaných dat v polovině března 2018 v podobě datového nástroje Uber Movement určeného pro město.

Celý článek zde


Londýnská metropolitní policie jezdí na vodík

28.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu má ve Velké Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Toyota Mirai je palivočlánkový sedan poháněný synchronním elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW. Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa.

Celý článek zde


Dalším úspěšným dodavatelem dobíjecích stanic elektrobusů podle standardu OppCharge je polská Ekoenergetyka

27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge se k společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde budou dobíjet elektrobusy Volvo.

Celý článek zde


Elektrické autobusy Volvo s nabíjecí infrastrukturou v Inowrocławi: projekt za 39,2 mil PZL (238 mil. Kč) zahájen

15.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto výrobce. 

Celý článek zde


Projekt ZeEUS v Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel předehřívání baterií a interiérů vozidel

13.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který probíhal v období od prosince 2016 do září 2017.

Celý článek zde


Projekt ZeEUS v Bonnu: „průkopník slepých uliček“ elektrických autobusů?

12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku března 2018.

Celý článek zde


Projekt JIVE: 40 palivočlánkových autobusů Van Hool pro Kolín n. R. a Wuppertal

6.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30 autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018.

Celý článek zde


Standard OppCharge uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu

6.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od švédského výrobce Volvo a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat vozidla od dvou různých výrobců.

Celý článek zde


Smart Fusion Pole: 200 chytrých sloupů od American Tower a Philips Lighting do ulic města Huntington Beach

2.3.2018 O konceptu chytrého sloupu veřejného osvětlení sloužícího také jako infrastruktura pro informační technologie jsme čtenáře našich portálů informovali v září 2017. Od února 2018 začal mít tento sloup s obchodním označením Smart Fusion Pole, tedy „Sloup s chytrým propojením“, své první praktické využití: Na základě smlouvy uzavřené mezi municipalitou a dodavatelským konsorciem společností Philips Lighting (osvětlovací technologie) a American Tower Corporation (infrastruktura bezdrátových komunikací) bude dvě stě takovýchto sloupů instalováno v kalifornském městě Huntington Beach. 

Celý článek zde


Europe Direct: nová generace evropských informačních středisek v provozu od ledna 2018

1.3.2018 Jedním z hlavních komunikačních kanálů mezi Evropskou unií a jejími občany jsou informační střediska Europe Direct (viz logo). Jejich hlavním, nejobecnějším cílem je poskytovat občanům snadný přístup k informacím o Evropské unii a jejích aktivitách. Tato střediska, která nejsou sama součástí nebo organizací Evropském komise, mají za úkol poskytovat objektivní informace o veškerém dění v rámci Evropské unie. Od začátku roku 2018 funguje nová generace těchto informačních center, která bude v provozu po následující tři roky.    

Celý článek zde


Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz

27.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní elektrobus o přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh.

Celý článek zde


Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy

21.2.2018 O superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město, budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev, obchodní ředitel Chariot Motors.

Celý článek zde


Doporučení UITP pro budování plně automatizovaných linek metra: nejen technika, ale také management dopravce

20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru 2018. Hlavní výzvou budování rychlodrah s plně automatickým provozem je podle UITP především systémová integrace (Poznámka redakce: plně automatizované metro zahrnuje cca 500 různých systémových rozhraní, na jejichž bezchybném fungování závisí jeho úspěšný provoz).

Celý článek zde


Opožděné městské autobusy v Lisabonu budou mít přednost na křižovatkách

15.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v mnoha městech problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující od používání povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské hlavní město Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou odpovědí na tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami pro zpožděné autobusy MHD. V Lisabonu bylo v roce 2017 zaznamenáno celkem 1337 situací, kdy motoristé kvůli nesprávnému parkování zablokovali průjezd. 

Celý článek zde


Smarte Schrubber neboli Smart kartáč: na berlínském hlavním nádraží si měřily síly čisticí roboty

14.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a rozmanité služby patří stále více automatizovaná uklízecí technika. Jednou z organizací, které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i Německé státní železnice (DB). Není divu – přes jejich cca 5 700 nádraží o úhrnné ploše 1,8 miliónu čtverečních metrů projde denně přes 5 miliónů cestujících. Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky je promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly DB soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy česky „Smart kartáč“.

Celý článek zde


Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu

13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů.

Celý článek zde


Elektronický papír (e-paper) bude využíván pro autobusové jízdní řády v Tyrolsku

9.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější zobrazovací technikou pro své nesporné výhody oproti klasickým displejům, jako je lepší čitelnost a minimální spotřeba energie. Není divu, že se začíná uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na zastávkách, zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je pilotní projekt autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve vesnici Tannheim o cca tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2018.

Celý článek zde


Platforma HERE Mobility Marketplace podporuje koncept „mobilita jako služba“

5.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace.

Celý článek zde


Projekt HEAT: autonomní minibusy budou v Hamburku jezdit až padesátikilometrovou rychlostí

2.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži zde, nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim roku 2018.

Celý článek zde


Projekt Autonobus: autonomní elektrické minibusy testují také v Austrálii

1.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní elektrické minibusy. První testovací provoz pro registrované účastníky bude probíhat v kampusu Bundoora univerzity La Trobe, ležícího 20 km od centrální obchodní čtvrti města. Zkušební provoz bude zahájen v dubnu 2018 a potrvá do června téhož roku. Celý článek zde


Německé město Freiamt zkouší inteligentní řízení energetické sítě

31.1.2018 Freiamt je čtyřtisícové městečko německém v Bádensku-Württembersku poblíž francouzských hranic. Od roku 2015 se zde testuje projekt inteligentního řízení elektroenergetických sítí, jehož zkušební provoz je plánován do poloviny léta 2018. Tento článek přináší o uvedeném projektu některé zajímavé informace. Město Freiamt využívá již od 80. a 90. let obnovitelné zdroje energie v podobě několika z prvních větrných turbín v Německu. Dnes je díky kombinaci větrné energie, bioplynu a solárních generátorů výroba energie téměř čtyřikrát větší než její spotřeba. Tato koncentrace a různorodost obnovitelných energetických zdrojů byla jedním z klíčových faktorů pro rozhodnutí využít Freiamt jako zkušební lokalitu pro projekt inteligentního řízení sítě spuštěný v roce 2015 společností Netze BW společně s osmi partnery a s podstatnou finanční podporou Spolkového ministerstva hospodářství.

Celý článek zde


Pohonné jednotky elektromobilu Nissan Leaf mohou pohánět i elektrobus

26.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory japonského ministerstva životního prostředí. 

Celý článek zde


Aplikace Bike Citizens Analytics pomáhá plánovat městskou cyklodopravu

24.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli, jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike Citizens Analytics, vyvinutá nizozemskou univerzitou NHTV Breda University a představená odborné veřejnosti v lednu 2018.

Celý článek zde


Projekt CIVITAS ECCENTRIC: finské město Turku zkouší nemrznoucí zimní cyklostezky

22.1.2018 Zimní cyklistika ve městech je i v našich, klimaticky mírných podmínkách z mnoha důvodů adrenalinovým druhem dopravy. Dvojnásob to platí pro cyklodopravu v severských zemích. Přesto se Turku, téměř dvousettisícové město ve Finsku, snaží s tímto problémem vypořádat a v rámci evropského projektu CIVITAS ECCENTRIC vytvořit pro své občany bezpečné cyklostezky. S výsledkem byla odborná veřejnost seznámena v lednu 2018.

Celý článek zde


Singapur bude testovat autonomní elektrobusy standardní délky, technologii dodá Volvo a ABB

22.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy – viz například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m. Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University (NTU) v Singapuru. Dodavatelem nabíjecí infrastruktury bude společnost ABB.

Celý článek zde


Kodaňská S-Bane: PPP pomůže rozvoji automatizované městské dráhy

17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů, mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.

 Celý článek zde


Milánské metro dostane inteligentní měnírnu Hesop

15.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využíván trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v podzemním metru (po metru po Londýně) a zároveň druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy, po instalaci na tramvajové lince. Stejně jako v případě tramvají je i u metra jejím provozovatelem v Miláně městský dopravce ATM.

 Celý článek zde


Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi

10.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí stanici na francouzském letišti.

 Celý článek zde


Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway) představila v Londýně své elektrické užitkové vozidlo

9.1.2017 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway), pronajímající elektrické užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům (včetně například Nizozemské pošty), představila v prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v Londýně. Patnáct těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost Gnewt Cargo. Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská firma úspěšně expanduje. Společnost Voltia poskytuje firmám možnost přeměnit své parky 2 – 3,5t lehkých užitkových vozidel na vozidla s elektrickým pohonem. Její podpora v tomto procesu zahrnuje celý průběh konverze parku od analýzy stávajících obchodních operací a vytvoření komplexního plánu elektrifikace, až po podrobný plán tras, nabíjecí infrastruktury, podporu pro implementaci a poskytování elektrických užitkových vozidel. Celý článek zde


Aplikace FindYourWay pomáhá cestujícím vyznat se na velkém newyorském nádraží

9.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží Penn Station.

 Celý článek zde


Brusel dále rozvíjí elektrobusy

8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. Celý článek zde


Smart city Nitra: první slovenský bike-sharing bilancuje úspěšnou sezónu

5.1.2018 Nitra, cca 80tisícové západoslovenské město s bohatou historií, je významným slovenským průkopníkem konceptu smart city. Jedním z projektů tohoto smart city je systém sdílených bicyklů – bike-sharing, který byl zprovozněn v červenci 2017 jako první takovýto systém na Slovensku. Na konci listopadu 2017, u příležitosti odstavení bicyklů pro zimní údržbu, byla provedena první, a bezesporu úspěšná, bilance jeho provozu.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

2.1.2018  O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči.

Celý článek zde



1 | 2 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018 | Archiv-2017 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services