Přečtěte si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Zajímavé projekty

Archiv článků 2019

Chytrá mobilita v Brně: rekonstruované křižovatky řídí dopravu a sbírají dopravní data

20.12.2019 Jedním z rozvíjejících se českých smart cities je Brno. Koncem prosince 2019 o sobě dalo vědět důležitým počinem v oblasti inteligentní městské mobility: Byla dokončena rekonstrukce světelného signalizačního zařízení na křižovatce Úvoz – Tvrdého. Kromě toho, že je křižovatka vybavena kamerovým dohledem a preferencí vozidel MHD, sbírá také dopravní data, která přenáší do Centrálního technického dispečinku. Dodavatelem řešení je společnost AŽD Praha.

 Celý článek zde


Vítězná česká města budou testovat internet 5G

19.12.2019 Bílina, Jeseník, Karlovy Vary, Plzeň a Ústí nad Labem. V těchto městech budou přednostně testovat 5G technologie a jejich aplikace. Právě tyto municipality totiž zvítězily v prosinci 2019 v soutěži, kterou uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). V praxi to znamená, že lidé během příštích dvou let dostanou od města, kde žijí, vybrané služby postavené na chytrých sítích 5. generace. Díky nim se v daném území například zvýší bezpečnost či bude dostupnější kultura.

 Celý článek zde


Göteborg má další projekt „života po životě“ baterií z elektrobusů Volvo

18.12.2019 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož projektu ve švédském Göteborgu se lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků. V prosinci 2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s účastí Volvo.

Celý článek zde

MAN sází na noční nabíjení a centrální pohon: 17 elektrobusů pro Hamburk

17.12.2019 Dalším z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17 elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu „proti proudu“.

Celý článek zde

Případné problémy palivočlánkových autobusů nesouvisí s palivovými články: úspěšné zakončení evropského projektu High V.LO-City

16.12.2019 Koncem listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně uzavřen projekt palivočlánkových autobusů High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další důležitý krok dál.

Celý článek zde

BYD a Yutong: čínští výrobci postupují na evropském trhu elektrobusů, mají i prvenství na meziměstských linkách

13.12.2019 Zatímco Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno převážně za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné konference Elektrické autobusy pro město VIII), v Západní Evropě je situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští dodavatelé – především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy o připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku prosince 2019.

Celý článek zde

EPC funguje v Česku už 25 let

10.12.2019 V listopadu 2019 uplynulo 25 let od zahájení prvního energeticky úsporného projektu řešeného metodou energetických služeb se zárukou úspor – EPC. Celkem bylo realizováno více než 250 projektů za 3,6 mld. korun, které zákazníkům ušetřily energii v hodnotě 4,1 mld. korun. Projekty uspořily celkově 820 000 tun ekvivalentu emisí CO2, což se rovná zhruba tomu, co vypustí za rok jedna větší uhelná elektrárna.

Celý článek zde

Obnovitelné zdroje energie v městských službách – příklad Prostějova

4.12.2019 Využívání obnovitelných zdrojů energie je důležitou součástí inteligentní energetiky v rámci konceptu smart city. Občas se přitom zapomíná, že možnosti měst a obcí jsou v tomto směru omezené. Není to jen kvůli financím – město může rozhodovat pouze o svém majetku, ne o majetku svých obyvatel. Využívání obnovitelných zdrojů v zařízení městských služeb může nicméně být zajímavým projektem prospěšným přírodě i městské kase. Jeden takový představilo město Prostějov v listopadu 2019.

Celý článek zde


Geofencing: cesta k „chytřejším“, tišším, čistším a bezpečnějším městským centrům

2.12.2019 Geofencing (doslova „zeměpisné oplocení“) znamená vytvoření digitální geografické zóny, v níž mohou být vozidla propojená pomocí moderních technologií na dálku kontrolována a řízena. Toto řešení, pro nějž jsou již vyvinuté technologie, může významnou měrou přispět k řízení mobility v městských centrech, a následně přispět k jejich celkovému zklidnění a bezpečnosti. Svoji podporu geofencingu prezentoval v listopadu 2019 švédský dopravní úřad Swedish Transport Administration v rámci čtyřletého projektu zahájeného v tomto roce.

 Celý článek zde


Elektrobusy na linkách BB v Praze: 2 milióny cestujících v „alternativním“ obchodním modelu

20.11.2019 Dva elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu mají k listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2 miliony přepravených cestujících.

Celý článek zde

LiFi také do autobusů

18.11.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. V současné době se rozvíjí především v rámci zajištění dostatečného a bezpečného pokrytí datovou sítí v budovách. Od listopadu 2019 se dává LiFi doslova do pohybu: V rámci pilotního projektu leadra v LiFi společnosti Signify, která již uplatňuje tuto technologii pod obchodní značkou Trulifi, a italského konstruktéra a výrobce interiérových svítidel pro dopravní prostředky Ellamp Spa bude instalován také do autobusů.

Celý článek zde

Moderní technologie pro „chytré“ křižovatky v Ústí nad Labem

14.11.2019 „Chytré“ světelné řízení křižovatek se stále více stává realitou i v českých městech. Příkladem je hromadný projekt modernizace těchto zařízení v Ústí nad Labem, s nímž byla odborná veřejnost seznámena začátkem listopadu 2019. Projekt modernizace pokrývá celkem čtrnáct lokalit – křižovatek a přechodů pro chodce – v severočeské metropoli.

Celý článek zde

Hrozí našim městům a obcím blackout a jak by se po něm nastartovala energetika?

11.11.2019 Od nejmenší obce po největší metropoli jsou dnes občané a organizace závislí na spolehlivých dodávkách elektrické energie. Poslední dobou se ale stále více hovoří o hrozbě tzv. blackoutu, tedy plošného výpadku v dodávkách elektřiny. Je tato hrozba reálná i pro Česko s jeho robustní přenosovou soustavou? Jak by se energetika opět „nastartovala“, pokud by k blackoutu skutečně došlo? To vše popisuje článek Black start: při zotavení české energetiky z případného blackoutu pomůže přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně na našem sesterském portále Proelektrotechniky.cz určený všem, koho tato problematika zajímá. 

Celý článek zde

Největší jednorázová objednávka elektrobusů: 157 kloubových 7900 Volvo Electric Articulated

8.11.2019 Kloubový 18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento jednoznačný signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu 2019, když společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev objednávku na 157 svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o dosud největší jednorázovou objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to – možná trochu překvapivě – právě v této kategorii.

Celý článek zde

Kogenerace v Příboře prospívá občanům i místnímu průmyslu

7.11.2019 Společnost ČEZ Energo, člen skupiny ČEZ ESCO, vybudovala v Příboře na Novojičínsku novou kogenerační jednotku. Místním obyvatelům i firmám to přinese dlouhodobou stabilizaci cen tepla. O podrobnostech tohoto projektu byla odborná veřejnost informována v říjnu 2019.

Celý článek zde

Nové vnitřní osvětlení pardubického krajského úřadu šetří peníze i zdraví zaměstnanců

6.11.2019 Ergonomické programovatelné vnitřní osvětlené budov veřejných služeb, k nimž patří také budovy městské, krajské a státní administrativy, má zpravidla hned dvojí významné přínosy: Protože je přátelské lidskému organismu, šetří zdraví lidí, kteří zde pobývají. Díky moderním technologiím také spoří energii, a tím i veřejný rozpočet. Nejinak je tomu v případě Krajského úřadu Pardubice, který je od konce října 2019 vybaven novým moderním vnitřním osvětlením.

Celý článek zde

swa Mobil-Flat: městská mobilita za paušální cenu začíná v Augsburgu

6.11.2019 Koncept „mobilita jako služba“ (MaaS) zaznamenal pozoruhodný milník v třísettisícovém bavorském Augsburgu: Od listopadu 2019 lze v tomto městě, jako prvním v Německu, za jednotný měsíční paušál cestovat různými druhy dopravy – městskou hromadnou dopravou, sdílenými automobily (carsharing) nebo na sdílených bicyklech (bikesharing).

Celý článek zde


Superkapacitory a jejich použití jako vyrovnávacího zdroje napětí v lokální energetické síti průmyslu i jinde

4.11.2019 Na začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer (viz foto vpravo). Jak název napovídá, jeho smyslem je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy vyřešit problém výroby s poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování elektřinou. V oboru průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové, nicméně superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují například v sítích trakčního vedení drážní dopravy.

Celý článek zde


Jak zabránit zablokovaným viaduktům: Ordnance Survey zpřístupnila svá geografická data městu Londýnu

31.10.2019 Nákladní automobil uvízlý pod příliš nízkým viaduktem kvůli nepřesným mapám – bohužel stále častější obrázek, který ve velkých městech znamená vážnou komplikaci v dopravě. Tento problém se týká také Londýna. Státní, původně vojenská, organizace Ordnance Survey, která ve Velké Británii již od poloviny 18. století zodpovídá za veškeré základní mapování a související podklady a data, proto na konci října 2019 dala městu Londýnu, resp. jeho dopravnímu odboru Transport for London, volně k dispozici všechny potřebné mapové podklady.  Dvě nákladní auta uvízlá pod mostem či v příliš nízkém tunelu v průměru každý měsíc, to je neradostná statistika v Londýně navzdory současnému „digitálnímu věku“.

Celý článek zde


Whim: finský provozovatel MaaS expanduje do Vídně

30.10.2019 Po finské metropoli Helsinky, anglickém Briminghamu a belgických Antverpách se od října 2019 prvním středoevropským městem užívajícím finskou aplikaci mobility jako služba MaaS pod obchodním označením Whim stává Vídeň. Je z toho patrné že i dodavatelský sektor v oblasti aplikací MaaS se postupně globalizuje a technická řešení jsou navzájem přenositelná mezi zeměmi.

Celý článek zde


Bezobslužné metro v Kodani: bezobslužný provoz, nová linka i zajímavá organizace a financování

24.10.2019 V září 2019 byla zprovozněna třetí, okružní linka kodaňského metra, fungujícího od počátku jako plně bezobslužné. To je příležitost podívat se na tento dopravní systém blíže. Je totiž bezesporu zajímavý, a to jak po stránce technické, tak ekonomické a organizační.

Celý článek zde


Autonomní elektrické minibusy v Bad Birnbachu vozí na pravidelné lince cestující od vlaku do centra

21.10.2019 S autonomním elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v bavorských lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší reportáže. V říjnu 2019 nastal dlouho očekávaný milník, který završil hlavní cíl celého tohoto projektu v režii Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické minibusy nyní vozí cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od poněkud vzdáleného nádraží přímo do centra lázní.

Celý článek zde

Ostrava začala řešit reklamní smog, nezapomíná ani na nevhodně svítící reklamy

11.10.2019 Řada měst má jako svoji důležitou prioritu chránit svůj urbanistický a architektonický charakter veřejného prostoru, jeho jedinečnost a genius loci. Důležitý krok v tomto směru učinilo město Ostrava, které vydalo v říjnu 2019 manuál o tom, jak správně pracovat s venkovní reklamou. Doporučuje správné postupy a příklady, aby reklama byla čitelná, přehledná, vkusná a efektivní. Ostrava tak jako jedno z prvních měst v ČR (ne-li vůbec první) začíná řešit reklamní smog na svém území.

Celý článek zde

Prodejny Lidl šetří energii díky fotovoltaickým elektrárnám

4.10.2019 Obnovitelné zdroje energie jsou nejen šetrné k přírodě a klimatu. Představují také příležitost, jak ušetřit za elektřinu – tedy pokud je projekt správně připraven. To platí pro jednotlivé uživatele, soukromé společnosti i města a obce. Připravovat takovýto projekt vlastními silami přitom může být poměrně náročné – je lepší jej objednat „na klíč“. Příkladem jsou fotovoltaické zdroje na prodejnách Lidl, s nimiž byla veřejnost seznámena v říjnu 2019.

Celý článek zde

Projekt „Můj život, moje cesta“: moderní technologie pomáhají zkvalitnit život seniorům

2.10.2019 Technologie typu „smart home“ tedy „inteligentní domácnost“ mají zpravidla pramálo společného s konceptem smart city. Ve většině případů jde o produkty určené pro koncové zákazníky s vysokými příjmy a s tomu odpovídajícím bydlením a nároky na domácí komfort. Jiná situace nastane, pokud tyto technologie pomáhají zlepšit život starým a handicapovaným lidem v rámci sociální péče, čímž jejich využití dostává komunitní rozměr. Příkladem je švýcarský projekt „Můj život, moje cesta“, s nímž byla odborná veřejnost seznámena začátkem října 2019.

Celý článek zde

Projekt PALOMA má světovou premiéru: pozemní dobíjení elektrobusů Alstom SRS jako součást smart city Malaga

1.10.2019 Španělská, téměř šestisettisícová Malaga je jedním z úspěšně se rozvíjejících evropských smart cities, kladoucích důraz na inovativní řešení v energetice a elektromobilitě. V rámci tamního projektu PALOMA je zde od konce září 2019, poprvé na světě, testován systém SRS pro průběžné kontaktní spodní dobíjení elektrobusů od francouzské průmyslové společnosti Alstom.

Celý článek zde

ALD Move: aplikace MaaS od leasingové společnosti může motivovat zaměstnance k čisté mobilitě

27.9.2019 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí, v neposlední řadě ke klimatickým změnám. V Nizozemí začal v září 2019 fungovat systém MaaS s aplikací ALD Move spravovaný společností ALD Automotive, dceřinou společností bankovní skupiny Societé Generale (podobně jako například naše Komerční banka). Tato společnost je zaměřena zejména na leasing automobilů a správu jejich vozových parků.

Celý článek zde

C-Energy v Plané nad Lužnicí: největší bateriové úložiště v České republice funguje v kombinaci s rozmanitými zdroji energie

24.9.2019 Bateriové zásobníky energie jsou typicky doplňkem obnovitelných zdrojů elektřiny. Mohou být však účinně kombinovány i s tradičními zdroji, případně s více různými zdroji najednou. Typickým příkladem je největší bateriové úložiště v České republice, patřící energetickému holdingu C-Energy v jihočeské Plané nad Lužnicí. Veřejnosti bylo představeno v září 2019.

Celý článek zde

Modulární systém řízení nabíjecích stanic Driivz i pro ČR

17.9.2019 Sítě nabíjecích stanic pro elektromobily se neobejdou bez podpory moderních informačních technologií, které zajistí jejich spolehlivé a zároveň efektivní fungování i potřebný uživatelský komfort pro řidiče elektromobilů. Na to myslí i skupina ČEZ, která pro komplexní řízení své sítě veřejných dobíjecích stanic a obsluhu zákazníků využije nový řídicí systém od izraelské firmy Driivz. Odborná veřejnost o tom byla informována v polovině září 2019.

Celý článek zde

Projekt JIVE 2: dvacet palivočlánkových autobusů a vodíková plnicí stanice pro Groningen

13.9.2019 Palivočlánkové (vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního provozu bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže vodíkem srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se – navzdory vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i tento druh bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale rozvíjí. Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové plnicí stanice, která byla na konci července 2019 jako výsledek výběrového řízení kontrahována pro nizozemské město Groningen tamním dopravcem Qbuzz (autobusy), spolu se zadavatelem veřejné dopravy OV-bureau (plnicí stanice).

Celý článek zde

150 kW výkon, doplněno akumulačním systémem: ČEZ otestuje v pilotním projektu unikátní rychlonabíjecí stanici

12.9.2019 Nabíjecí výkony u rychlého nabíjení elektromobilů postupně rostou, tak jak roste potřeba zkrátit nabíjecí časy a zároveň se vyvíjí technologie baterií umožňující vyšší nabíjecí výkony. Vliv rychlého nabíjení na rozvodnou síť zároveň může kompenzovat akumulátor připojený k nabíjecí stanici. Na tuto situaci reaguje pilotní projekt vysoce výkonné nabíjecí stanice skupiny ČEZ s nabíjecím výkonem až 150 kW doplněné o systém akumulace energie, o němž byla odborná veřejnost informována koncem srpna 2019.

Celý článek zde

Sparbanken Skånes Solcellspark: největší solární park ve Švédsku financuje soukromá společnost

12.9.2019 Velké solární parky jsou v povědomí lidí především doménou zemí blízko rovníku s velkou intenzitou slunečního záření. Mohou však s úspěchem vznikat i v zeměpisných šířkách severnějších, než je Česko. Důkazem je švédský solární park Sparbanken Skånes Solcellspark, který byl uveden do provozu v červnu 2019.

Celý článek zde

Dopravní podnik a hasičský sbor v Plzni efektivně spolupracují v krizových situacích díky propojeným informačním systémům

11.9.2019 Při řešení krizové situace mohou mít důležité informace bez nadsázky cenu lidských životů. Moderní technologie k tomu nabízejí zajímavé příležitosti, zvláště pokud jejich provozovatelé efektivně spolupracují. Důkazem jsou Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) a Hasičský záchranný sbor Plzeňského kraje (HZSPK), které začátkem září 2019 propojily své informační systémy a jejich spolupráce se tak výrazně zefektivní. Hasiči budou schopni dorazit na místo zásahu dříve a dispečerům PMDP se zkrátí reakční doba pro případný odklon linek městské veřejné dopravy.

Celý článek zde

Dopravní podnik hl. m. Prahy testuje unikátní antikolizní systém tramvají

10.9.2019 Tramvaj je kolejové vozidlo se všemi fyzikálními zákonitostmi, které k provozu kovových kol na kovových kolejnicích patří. Ne všichni účastníci silničního provozu si to však uvědomují. Výsledkem bývají vážné kolize. Pro jejich prevenci provádí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od září 2019 další testy antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské firmy Mobileye.

Celý článek zde

Inteligentní světelná signalizace ve Vysokém Mýtě řídí dopravu a zvyšuje bezpečnost

28.8.2019 Inteligentní světelná signalizace a související infrastruktura nabízí zajímavé příležitosti, jak zvýšit bezpečnost dopravního provozu ve městech. Již dávno to není pouze záležitost velkých měst. Od srpna 2019 se o jejích přednostech mohou přesvědčit i obyvatelé dvanáctitisícového Vysokého Mýta v Pardubickém kraji.

Celý článek zde

Praha testuje diesel-hybridní autobusy: třetím v pořadí je Iveco, opět se superkapacitory

26.8.2019 Diesel-hybridní pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo a Solaris je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.

Celý článek zde

Superkapacitorový elektrobus Chariot testován v Dánsku na letištní lince

20.8.2019 Superkapacitorové elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního partnera připravované konference Elektrické autobusy pro město VIII organizované provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé, kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k plné spokojenosti všech zúčastněných.

Celý článek zde

Projekt JIVE: 15 patrových palivočlánkových autobusů pro Aberdeen

1.8.2019 Skotský Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset palivočlánkových autobusů Van Hool a od února 2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři a další veřejné služby. Park palivočlánkových autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla informována v červenci 2019. Palivočlánkové autobusy pro Aberdeen, stejně jako nedávno avizované palivočlánkové „double deckery“ pro Londýn vyrobí britský výrobce Wrightbus na osvědčené vozidlové platformě Wrightbus StreetDeck v provedení pro elektrický pohon.

Celý článek zde

Dopravní podnik Praha zkouší další hybrid, tentokrát značky Solaris se superkapacitorovým zásobníkem energie

30.7.2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu ekologizace svého autobusového parku také možné nasazení diesel-hybridních autobusů. Po úspěšném zkušebním provozu kloubových hybridů Volvo byl koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního autobusu srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris. Zajímavostí je, že jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie, nýbrž superkapacitory.

Celý článek zde

Cestující v Helsinkách vozí letos v létě autonomní elektrické minibusy na pláž i do nákupního centra

26.7.2019 Jedním z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a 90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019.

Celý článek zde

Akademie výtvarných umění realizuje ve své budově unikátní energetický projekt kombinující EPC a evropské dotace

25.7.2019 Akademie výtvarných umění (AVU) realizuje unikátní projekt energetického hospodářství budov, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2019. Jako první v Česku se zde kombinuje metoda energetických úspor se zárukou (EPC) s dotacemi podle nových pravidel Operačního programu životní prostředí (OPŽP). Poskytovatelem projektu je společnost ENESA – dodavatel energetických staveb a poskytovatel energetických služeb metodou EPC, který je dceřinou společností ČEZ ESCO.

Celý článek zde


OneTicket: jedna jízdenka pro všechny české železniční dopravce již od roku 2020

17.7.2019 Konkurence na železnici bezesporu přispívá zlepšení celkové kvality služeb. Má však i svou odvrácenou stránku v podobě různých jízdenek od různých dopravců. Problém, který v městské a příměstské dopravě řeší integrované dopravní systémy, by měla v železniční přepravě cestujících (regionální i dálkové) vyřešit jednotná jízdenka, resp. jednotný tarif pro přepravu cestujících na železnici v ČR. V červenci 2019 byl k tomu učiněn další důležitý krok: Poslanci projednali zákon o drahách, který umožňuje právě zavedení Systému jednotného tarifu. Ministerstvo dopravy ČR navíc pokročilo v přípravě jedné jízdenky tak, že železniční dopravci již obdrželi nezbytnou technickou i smluvní dokumentaci k tomuto systému, a mají tak veškeré podklady pro úpravu vlastních odbavovacích systémů, aby mohl být systém spuštěn již v roce 2020.

Celý článek zde


20MW palivočlánková kogenerace v Inčchonu má za sebou úspěšný rok provozu

15.7.2019 V jihokorejském městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové metropoli, ležící nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy od konce června 2018, 20MW palivočlánková kogenerační jednotka pro výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu považuje za velmi úspěšný jak její dodavatel, tak energetická společnost, jíž kogenerační jednotka patří.

Celý článek zde


Hybridní bateriové vlaky umožní efektivní bezemisní provoz na neelektrifikovaných odbočkách

12.7.2019 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Takovými jsou elektrické jednotky pro přepravu osob  Flirt Akku, které si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH.

Celý článek zde


Projekt Finch West LRT: systém CBTC se uplatní také na lehké městské železnici tramvajového typu

11.7.2019 Řídicí a zabezpečovací systém Communication based train control – CBTC, pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz publikovaná zpráva UITP. nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC značky SelTrac od firmy Thales.

Celý článek zde


Milán elektrifikuje naplno: 250 elektrobusů Solaris s nabíjením OppCharge

10.7.2019 Italský Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem veřejné dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy, tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné linky M5). Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém autobusovém parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových pohonů za ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským výrobcem Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric, podepsaná začátkem července 2019.

Celý článek zde


Nový navigační systém v pražském metru pro vizuální orientaci i do elektronických vyhledávačů spojení

8.7.2019 Pro orientaci cestujících ve složitých dopravních systémech, jako je metro, se zkoušejí rozmanité moderní technologie. Někdy však může stačit i jednoduché opatření pro vizuální orientaci cestujících ve spojení s běžným vyhledávačem spojení. Právě takové opatření nyní testuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v pražském (a jediném českém) metru. O dalším postupu informoval veřejnost koncem června 2019.

Celý článek zde


Vídeň uvede do provozu „chytré“ semafory

4.7.2019 Přechod pro chodce s tlačítkovým ovládáním bývá zdrojem mnoha horkých chvilek, kdy buďto chodec ztratí trpělivost a vejde do vozovky na červenou, anebo mají automobily červenou, zatímco je přechod prázdný. Jako řešení se nabízí „chytrá“ dopravní signalizace, jakou od září 2019 začne postupně zavádět Vídeň. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem června 2019.  

Celý článek zde


Solární veřejné osvětlení chrání pěší v sevillském městském parku

3.7.2019 Hlavním cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit bezpečnost chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto funkci plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích. Zároveň však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde může být ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město Sevilla, je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena bylo instalováno během června 2019.

Celý článek zde


Národní rozvojový fond: nová příležitost pro veřejně prospěšné investice

1.7.2019 Jako důležitý doplněk k přímému financování z veřejných zdrojů, ať už národních nebo evropských, se nyní v České republice připravuje Národní rozvojový fond, sdružující prostředky velkých investorů a určený k investicím do významných veřejně prospěšných projektů. Na podobném principu fungují fondy například v Německu, Irsku, Francii nebo na Slovensku a některé z nich již déle než sto let. O současném stavu přípravy Národního rozvojového fondu informovalo na konci června 2019 Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

Celý článek zde


Metro v Sydney: první metro v Austrálii je plně automatické, používá CBTC

20.6.2019 Automatický provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii CBTC, tedy automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu.

Celý článek zde


ScotRail a InterpreterNow: aplikace umožňuje sluchově postiženým cestujícím komunikovat s pracovníky železnice ve znakové řeči

17.6.2019 Nejen zrakově postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v obtížné situaci v kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě komunikuje jinak. Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba InterpreterNow (doslovný překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která umožňuje překlad hlasové řeči do znakové řeči a obráceně. Od června 2019 začal tuto službu ve spolupráci s InterpreterNow využívat železniční dopravce ScotRail, čímž usnadňuje cestování sluchově postiženým cestujícím.

Celý článek zde


Barcelonské metro poprvé na světě zkouší vertikální nástupištní stěny

7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors – VPSD). Celý článek zde


Zpráva UITP: 64 plně automatizovaných linek metra o délce 1026 km ve 42 městech světa, převažuje CBTC

4.6.2019 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace.  

Celý článek zde


800 elektrobusů pro Paříž dodají Alstom, Heuliez Bus a Bolloré

3.6.2019 Konec května 2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do konce roku 2022. Každá z těchto tří objednávek, financovaná z prostředků organizátora veřejné dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités, má rozpočet až 133 mil. €, tedy téměř 3,5 mld. Kč. První dodávky v rámci těchto rámcových smluv jsou zafixovány na celkem 150 vozidel, která mají být dodána v období od konce roku 2020 do konce roku 2022. 

Celý článek zde


Palivočlánkové vlaky nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v okolí Frankfurtu

31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi Hessensko.

Celý článek zde


Sběr dat z WiFi pro potřeby plánování veřejné dopravy v Londýně přechází do rutinního provozu

29.5.2019 Využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích městské hromadné dopravy se nabízí jako účinný prostředek pro zjišťování přepravních proudů cestujících, a tím k efektivnější organizaci veřejné dopravy. Pozitivní zkušenost má v tomto směru Londýn, kde k tomu v listopadu a prosinci 2016 proběhl pilotní projekt. Na základě výsledků tohoto pilotního projektu vstoupí od června 2019 využití depersonalizovaných dat z WiFi sítě ve stanicích londýnského metra do rutinního provozu.

Celý článek zde


Kloubové elektrobusy Volvo v Göteborgu: 65 000 km bez přerušení provozu

27.5.2019 Od posledního červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo 7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019 byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního provozu. 

Celý článek zde


Palivočlánkové autobusy také v patrovém provedení: v Londýně od roku 2020

20.5.2019 Palivočlánkové autobusy představují perspektivní směr v rozvoji bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i studie FCH JU V rámci projektu JIVE se v Londýně chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost o tom byla informována v květnu 2019.

Celý článek zde


Palivočlánkový park v Bridgeportu se stane součástí elektrárenského portfolia svého dodavatele, akvizici financují komerční banky

16.5.2019 Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát Connecticut) park palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu 14,9 MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem palivočlánkových jednotek je americký výrobce FuelCell Energy. Vlastníkem je elektrárenská společnost Dominion Energy, pro niž byl tento park provozován na smluvním základě. V polovině května 2019, tedy zhruba ve třetině standardní patnáctileté smlouvy o nákupu elektřiny s Connecticutskou distribuční společností, dochází k významné organizační změně: FuelCell Energy odkoupil palivočlánkový park do svého vlastnictví.

Celý článek zde


Publikace Národní dotační zdroje: přehledný průvodce nepřehledným světem národních dotací pro města a obce

10.5.2019 Dotace nabízejí městům a obcím příležitost získat nenávratné prostředky ke svému rozvoji. S ohledem na resortní členění dotačních titulů se však snadno může stát, že se žadatel o dotaci v jejich spleti snadno ztratí. Na pomoc v této situaci přichází v květnu 2019 nová publikace Svazu měst a obcí ČR a Ministerstva pro místní rozvoj s názvem „Národní dotační zdroje – Příležitosti a možnosti pro města a obce“. Obsahuje souhrnné informace a přehledné tabulky, jimiž čtenáře provádí dotačními příležitostmi a možnostmi pro města a obce.

Celý článek zde


MEVO: trojměstí Gdańsk - Gdynia – Sopot má největší e-bikesharing v Evropě

7.5.2019 Polsko se svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou rozvoji cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje. Důkazem je mimo jiné varšavský bikesharing firmy Venturilo. Od března 2019 má Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů sdílených elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí, Gdańsk – Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu.  Trojměstí Gdańsk – Gdynia – Sopot pokrývá metropolitní oblast kolem uvedených měst včetně malých měst v jejich blízkosti, jako Tczew, Puck, Reda, Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężyca, Władysławowo, Żukowo, Pruszcz Gdański a Rumia. Tato oblast se rozkládá na ploše více než 400 čtverečních kilometrů a žije zde kolem 750 tisíc obyvatel.

Celý článek zde


Čistička odpadních vod v San Bernardinu bude používat palivočlánkovou kogenerační jednotku

6.5.2019 Dvousettisícové průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino, jinak též důležitý kalifornský dopravní uzel, je známé mimo jiné první restaurací McDonald’s. Toto město si v dubnu 2019 připsalo na své konto další zajímavost, tentokrát technickou a ekologickou. Podobně jako například americké město Tulare se rozhodlo zužitkovat bioplyn z čističky odpadních vod formou palivočlánkové kogenerace. Městská vodárenská společnost City of San Bernardino Municipal Water Department (SBMWD) za tím účelem zahájila energetický projekt využívající 1,4MW palivočlánkovou jednotku SureSource 1500™ od amerického výrobce FuelCell Energy.

Celý článek zde


Kudy na mikromobilitu: příručka americké National League of Cities (NLC) užitečná i pro Česko

3.5.2019 Mikromobilita, tedy služba sdílených bicyklů a koloběžek, je považována za důležitou součást čisté městské mobility. Zároveň se však stává noční můrou mnoha světových měst, Prahu nevyjímaje. Zkušenosti a doporučení k mikromobilitě shrnuje příručka „Micromobility in Cities: A History and Policy Overview“ (Mikromobilita ve městech: přehled historie a politiky“), vydaná v dubnu 2019 americkou Národní ligou měst (National League of Cities – NLC), sdružující 19 tisíc amerických měst různé velikosti s celkem 218 milióny obyvatel. Ačkoli americké poměry jsou v mnoha ohledech odlišné od těch českých, základní myšlenky a principy příručky lze považovat za přínosné i v našich domácích podmínkách.

Celý článek zde


Dvě cesty k řešení rizik kybernetických útoků v kolejové dopravě

2.5.2019 Kolejová doprava, využívající pro řízení a zabezpečení provozu stále více internetovou síť, se pochopitelně také stává potenciálním cílem kybernetických útoků. Jako na každé riziko, i na toto lze odpovědět několika způsoby v závislosti na povaze a velikosti rizika. Nejčastějšími odpověďmi jsou snížení rizika nebo jeho diverzifikace, tedy přenesení či rozptýlení. S konkrétními příklady obou těchto přístupů byla odborná veřejnost seznámena v březnu a v dubnu 2019.

Celý článek zde


Baterie do elektrobusu na leasing: recept na vážnou provozní nejistotu

29.9.2019 Trakční baterie představují důležitou nákladovou položku při pořízení elektrobusu a udržení jeho provozuschopnosti po celou dobu života vozidla. Zároveň také znamenají velký zdroj nejistoty, s ohledem na vývoj cen baterií a různý průběh jejich opotřebení, jak potvrzuje mj. publikace „Dynamic charging of electric buses“ od Mikolaje Bartlomieczyka.  Tato nejistota může odrazovat dopravce od nákupu a provozování elektrobusů. S možným řešením přišel v dubnu 2019 americký výrobce elektrobusů Proterra. Nabídne zákazníkům baterie do elektrobusů na leasing po celou dobu životnosti vozidla.

Celý článek zde

FuelCell Energy uvedl do provozu energetickou jednotku s SOFC palivovými články

23.4.2019 Americký výrobce vodíkových a palivočlánkových technologií FuelCell Energy není čtenářům našich portálů neznámý. Průběžně sledujeme jeho projekty pro městskou energetiku a další veřejné služby, včetně například možnosti využití skládkového plynu pro bezemisní výrobu elektřiny a vodíku. Začátkem dubna 2019 uvedl tento výrobce do provozu v Pittsburghu v Pensylvánii nejmodernější stacionární palivočlánkovou jednotku pro výrobu elektřiny, využívající technologii pevných oxidů – SOFC.

Celý článek zde


Wiesbaden nakoupí elektrobusy Mercedes, sází na zásuvku s „chytrým“ dobíjením a na baterie s pevným elektrolytem

15.4.2019 Mercedes-Benz (resp. jeho dceřiná společnost EvoBus) vstoupil se svým eletrobusem eCitaro na prudce se rozvíjející trh elektrobusů relativně pozdě. Začíná se však velmi razantně profilovat v německých městech.  Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od dvou tamních dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po třech elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku dubna 2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich dodávky.

Celý článek zde


Praha 3 ukazuje koncepční řešení měření hluku s využitím integrační platformy

10.4.2019 Hladina hluku je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu dané oblasti pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu posouzení stavu hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové mapy. Odhaduje se, že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo přes 300 tisíc obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo kolem 90 tisíc lidí.

Celý článek zde


Kudy na průběžně dobíjené elektrobusy

9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se, že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na spolehlivost výsledného řešení.

Celý článek zde


Systém FLOWBOX pomáhá žákům, učitelům i městským financím

8.4.2019 Vysoké koncentrace oxidu uhličitého ve školách jsou často skloňovaným problémem dnešní doby. Paradoxně za to může snaha o efektivní hospodaření a ochranu životního prostředí. Poté, co školy byly v minulých letech pečlivě zatepleny a utěsněny (zateplením fasád a novými okny) s cílem uspořit energii, totiž roste úroveň CO2 ve třídách. Žáci v průběhu vyučovací hodiny svým dýcháním zvyšují obsah tohoto plynu až nad úroveň vhodnou pro výuku, což zhoršuje jejich schopnost učit se a učitelům stěžuje jejich práci. S vyššími hodnotami CO2 roste u žáků únava a nepozornost. S tímto problémem se potýkala i základní škola ve Zruči nad Sázavou.

Celý článek zde


Jak chytrá průmyslová budova přispívá chytrému městu

4.4.2019 Tento příběh ukazuje, jak v Kolíně, který se řadí mezi rozvíjející se česká smart cities, významně přispěla k životnímu prostředí výrobně administrativní budova firmy Teco a.s. Je to příběh o zdravém fungování průmyslu ve městě a zároveň příběh o moderních technologiích, které této symbióze napomáhají. Tato budova je ukázkovým objektem úsporných a řídicích konceptů inteligentní budovy pro smart city. V neposlední řadě je to příběh o tom, jak výrobce moderních technologií jde sám příkladem jejich využití. Budova Teco a.s. má plně integrované veškeré technické zařízení budovy (TZB) pod centrální řídicí systém Tecomat Foxtrot, který je i hlavním produktem firmy Teco a.s. V areálu jsou pod jeho taktovkou jak lampy veřejného osvětlení, tak řízená nabíječka pro elektromobily. Je to místo, kde řídicí technologie pro smart city vznikají, kde se ověřují a odkud se šíří do domů, budov a do měst prakticky na celém světě.

Celý článek zde


Pilíře chytrých řešení ČSOB – jak bankovní instituce podporuje rozvoj chytrých měst

3.4.2019 V ČSOB neustále hledáme a zavádíme inovace, které naši klienti skutečně potřebují a oceňují, poněvadž činí jejich život pohodlnějším, šetří jim čas a ubírají starosti. Ve spojení s konceptem Smart Cities, který má za cíl udržitelný rozvoj obcí, měst i regionů a lepší život obyvatel s využitím digitálních technologií, a dalšími partnery se podařila již řada projektů nejen po celé České republice, ale i za jejími hranicemi. Chtěli bychom Vám proto představit ne jeden, ale hned několik příběhů o tom, jak z pozice chytré bankovní instituce umíme podpořit rozvoj chytrých měst v České republice.

Celý článek zde


Vektorová technologie SMEV ONE pomáhá zachraňovat životy i majetek

2.4.2019 Složky integrovaného záchranného systému vnímají průjezd svých vozidel ve městech jako velký problém. Důkazem jsou četné nehody záchranných vozidel ohrožující životy a zdraví lidí a působící značné škody na majetku i nadměrný stres záchranářů. Jako odpověď na tento problém se nabízí inteligentní řídicí systém SMEV ONE, prezentovaný svým německým dodavatelem SMEV AG v březnu 2018 na naší konferenci Smart city v praxi IV. Toto řešení zde sklidilo zasloužený zájem přítomných zástupců záchranných složek i ostatních účastníků konference.

Celý článek zde


Chytré odečty vody v Předmíři – „Smart Village“ v praxi

1.4.2019 Pojem Smart City nebo Smart Village, tedy chytré město nebo chytrá vesnice, mají jedno společné: Kde se dobře žije, tam lidé rádi trvale bydlí a tam se daří i podnikání. Výsledkem je hospodářský rozkvět. Tomu, aby se ve městě nebo obci dobře žilo a podnikalo, napomáhají rozmanité moderní technologie, k jejichž nasazení se přistupuje systematicky a se strategickým pohledem do budoucnosti. Tento jednoduchý princip se uplatní v několikamiliónové metropoli, stejně jako ve vesnici o několika stech obyvatelích. Důkazem je tento náš příběh o chytrém odečtu vodoměrů v jihočeské obci Předmíř o 330 obyvatelích.

Celý článek zde


Chytrá a přátelská nabíjecí infrastruktura ABB pro elektromobilitu v českých městech

29.3.2019 Předpokladem rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve světě si ABB vede také v České republice.

Celý článek zde


SMARTiC dává jistotu uprostřed rostoucí mobility

28.3.2019 Toto je příběh systému SMARTiC, o kterém jste možná dosud neslyšeli. Pokud ale v této zemi řídíte automobil, jste téměř jeho přímými či nepřímými uživateli. Když naše společnost VARS BRNO a.s. získala v roce 2007 zakázku na vytvoření Systému dispečerského střediska pro novou Hlavní dopravní řídicí ústřednu v Praze (HDŘÚ), byl to opravdu velký krajíc. Systém měl totiž zajišťovat komplexní dispečerský dohled nad dopravou ve městě, řízení provozu, poskytování dopravních informací a poskytování podrobných i statistických dopravních dat pro dopravní inženýry. Musel umět komunikovat se všemi dostupnými zdroji dopravních dat a také monitorovat provozní stav zařízení na dopravní infrastruktuře. V té době žádný takový komplexní systém tuzemské ani evropské provenience neexistoval.

Celý článek zde


Inovativní řešení – proměna parkoviště v Třebíči

26.3.2019 Sedím ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti. Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A představte si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní postupně také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto klíčové. Mimochodem, spolupráce s námi, na projektech smart city, se datuje již od roku 2016. Od té doby hledáme chytrá a energeticky úsporná řešení společně.

Celý článek zde


Zpráva z konference Smart city v praxi IV: „Smart“ koncept nejen pro velká města vytváří poptávku po technických i finančních řešeních na míru

21.3.2019 Dne 19. března 2019 proběhla jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2019 odborná konference Smart city v praxi IV, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR. Hlavními partnery konference byly společnosti SMEV AG a VARS BRNO. Partnery konference byly společnosti ČSOB, E.ON, Eurogreen, FLOWBOX, IoT.water, JDC, Operátor ICT a TECO.

Celý článek a prezentace ke stažení zde


Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“

18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení.

Celý článek zde


„Chytrý přechod“ pomáhá zvýšit bezpečnost chodců

12.3.2019 Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru 2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního střetu.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: na výletě s elektrobusy v Českých Budějovicích

7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.

Celý článek zde


První elektrobus v Irsku bude mít značku Volvo a bude patřit hotelu

1.3.2019 Jedním z bílých míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní. Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první elektrobus, a to značky Volvo. Jestliže však průkopníky těchto elektrických dopravních prostředků jsou většinou dopravci provozující veřejnou dopravu, pak první irský elektrobus bude sloužit jako tichý a bezemisní hotelový transfer mezi dublinským letištěm a dublinským hotelem Crowne Plaza.

Celý článek zde


Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu mají najeto přes milión mil

21.2.2019 Ve skotském Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s centrem města. Čtyři z nich slouží na lince X40 dopravní společnosti First ze stanice Bridge of Don do stanice Kingswells Park and Ride a šest na lince X17 dopravní společnosti Stagecoach ze stanice Guild Street do Westhill Park and Ride.

Celý článek zde


TOC Ability: digitální platforma pomáhá handicapovaným cestujícím v britských vlacích

20.2.2019 Cestování veřejnou dopravou, zejména pak cestování vlakem, představuje pro handicapované občany odkázané na invalidní vozík značnou spoustu překážek, které si normální zdravý člověk často ani neumí představit. Moderní technologie představují příležitost, jak takovéto cestování usnadnit. Příkladem je digitální platforma TOC Ability testovaná britskými železničními dopravci, s níž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2019.

Celý článek zde


Parciální trolejbus EKOVA Electron 12T obstál ve zkušebním provozu

18.2.2019 Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu. Vedle již provozovaného elektrobusu s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh trolejbusů.

Celý článek zde


Mobilní rozhlas – aby byl občan stále součástí své komunity

11.2.2019 Jedním z důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý komunitní život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem uvnitř soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se do tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy informace v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k řízení samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu.

Celý článek zde


Uber nabídne v Denveru také přepravu městskou hromadnou dopravou

7.2.2019 Nevíš-li si rady s konkurencí, zkus se s ní spojit – dřív než to udělá někdo jiný. Toto známé podnikatelské pravidlo platí i v městské mobilitě. Důkazem toho je partnerství mezinárodní společnosti pro nájemní dopravu Uber v sedmisettisícovém městě Denver, hlavním městě amerického státu Colorado, s tamním provozovatelem veřejné dopravy Regional Transportation District  (RTD). Veřejnost o něm byla informována na konci ledna 2019.

 Celý článek zde


Použité baterie z elektrobusů Volvo pomáhají využívat sluneční energii v obytném komplexu

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

5.2.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických multikárách v Brně představujeme čtenářům další „ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.  

Celý článek zde


Místo modrých zón sdílené zóny: Soul řeší problém s neoprávněným parkováním k spokojenosti rezidentů i návštěvníků

4.2.2019 Desetimiliónové jihokorejské hlavní město Soul se – úplně stejně, jako třeba Praha – potýká s úskalími oblastí na ulici vyhrazených k parkování pouze pro rezidenty, tedy vychvalovaných i zatracovaných modrých zón. Také zde zoufalí návštěvníci, například zákazníci místních obchodů, z nedostatku jiné příležitosti neoprávněně parkují. V lednu 2019 představil Soul světové odborné veřejnosti své inovativní a úspěšné řešení tohoto problému.

Celý článek zde


Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)

1.2.2019 Ačkoli technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation, která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné hybridní technologie.

Celý článek zde


Mobility hubs: město Leuven podporuje multimodalitu

1.2.2019 Čistá městská mobilita, to zdaleka nejsou jen „alternativní“ pohony automobilů ve městě. Znamená to celkovou koncepci městské mobility podporující používání více druhů dopravy na cestě od východiska k cíli, včetně významného podílu hromadné dopravy. Města se snaží takto vyváženou mobilitu podporovat různým způsobem. O zajímavém počinu zvaném „mobility hubs“, tedy centra, či uzly mobility, ve stotisícovém belgickém městě Leuven byla odborná veřejnost informována v lednu 2019.

Celý článek zde


E-komerce: hrozba i výzva městské mobilitě a přístup města Bruselu

25.1.2019 Jak konstatují mj. poznatky z evropského projektu ASSURED, mnohem větší hrozbou pro městskou mobilitu, než je individuální osobní doprava, se stále více stává městská nákladní doprava. Může za to zejména fenomén e-komerce, tedy prudký rozvoj internetového obchodu. Jeho důsledkem jsou rostoucí počty dodávkových automobilů zaplavujících městské ulice při navzájem nekoordinovaných rozvážkách zboží. Tento fenomén již nějaký čas zaznamenává také město Brusel a v lednu 2019 seznámilo odbornou veřejnost se svým přístupem k jeho řešení.

Celý článek zde


Grand Paris Express dostane 125 kilometrů CBTC

23.1.2019 Celkem 125 kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s celkem 50 stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace metra pro projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do provozu se předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný milník v prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand Paris (SGP) podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.

Celý článek zde


Nová vozidla údržby zeleně pro nový životní styl

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

18.1.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v Brně. 

Celý článek zde


JR East začala s realizací svých plánů na zavedení bezobslužného provozu na celostátní železnici

17.1.2019 Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Tyto plány mají konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími jízdami. JR East, jedna ze sedmi železničních společností v Japonsku, přepraví ročně přes 6 miliard cestujících v regionálních i dálkových vlacích včetně světoznámých rychlovlaků Šinkansen. 

Celý článek zde


„Standard přímého rozhledu“ sníží fatální kolize nákladních aut s cyklisty a pěšími v Londýně

16.1.2019 V roce 2017 zahynulo nebo bylo těžce zraněno na ulicích osmimiliónového Londýna kolem čtyř tisíc lidí. Ačkoli zde těžké nákladní automobily představují pouhá čtyři procenta vozokilometrů, podílela se na 65 procentech fatálních kolizí s cyklisty a na 25 procentech fatálních kolizí s chodci. Hlavní příčinou je „slepý úhel“ řidičů těchto vozidel. Tento alarmující stav se rozhodlo vedení města řešit zavedením tzv. Standardu přímého rozhledu (Direct Vision Standard) pro těžká nákladní vozidla. Začátkem ledna 2019 začala veřejná konzultace k jeho konečnému návrhu.

 Celý článek zde


Švédští popeláři pojedou na páru: Scania a Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz odpadu

15.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. Celý článek zde


Skládkový plyn jako zdroj elektřiny i vodíku pro palivočlánková vozidla

10.1.2019 Skládkový plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako významným rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také zdroj vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku 2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do Krakova

2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním systému.

Celý článek zde




1 | 2 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018 | Archiv-2017 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015


















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services