Zajímavé projekty
Archiv článků 2019
20.12.2019 Jedním z rozvíjejících se českých smart cities je Brno. Koncem prosince
2019 o sobě dalo vědět důležitým počinem v oblasti inteligentní městské
mobility: Byla dokončena rekonstrukce světelného signalizačního
zařízení na křižovatce Úvoz – Tvrdého. Kromě toho, že je křižovatka
vybavena kamerovým dohledem a preferencí vozidel MHD, sbírá také
dopravní data, která přenáší do Centrálního technického dispečinku.
Dodavatelem řešení je společnost AŽD Praha.
Celý článek zde
19.12.2019 Bílina, Jeseník, Karlovy Vary, Plzeň a Ústí nad Labem. V těchto městech
budou přednostně testovat 5G technologie a jejich aplikace. Právě tyto
municipality totiž zvítězily v prosinci 2019 v soutěži, kterou
uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s
Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). V praxi to znamená, že lidé
během příštích dvou let dostanou od města, kde žijí, vybrané služby
postavené na chytrých sítích 5. generace. Díky nim se v daném území
například zvýší bezpečnost či bude dostupnější kultura.
Celý článek zde
Göteborg má další
projekt „života po životě“ baterií z elektrobusů Volvo
18.12.2019 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují
– tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita
klesne na cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle
neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit
jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými
zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto
využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož projektu ve švédském
Göteborgu se
lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků. V prosinci
2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s účastí
Volvo.
Celý článek zde
17.12.2019 Dalším z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh
elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si
Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein
GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17
elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené
koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu
„proti proudu“.
Celý článek zde
16.12.2019 Koncem listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu
slavnostně uzavřen projekt palivočlánkových autobusů High V.LO-City, předchůdce a
souběh současných projektů JIVE a JIVE 2. Projekt
přinesl řadu zajímavých zkušeností a posunul vývoj evropských
palivočlánkových autobusů o další důležitý krok dál.
Celý článek zde
13.12.2019 Zatímco Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno
převážně za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné
konference Elektrické autobusy pro město VIII), v Západní Evropě je
situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští dodavatelé –
především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy o
připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku
prosince 2019.
Celý
článek zde
10.12.2019
V listopadu 2019 uplynulo 25 let od zahájení prvního
energeticky úsporného projektu řešeného metodou energetických služeb se
zárukou úspor – EPC. Celkem bylo realizováno více než 250 projektů za
3,6 mld. korun, které zákazníkům ušetřily energii v hodnotě 4,1 mld.
korun. Projekty uspořily celkově 820 000 tun ekvivalentu emisí CO2,
což se rovná zhruba tomu, co vypustí za rok jedna větší uhelná
elektrárna.
Celý
článek zde
4.12.2019 Využívání obnovitelných zdrojů energie je důležitou součástí
inteligentní energetiky v rámci konceptu smart city. Občas se přitom
zapomíná, že možnosti měst a obcí jsou v tomto směru omezené. Není to
jen kvůli financím – město může rozhodovat pouze o svém majetku, ne o
majetku svých obyvatel. Využívání obnovitelných zdrojů v zařízení
městských služeb může nicméně být zajímavým projektem prospěšným
přírodě i městské kase. Jeden takový představilo město Prostějov v
listopadu 2019.
Celý článek zde
2.12.2019 Geofencing (doslova „zeměpisné oplocení“) znamená vytvoření digitální
geografické zóny, v níž mohou být vozidla propojená pomocí moderních
technologií na dálku kontrolována a řízena. Toto řešení, pro nějž jsou
již vyvinuté technologie, může významnou měrou přispět k řízení
mobility v městských centrech, a následně přispět k jejich celkovému
zklidnění a bezpečnosti. Svoji podporu geofencingu prezentoval v
listopadu 2019 švédský dopravní úřad Swedish Transport Administration v
rámci čtyřletého projektu zahájeného v tomto roce.
Celý článek zde
20.11.2019 Dva elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou
kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C
Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu
mají k listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2
miliony přepravených cestujících.
Celý článek zde
18.11.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a
světelných zdrojů. V současné době se rozvíjí především v rámci
zajištění dostatečného a bezpečného pokrytí datovou sítí v budovách. Od
listopadu 2019 se dává LiFi doslova do pohybu: V rámci pilotního
projektu leadra v LiFi společnosti Signify, která již uplatňuje tuto
technologii pod obchodní značkou Trulifi, a italského
konstruktéra a výrobce interiérových svítidel pro dopravní prostředky
Ellamp Spa bude instalován také do autobusů.
Celý článek zde
14.11.2019 „Chytré“ světelné řízení křižovatek se stále více stává realitou i v
českých městech. Příkladem je hromadný projekt modernizace těchto
zařízení v Ústí nad Labem, s nímž byla odborná veřejnost seznámena
začátkem listopadu 2019. Projekt modernizace pokrývá celkem čtrnáct
lokalit – křižovatek a přechodů pro chodce – v severočeské metropoli.
Celý článek zde
11.11.2019 Od
nejmenší obce po největší metropoli jsou dnes občané a organizace
závislí na spolehlivých dodávkách elektrické energie. Poslední dobou se
ale stále více hovoří o hrozbě tzv. blackoutu, tedy plošného výpadku v
dodávkách elektřiny. Je tato hrozba reálná i pro Česko s jeho robustní
přenosovou soustavou? Jak by se energetika opět „nastartovala“, pokud
by k blackoutu skutečně došlo? To vše popisuje článek Black start: při zotavení české energetiky z
případného blackoutu pomůže přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně
na našem sesterském portále Proelektrotechniky.cz
určený všem, koho tato problematika zajímá.
Celý
článek zde
8.11.2019 Kloubový 18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento
jednoznačný signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu
2019, když společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev
objednávku na 157 svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o
dosud největší jednorázovou objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to
– možná trochu překvapivě – právě v této kategorii.
Celý článek zde
7.11.2019 Společnost ČEZ Energo, člen skupiny ČEZ ESCO, vybudovala
v Příboře na Novojičínsku novou kogenerační jednotku. Místním
obyvatelům i firmám to přinese dlouhodobou stabilizaci cen tepla. O
podrobnostech tohoto projektu byla odborná veřejnost informována v
říjnu 2019.
Celý článek zde
6.11.2019 Ergonomické programovatelné vnitřní osvětlené budov veřejných služeb, k
nimž patří také budovy městské, krajské a státní administrativy, má
zpravidla hned dvojí významné přínosy: Protože je přátelské lidskému
organismu, šetří zdraví lidí, kteří zde pobývají. Díky moderním
technologiím také spoří energii, a tím i veřejný rozpočet. Nejinak je
tomu v případě Krajského úřadu Pardubice, který je od konce října 2019
vybaven novým moderním vnitřním osvětlením.
Celý článek zde
6.11.2019 Koncept „mobilita jako služba“ (MaaS) zaznamenal pozoruhodný milník v
třísettisícovém bavorském Augsburgu: Od listopadu 2019 lze v tomto
městě, jako prvním v Německu, za jednotný měsíční paušál cestovat
různými druhy dopravy – městskou hromadnou dopravou, sdílenými
automobily (carsharing) nebo na sdílených bicyklech (bikesharing).
Celý
článek zde
4.11.2019 Na
začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO
uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový
stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem
UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer (viz foto vpravo). Jak název napovídá, jeho smyslem
je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy vyřešit problém výroby s
poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování elektřinou. V oboru
průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové, nicméně
superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují například
v sítích trakčního vedení drážní dopravy.
Celý
článek zde
31.10.2019 Nákladní automobil uvízlý pod příliš nízkým viaduktem kvůli nepřesným
mapám – bohužel stále častější obrázek, který ve velkých městech
znamená vážnou komplikaci v dopravě. Tento problém se týká také
Londýna. Státní, původně vojenská, organizace Ordnance Survey, která ve
Velké Británii již od poloviny 18. století zodpovídá za veškeré
základní mapování a související podklady a data, proto na konci října
2019 dala městu Londýnu, resp. jeho dopravnímu odboru Transport for
London, volně k dispozici všechny potřebné mapové podklady.
Dvě nákladní auta uvízlá pod mostem či v příliš nízkém tunelu v průměru
každý měsíc, to je neradostná statistika v Londýně navzdory současnému
„digitálnímu věku“.
Celý
článek zde
30.10.2019 Po finské metropoli Helsinky, anglickém
Briminghamu a belgických Antverpách se od října 2019 prvním
středoevropským městem užívajícím finskou aplikaci mobility jako služba
MaaS pod obchodním označením Whim stává Vídeň. Je z toho patrné že i
dodavatelský sektor v oblasti aplikací MaaS se postupně globalizuje a
technická řešení jsou navzájem přenositelná mezi zeměmi.
Celý
článek zde
Bezobslužné metro v
Kodani: bezobslužný provoz, nová linka i zajímavá organizace a
financování
24.10.2019 V září 2019 byla zprovozněna třetí, okružní linka kodaňského metra,
fungujícího od počátku jako plně bezobslužné. To je příležitost podívat
se na tento dopravní systém blíže. Je totiž bezesporu zajímavý, a to
jak po stránce technické, tak ekonomické a organizační.
Celý
článek zde
21.10.2019 S autonomním elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v
bavorských lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší reportáže. V říjnu 2019
nastal dlouho očekávaný milník, který završil hlavní cíl celého tohoto
projektu v režii Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické
minibusy nyní vozí cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od
poněkud vzdáleného nádraží přímo do centra lázní.
Celý článek zde
11.10.2019 Řada měst má jako svoji důležitou prioritu chránit svůj urbanistický a
architektonický charakter veřejného prostoru, jeho jedinečnost a genius
loci. Důležitý krok v tomto směru učinilo město Ostrava, které vydalo v
říjnu 2019 manuál o tom, jak správně pracovat s venkovní reklamou.
Doporučuje správné postupy a příklady, aby reklama byla čitelná,
přehledná, vkusná a efektivní. Ostrava tak jako jedno z prvních měst v
ČR (ne-li vůbec první) začíná řešit reklamní smog na svém území.
Celý článek zde
4.10.2019 Obnovitelné zdroje energie jsou nejen šetrné k přírodě a klimatu.
Představují také příležitost, jak ušetřit za elektřinu – tedy pokud je
projekt správně připraven. To platí pro jednotlivé uživatele, soukromé
společnosti i města a obce. Připravovat takovýto projekt vlastními
silami přitom může být poměrně náročné – je lepší jej objednat „na
klíč“. Příkladem jsou fotovoltaické zdroje na prodejnách Lidl, s nimiž
byla veřejnost seznámena v říjnu 2019.
Celý článek zde
2.10.2019 Technologie typu „smart home“ tedy „inteligentní domácnost“ mají
zpravidla pramálo společného s konceptem smart city. Ve většině případů
jde o produkty určené pro koncové zákazníky s vysokými příjmy a s tomu
odpovídajícím bydlením a nároky na domácí komfort. Jiná situace
nastane, pokud tyto technologie pomáhají zlepšit život starým a
handicapovaným lidem v rámci sociální péče, čímž jejich využití dostává
komunitní rozměr. Příkladem je švýcarský projekt „Můj život, moje
cesta“, s nímž byla odborná veřejnost seznámena začátkem října 2019.
Celý článek zde
1.10.2019 Španělská, téměř šestisettisícová Malaga je jedním z úspěšně se
rozvíjejících evropských smart cities, kladoucích důraz na inovativní
řešení v energetice a elektromobilitě. V rámci tamního
projektu PALOMA je zde od konce září 2019, poprvé na světě, testován
systém SRS pro průběžné kontaktní spodní dobíjení elektrobusů od francouzské
průmyslové společnosti Alstom.
Celý článek zde
27.9.2019 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí, v
neposlední řadě ke klimatickým změnám. V Nizozemí začal v září 2019
fungovat systém MaaS s aplikací ALD Move spravovaný společností ALD
Automotive, dceřinou společností bankovní skupiny Societé Generale
(podobně jako například naše Komerční banka). Tato společnost je
zaměřena zejména na leasing automobilů a správu jejich vozových parků.
Celý článek zde
24.9.2019 Bateriové zásobníky energie jsou typicky doplňkem obnovitelných zdrojů
elektřiny. Mohou být však účinně kombinovány i s tradičními zdroji,
případně s více různými zdroji najednou. Typickým příkladem je největší
bateriové úložiště v České republice, patřící energetickému holdingu
C-Energy v jihočeské Plané nad Lužnicí. Veřejnosti bylo představeno v
září 2019.
Celý článek zde
17.9.2019 Sítě nabíjecích stanic pro elektromobily se neobejdou bez podpory
moderních informačních technologií, které zajistí jejich spolehlivé a
zároveň efektivní fungování i potřebný uživatelský komfort pro řidiče
elektromobilů. Na to myslí i skupina ČEZ, která pro komplexní řízení
své sítě veřejných dobíjecích stanic a obsluhu zákazníků využije nový
řídicí systém od izraelské firmy Driivz. Odborná veřejnost o tom byla
informována v polovině září 2019.
Celý článek zde
13.9.2019 Palivočlánkové (vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního
provozu bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže
vodíkem srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se –
navzdory vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i
tento druh bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale
rozvíjí. Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové
plnicí stanice, která byla na konci července 2019 jako výsledek
výběrového řízení kontrahována pro nizozemské město Groningen tamním
dopravcem Qbuzz (autobusy), spolu se zadavatelem veřejné dopravy
OV-bureau (plnicí stanice).
Celý článek zde
12.9.2019 Nabíjecí výkony u rychlého nabíjení elektromobilů postupně rostou, tak
jak roste potřeba zkrátit nabíjecí časy a zároveň se vyvíjí technologie
baterií umožňující vyšší nabíjecí výkony. Vliv rychlého nabíjení na
rozvodnou síť zároveň může kompenzovat akumulátor připojený k nabíjecí
stanici. Na tuto situaci reaguje pilotní projekt vysoce výkonné
nabíjecí stanice skupiny ČEZ s nabíjecím výkonem až 150 kW doplněné o
systém akumulace energie, o němž byla odborná veřejnost informována
koncem srpna 2019.
Celý článek zde
12.9.2019 Velké solární parky jsou v povědomí lidí především doménou zemí blízko
rovníku s velkou intenzitou slunečního záření. Mohou však s úspěchem
vznikat i v zeměpisných šířkách severnějších, než je Česko. Důkazem je
švédský solární park Sparbanken Skånes Solcellspark, který byl uveden
do provozu v červnu 2019.
Celý článek zde
11.9.2019 Při řešení krizové situace mohou mít důležité informace bez nadsázky
cenu lidských životů. Moderní technologie k tomu nabízejí zajímavé
příležitosti, zvláště pokud jejich provozovatelé efektivně
spolupracují. Důkazem jsou Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) a
Hasičský záchranný sbor Plzeňského kraje (HZSPK), které začátkem září
2019 propojily své informační systémy a jejich spolupráce se tak
výrazně zefektivní. Hasiči budou schopni dorazit na místo zásahu dříve
a dispečerům PMDP se zkrátí reakční doba pro případný odklon linek
městské veřejné dopravy.
Celý článek zde
10.9.2019 Tramvaj je kolejové vozidlo se všemi fyzikálními zákonitostmi, které k
provozu kovových kol na kovových kolejnicích patří. Ne všichni
účastníci silničního provozu si to však uvědomují. Výsledkem bývají
vážné kolize. Pro jejich prevenci provádí Dopravní podnik hl. m. Prahy
(DPP) od září 2019 další testy antikolizního systému tramvají,
tentokrát od izraelské firmy Mobileye.
Celý článek zde
28.8.2019 Inteligentní světelná signalizace a související infrastruktura nabízí
zajímavé příležitosti, jak zvýšit bezpečnost dopravního provozu ve
městech. Již dávno to není pouze záležitost velkých měst. Od srpna 2019
se o jejích přednostech mohou přesvědčit i obyvatelé dvanáctitisícového
Vysokého Mýta v Pardubickém kraji.
Celý článek zde
26.8.2019 Diesel-hybridní pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne
zcela) ušetřit paliva do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou
stopu z městské dopravy. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto
intenzivně testuje diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po
značkách Volvo a
Solaris je od
poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem diesel-hybrid
Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.
Celý článek zde
Superkapacitorový
elektrobus Chariot testován v Dánsku na letištní lince
20.8.2019 Superkapacitorové elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot
Motors, hlavního partnera připravované konference Elektrické autobusy
pro město VIII organizované provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné
veřejnosti neznámé, kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v
rakouském Grazu. Před dvěma
měsíci, tedy v červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební
provoz na letištní lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní
zkušenosti ukazují, k plné spokojenosti všech zúčastněných.
Celý článek zde
1.8.2019 Skotský Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset palivočlánkových autobusů
Van Hool a od
února 2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři a další
veřejné služby.
Park palivočlánkových autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších
15 vozidel, tentokrát v charakteristickém patrovém provedení. Odborná
veřejnost o tom byla informována v červenci 2019. Palivočlánkové autobusy pro Aberdeen, stejně jako nedávno avizované
palivočlánkové „double deckery“ pro Londýn
vyrobí britský
výrobce Wrightbus na osvědčené vozidlové platformě Wrightbus StreetDeck
v provedení pro elektrický pohon.
Celý článek zde
30.7.2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu
ekologizace svého autobusového parku také možné nasazení
diesel-hybridních autobusů. Po úspěšném zkušebním provozu kloubových
hybridů Volvo byl koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního
autobusu srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris.
Zajímavostí je, že jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie,
nýbrž superkapacitory.
Celý článek zde
26.7.2019 Jedním z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické
minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a
individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě
městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a
90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019.
Celý článek zde
25.7.2019 Akademie výtvarných umění (AVU) realizuje unikátní projekt
energetického hospodářství budov, s nímž byla odborná veřejnost
seznámena v červenci 2019. Jako první v Česku se zde kombinuje metoda
energetických úspor se zárukou (EPC) s dotacemi podle
nových pravidel Operačního programu životní prostředí (OPŽP).
Poskytovatelem projektu je společnost ENESA – dodavatel energetických
staveb a poskytovatel energetických služeb metodou EPC, který je
dceřinou společností ČEZ ESCO.
Celý
článek zde
17.7.2019 Konkurence na železnici bezesporu přispívá zlepšení celkové kvality
služeb. Má však i svou odvrácenou stránku v podobě různých jízdenek od
různých dopravců. Problém, který v městské a příměstské dopravě řeší
integrované dopravní systémy, by měla v železniční přepravě cestujících
(regionální i dálkové) vyřešit jednotná jízdenka, resp. jednotný tarif
pro přepravu cestujících na železnici v ČR. V červenci 2019 byl k tomu
učiněn další důležitý krok: Poslanci projednali zákon o drahách, který
umožňuje právě zavedení Systému jednotného tarifu. Ministerstvo dopravy
ČR navíc pokročilo v přípravě jedné jízdenky tak, že železniční
dopravci již obdrželi nezbytnou technickou i smluvní dokumentaci k
tomuto systému, a mají tak veškeré podklady pro úpravu vlastních
odbavovacích systémů, aby mohl být systém spuštěn již v roce 2020.
Celý
článek zde
15.7.2019 V jihokorejském městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové
metropoli, ležící nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy
od konce června 2018, 20MW palivočlánková kogenerační jednotka pro
výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu
považuje za velmi úspěšný jak její dodavatel, tak energetická
společnost, jíž kogenerační jednotka patří.
Celý
článek zde
12.7.2019 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě
místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu
nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní
zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových
technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní
vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie.
Takovými jsou elektrické jednotky pro přepravu osob Flirt
Akku, které si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal
zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH.
Celý
článek zde
11.7.2019 Řídicí a zabezpečovací systém Communication based train control – CBTC, pracující na
principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech,
a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při
řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy městských
rychlodrah/metra bez řidiče – viz publikovaná zpráva UITP. nabízí však
možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých městských
železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt Finch West
light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na konci června
2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC značky
SelTrac od firmy Thales.
Celý
článek zde
10.7.2019 Italský Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem
veřejné dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy,
tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné
linky M5). Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém
autobusovém parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových
pohonů za ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským
výrobcem Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris
Urbino 12 electric, podepsaná začátkem července 2019.
Celý
článek zde
8.7.2019 Pro orientaci cestujících ve složitých dopravních systémech, jako je
metro, se zkoušejí rozmanité moderní technologie. Někdy však může
stačit i jednoduché opatření pro vizuální orientaci cestujících ve
spojení s běžným vyhledávačem spojení. Právě takové opatření nyní
testuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v pražském (a jediném
českém) metru. O dalším postupu informoval veřejnost koncem června
2019.
Celý
článek zde
4.7.2019 Přechod pro chodce s tlačítkovým ovládáním bývá zdrojem mnoha horkých
chvilek, kdy buďto chodec ztratí trpělivost a vejde do vozovky na
červenou, anebo mají automobily červenou, zatímco je přechod prázdný.
Jako řešení se nabízí „chytrá“ dopravní signalizace, jakou od září 2019
začne postupně zavádět Vídeň. Odborná veřejnost o tom byla informována
koncem června 2019.
Celý
článek zde
3.7.2019 Hlavním cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit
bezpečnost chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto
funkci plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích.
Zároveň však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde
může být ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město
Sevilla, je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena
bylo instalováno během června 2019.
Celý
článek zde
1.7.2019 Jako důležitý doplněk k přímému financování z veřejných zdrojů, ať už
národních nebo evropských, se nyní v České republice připravuje Národní
rozvojový fond, sdružující prostředky velkých investorů a určený k
investicím do významných veřejně prospěšných projektů. Na podobném
principu fungují fondy například v Německu, Irsku, Francii nebo na
Slovensku a některé z nich již déle než sto let. O současném stavu
přípravy Národního rozvojového fondu informovalo na konci června 2019
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.
Celý
článek zde
20.6.2019 Automatický provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech
kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května
2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s
cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v
Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka
byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii
CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu.
Celý
článek zde
17.6.2019 Nejen zrakově postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v
obtížné situaci v kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě
komunikuje jinak. Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba
InterpreterNow (doslovný překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která
umožňuje překlad hlasové řeči do znakové řeči a obráceně. Od června
2019 začal tuto službu ve spolupráci s InterpreterNow využívat
železniční dopravce ScotRail, čímž usnadňuje cestování sluchově
postiženým cestujícím.
Celý
článek zde
7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným
způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny.
Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější
na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou
výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i
jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo
věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou
technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním
otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní:
Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019
odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s
vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical
platform screen doors – VPSD). Celý
článek zde
4.6.2019 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019
dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu
o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz
metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při
rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou
přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace.
Celý
článek zde
3.6.2019 Konec května 2019 se stal významným milníkem pro
veřejnou dopravu v
Paříži: Městský dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi
francouzskými dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až
800 elektrobusů standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit
v Paříži do konce roku 2022. Každá z těchto tří objednávek, financovaná z prostředků
organizátora
veřejné dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités, má
rozpočet až 133 mil. €, tedy téměř 3,5 mld. Kč. První dodávky v rámci
těchto rámcových smluv jsou zafixovány na celkem 150 vozidel, která mají být dodána v období od
konce roku 2020 do konce roku 2022.
Celý
článek zde
31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických
jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko
byla v květnu
vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu
Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve
spolkové zemi Hessensko.
Celý
článek zde
29.5.2019 Využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích městské hromadné dopravy se
nabízí jako účinný prostředek pro zjišťování přepravních proudů
cestujících, a tím k efektivnější organizaci veřejné dopravy. Pozitivní
zkušenost má v tomto směru Londýn, kde k tomu v listopadu a prosinci
2016 proběhl pilotní projekt. Na základě
výsledků tohoto pilotního projektu vstoupí od června 2019 využití
depersonalizovaných dat z WiFi sítě ve stanicích londýnského metra do
rutinního provozu.
Celý
článek zde
27.5.2019 Od posledního červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském
Göteborgu zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů
Volvo 7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro
západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019
byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního
provozu.
Celý
článek zde
20.5.2019 Palivočlánkové autobusy představují perspektivní směr v rozvoji
bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v
takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i
studie FCH JU V
rámci projektu JIVE se v Londýně
chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by
zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost
o tom byla informována v květnu 2019.
Celý
článek zde
16.5.2019 Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát
Connecticut) park palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu 14,9 MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem
palivočlánkových jednotek je americký výrobce FuelCell Energy.
Vlastníkem je elektrárenská společnost Dominion Energy, pro niž byl
tento park provozován na smluvním základě. V polovině května 2019, tedy
zhruba ve třetině standardní patnáctileté smlouvy o nákupu elektřiny s
Connecticutskou distribuční společností, dochází k významné organizační
změně: FuelCell Energy odkoupil palivočlánkový park do svého
vlastnictví.
Celý
článek zde
10.5.2019 Dotace nabízejí městům a obcím příležitost získat nenávratné prostředky
ke svému rozvoji. S ohledem na resortní členění dotačních titulů se
však snadno může stát, že se žadatel o dotaci v jejich spleti snadno
ztratí. Na pomoc v této situaci přichází v květnu 2019 nová publikace
Svazu měst a obcí ČR a Ministerstva pro místní rozvoj s názvem „Národní
dotační zdroje – Příležitosti a možnosti pro města a obce“. Obsahuje
souhrnné informace a přehledné tabulky, jimiž čtenáře provádí dotačními
příležitostmi a možnostmi pro města a obce.
Celý
článek zde
7.5.2019 Polsko se svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou
rozvoji cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje.
Důkazem je mimo jiné varšavský bikesharing firmy Venturilo. Od
března 2019 má Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů
sdílených elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí,
Gdańsk – Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu.
Trojměstí Gdańsk – Gdynia – Sopot pokrývá metropolitní oblast kolem
uvedených měst včetně malých měst v jejich blízkosti, jako Tczew, Puck,
Reda, Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężyca, Władysławowo, Żukowo,
Pruszcz Gdański a Rumia. Tato oblast se rozkládá na ploše více než 400
čtverečních kilometrů a žije zde kolem 750 tisíc obyvatel.
Celý
článek zde
6.5.2019 Dvousettisícové průmyslové a zemědělské kalifornské město San
Bernardino, jinak též důležitý kalifornský dopravní uzel, je známé mimo
jiné první restaurací McDonald’s. Toto město si v dubnu 2019 připsalo
na své konto další zajímavost, tentokrát technickou a ekologickou.
Podobně jako například americké město Tulare se rozhodlo
zužitkovat bioplyn z čističky odpadních vod formou palivočlánkové
kogenerace. Městská vodárenská společnost City of San Bernardino
Municipal Water Department (SBMWD) za tím účelem zahájila energetický
projekt využívající 1,4MW palivočlánkovou jednotku SureSource 1500™ od
amerického výrobce FuelCell Energy.
Celý
článek zde
Kudy na mikromobilitu:
příručka americké National League of Cities (NLC) užitečná i pro Česko
3.5.2019 Mikromobilita, tedy služba sdílených bicyklů a koloběžek, je považována
za důležitou součást čisté městské mobility. Zároveň se však stává
noční můrou mnoha světových měst, Prahu nevyjímaje. Zkušenosti a
doporučení k mikromobilitě shrnuje příručka „Micromobility in Cities: A
History and Policy Overview“ (Mikromobilita ve městech: přehled
historie a politiky“), vydaná v dubnu 2019 americkou Národní ligou měst
(National League of Cities – NLC), sdružující 19 tisíc amerických měst
různé velikosti s celkem 218 milióny obyvatel. Ačkoli americké poměry
jsou v mnoha ohledech odlišné od těch českých, základní myšlenky a
principy příručky lze považovat za přínosné i v našich domácích
podmínkách.
Celý
článek zde
2.5.2019 Kolejová doprava, využívající pro řízení a zabezpečení provozu stále
více internetovou síť, se pochopitelně také stává potenciálním cílem
kybernetických útoků. Jako na každé riziko, i na toto lze odpovědět
několika způsoby v závislosti na povaze a velikosti rizika.
Nejčastějšími odpověďmi jsou snížení rizika nebo jeho diverzifikace,
tedy přenesení či rozptýlení. S konkrétními příklady obou těchto
přístupů byla odborná veřejnost seznámena v březnu a v dubnu 2019.
Celý
článek zde
29.9.2019 Trakční baterie představují důležitou nákladovou položku při pořízení
elektrobusu a udržení jeho provozuschopnosti po celou dobu života
vozidla. Zároveň také znamenají velký zdroj nejistoty, s ohledem na
vývoj cen baterií a různý průběh jejich opotřebení, jak potvrzuje mj.
publikace „Dynamic charging of electric buses“ od Mikolaje
Bartlomieczyka. Tato nejistota může odrazovat dopravce od nákupu a
provozování elektrobusů. S možným řešením přišel v dubnu 2019 americký
výrobce elektrobusů Proterra.
Nabídne zákazníkům baterie do elektrobusů na leasing po celou dobu
životnosti vozidla.
Celý článek zde
23.4.2019 Americký výrobce vodíkových a palivočlánkových technologií FuelCell
Energy není čtenářům našich portálů neznámý. Průběžně sledujeme jeho
projekty pro městskou energetiku a další veřejné služby,
včetně například možnosti využití skládkového plynu pro bezemisní
výrobu elektřiny a vodíku. Začátkem
dubna 2019 uvedl tento výrobce do provozu v Pittsburghu v Pensylvánii
nejmodernější stacionární palivočlánkovou jednotku pro výrobu
elektřiny, využívající technologii pevných oxidů – SOFC.
Celý článek zde
15.4.2019 Mercedes-Benz (resp. jeho dceřiná společnost EvoBus)
vstoupil se svým eletrobusem eCitaro na prudce se rozvíjející trh
elektrobusů relativně
pozdě. Začíná se však velmi razantně profilovat v německých
městech. Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od
dvou tamních dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po
třech elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku
dubna 2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE
Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané
využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich dodávky.
Celý článek zde
10.4.2019 Hladina hluku je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu
dané oblasti pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu
posouzení stavu hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové
mapy. Odhaduje se, že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo
přes 300 tisíc obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo
kolem 90 tisíc lidí.
Celý
článek zde
9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti
bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne
ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství:
dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní
realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení.
Celý
článek zde
8.4.2019 Vysoké koncentrace oxidu uhličitého ve školách jsou často skloňovaným
problémem dnešní doby. Paradoxně za to může snaha o efektivní
hospodaření a ochranu životního prostředí. Poté, co školy byly v minulých letech pečlivě zatepleny a utěsněny
(zateplením fasád a novými okny) s cílem uspořit energii, totiž roste
úroveň CO2 ve třídách. Žáci v průběhu vyučovací hodiny svým dýcháním
zvyšují obsah tohoto plynu až nad úroveň vhodnou pro výuku, což
zhoršuje jejich schopnost učit se a učitelům stěžuje jejich práci. S
vyššími hodnotami CO2 roste u žáků únava a nepozornost. S tímto problémem se potýkala i základní škola ve Zruči nad Sázavou.
Celý
článek zde
4.4.2019 Tento
příběh ukazuje, jak v Kolíně, který se řadí mezi rozvíjející se česká
smart cities, významně přispěla k životnímu prostředí výrobně
administrativní budova firmy Teco a.s. Je to příběh o zdravém fungování
průmyslu ve městě a zároveň příběh o moderních technologiích, které
této symbióze napomáhají. Tato budova je ukázkovým objektem úsporných a
řídicích konceptů inteligentní budovy pro smart city. V
neposlední řadě je to příběh o tom, jak výrobce moderních technologií
jde sám příkladem jejich využití. Budova Teco a.s. má plně integrované
veškeré technické zařízení budovy (TZB) pod centrální řídicí systém
Tecomat Foxtrot, který je i hlavním produktem firmy Teco a.s. V areálu
jsou pod jeho taktovkou jak lampy veřejného osvětlení, tak řízená
nabíječka pro elektromobily. Je to místo, kde řídicí technologie pro
smart city vznikají, kde se ověřují a odkud se šíří do domů, budov a do
měst prakticky na celém světě.
Celý
článek zde
3.4.2019 V ČSOB neustále hledáme a zavádíme inovace, které naši
klienti skutečně potřebují a oceňují, poněvadž činí jejich život
pohodlnějším, šetří jim čas a ubírají starosti. Ve spojení s konceptem
Smart Cities, který má za cíl udržitelný rozvoj obcí, měst i regionů a
lepší život obyvatel s využitím digitálních technologií, a dalšími
partnery se podařila již řada projektů nejen po celé České republice,
ale i za jejími hranicemi. Chtěli bychom Vám proto představit ne jeden, ale hned
několik příběhů o tom, jak z pozice chytré bankovní instituce umíme
podpořit rozvoj chytrých měst v České republice.
Celý
článek zde
2.4.2019 Složky integrovaného záchranného systému vnímají průjezd svých vozidel
ve městech jako velký problém. Důkazem jsou četné nehody záchranných
vozidel ohrožující životy a zdraví lidí a působící značné škody na
majetku i nadměrný stres záchranářů. Jako odpověď na tento problém se
nabízí inteligentní řídicí systém SMEV ONE, prezentovaný svým německým
dodavatelem SMEV AG v březnu 2018 na naší konferenci Smart city v praxi
IV. Toto řešení zde
sklidilo zasloužený zájem přítomných zástupců záchranných složek i
ostatních účastníků konference.
Celý
článek zde
1.4.2019 Pojem Smart City nebo Smart Village, tedy chytré město nebo chytrá
vesnice, mají jedno společné: Kde se dobře žije, tam lidé rádi trvale
bydlí a tam se daří i podnikání. Výsledkem je hospodářský rozkvět.
Tomu, aby se ve městě nebo obci dobře žilo a podnikalo, napomáhají
rozmanité moderní technologie, k jejichž nasazení se přistupuje
systematicky a se strategickým pohledem do budoucnosti. Tento
jednoduchý princip se uplatní v několikamiliónové metropoli, stejně
jako ve vesnici o několika stech obyvatelích. Důkazem je tento náš
příběh o chytrém odečtu vodoměrů v jihočeské obci Předmíř o 330
obyvatelích.
Celý
článek zde
29.3.2019 Předpokladem rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální,
tak hromadné dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře
také standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná
k tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho
závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované
produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené
a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj známá jako
dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí infrastruktury.
Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova realizované na
počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve světě si ABB
vede také v České republice.
Celý
článek zde
28.3.2019 Toto je příběh systému SMARTiC, o kterém jste možná dosud neslyšeli.
Pokud ale v této zemi řídíte automobil, jste téměř jeho přímými či
nepřímými uživateli. Když naše společnost VARS BRNO a.s. získala v roce 2007 zakázku na
vytvoření Systému dispečerského střediska pro novou Hlavní dopravní
řídicí ústřednu v Praze (HDŘÚ), byl to opravdu velký krajíc. Systém měl
totiž zajišťovat komplexní dispečerský dohled nad dopravou ve městě,
řízení provozu, poskytování dopravních informací a poskytování
podrobných i statistických dopravních dat pro dopravní inženýry. Musel
umět komunikovat se všemi dostupnými zdroji dopravních dat a také
monitorovat provozní stav zařízení na dopravní infrastruktuře. V té
době žádný takový komplexní systém tuzemské ani evropské provenience
neexistoval.
Celý
článek zde
26.3.2019 Sedím
ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského
náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti.
Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno
začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A
představte
si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní postupně
také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto klíčové.
Mimochodem, spolupráce s námi, na projektech smart city, se datuje již
od roku 2016. Od té doby hledáme chytrá a energeticky úsporná řešení
společně.
Celý
článek zde
21.3.2019
Dne 19. března 2019 proběhla jako doprovodný program
brněnského
veletrhu AMPER 2019 odborná konference Smart city v praxi IV, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference.
Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR.
Hlavními partnery konference byly společnosti SMEV AG a VARS BRNO.
Partnery konference byly společnosti ČSOB, E.ON, Eurogreen, FLOWBOX,
IoT.water, JDC, Operátor ICT a TECO.
Celý
článek a prezentace ke stažení zde
Vychází brožura
„Příběhy chytrých pomocníků“
18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
Celý
článek zde
12.3.2019 Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za
to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních
technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo
řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni
navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím
moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová
hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru
2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební
technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl
zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního střetu.
Celý
článek zde
7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic
flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to
a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně
blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy
(a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý
zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu
jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.
Celý
článek zde
1.3.2019 Jedním z bílých míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů
zatím zůstává čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však
brzy změní. Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019,
ulicemi jejího půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit
první elektrobus, a to značky Volvo. Jestliže však průkopníky těchto
elektrických dopravních prostředků jsou většinou dopravci provozující
veřejnou dopravu, pak první irský elektrobus bude sloužit jako tichý a
bezemisní hotelový transfer mezi dublinským letištěm a dublinským
hotelem Crowne Plaza.
Celý
článek zde
Palivočlánkové
autobusy v Aberdeenu mají najeto přes milión mil
21.2.2019 Ve skotském Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti
palivočlánkových autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v
březnu 2014. Na konci ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý
milník: Jejich celkový proběh překročil hranici miliónu ujetých mil,
tedy cca 1,6 mil. km. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s centrem města. Čtyři z nich
slouží na lince X40 dopravní společnosti First ze stanice Bridge of Don
do stanice Kingswells Park and Ride a šest na lince X17 dopravní
společnosti Stagecoach ze stanice Guild Street do Westhill Park and
Ride.
Celý
článek zde
20.2.2019 Cestování veřejnou dopravou, zejména pak cestování vlakem, představuje
pro handicapované občany odkázané na invalidní vozík značnou spoustu
překážek, které si normální zdravý člověk často ani neumí představit.
Moderní technologie představují příležitost, jak takovéto cestování
usnadnit. Příkladem je digitální platforma TOC Ability testovaná
britskými železničními dopravci, s níž byla odborná veřejnost seznámena
v únoru 2019.
Celý
článek zde
Parciální trolejbus
EKOVA Electron 12T obstál ve zkušebním provozu
18.2.2019 Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice
jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být
napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA
ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu.
Vedle již provozovaného elektrobusu s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto
druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh
trolejbusů.
Celý
článek zde
11.2.2019 Jedním
z důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý
komunitní život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem
uvnitř soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se
do tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy
informace v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k
řízení samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou
komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní
rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na
nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu.
Celý
článek zde
7.2.2019 Nevíš-li si rady s konkurencí, zkus se s ní spojit – dřív než to udělá
někdo jiný. Toto známé podnikatelské pravidlo platí i v městské
mobilitě. Důkazem toho je partnerství mezinárodní společnosti pro
nájemní dopravu Uber v sedmisettisícovém městě Denver, hlavním městě
amerického státu Colorado, s tamním provozovatelem veřejné dopravy
Regional Transportation District (RTD). Veřejnost o něm byla
informována na konci ledna 2019.
Celý
článek zde
5.2.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV
připravuje redakce
našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v
brožuře je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických
multikárách v Brně představujeme
čtenářům další „ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve
švédském Göteborgu poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“
opotřebovaných baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré
obytné budovy.
Celý
článek zde
4.2.2019 Desetimiliónové jihokorejské hlavní město Soul se – úplně stejně, jako
třeba Praha – potýká s úskalími oblastí na ulici vyhrazených k
parkování pouze pro rezidenty, tedy vychvalovaných i zatracovaných
modrých zón. Také zde zoufalí návštěvníci, například zákazníci místních
obchodů, z nedostatku jiné příležitosti neoprávněně parkují. V lednu
2019 představil Soul světové odborné veřejnosti své inovativní a
úspěšné řešení tohoto problému.
Celý
článek zde
1.2.2019 Ačkoli technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně
bezemisnímu elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie,
palivové články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu
prostředí ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či
diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem
hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation,
která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v
reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo
7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání
provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné
hybridní technologie.
Celý
článek zde
1.2.2019 Čistá městská mobilita, to zdaleka nejsou jen „alternativní“ pohony
automobilů ve městě. Znamená to celkovou koncepci městské mobility
podporující používání více druhů dopravy na cestě od východiska k cíli,
včetně významného podílu hromadné dopravy. Města se snaží takto
vyváženou mobilitu podporovat různým způsobem. O zajímavém počinu
zvaném „mobility hubs“, tedy centra, či uzly mobility, ve stotisícovém
belgickém městě Leuven byla odborná veřejnost informována v lednu 2019.
Celý
článek zde
25.1.2019 Jak konstatují mj. poznatky z evropského projektu ASSURED, mnohem větší
hrozbou pro městskou mobilitu, než je individuální osobní doprava, se
stále více stává městská nákladní doprava. Může za to zejména fenomén
e-komerce, tedy prudký rozvoj internetového obchodu. Jeho důsledkem
jsou rostoucí počty dodávkových automobilů zaplavujících městské ulice
při navzájem nekoordinovaných rozvážkách zboží. Tento fenomén již
nějaký čas zaznamenává také město Brusel a v lednu 2019 seznámilo
odbornou veřejnost se svým přístupem k jeho řešení.
Celý
článek zde
23.1.2019 Celkem 125 kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s
celkem 50 stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace
metra pro projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do
provozu se předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný
milník v prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand
Paris (SGP) podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a
zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.
Celý
článek zde
18.1.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně.
Celý
článek zde
17.1.2019 Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský
provozovatel železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Tyto plány
mají konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci
téhož roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími
jízdami. JR East, jedna ze sedmi železničních společností v Japonsku, přepraví
ročně přes 6 miliard cestujících v regionálních i dálkových vlacích
včetně světoznámých rychlovlaků Šinkansen.
Celý
článek zde
16.1.2019 V roce 2017 zahynulo nebo bylo těžce zraněno na ulicích osmimiliónového
Londýna kolem čtyř tisíc lidí. Ačkoli zde těžké nákladní automobily
představují pouhá čtyři procenta vozokilometrů, podílela se na 65
procentech fatálních kolizí s cyklisty a na 25 procentech fatálních
kolizí s chodci. Hlavní příčinou je „slepý úhel“ řidičů těchto vozidel.
Tento alarmující stav se rozhodlo vedení města řešit zavedením tzv.
Standardu přímého rozhledu (Direct Vision Standard) pro těžká nákladní
vozidla. Začátkem ledna 2019 začala veřejná konzultace k jeho konečnému
návrhu.
Celý
článek zde
15.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde
poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel),
málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne
ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí,
nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára
jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v
prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde
automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností
Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový
nákladní vůz na svoz odpadu. Celý
článek zde
10.1.2019 Skládkový plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako
významným rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také
zdroj vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické
realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku
2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým
výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě
Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie.
Celý
článek zde
2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v
historii a množstvím kulturních a historických památek a také město,
které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti
zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je
nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
Celý
článek zde
1
| 2 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020
| Archiv-2019
| Archiv-2018
| Archiv-2017
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015