Archiv článků 2016
Milí
čtenáři,
právě uplynulý rok 2016 byl pro
všechny, kdo usilují o lepší životní
prostředí na naší planetě, ve znamení praktického naplňování závěrů 21.
konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21),
jejímž
výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy vytvářející rámec pro
přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky. Svou troškou
do mlýna k tomu, odvažuji se tvrdit, přispěly i naše portály a naše
konzultační a osvětová činnost.
Celý
článek zde
23.12.2016 Evropský
projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD. Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. Celý
článek zde
22.12.2016 Indukční
(bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city)
nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci
2016. Testovacím vozidlem je 12m městský autobus typu Scania
Citywide LE4x2. Jde o paralelní hybrid s dieselovým a
elektrickým pohonem propojenými převodovkou. Celý
článek zde
21.12.2016 Síť
internetu věcí SIGFOX, sídlící ve
Francii a reprezentovaná v ČR společností SimpleCell Networks, oznámila
začátkem prosince 2016 nové investice s cílem expandovat do dalších
zemí. V roce 2018 má v plánu provoz v 60 zemí světa a zároveň dosažení
finančního bodu zvratu ze ztráty do zisku. Během pouhých pěti
let se podařilo vybudovat SIGFOX jako jedinečnou
bezdrátovou síť, poskytující jednoduchou a efektivní konektivitu
nejrůznějším koncovým uživatelům propojeným v cloudu. Koncových bodů
sítě SIGFOX je dnes po celém světě více než 10 miliónů v cca 30 zemích.
Efektivní provoz sítě je možný zejména díky nízkým nákladům celého
systému i jednotlivých zařízení. Celý
článek zde
20.12.2016 Na evropském
trhu městských autobusů se stále více prosazují vozidla
využívající tzv. alternativní pohony, která by již v roce 2020 měla
tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských autobusů. Významný
podíl na „alternativních“ městských autobusech by měly zaujímat
autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i výsledky soutěže o
nejlepší městský autobus roku na letošním hannoverském veletrhu,
kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB), která na
začátku prosince 2016 představila novou iniciativu Cleaner Transport
Facility (CTF) na podporu ekologické dopravy. Celý
článek zde
16.12.2016 Jak již bylo
na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy.
K problematice parciálních trolejbusů kromě toho proběhly velmi
zajímavé diskuse na konferenci Elektrické autobusy pro město V,
pořádané provozovatelem
našeho portálu. Ve světle všech těchto informací se nabízí otázka, zda
a kdy má poněkud netradiční kombinace trolejbusu a palivočlánkové, tedy
vodíkové, energetické jednotky smysl. Ačkoli řada podrobností není k
dispozici, leccos mohou napovědět informace od výrobců i ze zmíněné
konference. Celý
článek zde
15.12.2016 Jak již bylo
mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart
city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. Centrum Říma dnes trápí, kromě jiného,
velké množství
autobusů plných turistů nadšených pro pravěké památky, ale s menším
pochopením pro samotné Římany i pro pohyb vlastními silami. Turistika
je zkrátka průmysl, kde platí: náš zákazník – náš pán. Výsledkem je
smog a dopravní zácpy v centru města. Celý
článek zde
13.12.2016 Zelená
infrastruktura je velmi důležitou součástí chytrých měst a obcí
a nezbytným doplňkem „šedé“ infrastruktury. Důležitým nástrojem jejího
rozvoje jsou územní studie krajiny, jako jeden ze základních podkladů
pro plánovací a rozhodovací činnost zejména orgánů územního plánování,
orgánů ochrany přírody, stavebních úřadů a dalších orgánů podílejících
se na rozhodování o krajině. Zpracování těchto studií je již nyní
podporováno z prostředků Integrovaného regionálního operačního programu
(IROP) v gesci Ministerstva pro místní rozvoj. Do jejího
spolufinancování se nyní zapojuje i Ministerstvo životního prostředí
prostřednictvím Národního programu Životní prostředí. Celý
článek zde
12.12.2016
Síť pro internet věcí SIGFOX, která v ČR nyní
pokrývá téměř 88 % populace a připravuje první komerční
aplikaci v Liberci, se začala rozšiřovat také na Slovensko.
Jak oznámili v prosinci 2016 Sigfox a český operátor této sítě
společnost SimpleCell Networks, SIGFOX už nyní pokrývá zhruba 30 %
populace Slovenské republiky. Výhradním operátorem SIGFOX na Slovensku
bude společnost
SimpleCell Networks Slovakia. Díky spolupráci se společností Towercom
zde má SIGFOX na začátku prosince 2016 cca 30 % pokrytí.SimpleCell
Networks Slovakia a.s. je prvním slovenským
operátorem sítě určené pro Internet věcí (IoT) postavené na technologii
SIGFOX. Síť SIGFOX doplňuje existující širokopásmová připojení
jednoduchým, levným a energeticky nenáročným systémem zajišťujícím
přenos malého množství dat na velké vzdálenosti. Celý
článek zde
5.12.2016 Na konferenci
královéhradeckého Centra investic, rozvoje a inovací „Chytrý region – příležitosti pro obce a
města“ v
říjnu 2016, jíž se zástupci našich portálů Proelektrotechniky.cz a
Smartcityvpraxi.cz zúčastnili v roli mediálních zástupců i
přednášejících, byl kromě jiného zmíněn v souvislosti se švýcarskou
Univerzitou St. Gallen koncept „smart gardening“ – chytré péče o
městskou zeleň s využitím internetu věcí. Při hledání dalších
podrobností tohoto konceptu zjistila naše redakce zajímavou věc:
Příslušná prezentace ve skutečnosti ukazuje produkt americké
společnosti Scotts Miracle-Gro, představený v odborných médiích na jaře
2016 a nyní k dispozici uživatelům: informační platformu Connected Yard
se smartphonovou aplikací GRO. Celý
článek zde
30.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném norským
velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i
zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu
komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento
zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve
smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to
někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. Jinými slovy,
udělat z „tradičního“ řešení „chytré“ řešení neznamená doplnit staré
technologie a staré postupy o moderní informační technologie, nýbrž je
zapotřebí změnit systém jako celek. Stavanger má 133 tisíc obyvatel.
Typickou obytnou budovou je čtyř- až
osmipatrový dům s 20 až 250 bytovými jednotkami. Stavanger tedy není
nepodobný řadě českých měst. Před změnami v odpadovém hospodářství byly
tyto bytové domy obklopeny hradbou kontejnerů na odpad, podobně jako v
mnoha českých městech. Od roku 2005 se začalo se změnami Celý
článek zde
29.11.2016 Na
veletrhu Czechbus
2016 v listopadu 2016 byl dopravní společnosti
Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti elektrobusů
Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v Třinci (viz
foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím získá v ČR
zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. Škoda Perun HE pro Třinec
používá jako první v ČR
karoserii Solaris
Urbino 12 electric v novém provedení. Přepravní kapacita činí celkem až
82 cestujících, z toho 27 sedících. Koncepčně se jedná o „noční“
elektrobus, určený pro nabíjení ze zásuvky a pro celodenní provoz bez
automatizovaného rychlého dobíjení vysokými výkony. Tomu odpovídá i
jeho osazení trakčními bateriemi. Celý
článek zde
28.11.2016 Elektromobil
je oproti srovnatelnému automobilu dražší a
má kratší dojezd, má však nižší provozní náklady, je ekologičtější,
jeho užívání má i některé další výhody, třeba v oblasti parkování. O
jednoduché a rychlé srovnání těchto zdánlivě nesrovnatelných veličin na
bázi jednoduché internetové platformy se snaží evropský projekt I-CVUE
DSM (Decision Support Model), tedy „Pobídky pro čistší vozidla v
městské Evropě – nástroj pro rozhodování“, který byl odborné veřejnosti
představen v listopadu 2016. Celý
článek zde
Novinky z technologií
a finančních nástrojů pro elektrické autobusy: zpráva z konference
„Elektrické autobusy pro město V“
25.11.2016
Dne 24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako
doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý, tedy vlastně
„půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro město“,
organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl
Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Konference, která se
stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se zúčastnilo na 150 zástupců
dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a dalších odborníků, kteří se
zajímají o aktuality a vývojové trendy u elektrických autobusů a jejich
financování.Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná
zpráva z uvedené akce. Celý
článek zde
21.11.2016 Pro potřebu
internetu věcí, tedy identifikace věcí a
sledování jejich pohybu po internetu, je v ČR od počátku roku
2016 budována síť SIGFOX. Jak byla v
listopadu 2016 informována veřejnost, první komerční projekt fungující
v síti SIGFOX začalo realizovat město Liberec, které touto technologií
bude monitorovat 240 parkovacích míst v šesti lokalitách města. Síť
SIGFOX tak definitivně přechází z fáze pilotních a zkušebních projektů
ke komerčnímu využití. Dodavatelem koncového řešení a integrátorem
technologie je společnost ČD – Telematika. Celý
článek zde
16.11.2016 Nejstarším
provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je
ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí
Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních
rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway,
švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA
se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. Celý
článek zde
11.11.2016 Zájemci o
finanční příspěvek na elektromobily a další
vozidla na „alternativní“ pohony z řad organizací veřejného sektoru se
v polovině listopadu 2016 dočkali. Dne 10. 11. 2016 byla otevřena výzva
č. 13/2016 z Národního programu Životní prostředí v gesci MŽP ČR, již
dříve avizovaná na naší konferenci Efektivní elektromobilita v
organizacích. Tento
program by měl podpořit mj. nákup osobních a užitkových elektromobilů a
dalších vozidel na tzv. alternativní pohony ve veřejném sektoru, a tím
významně přispět k realizaci konceptu smart city. Tiskové konference u
příležitosti otevření této výzvy se zúčastnili i zástupci naší
redakce. Celý
článek zde
9.11.2016 Rozmanité
aplikace pro chytré telefony pomáhají usnadnit život
obyvatelům chytrých měst – smart city – a jejich
počet a
zaměření se neustále rozvíjejí. Zajímavou aplikaci začalo v listopadu
2016 zkoušet finské město Espoo. S její pomocí mohou občané upozornit
na závady na silnicích a cestách, jako například spadlé dopravní
značení nebo vážné poškození vozovky. Celý
článek zde
7.11.2016 Jak ukazují
dosavadní zkušební projekty, pro automatické
řízení automobilů dnes již existují vhodné technologie (nabízí je
například firma Bosch), ať již
jde o radary nebo kamerová zařízení a související software, který
dokáže data z těchto senzorů vyhodnocovat a interpretovat pro potřebu
ovládání vozidla. Hlavní doménou jejich zkušebního využití však
prozatím zůstávají dálnice, resp. víceproudé silnice, s jednoznačně
určenými a vzájemně se nepřekrývajícími jízdními pruhy. Výzvou, a to
stále naléhavější, zůstává bezpečnost a efektivnost individuální
dopravy v městském provozu. Odpověď na tuto výzvu by měl do
tří let přinést evropský projekt MAVEN (Managing Automated Vehicles
Enhances Network – doslova „řízení automatických vozidel zdokonaluje
síť“), který byl zahájen v září 2016 v Bruselu. Celý
článek zde
3.11.2016
Počet elektrických automobilů, tedy elektromobilů a
plug-in hybridních
automobilů, provozovaných v Evropě od roku 2010 roste téměř
exponenciální řadou – viz graf na obrázku níže. Celkový počet
elektrických
automobilů na evropských silnicích by tak podle propočtů této studie
měl na konci roku 2016 přesáhnout půl miliónu. Ukazuje to studie
Transport & Environment, evropské organizace na podporu
ekologických vozidel, publikovaná v říjnu 2016. Celý
článek zde
1.11.2016
Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští
dopravci se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává
sousední Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity. Celý
článek zde
26.10.2016 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci „Smart city v praxi II“ s podtitulem
„Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu“, která se koná 21.
března 2017 v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER
2017. Již
druhý ročník konference „Smart city v praxi“ organizuje konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Odborným garantem a
zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, člen řídicího
výboru pro přípravu certifikované metodiky smart city v ČR, spoluautor
modrožluté knihy Smart Písek a majitel pořádající organizace. Tato
konference je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných
organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. na konferenci jsou také
zváni zástupci průmyslu, pro které projekty smart city představují
potenciální nové trhy, učitelé a studenti dychtiví po nových a
zajímavých informacích a v neposlední řadě také redaktoři odborných i
všeobecných médií. Více
zde
25.10.2016 Na konferenci „Chytrý region – příležitosti pro obce a
města“ v Hradci
Králové, pořádané 19. 10. 2016 tamním Centrem investic, rozvoje a
inovací, jíž se zástupci našich portálů, Proelektrotechniky.cz a
Smartcityvpraxi.cz zúčastnili v roli mediálních zástupců i
přednášejících, zaznělo mnoho zajímavých informací z oblasti
praktických zkušeností i plánovaného spolufinancování konceptu smart
city. Kromě otázek
týkajících se moderních technologií nás zaujal mj. Národní program
Životní prostředí v gesci MŽP ČR a jeho podpora zelené infrastruktury
města obcí. To
je totiž oblast, na kterou se uprostřed „digitálních“ měst v
souvislosti s konceptem smart city občas zapomíná. Celý
článek zde
25.10.2016
Internet věcí, tedy identifikace věcí a sledování
jejich pohybu po internetu, je důležitým prostředkem jak pro rozvoj
průmyslové automatizace, tak při rozvoji konceptu smart city.
Pro potřebu internetu věcí je v ČR od počátku roku 2016 budována síť SIGFOX
. V říjnu 2016 dosáhla tato síť na území ČR významného pokroku: celkem
85% pokrytí, což odpovídá zhruba stejnému podílu lidí, kteří mají v ČR
k síti SIGFOX přístup. Bylo nainstalováno 177 stanic z celkem
plánovaných 300. Celý
článek zde
19.10.2016
Lidar je akronym ze slov „light
radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. Celý
článek zde
17.10.2016
Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme nízko- nebo
středněnapěťovou
rozvodnou elektroenergetickou síť, zpravidla řešenou jako smart grid, omezenou na určitý
počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně
představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy. Jako
důležitý (případně jediný) zdroj elektřiny jsou přitom využívány
obnovitelné zdroje energie. Jedním z dodavatelů řešení pro mikrosítě je
i globální společnost ABB. Poté, co byla odborné veřejnosti
prezentována mikrosíť v jejím vlastním závodě v Jihoafrické republice,
představila
ABB v říjnu 2016 modulární řešení mikrosítě typu „plug and
play“ Více
zde
12.10.2016 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci „Elektrické autobusy pro město V“,
která se koná 24. listopadu na Výstavišti Praha-Holešovice2016 jako
doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2016. Tato konference, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní
prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem
přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Více
zde
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa od
britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. Celý
článek zde
5.10.2016 Dne 4. října
2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub
Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i
čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené
akce. Celý článek zde
20.9.2016 K „zelenému“,
„čistému“ či „chytrému“ městu patří také
„zelená“ nebo „čistá“ veřejná doprava. Na její rozvoj je ostatně
zaměřen i Integrovaný regionální operační program (IROP). V tomto
článku se blíže podíváme na možnosti a omezení, které nabízejí „zelené“
pohony pro městské autobusy, o nichž se v ČR hovoří. Zaměříme se přitom
na elektrobusy a trolejbusy v porovnání s dieselovými autobusy a s
autobusy používajícími stlačený zemní plyn (CNG). Podíváme se pak i
trochu dále do budoucnosti – na palivočlánkové autobusy, poháněné
elektřinou z vodíku. Pro jednoduchost budeme sledovat hlavně standardní
dvanáctimetrové autobusy jako typický dopravní prostředek ve
městech. Celý
článek zde
16.9.2016 Plánem
udržitelné městské mobility (anglická zkratka SUMP podle Sustainable
Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán, určený k uspokojování
potřeb mobility osob a organizací ve městech a jejich okolí za účelem
zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý nástroj pro realizaci
konceptu smart
city. Plánování a realizace rozvoje elektromobility ve
městech by měly být zapojeny do těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k
tomu podává dokument CIVITAS Insight „E-mobility: Make it happen
through SUMPs!“, tedy „E-mobilita: zrealizujte ji pomocí SUMP!“,
zpracovaný pod hlavičkou evropské iniciativy CIVITAS, který byl
publikován v září 2016. Celý
článek zde
5.9.2016 Údaje o
východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem
pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy
a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí
při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se
takováto data
získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského
Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford
Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti
počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních
operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na
3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu
Massachusetts. Celý
článek zde
29.8.2016
Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez řidiče se v
Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika evropských
městech, minibusech ve švýcarském Sionu a nedávném představení
londýnského projektu GATEway byl v polovině srpna 2016 v rámci projektu
SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických minibusů EasyMile EZ10 ve
finském hlavním městě Helsinky. Automatický minibus EasyMile EZ10od
francouzského výrobce Ligier je 3,9 m dlouhý a 2,7 m vysoký. Má
přepravní kapacitu 6 sedících a 6 stojících osob – v rámci uvedeného
projektu SOHJOA se využívá kapacita 9 míst. Asynchronní elektromotor mu
umožňuje maximální rychlost 40 km/h a cestovní rychlost 20 km/h. Celý článek zde
19.8.2016 Londýn je
jednou z evropských metropolí, které průběžně
naplňují koncept smart
city. Důležitá oblast, které je v této
souvislostí věnována pozornost, jsou užitečné informace o dopravě,
které pomohou významně usnadnit každodenní život Londýňanů. Vedle
otevřených dat z oblasti dopravy, která dnes využívá kolem pěti set
uživatelských aplikací, přišel městský organizátor dopravy Transport
for London (TfL) v srpnu 2016 s další novinkou: Prostorná záď
tradičních městských patrových autobusů začne být využívána pro
digitální panely zobrazující v reálném čase informace o dopravním
provozu ve městě. Celý
článek zde
Chytré technologie a
chytrá města – revoluce nebo jen revoluční hesla?
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní
kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také
„smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy
skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých
stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům
měst? Technologická revoluce se tu, myslím, nekoná. Ovšem ekonomická a
manažerská revoluce při používání technologií? Možná ano. Co mne k
téhle domněnce vede, ukážu na pár jednoduchých příkladech. Celý článek zde
Projekt GATEway:
automatická vozidla z letiště pro smart city
5.8.2016 Populace ve
městech stárne – věková skupina osob starších 65
let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech
zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za
90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým
občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí
například Londýn,
je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající
hromadné dopravě. To jsou hlavní východiska britského projektu
automatických vozidel GATEway, představeného široké odborné veřejnosti
v červenci 2016. Celý
článek zde
29.7.2016
V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji strategii
nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána nejen jako
preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu řešení
zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně jejího
řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a odbavovacích
systémů. Hlavní elementy této strategie zahrnují: Celý článek zde
30.6.2016 Proces standardizace systémů nabíjení u průběžně dobíjených
elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých dopravních
systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí infrastrukturou,
učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh standardizace byl postoupen
evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC, který je v této věci
kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové evropské technické
normy, upravující podrobně tuto problematiku. O průběžně dobíjené
elektrobusy je velký zájem i v ČR. Celý článek zde
14.6.2016
Jako další v rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS, do něhož je zapojena i naše
Plzeň, byl na konci května 2016
slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23 elektrobusů v
Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“ elektrobus typu BlueBus
od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními parametry
srovnatelného dieselového autobusu. Jako zásobníkem energie je vybaven
240kWh lithium-metal-polymerovou trakční baterií, která vystačí na
denní 180km proběh vozidla. Jde tedy o „noční elektrobus“ s dobíjením
pomocí zásuvky. Celý
článek zde
3.6.2016
Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a
využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6. 2016 na svých
internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu,
manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart city.
Komentář se zamýšlí nad tím, zda smart city je revoluce nebo jen
„smart“ slogan. Na jednoduchých příkladech moderních
technologií komentář ukazuje, že
k žádné převratné revoluci v technologiích zřejmě nedochází. Co se však
významně mění, je způsob jejich využívání: Celý článek zde
24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi
dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku,
ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány
mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v
květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní
zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich
zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. Celý
článek zde
19.5.2016
Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu smart
city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony
pro
prostředky městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením. Dalším zajímavým počinem v této
souvislosti bude
provoz unikátního velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického
výrobce Van Hool. Sám výrobce používá pro tento typ elektrobusu výraz
„trambus“, pro českého čtenáře známý spíše jako způsob řešení kabiny u
nákladního automobilu. Celý
článek zde
5.5.2016 Dopravní
prostředky v
městské dopravě jsou stále více vybavovány rozmanitými informačními
systémy. Často se tak děje odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom
značná. Podle odhadů norské společnosti FourC, specializované na
inovace a informační technologie, to může být až 10 % celkové ceny
městského autobusu. Řešením, jak informační systémy v dopravních
prostředcích zjednodušit a zároveň zefektivnit, může být platforma
otevřených dat, jejíž využívání je typické pro koncept smart city. Podle
odhadů FourC lze ceny dílčích informačních systémů
v průměrně „informatizovaném“ evropském městském autobuse odhadnout
včetně nákladů instalace na téměř 23 tisíc €, tedy přes 0,6 mil.
Kč. Celý
článek zde
BeeZero: První car
sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov
26.4.2016 Schéma car
sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro
bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné
světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá
plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj
projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu
na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho
strategie smart
city.
Park BeeZero budou tvořit osvědčené palivočlánkové elektrické
automobily Hyundai ix-35. Je to pětimístný SUV s předním
náhonem, poháněný indukčním elektromotorem o výkonu 100
kW. Zdrojem
energie je palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická
energie je ukládána do 0,95kWh lithium-polymerové baterie. Celý článek zde
Rozhovor v MF Dnes s
Jakubem Slavíkem: V chytrém městě projedete méně benzínu
18.4.2016
Pod názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF
Dnes v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického
redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a
provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city. V neděli 17.
4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru iDnes. Oběma
pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat podstatu
inteligentního města, technologií, které jej naplňují v každodenní
praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš Černý
větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou
samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se
ve městě dobře žilo“. Celý
článek zde
Philips a
Vodafone
společně pro chytré osvětlení ve smart cities
23.3.2016
Internet věcí, tedy
identifikace věcí a jejich sledování po internetu, nachází stále více
uplatnění i v rámci konceptu smart city . Jeho hlavní využití
je především v efektivním řízení městské mobility a dalších městských
služeb, včetně veřejného osvětlení. K tomuto účelu se v polovině března
2016 spojili dva světoví lídři – dodavatel osvětlovacích technologií
Philips a globální společnost v oblasti konektivity Vodafone – při
společné nabídce systémů veřejného osvětlení pro smart
cities. Nabízené řešení pro inteligentní veřejné osvětlení je
stavěno na produktu Philips CityTouch. Jeho základem je softwarová
platforma, umožňující pomocí webových aplikací efektivně a jednoduše
řídit veřejné osvětlení podle okamžitých podmínek a požadavků. Celý článek zde
Zpráva z konference
„Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 2016
21.3.2016 Inteligentní
město – smart city je v současné době aktuální
téma, pro většinu ze zájemců o jeho realizaci je však stále poněkud
nekonkrétní. Nebývalému zájmu více než 220 účastníků se proto těšila
konference „Smart city v praxi“, pořádaná na veletrhu AMPER 2016 naší
provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services
pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR, ministra průmyslu a
obchodu ČR, ministra dopravy ČR, primátora města Brna a Sdružení
dopravních podniků ČR (SDP ČR). Celý
článek zde
15.3.2016 Projekty
využívající ukládání energie z obnovitelných zdrojů
do vodíku s následnou výrobou elektřiny v palivových článcích
zaznamenaly důležitý milník v podobě nového obytného komplexu Phi Suea
House v thajském městě Chiang Mai, jehož energetické hospodářství
pracuje plně v ostrovním režimu a kombinuje fotovoltaické zdroje,
elektrolyzér, zásobník energie a palivové články. Jde o největší
projekt tohoto druhu na světě. Světová odborná veřejnost byla s tímto
projektem seznámena v únoru 2016. Celý článek zde
Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v
praxi
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde
SIGFOX: Česká
republika bude mít komunikační síť pro internet věcí
2.3.2016
Internetem
věcí (IoT) rozumíme identifikaci věcí a sledování jejich
pohybu po internetu. O tomto fenoménu se hovoří především v souvislosti
s automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0 a
stále více také u inteligentního řízení mobility, jako jsou například
parkovací systémy. Česká republika se brzy připojí k zemím, které budou
součástí globální
sítě internetu věcí SIGFOX. Tato síť překonává cenové a technické
bariéry dosud zpomalující rozvoj internetu věcí a funguje ve 13 zemích
světa. Celorepublikovou veřejnou komunikační síť SIGFOX začala počátkem
roku 2016 budovat společnost SimpleCell Networks a.s. ve spolupráci s
T-Mobile. Celý
článek zde
22.2.2016
Učme se od svých dětí, praví moudří. Já bych k tomu, s dovolením, ještě
dodal: … a od jejich učitelů. To je totiž tak. Naše dcera se dala do
studia krajinářské realizace na brněnské Mendelově univerzitě. Při
jejím vyprávění „co nového ve škole“ (téhle otázky se zkrátka
nezbavíte, ani když už je děťátku přes dvacet) nám náhle koncept smart
city, který při naší konzultační, novinářské a konferenční činnosti
pomáháme spolu s našimi kolegy rozvíjet, začal nabývat další
dimenzi. Jako technici a ekonomové vidíme v infrastruktuře
inteligentního města především nové technologie pro přenos informací,
chytrou a čistou mobilitu a chytrou městskou energetiku, služby a
obydlí. To vše se dá, přes všechny jemné nuance, shrnout pod pojem
„šedá infrastruktura“, tedy infrastruktura lidskou rukou vytvořená.
Stačí pouhý pohled z okna, a je zřejmé, že pouze s takovouto „šedou“
infrastrukturou by svět ve městě byl opravdu šedý. Celý článek zde
19.2.2016 O evropském projektu Grid4EU jsme na našich
stránkách Proelektrotechniky.cz psali
již vícekrát. Tento projekt zaměřený na systémy smart grid, jehož
demonstrační fáze byla nedávno oficiálně ukončena, přinesl zajímavé
poznatky pro rozvoj chytrých sítí do budoucna. Významnou měrou k tomu
přispěl i demonstrační projekt Demo 5 – Smart
region Vrchlabí. Zástupci
naší redakce měli v únoru 2016 příležitost prohlédnout si tento projekt
přímo v terénu a pohovořit s jeho účastníky o jeho výsledcích,
přínosech, sporných otázkách i dalších perspektivách. Celý článek zde
17.2.2016
Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart
grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž
pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká,
se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může
vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako
jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu
chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je
odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi
věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu
jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka
nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky. Celý článek zde
12.2.2016
Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci obyvateli je
jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i jeho zájem o
bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým taxi
přibydou v létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února
2016 k tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským
dopravcem RET a belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van
Hool. Technické podrobnosti těchto autobusů pro Rotterdam
prozatím výrobce ani dopravce neudávají. Výrobce se nicméně odkazuje na
novou generaci palivočlánkových autobusů Celý článek zde
5.2.2016
Jak byla koncem ledna 2016 informována široká veřejnost, v současné
době již téměř pět set uživatelských aplikací, využívajících otevřená
data o dopravě, pomáhá obyvatelům a návštěvníkům Londýna usnadnit
jejich pohyb po městě a okolí. Londýn tak naplňuje svoji strategii
jednoho z významných evropských inteligentních měst, neboli smart city. Celý článek zde
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s
indukčním dobíjením,
které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v
rámci evropského projektu ZeEUS, budou
sloužit i v dalším britském
městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil
dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva
tyto autobusy (viz foto) byly oficiálně představeny v polovině ledna
2016 a koncem ledna budou nasazeny do pravidelného provozu na městské
lince č. 72. Celý
článek zde
8.1.2016
Manchester, půlmiliónové
průmyslové město v severní Anglii, je
jedním z evropských smart cities. Pro praktické
uplatnění tohoto
konceptu chce využít především možnosti, které nabízí internet
věcí a v
této oblasti být ve Velké Británii na špičce. K tomuto cíli jde
skutečně s vervou – napomoci mu má projekt CityVerve (doslova: městský
elán či verva), který získal v prosinci 2015 spolufinancování od
britské vlády ve výši 10 miliónů liber (cca 370 mil. Kč). Internet
věcí, tj. identifikace věcí a sledování jejich pohybu po
internetu, nabízí pro implementaci konceptu smart city široké možnosti
při propojování a sdílení dat z nejrůznějších oblastí života občanů a
návštěvníků města. Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
| 8
| 9 | 10
| Archiv-2022
| Archiv-2021
| Archiv-2020
| Archiv-2019
| Archiv-2018/2
| Archiv-2018/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015