Archiv článků 2020
22.12.2020
Předvánoční podvečerní procházky často vedou mě a mého manžela,
majitele naší firmy, do nedaleké Kutné Hory k chrámu svaté Barbory. Mám
k němu tak trochu osobní vztah. Pan architekt Ladislav Monzer, který
navrhoval její osvětlení, byl kdysi můj vedoucí diplomové práce z
osvětlovací techniky na ČVUT. Tohle působivé osvětlení, které letos
oslavilo čtvrtstoletí, nás oba také přimělo k malému zamyšlení nad
současnou dobou.
Celý
článek zde
21.12.2020 Nedávný
článek naší redakce k dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů
v
brožuře Elektrické
autobusy pro město IX
představuje situaci a
trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce
elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící
prodaný elektrobus.
Celý
článek zde

16.12.2020 V sychravém
dopoledni 10. prosince 2020 bylo na autobusovém nádraží
prvního českého smart city Písek zprovozněno nabíjení jeho pěti nových
elektrobusů MHD. K této neokázalé, ale nanejvýš důležité události byla
přizvána i naše redakce. V rámci chytrého řešení písecké MHD přitom
nejde o pouhou náhradu „kus za kus“ dieselu za elektrobus, ale u
příležitosti tohoto milníku dochází ke změně a celkovému zefektivnění
linkového vedení. Chytrý je i způsob pořízení a provozování nabíjecí
infrastruktury. Rozpaky naproti tomu budí použitá nabíjecí technologie.
Ale popořádku.
Celý
článek zde
15.12.2020 Na
pohodu, a tím i pracovní výkony, zaměstnanců má významný vliv
vnitřní osvětlení. Moderní osvětlovací technika umožňuje u jeho
instalací co nejvíce napodobit přirozené denní světlo spojené s
přírodou. Takovýmto produktem je i systém NatureConnect od Signify
(dříve Philips Lighting), který od začátku prosince 2020 slouží v
kancelářích nizozemské elektrotechnické firmy Van Rennes Elektro
& Installatietechniek.
Celý
článek zde
11.12.2020 V
druhém prosincovém týdnu proběhlo vyhlášení celostátní soutěže
„Chytrá města pro budoucnost“ v roce 2020. Provozovatelé tohoto
portálu, konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, s potěšením zaznamenali, že vítězem této soutěže v kategorii
Model (rozumí se koncepce či strategie, viz dále) se stal dokument
„Blatná – moderní a chytré město“, na jehož zpracování se v roli
externích odborníků podíleli.
Celý
článek zde
Soutěž Chytrá města
pro budoucnost 2020: „naše“ chytrá Blatná má nejlepší strategii smart
city
11.12.2020 V
druhém prosincovém týdnu proběhlo vyhlášení celostátní soutěže
„Chytrá města pro budoucnost“ v roce 2020. Provozovatelé tohoto
portálu, konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, s potěšením zaznamenali, že vítězem této soutěže v kategorii
Model (rozumí se koncepce či strategie, viz dále) se stal dokument
„Blatná – moderní a chytré město“, na jehož zpracování se v roli
externích odborníků podíleli.
Celý
článek zde
10.12.2020 Jednou z
dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem
palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen
Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v
jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté
vyrazil do ulic na testovací provoz. Zkušebním vozidlem je
portugalský 12m Caetano H2.City Gold,
který měl letos svoji evropskou premiéru. Tento
autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové
verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od
firmy Siemens.
Celý
článek zde
10.12.2020 První
ze tří budov brněnského browndfieldu Svatopetrská se na začátku
prosince 2020 definitivně proměnila na moderní Inovační centrum
sloužící jako sídlo kanceláří, skladů a restaurací. Nalézá se zde i 16
nízkoenergetických bytů. Na tomto pozoruhodném projektu měly významný
podíl technologie společnosti Schneider Electric.
Celý
článek zde
9.12.2020 Nástup
technologie LED znamenal poměrně zásadní změnu v konstrukci svítidel a
na tuto změnu nedokázali zavedení výrobci reagovat s dostatečnou
pružností. Naopak se pootevřela dvířka pro spoustu nových firem, které
se do výroby svítidel s LED vrhly doslova po hlavě. Problém je, že
technologie LED vypadá na první pohled velice jednoduše, bohužel na
druhý pohled skrývá mnohá úskalí a k úspěšné konstrukci těchto svítidel
je nutné znát a respektovat řadu fyzikálních zákonů. Naneštěstí
prakticky všechny nové technologie přitahují „zlatokopy“, kteří zde
tuší zlatou žílu a o co méně znají fyzikální zákony, o to lépe dovedou
prodat i vysavač na samotě bez elektřiny. Díky tomu je náš trh zaplaven
LED svítidly, která vykazují zásadní konstrukční vady a rozhodně
nemohou splnit očekávání (mnohdy hodně nadsazená) uživatelů. Chci se
pokusit být v této džungli na chvíli vaším průvodcem a pomoci vám
alespoň trochu v orientaci, především při výběru svítidel a pro veřejné
osvětlení (VO).
Celý
článek zde
7.12.2020 Výroba a
distribuce tepelné energie z obnovitelných
zdrojů, výstavba fotovoltaických elektráren nebo optimalizace spotřeby
energie ve výrobních a technologických procesech, to je jen malý výčet
projektů, které se mohou od konce listopadu 2020 hlásit do tzv.
předregistračních výzev ze 150 miliardového Modernizačního fondu. Ten
české energetice pomůže s přechodem na čisté ekologické zdroje a České
republice pak s plněním národních cílů v oblasti snižování emisí
skleníkových plynů a ochrany klimatu.
Celý
článek zde
Jak
se vyvíjí svět evropských elektrobusů
4.12.2020 Jako
konzultanti sledujeme průběžně vývoj v oblasti elektrobusů. Dlužno
říci, že v uplynulých měsících to byl zejména vývoj ve zbytku Evropy –
domácí vody byly v tomto ohledu až na výjimky spíše stojaté. Na tomto
vývoji nás zaujaly některé zajímavé momenty. Počet autobusů s
alternativním pohonem od roku 2014 průběžně stoupá. V roce 2019 jejich
počet vzrostl o téměř 70 % oproti roku 2018, zatímco celkový počet
registrovaných městských autobusů vzrostl o cca 22 %. Největší nárůst
podílu přitom zaznamenávají bateriové elektrobusy: Jejich počet se
oproti roku 2018 více než ztrojnásobil.
Celý
článek zde
3.12.2020 V
roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů.
Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým
dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro
průběžně dobíjené elektrobusy – koncept vhodný zvláště pro města s
relativně krátkými linkami a snadným přístupem k vlastnímu zdroji
energie v podobě trakční sítě tramvají, trolejbusů nebo metra.
Celý
článek zde
1.12.2020
Konferenci Smart city v praxi V, pořádanou
provozovateli tohoto portálu, sledovali v online přenosu také naši
kolegové a přátelé z Mosambiku při jihovýchodním pobřeží Afriky. Jsou
to bývalí studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění
„chytrých“ moderních technologií v podmínkách mosambických měst, byť
jsou jejich podmínky v mnohém odlišné od těch českých. S jedním z nich,
Miguelem Massinguem, manažerem mosambické inovační technologické firmy
KIMAS TCS, si zde budeme povídat o tom, co mají naše světy společné
anebo naopak různé. Jako dobří přátelé si v rozhovoru budeme tykat, i
když v jeho rodné portugalštině by se slušela spíše třetí osoba patřící
ke zdvořilému oslovení „você“.
Celý
rozhovor zde
1.12.2020 Malmö
na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300 tisíci
obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí je
spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i zde
klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská hromadná
doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými největším
severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských měst má i
Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by ovšem
nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro
elektrobusy.
Celý
článek zde
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava
stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně
uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti
dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou
součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už
jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na
palivové články.
Celý
článek zde
27.11.2020 K
tomu, aby mohla Pražská teplárenská dodávat teplo do pražských
domácností, potřebuje mimo jiné i podzemní šachty, kterých má ve správě
desítky. Problémy s jejich správou a evidencí vedly k tomu, že v první
polovině listopadu 2020 začala tato společnost používat aplikaci,
kterou pro ni vyvinula společnost Unicorn (tato společnost byla mj.
hlavním partnerem úspěšné konference Smart city v praxi V,
pořádané
provozovateli tohoto portálu).
Celý
článek zde
26.11.2020 Ruční nebo
automatizované nabíjení elektrobusů v depu? To může být u
větších parků elektrobusů těžké rozhodování. Možné netradiční řešení v
podobě robotizace depa elektrobusů prezentovaly v listopadu 2020 dvě
nizozemské společnosti: výrobce elektrobusů Ebusco a výrobce
specializovaných robotů Rocsys. Zásuvkové nabíjení je technicky
jednodušší a levnější, nese však s
sebou zvýšené nároky na lidskou práci spolu s rizikem lidské chyby a
jejího dopadu na provoz elektrobusů. Používání některé ze
standardizovaných automatických rychlonabíjecích konzolí i pro pomalé
nabíjení v depu tato rizika do jisté míry eliminuje, může však být
investičně velmi náročné.
Celý
článek zde
26.11.2020 Příprava
nového programového období stále probíhá a
vzhledem k
událostem roku 2020 je to poměrně dynamická záležitost. Jisté je, že
jedním z nejvýznamnějších operačních programů bude znovu IROP a že míra
podpory projektů se bude lišit podle kategorizace regionů – od nejvyšší
míry v méně vyspělých regionech přes přechodové až po hl. m. Prahu. V
prioritě č. 2 zaměřené na zelenou, nízkouhlíkovou Evropu má mít
nezastupitelné místo opět podpora udržitelné mobility. IROP tak, mimo
jiné, přinese veřejným zadavatelům, resp. České republice jako
členskému státu EU, významnou možnost směřovat k naplnění cílů/limitů
stanovených např. revidovanou směrnicí o čistých vozidlech. V návrhu
programového dokumentu IROP 2021–2027 v aktuální podobě totiž figurují
tyto aktivity specifického cíle 2.1 Podpora udržitelné multimodální
městské mobility v oblasti Nízko-emisní a bezemisní vozidla pro
veřejnou dopravu:
Celý
článek zde
25.11.2020 Městská
společnost Operátor ICT (OICT) se chystá otestovat v rámci nástroje pro
měření hladiny zaplněnosti v odpadových nádobách nový typ senzorů v
nádobách na separovaný odpad. Veřejnost o tom byla informována v říjnu
2020. Senzor poskytuje data, která využívá Odbor ochrany
prostředí MHMP pro lepší nastavení frekvence svozů u jednotlivých nádob
tak, aby lépe odpovídala jejich výtěžnosti. Nástroj tak pomáhá zpřesnit
rozhodování o směřování výdajů v oblasti investic do četnosti svozů.
Celý
článek zde
24.11.2020 Spojení
konzultační firmy a
odborných informačních
portálů není tak docela obvyklé. Nicméně vedly nás k tomu dobré důvody:
Svět moderních technologií se neustále vyvíjí, a aby bylo možné v tomto
oboru fungovat, je nutno být neustále informován. Portály tak splnily –
a
stále plní – dvě důležité funkce: Nutí nás být neustále ve střehu a
sledovat, co se v oboru moderních technologií každodenně děje. A
prostřednictvím našich portálů Proelektrotechniky.cz
a Smartcityvpraxi.cz
dáváme o
sobě odborné veřejnosti vědět, že tu jsme a co umíme.
Uveřejňování odborných článků na obou našich portálech www.proelektrotechniky.cz
a www.smartcityvpraxi.cz,
provozovaných firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, se
řídí následujícími pravidly, odrážejícími obchodní politiku firmy i
všeobecné zásady podnikatelské a novinářské etiky: Celý článek zde
24.11.2020 Rozvoj
bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky
elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba
pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů
do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání
elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích
stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. V ČR
zavádějí elektrobusy jak stávající dopravní podniky, tak také soukromí
dopravci. Dopravní podniky již mají obvykle zavedený provoz v
elektrické trakci, využívají nasmlouvané příkony s provozovateli
distribučních soustav a budují napájecí zázemí s využitím stávajících
napájecích kapacit (dodatečné vyvedení výkonů z měníren apod.).
Dopravci spolu s nově zaváděným provozem elektrobusů řeší výběr a výkon
dobíjecích stanic především podle očekávaných provozních
charakteristik.
Celý
článek zde
23.11.2020 Problémy,
jimž čelí implementace konceptu smart city s podporou
moderních technologií a dalších nástrojů, je nutné řešit nezávisle na
současných nejistotách spojených s vládními protiepidemickými
opatřeními a jejich ekonomickými dopady. Proto již nyní začínáme
připravovat další běh naší konference „Smart city v praxi“, která podle
předpokladů a dohod bude opět součástí veletrhu AMPER 2021
dne 18. května 2021 v
Brně. Jak ukázala konference Smart city v praxi V,
rozvoj chytrých měst
je dlouhodobý proces, k němuž je nutno přistupovat systematicky a
cílevědomě. Přitom je užitečné nezapomínat na provázanost a možné
synergie mezi konceptem smart city a územním plánováním, které pomohou
řešit i tak nežádoucí aktuální jev, jako je urban
sprawl. Strategie smart city musí být bez výjimky řídicím
nástrojem se všemi
atributy takového nástroje – nikoli tedy pouhým „artefaktem do
vitríny“, jak jsme toho stále svědky u některých českých „smart“
strategií.
Celý článek zde
Konferenci
„Elektrické autobusy pro město IX“ nahradila letos interaktivní brožura
stejného jména – právě vychází
18.11.2020
Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již
devátý ročník naší tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“.
Vzhledem ke zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně
vládních protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu
profesionální veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se
rozhodli letos nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného
názvu „Elektrické autobusy pro město IX“.
Celý článek zde
O řízení rizik,
krizovém řízení a dnešní neklidné době
16.11.2020 Nazrál
čas, abychom se i my za naši konzultační firmu a naše portály
vyjádřili k současnému dění plnému vládních veletočů, nečekaných zvratů
i existenčních starostí, to vše ve jménu veřejného zdraví. Nemíníme si
tu takříkajíc hrát na chytré – budeme se držet své odbornosti
manažerských poradců, k níž patří i řízení rizik a krizové řízení.
Nemáme ani ambice vtělit do našeho komentáře kompletní manažerské
školení. Chceme pouze čtenářům ukázat, z čeho vycházíme a jaké jsou
naše závěry, založené na veřejně dostupných informacích a našich
nejlepších znalostech a zkušenostech.
Celý
článek zde
16.11.2020
Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále
výstaviště
PVA EXPO sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR
ARCH. V podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se
konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst,
městských služeb a univerzit. Dalších 310 účastníků sledovalo
konferenci v přímém přenosu na YouTube. Toto číslo se díky záznamu od
té doby průběžně navyšuje a v druhém listopadovém týdnu přesáhlo
500. Konference ukázala, že rozvoj chytrých měst je
dlouhodobý proces, k němuž je nutno přistupovat systematicky a
cílevědomě. Přitom je užitečné nezapomínat na provázanost a možné
synergie mezi konceptem smart city a územním plánováním, které pomohou
řešit i tak nežádoucí aktuální jev, jako je urban sprawl.
Celý
článek zde
13.11.2020 Urban sprawl
jako jeden z projevů překotné suburbanizace je závažný
fenomén rozvoje měst. Zatímco suburbanizace je přirozený jev, urban
sprawl je velmi nezdravý po stránce ekonomické, ekologické a sociální.
Lze mu však zabránit vhodnými synergiemi při implementaci konceptu
smart city a územního plánování.
Celý
článek zde
9.11.2020
Chytré a přátelské Vodňany jsou malé jihočeské Benátky, zelenomodré
smart city s rybářskou školou a množstvím zeleně, kde je milé se projít
i dosyta si vyhrát. O chytrou dopravu se tu stará především moderní
autobusové nádraží, či spíše nádražíčko, vybavené přehledným
informačním panelem.
Podívejte se:
9.11.2020 Důležitou
úlohou při rozvoji městských dopravních systémů je usnadnit
cestování handicapovaným osobám. Přispívají k tomu i moderní
technologie uplatněné v „tradičních“ součástech vozidel městské
dopravy, jako jsou výsuvné rampy pro invalidní vozíky. Takovouto
„chytrou“ rampou je typ RF2 od španělského výrobce Masats,
specializovaného na nástupní a dveřní systémy pro městskou dopravu.
Španělský dodavatel vozidel CAF jimi vybaví 63 nových obousměrných
tramvají z produktové rodiny Urbos pro nizozemský Amsterodam
a jeho městského dopravce GVB. V každé z těchto pětičlánkových, plně
nízkopodlažních tramvají budou 4 automatické rampy. Všech 252 ramp bude
dodáno do konce roku 2021.
Celý
článek zde
6.11.2020 Elektrobusy
Volvo až
dosud nabízely jako nabíjecí technologii dvě možnosti: zásuvkové
nabíjení standardem Combo 2/CCS a rychlé průběžné dobíjení reverzní
pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge. Od podzimu 2021 k
nim přibude další systém, nabíjení čtyřpólovou standardizovanou střešní
konzolí.
Celý
článek zde
4.11.2020 Promyšlená
rekonstrukce veřejného osvětlení v obcích a městech nemusí
začínat prostou výměnou výbojkových svítidel za LED svítidla jenom
proto, že dotace jsou podmíněny především imperativem úspor. A s
přívlastkem úsporný je spojena dnes LED technologie
především.
Systematičtější přístup je začínat od rekonstrukce infrastruktury. Tedy
od zapínacích míst – rozvaděčů veřejného osvětlení (RVO). Od lokálních
bodů rozprostřených po městě nebo obci. Tímto směrem se vydala
společnost Technologie hlavního města Praha, která ověřovala tento
koncept na pilotních projektech začátkem roku 2020.
Celý
článek zde
2.11.2020
Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již
devátý ročník naší tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“.
Vzhledem ke zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně
vládních protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu
profesionální veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se
rozhodli letos nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného
názvu „Elektrické autobusy pro město IX“.
Celý
článek zde
29.10.2020 Obce
a kraje mají šanci zvýšit bezpečnost svých obyvatel před extrémy
počasí. Nové dotace z Operačního programu Životní prostředí přispějí na
zpracování digitálních povodňových plánů, pořízení protipovodňových
varovných systémů i nápravu nebezpečných svahových nestabilit. Odborná
veřejnost o tom byla informována v polovině října 2020.
Celý
článek zde
27.10.2020 Hlavní
město Praha nabídne prostřednictvím městských společností Prague
City Tourism a Operátor ICT (OICT) zdrojový kód k IT systému „V Praze
jako doma“. Oznámila to v druhé polovině října 2020. Zájemci z řad měst
a obcí mohou tento systém snadno využít pro přípravu vlastních projektů
na podporu ohrožených segmentů tuzemské ekonomiky.
Celý
článek zde
26.10.2020 Společnost
ENESA v Janských Lázních dokončila v září 2020 konverzi z
páry na horkou vodu. Laicky řečeno, v nových trubkách bude místo páry
proudit horká voda. Přechod z páry na horkou vodu znamená snížení ztrát
tepelné energie, což vede k nižší spotřebě paliva, snížení emisí CO2
o
3 800 tun ročně a zlepšení životního prostředí. Podívejme se zde na
některé podrobnosti tohoto zajímavého projektu.
Celý
článek zde
23.10.2020 Daniel
Hoan Memorial Bridge je most přes řeku Milwaukee ve
stejnojmenném šestisettisícovém městě v americkém státě Wisconsin. Je
přes tři kilometry dlouhý a po jeho 16m širokém povrchu vede
šestiproudá silnice. Vybudován byl v letech 1970 – 1977 a stal se
dominantou a ikonou města. Od října 2020 je jeho ikonická role posílena
moderním propojeným architektonickým osvětlením od společnosti Signify
(dříve Philips Lighting).
Celý
článek zde
20.10.2020 Mimořádná
situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může
způsobit vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením
je vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do
nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky
moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na
jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem
vlaků smlouvu francouzský dodavatel Saft.
Celý
článek zde
Obec Bratčice: náves
se starou nádrží se proměnila v živé centrum
19.10.2020 Říjnové
vydání časopisu Státního fondu životního prostředí Priorita
představilo zajímavou případovou studii revitalizace vodní plochy v
obci Bratčice v okrese Brno-venkov o sedmi stech obyvatelích. Podívejme
se zde na nejzajímavější momenty tohoto pozoruhodného
projektu. V
Bratčicích místu neřeknou jinak než Na Bahně. Ještě nedávno to byl
neutěšený prostor s typickou požární nádrží z betonových bloků ze
sedmdesátých let. Ačkoli jde o náves ve
středu obce, její prostor zdaleka neodpovídal požadavkům, které by měla
splňovat.
Celý
článek zde
15.10.2020 Od září 2020
jezdí ve švédském Göteborgu dva elektrobusy Volvo v
netradičním provedení jako pojízdné knihovny. V působivém
barevném provedení, bez hluku a emisí, lákají děti ke čtení. Díky svým
provozním vlastnostem přitom mohou zajíždět do bezemisních zón, dokonce
i do budov – například nákupních center při různých událostech
věnovaných knihám.
Celý
článek zde
Šumperk má dvě nové
kogenerační jednotky
14.10.2020 Kogenerační
jednotky, které z plynu vyrábějí zároveň elektřinu i teplo
a jsou přitom šetrné k životnímu prostředí (blíže o kogeneraci viz v
naší Nápovědě k článkům), mají své pevné
místo také v Šumperku. Společnost SATEZA ze skupiny ENERGIE AG BOHEMIA,
která ve městě provozuje systém centrálního zásobování teplem, se
rozhodla navázat na dobré zkušenosti s dodávkou tepla z již dříve
nainstalované první kogenerační jednotky. Na základě toho uzavřela na
přelomu září a října 2020 se společností ČEZ Energo smlouvu na dodávku
tepla z dalších dvou kogeneračních jednotek, které byly v roce 2020
uvedeny do provozu.
Celý
článek zde
12.10.2020 Naše chytrá Předmíř je jihočeská obec s o málo víc než třemi sty
obyvateli – vlastně se tu historicky sdružily pod jednu obec čtyři malé
vísky a samoty: Předmíř, Metly, Řiště a Zámlyní. Metly „vstaly z
mrtvých“ po povodních roku 2002, kdy je smetla voda z protržené hráze
rybníka – není divu, že při pohledu z této hráze na vesnici ležící až
po komíny takřka pod hladinou se člověku tají dech. Voda ale přivedla
Předmíř také k užitečnému „smart“ řešení – chytrým vodoměrům bránícím
únikům této drahocenné tekutiny, a tím i peněz.
Podívejte se:
8.10.2020 Hybridní
lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících mohou
významně
ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické nároky pro
jejich využití klade britská železniční síť, resp. její elektrifikovaná
část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá napájení ze třetí
kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru) a jinde svrchní
odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v jižní části
české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje elektrická jednotka
řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského železničního dopravce
Great Western Railway na konci srpna 2020.
Celý
článek zde
7.10.2020 Elektrická
energie je v dnešní době nezbytnou součástí našeho soukromého i
veřejného života. Spotřeba elektřiny je proto opakující se každodenní
záležitost, která navíc obvykle roste úměrně s počtem spotřebičů i s
životní úrovní obyvatel. S řešením přichází česká společnost ENERTIG
TECHNOLOGIES s.r.o.
Celý
článek zde
5.10.2020 Specifickým
tržním segmentem elektrických autobusů jsou
školní elektrobusy. Zatímco v sousedním Polsku v rámci projektu
Kangur
(Klokan) slouží
pro tento účel adaptované standardní elektrobusy Solaris, v USA a
Kanadě jde o specifický produkt, dodávaný tradičním výrobcem Blue Bird.
Jak byla v září 2020 informována veřejnost, prodej těchto elektrobusů
vzrostl v roce 2020 oproti předchozímu roku šestinásobně.
Celý
článek zde
Chytrá města a inovativní
technologie se rozvíjejí i v
obtížných podmínkách
26.9.2020
Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále
výstaviště PVA EXPO sdružená konference Smart city v praxi V – Smart
city FOR ARCH. V podmínkách neustále se měnících protiepidemických
opatření se konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z
měst, městských služeb a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo
konferenci v přímém přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z
Mosambiku, bývalí studenti českých univerzit, kteří mají zájem o
uplatnění konceptu smart city a moderních technologií v podmínkách
metropole Maputo, byť jsou v mnohém odlišné od těch českých.
Celý
článek zde
23.9.2020 Kogenerační
jednotky z plynu vyrábějí elektřinu a zároveň teplo a jsou
přitom šetrné k životnímu prostředí (blíže o kogenerace viz v naší
Nápovědě k článkům).
Významnou podporu má tento způsob výroby energie v Prostějově. V září
2020 zde radní rozhodli o instalaci další, v pořadí již sedmé,
kogenerační jednotky, která bude dodávat teplo lidem bydlícím v okolí
Holandské ulice.
Celý
článek zde
17.9.2020 Celkem
31 palivočlánkových vlaků Alstom Coradia iLint
se v současné
době připravuje pro provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a
Hessensko v převážně rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky
projevil zájem také rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první
dekády v září 2020 do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku
provozován na hornatých regionálních tratích na jihu Rakouska.
Celý
článek zde
11.10.2020 Město Bodø s
56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od
polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do
dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k
13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až
dvojnásobný. I v těchto podmínkách však budou od června 2021 jezdit
elektrobusy s průběžným dobíjením OppCharge. Bude to vůbec první provoz
elektrobusů za polárním kruhem.
Celý
článek zde
8.9.2020 Země bývalého
Sovětského svazu byly, pokud jde o elektrickou městskou
dopravu, po dlouhá léta doménou trolejbusů. Situace se však postupně
mění. Více než dvanáctimiliónová Moskva, hlavní město Ruské federace,
ukončila v srpnu 2020 provoz na svých posledních šesti trolejbusových
linkách. Moskva však předpokládá postupnou elektrifikaci
formou elektrobusů.
Celý
článek zde
7.9.2020 Na chytrých Českých
Budějovicích (kde, jak známo, by chtěl
žít každý) nás pochopitelně zaujala historická architektura
v opečovávaném
veřejném prostoru, s níž ladí také moderní veřejné osvětlení
v historickém duchu. Doplňuje ji působivá zelenomodrá
infrastruktura
města. A ovšem, nepřehlédnutelná je zdejší chytrá mobilita.
Podívejte se:
7.9.2020 V
létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných
strategií českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte se:
7.9.2020 Detroit, který
je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším
městem amerického státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a
další zdravotně postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její
provoz byl zahájen v polovině července 2020.
Celý
článek zde
2.9.2020 Obec
Rajnochovice s více než 500 obyvateli se rozkládá v srdci
Hostýnských vrchů. Díky krásné přírodě těží hlavně z turistiky a
agroturistiky, stále větší zájem návštěvníků je například o jízdu po
úzkokolejné Rajnochovické lesní železnici. Návštěvníkům i obyvatelům
obce poslouží od konce srpna 2020 moderní veřejné osvětlení. Jejím
dodavatelem je ostravská společnost ČEZ Energetické služby ze skupiny
ČEZ ESCO. Nové veřejné osvětlení přineslo kvalitnější
nasvícení
místních
komunikací, a tím i zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Tento
projekt o rozpočtu přes 2 mil. Kč byl spolufinancován z programu EFEKT.
2.9.2020 Hybridní
elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo
trolej jsou jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na
neelektrifikovaných tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických
jednotek pro přepravu cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné
dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl
učiněn důležitý krok k realizaci projektu – bylo zajištěno jeho
financování s využitím soukromých zdrojů.
Celý
článek zde
Dopravce v Kolíně nad
Rýnem představil veřejnosti největší evropský park palivočlánkových
autobusů – 37 vozidel
31.8.2020 Region
německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011
palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce
Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto
dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká
veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením
do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína
nad Rýnem.
Celý
článek zde
24.8.2020 Moderní
informační technologie mohou pomáhat i v zemědělství a
lesnictví. Důkazem toho je již druhé snímaní lesa ve Vysočina aréně u
Nového Města na Moravě v polovině srpna 2020, při němž pomáhala
aplikace od společnosti Unicorn, hlavního partnera konference
Smart
city FOR ARCH pořádané
provozovateli tohoto portálu.
Celý
článek zde
19.8.2020 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP ve spolupráci s projekty JIVE
a
JIVE 2 vydala
v
červenci 2020 stručné shrnutí nejnovějších zkušeností „Fuel cell buses:
Best practices and commercialisation approaches“, česky „Palivočlánkové
autobusy: osvědčené praxe a přístupy ke komercializaci“. Pro naše
čtenáře z ní v tomto článku vybíráme některé zajímavé poznatky. V rámci
projektů JIVE a JIVE 2 je nebo bude nasazeno do provozu celkem
cca 290 palivočlánkových autobusů.
Celý
článek zde
19.8.2020 V průběhu
roku 2021 zavede ministerstvo pro místní rozvoj (MMR ČR)
novou elektronickou službu, která usnadní život stavebníkům. Investoři
budou moci od příštích prázdnin využít tzv. hromadnou podatelnu.
Veřejnosti to oznámilo v srpnu 2020.
Celý
článek zde
18.8.2020 Dlouhodobě
nevyužívaný bývalý vojenský objekt v areálu Kasáren pod
Radobýlem v Litoměřicích se v roce 2020 dočkal rekonstrukce, a to díky
národnímu programu Regenerace a podnikatelské využití brownfieldů,
který spravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu a implementuje agentura
CzechInvest. Kolaudace úspěšného projektu se konala v srpnu
2020. Historie kasáren sahá až ke konci 19. století, kdy
Litoměřice získaly
postavení důležitého vojenského centra. Od roku 1911 začala vyrůstat na
severozápadním okraji města dělostřelecká kasárna jako součást 9.
sborového velitelství rakouské armády. Z té doby pochází většina
hodnotných staveb uvnitř areálu.
Celý
článek zde
17.8.2020 V odborných
médiích, která se věnují energeticky úspornému
stavebnictví, se stále častěji skloňuje termín Design&Build
(DB) nebo PDB (Performance Design&Build). S touto metodou
seznámila v srpnu 2020 odbornou veřejnost blíže společnost ENESA ze
skupiny ČEZ. Spolu s tím informovala i o nově vzniklých internetových
stránkách na její podporu.
PDB je v ČR doposud málo využívaný způsob zadávání a smluvního
zajištění stavebních zakázek formou dodávky staveb „na klíč“, který je
charakteristický tím, že odpovědnost za zpracování prováděcí projektové
dokumentace celé stavby a veškeré další činnosti, které povedou k
dokončení stavby, je zcela přenesena na zhotovitele stavby.
Celý
článek zde
11.8.2020 Zdánlivě
jednoduchá a desítkami let prověřená technologie může být ve
skutečnosti náročná na konstrukci, má-li v provozu fungovat spolehlivě
a efektivně. Platí to i pro pantografové sběrače kolejových vozidel
nebo tyčové sběrače trolejbusů a jejich trolejové vedení. Na pomoc
přichází britská inženýrská skupina Ricardo a její železniční divize
Ricardo Rail. Na začátku srpna 2020 představila svůj balíček řešení pro
modelování a simulaci pantografu a troleje, využitelný i pro tramvaje a
trolejbusy.
Celý
článek zde
5.8.2020 Italské město
Milán je jedno z těch, které sází na elektrifikaci svého
autobusového parku. Do roku 2030 plánuje přechod všech svých autobusů
na plně
elektrický pohon
nebo
diesel-hybrid. Jedná se v součtu o stovky elektrických autobusů.
Nabíjení takového parku se již neobejde bez „chytrých“ technologií,
které celý nabíjecí proces optimalizují. Milánský dopravce vsadil na
italský systém Maestor fungující na platformě CatBatt od stejnojmenné
italské firmy. Odborné veřejnosti byla představena na konci července
2020.
Celý
článek zde
Nová řada digitálních
časových spínačů ABB přináší úspory energie až o 50 %, může pomoci i
městské zeleni
4.8.2020 Společnost ABB
rozšířila svou řadu digitálních a analogových časových
spínačů a uvedla na trh intuitivní aplikaci pro zajištění větší
kontroly nad spotřebou energie v obytných a komerčních budovách. Tato
aplikace je také využitelná při správě městské zeleně. Odborná
veřejnost o ní byla informována v červnu 2020. Nové digitální
a analogové časové spínače umožňují uživatelům ovládat
osvětlení, vytápění, ventilaci a zalévání na základě denního, týdenního
nebo ročního harmonogramu, aby energii bylo možno zapínat a vypínat
podle otevírací doby, západu slunce, dat státních svátků nebo prázdnin.
Celý
článek zde
200 tisíc unikátních
čtenářů: důležitý milník portálu Proelektrotechniky.cz
29.7.2020 V
létě 2020, po zhruba sedmi a půl letech svého provozu,
překročil portál www.proelektrotechniky.cz, starší
bratr portálu
Smartcityvpraxi.cz, důležitý milník: Jeho čtenost od počátku existence
dosáhla 200 tisíc unikátních čtenářů. Je to snad příležitost k malému
letnímu zamyšlení.
Celý
článek zde
28.7.2020 České
dráhy společně se zástupci Karlovarského kraje představily v
červenci 2020 novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže
strojvedoucím na tratích s nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným
podle předpisu D3 Správy železnic. Řešení funguje na bázi sdílení
aktuální polohy. Nejedná se o náhradu zabezpečovacího zařízení,
aplikace v tabletech strojvedoucích ale může předejít případným
nehodám.
Celý
článek zde
28.7.2020 Koncem
července 2020 bylo nejvyššími představiteli hlavního města Prahy
a resortu vnitra podepsáno Memorandum o dlouhodobé spolupráci na
projektech Portál Pražana a Portál občana. Dokument si klade na cíl
podpořit rozvoj funkcionalit obou portálových řešení, zvýšit vzájemnou
využitelnost portálů ze strany jejich uživatelů a zastřešit zkušenosti
a znalosti mezi pracovními týmy ministerstva a hlavního města. V
konečném důsledku bude vzájemná spolupráce šetřit veřejné rozpočty.
Praha tak míří na českou špičku v moderních řešeních v oblasti
eGovernmentu.
Celý
článek zde
27.7.2020 Členské
státy EU spolu s Evropskou komisí vydaly koncem července 2020
průběžnou zprávu o plnění tzv. EU 5G toolbox. Jde o soubor nástrojů
představujících společný přístup členských států EU k zabezpečení
budoucích sítí 5G (jde o nejnovější generaci mobilních sítí s
připojením o rychlosti až 20 Gbit/s) založený zejména na objektivním
hodnocení rizik spojených s nástupem sítí 5G a adekvátních opatřeních,
která mají za cíl tato rizika snižovat.
Celý
článek zde
24.7.2020 Na
současném trhu elektrobusů jsou významným trendem komplexní projekty
zahrnující vozidla, infrastrukturu a doplňující infomační a komunikační
technologie. Důkazem jsou dva elektrobusy od Solaris Bus &
Coach, které byly v červenci 2020 dodány do německého Würzburgu tamnímu
dopravci NVG Omnibus-Betriebs-GmbH spolu s nabíjecí
infrastrukturou a řídicím systémem eSConnect.
Celý
článek zde
17.7.2020 Úspěšnou
spolupráci energetické skupiny ČEZ s regionem při jeho rozvoji
znají čtenáři našich portálů na příkladu Smart
regionu Vrchlabí. Dalším
takovým příkladem, o němž byla veřejnost informována v červenci 2020,
je region kolem orlickoústeckého městečka Králíky.
Celý
článek zde
16.7.2020 ČD Cargo je
dceřinou společností národního železničního dopravce České
dráhy, podnikající v oboru železniční nákladní dopravy. Lokomotivní
park ČD Cargo dnes tvoří více než 850 lokomotiv zastoupených v 37
typových řadách. Zhruba z jedné poloviny jde o dieselové lokomotivy,
druhá polovina lokomotiv je elektrických. Z tohoto výčtu je zřejmé, že
ČD Cargo má příležitost zlepšit životní prostředí v oblasti spotřeby
energie, emisí a hluku. K tomu směřuje nový společensky odpovědný
závazek této firmy z července 2020.
Celý
článek zde
Aplikace CTS a Moovit
pro MaaS: look, book and play (koukni, zarezervuj a zaplať)
15.7.2020 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je jednou z
cest, jak zvýšit zájem veřejnosti o hromadnou dopravu. Zároveň je to
oblast přitahující dodavatele inovativních technologií v oblasti
hardware a software. Příkladem je spolupráce americké technologické
společnosti Cubic Transportation Systems (CTS) a firmy Moovit, dceřiné
společnosti Intel, zaměřené na řešení pro MaaS. Odborná veřejnost o něm
byla informována v červenci 2020.
Celý
článek zde
Revoluční změna v
dopravní legislativě: mění se stavební a technický řád drah, pomůže
budování automatického metra
7.7.2020 Od července 2020 platí novela vyhlášky zvané stavební a technický řád
drah. Navazuje na nedávnou novelu zákona o dráhách a jejím cílem je
umožnit výstavbu tzv. automatického metra v ČR. Drážní vozidlo tak díky
tomu již bude moct být i v ČR řízeno technickým systémem bez
přítomnosti řidiče. Poprvé se předpis použije při budování linky
D pražského metra.
Celý
článek zde
3.7.2020 Projekty souvisejícími s využíváním inovativních technologií v Praze se
zabývá městská společnost Operátor ICT (OICT), která je rovněž
partnerem připravované konference Smart city FOR ARCH, organizované
provozovateli tohoto portálu. V červnu 2020 zaznamenal významný milník
její projekt „Chytrý svoz odpadu“, jehož závěrečnou zprávu schválila
rada města. Hlavním cílem tohoto pilotního projektu, jehož realizace byla schválena
Radou hlavního města Prahy v první polovině roku 2018, bylo vytvoření
nástroje, který umožní on-line dohled stavu zaplněnosti u vytipovaných
sběrných nádob na tříděný odpad (papír, plast, čiré sklo, barevné sklo,
nápojové kartóny a kovové obaly).
Celý
článek zde
1.7.2020 „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły“ neboli „Klokan –
bezpečná a ekologická cesta do školy“, to je název polského programu
financovaného z prostředků Národního fondu pro životní prostředí a
vodní hospodářství (NFOŚiGW), jehož součástí je i podpora měst při
nákupu školních elektrobusů. Prvním projektem tohoto druhu je školní
elektrobus Solaris pro 2,5tisícové město Godzianów poblíž Lodže,
objednaný v červnu 2020.
Celý
článek zde
29.6.2020 Projekt energetických úspor v 9 objektech menz a kolejí
ČVUT, který ročně uspoří nejznámější české technické univerzitě 20
milionů korun a 4 125 tun CO2, postoupil koncem června 2020 do další
fáze. Na největších českých kolejích probíhají práce na zateplení,
výměnách oken a svítidel. Dodavatelem úsporného projektu je společnost
ENESA, dcera ČEZ ESCO.
Celý
článek zde
26.6.2020 Americký stát New York má celkem 19 miliónů stálých
obyvatel žijících v 62 městech – největší z nich (ale ne hlavní) je
známý osmimiliónový New York City. Od roku 2018 v těchto městech
probíhá konverze více než půl miliónu svítidel veřejného osvětlení na
„chytré“ řešení. Jak byla informována odborná veřejnost, koncem června
2020 bylo takto vyměněno více než 50 tisíc svítidel.
Spojení
nespojitelného? ČEZ a Shell spolupracují při výstavbě nabíjecích stanic
23.6.2020 Zní to snad jako spojení nespojitelného, nicméně petrolejářský gigant
Shell a česká energetická skupiny ČEZ intenzivně spolupracují při
budování nabíjecích stanic pro elektromobily. Rychlé dobití
elektromobilu u stanic ČEZ bude napříště možné také na vybraných
čerpacích stanicích Shell v České republice. Veřejnosti to bylo
oznámeno v polovině června 2020.
Celý
článek zde
ChargeUp: Unicorn
dodal řídicí systém pro nové dobíječky vybudované v Galerii Vaňkovka
19.6.2020 Teplárny Brno ve spolupráci s městem Brno vybudovaly na začátku června
2020 dvě nové stanice značky Siemens v brněnském obchodním centru
Galerie Vaňkovka. Pro vzdálenou správu a řízení stanic si společnost
Teplárny Brno zvolila řešení ChargeUp od společnosti Unicorn, které
zajistí jejich bezproblémový chod a zpoplatnění pro veřejnost. Nabíjecí stanice jsou dostupné v aplikaci ChargeUp ESP, a
elektromobilisté si je tak mohou snadno vyhledat, navigovat k nim,
vybrat dobíjecí tarif a zahájit dobíjení, za které následně mohou
zaplatit kartou nebo prostřednictvím účtu FairPay. Aplikace navíc
umožňuje sledovat dobíjení vzdáleně a informuje řidiče formou
notifikačních zpráv, v případě potřeby je možné dobíjení vzdáleně
ukončit.
Celý
článek zde
18.6.2020 Konsorcium měst Warwickshire, Coventry a Nottingham vybralo společnost
Siemens Mobility jako dodavatele pro zajištění údržby křižovatek
vybavených světelně signalizačním zařízením (SSZ). Smlouva uzavřená 1.
dubna 2020 na dobu pěti let navazuje na předchozí více než dvacetiletou
úspěšnou spolupráci. Zajímavostí je, že na tomto řešení se významnou
měrou podílí brněnská pobočka Siemens Mobility.
Celý
článek zde
17.6.2020 Od začátku června 2020 mohou cestující u všech 19 dopravců sdružených v
Hornorakouském dopravním svazu – Oberösterreichischer Verkehrsverbund
(OÖVV) – platit jízdné pomocí jedné aplikace. Umožňuje to integrovaný
informační a prodejní systém, který je výsledkem spolupráce firem
eos.uptrade a HaCon.
Celý
článek zde
17.6.2020 V prostorách Anenského areálu, který patří Národnímu divadlu, se
rozjela významná rekonstrukce vytápění. Od října 2020 bude objekty
zásobovat teplem nová kotelna, osazená účinnějším a ekologičtějším
kotlem. Projekt v hodnotě 13,2 mil. Kč bude mít na starost společnost
ENESA, dcera ČEZ ESCO.
Celý
článek zde
16.6.2020 V řešení problému znečištěného ovzduší pomohou Česku miliony korun z
Norských fondů. Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP) otevřel v
polovině června 2020 v programu Životní prostředí, ekosystémy a změna
klimatu financovaném z Norských fondů novou dotační výzvu „Tromso“. V
ní je pro města, obce a další žadatele připraveno 65 milionů korun
určených na monitoring a analýzu stavu ovzduší. Dotace pokryje až 100 %
způsobilých výdajů na projekt.
Celý
článek zde
Pražské tramvaje
dostanou družicový navigační systém
15.6.2020 Od roku 2021 budou všechny pražské tramvaje vybaveny multikonstalačním
přijímačem družicových navigačních systémů (tedy přijímačem schopným
využívat několik těchto systémů), které pomohou výrazně zpřesnit
určování polohy tramvají v ulicích. Odborná veřejnost o tom byla
informována začátkem června 2020.
Celý
článek zde
11.6.2020 Od 9. 6. 2020 mohou obce žádat o peníze na rekonstrukce a vybudování
sportovišť nebo multifunkčních hal. Mohou tak využít dotace z nového
dotačního titulu Ministerstva pro místní rozvoj a zajistit kvalitní
zázemí pro sportovní organizace a spolky. Žádosti lze podávat až do 28.
srpna 2020.
Celý
článek zde
Hongkongský městský
dopravce testuje staniční a údržbářské roboty
10.6.2020 Robotizace stále více proniká z průmyslu do veřejných služeb. Důkazem
je hongkongský městský dopravce MTR Corp, který na přelomu května a
června 2020 představil odborné veřejnosti pětici staničních robotů pro
práci v metru a robota pro práci v depu. Během roku 2020 budou staniční
roboti nasazeni ve stanici metra Kai Tak. Ve staničních službách jsou na zkoušku nasazeni roboti Finder-T,
Guider-T, Checker-T a dva typy robota Cleaner-T.
Roboti jsou vybavení umělou inteligencí, která umožňuje jejich průběžné
učení.
Celý
článek zde
9.6.2020 Vídeňské elektrické autobusy jsou pro české příznivce elektromobility
spojovány především s jednorázovým projektem elektrických midibusů
průběžně dobíjených pantografem z troleje. Vídeňský
městský dopravce Wiener Linien nicméně pro svůj rozvoj elektrických
autobusů uvažuje i s dalšími alternativami, palivočlánkové autobusy
nevyjímaje. Důkazem je testovací provoz palivočlánkového autobusu od
polského výrobce Solaris, který proběhne v prvních červnových týdnech
2020.
Celý
článek zde
Projekt FABULOS:
autonomní elektrické minibusy v Helsinkách kombinují různá navigační
zařízení pro provoz v jakýchkoli povětrnostních podmínkách
5.6.2020 Finské hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků
provozu autonomních elektrických minibusů. Nijak proto
nepřekvapí, že v rámci evropského projekt autonomních elektrických
minibusů FABULOS byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v
Helsinkách. V rámci projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku
testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských
konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský)
a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat
zkušenosti ze skutečných dopravních situací.
Celý
článek zde
4.6.2020 Zelená infrastruktura je důležitou součástí měst a obcí. Při jejím
rozvoji může účinně napomáhat spolupráce municipalit s místním
průmyslem. Důkazem je nová část parku přiléhajícího k jaderné
elektrárně Temelín, kterou tato elektrárna otevřela na začátku června
2020. Ještě nedávno zde ležely rozmanitý, často neidentifikovatelný a těžko
tříditelný odpad. Ten energetici vytřídili a odvezli na vlastní
skládku. Sanace místa trvala čtyři měsíce a společnost ČEZ do ní
investovala čtyři sta tisíc korun. Nově tak vznikl lesní park, který
navazuje na zámecký park kolem Infocentra Jaderné elektrárny Temelín.
Celý
článek zde
3.6.2020 Odpovědí na problém investic i inovativní povahu elektrobusů pro
dopravce jsou, jako jeden z důležitých trendů v elektromobilitě městské
dopravy, rozmanité obchodní modely. K nim patří zejména leasing
elektrobusů. Důkazem je nově vzniklá litevská leasingová společnost
Dancer Mobility, poskytující leasing elektrobusů Dancer Bus. Odborná
veřejnost o ní byla informována v květnu 2020.
Celý
článek zde
2.6.2020 Významným doprovodným programem veletrhu FOR ARCH bude letos konference
Smart city FOR ARCH, zaměřená na problematiku chytrých měst a moderních
technologií, které pomáhají tento manažersko-strategický koncept
realizovat. Konferenci Smart city FOR ARCH organizuje konzultační firma Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services. Konference navazuje na úspěšnou
sérii odborných konferencí „Smart city v praxi“, pořádaných každoročně
od roku 2016. Tomu odpovídá i připravený program.
Celý
článek zde
28.5.2020 Ve světě je dnes provozováno více než 60 plně automatizovaných linek
metra, jejichž celková délka přesahuje tisíc kilometrů. Převažující
technologií je přitom CBTC, tedy automatizace
na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových
obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu. Tímto směrem míří i pražské metro. Jeho
provozovatel, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), k tomu v květnu 2020
učinil důležitý krok: zahájil předběžné tržní konzultace s
potenciálními dodavateli automatických systémů metra.
Celý
článek zde
27.5.2020 Tiše a přitom naplno se v dubnu 2020 rozběhl zcela nový
projekt provozovatelů tohoto portálu: Virtuální IoT veletrh, prozatím v
bezplatném pilotním běhu. Nyní má – navzdory všeobecným starostem s
ekonomickými důsledky vládních protiepidemických opatření – veletrh
první účastníky a další zájemci se hlásí. Je tedy na čase dát o něm
vědět široké odborné veřejnosti a pozvat všechny, kdo se internetem
věcí zabývají, do naší dobré společnosti.
Celý
článek zde
26.5.2020 Jak praví klasik, člověk riskuje už tím, že se narodí.
Jedním ze způsobů, jak významně snížit riziko, je jeho pojištění. To
platí pro jednotlivce, pro soukromé firmy i pro města a další subjekty
ve veřejném sektoru. Významnou roli přitom může sehrát zkušený
pojišťovací makléř. O jeho roli a o dalších užitečných zkušenostech při
pojišťování ve veřejném sektoru zde budeme hovořit s Pavlem Seidlem,
specialistou pro klienty veřejného sektoru z Československé obchodní
banky, do jejíž skupiny patří i společnost ČSOB Pojišťovací makléř.
Celý rozhovor zde
25.5.2020 Pozitivní efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se
projevují zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými
rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě
těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové
dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní
doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a
jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou
skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu.
Celý
článek zde
21.5.2020 Na evropský trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových
autobusů, portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost
informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě
Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti
Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto
výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019.
Celý
článek zde
10 miliónů
megawatthodin ze stacionárních palivočlánkových zdrojů od FuelCell
Energy
19.5.2020 Stacionární palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického
výrobce FuelCell Energy, jehož projekty na našich stránkách průběžně
sledujeme, zaznamenaly v květnu 2020 důležitý milník: Od začátku svého
fungování na různých místech tří světových kontinentů (Amerika, Evropa
a Asie) vyrobily v součtu 10 mil. MWh energie.
Celý
článek zde
18.5.2020 Jak oznámil Státní fond životního prostředí (SFŽP), od 15. 5. 2020 se
výrazně navyšuje finanční podpora na výstavbu vegetačních neboli
zelených střech z programu Nová zelená úsporám. Zelené střechy se
týkají energeticky úsporných rekonstrukcí či staveb rodinných a
bytových domů. Tato otázka je relevantní i pro municipality, které jsou
stále vlastníky značného počtu bytových domů a které rovněž mohou
provádět příslušnou osvětu ohledně výstavby rodinných domů na svém
území. Nejprve se ale na zelené střechy a jejich typy podívejme blíže.
Celý
článek zde
15.5.2020 Kybernetická bezpečnost je výzvou pro stále se rozvíjející informační
technologie a automatizované systémy, zasahující prakticky do všech
oblastí lidské činnosti. Ve velké míře se týká technologií
využívajících internet věcí, mezi něž patří i „chytré“ osvětlení –
vnitřní i vnější (viz foto). Prvním dodavatelem propojeného osvětlení,
certifikovaným v oblasti kybernetické bezpečnosti podle normy IEC
62443-4-1, se stala v květnu 2020 společnost Signify, dříve Philips
Lighting.
Celý
článek zde
14.5.2020 Netrakční spotřeba, tedy
především spotřeba energie pro topení a klimatizaci, ale i další
pomocná zařízení, představuje významný problém pro bateriová elektrická
vozidla, elektrobusy nevyjímaje. Například v mrazivém zimním počasí
totiž může být v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než spotřeba
elektřiny pro vlastní pohon. To pochopitelně významně ovlivňuje dojezd
vozidla na jedno nabití baterií. Řešení tohoto problému může významně
napomoci použití tepelného čerpadla na vozidle. O příkladu takového
využití byla odborná veřejnost informována v květnu 2020.
Celý
článek zde
EPC přináší úspory
školám a nemocnicím v Moravskoslezském kraji, součástí je vytápění i
vnitřní osvětlení
11.5.2020 Snížení nákladů na spotřebu elektřiny, tepla, plynu a vody o 42 mil. Kč
– to je přínos za rok 2019 všech energeticky úsporných projektů se
zárukou (EPC), které v Moravskoslezském kraji poskytuje společnost
ENESA, dceřiná společnost ČEZ ESCO. Většina projektů v regionu se týká
nemocnic nebo středních škol provozovaných krajem a také školek i
základních škol ve vlastnictví města Český Těšín. Odborná veřejnost
byla o této úspěšné bilanci informována začátkem května 2020.
Celý
článek zde
7.5.2020 S
narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro
elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování
rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy,
parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená
po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují také hybridní
lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v lokomotivách
může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří se přitom na
domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím vývojem v
zahraničí.
Celý
článek zde
6.5.2020 Správné osvětlení v kancelářích má bezprostřední vliv na efektivnost
provozu jejího provozovatele i na výkonnost zaměstnanců. Se systémem
inteligentního řízení vnitřního osvětlení pod názvem HubSense, které se
snadno nainstaluje v rámci rekonstrukce stávajícího osvětlení,
odpověděla koncem dubna 2020 na tuto výzvu společnost Osram.
Celý
článek zde
4.5.2020 Již dříve avizovaná 4MW palivočlánková elektrárna ve více než
80tisícovém městě Danbury v americkém státě Connecticut zahájila koncem
dubna 2020 komerční provoz. Účinnost této elektrárny s palivovými
články od společnosti FuelCell Energy je srovnatelná a plynovými
turbínami, přitom neprodukuje prakticky žádné škodlivé emise.
Celý
článek zde
29.4.2020 Hospodárné využívání elektrické energie je základem efektivního provozu
všech elektrických vozidel. Přispívá k němu významnou měrou i
inteligentní měnírna HESOP od francouzského výrobce Alstom, která
slouží již několik let v mnoha dopravních systémech po celém světě.
Poprvé v Německu byla v dubnu 2020 uvedena do provozu na metru v
Hamburku.
Celý
článek zde
23.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1.
čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých
nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji
elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření.
Celý
článek zde
22.4.2020 Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním
z partnerů konference Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli
tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále jednoduše a věcně
shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu, jeho vlastnosti a
odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů.
Celý
článek zde
21.4.2020 Neukáznění řidiči na železničních přejezdech vážně ohrožují sebe i jiné
a situace se, navzdory tragickým nehodám, nijak nelepší. Na pomoc proti
této velmi nebezpečné neukázněnosti proto přicházejí moderní
technologie. Do léta 2020 se, v návaznosti na úspěšný pilotní projekt,
postupně spustí provoz inteligentních kamer na vybraných železničních
přejezdech. Záznamy z těchto kamer budou pomáhat ve správním řízení
vedeném proti přestupci Policií ČR. V krajním případě tak může
neukázněný řidič přijít o řidičský průkaz.
Celý
článek zde
17.4.2020 V tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné
pro rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku.
Celý
článek zde
16.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž
divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje více než 190
veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes 130
rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé
zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých
měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce
Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po
Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující
doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v
Rakovníku a pražských Horních Měcholupech.
Celý
článek zde
15.4.2020 Do ulic litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích
2020 na linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva
elektrobusy s netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily.
Vyvinula je litevská inovační skupina Vejo projektai, která je
prezentuje pod značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“.
Celý
článek zde
9.4.2020 Dalším partnerem připravované konference Smart city FOR
ARCH se na začátku dubna
2020 stalo jihočeské město Blatná. Jeho starostka bude na konferenci
prezentovat vytváření smart city a implementaci moderních technologií v
podmínkách menšího města, kdy na prvním místě je vždy reálný a
viditelný užitek pro občany a selsky srozumitelný přístup.
Celý
článek zde
6.4.2020 Řadu technických řešení si člověk v běžném životě
spojuje s produktem od konkrétního dodavatele. Pokud si domů chceme
pořídit nový lux (díky kdysi průkopnickým vysavačům od Electroluxu),
nic se neděje. Horší je, pokud se konkrétní produkt takto přenese do
světa zadávání veřejných zakázek. Jedná se pak totiž o tzv. značkovou
specifikaci, která může mít za následek krácení dotací. Priorita,
informační zpravodaj Státního fondu životního prostředí ČR, na to ve
svém čísle 4 z dubna 2020 upozorňuje v článku „Značková specifikace“
může připravit zadavatele o dotace“. Tento článek dále uvádíme v jeho
plném, redakčně neupraveném znění. Není přitom třeba podotýkat, že co
je popisováno u zmíněného OPŽP, platí obdobně u jiných veřejných
zakázek.
Celý
článek zde
2.4.2020 Jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová
metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu, má od roku 2018
smlouvu s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW
palivočlánkového kogeneračního parku pro
dálkové vytápění v tomto městě po dobu 20 let. Partnerem je energetická
společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Ukazuje se, že od
svého zprovoznění na konci června 2018 přesahuje reálný provoz této
palivočlánkové jednotky předpokládané provozní parametry.
Celý
článek zde
31.3.2020 Od března 2020 mohou cestující na území německého Dopravního svazu
Mittelthüringen zahrnujícího města Erfurt, Výmar, Jena, Gera and Gotha
používat pro placení jízdného bezkontaktní aplikaci Fairtiq od
stejnojmenné švýcarské firmy. Je to pohodlné i hygienické.
Celý
článek zde
30.3.2020 V březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava
pozoruhodný milník: Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize,
hlavním městě Lotyšska, vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas
satiksme již dříve avizovaných deset trolejbusů Solaris s
palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
Celý
článek zde
27.3.2020 Více než miliónový Kolín nad Rýnem je jedním z německých smart cities.
Čtenáři našich stránek ho znají zejména jako město provozující
palivočlánkové autobusy. V příštích
letech zde bude ve velkém rozsahu zaváděna další inovativní
technologie: Všech 85 tisíc světelných míst ve veřejném osvětlení bude
propojeno řídicím systémem Interact City od společnosti Signify (dříve
Philips Lighting). Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu
2020.
Celý
článek zde
26.3.2020 Městský dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu
provozuje 203 autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních
lodí, které dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve
špičkových dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost
informována v březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré
své provozní plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS
od kanadské společnosti GIRO.
Celý
článek zde
24.3.2020 V rámci evropského projektu JIVE
bude od roku
2021 jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových
autobusů od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla
informována v březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku
palivočlánových autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.
Celý
článek zde
20.3.2020 Využívání rozmanitých chytrých pomocníků začíná strategií smart city.
Budeme Vám zde vyprávět příběh o dvou městech a jejich strategiích
smart city, s nimiž jsme se setkali během naší konzultační práce.
Příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a
vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně
rozumný. Nechceme tu chválit jedno město a pranýřovat druhé, nýbrž
ukázat, v čem je problém a v čem je vtip. Městům jsme proto dali
fiktivní názvy Rozumné Město a Smart Kocourkov. Jejich příběhy ale
fiktivní nejsou – jsou ze života. Nanejvýš jsme je tu a tam trochu
zjednodušili, abychom pro samé stromy nepřestali vidět les.
Celý
článek zde
18.3.2020 Jako
konzultanti občas řešíme, zda je užitečné pořizovat tzv.
ekologické veřejné osvětlení a čím by se měla měřit prospěšnost
takového osvětlení pro chytré město. Odpovědi ale nejsou
jednoduché. Světelné spektrum zahrnuje tři základní barvy:
červenou, zelenou a
modrou. Jejich kombinací vznikají odstíny bílé, od „studené“ s větším
podílem modré složky po „teplou“ s větším podílem červené
složky. Je známo, že modré světlo potlačuje spánkový hormon
melatonin a
stimuluje bdělost. Méně modré složky tedy naopak prospívá spánku.
Vyvážené barevné spektrum v bílém světle zároveň podporuje správné
vnímání barev lidským okem. To může být v různých situacích rozhodující
pro bezpečnost.
Celý
článek zde
17.3.2020 Zdravý životní styl je dnes považován za moderní, je však mnoho cest
jak ho dosáhnout. Na světě je mnoho lidí, kteří zdravě jí, sportují,
vybírají si, co je a co naopak není pro jejich organismus přínosné.
Zkrátka snaží se, aby jejich tělo nebylo zatěžováno toxickými látkami a
bylo plné energie na celý den. Všechny tyto trendy nás více či méně
ovlivňují, mnohdy ale nevnímáme, že i okolní prostředí může mít značný
vliv na naše zdraví. Dění kolem sebe bereme automaticky jako standard,
jsme na něj zvyklí a nezabýváme se tím, jestli by to nešlo zlepšit nebo
změnit. Ale je to opravdu správně? Naše společnost System Nine se právě proto snaží hledat způsoby, jak
zajistit zdravý moderní život co nejširšímu okruhu obyvatelstva. Také z
globálního hlediska je vhodné podpořit projekty, které mají dopad na
větší skupinu lidí a umožní dosáhnout změnu, která bude přínosná všem
bez rozdílu. Příběhy popsané v tomto článku vycházejí z projektů
realizovaných ve státech Evropské Unie, jako je například Španělsko,
Francie a také Česká republika. Hlavním prvkem příběhů je meteostanice,
která slouží jako zdroj dat pro získání informací a jejich následné
využití.
Celý
článek zde
13.3.2020 Kolik nových provozů a potenciálních zdrojů znečištění ovzduší je možné
ještě povolit, aby nebyly překročeny imisní limity? Kolik aut ještě
snese ovzduší center velkých měst, aby se v nich obyvatelé nedusili?
Jak optimalizovat dopravní systém města a kde začít budovat novou
průmyslovou zónu? Kde postavit dětské hřiště či sportoviště, aby děti
nebo sportovci dýchali co možná nejčistší vzduch? Jak objektivně
informovat obyvatele města o stavu ovzduší? Aby se dalo se vší zodpovědností odpovědět na tyto otázky, je nutné
průběžně znát stav ovzduší v dané lokalitě. To vše vede k jedinému
možnému řešení, a tím je permanentní monitorování stavu znečištění
ovzduší.
Celý
článek zde
12.3.2020
1. základní škola v Hořovicích je, alespoň pokud jde o energetické
hospodářství, poměrně typickou českou školou. Její budova je stará řádově desítky let – patří tedy mezi ty novější a v
rámci možností upravené zvenčí i zevnitř, ale ne již zcela moderní. Škola sestává z několika pavilónů vytápěných z lokální
kotelny. Jednotlivé rozlehlé budovy byly osazeny množstvím
klasických teplovodních radiátorů s ruční regulací. Jak je tomu u škol obvyklé, jednotlivé třídy a kabinety
mívají odlišný časový rozvrh. V
neposlední řadě je škola plná zvídavých žáků, které by snadno
ovladatelné prvky energetického hospodářství ve třídách mohly svádět k
neodborným zásahům. Jako nejvhodnější řešení pro zlepšení vytápění se proto
ukázala bezdrátová zónová regulace.
Celý
článek zde
11.3.2020 Kancelářská práce se týká mnoha oblastí – administrativy a obchodu v
soukromých firmách stejně jako poskytování veřejných služeb na úřadech
a jiných institucích. Vždy přitom platí, že prostředí ovlivňuje
výkonnost zaměstnanců, a s ní i spokojenost zákazníka – a zákazníkem ve
veřejných službách je každý občan.
Celý
článek zde
10.3.2020 Takřka v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“ zabránila vládní preventivní
protiepidemická opatření jejímu uskutečnění. Pochopitelně je to
komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně chytrá města v České
republice se i nadále rozvíjejí a my jsme připraveni jejich rozvoj ze
všech sil podporovat jako konzultanti, publicisté a organizátoři
odborných akcí. K tomu tu máme několik dobrých zpráv:
Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání.
V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde. Články z této brožury
jsme již také začali publikovat v plynulém textu na našich portálech a
následovat budou další. V tištěné podobě budeme tuto brožuru rozdávat
na všech našich obchodních jednáních a vzdělávacích akcích k tématům
smart city a elektromobility.
Celý
článek zde
Rádi Vás uvítáme Vás v září 2020 v Praze – věříme, že nám zachováte přízeň!
10.3.2020 Vážení účastníci a partneři konference!
Dnešním
rozhodnutím Vlády ČR se ruší hromadné akce s účastí nad 100 lidí. S
ohledem na očekávanou účast platí tento zákaz i pro naši konferenci, a
nám nezbývá než jej respektovat a zrušit její konání. Chtěli bychom Vás
tímto pozvat na naši další připravovanou akci k tématu smart city, konferenci Smart city FOR ARCH,
která se bude konat jako doprovodný program veletrhu FOR CITY
souběžného veletrhu FOR ARCH 2020, 25. září 2020, Výstaviště
Praha-Letňany.
Věříme, že nám zachováte přízeň a přijdete si pro další zajímavé informace z oblasti chytrých měst a moderních technologií.
Program a více o konferenci Smart city FOR ARCH zde
9.3.2020 Energeticky náročné a provozně drahé budovy měst a obcí mohou být opět
úspornější. Ministerstvo životního prostředí uvolnilo na začátku března
2020 z Operačního programu Životní prostředí – naposledy v současném
programovém období – 2 miliardy Kč, které pomohou samosprávám
zmodernizovat neúsporné objekty škol, nemocnic, úřadů, domovů pro
seniory či kulturních a sportovních center. Rezort podpoří i výstavbu
zcela nových budov v pasivním standardu a vyšší využívání obnovitelných
zdrojů energie ve veřejné správě.
Celý
článek zde
5.3.2020 Náš spřátelený server Busportal.cz
uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na
problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé
únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu.
Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách.
Elektromobilita se v posledních letech stává
náboženstvím pro jedny a noční můrou pro druhé. Racionální a uvážlivý
přístup se přitom nezřídka vytrácí. Jako odborní konzultanti při
rozvoji chytrých měst a podpoře moderních technologií jsme v naší firmě
s tímto problémem i se záplavou informací kolem elektromobility takřka
denně konfrontováni a k naší práci patří si na něj vytvořit svůj
pohled. Zkusím se o něj podělit se čtenáři Busportálu a zaměřím se
přitom hlavně na elektrické autobusy, případně další elektromobilitu ve
městech. Proč právě ve městech, vysvětlím vzápětí. Je to pohled
manažerského konzultanta znalého techniky – tedy ani technika, ani
elektromobilního (či jiného) nadšence.
Celý
článek zde
Hybridní solární
systém veřejného osvětlení využívá sluneční energii efektivně
4.3.2020 Svítidla veřejného osvětlení vybavená fotovoltaickými panely nejsou v
principu novinkou. Zpravidla se však používají v ostrovním systému, kde
solární panel je jediným zdrojem energie. To může být ekologické, ale
ne vždy ekonomické – zvláště pokud se takovéto osvětlení používá v
oblastech s proměnlivou délkou slunečního svitu během dne a během roku.
Pokud však nejsou tato svítidla instalována v oblastech mimo veřejnou
distribuční síť, může být účelné zkombinovat zásobování energií ze
solárních panelů i z veřejné sítě.
Celý
článek zde
Krakov testoval tramvaj bez řidiče
3.3.2020 Krakov je jedním z polských měst široce se angažujících v oblasti inovativní městské dopravy (viz například naše reportáž o krakovských elektrobusech).
Na konci ledna 2020 zažila krakovská tramvajová doprava provozovaná
městským dopravcem MPK pozoruhodnou událost: Vůbec poprvé v Polsku zde
byl během noci testován automatický provoz tramvaje bez řidiče.
Celý
článek zde
2.3.2020 Pro
některé čtenáře našeho portálu bude možná nadpis tohoto článku působit
jako science fiction nebo přinejmenším jako cosi hodně vzdáleného
realitě. Na sesterských stránkách Proelektrotechniky.cz
nicméně již delší dobu sledujeme problematiku tzv. malých reaktorů,
které jsou důležitým rozvojovým směrem v jaderné energetice a o jejichž využití se zajímá i společnost ČEZ.
V ekologicky smýšlejícím Finsku s ambiciózní energetickou politikou co
do ochrany ovzduší a klimatu je to také jeden z mála možných způsobů,
jak bez emisí řešit centrální zásobování teplem.
Celý
článek zde
Bližší informace o fungování a různých typech jaderných reaktorů najdete v naší nápovědě k článkům zde.
28.2.2020 Před časem
téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu
opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku)
se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v
únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato
trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší
zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude
potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují
technický stav tratě.
Celý
článek zde
27.2.2020 Pod
pojmem brownfield (česky „hnědé pole“) rozumíme nemovitost (tedy
pozemek, objekt, areál), která je zanedbaná a může být i kontaminovaná.
Vzniká zpravidla jako pozůstatek dřívějšího průmyslového, zemědělského,
obytného, vojenského či jiného využívání. Pro municipality a obyvatele
v jejich okolí mohou brownfieldy představovat závažný problém. Na pomoc
jim přichází Ministerstvo průmyslu a obchodu prostřednictvím agentury
Czechinvest. Od února do srpna 2020 mohou města, obce a kraje žádat o
finanční podporu v rámci programu Regenerace a podnikatelské využití
brownfieldů.
Celý
článek zde
26.2.2020
Důležitou součástí hospodárného řízení jakéhokoliv provozu či budovy je
v dnešní době sofistikovaný energetický management. Velká část
veřejnosti i podnikatelské sféry však za tímto označením vidí pouhý
důraz na úsporné elektrické spotřebiče nebo na snížení ceny za energie
pro odběratele. Vzhledem k rostoucím cenám energií se odběratelům tyto
dveře však stále více přivírají. V konečném důsledku přináší
mnohem výraznější finanční úspory zvýšení
kvality dodávané energie, optimalizace spotřeby, hledání zbytečných
odběrů a zdrojů nízké efektivity, či ochrana spotřebičů a energetické
sítě. Takovéto pojetí energetického managementu realizují v praxi
technologie české firmy ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o.
Celý
článek zde
24.2.2020 Baterie
a akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez
těchto elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit
život. Jsou všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k
televizi i v každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo
baterie nebo akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak
rozumět bateriím a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať
už jde o osobní a nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy.
Celý
článek zde
Reportáž
Smartcityvpraxi.cz: Město Blatná – elektroskútr ve službách zákona a
pořádku
19.2.2020 Jihočeská
Blatná je jedním ze slibně se rozvíjejících českých smart
cities. Zároveň je městem, kde se k „smart“ konceptu přistupuje selským
rozumem, s nohama pevně na zemi. Přesto – nebo možná právě proto – se
zde rozvíjí městská elektromobilita, a to způsobem stejně užitečným,
jako zajímavým. Vedle víceúčelové elektrické multikáry komunálních
služeb zde slouží městské policii elektroskútr, který při svém provozu
využívá všechny přednosti jednostopého vozidla s elektrickým pohonem.
Celý
článek zde
19.2.2020 Z
propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné
údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití.
Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční
spotřeby, což je
samostatný problém, zde zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv.
technickým a provozním stavem nabití (SOC z anglického „state of
charge“). Nad tímto rozdílem se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí
odborníci z nizozemské firmy ViriCiti, která je dodavatelem
inteligentních systémů pro podporu elektromobility. Zde z něj uvádíme
některé užitečné poznatky.
Celý
článek zde
17.2.2020 Spřátelená
nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions
vypracovala v únoru 2019 pozoruhodnou analýzu dosavadního vývoje
autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. O
její závěry, publikované rovněž v některých zahraničních odborných
médiích, se s námi podělili. Ty nejzajímavější zde předkládáme čtenářům
našeho portálu, podle možností doplněné o alespoň orientační srovnání
se situací v ČR.
Celý
článek zde
Tramvaje v
Bordeaux:
130 tramvají, 35 km tratí bez troleje se spodním odběrem APS
14.2.2020 Čtvrtmiliónové
francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské
pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu
zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají
používá systém spodního odběru Alstom APS, esteticky
šetrný k historickým částem města. V únoru 2020 se počet
bordeauxských tramvají zaokrouhlil na rovných 130.
Celý
článek zde
Volvo a ABB
elektrifikují veřejnou dopravu v göteborgské aglomeraci
12.2.2020 Jak
byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala
dopravní skupina Transdev rekordních 157
kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu
cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny
další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské
dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny
ABB.
Celý článek zde
10.2.2020 Ekonomická
úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou
hlavní, zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon.
Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne
prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil.
Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném
sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily.
Celý článek zde
7.2.2020 Začátkem
února 2020 informovala společnost ČEZ širokou veřejnost o
svých výsledcích v oblasti obnovitelných zdrojů energie instalovaných v
budovách. Dobrá zpráva je, že existují takovéto systémy, které jsou
nejen ekologické, ale také ekonomické. Další dobrá zpráva je, že je o
tyto systémy zájem. Z pohledu rozvoje chytrých měst v Česku je o něco
méně dobrou zprávou, že tahounem trhu jsou dnes především bohaté
domácnosti v Praze a okolí. Lze to nicméně brát i jako výzvu pro města
a městské služby, jejichž energetika budov je důležitou oblastí smart
city.
Celý článek zde
Helsinky
nezaznamenaly
v roce 2019 žádnou smrtelnou nehodu chodců
6.2.2020 Finské
hlavní město Helsinky s
650 tisíci obyvateli jsou v mnoha ohledech inspirující také pro česká
města. Rok 2019 byl pro toto město i pro všechny jeho následovníky
jedinečný, pokud jde o bezpečnost dopravy: Město v tomto roce
nezaznamenalo žádnou smrtelnou nehodu chodců.
Fatální nehodovost v Helsinkách se vyvíjí příznivě již po několik
desetiletí, nikdy však nebyla takto příznivá.
Celý článek zde
5.2.2020 Zní to
dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k
předčasným úmrtím. Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy
ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně
a systematicky zabývá také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií
výroby autobusů, která je dnes úspěšným dodavatelem elektrických
bateriových a hybridních autobusů pro zdravý městský provoz.
Celý článek zde
4.2.2020 Vedle
„stavebnicových“ elektrobusů Businova je Aptis od
Alstomu dalším netradičně řešeným elektrobusem „made in France“, který
náš portál již představil našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020
zaznamenal tento elektrobus významný milník: První z objednané
dvanáctikusové série byl dodán dopravci Compagnie des Transports
Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém francouzském Štrasburku.
Celý
článek zde
30.1.2020 Rakouské
hlavní město Vídeň s 1,8 miliónem obyvatel patří k nejdéle
fungujícím evropským smart cities. Koncept smart city Vídeň je rozvíjen
již od roku 2011 jako iniciativa vedení města, shrnutá do základního
strategického dokumentu „Smart City Wien, Rámcová strategie“ s časovým
horizontem 2050 (o této strategii blíže pojednává v případové studii
mj. naše
publikace Smart city v praxi). V lednu
2020 prezentovalo město Vídeň široké veřejnosti svůj klimatický balíček
zahrnující 50 opatření v sedmi tematických oblastech. Ten by měl z
Vídně udělat uhlíkově neutrální metropoli a vzor v ochraně klimatu.
Celý
článek zde
28.1.2020 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ
Coradia
iLint
od
společnosti Alstom, jichž objednaly německé regiony pro svoji veřejnou
dopravu již celkem více než čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce
učiněn důležitý technický krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu
na dodávku trakčních baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem
bateriových systémů Akasol.
Celý
článek zde
22.1.2020 Při
své práci navštěvujeme různá města a všímáme si moderních
technologií, která tato města využívají. Přitom často objevíme
působivá, ale ne vždy šťastná řešení veřejného osvětlení. Rozhodli jsme
se proto o naše zkušenosti podělit s Vámi čtenáři na několika
příkladech českých měst. Smyslem této reportáže není někoho hanět nebo
chválit, nýbrž ukázat, v čem je problém a v čem je vtip.
Celý
článek zde
21.1.2020 Auxerre
je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití
palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však
vsadilo
na méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s
velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu
2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů.
Celý
článek zde
20.1.2020 Mikrosítí
(anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou
síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby.
Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné
energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie
nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Jejich častým a
nanejvýš potřebným využitím je propojení kritické infrastruktury města
(bezpečnostní a záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v
mikrosíti s nezávislým a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro
případ výpadku veřejné energetické sítě.
Celý
článek zde
17.1.2020 Je
známo, že různé barvy světla mají bezprostřední vliv na vývoj
rostlin. Tento fakt se úspěšně využívá pro umělé pěstování rostlin a je
v této souvislosti výzvou pro dodavatele příslušných světelných zdrojů.
Zároveň se však objevuje i při poněkud zjednodušeném a tendenčním
pohledu na barevné odstíny ve veřejném osvětlení.
Produktová
informace společnosti OSRAM v lednu 2020 ohledně nových svítidel pro
umělé pěstírny (viz foto) dala podnět naší redakci k
následujícímu zamyšlení na toto
téma.
Celý
článek zde
15.1.2020 Na konci roku
2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová
kogenerační jednotka v americkém městě Tulare,
instalovaná v místní čističce odpadních vod a využívající jako vstupní
médium bioplyn. Pro jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell
Energy, je to příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v
oblasti stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností
využívání bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického
média, při jejich provozu.
Celý
článek zde
14.1.2020 Smart
region Vrchlabí
funguje již
deset let a představuje první český „smart“ koncept. V jeho
realizaci pokračuje od ledna 2020 vrchlabská radnice projektem městské
energetiky, který přinese snížení nákladů na energie v pěti objektech o
téměř 19 %. Investice do modernizace v hodnotě 16,6 mil korun s DPH
bude splácena po dobu 12 let z budoucích úspor tepla, elektřiny, plynu
a vody.
Celý
článek zde
13.1.2020 Spotřeba
elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje
jednak trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak
netrakční spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla.
Zejména u bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba
představovat problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na
jedno nabití baterií.
Celý
článek zde
9.1.2020 Tajemně
znějící název v nadpise je oficiálním jménem irských státních
železnic (v gaelštině). A přestože Irsko se svými necelými dvěma tisíci
km tratí nepatří právě k železničním velmocem, 48 miliónů cestujících
ročně v dálkové, regionální a městské železniční dopravě není
zanedbatelných. Na konci roku 2019 učinily irské železnice unikátní
krok v oblasti inovací: Pod jedním systémem zkombinovaly aplikace
informačních systémů pro cestující a pro dopravce, a vytvořily tak
robustní nástroj pro podporu efektivní kolejové dopravy.
Celý
článek zde
8.1.2020 Průmyslové
město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v
německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo
k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní
městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze
série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj
vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku
elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v
městské spalovně.
Celý
článek zde
7.1.2020 Nemocnice
v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500
lůžky patří mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě
špičkového vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní
provoz. K němu brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku
roku 2020. Celou investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým
je ČEZ Energo, společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce
kogeneračních jednotek TEDOM.
Celý
článek zde
3.1.2020 Prosinec
2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových
autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve
francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé
autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě
provozované palivočlánkovými autobusy.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
| 8
| 9 | 10
| Archiv-2022
| Archiv-2021
| Archiv-2020
| Archiv-2019
| Archiv-2018/2
| Archiv-2018/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015