Archiv článků leden – červen 2017
27.6.2017
Velká Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich
dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného
dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním
technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes).
To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský
nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za
oceánem v
Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na
severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s
průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku
nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v
únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. Celý článek zde
23.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car
sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením
Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem
2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených
elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní
odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém
životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro
uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro
jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing
provozuje.
Celý článek zde
22.6.2017 O tom, jak „chytré“ informační systémy umí usnadňovat používání
hromadné dopravy ve městech, a tím zvyšují její konkurenceschopnost, se
dovídáme především ze zahraničních zpráv. Ani česká města však
nezůstávají pozadu. Důkazem je nejnovější aplikace Dopravního podniku
města Brna (DPMB) s názvem DPMBinfo, která je pro zařízení s OS Android
verze 4.1 a vyšší na Google Play k dispozici uživatelům od 17. června
2017. Aplikace, která vznikla přímo v brněnském dopravním podniku, je
ke stažení zdarma. Verze pro iPhone, se připravuje a hotová by měla být
během července 2017.
Celý článek zde
16.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních
vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez
rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více
testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle
klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této
problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty,
na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní
společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive, zabývající
se řešeními pro řízení autonomních vozidel. Pilotní projekty budou realizovány v běžném provozu v Paříži, mezi
areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské rychlodráhy RER, a v
Rouenu. V obou případech budou cestující moci pomocí internetového
rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit jízdenku ze zvolené
zastávky. Celý článek zde
16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. Dopravce Sales-Lentz zde začal provozovat čtyři elektrobusy Volvo 7900
Electric. Jde o vozidla odvozená od plug-in hybridní verze
Volvo 7900. Elektrobus je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi
dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících.
Celý článek zde
12.6.2017 O koncept chytrých měst a obcí je stále více zájem po celé ČR. Svědčí o
tom i školení s názvem „Koncept smart city – smysl a praktické
využití“, které 8. června 2017 realizovala konzultační firma Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho
portálu, jako projekt na klíč pro ostravskou Agenturu pro regionální
rozvoj. Mezi dvaceti registrovanými účastníky z veřejného i soukromého
sektoru v Moravskoslezském kraji nechyběl ani host ze Slovenska.
Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
Celý článek zde
7.6.2017
Přeprava cestujících na letištních plochách je specifickým segmentem
přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit přednosti elektricky
poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po krátkých trasách s
častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou spotřebou energie
v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky autobusů na velkých
letištích. V Evropě je to například Amsterodamský Schipol. Letištní
elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak ukazuje
nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku června 2017.Elektrobusy zde nejsou experimentálními vozidly, ale
sériově dodávanými produkty. Jejich výrobcem je specializovaný
australský výrobce letištní techniky Carbridge, který dodává své
elektrobusy v partnerství s čínským výrobcem BYD. Celý článek zde
6.6.2017 Cílevědomě
rozvíjená zelená infrastruktura je jedním z nezastupitelných prvků smart city.
Saská metropole Drážďany je v tomto směru názorným příkladem hodným
následování. Zelená infrastruktura zde podporuje základní funkce života
ve městě, podtrhuje jeho historické prvky a zahlazuje následky druhé
světové války. O podrobnostech se můžete dočíst ve studentské odborné
práci Kateřiny Slavíkové z Mendelovy univerzity, která Vás provede
zelenou infrastrukturou tohoto zajímavého města. Práce
je ke stažení zde
6.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší
pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především
paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku
elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a
realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský
institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu
podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku
a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil
jednoduchou srovnávací kalkulačku Celý článek zde
5.6.2017 Jedním
ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u
tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace
brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo
inteligentních měníren. Studie
bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v
květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských
tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha
o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na
netrakční spotřebu. Studie STIB byla prováděna jako součást projektu ELIPTIC v rámci
evropské iniciativy CIVITAS a byla založena na velmi důkladných
měřeních prováděných na tramvajových linkách č. 7, 19 a 94. Celý článek zde
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric je po celé
délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících
cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako
BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a
LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
1.6.2017 Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference
„Efektivní elektromobilita v organizacích“ je
první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako
dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne
tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní
nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na
organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v
naší rubrice Konference zde
30.5.2017 Parky
městských autobusů ve světě se postupně
elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku
2017“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v
Hannoveru poprvé v historii odnesl bateriový elektrobus. I na Slovensku
se začínají uplatňovat elektrobusy – čtrnáct vozidel v barvách
košického dopravního podniku je toho nejlepším důkazem. Elektrobusy
jsou zároveň jednou z moderních technologií, které pomáhají vytvářet
chytrá města – smart cities. Není proto divu, že se elektrobusům v
kontextu chytrých měst bude věnovat také konference „Elektrické
autobusy pre mesto“ jako doprovodný program připravovaného veletrhu BUS
SHOW 2018 v Nitře.
Celý článek zde
25.5.2017 Vodní
hospodářství a energetika jsou nezřídka spojovány
v tom směru, že čističky odpadních vod mohou produkovat bioplyn
využívaný dále jako obnovitelný zdroj energie. Pravda je nicméně
taková, že zařízení pro úpravu a čištění vody jsou především sama
spotřebitelem elektrické energie, která tvoří významnou část jejich
provozních nákladů. Na pomoc jejich snižování přichází společnost ABB s
inteligentním energetickým managementem založeným na platformě
Ability™. V květnu 2017 k tomu úspěšně realizovala pilotní projekt v
italské vodárenské společnosti Consorzio di Bonifica Veronese
(CBV). Základem dodaného řešení je řídicí systém pro
distribuci
elektrické energie, který propojuje jednotlivá zařízení do cloudové
správy. To umožňuje dát jejich provozovatelům k dispozici jednak
informace v reálném čase, a jednak historická data a trendy. Obojí lze
účinně využít pro efektivní fungování celého systému vodního
hospodářství a souvisejících zařízení.
Celý článek zde
24.5.2017 Systém
sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak nalákat zejména
mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po městech. Zároveň
představuje zajímavou obchodní i marketingovou příležitost pro průmysl.
Příkladem je systém sdílených elektroskútrů COUP firmy Bosch, který po
úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016 expanduje do Paříže. Zde zahájí
provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské
start-up firmy Gogoro. Provozovatelem systému je
COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy
Robert Bosch GmbH.
Celý článek zde
23.5.2017
V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října
2015 v pravidelném
provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené elektrobusy.
Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají trakční
infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z troleje,
jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie
„E-mobilita v MHD“), nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. Inovační projekt
ELIPTIC (electrification of public transport in
cities, tedy elektrifikace městské dopravy ve městech), který je
součástí evropské iniciativy CIVITAS, probíhá v období od června 2015
do května 2018 pod koordinací města Brémy.
Celý článek zde
19.5.2017 V anglickém
městě Milton Keynes bylo na linku MHD nasazeno během roku
2014 osm elektrických midibusů s průběžným
indukčním dobíjením.
Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících.
Elektrobusy pro Milton Keynes (viz foto) vyrábí britský výrobce
Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m.
Celý článek zde
16.5.2017 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci Efektivní
elektromobilita v organizacích II aneb Jak účelně a
hospodárně realizovat projekty osobních a užitkových elektromobilů,
která se koná
v
úterý 3.
října 2017 od 9 hodin v konferenčním centru
GreenPoint v Praze 10. Konference navazuje na přechozí úspěšný běh Efektivní elektromobilita v
organizacích,
kde se vyprofilovala jako první konference svého druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Více
informací zde
16.5.2017 Treviso
je 84tisícové italské město v oblasti Benátsko, s dějinami
sahajícími do starořímských časů a s množstvím historických památek. V
jeho centru se nachází starobylé náměstí Piazza Santa Maria dei
Battuti, které dosud sloužilo spíše jako průjezdná ulice. Po mnoha
letech se nyní obnovuje jeho přirozená funkce náměstí v souvislosti s
plánovanou pěší zónou. V květnu 2017 k tomuto důležitému městotvornému
záměru významně přispělo zajímavé řešení inteligentního veřejného
osvětlení, dodané společností Osram. Základním cílem bylo vrátit tomuto
místu (viz foto) ve večerních
hodinách jeho původní divadelní vzhled. Instalace moderních světelných
a řídicích technologií pak navíc umožňuje využít další přínosy, které
takovéto technologie nabízejí – v neposlední řadě ekonomické a
ekologické. Celý
článek zde
10.5.2017 Součástí
čisté mobility ve smart
city je i vytváření
nízkoemisních zón ve městech nebo jiné formy regulace dopravy tam, kde
je to žádoucí pro zdraví a bezpečnost obyvatel. Touto problematikou se
zabýval i seminář
Čistá mobilita v chytrém městě,
pořádaný pro MMR ČR
provozovateli našeho portálu. Ukázalo se zde, že jde o velmi komplexní
problém, jehož úspěšná realizace se neobejde bez důkladné přípravy. Na
pomoc přichází začátkem května 2017 Ministerstvo životního prostředí
ČR, které prostřednictvím Státního fondu životného prostředí vyhlásilo
9. výzvu pro předkládání žádostí o poskytnutí podpory z Národního
programu Životní prostředí. Tato výzva podporuje
zavádění nízkoemisních zón v obcích formou studie proveditelnosti
nízkoemisní zóny, studií proveditelnosti regulačního řádu (tj. opatření
pro regulaci dopravy v obci) nebo zpracování plánu udržitelné městské
mobility (SUMP). Celý
článek zde
4.5.2017 Mezi
přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů se na špičku
řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož elektrobus
Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku 2017. Jak
byla na
konci dubna informována odborná veřejnost, počet dodaných či aktuálně
kontrahovaných elektrobusů Solaris dosáhl čísla 116. Posledními dvěma
přírůstky se staly elektrické midibusy Solaris Urbino 8,9 LE určené pro
23tisícové francouzské město Frontignan ležící na středomořském
pobřeží. Tyto elektrobusy jsou zároveň první od tohoto výrobce, určené
pro francouzský trh. Celý
článek zde
26.4.2017 Využívání
elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu
zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například
Stavanger nebo
Stockholm.
V
březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město
Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb
Gelsendienste. Vozidla pro Gelsendienste vyrobila firma StreetScooter,
kterou v roce
2014 koupila skupina Deutsche Post DHL. Základem jejich konstrukce je
vozidlo StreetScooter WORK. Dva tisíce těchto vozidel již
dnes skupina Deutsche Post DHL využívá pro
svoji potřebu. Celý
článek zde
24.4.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE
zveřejnil 21.
dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele městské nákladní
dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či
elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její
podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským
firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky.
Deklarace vychází ze současné situace, kdy elektrická doprava je
jedinou skutečně bezemisní variantou pro městský provoz, ale její
rozvoj je dnes omezen po stránce tržní i finanční.
Celý
článek zde
OppCharge: Volvo a
Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů
21.4.2017 Systém
standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo. Nabíjecí stanice je instalována ve výzkumné a vývojové
základně společnosti Volvo v Göteborgu. Nabíjecí stanice Heliox je zde
schopná dodat nabíjecí výkon do 450 kW, v blízké
budoucnosti až 600 kW. Tento společný projekt je prezentován jako
začátek spolupráce uvedených dvou firem, aniž by se tím některá z nich
jakkoli uzavírala vůči spolupráci s jinými výrobci.
Celý
článek zde
19.4.2017 Londýn
je jedním z evropských smart cities, která dbají na
využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků.
Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených
na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem
Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem,
autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním
stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017
dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění
cyklodopravy ve městě.
Celý
článek zde
Nizozemská pošta
používá užitkové elektromobily ze Slovenska
18.4.2017 K
národním poštovním společnostem, využívajícím elektrické užitkové
vozy, jako například Německá pošta, se od března
2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post
NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické
užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway):
Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200
Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní.
Celý
článek zde
12.4.2017 V
dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway
do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase
po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný
projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna (zkratka GATE
zde znamená „Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen
organizací Transport Research Laboratory. Cílem tohoto projektu s
celkovým rozpočtem 8 mil. liber není pouze testování příslušných
technologií pro vozidla a infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je
také sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí
akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat
jim. Celý
článek zde
10.4.2017 Začátkem
dubna 2017 byl v Plzni podepsán dokument
„Společné prohlášení SDP ČR a výrobců dopravních prostředků pro
veřejnou dopravu a jejích součástí k podpoře elektromobility“ (dále
„memorandum“). Podpisem tohoto memoranda na podporu elektromobility v
oblasti veřejné dopravy deklarovali signatáři z řad dopravních podniků
a průmyslu svou připravenost věnovat se rozvoji tohoto ekologického
způsobu dopravy a současně se shodli na několika opatřeních, kterými by
vláda České republiky a příslušná ministerstva mohla k tomuto rozvoji
významně přispět. Signatáři memoranda jsou Sdružení dopravních podniků
ČR
(SDP ČR), zástupci průmyslových společností Škoda Electric, Škoda
Transportation, Cegelec, Solaris Czech, Faileley Transport, Pragoimex,
SOR Libchavy, Iveco Czech Republic, SKD Trade, Elektroline a Asociace
podniků českého železničního průmyslu (ACRI).
Celý
článek zde
6.4.2017 Norsko je
jednou z evropských zemí, které aktivně
rozvíjejí koncept smart
city a čistou
městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými
klimatickými
podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart
city Oslo již
provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu
CHIC. Nyní se k
nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také
dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením
Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris
Urbino 12 electric, na něž byla
na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na
podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské
dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde
3.4.2017 V poslední
březnový den 2017 se v Praze konal první ze série seminářů
MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho
implementace,
tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá mobilita v
chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce.
Celý článek zde
3.4.2017 Před
více než dvěma lety jsme na našem portále www.proelektrotechniky.cz
psali o
unikátním japonském projektu Fujisawa Sustainable Smart Town,
malém a
zcela novém smart
city v Japonsku,
projektovaném od začátku inženýrsky a udržitelně. V současné době je v
přípravě druhý podobný projekt, Tsunashima Sustainable Smart Town
(Tsunashima SST). Zahájení jeho provozu se očekává v roce
2018 a v březnu 2017 byl k tomu učiněn důležitý milník: Byla zde
zprovozněna vodíková stanice od společnosti Panasonic jako důležitý
zdroj energie pro celé toto experimentální městečko. Celý článek zde
31.3.2017 Evropský
projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. V rámci projektu je nebo bylo
nasazeno více než 80
elektrických nákladních vozidel. Většinu z nich (cca 65 %) tvoří
vozidla o užitečné hmotnosti v rozmezí 3,5 – 7,5 t, následovaná velkými
vozidly (nad 12 t) a malými vozidly (pod 3,5 t).
Celý článek zde
24.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017 proběhla 21.
března 2017 odborná konference Smart city v praxi II, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference.
Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj a
Sdružení dopravních podniků ČR. Konference byla, stejně jako
její první běh před rokem,
zaměřena
především na ty, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení
od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních
projektů, jimiž je koncept
smart city v daném městě
realizován. Tomu odpovídala i struktura cca 190 účastníků konference.
Většina z nich pocházela z municipalit a městských organizací,
zastoupen byl i průmysl, rozvojové agentury a další zájemci o téma
smart city z praktického pohledu.
Celý
článek zde
22.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní
rozvoj a Sdružení dopravních podniků ČR.
Konference se zúčastnilo 180 hostů, převážně z municipalit a městských
organizací – tedy právě ti, jimž byla tato prakticky zaměřená
konference určena především.
Celý článek zde
20.3.2017
Skotské město Aberdeen provozuje park deseti palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát.
Aberdeen se tak nejspíš stal prvním evropským městem provozujícím
palivočlánkové vozy ve zdravotních službách.
Celý článek zde
10.3.2017 Město
Amsterodam je jedním z aktivních účastníků evropského projektu
elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017.
Celý článek zde
10.3.2017 Využívání
obnovitelných zdrojů elektrické energie je jednou z cest, jak
zlepšit životní prostředí a omezit negativní vliv civilizace. Příroda
však bohužel ne vždy ctí potřeby odběratelů energie. I v přímořských
zemích, jako je Dánsko, tak zapojení větrných a slunečních zdrojů do
veřejné energetické sítě naráží na jejich obtížnou řiditelnost a
předvídatelnost. Řešení v podobě velkého bateriového zásobníku energie
od společnosti ABB se od března 2017 zkouší na předměstí Kodaně
Nordhavn v rámci projektu EnergyLab Nordhavn.
Celý článek zde
10.3.2017 Stockholm
je jedním z evropských smart cities zapojených
do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“
veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz.
Celý článek zde
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city
v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
3.3.2017 Může
rekuperovaná energie z brzdících vlaků efektivně dobíjet elektrobusy a
elektromobily? Na tuto otázku by měl dát odpověď připravovaný pilotní
projekt nizozemské inovační firmy Hedgehog Applications v nizozemském
městě Apeldoorn, o němž byla odborná veřejnost informována v únoru
2017.
Celý článek zde
28.2.2017
Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má mnohá úskalí a
jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je o něj stále
zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat elektrobusy bez
estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného nabíjení. Jednou z
hlavních technologií, které se rozvíjejí na evropském trhu, je nabíjení
typu Bombardier PRIMOVE,
provozované nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech.
V únoru 2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park
elektrobusů s tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl
miliónu kilometrů.
Celý článek zde
24.2.2017
Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je
zapojena i Plzeň, má oficiálně
skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto
demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in
hybridních)
autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své
režii dopravce Keolis. Ve Stockholmu je nasazeno 8 dvanáctimetrových
elektrických hybridních
autobusů Volvo 7900 Electric Hybrid o přepravní kapacitě 71
cestujících. Těchto autobusů bude například v Belgii jezdit v
rutinním
provozu na podzim 2017 více než sto, provozovány jsou i v dalších
zemích a městech.
Celý článek zde
22.2.2017 Národní program Životní prostředí (NP ŽP), podporující mj.
elektromobilitu v organizacích veřejných služeb nebo územní
studie krajiny
vyhlásil 13. února 2017 další výzvu č. 2/2017, zaměřenou na podporu
inovativních a demonstračních projektů s pozitivním dopadem na životní
prostředí – tak zní přesně název příslušné podoblasti NP ŽP. Projekty
podpořené touto výzvou by měly ukázat směr, jak pomocí moderních
technologií chránit naše životní prostředí. ílem výzvy je zlepšení životního prostředí prostřednictvím
inovativních a demonstračních projektů, které je možné následně, po
pilotním ověření, přenést do běžné praxe. Výzva v této souvislosti cílí
na rozvoj konceptu chytrých obcí a měst (smart city).
Celý článek zde
21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné konzole nejsou na
americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou například
elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od
evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se
však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč.
To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém
průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské
standardizace a ve větším měřítku je nyní nasazován například v Belgii. V únoru 2017
ohlásily kanadský výrobce autobusů Nova Bus – jedna z divizí
společnosti Volvo, a globální společnost ABB – dodavatel nabíjecích
stanic a jeden z iniciátorů zmíněného standardizačního procesu,
spolupráci na dodávce systému OppCharge pro elektrické autobusy,
prvního na americkém kontinentě. Celý článek zde
20.2.2017
Současným trendem ve světelných zdrojích pro veřejné osvětlení jsou LED
svítidla používající bílé světlo s velkým podílem modré složky. To
působí dojmem bílého dne, což se někomu třeba i líbí, ale má i „temnou“
stránku – je škodlivé pro lidi i městskou přírodu. V čem je problém, na
to jsme se zeptali RNDr. Jana Hollana, Ph.D. z Ústavu výzkumu globální
změny Akademie věd ČR.
Celý článek zde
17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy.
Celý článek zde
15.2.2017 Plug-in hybridní
(či elektrické
hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v
západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi
nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017
v Namuru,
více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě
nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC
Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích
stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí
stanice pro dvousettisícové Charleroi, největší město ve Valonsku. Po
zprovoznění tak bude TEC Group provozovat celkem 101 elektrických
hybridů a 15 nabíjecích stanic. Celý článek zde
14.2.2017 Jedním z úkolů britského projektu autonomních vozidel GATEway
je sledovat, jak
se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na
veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí byl proto
experiment, jehož cílem bylo určit, zda a jak se budou řidiči v běžném
městském provozu chovat k autonomním vozidlům bez řidiče. Souhrnnou
zprávu o tomto experimentu zveřejnila Transport Research Laboratory
(TRL), která projekt GATEway řídí, začátkem února 2017. Experiment probíhal na trenažéru DigiCar v TRL. Zúčastnilo se ho
šedesát řidičů vybraných z databáze TRL s platným řidičským průkazem ve
věku 23 – 69 let, s minimálně pětiletou zkušeností s řízením a s ročně
naježděnými alespoň 3 000 mílemi (cca 4 800 km). Ženy a muži byli mezi
účastníky zastoupeni zhruba stejně. Celý článek zde
10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za
rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km
k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a
přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak
vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu
developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a
dopravce Arriva.
Celý článek zde
9.2.2017 V prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách Ministerstva pro místní
rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu žádostí o podporu ve 20. výzvě
IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde o listinu vítězů a poražených
mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a s nadějemi očekávaného
dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup nových trolejbusů,
elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů stojících mimo
integrované územní investice (ITI) a integrované plány rozvoje území
(IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho povolaných a méně
vyvolených.
Podáno bylo celkem 37 žádostí, z nichž 35 vyhovělo podmínkám,
avšak jen necelá polovina z nich – 13 žádostí – na dotaci skutečně
dosáhla.
Všichni „vyvolení“ měli žádost hodnocenou na úrovni maximálních 90
bodů. Hodnocení 90 bodů ovšem získaly i další tři žádosti, na které se
již nedostalo. Kritériem byl čas podání žádosti a šlo tu doslova o
minuty. Nejhorší žádost, která vyhověla požadavkům, ale na dotaci již
nedosáhla, měla 60 bodů – tedy na velmi příznivé úrovni dvou třetin
maxima. Celý článek zde
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné
dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců.
Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní
dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z
východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením
podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové
dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. SBB Reiseplaner funguje v operačních systémech iOS a
Android. Je založen na platformě Hafas od německé IT firmy HaCon. Hafas
představuje univerzální aplikaci pro inteligentní systémy v hromadné
dopravě, od plánování cesty po mobilní jízdenkové systémy a správu
vozového parku.
Celý článek zde
3.2.2017 Jedním z významných italských smart cities
je město Milán
– druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité
obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv.
Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný
vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v
platnost od 13. února 2017. Jako součást podpory bezemisní dopravy ve
městě budou předmětem výjimky z těchto regulací elektrická a bezemisní
vozidla. Ačkoli se uvedená opatření mohou zdát na české poměry až
příliš přísná, může jejich systém posloužit jako zajímavá inspirace pro
případné následovníky.
Celý článek zde
2.2.2017 Senzory kvality ovzduší představují jednu z „chytrých“ technologií,
které jsou součástí evropských smart cities. Ze zahraničních
projektů jmenujme například aplikace v italském Janově v rámci projektu
iCity nebo
manchesterský projekt CityVerve. Je méně známo,
že velmi zajímavý domácí projekt zaměřený na monitoring kvality ovzduší
nazvaný „TRAFFICSENSNET - Senzorické sítě v dopravě“ realizovala (a
stále realizuje) ČVUT Fakulta dopravní na Praze 4. Na podrobnosti jsme
se proto zeptali jeho odborného garanta, doc. Václava Jirovského,
vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na Fakultě
dopravní.
Celý článek zde
2.2.2017 Důležitou součástí inteligentních měst neboli smart city je i účinné a
úsporné veřejné osvětlení. Často bývá spojováno pouze s LED světelnými
zdroji, ačkoli tyto zdroje samy osobě nejsou samospasitelné, jak
dokládají závěry odborných diskusí i největší projekt
veřejného osvětlení v Madridu. Kromě LED zdrojů se
při modernizacích veřejného osvětlení uplatňují rozmanité řídicí
technologie. Infrastruktura veřejného osvětlení zároveň může posloužit
více účelům. Takovéto modernizační projekty přitom zdaleka nejsou jen
doménou velkoměst, ale mohou se týkat i sídel menší a střední
velikosti. Důkazem je „chytrý“ projekt v jednadvacetitisícovém
historickém městě Wipperfürth v německém Severním Porýní – Vestfálsku.
Celý článek zde
30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako
host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub
Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy
autonomní vozidla a jejich
využití, příležitosti i otevřené otázky. Diskuse se odvinula od nového projektu v Paříži: Kyvadlový spoj
propojující Lyonské a Slavkovské (Austerlitz) nádraží po 130 m dlouhé
dráze přes most Charlese de Gaulla začal jezdit 24. ledna 2017 a bude
testován do počátku dubna 2017. Spoj zajišťují automatické elektrické
minibusy typu EasyMile EZ10, stejné jako u finského projektu SOHJOA. Na rozdíl od
Helsinek, kde jsou tyto minibusy nasazeny v běžném pouličním provozu,
se v Paříži pohybují po vyhrazené dráze. Jde o jeden z kroků, jímž
město Paříž reaguje na nepříznivé životní prostředí ve městě, včetně
aktuální smogové situace.
Celý článek zde
Souhrnná zpráva NREL o palivočlánkových autobusech v
USA: 21 autobusů, disponibilita až 100 %
27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy
Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak
v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z
prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za
rok 2016. Celý článek zde
26.1.2017 Värnamo je méně než dvacetitisícové město v jižním Švédsku. I zde je
však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné dopravy. Město se
rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech čtyř autobusů, které
zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu 2017 informována
odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes centrum města jezdit
tyto autobusy elektricky.
Celý článek zde
24.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné elektřinou. Takový
nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní jedna z vět z
nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo donedávna
tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to bylo tvrzení
stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se zkrátka postupně
elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku“
si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru
poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně od polského výrobce
Solaris. A
elektrické autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také
konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli
našeho portálu. Celý článek zde
20.1.2017 Automatická vozidla bez řidiče ve městech, především tedy automatické
elektrické minibusy, pro něž se vžil název „autonomní vozidla“, jsou
dnes předmětem mnoha demonstračních projektů, například CityMobil2, GATEway, SmartShuttle nebo SOHJOA. Nejde však jen
o testování moderních dopravních a informačních technologií. Podle
zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) zveřejněné v lednu 2017
pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles: a potential game
changer for urban mobility“ mají tato vozidla potenciál pro snížení
podílu individuální automobilové dopravy ve městech při zachování
potřebného uživatelského komfortu.
Celý článek zde
19.1.2017 Jedním z evropských měst, které provozují ve větším rozsahu bateriové
elektrobusy, je anglický Nottingham, třísettisícové průmyslové město
hlásící se ke konceptu smart city. Elektrobusy zde začali
zavádět od roku 2012 a až do konce roku 2016 tvořilo jejich park 45
elektrobusů od čínského výrobce BYD (viz foto), známých i ze zkušebního
provozu v Ostravě. Od ledna
2017 se park elektrobusů v tomto městě rozrostl o dalších 13. Na
městské autobusové síti Link Bus tak nyní jezdí celkem 58 těchto
dvanáctimetrových elektrobusů. Dosavadních 45 elektrobusů BYD najezdilo v Nottinghamu až dosud 1 milión
mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Celý článek zde
17.1.2017 Evropský projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. Zkušenosti Stockholmu v této oblasti byly
proto v lednu 2017 publikovány v rámci projektu FREVUE jako „factsheet“
(volně přeloženo, metodický list) pod názvem „Environmental
requirements in procurement processes City of Stockholm“, tedy
„Ekologické požadavky v procesu veřejného zadávání města Stockholmu“.
Celý článek zde
12.1.2017 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci „Smart city v praxi II“ s podtitulem
„Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu“, která se koná 21.
března 2017 v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER
2017. Již druhý ročník konference „Smart city v praxi“ organizuje
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.
Odborným garantem a zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub
Slavík, MBA, člen řídicího výboru pro přípravu certifikované metodiky
smart city v ČR, spoluautor modrožluté knihy Smart Písek a majitel
pořádající organizace. Tato konference je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. Na konferenci jsou také
zváni zástupci průmyslu, pro které projekty smart city představují
potenciální nové trhy, učitelé a studenti dychtiví po nových a
zajímavých informacích a v neposlední řadě také redaktoři odborných i
všeobecných médií. Více
zde
11.1.2017 Pravděpodobně největší park 18metrových kloubových
elektrobusů má od prosince 2016 nizozemská provincie Severní
Brabantsko. Dvě sousední města Eindhoven a Helmond zde uvedly do
provozu na svých linkách MHD celkem 43 elektrobusů VDL Citea
SLFA-180 Electric. Elektrobusy provozuje dopravní společnost
Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je
po celé délce plně nízkopodlažní a pojme až 48 sedících a 110 stojících
cestujících (v provedení pro Severní Brabantsko se hovoří o kapacitě
125 cestujících). K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem
jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké
dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných
podmínek. Celý
článek zde
10.1.2017 Ačkoli provoz automatických elektrických minibusů bez řidiče je stále
ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané technologie a
další, právní, ekonomické a psychologické aspekty takovýchto systémů
pro budoucí využití, konkrétní technologie používané pro jejich
navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní. Názorně to
ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway, v jehož rámci byl
vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při
parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní
vozík. Celý
článek zde
9.1.2017 Ministerstvo životního prostředí ČR vyhlásilo 9. ledna 2017 třetí výzvu
k podávání žádostí o dotaci pro budovy veřejného sektoru. Kromě budov
sloužících k poskytování služeb zaměřených na zdravotní lázeňskou
léčebně rehabilitační péči, pro které byla určena druhá výzva, je ve
třetí výzvě možné nově žádat o dotaci i na nevyužívané veřejné budovy,
u kterých nelze doložit reálnou spotřebu energie v předchozím období a
nelze je proto podpořit v jiných dotačních programech. Pro tuto výzvu
je alokováno 170 mil. Kč.
Celý
článek zde
2.1.2017 Evropský
projekt ZeEUS, jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech. Na úvod zpráva mj. konstatuje, že po celém světě
bylo v
roce 2015
provozováno cca 173 000 elektrických autobusů ve výše uvedeném
vymezení. 170 000 autobusů (98,3 %) z toho je provozováno v
Číně. Celý
článek zde
Milí
čtenáři,
právě uplynulý rok 2016 byl pro
všechny, kdo usilují o lepší životní
prostředí na naší planetě, ve znamení praktického naplňování závěrů 21.
konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21),
jejímž
výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy vytvářející rámec pro
přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky. Svou troškou
do mlýna k tomu, odvažuji se tvrdit, přispěly i naše portály a naše
konzultační a osvětová činnost.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
| 8
| 9 | 10
| Archiv-2022
| Archiv-2021
| Archiv-2020
| Archiv-2019
| Archiv-2018/2
| Archiv-2018/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015