|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Archiv článků leden – červen 2018Hradec Králové zvyšuje novými elektrobusy a parciálními trolejbusy podíl bezemisní MHD28.6.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji konceptu smart city. Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018. Superkapacitorové elektrobusy: pozoruhodné řešení (zvláště) pro elektrifikované dopravceRozhovor s Filipem Ferferievem z Chariot Motors27.6.2018 Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors a prezentována byla v červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre mesto”, organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá, informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera z Chariot Motors. Celý rozhovor zde IsarTiger: sdílené jízdy po městě jako služba mnichovského dopravního podniku MVG15.6.2018 Městský dopravce v německém Mnichově, společnost MVG, začne od léta 2018 testovat inovativní systém osobní přepravy „od dveří ke dveřím“, který by měl efektivně a ekologicky doplnit služby veřejné linkové dopravy s využitím moderních informačních technologií. Jeho podstatou je sdílená jízda nízkoemisním nebo bezemisním automobilem, zarezervovaná pomocí smartphonové aplikace, přičemž optimální trasa, využití a čas jsou průběžně propočítávány podle speciálního algoritmu. Aplikace VBB jump usnadňuje dětem přepravu v berlínské městské dopravě14.6.2018 Městskou dopravu v 3,5miliónovém německém hlavním městě Berlíně tvoří síť více než 140 km metra, cca 330 km rychlodráhy S-Bahn, téměř 190 km tramvají a přes 1600 km autobusů. Aby se v této spleti vyznaly i děti, a od malička se tak učily používat veřejnou dopravu jako přátelskou a ekologickou, přichází v červnu 2018 berlínský městský dopravce Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) ve spolupráci s vývojářskou firmou HaCon s aplikací pro plánování jízdy „od dveří ke dveřím“ speciálně určenou dětem pod názvem VBB jump. Zastávkový označník s technologií e-paper: česká premiéra u DPMB13.6.2018 Zobrazovaní technologie elektronického papíru (e-paper) má řadu výhod mimo jiné pro zastávkové označníky. V zahraničí se proto stáje více rozvíjí, například v rakouském Tyrolsku, ale i v jiných městech Rakouska či Švýcarska. Českým zájemcům se tato moderní technologie předvedla mj. v rámci prezentace společnosti VARS BRNO na konferenci Smart city v praxi III, pořádané provozovateli našeho portálu. Svoji českou premiéru v živém provozu má od června 2018 v brněnské MHD, kde ji Dopravní podnik města Brna začal testovat na zastávce Mozolky. Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city8.6.2018 V prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart city Nitra první slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den veletrhu, 5. 6. 2018, ještě před jeho vlastním zahájením, jej uvedla konference „Elektrické autobusy pre mesto“, pořádané konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi „Elektrické autobusy pro město“, která proběhla v uplynulých letech již šestkrát a stala se tradičním doprovodným programem veletrhu Czechbus v Praze. Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy. Projekt IoT ve zdravotnickém zařízení: příklad Fakultní nemocnice Alpské univerzity v Grenoblu4.6.2018 Internet věcí (IoT), tedy identifikace věcí a sledování jejich pohybu po internetu, nachází stále více uplatnění v rozmanitých oblastech průmyslu a služeb včetně zdravotnictví a jeho infrastruktury. Příkladem je projekt Fakultní nemocnice Alpské univerzity v Grenoblu, realizovaný jako integrace řešení dvou dodavatelů IoT, o jehož podrobnostech byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. Jeho podstatou je spojení zařízení IoT s existujícím systémem správy budov BMS (Building Management System), využívajícím komunikaci LoRaWAN. Elektrobusy v Aarhusu: standard OppCharge také v Dánsku31.5.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018, čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se standardem OppCharge od ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku. Technologická univerzita v Göteborgu zkouší autonomní elektrický minibus30.5.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek, jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu Autonobus tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. Vozy singapurské rychlodráhy předem hlásí cestujícím svoji obsazenost28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten pocit napětí, když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a odhaduje, který z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením těchto situací přišla v květnu 2018 společnost Bombardier Transportation a instalovala jej na automatizované singapurské rychlodráze Downtown Line jako součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího vlaku. OIG Power představil nabíjecí stanici pro elektromobily spolu s bateriovým úložištěm pro decentralizovanou energetiku a využití obnovitelných zdrojů24.5.2018 Český start-up OIG Power představil v květnu 2018 v Praze odborné veřejnosti a médiím novou dobíjecí stanici pro elektromobily a další prvky pro rozvoj bezemisní dopravy v městském prostředí. Jejich významnou součástí je také na trhu již nabízené bateriové úložiště CES BATTERY BOX, využívající fotovoltaické zdroje energie a podporující koncept decentralizované energetiky. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: za volantem Streetscooteru21.5.2018 Malé elektrické nákladní automobily Streetscooter, které pro vlastní potřebu i pro třetí strany dodává skupina Deutsche Post DHL, jsou čtenářům našich portálů známé již z dřívějška. Tato pozoruhodná vozidla jsou nyní k dispozici i pro české zákazníky – s rozmanitými nástavbami je nabízí firma CV TECH, sídlící v průmyslovém parku Nupharo nedaleko Ústí nad Labem. S potěšením jsme přijali jejich nabídku zkusit si jízdu s tímto malým elektrickým nákladním automobilem sami v areálu zmíněného průmyslového parku. Zajímavé přitom bylo srovnání s našimi nedávnými zkušenostmi s „elektrickou multikárou“ Goupil a osobním elektromobilem Nissan. EV Fleet Analyser optimalizuje jízdu elektrických vozidel i na silnicích, kudy ještě nikdy nejela18.5.2018 V březnu 2018 představila nizozemská technologická firma ViriCiti ve spolupráci s nizozemskou firmou Simacan, zaměřenou na geografické informační systémy a jejich aplikaci v logistice, již dříve avizovaný řídicí a informační systém EV Fleet Analyser. Jeho aktuální podoba umožňuje modelování budoucí spotřeby energie i na trasách, jimiž vozidlo dosud neprojelo. Konference Elektrické autobusy pre mesto připravena15.5.2018 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci Elektrické autobusy pre mesto, která
se koná 5. 6. 2018 v
Nitře jako doprovodný program veletrhu Busshow
2018.
Tuto konferenci, která je určena pro zástupce dopravců, zadavatelů
dopravy, municipalit a průmyslu a také pro zástupce škol a další
zájemce o tuto problematiku, organizuje firma Ing. Jakub Slavík, MBA.
Odborným garantem je Jakub Slavík uznávaný odborník na problematiku
elektromobility a smart city, autor první české publikace na toto téma Smart city v praxi. Záštitu
konferenci udělili primátor města Nitra Jozef Dvonč, který konferenci
zahájí, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej
republiky, Združenie prevádzkovateľov hromadnej dopravy osôb v
mestských aglomeráciách Slovenskej republiky a Dopravný podnik mesta
Košice. Na konferenci je vstup po registraci zdarma. Pozvánka a podrobný program konference a registrace zde Projekt PACTE zve města k účasti na průzkumu pohybové aktivity obyvatel12.5.2018 Málo pohybu, zejména u lidí ve městech, se stále více stává civilizačním problémem s vážnými potenciálními i reálnými zdravotními dopady na populaci. Podpora aktivního pohybu – včetně například vytváření podmínek pro cyklodopravu a pěší chůzi – je proto stále důležitější součástí smart cities. Na pomoc této podpoře přichází evropský projekt PACTE – Promoting Active Cities Throughout Europe (propagování aktivních měst v Evropě), který v dubnu 2018 zveřejnil elektronický nástroj pro sběr dat o aktivitě obyvatel ve městech pro svůj průzkum a vyzývá evropská města k zapojení do tohoto průzkumu. 200 elektrobusů GAZ a KAMAZ pro Moskvu12.5.2018 Ačkoliv jsou země bývalého Sovětského svazu, pokud jde o povrchovou elektrickou městskou dopravu, především doménou trolejbusů (o jejichž technickém stavu a způsobu provozování se v odborných kruzích vyprávějí pozoruhodné příběhy), začínají se i zde postupně uplatňovat elektrobusy. Důkazem je dodávka celkem dvou set elektrobusů od ruských výrobců GAZ a KAMAZ, které tamní dopravce Mosgortrans vybral v soutěži na začátku května 2018. UITP podporuje další spolufinancování udržitelné městské dopravy z prostředků EU11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména pak elektrické
dopravy, bez významné podpory investičních dotací z evropských zdrojů
dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika financování
rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována především
na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu komercializace
inovativních technologií, zpravidla v partnerství veřejného a
soukromého sektoru. Dotace v oblasti mobility jsou směrovány především
na transevropské sítě. V porovnání s „neekologickou“ dopravou jsou
nicméně technologie pro udržitelnou městskou mobilitu stále velmi
nákladné, byť se jedná o technologicky zralá řešení. Tuto skutečnost si
uvědomuje Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a ve svém prohlášení
z dubna 2018 apeluje na Evropskou komisi ohledně investiční podpory
udržitelné městské mobility i po roce 2020. Celý článek zde Připojení fotovoltaických zdrojů k trolejbusové trakční síti může významně uspořit elektrickou energii11.5.2018 Spolupracovník našich portálů a oblíbený přednášející na našich konferencích Elektrické autobusy pro město Dr. Ing. Mikolaj Bartłomiejczyk z Politechniky Gdańske v Polsku publikoval v dubnu 2018 zajímavý odborný článek ohledně možností využití fotovoltaických panelů jako doplňkového zdroje energie pro trolejbusovou trakční síť. Článek přitom není pouhou akademickou úvahou, nýbrž je úzce napojen na projektovou praxi: U gdyňského trolejbusového dopravce PKT, kde Mikolaj Bartłomiejczyk zároveň pracuje jako hlavní energetik, plánují pro potřebu napájení trolejbusů instalaci 500kWp fotovoltaického zdroje na střeše vozovny. Z jeho článku zde přinášíme stručný výtah s odkazem na plné znění v angličtině. Projekt krytého plaveckého bazénu v Årnes: sestava projektor-reflektor pro účinné osvětlení9.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického prostředí, které klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost vzduchu, ale také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše, na níž odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor je tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou svítidla často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na jejich údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje doplněného o reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel dodavatel světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého bazénu v norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v dubnu 2018. Evropské projekty elektrických autobusů: ZeEUS se uzavírá, ASSURED se rozbíhá4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků z Cagliari). U příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho následovník, evropský projekt ASSURED.Ten již nesleduje otázky „zda“, „kde“ a „proč“ elektrické autobusy, nýbrž se zaměřuje na konkrétní aspekty jejich provozu a na možnosti využití inovativních technologií. Kromě elektrických autobusů zahrnuje tento projekt také elektrická nákladní a užitková vozidla. Linky automatického metra na celém světě měří v součtu již přes 1000 km3.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“ hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu. Palivočlánková kogenerace z bioplynu pro město Tulare: energetická společnost přebírá projekt od dodavatele3.5.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož
strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky
šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato
strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od
dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku
dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník: Dodavatel, který
palivočlánkovou kogenerační jednotku vyrobil a instaloval, uzavřel
dohodu o jeho prodeji energetické společnosti NRG Yield. Po splnění
všech podmínek v průběhu tohoto měsíce bude zahájen jeho rutinní,
komerční provoz. Celý článek zde ABB Terra HP: nabíjecí stanice pro elektromobily o výkonu 350 kW měla světovou premiéru3.5.2018 S nabíjecími výkony řádově ve stovkách kilowattů se v současné době můžeme setkat především u průběžně dobíjených elektrobusů (viz prezentace z našich konferencí Elektrické autobusy pro město). U elektromobilů je zatím běžným standardem pro rychlé nabíjení výkon do 50 kW. Nárůst elektromobility a tlak na zkracování prostojů během nabíjení nicméně vede průmysl k vývoji bezpečných a ekonomických technologií pro nabíjení stále většími výkony i u elektromobilů. Konkrétní podobu dostal tento trend v nabíjecí stanici Terra HP od společnosti ABB, umožňující nabíjecí výkon až 350 kW. Tato nabíjecí stanice, první svého druhu na světě, byla představena na Hannoverském veletrhu v dubnu 2018. Reportáž Smartcityvpraxi: za volantem „elektrické multikáry“ Goupil24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově „multikáry“ – značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v několika českých městech, například ve službách Veřejné zeleně města Brna (viz foto níže). Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí Efektivní elektromobilita v organizacích a Smart city v praxi, pořádaných provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora, společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém automobilovém polygonu. CBTC od Ansaldo STS bude instalováno v pařížském metru18.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve Stockholmském metru. CBTC od Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra. Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu podepsána začátkem dubna 2018. Projekt ZeEUS v Cagliari: spolehlivé parciální trolejbusy s dynamickým i statickým dobíjením13.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová infrastruktura existuje. MaaS Madrid: mobilita jako služba v jedné aplikaci od městského dopravce12.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT. Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall10.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem. Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem automatický elektrický minibus od francouzského výrobce Navya. Projekt ZeEUS v Barceloně: elektrický pohon a baterie pro autobusy jsou technologicky zralé řešení, průběžné dobíjení je optimální volba, spotřeba málo závisí na terénu9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního
provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. Jako vozový park pro testovací provoz sloužily celkem čtyři
elektrobusy, z toho dva 12m elektrobusy Irizar pro celodenní provoz na
jedno nabití (tzv. „noční“ elektrobusy) a dva 18m průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris. Demonstrační provozy těchto dvou typů elektrobusů
probíhaly v odlišném časovém období. Celý článek zde Suburbanizace: strašák nebo řešitelný problém?7.4.2018 Život městských periferií neodmyslitelně souvisí s procesem
suburbanizace. Tento pojem lze chápat jako děj, při kterém jsou
komerční, průmyslové a rezidenční části sídelní struktury přesouvány z
center měst na jejich okraje, aby se tam mohly dále rozrůstat. V
důsledku toho dochází k záběru původní krajiny (nejčastěji zemědělské
půdy) a k rozrůstání malých měst, nacházejících se v okolí velkých
metropolí. V těchto malých městech pak vznikají komerční, rezidenční a
průmyslové zóny. Autorka tohoto článku, studentka Mendelovy univerzity
v Brně, se nad aktuálním problémem suburbanizace dále zamýšlí a rozvíjí
jej na konkrétním příkladu oblasti na jihovýchodě Prahy, odkud sama
pochází, tudíž suburbanizace je pro ni velmi živý pojem. Konkrétní
poznatky, které zde uvádí, vycházejí z jejího výzkumu v obci Modletice,
jehož závěry přiměřeně aplikuje na celou uvedenou oblast. Celý článek zde Projekt ZeEUS ve Varšavě: polské smart city naplno rozvíjí průběžně dobíjené elektrobusy se standardizovanou technologií5.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova. Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. Elektrobusy pro Varšavu jsou postupně dodávány od prosince 2014.
Demonstrační provoz v rámci projektu ZeEUS, který byl předmětem
hodnocení, zahrnoval 10 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric o
přepravní kapacitě 70 cestujících. Celý článek zde Barevné osvětlení rekonstruovaného mostu v holandském Zutphenu svěřili Tecomatu Foxtrot4.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III, pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot, tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení mostu v Nizozemí. Uber dal svá anonymizovaná data k dispozici Londýnu pro řízení městské mobility29.3.2018 Společnost pro nájemní dopravu na zavolání Uber má v ČR pověst spíše kontroverzní a do značné míry zpolitizovanou. Jak ale ukazuje příklad z Londýna, tato společnost má zájem na efektivním řešení městské mobility a k tomuto účelu nabízí anonymizovaná data o svých přepravách, která mohou mít pro řízení inteligentní mobility velký význam. Prvním krokem bylo zveřejnění těchto anonymizovaných dat v polovině března 2018 v podobě datového nástroje Uber Movement určeného pro město. Londýnská metropolitní policie jezdí na vodík28.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu má ve Velké Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Toyota Mirai je palivočlánkový sedan poháněný synchronním elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW. Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa. Dalším úspěšným dodavatelem dobíjecích stanic elektrobusů podle standardu OppCharge je polská Ekoenergetyka27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge se k společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde budou dobíjet elektrobusy Volvo. Konference Smart city v praxi III: česko-slovenské zkušenosti, smart city a smart regiony, nové technologie a nejistá budoucnost investičních dotací22.3.2018 Dne 20. března 2018
opět proběhla jako doprovodný program brněnského
veletrhu AMPER 2018 odborná konference Smart city v praxi III, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík, jehož odborná publikace Smart city v praxi
byla
rok po slavnostním křtu
vyprodána v celém svém dvoutisícovém nákladu, byl zároveň odborným
garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro
místní rozvoj ČR a slovenského města Nitry. Generálním partnerem
konference byla automobilka Porsche Česká republika (elektromobily
Volkswagen), hlavními partnery společnosti
ČD - Telematika, TECO a VARS BRNO a partnery CETC Europe, ČSOB, E.ON,
Eurogreen a Operátor ICT. Celý článek včetně prezentací ke stažení zde Aplikace Tuner4TRONIC Field pomáhá lokálnímu nastavení inteligentního veřejného osvětlení16.3.2018 Inteligentní veřejné osvětlení je zpravidla ovládáno centrálně s využitím datových úložišť na cloudu. Mohou však nastat situace, kdy je třeba svítidla nastavit individuálně v terénu a kdy cloudová správa může věc spíše komplikovat. Na pomoc v těchto situacích přichází v březnu 2018 dodavatel osvětlovacích technologií Osram se smartphonovou aplikací Tuner4TRONIC Field. Elektrické autobusy Volvo s nabíjecí infrastrukturou v Inowrocławi: projekt za 39,2 mil PZL (238 mil. Kč) zahájen15.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto výrobce. Projekt ZeEUS v Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel předehřívání baterií a interiérů vozidel13.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. Projekt ZeEUS v Bonnu: „průkopník slepých uliček“ elektrických autobusů?12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku března 2018. Projekt JIVE: 40 palivočlánkových autobusů Van Hool pro Kolín n. R. a Wuppertal6.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30 autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018. Standard OppCharge uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu6.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od švédského výrobce Volvo a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat vozidla od dvou různých výrobců. Smart Fusion Pole: 200 chytrých sloupů od American Tower a Philips Lighting do ulic města Huntington Beach2.3.2018 O konceptu chytrého sloupu veřejného osvětlení sloužícího také jako infrastruktura pro informační technologie jsme čtenáře našich portálů informovali v září 2017. Od února 2018 začal mít tento sloup s obchodním označením Smart Fusion Pole, tedy „Sloup s chytrým propojením“, své první praktické využití: Na základě smlouvy uzavřené mezi municipalitou a dodavatelským konsorciem společností Philips Lighting (osvětlovací technologie) a American Tower Corporation (infrastruktura bezdrátových komunikací) bude dvě stě takovýchto sloupů instalováno v kalifornském městě Huntington Beach. Europe Direct: nová generace evropských informačních středisek v provozu od ledna 20181.3.2018 Jedním z hlavních komunikačních kanálů mezi Evropskou unií a jejími občany jsou informační střediska Europe Direct (viz logo). Jejich hlavním, nejobecnějším cílem je poskytovat občanům snadný přístup k informacím o Evropské unii a jejích aktivitách. Tato střediska, která nejsou sama součástí nebo organizací Evropském komise, mají za úkol poskytovat objektivní informace o veškerém dění v rámci Evropské unie. Od začátku roku 2018 funguje nová generace těchto informačních center, která bude v provozu po následující tři roky. Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz27.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní elektrobus o přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh. 6,5 tisíce palivočlánkových automobilů prodáno ve světě od roku 201326.2.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále roste. Zpráva SmartCityWorld a Philips Lighting: nejvíce „smart“ městy na světě jsou Singapur, Londýn a Barcelona23.2.2018 Mezinárodní internetový portál SmartCityWorld.net ve spolupráci s globálním dodavatelem osvětlovacích technologií Philips Lighting uveřejnil v únoru 2018 zprávu s názvem „Smart cities: understanding the challenges and opportunities“ (porozumění výzvám a příležitostem). Na základě průzkumu mezi odborníky a dalšími rozhodujícími činiteli v rozmanitých funkcích vyhodnotila tato zpráva města Singapur, Londýn a Barcelonu jako nejlepší světová smart cities. Zpráva se také zamýšlí nad faktory, které podporují nebo naopak komplikují rozvoj inteligentních měst. Od áut k autobusom: Dobíjacia infraštruktúra pre elektrické autobusy22.2.2018 Na našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů. Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018 . Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy 21.2.2018 O superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město, budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev, obchodní ředitel Chariot Motors. Doporučení UITP pro budování plně automatizovaných linek metra: nejen technika, ale také management dopravce20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru 2018. Hlavní výzvou budování rychlodrah s plně automatickým provozem je podle UITP především systémová integrace (Poznámka redakce: plně automatizované metro zahrnuje cca 500 různých systémových rozhraní, na jejichž bezchybném fungování závisí jeho úspěšný provoz). Opožděné městské autobusy v Lisabonu budou mít přednost na křižovatkách15.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v mnoha městech problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující od používání povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské hlavní město Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou odpovědí na tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami pro zpožděné autobusy MHD. V Lisabonu bylo v roce 2017 zaznamenáno celkem 1337 situací, kdy motoristé kvůli nesprávnému parkování zablokovali průjezd. Smarte Schrubber neboli Smart kartáč: na berlínském hlavním nádraží si měřily síly čisticí roboty14.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a rozmanité služby patří stále více automatizovaná uklízecí technika. Jednou z organizací, které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i Německé státní železnice (DB). Není divu – přes jejich cca 5 700 nádraží o úhrnné ploše 1,8 miliónu čtverečních metrů projde denně přes 5 miliónů cestujících. Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky je promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly DB soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy česky „Smart kartáč“. Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. Elektronický papír (e-paper) bude využíván pro autobusové jízdní řády v Tyrolsku9.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější zobrazovací technikou pro své nesporné výhody oproti klasickým displejům, jako je lepší čitelnost a minimální spotřeba energie. Není divu, že se začíná uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na zastávkách, zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je pilotní projekt autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve vesnici Tannheim o cca tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2018. Platforma HERE Mobility Marketplace podporuje koncept „mobilita jako služba“5.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace. Projekt HEAT: autonomní minibusy budou v Hamburku jezdit až padesátikilometrovou rychlostí2.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži zde, nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim roku 2018. Projekt Autonobus: autonomní elektrické minibusy testují také v Austrálii1.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící
na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících
denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily.
Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické.
Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední
míli“ autonomní elektrické minibusy. První testovací provoz pro
registrované účastníky bude probíhat v kampusu Bundoora univerzity La
Trobe, ležícího 20 km od centrální obchodní čtvrti města. Zkušební
provoz bude zahájen v dubnu 2018 a potrvá do června téhož
roku. Celý článek zde Německé město Freiamt zkouší inteligentní řízení energetické sítě31.1.2018 Freiamt je čtyřtisícové městečko německém v Bádensku-Württembersku poblíž francouzských hranic. Od roku 2015 se zde testuje projekt inteligentního řízení elektroenergetických sítí, jehož zkušební provoz je plánován do poloviny léta 2018. Tento článek přináší o uvedeném projektu některé zajímavé informace. Město Freiamt využívá již od 80. a 90. let obnovitelné zdroje energie v podobě několika z prvních větrných turbín v Německu. Dnes je díky kombinaci větrné energie, bioplynu a solárních generátorů výroba energie téměř čtyřikrát větší než její spotřeba. Tato koncentrace a různorodost obnovitelných energetických zdrojů byla jedním z klíčových faktorů pro rozhodnutí využít Freiamt jako zkušební lokalitu pro projekt inteligentního řízení sítě spuštěný v roce 2015 společností Netze BW společně s osmi partnery a s podstatnou finanční podporou Spolkového ministerstva hospodářství. Pohonné jednotky elektromobilu Nissan Leaf mohou pohánět i elektrobus26.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory japonského ministerstva životního prostředí. Aplikace Bike Citizens Analytics pomáhá plánovat městskou cyklodopravu24.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli, jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike Citizens Analytics, vyvinutá nizozemskou univerzitou NHTV Breda University a představená odborné veřejnosti v lednu 2018. Německo podporuje palivočlánkovou mikrokogeneraci, podpora se rozšiřuje z domácností na podniky a municipality24.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW 433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci 2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy. Vedli jsme seminář k smart city Nitra23.1.2018 Západoslovenské město Nitra s cca 80 tisíci obyvatel a bohatou historií je významným slovenským průkopníkem konceptu smart city. Čtenářům našeho portálu je známý její úspěšný projekt bike-sharingu. Rozvoji tohoto smart city napomohl i celodenní seminář, vedený provozovateli našeho portálu, který se konal v první polovině ledna 2018. Cílem první, výkladové části semináře bylo seznámit tým smart city Nitra s konceptem a ekonomikou chytrých měst a se zajímavými zahraničními zkušenostmi. Projekt CIVITAS ECCENTRIC: finské město Turku zkouší nemrznoucí zimní cyklostezky22.1.2018 Zimní cyklistika ve městech je i v našich, klimaticky mírných podmínkách z mnoha důvodů adrenalinovým druhem dopravy. Dvojnásob to platí pro cyklodopravu v severských zemích. Přesto se Turku, téměř dvousettisícové město ve Finsku, snaží s tímto problémem vypořádat a v rámci evropského projektu CIVITAS ECCENTRIC vytvořit pro své občany bezpečné cyklostezky. S výsledkem byla odborná veřejnost seznámena v lednu 2018. Singapur bude testovat autonomní elektrobusy standardní délky, technologii dodá Volvo a ABB22.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy – viz například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m. Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University (NTU) v Singapuru. Dodavatelem nabíjecí infrastruktury bude společnost ABB. Stacionární palivočlánková jednotka umí efektivně a bezpečně využívat i bioplyn19.1.2018 Anaerobní vyhnívací plyn (ADG) je jedním z bioplynů, které vznikají jako odpadní produkt v čističkách odpadních vod, při chovu hospodářských zvířat nebo zpracováním potravinářského odpadu. Jako takový je řazen mezi důležité obnovitelné zdroje, resp. nosiče energie. Na rozdíl od zemního plynu je však mnohem méně bohatý na metan, který je vlastním zdrojem energie, a zároveň plný kontaminantů. Přesto si s tímto problematickým nosičem energie dokáže poradit i takové zařízení, jako palivočlánková energetická jednotka. Důkazem je certifikace pro decentralizovanou výrobu energie, kterou v lednu 2018 získal od kalifornských orgánů 2,8MW stacionární palivočlánkový zdroj SureSource 3000 od FuelCell Energy. Aptis – netradiční elektrobus od Alstomu testován v provozu18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak: Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném provozu. Kodaňská S-Bane: PPP pomůže rozvoji automatizované městské dráhy17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů, mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. Milánské metro dostane inteligentní měnírnu Hesop15.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využíván trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v podzemním metru (po metru po Londýně) a zároveň druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy, po instalaci na tramvajové lince. Stejně jako v případě tramvají je i u metra jejím provozovatelem v Miláně městský dopravce ATM. Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi10.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí stanici na francouzském letišti. Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway) představila v Londýně své elektrické užitkové vozidlo9.1.2017 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway), pronajímající elektrické
užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům (včetně například
Nizozemské pošty), představila v prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v
Londýně. Patnáct těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost
Gnewt Cargo. Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská
firma úspěšně expanduje. Společnost Voltia poskytuje firmám možnost přeměnit své parky 2 – 3,5t
lehkých užitkových vozidel na vozidla s elektrickým pohonem. Její
podpora v tomto procesu zahrnuje celý průběh konverze parku od analýzy
stávajících obchodních operací a vytvoření komplexního plánu
elektrifikace, až po podrobný plán tras, nabíjecí infrastruktury,
podporu pro implementaci a poskytování elektrických užitkových vozidel. Celý článek zde Aplikace FindYourWay pomáhá cestujícím vyznat se na velkém newyorském nádraží9.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží Penn Station. Brusel dále rozvíjí elektrobusy8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v
mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle
technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů
od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. Celý článek zde Smart city Nitra: první slovenský bike-sharing bilancuje úspěšnou sezónu5.1.2018 Nitra, cca 80tisícové západoslovenské město s bohatou historií, je významným slovenským průkopníkem konceptu smart city. Jedním z projektů tohoto smart city je systém sdílených bicyklů – bike-sharing, který byl zprovozněn v červenci 2017 jako první takovýto systém na Slovensku. Na konci listopadu 2017, u příležitosti odstavení bicyklů pro zimní údržbu, byla provedena první, a bezesporu úspěšná, bilance jeho provozu. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu2.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018/2 | Archiv-2018/1 | Archiv-2017/2 | Archiv-2017/1 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |