Archiv článků leden – červen 2018
28.6.2018 Hradec Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji
konceptu smart city.
Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes
představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a
již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů
Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří
o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně
promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série
nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018.
Celý článek zde
27.6.2018 Superkapacitorové (či ultrakapacitorové) elektrobusy mohou být slibnou
volbou zvláště pro „elektrifikované“ dopravní podniky, které provozují
tramvaje nebo trolejbusy. Důvodem je, že nabízejí využití stávající
stejnosměrné trakční infrastruktury pro průběžné dobíjení, ale při
mnohem kratší době nabíjení v porovnání s klasickým dvoupólovým
pantografem. Tuto technologii nyní nabízí, poprvé v bývalém
Československu, izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors
a prezentována byla v
červnu 2018 ve slovenské Nitře na konferenci “Elektrické autobusy pre
mesto”,
organizované provozovateli našeho portálu. Jak už to často bývá,
informace prezentované na konferenci budí další otázky, zvláště u
užitečného, ale dosud všeobecně nerozšířeného řešení. Zeptali jsme se
proto Dipl. Wirt. Ing. Filipa Ferferieva, business development manažera
z Chariot Motors. Celý rozhovor zde
15.6.2018 Městský dopravce v německém Mnichově, společnost MVG, začne od léta
2018 testovat inovativní systém osobní přepravy „od dveří ke dveřím“,
který by měl efektivně a ekologicky doplnit služby veřejné linkové
dopravy s využitím moderních informačních technologií. Jeho podstatou
je sdílená jízda nízkoemisním nebo bezemisním automobilem,
zarezervovaná pomocí smartphonové aplikace, přičemž optimální trasa,
využití a čas jsou průběžně propočítávány podle speciálního algoritmu.
Celý článek zde
14.6.2018 Městskou dopravu v 3,5miliónovém německém hlavním městě Berlíně tvoří
síť více než 140 km metra, cca 330 km rychlodráhy S-Bahn, téměř 190 km
tramvají a přes 1600 km autobusů. Aby se v této spleti vyznaly i děti,
a od malička se tak učily používat veřejnou dopravu jako přátelskou a
ekologickou, přichází v červnu 2018 berlínský městský dopravce
Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) ve spolupráci s vývojářskou
firmou HaCon s aplikací pro plánování jízdy „od dveří ke dveřím“
speciálně určenou dětem pod názvem VBB jump.
Celý článek zde
13.6.2018 Zobrazovaní technologie elektronického papíru (e-paper) má řadu výhod
mimo jiné pro zastávkové označníky. V zahraničí se proto stáje více
rozvíjí, například v rakouském Tyrolsku, ale i v
jiných městech Rakouska či Švýcarska. Českým zájemcům se tato moderní
technologie předvedla mj. v rámci prezentace společnosti VARS BRNO na
konferenci Smart city v praxi III, pořádané provozovateli
našeho portálu. Svoji českou premiéru v živém provozu má od června 2018
v brněnské MHD, kde ji Dopravní podnik města Brna začal testovat na
zastávce Mozolky.
Celý článek zde
8.6.2018
V prvním červnovém týdnu hostilo slovenské smart
city Nitra první
slovenský autobusový veletrh BUS SHOW 2018. Hned první den
veletrhu, 5. 6. 2018, ještě před jeho vlastním
zahájením, jej uvedla konference „Elektrické autobusy pre mesto“,
pořádané konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Tato konference
navazuje na svoji českou verzi „Elektrické autobusy pro město“,
která proběhla v
uplynulých letech již šestkrát a stala se tradičním doprovodným
programem veletrhu Czechbus v Praze. Odborným
garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a hlavní
konzultant pořádající firmy.
Celý článek zde
4.6.2018 Internet věcí (IoT), tedy identifikace věcí a sledování jejich pohybu
po internetu, nachází stále více uplatnění v rozmanitých oblastech
průmyslu a služeb včetně zdravotnictví a jeho infrastruktury. Příkladem
je projekt Fakultní nemocnice Alpské univerzity v Grenoblu, realizovaný
jako integrace řešení dvou dodavatelů IoT, o jehož podrobnostech byla
odborná veřejnost informována v květnu 2018. Jeho podstatou je spojení
zařízení IoT s existujícím systémem správy budov BMS (Building
Management System), využívajícím komunikaci LoRaWAN.
Celý článek zde
31.5.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy připojí k zemím, kde
jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající průběžné dobíjení
standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský dopravce Busselskabet
Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším dánském městě, dostane na
základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018, čtyři elektrobusy Volvo a
nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se standardem OppCharge od
ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by
elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku.
Celý článek zde
30.5.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování
autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak
jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie
přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem
parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek,
jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese
velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu
Autonobus
tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v
areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu.
Celý článek zde
28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten pocit napětí,
když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a odhaduje, který
z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením těchto situací
přišla v květnu 2018 společnost Bombardier Transportation a instalovala
jej na automatizované singapurské rychlodráze Downtown Line jako
součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu
zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího
vlaku.
Celý článek zde
24.5.2018 Český start-up OIG Power představil v květnu 2018 v Praze odborné
veřejnosti a médiím novou dobíjecí stanici pro elektromobily a další
prvky pro rozvoj bezemisní dopravy v městském prostředí. Jejich
významnou součástí je také na trhu již nabízené bateriové úložiště CES
BATTERY BOX, využívající fotovoltaické zdroje energie a podporující
koncept decentralizované energetiky.
Celý článek zde
21.5.2018 Malé elektrické nákladní automobily Streetscooter, které pro
vlastní potřebu i pro třetí strany dodává skupina Deutsche Post DHL,
jsou čtenářům našich portálů známé již z dřívějška. Tato pozoruhodná
vozidla jsou nyní k dispozici i pro české zákazníky – s rozmanitými
nástavbami je nabízí firma CV TECH, sídlící v průmyslovém parku Nupharo
nedaleko Ústí nad Labem. S potěšením jsme přijali jejich nabídku zkusit
si jízdu s tímto malým elektrickým nákladním automobilem sami v areálu
zmíněného průmyslového parku. Zajímavé přitom bylo srovnání s našimi
nedávnými zkušenostmi s „elektrickou multikárou“ Goupil a osobním
elektromobilem Nissan.
Celý článek zde
18.5.2018 V březnu 2018 představila nizozemská technologická firma ViriCiti ve
spolupráci s nizozemskou firmou Simacan, zaměřenou na geografické
informační systémy a jejich aplikaci v logistice, již dříve avizovaný
řídicí a informační systém EV Fleet Analyser. Jeho
aktuální podoba umožňuje modelování budoucí spotřeby energie i na
trasách, jimiž vozidlo dosud neprojelo.
Celý článek zde
15.5.2018 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci Elektrické autobusy pre mesto, která
se koná 5. 6. 2018 v
Nitře jako doprovodný program veletrhu Busshow
2018.
Tuto konferenci, která je určena pro zástupce dopravců, zadavatelů
dopravy, municipalit a průmyslu a také pro zástupce škol a další
zájemce o tuto problematiku, organizuje firma Ing. Jakub Slavík, MBA.
Odborným garantem je Jakub Slavík uznávaný odborník na problematiku
elektromobility a smart city, autor první české publikace na toto téma Smart city v praxi. Záštitu
konferenci udělili primátor města Nitra Jozef Dvonč, který konferenci
zahájí, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej
republiky, Združenie prevádzkovateľov hromadnej dopravy osôb v
mestských aglomeráciách Slovenskej republiky a Dopravný podnik mesta
Košice. Na konferenci je vstup po registraci zdarma.
Pozvánka a podrobný program konference a registrace
zde
12.5.2018 Málo pohybu, zejména u lidí ve městech, se stále více stává
civilizačním problémem s vážnými potenciálními i reálnými zdravotními
dopady na populaci. Podpora aktivního pohybu – včetně například
vytváření podmínek pro cyklodopravu a pěší chůzi – je proto stále
důležitější součástí smart cities. Na pomoc této podpoře přichází
evropský projekt PACTE – Promoting Active Cities Throughout Europe
(propagování aktivních měst v Evropě), který v dubnu 2018 zveřejnil
elektronický nástroj pro sběr dat o aktivitě obyvatel ve městech pro
svůj průzkum a vyzývá evropská města k zapojení do tohoto průzkumu.
Celý článek zde
12.5.2018 Ačkoliv jsou země bývalého Sovětského svazu, pokud jde o povrchovou
elektrickou městskou dopravu, především doménou trolejbusů (o jejichž
technickém stavu a způsobu provozování se v odborných kruzích vyprávějí
pozoruhodné příběhy), začínají se i zde postupně uplatňovat
elektrobusy. Důkazem je dodávka celkem dvou set elektrobusů od ruských
výrobců GAZ a KAMAZ, které tamní dopravce Mosgortrans vybral v soutěži
na začátku května 2018.
Celý článek zde
11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména pak elektrické
dopravy, bez významné podpory investičních dotací z evropských zdrojů
dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika financování
rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována především
na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu komercializace
inovativních technologií, zpravidla v partnerství veřejného a
soukromého sektoru. Dotace v oblasti mobility jsou směrovány především
na transevropské sítě. V porovnání s „neekologickou“ dopravou jsou
nicméně technologie pro udržitelnou městskou mobilitu stále velmi
nákladné, byť se jedná o technologicky zralá řešení. Tuto skutečnost si
uvědomuje Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a ve svém prohlášení
z dubna 2018 apeluje na Evropskou komisi ohledně investiční podpory
udržitelné městské mobility i po roce 2020. Celý článek zde
11.5.2018 Spolupracovník našich portálů a oblíbený přednášející na našich
konferencích Elektrické autobusy pro město Dr. Ing.
Mikolaj Bartłomiejczyk z Politechniky Gdańske v Polsku publikoval v
dubnu 2018 zajímavý odborný článek ohledně možností využití
fotovoltaických panelů jako doplňkového zdroje energie pro
trolejbusovou trakční síť. Článek přitom není pouhou akademickou
úvahou, nýbrž je úzce napojen na projektovou praxi: U gdyňského
trolejbusového dopravce PKT, kde Mikolaj Bartłomiejczyk zároveň pracuje
jako hlavní energetik, plánují pro potřebu napájení trolejbusů
instalaci 500kWp fotovoltaického zdroje na střeše vozovny. Z jeho
článku zde přinášíme stručný výtah s odkazem na plné znění v angličtině.
Celý článek zde
9.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického prostředí, které
klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost vzduchu, ale
také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše, na níž
odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor je
tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou svítidla
často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na jejich
údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje doplněného o
reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel dodavatel
světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého bazénu v
norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v dubnu
2018.
Celý článek zde
4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným publikováním
výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu elektrických
autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na našich
stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků z
Cagliari). U
příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho
následovník, evropský projekt ASSURED.Ten již nesleduje otázky „zda“, „kde“ a
„proč“ elektrické autobusy, nýbrž se zaměřuje na konkrétní aspekty
jejich provozu a na možnosti využití inovativních technologií. Kromě
elektrických autobusů zahrnuje tento projekt také elektrická nákladní a
užitková vozidla.
Celý článek zde
3.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji
městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována
odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy
(UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník:
Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“
hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu.
Celý článek zde
3.5.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož
strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky
šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato
strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od
dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku
dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník: Dodavatel, který
palivočlánkovou kogenerační jednotku vyrobil a instaloval, uzavřel
dohodu o jeho prodeji energetické společnosti NRG Yield. Po splnění
všech podmínek v průběhu tohoto měsíce bude zahájen jeho rutinní,
komerční provoz. Celý článek zde
3.5.2018 S nabíjecími výkony řádově ve stovkách kilowattů se v současné době
můžeme setkat především u průběžně dobíjených elektrobusů (viz
prezentace z našich konferencí Elektrické autobusy pro město). U elektromobilů je
zatím běžným standardem pro rychlé nabíjení výkon do 50 kW. Nárůst
elektromobility a tlak na zkracování prostojů během nabíjení nicméně
vede průmysl k vývoji bezpečných a ekonomických technologií pro
nabíjení stále většími výkony i u elektromobilů. Konkrétní podobu
dostal tento trend v nabíjecí stanici Terra HP od společnosti ABB,
umožňující nabíjecí výkon až 350 kW. Tato nabíjecí stanice, první svého
druhu na světě, byla představena na Hannoverském veletrhu v dubnu 2018.
Celý článek zde
24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově „multikáry“ –
značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v několika českých
městech, například ve službách Veřejné zeleně města Brna (viz foto níže).
Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí Efektivní
elektromobilita v organizacích
a Smart city v praxi, pořádaných
provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost
se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho
slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora,
společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém
automobilovém polygonu.
Celý článek zde
18.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především
jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného
metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje
na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na
trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve
Stockholmském metru. CBTC od
Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra.
Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu
podepsána začátkem dubna 2018.
Celý článek zde
13.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých
konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto
projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů
doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na
významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari
ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost
seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost
parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová
infrastruktura existuje.
Celý článek zde
12.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme
multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby
zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a
plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná
veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet
i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského
dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT.
Celý článek zde
10.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová
studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem automatický elektrický
minibus od francouzského výrobce Navya.
Celý článek zde
9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního
provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. Jako vozový park pro testovací provoz sloužily celkem čtyři
elektrobusy, z toho dva 12m elektrobusy Irizar pro celodenní provoz na
jedno nabití (tzv. „noční“ elektrobusy) a dva 18m průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris. Demonstrační provozy těchto dvou typů elektrobusů
probíhaly v odlišném časovém období. Celý článek zde
7.4.2018 Život městských periferií neodmyslitelně souvisí s procesem
suburbanizace. Tento pojem lze chápat jako děj, při kterém jsou
komerční, průmyslové a rezidenční části sídelní struktury přesouvány z
center měst na jejich okraje, aby se tam mohly dále rozrůstat. V
důsledku toho dochází k záběru původní krajiny (nejčastěji zemědělské
půdy) a k rozrůstání malých měst, nacházejících se v okolí velkých
metropolí. V těchto malých městech pak vznikají komerční, rezidenční a
průmyslové zóny. Autorka tohoto článku, studentka Mendelovy univerzity
v Brně, se nad aktuálním problémem suburbanizace dále zamýšlí a rozvíjí
jej na konkrétním příkladu oblasti na jihovýchodě Prahy, odkud sama
pochází, tudíž suburbanizace je pro ni velmi živý pojem. Konkrétní
poznatky, které zde uvádí, vycházejí z jejího výzkumu v obci Modletice,
jehož závěry přiměřeně aplikuje na celou uvedenou oblast. Celý článek zde
5.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova. Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. Elektrobusy pro Varšavu jsou postupně dodávány od prosince 2014.
Demonstrační provoz v rámci projektu ZeEUS, který byl předmětem
hodnocení, zahrnoval 10 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric o
přepravní kapacitě 70 cestujících. Celý článek zde
4.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III,
pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde
opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot,
tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k
jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou
případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující
uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení
mostu v Nizozemí.
Celý článek zde
29.3.2018 Společnost pro nájemní dopravu na zavolání Uber má v ČR pověst spíše
kontroverzní a do značné míry zpolitizovanou. Jak ale ukazuje příklad z
Londýna, tato společnost má zájem na efektivním řešení městské mobility
a k tomuto účelu nabízí anonymizovaná data o svých přepravách, která
mohou mít pro řízení inteligentní mobility velký význam. Prvním krokem
bylo zveřejnění těchto anonymizovaných dat v polovině března 2018 v
podobě datového nástroje Uber Movement určeného pro město.
Celý článek zde
28.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu
má ve Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Toyota Mirai je palivočlánkový sedan poháněný synchronním
elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW.
Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o
výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa.
Celý článek zde
27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů
nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge
se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo.
Celý článek zde
22.3.2018 Dne 20. března 2018
opět proběhla jako doprovodný program brněnského
veletrhu AMPER 2018 odborná konference Smart city v praxi III, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík, jehož odborná publikace Smart city v praxi
byla
rok po slavnostním křtu
vyprodána v celém svém dvoutisícovém nákladu, byl zároveň odborným
garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro
místní rozvoj ČR a slovenského města Nitry. Generálním partnerem
konference byla automobilka Porsche Česká republika (elektromobily
Volkswagen), hlavními partnery společnosti
ČD - Telematika, TECO a VARS BRNO a partnery CETC Europe, ČSOB, E.ON,
Eurogreen a Operátor ICT. Celý článek včetně prezentací ke stažení zde
16.3.2018 Inteligentní veřejné osvětlení je zpravidla ovládáno centrálně s
využitím datových úložišť na cloudu. Mohou však nastat situace, kdy je
třeba svítidla nastavit individuálně v terénu a kdy cloudová správa
může věc spíše komplikovat. Na pomoc v těchto situacích přichází v
březnu 2018 dodavatel osvětlovacích technologií Osram se smartphonovou
aplikací Tuner4TRONIC Field.
Celý článek zde
15.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław
ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících
ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného
dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo,
podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických
hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto
výrobce.
Celý článek zde
13.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v
metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017.
Celý článek zde
12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v
souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění:
Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi
jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v
linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility
ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu,
který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v
rámci evropského projektu ZeEUS. První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018.
Celý článek zde
6.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od
slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových
autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30
autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018.
Celý článek zde
6.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního
kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách
zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m
autobusů od švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových
18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla
za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským
výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající
8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň
jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své
přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat
vozidla od dvou různých výrobců.
Celý článek zde
2.3.2018 O konceptu chytrého sloupu veřejného
osvětlení sloužícího také jako infrastruktura pro informační
technologie jsme čtenáře našich portálů informovali v září 2017. Od
února 2018 začal mít tento sloup s obchodním označením Smart Fusion
Pole, tedy „Sloup s chytrým propojením“, své první praktické využití:
Na základě smlouvy uzavřené mezi municipalitou a dodavatelským
konsorciem společností Philips Lighting (osvětlovací technologie) a
American Tower Corporation (infrastruktura bezdrátových komunikací)
bude dvě stě takovýchto sloupů instalováno v kalifornském městě
Huntington Beach.
Celý článek zde
1.3.2018 Jedním z hlavních komunikačních kanálů mezi Evropskou unií a jejími
občany jsou informační střediska Europe Direct (viz logo). Jejich
hlavním, nejobecnějším cílem je poskytovat občanům snadný přístup k
informacím o Evropské unii a jejích aktivitách. Tato střediska, která
nejsou sama součástí nebo organizací Evropském komise, mají za úkol
poskytovat objektivní informace o veškerém dění v rámci Evropské unie.
Od začátku roku 2018 funguje nová generace těchto informačních center,
která bude v provozu po následující tři roky.
Celý článek zde
27.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS
se zvolna
chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v
rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní elektrobus o
přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v
Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce
Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené
synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící
individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží
trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh.
Celý článek zde
26.2.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak
začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell
Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti
Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě
prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále
roste.
Celý článek zde
23.2.2018 Mezinárodní internetový portál SmartCityWorld.net ve spolupráci s
globálním dodavatelem osvětlovacích technologií Philips Lighting
uveřejnil v únoru 2018 zprávu s názvem „Smart cities: understanding the
challenges and opportunities“ (porozumění výzvám a příležitostem). Na
základě průzkumu mezi odborníky a dalšími rozhodujícími činiteli v
rozmanitých funkcích vyhodnotila tato zpráva města Singapur, Londýn a
Barcelonu jako nejlepší světová smart cities. Zpráva se také zamýšlí
nad faktory, které podporují nebo naopak komplikují rozvoj
inteligentních měst.
Celý článek zde
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018 .
Celý článek zde
Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors.
Celý článek zde
20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna
uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí
odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of
Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto
odlišností a publikovala je v únoru 2018. Hlavní výzvou budování rychlodrah s plně automatickým provozem je podle
UITP především systémová integrace (Poznámka redakce: plně
automatizované metro zahrnuje cca 500 různých systémových rozhraní, na
jejichž bezchybném fungování závisí jeho úspěšný provoz).
Celý článek zde
15.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v mnoha městech
problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující od používání
povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské hlavní město
Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou odpovědí na
tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami pro zpožděné
autobusy MHD. V Lisabonu bylo v roce 2017 zaznamenáno celkem 1337 situací, kdy
motoristé kvůli nesprávnému parkování zablokovali průjezd.
Celý článek zde
14.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a rozmanité služby
patří stále více automatizovaná uklízecí technika. Jednou z organizací,
které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i Německé státní
železnice (DB). Není divu – přes jejich cca 5 700 nádraží o úhrnné
ploše 1,8 miliónu čtverečních metrů projde denně přes 5 miliónů
cestujících. Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky je
promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly DB
soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated
Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy
česky „Smart kartáč“.
Celý článek zde
13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové
články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů.
Celý článek zde
9.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější zobrazovací technikou
pro své nesporné výhody oproti klasickým displejům, jako je lepší
čitelnost a minimální spotřeba energie. Není divu, že se začíná
uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na zastávkách,
zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je pilotní projekt
autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve vesnici Tannheim o cca
tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž byla odborná veřejnost
seznámena v únoru 2018.
Celý článek zde
5.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným
pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a
celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů
dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu
2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE
Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s
platformou HERE Mobility Marketplace.
Celý článek zde
2.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži zde, nezůstane u
Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho
následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018.
Celý článek zde
1.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící
na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících
denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily.
Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické.
Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední
míli“ autonomní elektrické minibusy. První testovací provoz pro
registrované účastníky bude probíhat v kampusu Bundoora univerzity La
Trobe, ležícího 20 km od centrální obchodní čtvrti města. Zkušební
provoz bude zahájen v dubnu 2018 a potrvá do června téhož
roku. Celý článek zde
31.1.2018 Freiamt je čtyřtisícové městečko německém v Bádensku-Württembersku
poblíž francouzských hranic. Od roku 2015 se zde testuje projekt
inteligentního řízení elektroenergetických sítí, jehož zkušební provoz
je plánován do poloviny léta 2018. Tento článek přináší o uvedeném
projektu některé zajímavé informace. Město Freiamt využívá již od 80. a 90. let obnovitelné zdroje energie v
podobě několika z prvních větrných turbín v Německu. Dnes je díky
kombinaci větrné energie, bioplynu a solárních generátorů výroba
energie téměř čtyřikrát větší než její spotřeba. Tato koncentrace a
různorodost obnovitelných energetických zdrojů byla jedním z klíčových
faktorů pro rozhodnutí využít Freiamt jako zkušební lokalitu pro
projekt inteligentního řízení sítě spuštěný v roce 2015 společností
Netze BW společně s osmi partnery a s podstatnou finanční podporou
Spolkového ministerstva hospodářství.
Celý článek zde
26.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf
je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí.
Celý článek zde
24.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli, jenže ouha –
jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel do
protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics, vyvinutá nizozemskou univerzitou NHTV Breda
University a představená odborné veřejnosti v lednu 2018.
Celý článek zde
24.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou
též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových
jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém
měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou
podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW
433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci
2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich
uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy.
Celý článek zde
23.1.2018 Západoslovenské město Nitra s cca 80 tisíci obyvatel a
bohatou historií je významným slovenským průkopníkem konceptu smart
city. Čtenářům našeho portálu je známý její úspěšný projekt
bike-sharingu.
Rozvoji tohoto smart city napomohl i celodenní seminář, vedený
provozovateli našeho portálu, který se konal v první polovině ledna
2018. Cílem první, výkladové části semináře bylo seznámit tým
smart city Nitra s konceptem a ekonomikou chytrých měst a se zajímavými
zahraničními zkušenostmi.
Celý článek zde
22.1.2018 Zimní cyklistika ve městech je i v našich, klimaticky mírných
podmínkách z mnoha důvodů adrenalinovým druhem dopravy. Dvojnásob to
platí pro cyklodopravu v severských zemích. Přesto se Turku, téměř
dvousettisícové město ve Finsku, snaží s tímto problémem vypořádat a v
rámci evropského projektu CIVITAS ECCENTRIC vytvořit pro své občany
bezpečné cyklostezky. S výsledkem byla odborná veřejnost seznámena v
lednu 2018.
Celý článek zde
22.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob se ve
zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle
tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy – viz
například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se
však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m.
Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém
programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a
elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University
(NTU) v Singapuru. Dodavatelem nabíjecí infrastruktury bude společnost
ABB.
Celý článek zde
19.1.2018 Anaerobní vyhnívací plyn (ADG) je jedním z bioplynů, které vznikají
jako odpadní produkt v čističkách odpadních vod, při chovu
hospodářských zvířat nebo zpracováním potravinářského odpadu. Jako
takový je řazen mezi důležité obnovitelné zdroje, resp. nosiče energie.
Na rozdíl od zemního plynu je však mnohem méně bohatý na metan, který
je vlastním zdrojem energie, a zároveň plný kontaminantů. Přesto si s
tímto problematickým nosičem energie dokáže poradit i takové zařízení,
jako palivočlánková energetická jednotka. Důkazem je certifikace pro
decentralizovanou výrobu energie, kterou v lednu 2018 získal od
kalifornských orgánů 2,8MW stacionární palivočlánkový zdroj SureSource
3000 od FuelCell Energy.
Celý článek zde
18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně
výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie.
Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží
elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a
dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu.
Celý článek zde
17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane
v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.
Celý článek zde
15.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využíván
trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci
vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické
uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na
lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v
podzemním metru (po metru po Londýně) a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy, po
instalaci na tramvajové lince. Stejně jako
v případě tramvají je i u metra jejím provozovatelem v Miláně městský
dopravce ATM.
Celý článek zde
10.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti.
Celý článek zde
9.1.2017 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway), pronajímající elektrické
užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům (včetně například
Nizozemské pošty), představila v prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v
Londýně. Patnáct těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost
Gnewt Cargo. Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská
firma úspěšně expanduje. Společnost Voltia poskytuje firmám možnost přeměnit své parky 2 – 3,5t
lehkých užitkových vozidel na vozidla s elektrickým pohonem. Její
podpora v tomto procesu zahrnuje celý průběh konverze parku od analýzy
stávajících obchodních operací a vytvoření komplexního plánu
elektrifikace, až po podrobný plán tras, nabíjecí infrastruktury,
podporu pro implementaci a poskytování elektrických užitkových vozidel. Celý článek zde
9.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí,
zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel,
nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho
odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím
a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci
2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova:
„NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží
Penn Station.
Celý článek zde
8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v
mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle
technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů
od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. Celý článek zde
5.1.2018 Nitra, cca 80tisícové západoslovenské město s bohatou historií, je
významným slovenským průkopníkem konceptu smart city. Jedním z
projektů tohoto smart city je systém sdílených bicyklů – bike-sharing,
který byl zprovozněn v červenci 2017 jako první takovýto systém na
Slovensku. Na konci listopadu 2017, u příležitosti odstavení bicyklů
pro zimní údržbu, byla provedena první, a bezesporu úspěšná, bilance
jeho provozu.
Celý článek zde
2.1.2018
O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného
německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich
portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše
redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala
blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si
věc neprohlédne na vlastní oči.
Celý článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
| 8
| 9 | 10
| Archiv-2022
| Archiv-2021
| Archiv-2020
| Archiv-2019
| Archiv-2018/2
| Archiv-2018/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015