Archiv článků červenec – prosinec 2017
Jak se daří
palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z
listopadu 2017
20.12.2017
V listopadu 2017 publikovala americká agentura
National Renewable
Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy.
Celý článek zde
19.12.2017 Investovali jsme nemalé prostředky na moderní a estetické nasvícení
pamětihodností v našem městě. Jak je však skutečně vnímá veřejnost –
občané a návštěvníci? Mělo skutečně ten zamýšlený efekt? A vyplatila se
ta investice? Na podobné otázky a dohady nyní může dát odpověď
speciální počítačová aplikace vytvořená ve spolupráci dodavatele
veřejného osvětlení Philips Lighting a softwarové firmy SAP SE,
představená v listopadu 2018 na světovém kongresu Smart City Expo v
Barceloně.
Celý článek zde
18.12.2017 Odborný
časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových
parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo
vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se
palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a
omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování,
představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě
správců firemních vozových parků.
Plné znění článku je k dispozici zde
18.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta, na první
pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti stručným
shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce
palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota.
Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu
2017. Základem projektu bude palivočlánková jednotka SureSource od FuelCell
Energy, instalovaná v kalifornském přístavu Port of Long Beach, ležícím
asi 40 km od stejnojmenného města. Tato jednotka bude napojená na
zdejší zdroj bioplynu ze zemědělského bioodpadu jako vstupní médium. Na
výstupu bude produkovat jednak vodík pro palivočlánkové automobily
Toyota Mirai a
pro prototypový nákladní automobil Toyota třídy 8, a jednak elektrickou energii.
Celý článek zde
15.12.2017 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou
síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby.
Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné
energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie
nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Tak je tomu i v
případě unikátního projektu na jihoafrickém ostrově Robben Island, o
němž byla česká odborná veřejnost informována v listopadu 2017.
Celý článek zde
14.12.2017 Německé město Braunschweig je
prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně
dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v
březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové
elektrobusy. Pro indukční nabíjení je
používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu
2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových
elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy
dosáhnou tohoto milníku i další tři.
Celý článek zde
13.12.2017 Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci Elektrické autobusy pre mesto, která se koná 5. 6. 2018 v Nitře jako doprovodný program veletrhu Busshow
2018. Konferenci „Elektrické autobusy pre mesto“, pořádá česká
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Tato
konference navazuje na svoji českou verzi „Elektrické autobusy pro
město“, která proběhla v uplynulých letech již šestkrát a stala se
tradičním doprovodným programem veletrhu Czechbus v Praze. Od samého začátku se tato konference, jíž se
každoročně účastní kolem 150 odborníků v oblasti veřejné dopravy a
jejího dodavatelského průmyslu, vyprofilovala jako zcela ojedinělá
prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních
zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Více
zde
12.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a tramvají ročně se
Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých měst využívající
denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) však
nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými prostředky MHD.
Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých osobních automobilů,
které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd. Předání prvních deseti
elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do užívání se zúčastnili
i redaktoři našeho portálu. Celý článek zde
12.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy
představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž
porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“. Doba se
mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání
veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace
dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel
nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl
na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž
pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování
vlakem.
Celý článek zde
11.12.2017 Historický Cardiff je hlavní město Walesu ve Velké Británii. Má 320
tisíc stálých obyvatel a ročně jej navštíví kolem 20 miliónů turistů.
Těm všem začíná od listopadu 2017 sloužit nové veřejné osvětlení,
integrující v sobě moderní světelné zdroje a technologie pro jejich
řízení. V neposlední řadě vychází toto osvětlení vstříc také potřebám
občanů se zrakovým postižením, pro něž je orientace v nočním prostředí
obzvlášť náročná. Tento projekt je součástí strategie Cardiffu pro
dosažení podmínek „jednoplanetového města“.
Celý článek zde
8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich (FSEG je zkratka
„Fire Safety Engineering Group, tedy „Technická skupina pro požární
bezpečnost“) k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017.
Celý článek zde
27.11.2017 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci „Smart city v praxi III“ s podtitulem
„Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu“, která se koná 20.
března 2018 v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2018. Již
třetí ročník konference „Smart city v praxi“ organizuje konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Odborným garantem a
zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, autor knihy
Smart city v praxi, která je první českou knihou o
konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě, člen
řídicího
výboru pro přípravu certifikované metodiky smart city v ČR, spoluautor
modrožluté knihy Smart Písek a majitel pořádající organizace. Více
zde
23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR.
Celý článek zde
10.11.2017
Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD
Frýdek-Místek, člen skupiny
3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti elektrobusů SOR EBN 9,5 pro
městskou
dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na
Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským
městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním
dopravcem, je plně elektrifikovaná. Společnost ČSAD Frýdek-Místek a.s. zajišťuje městskou
dopravu v
Hranicích na Moravě na devíti linkách č. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12 a 13.
Všechny tyto linky, v součtu měřící přes 100 km, jsou nyní provozovány
elektricky. Výjimku tvoří 6 km dlouhá posilová linka č. 6 se třemi páry
spojů jedoucích pouze o pracovních dnech, zajišťovaná společností
Arriva Morava.
Celý článek zde
10.11.2017 Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo velkokapacitních vozidel
se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují malé elektrobusy s délkou
do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca 30 míst. Rostoucí zájem o
tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých elektrobusů MidCity
Electric od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach z října 2017.
Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro nasazení v nizozemském
regionu Noord-Holland Noord. MidCity Electric představuje elektrickou verzi midibusu VDL
MidCity. Je dlouhý 8 metrů a má sníženou podlahu. Jeho
vnitřní řešení se vyznačuje velkou variabilitou.
Celý článek zde
9.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní
vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí
druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz
zpráva UITP. Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB.
Celý článek zde
3.11.2017 Systém „bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě (viz foto níže) již od roku 2013. Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB.
Celý článek zde
2.11.2017 Již podruhé mají obce, kraje i jejich příspěvkové organizace šanci
žádat o dotaci na nákup vozidel na alternativní pohony. Rozdělovat se
bude rovných 100 milionů korun z prostředků Národního programu Životní
prostředí. Vyplývá to z výzvy č. 21/2017, která byly zveřejněna
začátkem listopadu 2017. Oproti loňské výzvě se mohou žadatelé těšit na
vyšší dotaci i její kombinaci se zvýhodněnou půjčkou.
Celý článek zde
2.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke konceptu smart city. Vedle rozsáhlých
developerských projektů typu Aspern Seestadt
je součástí
naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic
pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost,
do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý
projekt částečně zafinancovaly občanské investice. Prvních 230 dobíjecích míst vznikne po celé Vídni už do poloviny roku
2018. V každém z 23 městských obvodů nejprve vyroste pět
rychlonabíjecích stanic s kapacitou pro dva elektromobily a výkonem 11
kW. Další stanice budou vznikat do roku 2020.
Celý článek zde
1.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně
rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná
klást nároky nejen na průběžné dobíjení (tam, kde se tato technologie
využívá), při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo
nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají
nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po
dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila
společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji
technologii HVC-Overnight Charging.
Celý článek zde
26.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský
trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně
vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo
7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském
Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním
autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo
Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se
třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití.
Celý článek zde
25.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské dopravy,
zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na
relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra.
Celý článek zde
23.10.2017 Systém
sdílených bicyklů (bikesharing), ať už poháněných elektricky nebo
„lidskou silou“, je velmi populární v mnoha „chytrých“ městech jako
způsob podpory cyklistiky a bezemisní dopravy obecně. Příkladem může
být
smart city Vídeň, ale také třeba polské hlavní město Varšava. O praktické zkušenosti s tamním bikesharingem, provozovaným společností
Venturilo,
se s našimi čtenáři podělila spolupracovnice naší redakce Kateřina
Slavíková, studentka Mendelovy univerzity v Brně a varšavské Szkoły
Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Celý článek zde
18.10.2017 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15.
října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP
jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto
dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany
dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí
další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na
linkách č. 109 a 239.
Celý článek zde
17.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou standardních nebo
kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů prozatím převládá spíše
koncept zásuvkového dobíjení, především s ohledem na nákladnost
infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší kapacitu vozidel. Jsou
však výjimky. Jednou z nich bude park deseti elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci září 2017 objednala
Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v jihovýchodním Polsku. Tyto
elektrobusy budou vybaveny průběžným dobíjením střešní konzolí typu
Schunk.
Celý článek zde
16.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien
veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů.
Celý článek zde
13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové
autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na
nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla
tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti
vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni
zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s
nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec
rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce
a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se
proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z
veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná v
září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a nesourodé. Celý článek zde
12.11.2017 Od roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a mezinárodní úrovni
jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více než 1900
rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900 projektů v
oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti konstrukce
vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že spleť těchto
projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na pomoc přichází na
začátku října 2017 evropský informační systém Transport Research and
Innovation Monitoring and Information System (TRIMIS).
Celý článek zde
11.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních
podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla
ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné
limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno
nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od
amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných
1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving Grounds v New
Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek – provoz bez
cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních podmínek.
Celý článek zde
9.10.2017 Balgheim je obec o cca 1100 obyvatelích uprostřed horské přírody v
německém Baden-Württembersku, představující se světu jako „klein aber
fein“ – tedy „malá ale hezká“. Nezůstává jen u slov. Při rekonstrukci
svého veřejného osvětlení pomocí LED zdrojů dbá jak na energetickou
efektivnost řešení, tak na jeho přátelskost vůči lidem a přírodě. Tomu
odpovídají mj. odstíny použité bílé a zařízení pro regulaci intenzity
osvětlení. V Balgheimu bylo v září 2017 v rámci rekonstrukce veřejného osvětlení
instalováno přes 200 nových svítidel od Osram Lighting Solutions. Pro
osvětlení městských ulic a parků bylo použito 176 Siteco LED svítidel
typu DL30 s teple bílým odstínem (3000 Kelvin). Na hlavních silnicích
bylo instalováno 36 Siteco LED svítidel typu Streetlight 10 s neutrálně
bílým odstínem (4000 Kelvin).
Celý článek zde
Jednoduchá osvětlovací
příručka pro obce: užitečný pomocník při zavádění efektivního a
šetrného veřejného osvětlení
6.10.2017 Veřejné osvětlení má sice nepatrný podíl na celkové spotřebě energie ve
státě a na souvisejících emisích, nicméně jeho podíl na obecních
výdajích není zanedbatelný. Ve snaze o zefektivnění se pak mnohé obce
stávají snadným objektem rozmanitých prodejců svítidel o rozmanité
kvalitě, zpravidla na bázi LED zdrojů. Kromě toho
nevhodné použití klasických i moderních svítidel poškozuje přírodu i
lidské zdraví (viz rozhovor s Dr. Janem Hollanem). V této
situaci přichází na pomoc municipalitám Ministerstvo životního
prostředí se Svazem měst a obcí České republiky, které vydaly dokument
zvaný „Jednoduchá osvětlovací příručka pro obce“. Zveřejněn byl mj. v
září 2017 v newsletteru Priorita na stránkách Státního fondu životního
prostředí.
Celý článek zde
6.10.2017
Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou
republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita
Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných
dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích
stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního
okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta
vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe
Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové
veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými
nabíjecími výkony až 350 kW.
Celý článek zde
3.10.2017 Dne 3. října 2017 se v Praze již podruhé konala
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Konference byla pořádána pod záštitou
Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR
a Ministerstva dopravy ČR. Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v
rámci projektu elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za
bankovní sektor byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský
průmysl společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury),
Eurogreen (zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel
francouzského výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným
garantem konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a
hlavní konzultant pořádající firmy. Celý článek zde
29.9.2017 Plán udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický
dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech
a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě
zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde
o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech (blíže k této problematice viz prezentace ze semináře Čistá
mobilita v chytrém městě). Na pomoc jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která
v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr
zpracovaných SUMP.
Celý článek zde
27.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB
TOSA, který je
od roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného
provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017
zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel,
společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports
publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní
řízení tohoto systému městské dopravy.
Celý článek zde
24.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a příměstské kolejové
dopravy o celkové délce tratí přes 400 km (to je pro srovnání zhruba
dvojnásobek celkové délky tratí pražských tramvají a pražského metra).
Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19. století je tato síť,
zejména pak její přestupní uzly, poměrně složitá a orientace v
londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem. Zkrátit a
zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit využití
depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím
WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt, který probíhal v
listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla veřejnost seznámena v
září 2017.
Celý článek zde
22.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge
se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo
bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů. Vozidlem bude v tomto případě elektrobus Volvo 7900 Electric. Tyto
elektrobusy jsou odvozeny od plug-in hybridní verze. Elektrobus je
12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou
85 cestujících.
Celý článek zde
21.9.2017 Amsterodamská univerzita Vrije University začala v září 2017 v
Amsterodamu zajímavý a neobvyklý experimentální projekt, směřující k
řízení městské mobility. Jeho podstatou je vyzkoušet, jak by fungovaly
v praxi proměnlivé poplatky parkování a tržně obchodovatelná parkovací
povolení. Pět set automobilistů, kteří se účastní projektu, dostalo stanovený
rozpočet na parkování a určený počet parkovacích povolení, o jejichž
využití mohou rozhodovat.
Celý článek zde
20.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři
elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak
byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů
se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 –
Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše
vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu
cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny
klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon
vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW. Celý článek zde
19.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách
budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy
Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající
evropský standard OppCharge. Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou
na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger
Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). Celý článek zde
15.9.2017 Vypadá to jako docela obyčejný sloup veřejného osvětlení
se svítidlem na vrcholu. Ve skutečnosti jde o důmyslný vysílač,
vybavený uvnitř anténami a další radiokomunikační a telekomunikační
technikou, řídicí jednotkou pro inteligentní veřejné osvětlení,
případně rozmanitými senzory. Takový je koncept chytrého sloupu („smart
pole“), na jehož společném vývoji se v září 2017 dohodli globální
dodavatel osvětlovací techniky Philips Lighting a American Tower
Corporation, globální společnost působící v infrastruktuře bezdrátových
komunikací. Cílem je zejména podpořit rozvoj konceptu smart city v USA. Celý článek zde
11.9.2017 Belgický výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více než padesáti
palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v Evropě
(například v rámci projektu 3Emotion) a 21 v USA. Mezi jeho
produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City, označované
výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017
objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým
zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech
velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit). Celý článek zde
7.9.2017 Namie-cho je zhruba dvacetitisícové město v japonské prefektuře
Fukushima. Ve spolupráci japonských průmyslových a energetických
společností Toshiba Corporation, Tohoku Electric Power Co., Inc. a
Iwatani Corporation by se do roku 2020 mělo proměnit v testovací
základnu pro tzv. vodíkovou ekonomiku, tedy využívání vodíku jako
bezemisního nosiče energie pro stacionární i mobilní využití. Odborná
veřejnost o tom byla informována v srpnu 2017. Ústředním bodem celého systému bude 10MW alkalický
elektrolyzér pro výrobu vodíku, připojený jak k lokálním obnovitelným
zdrojům energie, tak rozvodné síti napájené ze vzdálených obnovitelných
i tradičních zdrojů.
Celý článek zde
6.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece Ruhr, nacházející
se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové zemi Severní
Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně zahájena
doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované lodní
společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon
dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy,
který je zkoušený například u prototypu užitkového elektromobilu. Jde o první
metanolovou palivočlánkovou loď v Německu. Celý článek zde
30.8.2017 Člověk upoutaný na invalidní vozík se každodenně setkává
s problémy, které si zdravý člověk nedokáže představit, a často proto
ani neví, jak v kontaktu s vozíčkářem reagovat. Týká se to zejména
cestování. Napomoci vzájemnému porozumění může elektronická hra,
zveřejněná v srpnu na britském herním portále BuzzFeed. Hráč je zde postaven do role vozíčkáře, který má
cestovat z předměstí skotského průmyslového města Glasgow do Londýna a
použít přitom autobusy, vlaky a londýnské metro. Při této virtuální cestě je hráč konfrontován se sérií
rozmanitých rozhodnutí a reakcí okolí, zjevně odpozorovaných z reálného
života vozíčkářů.
Celý článek zde
29.8.2017 Druhým norským městem, kde budou jezdit elektrobusy od polského výrobce
Solaris, se po hlavním městě Oslo
stane
téměř devadesátitisícové přístavní město Kristiansand na jihu země.
Společnost Boreal Norge AS, jeden z největších norských dopravců, zde
začne pět 12m elektrobusů Solaris provozovat od července 2018 na
základě smlouvy uzavřené v srpnu 2017.
Celý článek zde
Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 2017
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city.
Celý článek zde
24.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské dopravní podniky,
ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která je provozuje na linkách BB v
Praze, v
Třinci a v Jeseníkách, se k nim připojí
sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD Karviná a ČSAD
Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice, a.s. Toto
sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem 12
elektrobusů.
Celý článek zde
23.8.2017 Tramvaje jsou ve městech nejen stále populárnějším
druhem dopravy pro přepravu osob, jak o tom svědčí stále nové projekty
(viz například nová tramvaj v Sydney). Tam, kde
jsou k tomu vhodné podmínky, slouží speciální tramvaje také k přepravě
nákladu. Po roční odmlce byla například v březnu 2017 obnovena nákladní
tramvaj v Drážďanech v rámci projektu CarGoTram. V srpnu 2017 o tom
informoval portál Eltis.org, zaměřený na rozvoj městské mobility. Tento
projekt přitom není v Evropě ojedinělý.
Celý článek zde
22.8.2017 Gorinchem, též Gorkum, je nizozemské město s více než tisíciletou
historií a 35 tisíci obyvatel, rozkládající se z velké části na vodních
kanálech. Pro přepravu cestujících ve svém historickém centru se
rozhodlo využít elektrické midibusy. Tamní dopravce Arriva Netherlands
pro tento účel pořídila v červenci 2017 dva midibusy Citea LLE-99
Electric od nizozemského dodavatele VDL Bus & Coach. Citea LLE-99 Electric má délku 9,9 m a přepravní kapacitu 60
cestujících. K pohonu slouží centrální elektromotor Siemens o výkonu
153 kW. Jeho 180kWh trakční baterie umožňují dojezd na jedno nabití 125
– 150 km.
Celý článek zde
21.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris. Sedmnáct standardních elektrobusů Solaris Urbino 12
electric a tři kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric v
Krakově bude provozovat tamní dopravce MPK Kraków.
Celý článek zde
17.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým dojezdem pomocí
bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat závislost trolejbusu
na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku jeho provozu. O tento
inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě, Česko nevyjímaje (viz
prezentace z konference Elektrické autobusy pro město), ale také v USA. Svědčí
o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů Xcelsior
XT40 pro San Francisco, kterou městský dopravce San Francisco Municipal
Transportation Agency (SFMTA) zadal v červenci 2017.
Celý článek zde
16.8.2017 Srdečně
Vás zveme na konferenci Elektrické autobusy pro město VI, která se koná
22. listopadu 2017 na výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný
program veletrhu Czechbus 2017. Konference „Elektrické autobusy pro
město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se přehoupla přes
své „půlkulaté“ výročí a v roce 2017 se v plné síle připravuje na svůj
šestý běh. Od samého začátku se vyprofilovala jako zcela ojedinělá
prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních
zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému
zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum
se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci
elektrobusů a trolejbusů a jejich provozovateli a uživateli.
Více informací zde
16.8.2017 Jednou z moderních technologií, které pomáhají naplňovat koncept smart
city, jsou systémy
chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující senzory na
parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům rychle
nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto systémech
hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít stejně tak
své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných soukromých
objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo návštěvníkům
a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová parkovací
místa.
Není proto divu, že inteligentní parkovací systémy a možnosti jejich
uplatnění přitahují průmyslové dodavatele rozmanitých „chytrých“
technologií. Na popud jednoho z nich provedla v průběhu července a
srpna 2017 konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem tohoto portálu, předběžný průzkum
českého trhu inteligentních parkovacích technologií. Celý článek zde
15.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD
and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS.
Celý článek zde
14.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km,
tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční
spalovací motor.
Celý článek zde
11.8.2017 Program odborné konference Efektivní elektromobilita v organizacích II, na kterou Vás srdečně Vás zveme, byl právě aktualizován. Konference, která se koná v úterý 3.
října 2017 od 9 hodin v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10, navazuje na přechozí úspěšný běh Efektivní elektromobilita v organizacích,
kde se vyprofilovala jako první konference svého druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru. Podívejte se na aktuální program, který
je cíleně zaměřen na veřejné a soukromé organizace a správce jejich
vozového parku. Více informací zde
11.8.2017 „Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří
bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také
odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z
dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva
EEA). Vedení města
se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací
regulace a dotačních nástrojů. Od počátku roku 2018 nebudou nové licence na provozování
taxi udělovány vozům s dieselovým pohonem. Kromě toho mohou provozovatelé londýnských taxi zažádat
o „šrotovné“ (zde nazývané delicensing) za vyřazení svého automobilu z
provozu, pokud je starší než 10 let.
Celý článek zde
10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má již od roku
2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický zdroj. V červenci
2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v rozvoji svého
inteligentního energetického hospodářství: Lokální mikrosíť,
využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena do provozu
poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním režimu,
nezávisle na veřejné distribuční síti. 1,4MW palivočlánková elektrárna, resp. kogenerační jednotka, od
amerického dodavatele FuelCell Energy, umístěná v areálu univerzity,
představuje téměř bezemisní a (na rozdíl od většiny obnovitelných
zdrojů energie) naprosto předvídatelný zdroj energie.
Celý článek zde
9.8.2017 Nákupní centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou
být do budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi
praktickými výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s
elektromobilem Nissan Leaf) lze
konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních center
jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu nemíní
zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017 informována
veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací rychlonabíjecích
stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České republice. První
stanici mohou využít majitelé elektromobilů u právě otevřené prodejny
nové generace v Praze v ulici K Barrandovu. Do konce roku 2017
společnost instaluje dalších 5 rychlonabíjecích stanic, umožňujících
nabít trakční baterie průměrného elektromobilu z nuly na 80 % za cca
půlhodinu.
Celý článek zde
2.8.2017 Elektrobusy polského výrobce Solaris Bus & Coach zaznamenaly
koncem července 2017 další milník: Stanou se prvními elektrobusy v
parku bruselského městského dopravce STIB. Podle
uzavřené dodavatelské smlouvy bude sedm 9m elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE uvedeno do provozu začátkem roku 2018.
Elektrobusy budou provozovány na nové lince MHD nazývané Citybus, která
povede centrem města přes pěší zónu. Midibusy Solaris Urbino 8,9 electric mají standardně
kapacitu 21 až 29 sedících cestujících – podle vnitřního uspořádání. V
provedení pro Brusel je bude pohánět 160kW centrální elektromotor. Jako
zdroj energie budou sloužit trakční baterie o kapacitě 160 kWh.
Celý článek zde
31.7.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů.
Celý článek zde
28.7.2017 Internet věcí (IoT) otevírá bránu pro nekonečné možnosti v energetickém
sektoru. Spolu s nimi však přichází také hrozba neočekávaných narušení
bezpečnosti. Ta se netýká pouze ušlých zisků nebo snížené spokojenosti
zákazníků, ale ve výsledku i osobních údajů spotřebitelů a nakonec také
stability elektrické sítě. Tuto problematiku přehledně přibližuje
Tuomas Kepanen, manažer výzkumu a vývoje pro architekturu a platformy
společnosti Landis+Gyr. Poznámka redakce: Ačkoli se tento článek
zaměřuje na bezpečnost informací v systémech smart metering, zde uvedené
zásady a přístupy platí pro internet věcí obecně a zvláště s jeho
zaváděním v rámci konceptu smart city jsou velmi aktuální.
Celý článek zde
27.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway
v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče.
Celý článek zde
26.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL)
zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. Dopravce King County Metro zajišťuje veřejnou dopravu v regionu King
County v americkém státě Washington, včetně jeho metropole Seattle, kde
žije kolem dvou miliónů obyvatel. Jeho 215 linek přepraví o pracovních
dnech cca 395 tisíc cestujících. Jako dopravní prostředky zde slouží
autobusy s nejrůznějšími pohony a rovněž trolejbusy – dohromady více
než 1500 vozidel.
Celý článek zde
24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních
vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu
francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími
Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od
francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve
švýcarském Sionu. Elektrobus
je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální
rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus
je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují
vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.
Celý článek zde
21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena Evropská iniciativa o
nasazení čistých autobusů „European Clean Bus Deployment Initiative“,
založená na tzv. pařížské dohodě. Tato
iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a
dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. Iniciativa je založena na následujících třech pilířích:
Celý článek zde
Elektrobusy na linkách
BB v Praze: úspěšných 60 000 km v alternativním obchodním modelu
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy
SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se
stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci
2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady
60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2
525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s
jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či
dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o maximálním
výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW).
Celý článek zde
17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů
se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku
2017.
Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem,
pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této
značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové
parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10
elektrobusů).
Celý článek zde
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj
(80 km) a Vancouver (68 km).
Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí vedenými
po povrchu, pod povrchem i na vyvýšených konstrukcích a 27 stanicemi.
Finanční příspěvek od kanadské vlády ve výši 1,28 mld. kanadských
dolarů (cca 23 mld. Kč) z celkového rozpočtu 6,4 mld. kanadských dolarů
(cca 114 mld. Kč) byl schválen v červnu 2017.
Celý článek zde
4.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a
Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud
o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 %
kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu
podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že
tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice.
Celý článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
| 8
| 9 | 10
| Archiv-2022
| Archiv-2021
| Archiv-2020
| Archiv-2019
| Archiv-2018/2
| Archiv-2018/1
| Archiv-2017/2
| Archiv-2017/1
| Archiv-2016
| Archiv-2014/2015