|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Archiv článků červenec – prosinec 2018Nová výzva z NP ŽP: města a obce mají možnost dalších dotací na ekologické automobily, žádat lze od ledna do září 201920.12.2018 Města a obce mají další možnost výhodně pořídit automobily na alternativní pohony. Již potřetí nabízí Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR dotace na vozidla s nízkými nebo nulovými emisemi. Spolu s „eko-vozidly“ podpoří resort nově i dobíjecí stanice a zároveň rozšíří okruh příjemců. Připraveno má celkem 100 milionů korun. Již dříve avizovaná výzva č.11/2018 z Národního programu Životní prostředí byla vyhlášena 17. 12. 2018 a je již třetí v pořadí. První německý soukromý dopravce zakoupil elektrobusy – Solaris Urbino 12 electric 18.12.2018 Elektrobusy pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím převážně doménou provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či velkých dopravních holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých státních drah DB. I to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v Německu vybaveným také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma Josef Ettenhuber GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři elektrobusy Solaris Urbino 12 electric. Positive Footprint Housing: použité baterie z elektrobusů v Göteborgu pomohou akumulovat energii z fotovoltaických článků 17.12.2018 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70 % a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku. Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci elektřiny z fotovoltaických zdrojů. Celý článek zde Elektrokoloběžky ve Vídni: stejná práva a povinnosti jako cyklisté11.12.2018 Podobně jako například Madrid jsou i další evropská města (Prahu nevyjímaje) konfrontována s živelným nárůstem elektrických koloběžek včetně sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná pravidla. Vnést do tohoto chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla také Vídeň. Na začátku prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke konci roku 2018 směrnici pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a poskytovatele příslušných služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25 km/h, je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená to, že požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s požadavky rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří např. přední a zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky. Dolní Břežany zkoušejí multifunkční „chytré“ lampy veřejného osvětlení11.12.2018 „Chytré“ veřejné osvětlení zahrnující moderní světelné zdroje, dálkové řízení intenzity osvětlení podle okamžité potřeby v dané lokalitě (viz například projekt v Cardiffu) i využití sloupů veřejného osvětlení jako multifunkční infrastruktury (viz například americký koncept chytrého sloupu) se stává fenoménem smart cities v Evropě i v zámoří. Tento koncept přichází ke slovu i v České republice. Příkladem jsou „chytré“ lampy od firmy BYZANCE IT Solutions s. r. o. („Byzance“) – start-upu ČVUT – instalované říjnu 2018 v Dolních Břežanech na Praze-západ pod patronátem energetické společnosti E.ON. Česká odborná veřejnost byla o tomto projektu informována začátkem prosince 2018. Zpráva EEA o kvalitě ovzduší v Evropě 2018: nejvíce škodí silniční doprava, nejpomaleji se zlepšuje zemědělství a obytné či kancelářské budovy5.12.2018 Pevné částice způsobí ročně předčasnou smrt více než 420 tisícům Evropanů, oxidy dusíku 79 tisícům Evropanů a přízemní ozón téměř 18 tisícům Evropanů. Největším znečišťovatelem je silniční doprava, následovaná obytnými a kancelářskými budovami s emisemi zhruba třetinovými a až poté (!) průmyslem. Nejohroženější jsou obyvatelé měst. Tak lze ve stručnosti shrnout nejvýznamnější a nejvíce alarmující fakta ve zprávě „Air Quality in Europe 2018“, publikované Evropskou agenturou pro životní prostředí (EEA) v listopadu 2018. Třináct průběžně dobíjených elektrobusů Volvo zahajuje rutinní provoz v Malmö4.12.2018 Významné jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900 Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne. Česko-německé kooperační fórum technologie Smart City: naše rychlá „simultánní partie“ pro německé inovační firmy stojící o český trh3.12.2018 Koncem listopadu 2018 proběhlo v Praze třídenní „Česko-německé kooperační fórum technologie Smart City“, financované německým Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky a organizované německou firmou Dreberis ve spolupráci s českou inženýrskou společností sunebono. České odborné veřejnosti se zde představily mladé německé inovační firmy, nabízející svá řešení pro chytrá města, ale i pro logistiku včetně dálkové dopravy. Provozovatelům našeho portálu, konzultační firmě Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, připadla speciální úloha v části věnované B2B rozhovorům: během poměrně krátké doby dát firmám rychlou, avšak vydatnou zpětnou vazbu a úvodní praktické rady k pronikání na český trh inovačních technologií pro smart city. Elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro v Hamburku: další evropský výrobce autobusů elektrifikuje30.11.2018 Mezi významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od poloviny listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl uveden první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru. Dvě palivočlánkové elektrárny v Connecticutu uzavřely dohodu o nákupu elektřiny28.11.2018 Začátek listopadu 2018 byl pro americký stát Connecticut důležitým milníkem v oblasti ekologicky vyráběné elektřiny: Ve dvou městech, Hartfordu – hlavním městě státu Connecticut – a Derby byly uzavřeny dohody o nákupu elektřiny (power purchase agreement – PPA) z palivočlánkových elektráren od amerického dodavatele FuelCell Energy s lokální distribuční společností. Zpráva o životním prostředí České republiky za rok 2017: životní prostředí se lepší i při rostoucí ekonomice, přesto zůstává neuspokojivé27.11.2018 Díky technologickému rozvoji a implementaci environmentálních opatření zátěž životního prostředí ČR v roce 2017 klesla, a to i přesto, že česká ekonomika rostla. Kvalita ovzduší zůstává přesto neuspokojivá, a to zejména kvůli silniční dopravě ve městech a vytápění domácností, situace je nadále neuspokojivá i v místech koncentrace průmyslových podniků. Tak lze v kostce shrnout obsah Zprávy o životním prostředí ČR za rok 2017, kterou každoročně připravuje rezortní organizace MŽP – CENIA, česká informační agentura životního prostředí, a s níž byla koncem listopadu 2018 seznámena vláda ČR. Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“22.11.2018 Dne 21. listopadu 2018 se v Praze konal sedmý běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 160 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Celý článek a prezentace ke stažení zde Červená pro „mama taxi“ u vídeňské základní školy podruhé: pilotní projekt slaví úspěch, přidávají se další školy20.11.2018 Jak byli čtenáři našeho portálu již dříve informováni, ve vídeňské čtvrti Leopoldstadt v okolí základní školy Vereinsgase proběhl pilotní projekt omezující „mama taxi“ – fenomén nezdravý, nebezpečný a neekologický zároveň. Od 10. října do 2. listopadu 2018 zde mezi 7:45 a 8:15 ráno platil zákaz vjezdu automobilům. Cyklisté mohli vjet do této oblasti bez omezení, jako dosud. Výsledky pilotního projektu byly během listopadu 2018 vyhodnoceny a ukázalo se, že byl velmi úspěšný a inspirující i pro další vídeňské školy. ParkDots: Smart city Nitra má inteligentní parkovací systém16.11.2018 Inteligentní parkovací systémy jsou jednou z důležitých moderních technologií, které v důsledku pomáhají zlepšit životní prostředí i bezpečnost ve městech. Významně totiž snižují počet zbytečných jízd po městě s jediným cílem: Najít volné místo k zaparkování. Pozadu v tomto směru nezůstává ani slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz seminář k smart city nebo konference Elektrické autobusy pre mesto). Od listopadu 2018 je zde zaveden inteligentní parkovací systém ParkDots. Veletrh eSalon: palivočlánková Toyota Mirai v Praze16.11.2018 O palivočlánkovém sedanu Toyota Mirai jsme čtenáře našich portálů informovali již vícekrát, například v souvislosti se záchrannou službou ve skotském Aberdeenu. U příležitosti pražského veletrhu e-Salon v listopadu 2018 v Praze jsme měli možnost tento unikátní vůz vidět vystavený. Podívejme se na něj blíže. Celý článek zdeReportáž Smartcityvpraxi.cz: Za superkapacitorovými elektrobusy Chariot do Grazu8.11.2018 Superkapacitory se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. Celý článek zdePolicejní roboti budou ve službě na dvou jihokorejských nádražích8.11.2018 Automatizace a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018 nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí (CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a zajistit jejich bezpečnost. Celý článek zdeTrolleybus Checkpoint: moderní technologie pomáhá efektivnímu a bezpečnému provozu trolejbusů5.11.2018 Bezproblémový provoz trolejbusů vyžaduje průběžnou kontrolu sběračů, zejména těch částí, které jsou neustále v kontaktu s trolejí (tzv. botka). Tento proces je náročný na čas a může být i nebezpečný. Na pomoc přichází rakouský výrobce Kruch Railway Innovations, který na konci října 2018 informoval odbornou veřejnost o svém produktu Trolleybus Checkpoint, využívajícím třírozměrné laserové skenování pro automatizaci této činnosti. Dodávková auta UPS: palivové články dobývají městskou logistiku2.11.2018 Využití výhod palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních kontejnerů, viz například projekty palivočlánkových kamionů Kenworth a Navistar. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. Celý článek zde Program Podpora bydlení podpoří seniory a hendikepované i potřebnou infrastrukturu bydlení, vyhlášení výzvy se blíží1.11.2018 Ministerstvo pro místní rozvoj plánuje i letos vyhlásit výzvu k předkládání žádostí o dotace z programu Podpora bydlení pro rok 2019. Vrací se podpora technické infrastruktury. Příjem žádostí započne v týdnu od 5. listopadu 2018 a skončí počátkem února 2019. V roce 2019 bude možné získat dotaci na výstavbu pečovatelských bytů, komunitních domů seniorů, výtahů a bezbariérových vstupů do bytových domů. Budou přijímány také žádosti na zasíťování pozemků obcí z podprogramu Technická infrastruktura, který v posledních letech nebyl vyhlašován. Jedná se o dotace na místní komunikace, vodovod a kanalizaci. Celý článek zdePokušení jménem e-carsharing: příležitosti, úskalí a řešení31.10.2018 Služba sdílení automobilů (carsharing) v kombinaci s elektromobily je v současné době velmi frekventovaným pojmem při rozvoji čisté městské mobility, a to jak v zahraničí, tak v České republice. Výjimkou není ani jedno významné české město, kde se před rokem začal připravovat projekt městského e-carsharingu, tedy carsharingu elektromobilů. V roli poradce zadavatele, čili takříkajíc na opačné straně stolu než zpracovatelská konzultační firma zvučného jména, zasedli jako přizvaní experti manželé Pavla a Jakub Slavíkovi, zkušení odborníci a publicisté v oboru čisté mobility a chytrých měst. Celý článek zdeStudie FCH JU: palivočlánkové autobusy v Evropě mají perspektivu, podmínkou je ekonomie z rozsahu31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v Evropě. Celý článek zdeAutomobily komunikují s dopravní signalizací a mezi sebou: v nizozemské provincii Severní Holand proběhl testovací provoz26.10.2018 Významnou oblastí využití moderních informačních technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací. Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm automobilů. Celý článek zdeWorkshop projektu ASSURED: ve městech ubývají osobní automobily, ale přibývají dodávky – třeba porozumět městské logistice a elektrifikovat ji25.10.2018 Evropský projekt ASSURED, pokračovatel evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS se kromě elektrobusů zabývá také problematikou elektrických nákladních vozidel pro městský provoz a jejich nabíjecí infrastruktury, podobně jako již ukončený evropský projekt FREVUE. Během workshopu ''Strategies & needs on EV fast charging infrastructure for urban freight'' (Strategie a potřeby rychlonabíjecí infrastruktury elektrických vozidel pro městskou nákladní dopravu) konaného v září 2018 v Oslo zazněly některé důležité poznatky, které kladou důraz na potřebu rozvoje elektrifikované městské logistiky. Celý článek zdePSItraffic: systém správy autobusových garáží v Hamburku umožní elektrifikaci vozového parku 25.10.2018 Hamburský městský dopravce Hamburger Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu metrem a autobusy v hamburské aglomeraci, provozuje již od roku 2014 elektrické autobusy – například plug-in hybridní autobusy Volvo nebo palivočlánkové hybridní autobusy Solaris. Postupně se chystá převést veškerý svůj park cca 1000 dieselových autobusů na elektrický pohon. To se ale neobejde bez sofistikovaného řízení procesů v autobusových garážích, tak aby na linku vyjížděly vždy a včas elektrobusy s nabitými bateriemi. Napomůže tomu rozšířený systém správy depa PSItraffic, který byl odborné veřejnosti představen v říjnu 2018. Celý článek zdeScout Safety Light: svítící školní batohy chrání školáky na ulici23.10.2018 Chce-li se stát člověk neviditelným, nechť se vypraví neosvětlený do nočních ulic – to je věc, kterou zná velmi dobře každý řidič. Není třeba dodávat, jak nesmírně je tato „neviditelnost“ nebezpečná. Víc než u koho jiného to platí u dětí. Není proto náhodou, že právě v době krátících se podzimních dnů, v říjnu 2018, přichází německý výrobce světelné techniky Osram ve spolupráci s německou skupinou Steinmann, výrobcem tašek a batohů, na trh s produktem, který by měl toto nebezpečí zmírnit. Je jím osvědčená řada školních batohů Scout doplněná o světelný zdroj Osram, nabízená v exkluzivní kolekci jako Scout Safety Light. Celý článek zdeA Ostrava je opět první: v Ostravě-Svinově byla dokončena výstavba první stanice pro průběžné dobíjení elektrobusů standardu OppCharge v České republice22.10.2018 Ostrava je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením. Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez cestujících. Celý článek zdeBallard představil novou generaci palivových článků pro těžká vozidla19.10.2018 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků, označovanou jako FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků. Celý článek zdeAplikace pro smartphony pomůže průzkumu mobility občanů ve státě Minnesota19.10.2018 Data o mobilitě občanů, tedy odkud, kam, kdy a proč cestují, mají neocenitelnou hodnotu pro smart city – bez nich bude každé sofistikované řešení bezzubé. Tradičním způsobem se průzkumy vytvářejí pomocí dotazníků a podobných nástrojů. Využít k tomu na dobrovolné bázi anonymizované údaje, zjišťované ze smartphonů zapojených dobrovolníků, bude v období od října 2018 do října 2019 náplní amerického projektu realizovaného v metropolitní oblasti Minneapolis–St Paul ve státě Minnesota ve spolupráci tamního Metropolitního úřadu a místně příslušných dopravních správních úřadů. Celý článek zdePrvní palivočlánkové vlaky poprvé vyjíždějí na trať s cestujícími 17.10.2018 Po důležitém milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na 100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Celý článek zdeDo smart city rovnou za nosem: podnikům a obcím pomůže 30milionová dotace ze SFŽP na odstranění zápachu15.10.2018 Chytré město je nejen zdravé město, ale také voňavé město. Co je například platné ekologické využívání bioplynu jako obnovitelného zdroje energie, když obyvatele v blízkosti bioplynové stanice bude pronásledovat její všudypřítomný zápach. I jiné průmyslové areály a provozy mohou, ač splňují zákonem stanovené emisní limity, obtěžovat obyvatele zápachem. K nápravě a zlepšení životních podmínek těchto lidí nabízí finanční pomoc Ministerstvo životního prostředí. Na odstranění zápachu a snížení emisí těžkých kovů vyhradilo 30 milionů Kč ze zdrojů Státního fondu životního prostředí ČR v nové dotační výzvě č. 7/2018. O podporu se mohou firmy a také kraje, obce a další zúčastněné osoby a organizace ucházet od 15. října 2018. Celý článek zdeV Českých Budějovicích budou jezdit průběžně dobíjené elektrické midibusy11.10.2018 Dopravní podnik města České Budějovice, a.s (DPMCB) zavede od 1. 11. 2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií průběžného dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně dobíjené elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných linkách MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října 2018. Celý článek zdeProjekt ASSURED: publikovány komplexní ukazatele pro měření demonstračních provozů elektrických autobusů a elektrických nákladních automobilů10.10.2018 Evropský projekt pro rozvoj elektrobusů a elektrických nákladních automobilů ASSURED, následovník evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, publikoval v září 2018 své první výstupy. Mezi nimi je i soustava provozně technických a ekonomických indikátorů pro provoz elektrobusů, určených k důkladnému měření a vyhodnocování demonstračních provozů v rámci tohoto projektu. Tyto indikátory nicméně mohou, v přiměřeně aplikované podobě, sloužit i pro průběžné hodnocení elektrických autobusů nasazených do pravidelného provozu u dopravců. Celý článek zdePozvánka na odbornou konferenci „Smart city v praxi IV“9.10.2018 Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci „Smart city v praxi IV“ s podtitulem „Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu“, která se koná 19. března 2019 v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2019. Již čtvrtý ročník konference „Smart city v praxi“ organizuje konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Odborným garantem a zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, spoluautor aktualizované verze oficiální metodiky smart city pod MMR ČR a autor úspěšné knihy Smart city v praxi. Konference „Smart city v praxi“ se těší každoročně velkému zájmu, a to jak u představitelů měst, městských služeb a dalších organizací veřejného sektoru, tak mezi zástupci průmyslu a škol. Více zde Elektrobusy v Rumunsku: Cluj-Napoca naplno využívá rámcovou smlouvu na 41 elektrobusů Solaris9.10.2018 Rumunské město Cluj-Napoca podepsalo, jako první rumunské město zajímající se vážně o elektrobusy, v srpnu 2017 rámcovou smlouvu na dodávku celkem 41 elektrobusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. I když se původně předpokládalo plnění této smlouvy v průběhu následujících tří let, události se daly do pohybu mnohem rychleji. Na jaře 2018 dostalo město prvních 11 elektrobusů, dalších 12 vozidel bude dodáno do konce roku 2018. Dodavatelská smlouva na poslední sérii z této rámcové smlouvy, čítající 18 elektrobusů, byla podepsána koncem září 2018. Tyto elektrobusy by měly být dodány do devíti měsíců od podpisu smlouvy. Celý článek zdeInzerce v technických médiích: tradice, realita a řešení8.10.2018 „Připrav se, začínáme sledování…teď!“ „Tenhle pán si bere časopis, aktuální číslo, poznamenej.“ „Co tenhle pán? Ten si bere několik čísel.“ „Podívej, jak je ten pán starý. To bude aktivní důchodce. Ti si berou i starší čísla a pak si v nich doma listují. Osobně jim moc fandím, ale o volbě inzerentovy nabízené technologie nerozhodují.“ „Podívej, skupina studentů…vezme si někdo z nich odborný časopis?“ „Ani jeden…pro ně už je to asi pravěk.“ „Tahle paní si odnáší časopisy v tašce.“ „Tu jí vnutila hosteska. Jenže ta paní o ně evidentně nemá zájem, ještě tak o tu igelitku. Znamenám jako vynucený odběr.“ Takové a podobné tiché hovory zaznívaly na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu mezi pozorovateli z naší konzultační firmy. Celý článek zdeStudie Nizozemského institutu pro dopravní politiku: MaaS je užitečný pomocník, ale nečekejme zázraky4.10.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Podle studie Nizozemského institutu pro dopravní politiku (KiM), s jejímiž závěry byla odborná veřejnost seznámena na začátku října 2018, nicméně nelze očekávat, že by tento koncept dramaticky změnil návyky lidí v oblasti mobility. Operační program Životní prostředí podpoří ochranu obcí před povodněmi a nebezpečnými sesuvy2.10.2018 Obce, kraje a další subjekty mohou od října 2018 čerpat z Operačního programu Životní prostředí (OP ŽP) celkem 350 milionů korun na dokonalejší varovné systémy před povodněmi a na zabezpečení nestabilních svahů. Mohou tak zlepšit ochranu obyvatel i jejich majetku. Státní podniky a příspěvkové organizace pak mohou čerpat z 50 milionové alokace na zpracování podkladů pro stanovení záplavových území nebo na vybudování či modernizaci systémů předpovědní povodňové služby. Stacionární palivočlánkové jednotky od FuelCell Energy vyrobily 8 miliónů MWh elektrické energie1.10.2018 Stacionární palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického výrobce FuelCell Energy sledujeme průběžně na našem portále. Uplatňují se u rozmanitých energetických projektů ve světě – v USA (například ve městě Tulare nebo u farmaceutické společnosti Pfizer), v Jižní Koreji (např. palivočlánková kogenerace ve městě Inčchonu) nebo třeba v areálu jednoho z německých ministerstev. V září 2018 dosáhly tyto palivočlánkové zdroje důležitý milník: v součtu vyrobily celkem 8 miliónů MWh elektrické energie. Glasgow Subway: vlaky pro nejmenší automatické metro se představily veřejnosti25.9.2018 „Nejmenší“ metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku 2020 by i toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže k tomu projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler, který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans v září 2018. Smart city Nitra má nově aktualizovanou městskou aplikaci21.9.2018 Slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz seminář k smart city nebo konference Elektrické autobusy pre mesto ) přichází v září 2018 s aktualizací své městské aplikace. Ve své tiskové zprávě k tomu píše: Nový plán mobility pro Madrid: pravidla bezpečnosti platí i pro elektrické koloběžky18.9.2018 Jak již vícekrát řečeno, čistou mobilitu ve městech je žádoucí podporovat, ale ne bez rozmyslu a bez pravidel. To si uvědomují mimo jiné ve španělském Madridu, kde jsou stále více v oblibě elektrické koloběžky. Dokument „Nový plán mobility pro Madrid“, který bude schvalován v říjnu 2018, proto stanoví pro tyto dopravní prostředky pravidla, která uleví ostatním účastníkům pouličního provozu. Nemusí však být zcela po chuti úplně všem. Podle uvedeného plánu mohou elektrické koloběžky jezdit po hlavních silnicích, které mají odpovídající dopravní značení. Nebudou však smět jezdit po cyklostezkách, pokud jim tam jízda nebude výslovně povolena. Dopravní telematika využívající internet věcí pro České Budějovice14.9.2018 Město České Budějovice bude již od podzimu 2018 využívat nový inteligentní systém pro řízení dopravy, který si sám zjistí všechny důležité dopravní informace na silnicích. Sesbíraná dopravní data budou sloužit jako podklad pro budoucí plánování komunikací a jejich dimenzování a také k samotnému řízení křižovatek. Dodavatelem celého projektu je společnost AŽD Praha. Potřebná data bude sbírat 114 vzdálených křižovatkových detektorů, které jsou v současné době umisťované společností AŽD Praha do vozovky na 23 místech. Jde o osazení strategických detektorů na 36 profilech. Celý článek zdeBelgický autonomní minibus vozí turisty od parkoviště k jeskyním13.9.2018 V Belgii začal v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících. Provozní rychlost minibusu je 25 km/h, maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Minibus je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz na jedno nabití na vzdálenost 100 km, resp. po dobu 8 hodin. Celý článek zdeWe Share: Volkswagen bude provozovat carsharing elektromobilů v Berlíně10.9.2018 Od prvního čtvrtletí 2019 začne pod obchodním názvem We Share fungovat v Berlíně velkorysý projekt carsharingu, tedy sdílených automobilů, používající pouze elektromobily. Projektovou organizací je zde přímo automobilka Volkswagen, která má elektromobily jako důležitou součást svého produktového portfolia a jeden z nosných směrů své strategie do budoucna. Odbornou veřejnost seznámila se svým záměrem na konci srpna 2018. Celý článek zdePodpora ekologických vozidel z NP ŽP vyčerpána, další se připravuje na konec roku 201810.9.2018 Sto milionů korun z Národního programu Životní prostředí na nákup vozidel s ekologickým pohonem je vyčerpáno. Města a obce si dotace rozebraly zhruba o měsíc dříve, než bylo plánováno. Na začátku září 2018 proto byla příslušná výzva uzavřena. Další zájemci o elektromobily, hybridy či jiná ekologická vozidla nicméně mají šanci na konci roku 2018, kdy se připravuje vyhlášení nové dotační výzvy. Celý článek zdeRozšířená realita pomůže handicapovaným cestujícím7.9.2018 Orientace ve složitých systémech některých stanic metra nebo nádraží představuje často obtížný úkol i pro normálního zdravého člověka. Pro tělesně nebo zrakově handicapované spoluobčany je to pak cesta neznámým terénem plná nečekaných nástrah, kdy se čas odjezdu spoje neúprosně blíží. Na pomoc v podobných situacích přichází americká technologická společnost Cubic Transportation Systems (CTS) se systémem využívajícím tzv. rozšířenou realitu. Informovala o tom odbornou veřejnost v září 2018. Rozšířená realita (AR z anglického augmented reality) představuje reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty. Jde tedy o zobrazení reality (zde například interiéru nádraží) nasnímané fotoaparátem v mobilním telefonu, k němuž jsou následně přidány digitální prvky (třeba informace o nejkratší cestě). Celý článek zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony5.9.2018 Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeDotace z Národního programu Životní prostředí a z programu EFEKT podpoří ekologicky šetrné veřejné osvětlení30.8.2018 Jakkoli je veřejné osvětlení v obcích podmínkou bezpečnosti a civilizační samozřejmostí, nevhodně volená technologie může vážně škodit přírodě i lidem – viz rozhovor s Dr. Hollanem z Akademie věd ČR. Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo průmyslu a obchodu proto na konci srpna 2018 vyhlásily koordinovaně dotační výzvy s cílem snížit tzv. světelné znečištění. Celý článek zdeChytré parkoviště v Kutné Hoře28.8.2018 Koncem července 2018 byl spuštěn společný pilotní projekt neziskové organizace KHnet.info, z. s. a start-up společnosti Smartiple. Výsledkem je chytré parkoviště před budovou spolku KHnet.info v ulici Havířská stezka. Jde o komunitní projekt, který nemá za cíl zisk, ale zlepšení života místních obyvatel a ověření aplikovaného výzkumu v praxi. Vzhledem k nekomerční povaze projektu byla pro tento účel zvolena levná technologie, ačkoli technologie firmy Smartiple jinak dokáže pracovat takřka se všemi typy kamer a vizuálních senzorů. Chytré parkoviště funguje následujícím způsobem: Celý článek zdeČistý zdroj pro dálkové vytápění města: palivočlánková kogenerace v Inčchonu27.8.2018 Jedním z průkopníků palivočlánkových technologií na asijském kontinentě je bezesporu jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Svědčí o tom i 20letá smlouva s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW palivočlánkové kogenerační jednotky pro výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění v tomto městě, kterou v červenci 2018 podepsala energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Celý článek zdeVelká Británie plánuje včasné a jasné „Stop!“ agresivním cyklistům24.8.2018 Cyklistická doprava je, jako jedna z forem bezemisní dopravy, v rámci smart city široce podporována vzděláváním a dalšími opatřeními investiční i neinvestiční povahy. Jako všechno na světě však má tento přístup i svoji stinnou stránku: Na bicykly sedají také lidé, kteří „chráněného“ postavení cyklistů zneužívají k agresivnímu chování, a v důsledku tak ohrožují pěší i ostatní cyklisty stejně jako agresivní motoristé. Proti tomuto jevu hodlá vláda Velké Británie včas podnikat potřebné preventivní kroky. V srpnu 2018 proto iniciovalo britské ministerstvo dopravy (Department of Transport) veřejnou konzultaci k návrhu příslušných opatření. Celý článek zdeS cestujícími bez strojvedoucího i na hlavních tratích: Východojaponská železniční společnost má plány na bezobslužný provoz21.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah – linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000 km. Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018. Celý článek zdeElektrobus jako služba: Volvo dodá full servis elektrobusů pro město Uddevalla21.8.2018 Elektrobusy a jejich nabíjecí infrastruktura představují samostatný dopravní systém, nejen tedy pouhé vozidlo, jako u tradičního autobusu. Zároveň je to stále de facto „vozidlo bez historie“ – rozšířené ve městech příliš krátce, než aby byly k dispozici dostatečně vydatné provozní zkušenosti. Tato situace vyžaduje nová řešení, a to nejen pokud jde o sám výrobek, ale i pokud jde o obchodní model. Příkladem je dodávka a „full service“ čtyř elektrobusů Volvo pro cca 30tisícové město Uddevalla na západě Švédska, na niž výrobce získal objednávku v srpnu 2018. Celý článek zdeeSConnect: Solaris uvádí na trh informační systém pro efektivní provoz elektrických vozidel16.8.2018 Nejen specializované firmy zaměřené na informační technologie, jako například ViriCiti, ale také sami výrobci elektrických vozidel si uvědomují, že pro efektivní správu vozového parku jsou stále více žádány moderní informační technologie. Důkazem je systém eSConnect pro podporu údržby od polského výrobce vozidel pro městskou dopravu Solaris, který byl odborné veřejnosti představen v srpnu 2018. Celý článek zdePrvní v Kanadě: autonomní elektrický minibus ve městě Candiac15.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya (viz foto). Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celý článek zde„Plastové“ sloupy trakčního vedení: ekologická výroba, levnější provoz14.8.2018 Zajímavým způsobem, jak snižovat spotřebu energie u veřejné dopravy doslova v celém dodavatelském řetězci, nabízí využití „plastových“ sloupů trakčního vedení. Od září 2018 bude takovéto sloupy testovat provozovatel regionální lehké dráhy v Karlsruhe, dopravce AVG, na smyčce v Ettlingenu. Sloupy dodá německá společnost Powerlines Group. Jsou vyrobeny z plastů, vyztužených sklem (GRP). Podobné sloupy jsou od roku 2013 testovány v Belgickém Oostende u tramvajové dráhy vedoucí poblíž pobřeží. Zde úspěšně odolávají slaným mořským větrům, a protože nerezavějí, mají významně delší životnost než ocelové sloupy. Veřejné osvětlení v Puerto de la Cruz na Kanárských ostrovech chrání pohled na hvězdy10.8.2018 Kanárské ostrovy, patřící pod Španělsko, mají nejčistší noční oblohu v Evropě. Je to takový astronomický unikát, že je chráněn zvláštním španělským zákonem. V důsledku toho musí i místní municipality velmi dbát, aby jejich veřejné osvětlení nenarušovalo noční pohled na hvězdnou oblohu. Technicky je tento problém řešen ve městě Puerto de la Cruz na severu ostrova Tenerife, kde společnost Signify (dříve Philips Lighting) realizuje projekt „hvězdám přátelského“ moderního veřejného osvětlení. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v červenci 2018. Svítidla pro veřejné osvětlení v Puerto de la Cruz zahrnují dálkově ovladatelné LED zdroje s možností stmívání. Svítidla jsou kromě toho vybavena speciální „hvězdám přátelskou“ optikou, tak aby osvětlení nenarušovalo práci nedaleké observatoře. Všeho moc škodí: New York omezuje přepravní služby na objednávku10.8.2018 Přepravní služby typu Uber se staly fenoménem, zlevňujícím dopravu automobily a zvyšujícím dostupnost těchto služeb. Jejich nekontrolovaný rozvoj v New Yorku i jinde má však také odvrácenou stranu – ucpané ulice plné prázdných vozů a řidiče placené na hranici minima. Newyorská radnice se proto v srpnu 2018 odhodlala k nepopulárnímu kroku: Vydala městskou vyhlášku, jíž po dobu jednoho roku vyhlásila stop stav na vydávání nových licencí pro vozidla těchto služeb. Zároveň stanovila minimální hodinovou mzdu pro jejich řidiče. NP ŽP Ekoinovace: 100 mil. Kč pro „chytré“ projekty, v pilotním běhu uspěly např. lokální smart grid nebo moderní veřejné osvětlení 9.8.2018 Nové problémy si žádají nová řešení. Aby Česko dokázalo lépe čelit suchu, povodním, smogu či neefektivnímu využívání odpadů, potřebuje tzv. ekoinovace – inovativní projekty, které využívají netradiční nebo u nás nepoužívané technologie s přínosem pro životní prostředí. Na inovativní projekty vyhlašuje Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí ČR novou výzvu č. 3/2018 v rámci Národního programu Životní prostředí. Chytré nápady – projektové náměty, mohou zájemci o dotace předkládat u Státního fondu životního prostředí ČR od 30. července do konce října 2018. Získat mohou finanční příspěvek ve výši až 20 milionů korun. Letošní veletrh Czechbus podporuje také koncept smart city7.8.2018 Pražský veletrh Czechbus 2018, který se připravuje na 20. – 22. listopadu 2018 opět ve Veletržním paláci v Praze, je tradičně zaměřený na širokou paletu autobusů a jejich příslušenství a souvisejících služeb. Letos bude významnou měrou zaměřený i na podporu konceptu smart city, k čemuž dopomůže také firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Amsterodamské metro: nová linka v provozu a do roka celá síť s CBTC Alstom Urbalis 4002.8.2018 V červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu Urbalis 400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní. Na tuto moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny všechny čtyři zbývající linky amsterodamského metra. Koleje se otevírají vodíku: palivočlánkové vlaky od Alstomu získaly úřední povolení pro provoz na německých tratích1.8.2018 V červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové elektromobility: Elektrické jednotky Alstom Coradia iLint získaly od Spolkového drážního úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní přepravě na německých železničních tratích. Železnice se tak poprvé na světě oficiálně otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s cestujícími. Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu jsou založeny na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla nahrazena palivočlánkovou. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od kanadské firmy Hydrogenics. Londýn hodnocen jako nejlepší v nabíjecí infrastruktuře pro elektromobily30.7.2018 Nutnou podmínkou rozvoje elektromobility ve městech je kromě jiného dostatečně hustá síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Britská společnost Spotahome, zabývající se sofistikovaným vyhledáváním místa k bydlení, provedla k tomuto účelu analýzu mezi 89 městy ve světě. S výsledky byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2018. Na prvním místě se zařadil Londýn. Hodnocení nabíjecí infrastruktury bylo součástí širšího hodnocení, zahrnujícího například podmínky pro zdravý život, možnosti stravování nebo další aspekty životního prostředí – infrastruktura elektromobility je jedním z nich. Helsinky – město MaaS Mobility as a Service27.7.2018 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Mezi evropské špičky v implementaci tohoto konceptu se bezesporu řadí finské hlavní město Helsinky, které svůj MaaS blíže představilo světové odborné veřejnosti v červenci 2018. Pod MaaS obecně rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). MaaS tedy zahrnuje různé druhy hromadné dopravy a/nebo sdílená vozidla, informace pro cestující o různých druzích dopravy a integrovaný rezervační a platební systém. Do řešení MaaS je přitom třeba zahrnout nejen informační systémy, ale také otázky organizace, finančních toků aj., včetně obchodní stránky poskytovaných služeb MaaS. Čínské elektrobusy BYD v Evropě také průběžně dobíjené, v USA nabízejí leasingový program26.7.2018 Čínské elektrobusy BYD, jejichž provoz si ozkoušel mj. i Dopravní podnik Ostrava, jsou známé svojí koncepcí jako „noční“, s jedním nabitím pro dojezd cca 250 km. I to už ale přestává platit. V červenci 2018 norské hlavní město Oslo poprvé v Evropě objednalo elektrobusy BYD s průběžným rychlým dobíjením. Norský dopravce Nobina podepsal s výrobcem smlouvu na dodávku 42 kloubových 18m elektrobusů BYD. Podle smlouvy by měly být dodány ve druhém čtvrtletí 2019. Připojí se ke dvěma elektrobusům od téhož výrobce, které jsou v Oslo zkušebně provozovány v rámci dlouhodobého leasingu. Estonsko zavádí nejrozsáhlejší bezplatnou veřejnou přepravu cestujících, koncept má řadu otazníků26.7.2018 Estonsko je známé jako jeden z průkopníků bezplatné veřejné přepravy cestujících – již od roku 2013 cestují trvale hlášení obyvatelé hlavního města Tallinnu zdarma městskými autobusy, trolejbusy, tramvajemi a vlaky. Od začátku července 2018 rozšířilo Estonsko systém bezplatné veřejné přepravy cestujících ve světě nevídaným způsobem: Celkem 11 z 15 estonských krajů zavedlo bezplatnou veřejnou přepravu linkovými autobusy pro obyvatele Estonska. Tento nevídaný krok má nicméně své oponenty pochybující o tom, zda právě toto je cesta k čisté a efektivní mobilitě v zemi. Červená pro „mama taxi“ u vídeňské základní školy23.7.2018 Málokdo se to odváží říci nahlas, a všichni to přesto vědí: Rodiče přivážející děti svými automobily až před školní budovu jsou zdrojem velmi nepříjemných a zpravidla také nebezpečných dopravních situací. Odvážně se tento problém rozhodli řešit ve vídeňské čtvrti Leopoldstadt, kde od podzimu 2018 bude v okolí základní školy Vereinsgase mezi 7:45 a 8:15 ráno platit zákaz vjezdu automobilům. Cyklisté budou moci vjet do této oblasti bez omezení, jako dosud. OECD hodnotila životní prostředí v ČR: ochrana přírody je nadprůměrná, velkým problémem zůstává doprava a fosilní paliva v domácnostech19.7.2018 Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) po 13 letech hodnotila stav, vývoj a politiky v oblasti životního prostředí České republiky, tzv. EPR – Environmental Performance Review. Výsledky publikoval v červenci 2018 Státní fond životního prostředí. Zatímco přezkum ekonomiky ČR probíhá každé dva roky, hodnocení politik životního prostředí proběhlo naposledy v roce 2005 a jeho závěry jsou tak pro ČR velmi přínosné. Od roku 2005 Česká republika významně pokročila v ochraně životního prostředí a podle hodnocení OECD se státu daří vyvažovat mimořádně rychle rostoucí ekonomický růst a jeho dopady na životní prostředí, které s sebou hospodářská činnost přirozeně nese. Most a Litvínov: nový informační systém přispívá atraktivitě městské dopravy19.7.2018 Podkrušnohorská města Most a Litvínov jsou známá především jako střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň aktivní v oblasti čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj. propojení tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků zmíněných aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním cílem byla modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace informačního systému v tramvajové a autobusové dopravě na území statutárního města Mostu a města Litvínova, včetně vozidlového systému MHD. Do provozu byl tento projekt, dodaný konsorciem Informační systém ML – AŽD Praha s.r.o. a Ing. Ivo Herman, CSc., uveden na konci června 2018. Nizozemské město Zuidhoek-Nieuwkoop představilo veřejné osvětlení přátelské netopýrům16.7.2018 Jak ukazuje například náš rozhovor s Dr. Janem Hollanem z Akademie věd ČR, necitlivé veřejné osvětlení může mít nepříznivé dopady na flóru a faunu ve městech a obcích, tvořící vyvážený ekosystém. Dvojnásob to platí pro noční živočichy, jimž je geneticky dán život ve tmě. V případě nizozemského města Zuidhoek-Nieuwkoop se jednalo o vzácné druhy netopýrů. Jako součást svého programu udržitelného rozvoje bydlení si proto nechalo od společnosti Signify (dříve Philips Lighting) dodat speciální veřejné osvětlení přátelské těmto nočním letcům. Projekt byl zprovozněn na začátku června 2018. Pozvánka na konferenci Elektrické autobusy pro město VII12.7.2018 Srdečně Vás zveme na konferenci Elektrické autobusy pro město VII, která se koná 21. listopadu 2018 na výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2018. Tato konference, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Více informací
a program konference zde City Air Management: software od Siemense pomáhá sledovat a řídit kvalitu ovzduší ve městech12.7.2018 Města, zejména velká, jsou ohrožena emisemi z nejrůznějších zdrojů mnohem více než rozptýlené osídlení, na což upozorňuje i zpráva EEA. Je proto snaha kvalitu ovzduší ve městech průběžně monitorovat, předvídat a – nakolik je to prakticky možné – také řídit. Napomoci by tomu mělo softwarové řešení City Air Management (CyAM) představené v červenci 2018 společností Siemens v Singapuru, jednom z předních světových inteligentních měst, na setkání World Cities Summit. Elektrobusy také v Latinské Americe: 100 BYD pro Santiago de Chile12.7.2018 Ačkoli Latinská Amerika nepatří (resp. až donedávna nepatřila) k regionům s masivním rozvojem elektrobusů, situace se i zde začíná měnit. Svědčí o tom smlouva na dodávku 100 čínských elektrobusů BYD pro chilské hlavní město Santiago, podepsaná na začátku června 2018. V této souvislosti se zároveň nadále šíří některé zavádějící informace výrobce o těchto elektrobusech, přebírané zahraničními odbornými médii. Červen 2018 u autobusové divize Volvo ve znamení elektrobusů3.7.2018 Elektrobusy Volvo 7900 Electric stále více dobývají evropská města. Červen 2018 byl pro elektrobusy Volvo bohatý na události, a to hned tři: Norské město Trondheim, resp. tamní dopravce Tide Buss, potvrdilo dříve avizovanou smlouvu na 25 elektrobusů Volvo, což představuje dosud největší objednávku těchto vozidel u společnosti Volvo. Na další dva elektrobusy byla podepsána smlouva pro dopravu v norském městě Lillehammeru. A do třetice, při příležitosti zahájení závodu jachet Volvo Ocean Race byla představena 19m kloubová verze elektrobusu Volvo. Stejně tak jsou všechny uvedené události důležité pro společnost ABB, která je dodavatelem nabíjecí infrastruktury pro uvedené projekty. Celý článek zde Poučení z neúspěchu: v Paříži končí e-carsharing elektromobilů Autolib’2.7.2018 Zatímco v mnoha evropských městech (včetně Prahy) se rozvíjí nebo připravuje systém sdílených elektromobilů (e-carsharing), v Paříži bylo rozhodnuto provoz takovéhoto systému, provozovaného pod názvem Autolib’ v partnerství mezi městem a soukromým provozovatelem (PPP) ke konci července 2018 ukončit. Navzdory optimistickým prognózám se totiž ukázal ekonomicky neudržitelný. Studie Masarykovy univerzity v Brně: Češi podporují ochranu přírody a životního prostředí, ale poslední slovo má ekonomika2.7.2018 Masarykova univerzita v Brně připravila první rozsáhlou studii postojů Čechů k přírodě a životnímu prostředí. Studie nabízí souhrn více než 80 průzkumů veřejného mínění z posledních let a výsledky nového výzkumu, který proběhl na reprezentativním vzorku 2 673 respondentů. Vznik publikace „Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí“ podpořil Státní fond životního prostředí a Ministerstvo životního prostředí. S jejími výsledky byla veřejnost seznámena v červnu 2018.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018/2 | Archiv-2018/1 | Archiv-2017/2 | Archiv-2017/1 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |